Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Colruyt gaat over op e-paper-prijsetiketten met nfc in alle 240 winkels

Colruyt gaat zijn 240 supermarkten in België en Luxemburg uitrusten met elektronische prijsetiketten met nfc. Dit schept mogelijkheden voor de winkels om prijzen sneller aan te passen en voor klanten om meer informatie op te vragen met hun nfc-smartphone.

Op het moment kunnen de klanten nog niets met de nfc-functionaliteiten, maar Colruyt spreekt van mogelijkheden als het doorgeven van extra productinformatie, zoals bij welk gerecht een wijn goed past. Die informatie zou dan getoond worden in de MyColruyt-app. Daarnaast zijn de etiketten uitgerust met ledlampjes, die het 'Collect&Go'-proces, waarbij klanten een boodschappenlijst doorgeven en Colruyt ze klaarzet voor afhalen, kan versnellen.

Naast die twee mogelijkheden stelt Colruyt dat het ook betekent dat de keten niet meer 75 miljoen etiketten per jaar hoeft te produceren en vervoeren. Daar gaat jaarlijks zo'n 90 ton aan papier in zitten, stellen de Belgen. De winkels passen meerdere malen per dag hun prijzen aan op basis van de concurrentie, waardoor het hard gaat met het papier.

Het gaat om prijskaarten van e-paper. Die zijn energiezuinig omdat ze alleen stroom verbruiken wanneer er een prijs wordt gewijzigd, stelt de winkelketen. Volgens de maker van de etiketten, SES-imagotag, gaat het om in totaal bijna drie miljoen exemplaren. Die moeten over de rest van het jaar in alle winkels geïnstalleerd worden. De winkels in Zottegem, Avelgem, Merelbeke en Haalert hadden de kaartjes al in het kader van een test en de definitieve ontwerpen voor de labels krijgen ze ook als eerste. De rest van de winkels volgen vanaf mei.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

23-03-2019 • 13:14

150 Linkedin Google+

Reacties (150)

Wijzig sortering
Iets voor 2,39 in het schap zetten. Vervolgens 3,29 afrekenen bij de kassa. Als iemand klaagt snel het bordje naar 3,29 omzetten O-)

Dit was uiteraard een beetje overdreven voorbeeld. Maar dit soort bordjes vraagt erom om met prijzen te gaan sjoemelen. Denk aan stapsgewijs de prijs verhogen vlak voor er een actie komt of misschien zelfs wel klantgebonden prijzen. Ze zouden via bluetooth/wifi/nfc kunnen detecteren dat jij in de buurt van het schap ben en als je een product veel koopt de prijs iets kunnen verhogen. Een product wat je zelf eigenlijk nooit koopt zouden ze juist goedkoper kunnen maken om je bijvoorbeeld over te halen naar eigen merk artikelen.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 maart 2019 13:41]

Mijn bron is de project manager van dit project in een persoonlijk gesprek. Tijdens de openingsuren worden prijzen nooit naar boven bijgesteld, enkel naar beneden. Het kan dus gebeuren dat je iets van € 2 uit het rek neemt en aan de kassa €1,80 betaalt. Het kan nooit andersom gebeuren.

Verder is Colruyt al ongeveer 10 jaar aan het testen met verschillende types, en is dr keuze gemaakt op basis van prijs en duurzaamheid.

Verder is het project nu pas in een stroomversnelling geraakt omdat Colruyt werkt met zogenaamde “rode prijzen”, die effectief in het rood worden weergegeven. Dit kon tot pakweg een jaar (of 2) geleden niet op e-paper.
En als zo iemand die truc eenmaal kent aangeklaagd worden voor fraude, omdat hij helaas, helaas een foto had geschoten met z'n smartphone.. Reputatie door het putje. Nee, zo verdien je als supermarktketen niet je geld.

