Belgische supermarktketen Colruyt start met ingesproken boodschappenlijstjes

Klanten van de Belgische supermarktketen Colruyt kunnen gebruik maken van ingesproken boodschappenlijstjes. Na het inspreken via de Google Assistent verschijnen de lijstjes automatisch in de MyColruyt-app en op de website van de supermarkt.

De Colruyt-spraakassistent stelt klanten in staat om producten en hoeveelheden toe te voegen aan hun digitale boodschappenlijst. Dit werkt op Android en iOS met de Google Assistent of met een slimme luidspreker, zoals de Nest Mini. Na de opdracht 'praat met Colruyt' kunnen gebruikers de gewenste producten dicteren, met zinnetjes als 'voeg appelen toe'. Gebruikers moeten hun Colruyt-login eerst aan hun Google-account te koppelen via de Home-app.

Colruyt-appTijdens het inspreken van een boodschappenlijst wordt volgens Colruyt ook rekening gehouden met de voorkeur van de klant. Wanneer iemand bijvoorbeeld 'melk' toevoegt, voegt de toepassing automatisch een soort en hoeveelheid melk toe die de klant eerder heeft gekocht.

De nieuwe functie werd eerder dit jaar al getest onder tweehonderd klanten van de supermarktketen. Dit gebeurde met de Google Assistent uit Nederland en Frankrijk, omdat de Belgische versie op dat moment nog niet beschikbaar was. Volgens Colruyt wilde 83 procent van de testers de ingesproken boodschappenlijstjes ook in het dagelijkse leven gebruiken.

Uit de test bleek verder dat de gesprekken met de Colruyt-spraakassistent te eentonig waren. "Door meer variatie in de dialogen te stoppen, hebben klanten nu minder het gevoel dat zij met een robot praten", aldus een woordvoerder van de supermarktketen. Colruyt is naar zeggen de eerste supermarkt in België die ingesproken boodschappenlijstjes aanbiedt. In Nederland kan het al langer, onder meer bij Albert Heijn en Jumbo.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

24-10-2019 • 10:02

113

Reacties (113)

113
110
32
4
1
68
Wijzig sortering
Anoniem: 63672 24 oktober 2019 10:10
Gebruikers moeten hun Colruyt-login eerst aan hun Google-account te koppelen via de Home-app.
En dan weet Google dat ook meteen van u. Maar dat is dan uiteraard alleen voor "beter en gerichtere" reclame....
Ik heb bij Colruyt mee geholpen om dit project op de rails te krijgen. Het is belangrijk om de link leggen tussen jouw Google Account en onze Xtra-account (Colruyt-login), om er simpelweg voor te zorgen dat we de gedicteerde boodschappen op jouw eigen Colruyt boodschappenlijstje kunnen zetten.

Belangrijk om te weten is dat we achter de schermen helemaal geen zicht op welke Google account jij gebruikt. De link wordt dan door Google zelf bijgehouden op basis van OAuth-tokens. Google vraagt token bij ons op, op basis van refresh-token. Met andere woorden weten we niet van elkaar wie juist welke klant is. Google kent jouw Xtra-ID niet, wij kennen jouw Google-ID niet

Heel belangrijk om erbij te zeggen is dat we absoluut niets delen met Google buiten de interactie die via de Assistant loopt, die is natuurlijk nodig om deze toepassing mogelijk te maken. Google heeft zelf geen zicht op jouw boodschappenlijstjes of wat je koopt bij ons.
Google houdt toch zelf de spraakfragmenten bij van de assistent? Google weet zo prima wanneer je wat toevoegt aan de boodschappenlijst en die horen je ook zeggen bestelling appels, bestelling bananen, en zo verder. Als ze willen mogen ze die gegevens volgens mij zelfs weer uit de spraak opnames minen en vervolgens verkopen aan Amazon of andere geïnteresseerde derde partijen waar ze een overeenkomst mee sluiten. Google krijgt alleen niet mee welk exacte product ervan gemaakt wordt in de boodschappenlijst op basis van de historie van het Xtra-account.
Hoe gaan jullie om met de verschillende dialecten? Lijkt me in Vlaanderen een behoorlijke klus...
Wel, speech-to-text wordt door Google zelf behandeld, dus dialect herkennen zit vooral bij hun. We hebben wel het systeem getraind met een hele hoop (meerdere tienduizenden) productenbenamingen en merknamen in de hoop dat de overgrote meerderheid goed herkend wordt. Maar sowieso blijft dat iets dat we moeten blijven opvolgen. Zo kwamen er tijdens de testperiode bijvoorbeeld al eens er onderbroeken op het lijstje ipv hondenbrokken

[Reactie gewijzigd door G-n op 22 juli 2024 20:52]

