DJI brengt O3 Air Unit uit met range van 10km

De O3 Air Unit is een nieuwe set van DJI met een firstpersonviewcamera en transmissiesysteem voor een FPV-drone. Volgens de dronefabrikant kan de O3 Air Unit 1080-beelden met 100fps verzenden over een afstand van 10km.

De O3 Air Unit wordt geleverd met een camera met een 1/1.7"-sensor en een fov van 155°. Via het transmissiesysteem en de bijbehorende antenne kunnen beelden van de camera verzonden worden over een afstand van maximaal 10km volgens DJI. De camera kan opnemen in 4k/60fps. De livefeed die naar de bestuurder van de drone wordt verzonden, heeft een resolutie van 1080p met 100fps.

De set kan beelden met een maximale bitrate van 50Mbps versturen, met een vertraging tot 30ms. Mocht de verbinding verstoord worden dan kan de O3 Air Unit zelf automatisch wisselen van frequentie volgens DJI. Voor het opnemen van 4k-beelden heeft de module 20GB opslagruimte.

DJI maakt de O3 Air Unit beschikbaar voor 250 euro. De set kan worden gekoppeld met de DJI Goggles 2, om met een drone in FPV te vliegen.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-11-2022 • 17:50

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Het mooie aan deze nieuwe O3 air unit vind ik dat er nu ook real-time H.265 wordt gebruikt voor de 1080p100 live view. Ze hebben daar helemaal een extra CPU voor toegevoegd. Dit werkt echter alleen in combinatie met de nieuwe DJI Goggles 2. Niet dat het oudere systeem slecht is hoor. Ik gebruik zelf nog de oudere DJI Goggles v2 (ja, naamgeving is verwarrend), en die werkt ook prima (op 810p120). Ik gebruik 'm voor de DJI FPV drone en de nieuwe Avata. De nieuwe O3 air unit is in principe hetzelfde als wat in de Avata zit. Het werkt super, ik kan ermee door 10 stalen zeecontainers vliegen zonder enig probleem:

https://youtu.be/xZzk0o3Fvfo
Reageer
Ah, dat had ik nog niet mee gekregen. Dus icm met de Goggles 2 zou je bij dezelfde bitrate nog beter beeld moeten hebben. Ik vindt het beeld nu (DJI FPV Air unit en FPV Racer) pas echt minder worden onder de 15Mbit ongeveer, daarboven is het nu al strak. Dat kan dus nog beter. Vermogen opvoeren naar 1200mW compenseert ook een hele hoop en zal meer verbeteren dan de encoding.

Jammer dat er bij 4k opnames geen 120fps live feed is (ook al geven veel reviewers wel die optie in de specs) maar bij 2.7k is dat ook niet slecht.
Reageer
Edit; 4k 120Fps is nu ook toegevoegd via een update...
Reageer
Ik ben echt een noob, ik dacht, dat is geen geld..!!!.. :-D

Had even niet door dat je er nog een drone bij moest kopen..

Goedemiddag.
Reageer
Dacht precies het zelfde en was al in de shop aan het kijken wat je precies kreeg voor die €250,-. Het plaatje zorgde wel voor wat teleurstelling, in de doos zitten dus alleen:
  • DJI O3 Air Unit Camera Module × 1
  • DJI O3 Air Unit Transmission Module × 1
  • DJI O3 Air Unit Antenna × 1
  • DJI O3 Air Unit 3-in-1 Cable × 1
https://store.dji.com/nl/product/dji-o3-air-unit

Een goggle erbij kost je €850 (DJI Goggles 2) of €570,- (DJI FPV Goggles V2) en daarbij moet je nog een DJI FPV Remote Controller 2 bij voor €150,- om het te kunnen besturen en €720,- voor de DJI FPV Drone zelf. (uitgaande van de compatibiliteitsinformatie die op de website staat)

Al met al ben je dus al snel iets meer dan 1,5k tot 2k kwijt aan een gehele set afhankelijk van de keuzes die he maakt en die, zover ik als drone noob, ongeveer gelijk is aan degene in het filmpje.

https://www.dji.com/nl/o3-air-unit
*alle prijzen zijn van de dji website. kan dus mogelijk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 november 2022 18:59]

Reageer
O3 air is niet voor de dji fpv drone, maar past op de meeste zelfbouw frames.