Realiteit: kassa wel aangepast, bordje voor het vak gemist. Elektronische bordjes voorkomen dat. Alleen maar fijn dus.
Ook realiteit: prijzen zullen vaker worden aangepast. Bijvoorbeeld als gevolg van een weersvoorspelling, een item over voedsel in het journaal, de collega-supermarkt verderop die een nieuwe actie lanceert, een voorraad die te groot dreigt te worden, een gewonnen voetbalwedstrijd, een evenement in de buurt enzovoorts.
Ook realiteit: prijzen zullen vaker worden aangepast.
Uit het artikel:
De winkels passen meerdere malen per dag hun prijzen aan op basis van de concurrentie, waardoor het hard gaat met het papier.
Dus ehm, dat gebeurt nu ook al. Bovendien is er een gigantisch groot verschil tussen de voorbeelden die jij noemt en de situatie waar NBK bang voor is: jouw voorbeelden zijn volkomen legaal (ook hier geldt: ze doen het al, dus als het illegaal was zouden ze al lang een keer voor de rechter gesleept zijn).

Het voordeel van de electronische oplossing is dat veel preciezer bekend is wanneer de prijs aangepast is, zodat het volgende systeem mogelijk wordt:
  • Van een bepaald product wordt de prijs om 12:00 aangepast (op het bordje bij het schap)
  • Klanten die tot 11:59 afrekenen betalen de oude prijs
  • Klanten die tussen 12:00 en (bijvoorbeeld) 12:10 afrekenen betalen de laagste van de twee prijzen
  • Klanten die vanaf 12:11 afrekenen betalen de nieuwe prijs
Ja, dan is er elke keer een periode van een aantal minuten waarin klanten mogelijk een andere prijs betalen dan ze verwacht hadden... maar dat is altijd een lagere prijs. Garanderen dat iedereen exact de prijs betaalt die ze gezien hebben is alleen mogelijk met Big Brother-achtige oplossingen. Daarom lijkt dit me een prima compromis.
(Of dit in de praktijk ook daadwerkelijk wordt toegepast kan ik niet zeggen, maar met papieren etiketten zou zo'n systeem ondoenlijk zijn; met electronische bordjes is het in elk geval technisch haalbaar. Hoe dit juridisch zit durf ik ook niet te zeggen... het zou me niet verbazen als het op dit moment helemaal nog niet geregeld is.)

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 23 maart 2019 16:41]

Bij Colruyt is het momenteel als volgt:

jij neemt om 11:50 een artikel uit het rek aan € 2.
Om 12:00 wordt de prijs aangepast naar € 1,80.
Om 12:10 betaal jij aan de kassa € 1,80.

Zoals elders al gezegd, worden prijzen nooit verhoogd tijdens de openingsuren, dus daar al zeker geen probleem.

Verder wordt er inderdaad nu al gereageerd op promoties van concurrenten, en dat met de "rode prijzen". Wat daar bijzonder aan is, is dat dit enkel geldt voor concurrenten uit de directe omgeving, zo kan het dus perfect zijn dat je bij een Colruyt in pakweg Hasselt je pak melk een stuk goedkoper is dan bij Colruyt in Sint-Truiden (20 km verder). Koop je via Collect&Go, gelden niet de prijzen van de fysieke winkel, maar online-prijzen, die vergeleken worden met andere online-aanbieders. Het pak melk dat je via Collect&Go afhaalt in Sint-Truiden, kan dus duurder zijn dan het pak melk dat je zelf uit het rek gaat halen in Sint-Truiden. (Ik noem Sint-Truiden omdat Collect&Go daar in de winkel zelf gepickt wordt, terwijl in een aantal andere winkels de Collect&Go verzameld wordt in het centrale magazijn)
Zoals elders al gezegd, worden prijzen nooit verhoogd tijdens de openingsuren, dus daar al zeker geen probleem.
Dat detail was me niet bekend. Dan is het probleem (in elk geval bij Colruyt en zolang ze deze regel aan blijven houden) inderdaad opgelost. Bedankt voor de aanvulling!
In Nederland geldt de volgende regel standaard: De prijs aan de kassa is bepalend. Dat staat bij de meeste bedrijven in de algemene voorwaarden.