Grappig en interessant. Bij KBC lopen soortgelijke testen. Alleen kiezen ze voor een eigen embedded systeem ipv Google. Veel fouten tgv dialecten en een hoop frustraties. Klantenbeleving moet 100% zijn dus onderbroeken ipv hondebrokken is onaanvaardbaar 😉. Denk dat het zeker in Vlaanderen nog een lange weg wordt voor hen.
En dus wat is het probleem juist? Niemand verplicht je toch van het te gebruiken?
"Niemand verplicht je iets te kopen, je kan het net zo goed stelen" /s

Het mag toch best duidelijk zijn tegenwoordig dat het ongewenst is dat zo veel partijen al die data van jou hebben. Het is dus wel een argument om er voor te kiezen om er geen gebruik van te maken.
Iedereen vindt het precies logisch dat alles op internet 'gratis' is. Zoekmachines, email, storage, apps, ..... Logisch toch dat bedrijven ergens geld proberen uit te slaan? En in Google's geval is dat met gerichte advertenties en dergelijke, inderdaad. Liever zo dan dat mijn browser-ervaring elke 5 minuten wordt onderbroken door een geforceerd reclameblok
Geen idee wat jouw gratis internet te maken heeft met te gaan winkelen in de Colruyt. Daar producten kopen is niet gratis. Toch?
Het staat misschien niet duidelijk in het artikel, maar je mag nog steeds gaan winkelen in de Colruyt, zelfs als je geen Google producten hebt.
Anoniem: 85014 @Amigoo25 oktober 2019 10:21
Geen idee waar ik zou beweerd hebben van niet ..
Inderdaad, als je iets er op tegen hebt dan gebruik je het niet.
Dat is wat hij zegt: gebruikt het dan niet. Zie echt het probleem niet tegenwoordiog lijkt me zoveel fake outrage voor niks.
Nog. Totdat zoiets hier of ergens anders verplicht wordt of betrr gezegd geen andere keuze meer hdbt. Nee nu nog niet, maar er veranderd veel in de toekomst.
Jouw argument. Bemoei je gewoon met je eigen zaken.
Want Google maakt geen profielen aan van mensen die geen Google gebruiken.......
Anoniem: 85014 @jpsch24 oktober 2019 13:15
Het is inderdaad verboden in België om zulke schaduwprofielen zonder toestemming bij te houden. België is het land waar het hier over gaat, want daar is de Colruyt een supermarktketen..
Als je daar niet van houdt (alsof ik tussen de regels door kan lezen!): https://snips.ai/ is een voice assistant die zonder cloud-gedoe werkt. Trainen & installeren wel, gebruiken niet.
Anoniem: 85014 @Loy24 oktober 2019 12:32
En werkt de Colruyt implementatie van dit alles met snips.ai? Want op deze manier verplicht Colruyt me om mijn koopgedrag met bv. Google te delen. Dat wil ik helemaal niet (aangezien Google mijn privacy ook doodleuk doorverkoopt en of ooit zal doorverkopen aan God weet wie - en ik wil dus niet dat over een tiental jaar mijn levensverzekering omhoog gaat omdat ik ooit eens bv. te veel snoep kocht in de Colruyt).

M.a.w. door die diensten van of Apple of Google te vereisen maakt Colruyt die ingesproken boodschappenlijstjes onmogelijk te gebruiken voor me.

Bovendien denk ik dat Colruyt geschreven, ondubbelzinnige en met pen ondertekende toestemming moet hebben van haar klanten om dit soort informatie met Google bv. te gaan delen.
Welk deeltje van G-n's uitleg hierboven snap je niet?

Quote van G-n: "Heel belangrijk om erbij te zeggen is dat we absoluut niets delen met Google buiten de interactie die via de Assistant loopt, die is natuurlijk nodig om deze toepassing mogelijk te maken. Google heeft zelf geen zicht op jouw boodschappenlijstjes of wat je koopt bij ons"

Als een assistent niets van je mag weten zal ze je niet kunnen helpen en zou het dom zijn om er ééntje in huis te nemen. Bovendien zal niemand je verplichten om zo'n toestel in huis te nemen.

Als jij trouwens nog altijd denkt dat Google uw "privacy" verkoopt, is het misschien slimmer voor u om alles van Google te mijden.
Welk deeltje van G-n's uitleg hierboven snap je niet?

Quote van G-n: "Heel belangrijk om erbij te zeggen is dat we absoluut niets delen met Google buiten de interactie die via de Assistant loopt, die is natuurlijk nodig om deze toepassing mogelijk te maken. Google heeft zelf geen zicht op jouw boodschappenlijstjes of wat je koopt bij ons"

Als een assistent niets van je mag weten zal ze je niet kunnen helpen en zou het dom zijn om er ééntje in huis te nemen. Bovendien zal niemand je verplichten om zo'n toestel in huis te nemen.