Hou voor een complete drone rekening met 200-250 euro (frame, flight controller, esc, motoren, lipo, props). Nog steeds een hoop geld maar niet het plaatje wat je hierboven schetst.
Reageer
Tsja het hangt er van af wat je ermee wilt doen. Dit is gericht op professioneel gebruik of content creators (al dan niet professioneel). En zakelijk gekeken 2k is eigenlijk niet zo veel. Maar om een foto te nemen van je dak is dat uiteraard een beetje teveel van het goede zou ik zo maar zeggen. Maarja toch gaan er mensen zijn die dat ook geen geld vinden. Ik wil gewoon leuk speelgoed. En voor velen mag een hobby best ook wel wat kosten :)
Reageer
Ik had precies hetzelfde. Staat ook niet zo in het artikel. Gelukkig zijn daar de comments :)
Reageer
Had even niet door dat je er nog een drone bij moest kopen..
Ik had al aan de redacteur gevraagd of er een foto bij geplaatst kan worden, dat had ons veel verwarring kunnen besparen. Zoiets als dit plaatje creëert context.
Reageer
Hoe werkt dit? Je hebt dan voor 10KM een Line of sight nodig tussen de controller en de Drone?
Reageer
10 km in ideaale condities. Mijn DJI Mini 2 Heeft OcuSync 2.0 wat technisch gezien tot 10 km kan vliegen maar in realiteit is dit eerder 3 - 4 kilometer deels door de CE limieten, het ligt aan veel factoren zoals hoeveel andere stoorzenders je op je pad tegenkomt.

Om bereik te boosten kan je eventueel via een bepaalde hack je signaal boosten naar FCC (Amerikaanse) limieten ipv CE (Europe) limieten maar dit is wel illegaal.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 22 november 2022 18:21]

Reageer
Vlieg vooral ook niet over of achter een berg want dan is je signaal al weg binnen de 2 km. Had ik deze zomer voor met m'n DJI Mini 2 boven een gigantisch meer. Was even zweten maar toen ik 'return to home' zag verschijnen was er een lichte geruststelling en paar seconden later terug beeld. Langste 2 min van m'n leven :D.
Reageer
Ja maar wat had je dan verwacht? Puur steen en misschien wat bomen? En als het een beetje hoogte is met een gletsjer (==water) dan kun je helemaal enige vorm van signaal vergeten.

Als het in een pas is kun je nog signaal krijgen in de vorm van kaatsing, maar open air moet je gewoon echt line of sight hebben.

Return home is overigens direct line dus moet je echt obstacle avoidance hebben om dan niet tegen de berg aan te vliegen. Heb dat op preikestolen gelukkig goed zien gaan, maar anders had ie toch echt 700 meter lager “geland” dan de bedoeling was.
Reageer
Ik vind het interessant maar wel jammer dat er een nucleaire onderzoekscentrum is bij mij in de buurt, ik ga dan ook zo goed als nergens mogen filmen tenzij ik op een aanzienlijke afstand ga beginnen vliegen.
Reageer
10 KM is bij DJI 2 KM.
Reageer
Ach, je moet je drone toch in het zicht houden; en dat lukt met 2 KM eigenlijk ook al niet meer.
Reageer
Wordt sowieso erg lastig met zo’n FPV bril op.
Reageer
FPV mag dan ook niet in Nederland.
Reageer
Als jij een tweede bestuurder hebt die kan ingrijpen dan wel hoor. In de praktijk is dat eigenlijk nooit nodig.

Edit: die dan dus line of sight met het apparaat houd.

Edit2: en er zijn sowieso FPV terreinen waar je dit gewoon kunt doen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 november 2022 21:17]

Reageer
Dat is bij al die dingen wel zo. Die 20-euro portofoontjes met 500 milliwatt en een antenne van 2cm halen ook de 40km die op de doos staat niet :P

Dat soort dingen zijn altijd puur in lab (of sahara :') ) omstandigheden. Geen obstructies, geen enkele storing.
Reageer
Dat is echte onzin, ik haal met mn mavic 3 met gemak op 3,5 a 4 km. ga maar is op een duinpan zitten en vlieg dan maar is op 120 meter hoogte gewoon rechtdoor....haal je t makkelijk.

Boven stedelijk gebied of tussen gebouwen heb je veel interferentie en is je range een stuk minder.
Reageer
In Europa hebben we andere regels, al die DJI drones worden gelimiteerd tot zo'n 2 km. Als je kijkt naar dezelfde drone in de VS of Azië dan zie je dat ze wel 10km kunnen vliegen.
Reageer
Ik vraag me toch af hoe DJI zich hiermee denkt te kunnen houden tegenover de concurrentie.
Voor de prijs van één O3 Air Unit heb je gewoon het complete nieuwe systeem van CaddX/WalkSnail.. En deze maken update na update ook grote stappen in de goede richting.
Reageer
Welk ander systeem heeft 4K opnamen, en 1080p FPV met 100hz ?