Toen men in de prototype winkel van AH dit ongeveer 20 jaar geleden ook deed met LCD schermpjes, kwamen er al vaker klanten klagen. Men prijsde o.a. dynamisch met hogere prijzen als het laatste artikel in het schap was en nog geen nieuwe aanvoer in huis.
Zo kon het dus zijn dat bijvoorbeeld 3 klanten een pak melk hadden in de winkelwagen en de laatste die het pak uit het schap pakte een andere prijs te zien kreeg. Echter wordt het moeilijker (en de klant denkt: ik word gek??) als de laatst pakkende klant de eerst afrekenende wordt. Die heeft dan een lagere afrekenprijs en denkt 'mooi!'. De andere denkt: ik word opgelicht.

Leuk dilemma en ik zie ondertussen ook al ander gedrag, vooral bij 'laagste prijs garantie' en aanbiedingen. Dan kun je gewoon een personeelslid naar de schappen laten sturen om de prijs te controleren. Wijkt dan de kassa af t.o.v. schap, is het feest :D Slikt de super het prijsverschil of gaan ze je vragen meer te betalen? Wat in het algemeen dan helpt in het laatste geval is het product achterlaten. Het opruimen kost al meer dan het prijsverschil, dus laat ze het maar voelen...
In Nederland geldt de volgende regel standaard: De prijs aan de kassa is bepalend. Dat staat bij de meeste bedrijven in de algemene voorwaarden.
Voor zover mij bekend klopt dat niet. Op het moment dat je het product uit het schap pakt spreek je, juridisch gezien, af "ik wil dit product kopen, voor deze prijs". Als er in algemene voorwaarden iets staat wat in strijd is met de wet, dan "wint" de wet.

Bronnen: Consumentenbond en Consuwijzer.
Interessant, het moeilijke is het 'limbo' (!= limburger!) moment tussen pakken uit een schap en aankomen bij de kassa. Even gekeken bij de Consumentenbond, en daar staat precies omschreven wat ik ook benoem in het 3e deel van mijn reactie.

Het punt is dat een transactie pas voltooid is (uitwisseling van ruil/betaalmiddel en goed) als beide partijen het eens zijn. Om misleiding situaties te voorkomen wordt dan vaak iemand naar het schap gestuurd om te controleren, klopt de prijs niet met de kassa kunnen er verschillende dingen gebeuren:
- Kassa is leidend want geprijsd door hoofdkantoor. Dan mag je het product achterlaten of tegen een hogere prijs kopen. Start maar een rechtzaak. (O.a. Dirk vd Broek doet dit bij niet-franchisenemers). Komt niet veel meer voor in de praktijk.
- Prijskaartje / aanbieding is leidend a.d.h.v. intern beleid. Klant krijgt het product mee, in het beste geval kan de kassa medewerker direct de prijs bijwerken in het systeem. Vaak heb je daar een superuser voor nodig, die het voorval met EAN nummer doorgeeft naar directie/hoofdkantoor om dit zo kort mogelijk een geschil te laten zijn. Gedrag in de supermarkt is dan vaak dat het prijskaartje is omgekeerd (geen prijs zichtbaar(!!!1!one)) of handmatig bijgeschreven als toch blijkt dat de nieuwe prijs leidend moet worden.

Dus voor de ene klant die het opmerkt en er moeite voor doet, geen probleem over het algemeen. Met een uitstapje naar AH.nl zie ik geen algemene voorwaarden (bijzonder eigenlijk) en kan ik ze met een zoekopdracht niet vinden. In de Q&A sectie vind ik wel precies ons geval (wat met de wet 'koop op afstand' dan weer niet kan of tenminste ongedaan gemaakt kan worden):
"Ik heb een Etos aanbieding in mijn bestelling, maar ik betaal de normale prijs, wat nu?
In de webwinkel loopt een selectie van de winkel-aanbiedingen mee. In de webwinkel kun je zien welke aanbiedingen dit zijn. Sommige aanbiedingen die je in de Etos folder ziet staan lopen dus uitsluitend via de winkels. Verder is van belang dat het binnen de actieperiode bezorgd is. Is het bij jouw bestelling niet goed gegaan? Laat dan weten om welke bestelling en welk product het gaat via een van onze kanalen onderaan deze pagina." bron

/edit typo en vergeten haakje

[Reactie gewijzigd door phizzie op 23 maart 2019 22:23]