Als jij trouwens nog altijd denkt dat Google uw "privacy" verkoopt, is het misschien slimmer voor u om alles van Google te mijden.
Leuk he dat mensen nog steeds dat gelooft, Google verdient honderden miljarden aan privacy van iedereen, en natuurlijk wil Colruyt daar ook niet aan verdienen, en ja ik gebruik nog maar een ding van Google en dat is YouTube, en dat gaat ook al naar niet meer gebruiken omdat ze steeds meer mensen die niet willen denken als hun van YouTube afsmijten, en dan ga ik lekker alleen nog BitChute gebruiken waar je wel echte free speech heb.
Anoniem: 85014 @Amigoo25 oktober 2019 10:24
Als jij trouwens nog altijd denkt dat Google uw "privacy" verkoopt, is het misschien slimmer voor u om alles van Google te mijden.
Ik mijd inderdaad alles van Google. En ook alles van Apple (ik heb een telefoon met SailfishOS op, wat dus geen Android en toch ook geen iPhone is).

Hoe kan ik nu bij Colruyt gebruik maken van een ingesproken boodschappenlijst?

Merk op dat ik nogal gesteld ben op mijn privacy en dat ik dus bv. ook geen kortingskaarten gebruik, voor diezelfde reden.
Daar weet ik een perfecte oplossing voor: pak een stukje papier en een pen, en schrijf het op. Volledig analoog en off-line.
Anoniem: 468653 @K-aroq24 oktober 2019 11:12
Ik maak een mini tekst document op de telefoon [kladblok idee]. Kost geen bomen. ;)
of je pakt een stuk oud papier (binnenkant platte theedoos ofzo)
Dus eigenlijk waren ze bij het Haga Ziekenhuis gewoon heel goed bezig in het kader van duurzaamheid :P
Meeste fietsen zijn ook nog steeds offline hoor. :)
[...]
En dan weet Google dat ook meteen van u. Maar dat is dan uiteraard alleen voor "beter en gerichtere" reclame....
Dat gaat niet altijd op. Het is niet altijd verstandig om zoveel mogelijk informatie te hebben.

Op dit moment zie je supermarkten steeds meer verantwoordelijkheid naar hun toe trekken.
Het is relatief makkelijk om te achterhalen of iemand te veel eet en daarmee zitten ze in heel gevaarlijk vaarwater. Op een gegeven moment slaat dat door en zou je de supermarkten aansprakelijk kunnen stellen dat je obese bent en dat een Albert Heijn of Jumbo je nog steeds chips en of chocolade aanbeveelt in grossierverpakkingen. En het is een kwestie van tijd voordat een winkel er daadwerkelijk mee gaat beginnen waarna de rest langzaam zal volgen.
Dat kan je niet louter op die basis, je hebt geen idee wie wat eet louter wat ze kopen.
Gebruik een adblocker zoals Blokada, dan heb je geen last van reclame.
Anoniem: 160587 24 oktober 2019 10:15
Gebaseerd op https://www.colruyt.be/nl...erklaring-spraakassistent en het privacy beleid van Google (waar ze ook naar verwijzen) kan Google deze informatie gebruiken voor nog gerichtere advertenties of marketing op basis van de producten die je dus toevoegt.

In mijn ervaring werkt schrijven vaak sneller dan een conversatie met een "robot" voor dit soort simpele zaken. Niettemin, leuk product los van de privacy bezwaren die ik zou hebben.
Het is dan ook zeer privacy gevoelige informatie wat allemaal in je boodschappenmandje ligt.
Je moet bij dit soort zaken wat verder denken dan dat.
Al deze data geeft ze enorm veel informatie over koopgedrag waar ze dan weer op kunnen inspelen. Gezien dit een manier is (net als in NL de AH Bonus kaart) om het aan een persoon te koppelen. Alleen krijgt ook Google dus hier de informatie, en niet alleen de supermarkt.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 22 juli 2024 20:52]

En dus? Je krijgt gerichte reclame in plaats van nietszeggende reclame waar je niets aan hebt. Ik zie het nadeel niet. Reclame krijg je toch dus het kan maar beter gericht zijn. Bovendien kan je alles wissen wat je ooit met de google spraakassistent hebt gecommuniceerd, manueel of automatisch.
Gerichte reclame zorgt er bij enorm veel mensen voor dat ze meer gaan uitgeven dat ze initieel gepland hadden.. Je merkt het misschien niet maar het kan enorm je koopgedrag beinvloeden.
Je koopgedrag proberen te beïnvloeden is geen misdaad en gebeurt al eeuwenlang.
Waar Byron010 naar hint is dat veel mensen liever niet hun zwakke plekken tonen aan bedrijven die daar maar al te graag gebruik van maken om meer geld te kunnen verdienen. Ik zeg niet dat bedrijven dat niet mogen doen, dat is het vrije spel dat we hebben in deze markt, en heb ik nou echt voice assistentie nodig om boodschappen te doen?
Loy heeft hierboven al gerefereerd naar een alternatief voor mensen die wel hulp nodig hebben maar zonder meeluisterende cloud partijen.
Je kan je gespreksgeschiedenis met de Google assistent automatisch wissen zodat er niets bewaard wordt.
https://myactivity.google.com/item?restrict=assist
... en heb ik nou echt voice assistentie nodig om boodschappen te doen?
Het is dan ook zeker niet de bedoeling dat je het hele lijstje gaat dicteren, maar stel je opent de koelkast en je ziet dat de melk op is. Dan roep je even snel 'Hey Google, zet melk op mijn boodschappenlijstje'...
En dan denk je, chips, nu staat het op mijn boodschappenlijstje van Google omdat ik vergeten ben 'praat met Colruyt' te zeggen :-)
alleen je hebt geen controle er op of het echt allemaal gewist is....(ja, ik vertrouw daar helemaal niet meer op)