Die jij noemt komt in iedere geval niet in de beurt, en de FPV video qaulity ( als ik het op hun side zie is ronduit slecht, Volgens mij is het ook een ander doelgroep.
Reageer
Mwa, het is op één hand te noemen welke mensen daadwerkelijk "gebruik" gaan maken van die 4k.
Door de live videofeed is het max 810p. Ik kan je het nu al op een papiertje geven dat de 4k videos die hier uit komen niets zijn vergeleken de footage die FPVérs uit een GoPro trekken.
Reageer
Je hebt je duidelijk niet ingelezen. Het is helemaal niet 810p, dat is alleen zo met de V2 Goggles. De nieuwe zijn 1080p en daarboven op is er momenteel nog steeds geen concurrentie voor DJI. Het klopt, Walksnail etc maken grote stappen. Echter maakten ze die stappen om te concurreren met de DJI Air Unit (vorige gen). Daarvan kwamen ze nog niet van in de buurt, dus DJI heeft op dit moment geen noemenswaardige concurrentie. In tegendeel, DJI domineert de markt en het ziet er naar uit dat ze dit willen blijven doen.

[Reactie gewijzigd door Jhonna op 22 november 2022 23:32]

Reageer
Ik ga zeker gebruik maken van die 4K. Voor commerciële opdrachten zal ik inderdaad nog naar de GoPro grijpen. Maar voor wat vluchten op vakantie of voor de lol is het 4K beeldmateriaal helemaal prima, zonder je GoPro van €400-500 door de lucht te jagen met 150km/u.
Reageer
30ms 10km latency? Dat is behoorlijk indrukwekkend voor een FPV systeem.

Maar ik vind het nog steeds een hoog niveau koppelverkoop, waar de camera/reciever dus 'redelijk' goedkoop zijn, die DJI goggles zijn bijna 600 euro, terwijl je een instap FPV setje al koopt voor de helft van het geld (ja, Fat Shark kost ook 600...). De nieuwe FPV V2 Googles zijn nog duurder (849 staat ze op DJI).

Maar lees maar weinig over absoluut bereik, lijkt erop dat dit een hemelsbreed bereik is waar signaal nonstop goed bereikbaar is, analoog is dan wel aanzienlijk lager bereik maar kan ook prima met obstructies (gebouwen etc) werken.
Reageer
De vorige DJI air unit heeft een vergelijkbare range. Zit een softwarematige begrenzing op. Als de communicatie tussen de goggle en air unit boven bepaald aantal ms komt, stopt de verbinding. Er zijn andere digitale systemen (hdzero, walksnail) maar ook analoge, waarbij 30 kilometer range wordt gehaald. Dit gebeurt meestal met RC vliegtuigjes, niet quadcopters.
Ook wordt een grondstation met grote richtantennes gebruikt ipv de standaard antennes op de goggle voor ontvangst van het video signaal. En inderdaad hoog vliegen zodat je line of sight hebt.
Reageer
Dit is niet voor een huis tuin en keuken drone.
DJI Maverick pro heeft en maximale control range van 7km en die kost een kleine 1K.
De maximale flight time is 27 minuten wat gewoon goed is naar de standaard van vandaag.

Er zijn "enterprise" level drones van DJI (Maverick 3 Enterprise bijv.) die verder kunnen, maar de goedkoopste daar kost bijna 6k, maar daar hoef je dit dan weer niet voor te kopen omdat het er al in zit.
De maximale flight time is dan 45 minuten.

Uiteraard zijn die max flight times alleen onder ideale omstandigheden zonder wind. Hetgeen in Nederland vrijwel nooit voorkomt so ymmv.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 22 november 2022 18:29]

Reageer
DJI Maverick pro heeft en maximale control range van 7km en die kost een kleine 1K.
Een ELRS of Crossfire 868MHz TX/RX set kost minder dan €100 en daar haal je makkelijk 10km mee. Nuja, daar heb je geen drone voor maar voor enkel controle ben je niet veel geld kwijt. :)

[Reactie gewijzigd door Dracozirion op 22 november 2022 22:40]

Reageer
Worden allemaal opgekocht door Oekrainers om granaten aan vast te binden en bovenop Russen te gooien. Echt bizar hoeveel er gebruikt gemaakt wordt van consumer drones in deze oorlog. En alles word gefilmd.
Reageer
Maar...... dit is geen drone. Het is alleen een camera.
Reageer