Interessant, het moeilijke is het 'limbo' (!= limburger!) moment tussen pakken uit een schap en aankomen bij de kassa.
Practisch inderdaad wel, maar juridisch niet. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat je het product pakt, niet op moment van afrekenen. Ga maar na, dat zou hele rare gevolgen hebben bij dingen die je betaalt in meerdere termijnen. (En ja, bij betaling in termijnen wordt het op papier gezet, met handtekeningen eronder, terwijl je bij het winkelen nooit een contract langs ziet komen. Maar dat maakt uiteindelijk geen verschil, je "zet je handtekening onder het (impliciete) contract" bij het schap, niet bij de kassa.)
Kassa is leidend want geprijsd door hoofdkantoor. Dan mag je het product achterlaten of tegen een hogere prijs kopen. Start maar een rechtzaak.
Ah, de "we hebben schijt aan de wet, maar niemand doet er iets aan, dus we komen er mee weg"-aanpak. (Die rechtszaak zou je namelijk gegarandeerd winnen.)
Prijskaartje / aanbieding is leidend a.d.h.v. intern beleid.
Ehm, ja, als je "we hebben besloten dat we ons aan de wet houden" wilt bestempelen als "intern beleid".
Ik heb een Etos aanbieding in mijn bestelling, maar ik betaal de normale prijs, wat nu?
Dat niet alle aanbiedingen in de folder geldig zijn op de site vind ik een onhandige keuze, maar (zolang het in de folder is aangegeven) vermoed ik dat het juridisch geen enkel probleem is. De voorwaarde "Verder is van belang dat het binnen de actieperiode bezorgd is." is, voor zover ik in kan schatten, echter volkomen onzin; het gaat om het moment van bestellen, niet van bezorgen.
Stel je voor dat ik op maandag iets bestel dat op dinsdag afgeleverd moet worden. Op dinsdagochtend zie ik dat één van de bestelde producten vanaf woensdag in de aanbieding is, dus als de AH aan de deur staat doe ik lekker niet open; laat het ze woensdag nog maar een keer proberen, zodat ik dan opeens minder betaal...!? (Ja okee, ik snap prima dat ze het eigenlijk andersom bedoelen: als de actie tot en met maandag loopt dan willen ze het niet laten gelden voor bestellingen die pas op dinsdag afgeleverd worden. Maar dan is het nog steeds onzin: de koop wordt gesloten op maandag, dus binnen de actieperiode, dat is wat telt.)
Ik heb vorige week precies een geval kassa = geeft te duur aan ten opzichte van folder en schapprijs.
Vraag maar niet wie dat won bij de kassa }> O-)
Zelfs nadat ik al betaald had, en het toen pas op het kassabonnetje zag ;)
En ik denk zomaar dat de prijzen niet naar beneden worden aangepast...

Evenement in de buurt prijzen omhoog.

[Reactie gewijzigd door Speedster op 23 maart 2019 15:20]

Waarom niet? Slecht weer -> Barbecuevlees in de aanbieding. Net als zoveel ondernemingen streeft een supermarkt naar winstmaximalisatie. Levensmiddelen weg moeten gooien draagt daar niet aan bij. Lege schappen omdat iets te snel loopt ook niet.

Prijswijzigingen tijdens openingstijden lijkt me wel een ding inderdaad, maar het moet dan ook mogelijk zijn dat je bij de kassa een waarschuwing krijgt welke producten 30min geleden in prijs zijn veranderd, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Ik betwijfel of dit gaat gebeuren
Dat gebeurt tegenwoordig toch ook al deels.
Vraag me trouwens af of mensen wel zitten te wachten op zulke dagwijzigingen. Een supermarkt is geen tankstation.
Je zult verstelt staan hoeveel mensen de prijzen uit hun hoofd kennen, of het op briefjes bijhouden.
Zelfs dat kan in het voordeel van een supermarkt uitpakken.

Hierdoor zullen deze klanten meer in de daluren gaan winkelen waardoor er in de piekuren minder rijen voor de kassa staan. Ook is het personeel overdag wellicht goedkoper dan rond etenstijd?