Soms heb ik lievr nietzeggende reclame, waar misschien een betere deal in zit dan de zogenaamde gerichte reclame, die dus misschien wel niet het beste is...maar wel gericht....
Je krijgt gerichte reclame in plaats van nietszeggende reclame waar je niets aan hebt.
Ik krijg helemaal geen reclame, dus er is geen noodzaak om deze informatie te verzamelen. :+
Nu wordt de data nog gebruikt voor reclame. In de toekomst gaat Google mogelijk een nieuw product lanceren, namelijk een dienst waarbij verzekeraars kunnen controleren of hun klanten wel gezonde boodschappen kopen. Als dat niet het geval is gaat je premie omhoog, of kunnen verzekeraars je zelf weigeren. En een dienst waarbij een moslimgemeenschap kan controleren of er wel enkel halal producten zijn gekocht. Etc.

Er zijn al diensten die op zo'n manier werken, zie bijvoorbeeld de autoverzekering van de ANWB. Bij 'veilig' rijgedrag betaal je minder, bij 'onveilig' rijgedrag betaal je meer. Veilig/onveilig expres tussen quotes, omdat dat gebaseerd is op algoritmes van de ANWB (of een derde partij) die uitgaat van de data van je auto. Die data bevat echter geen info over o.a. de omgeving, een volgens de data onveilige actie (hard remmen of abrupt uitwijken bijvoorbeeld) kan dus juist gedaan zijn om een ongeluk vanwege een actie van een andere automobilist te voorkomen.

Mijn voorbeeld van de mogelijke toekomstige diensten van Google gaan hopelijk dus geen werkelijkheid worden. Met de data die nu gebruikt wordt voor gerichte advertenties, kunnen hele vervelende dingen gedaan worden. Zie bijvoorbeeld wat er gebeurde met het Nederlandse bevolkingsregister in de tweede wereldoorlog, als vooraf bekend was waar de jodenregistratie voor gebruikt werd was daar natuurlijk veel meer weerstand op gekomen.

En dan natuurlijk nog niet te vergeten wat er gebeurt als die data op straat komt te liggen of in de handen van (overheids)hackers komt. Zo vinden bepaalde landen het wellicht interessant om tijdens je vakantie even een check in je hotelkamer te doen als ze weten dat je normaal gesproken wekelijks alcoholistische drank koopt.

Er zijn dus genoeg redenen om te voorkomen dat Google (en ook andere bedrijven) een gedetailleerd profiel van je opbouwt. Fijn dat je je data kan wissen (al moet je daarvoor ook Google op hun blauwe ogen geloven dat het ook echt weg is), maar liever geef ik de data gewoon helemaal niet af. Naar mijn mening zou dit ook gewoon verboden moeten worden om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen, veel mensen weten niet eens dat dit gebeurt en hoeveel data ze wel niet 'produceren' en al helemaal niet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.

Doe mij dus maar nietszeggende reclame waar ik niets aan heb.
verzekeraars verzekeren risico en als het risico waarvoor jij verzekerd bent niet overeenkomt met het werkelijke risico (zeggen dat je niet roker bent terwijl je wel rookt bijvoorbeeld) dan ben je fraude aan het plegen en een strafbaar misdrijf. Dus wat is dan het probleem? Het zou goed zijn als de fraudeurs eruit gaan waardoor verzekeringen goedkoper kunnen worden voor de eerlijke mensen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 22 juli 2024 20:52]

Waar heb ik het over frauderen? Als je aan je verzekeraar aangeeft te roken, is er natuurlijk een groot verschil tussen 1 sigaret of 1 slof sigaretten per dag. Als je de vraag 'Rook je?' met Ja hebt beantwoord lieg/fraudeer je dus helemaal niet. Data van de winkel waar je je sigaretten haalt is dan voor een verzekeraar heel interessant. Het vervelende is dat een verzekeraar er blind van uit kan gaan dat die data over jou gaat (want jij hebt het immers gekocht) terwijl het misschien sigaretten zijn die je wekelijks meeneemt voor je oude buurman omdat die slecht ter been is en nooit bij die winkel komt. Ga dan maar eens uitleggen aan je verzekeraar waarom je 'Rook je?' met Nee hebt beantwoord. Of ga er maar eens achteraan waarom de verzekeraar plots je premie verhoogt heeft, en probeer dat maar eens terug te draaien.

Uiteraard moet fraude bestreden worden, maar dan ook op een eerlijke manier.
Dus nogmaals wat is het probleem? Als jouw risico groter wordt dan moet je ook meer betalen. De omgekeerde richting geldt ook, als je risico minder wordt dan moet je minder betalen.
Je leest maar heel selectief vermoed ik? Mijn opmerking over het halen van sigaretten voor de buurman heb je over het hoofd gezien denk ik. In dat geval ga je met data van de supermarkt dus zelf meer betalen, terwijl niet het risico bij jou maar bij je buurman groter is. En de buurman heeft geen sigaretten gehaald, dus die gaat minder betalen, ook al is hij de roker al blijkt dat niet uit de data van de supermarkt.

En hetzelfde geldt voor het voorbeeld uit mijn vorige opmerking van de ANWB autoverzekering. Aan de hand van puur de data kan de ANWB helemaal niet weten of een abrupte uitwijk manoeuvre komt omdat je onveilig rijdt, of omdat een andere 'wegmisbruiker' zijn auto voor de jouwe gooit. Maar uiteraard gaat aan de hand van zo'n manoeuvres wel je premie omhoog, want de data zegt 'gevaarlijk rijgedrag'.

Dus nogmaals, van mijn data blijven ze maar lekker af.
Dus nogmaals, van mijn data blijven ze maar lekker af.
En dat is helemaal je eigen keuze. Niemand zal je verplichten om dit te delen.
Al deze data geeft ze enorm veel informatie over koopgedrag waar ze dan weer op kunnen inspelen.
Daar is Colruyt altijd al een voorloper in geweest. Ze gebruiken de Extra-kaart voor al hun winkels (Colruyt, Spar, Dreamland,.. Het is redelijk grote en diverse groep).
Je krijgt ook regelmatig reclame in papiervorm opgestuurd. Vroeger was dit zelfs nog met scheurbonnetjes om de korting te claimen. Maar de reclame die jij krijgt toegestuurd, is daarom niet dezelfde reclame als je buurman krijgt toegestuurd. Dus zelfs in hun reclame gebruiken ze al jaren de data die ze uit die kaart, en nu dus dat boodschappenlijstje, halen.

Google zou een profiel kunnen aanmaken met "Arator is een klant van Colruyt en koopt regelmatig choco van merk x, een wasproducten van merk y". Nu zouden me kunnen spammen met reclame "choco x is in reclame bij AH (ik zeg maar wat)", maar Colruyt staat in België gekend als een prijsvechter, die zelfs tijdens de dag zijn prijzen aanpast aan de concurrent, dus waarschijnlijk heb ik mijn choco nog altijd goedkoper bij Colruyt.
En ik kan maar vermoeden dat Colruyt een regeling heeft getroffen met Google dat ze de profielen van Colruyt-klanten niet mogen verkopen aan concurrerende zaken.
Elke supermarkt werkt met data via z'n klantenkaart hoor. Je moet zelfs niet eens een klantenkaart hebben, als je consequent met je bankkaart betaalt, kunnen ze daar ook gewoon een profiel van opmaken.
Google verkoopt geen profielen.
"Hee, er word geen maandverband meer gekocht. Waarschijnlijk: Zwanger. Dus advertenties voor babydingen..."
Anoniem: 310408 @Loy24 oktober 2019 10:41
Ja, dat kan en dat mag en dat gebeurt. Een bedrijf mag met de gegevens die het zelf heeft verzameld (met toestemming van de klant) gebruiken om meer gericht te adverteren. Gewoon lezen voor je OK klikt.

Als jij dat niet wil is er een dood simpele manier om het te vermijden. Geen enkele service van de winkel gebruiken waar je je voor aan moet melden.
Bij colruyt gebeurt dit nu al.
Als je van de kortingen in de winkel wil gebruik maken moet je een Xtra kaart hebben en bij je aankoop te laten scannen.
Je krijgt dan wekelijks een omslag in de bus op naam met folders.
In dit pakket zit altijd een extra folder, 'speciaal voor jou' met artikelen die op jouw aankoopgedrag zijn samengesteld.

Maar zoals wel vaker, klopt dat niet. Dat is (voorlopig) nog een behoorlijke geruststelling.

Klein voorbeeld. Onze jongste (10 jaar) drinkt nog steeds graag groeimelk voor 2 jarigen. (voor de moraalridders: de dokter vindt dit dik ok).
Ik denk dat het hierdoor komt dat we nog vaak kortingsbonnen krijgen voor luiers.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 22 juli 2024 20:52]

En ondertussen denkt de winkel dat je al een stuk of 20 kinderen hebt rondlopen en krijg je binnenkort een aanbieding om je eigen schoolbus te kopen :-)
Zou best kunnen, Cardoen is een partner van Colruyt.
https://www.cardoen.be/nl...n-de-samenwerking-colruyt
:P
Maar zoals wel vaker, klopt dat niet. Dat is (voorlopig) nog een behoorlijke geruststelling.
Helaas. De gegevens die ze hebben zijn vrij accuraat en kunnen ze ook vrij goed voorspellen hoe jouw aankoopgedrag zal zijn. Echter is er ontdekt dat mensen het niet fijn vinden als {Google | de supermarkt | andere datahapper} te veel weet van jou, daarom krijg jij tussen de op jouw gerichte aanbiedingen ook juist niet op jou gerichte aanbiedingen om zo jou niet te alarmeren over de hoeveelheid info die er over jou is.

Zie dit artikel: (Helaas moet je je adlocker uitzetten voor deze site): How Target Figured Out A Teen Girl Was Pregnant Before Her Father Did
Ehm, Colruyt is anders behoorlijk duidelijk hierin, er staat in het groot op dat dit "jouw persoonlijke aanbiedingen" zijn.
Ja en dan? Reclame krijg je toch dus het kan meer beter gericht zijn.
Mondspoel, flosdraad, migraine pillen, ananas drankje, fles witte wijn.

Wat kun jij uit bovenstaande afleiden...? :P
Je boodschappen zeggen meer als je denkt. Zo zou bovenstaande info ook weer gebruikt kunnen worden voor verzekeraars, ah hij koopt weinig mondspoel, flosdraad dus zal minder goed voor zijn tanden zorgen, hogere premie..

Het is wel vaker gebleken dat er dingen zijn die je liever niet wilt dat uitlekt (zwangerschapstesten, voorbehoedsmiddelen,...)
Tenzij iemand die spulletjes haalt bij de drogist. Maar ik ben het met je eens, na 9 jaar bij een supermarkt in de bezorgdienst te hebben gewerkt kan ik heel goed inschatten met wat voor klant ik te maken heb :9
Zo zou bovenstaande info ook weer gebruikt kunnen worden voor verzekeraars,
Dat argument horen we nu al 15 jaar, en het nog altijd onwettelijk en elke verzekeraar die erop betrapt zal worden zal meteen de vergunning verliezen. Geen enkele verzekeraar zal zijn dat risico willen lopen.

Daarnaast, het feit dat iemand geen flosdraad koopt bij de Colruyt betekent eerder dat hij het bij de drogisterij koopt dan dat ie het niet koopt.
Je krijgt korting als je uw boodschappenlijstje deelt!

Zelfde toch ook bij fleet management? Standaard x euro per maand verzekering maar als je dit kastje installeert krijg je y euro korting. Hetzelfde riddeltje..

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 22 juli 2024 20:52]

[...]


Dat argument horen we nu al 15 jaar, en het nog altijd onwettelijk en elke verzekeraar die erop betrapt zal worden zal meteen de vergunning verliezen. Geen enkele verzekeraar zal zijn dat risico willen lopen.

Daarnaast, het feit dat iemand geen flosdraad koopt bij de Colruyt betekent eerder dat hij het bij de drogisterij koopt dan dat ie het niet koopt.
Ik hoorde anders vanmorgen in het nieuws dat autoverzekeraars mensen willen gaan weigeren op basis van AI data. Die mensen mogen dan wel verzekeren, maar enkel bij de duurdere verzekeraars waar je voor 300 euro per maand zit, terwijl je in principe nooit zou hoeven te claimen, maar de computer dat wel denkt.

Als dit ook in de zorg gaat gebeuren, verhogen op basis van koopgedrag, dan zou dit zeer zorgwekkend zijn.
Niet gelogen, misschien heb je standaard wel een zeer sterk gebit! Maar uit uw boodschappenlijstje is dat niet duidelijk...
Als je winkelt met een handscanner zien ze ook wat je koopt en ook als je een bonuskaart afgeeft gekoppeld aan uw mail ea. Sorry , zag niet dat je Google bedoelde:)

[Reactie gewijzigd door extremezz op 22 juli 2024 20:52]

Vergeet niet dat dit voor een bedrijf nooit alleen draait om het leven van de klant beter te maken.Grotendeels is dit een PR-zaakje. Ze willen tonen dat ze modern en vooruitstrevend zijn. Hoeveel klanten hier dan effectief gebruik van gaan maken, maakt voor hen niet zoveel uit. Uit de groep Colruyt-winkelaars zullen degenen die de functionaliteit niet gebruiken, nog steeds naar de Colruyt gaan. Het is een manier van Colruyt om hun imago op te frissen met een modern beeld, en zo ook weer eens in het nieuws te komen.
Laat ze eerst eens het idiote kassasysteem aanpakken waarbij het personeel elk product van de ene kar in de andere plaatst met lange wachtrijen als gevolg.
ik vind dit persoonlijk handiger dan dat ik zelf mijn boodschappen moet stapelen in een zak of terug in de kar. In de colruyt stoppen ze alles netjes in je boodschapdoos/tas en kun je die gewoon netjes in je auto zetten :)
Als Ollander heb ik mij er mateloos aan geïrriteerd toen ik nog in België woonde. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat dit wettelijk mag (arbo).
Waarom zou dit wettelijk niet mogen? Je moet natuurlijk als werknemer zelf beetje opletten dat je een goede houding hebt om je rug niet te veel te belasten. En dat leren ze wel in de opleiding.
En de lange wachtrijen vallen echt wel mee, de regel is normaal als er meer dan 2 staan aan te schuiven per kassa dat ze meer kassa's openen, als het aantal kassa's en personeelsleden dit toestaat
Want het verschil met een ander systeem is?
Bij de Delhaize:
- Haal je spullen zelf eerst uit je kar om op een band te leggen, als je geluk hebt kan dat in 1x als er plaats genoeg is op de band, anders is het schuiven en bijvullen
- Kassiester neemt het product, scant het, legt het terug.
- Jij neemt het en legt het in je kar.
Bij de Colruyt:
- Kassiester neemt het product, scant het, legt het in andere kar.

Super ineffectient is dat zeg!
Dat gaat in ieder geval een stuk sneller dan bij de colruyt. Bij een kassaband wordt een product sneller gescand. Bij de colruyt moet men eerst de streepjescode zien te vinden met een handscanner.
Toch vreemd, ik vind het altijd net vlotter gaan bij Colruyt. Wordt de wachtrij te lang, dan springen er 1 of meerdere collega's bij met een extra geopende kassa.

Voor je het weet is het aan jou..

Ik geef wel toe dat ik selfscan zoals in Delhaize wel nog iets sneller vind (maar dan ben je wel beperkt in hoeveel er in je mandje kan)..
Kan je niet zelfscannen in combi met een karretje?
Bij een band moet de kassierster ook gewoon de barcode voor de scanner houden...
Bij Colruyt is de doorlooptijd per klant véél sneller.
Welnee, het gaat veel trager bij colruyt. Alles wordt separaat uit een karretje gehaald, vervolgens zoekt men de barcode en vervolgens wordt het in een andere kar gezet. Bij een band passeert alles sneller de lezer en begin je met inpakken.

[Reactie gewijzigd door drernie op 22 juli 2024 20:52]

Ergens anders wordt het ook "seperaat" uit een kar gehaald en op een band gelegd. Waarna het ook nog eens "seperaat" terug in een kar gelegd moet worden... En ik weet niet hoe de banden in Nederland zijn, maar in Belgie moet de kassierster elk item ook gewoon "seperaat" voor de scanner laten passeren om het te scannen.
Laat ze eerst eens het idiote kassasysteem aanpakken waarbij het personeel elk product van de ene kar in de andere plaatst met lange wachtrijen als gevolg.
Enerzijds heb je geen onderhoud nodig aan de lopende banden aan de kassa. Ze hebben trouwens minder ruimte nodig om hun kassa's te plaatsen dan andere supermarkten.
Langs de andere kant profileren ze het als een soort van service. Als jij een plooibox of van die grote shoppingsbags bij hebt, stapelen ze dat er mooi in. Ik krijg belange niet zoveel in zo een plooibox als die kassamedewerkers :P
Het is nochtans een efficiënter systeem dan het traditionele systeem waarbij de klant alles op de band moet leggen, vervolgens de kassier(ster) moet scannen en terugleggen en de klant vervolgens ook nog eens alles zelf moet inladen en juist stapelen. Het is daarbij praktisch de enige winkel waarbij ik het idee heb dat ik de klant ben en niet het werk moet doen.

Niet dat alles over de scanplaat sleuren daarmee zo leuk is though... Ik heb vroeger ook veel studentenbaantjes gehad bij verschillende supermarkten. Bij de Colruyt werd ik niet alleen beter betaald, het was ook veel minder belastend voor bijvoorbeeld de polsen. Die overigens veel kwetsbaarder zijn dan je rug (zolang je geen rare afwijkingen hebt en een goede houding aanneemt uiteraard). De hele tijd je polsen draaien daarentegen is een verschrikking, zeg ik uit ervaring.
Alle groenten en fruit in een soort grote koelcel is ook zo'n juweeltje.

Het is natuurlijk erg uitnodigend om bij tien graden je boodschappen te moeten uitzoeken, maar nog vervelender is dat ook tomaten en andere exotisch producten, die daar helemaal niet horen te worden bewaard, er liggen en daardoor sneller rot en slechter van smaak worden.
Af en toe wat kou is gezond, ga je heus niet dood van.

Tomaten en exotische producten komen ook gewoon via de koelwagen naar daar. Net zoals bij andere supermarkten.
EDIT off topic

[Reactie gewijzigd door Zapi op 22 juli 2024 20:52]

Hebben ze geen zelfscannen?
(Niet dat ik dat gebruik, je doet het kassière werk van AH en krijgt er geen geld voor).

https://www.youtube.com/watch?v=orjo0uNZFsk
Het systeem van Colruyt is sneller èn klantvriendelijker. Als ik ooit ergens anders winkel erger ik me net aan het feit dat ik dat allemaal zelf moet doen.
Dit werkt ook alleen in belgië....
Ze doen het misschien alleen in België, maar het zou prima ergens anders werken, en waarschijnlijk een extra argument zijn om er te gaan winkelen.
Duurt dit echt beduidend langer? Ik heb het nog nooit getimed maar anders moet je die items ook op de band leggen (al verlies je daar geen tijd mee omdat de vorige klant ondertussen afrekent), moet het item door de kassier(-ster) gescand worden en nadien door jou terug in de kar gelegd worden. Ik denk als er al tijdswinst is dat deze minimaal is en hoe dikwijks zie je trouwens niet dat de klant na het afrekenen nog enkele minuten bezig is met alles terugleggen.
Hoe geeft dit lange wachtrijen?
Na de opdracht 'praat met Colruyt' kunnen gebruikers de gewenste producten dicteren, met zinnetjes als 'voeg appelen toe'.

Really.. Appelen?
Als je "appels" zegt, heb je voor je het weet een paar iphones besteld :+
Ik durfde er zelf niks van te zeggen, dacht dat het weer zo'n raar NL<->BE verschil was. Blijkbaar niet dus :P
Volgens Colruyt wilde 83 procent van de testers de ingesproken boodschappenlijstjes ook in het dagelijkse leven gebruiken.
Ik weet niet hoe de testers gekozen zijn, maar veel van dit soort testen gebeuren door jezelf aan te melden.
In dat geval zag 100% het initieel wel zitten maar zijn toch 1/6 van de gebruikers afgehaakt.
Ik vraag mij serieus af hoeveel van hun klanten het daadwerkelijk gaan gebruiken.
Al is het maar 1%, het is een extra service die gebruikers voor Colruyt kunnen doen kiezen. 1% meer klanten is niet slecht.
Hangt ontzettend van de kosten van de ontwikekling van het systeem af natuurlijk.
Ik gebruik dit al meer dan een jaar via alexa en todoist en vindt dit heel makkelijk.
Gewoon als je de frigo open doet zeggen 'alexa put milk on my shopping list' en dan eenmaal in de winkel checken wat ik allemaal nodig had. Kom steeds dingen tegen die ik ondertussen vergeten was dat ze bijna op waren.
En ik vertrouw Alexa net iets meer dan Google met mijn gegevens.

Daarnaast komt alexa ook steevast als beste assistent uit de test :) Geen idee of het ooit naar België komt, ik had het idee dat Amazon bol.com zou kopen maar dat zal nu wel niet meer gebeuren met ahold.
Anoniem: 1248170 @matthewk24 oktober 2019 11:24
Jammer, dan hadden we eindelijk eens een normale Amazon in Nederland.
Ze mogen hun systeem trouwens nog wat debuggen, net geprobeerd met een aantal artikels en krijg telkens de boodschap "Colruyt reageert niet op dit moment. Probeer het later opnieuw" |:(
Ik probeer al 2 dag als test iets toe te voegen op mijn boodschappenlijst, telkens krijg ik als reactie 'Colruyt reageert op dit moment niet'.
Account koppelen ging wel gewoon van de eerste keer goed.
In Nederland komen we niet verder dan een teaser uit 2017 van Picnic:
https://blog.picnic.nl/gr...amazon-alexa-40875b8a976a

Ik heb Picnic na een jaar* maar weer eens gevraagd wat de status nu is :z


* september 2018:
"..We zijn inderdaad bezig met een prototype waarmee je via Alexa kan bestellen bij ons. Helaas is het nog niet in de app ingevoerd want ik kan begrijpen dat het erg handig kan zijn. Bedankt voor je aanbod om de beta versie te testen, ik zal doorgeven aan mijn collega dat hij je daar altijd voor kan benaderen. Ik hoop dat je binnenkort kan bestellen via Alexa maar kan je helaas nog niet beloven daarover..."

[Reactie gewijzigd door voorstad op 22 juli 2024 20:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.