De mensen die de prijzen uit hun hoofd kennen blijven toch wel komen, maar dan op een ander moment. Het idee is juist dat de de consument die niet oplet nog wat extra geld uit de zak kunt kloppen. Supermarkten zijn gewoon commerciele bedrijven.
Coca Cola heeft geëxperimenteerd met aangepaste prijzen in zijn cola automaat, maar dat was geen succes.
Electronische bordjes voorkomen dat niet per se. Deze worden meestal met een infrarood verbinding geupdate dus er moet alsnog iemand langslopen om het aan te passen. Zie het 'IR oogje' links bovenin.
Er hoeft bij dit soort dingen niemand langs te lopen, de IR zenders hangen aan het plafond. Zo ken ik in ieder geval het systeem in de elektronica retail.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 23 maart 2019 20:07]

Communiceren die bordjes dan ook terug naar het centraal systeem met een ontvangstbevestiging? Zodat men eventueel weet of een bordje niet geüpdate is geraakt(geen signaal, batterij leeg, defect,...) Zullen er vlug duizenden hangen per winkel.

[Reactie gewijzigd door skelleniels op 23 maart 2019 19:38]

Voor zover ik weet niet, meestal was het vrij duidelijk als een bordje defect was. Batterijen gaan een eeuwigheid mee.
Maar een prijs die niet geüpdate geraakt kan toch vervelend zijn(hoeft niet meteen opgemerkt te worden om vervelend te zijn bij een veelverkocht product) klanten zien dan achteraf op hun ticket een hogere prijs en voelen zich bekocht(en dit zien ze vaak thuis pas)
Dus? Met papieren prijskaartjes komt dat veel gemakkelijker voor.
Een foto met je smartphone is zelfs niet nodig. Kasticketten van verschillende klanten met elkaar vergelijken is genoeg.
Fraude is het niet, want het product is nog niet gekocht. Je hebt nog de keuze om van de koop af te zien, maar het is wel misleiding, en dat mag gelukkig ook niet.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 23 maart 2019 15:21]

Het is meer dan misleiding, aangezien supermarkten verplicht zijn de juiste prijzen bij de producten te tonen, is het achteraf wijzigen (nadat de klant dus het product heeft gepakt en akkoord is gegaan met de getoonde prijs) niet toegestaan. Dit is gewoon verboden, aangezien het getoonde bedrag niet overeenkomt met het later afgerekende bedrag. Dit zou theoretisch wel kunnen als de correcte prijs voortdurend op het product zelf wordt getoond (e-etiket op het product zelf), dan zou je kunnen voorhouden dat de klant de keuze maakt bij het plaatsen van het product bij de kassa, al is dit denk ik ook een grensgeval gezien de mogelijke verwarring.
weet het, zag in de lokale Plus winkel doodleuk medewerkers in het midden van de dag de prijs wijzigen.

waarom moeten ze dit dan doen als klanten er zijn en niet naderhand in de avond.
{prijzen gingen trouwens OMHOOG, en niet omlaag}
Prijzen kunnen uiteraard omlaag gaan. ;)

Tijdens sluitingstijd is het wel beter, maar als je het merkt zul je vrijwel altijd het geld geld terugkrijgen.

Overigens wel grappig dat dit soort praktijken (tussendoor wijzigen van de prijs) met die Amazon knop door velen nooit als issue wordt gezien. Paar cent meer of minder... Overigens is dat niet mijn standpunt.
Of anders zelf-scannen met je smartphone of een handscanner. Dan staat het product op je bon voor bedrag X en zijn er geen misverstanden over wijzigingen achteraf. Moet je supermarkt niet stiekem je bon gaan wijzigen natuurlijk, maar dat zou oplichting zijn.

Ik vraag me echter af of het transactiemoment (bij traditioneel afrekenen aan de kassa) bij het pakken van het schap of bij het afrekenen aan de kassa ligt. Ik vermoed toch het laatste. Bij de mediamarkt hebben ze al tijden e-paper prijsbordjes, dus daar zul je ook wel eens hebben dat de prijs aangepast wordt terwijl je nog voor de kassa staat. Geen idee hoe ze daar mee omgaan.
Maar dat valt volgens mij nog steeds niet onder fraude.
Ook best - zit niet zo strak in de termen.

Maar: de winkel heeft NIET de keuze van de verkoop af te zien. Een prijs tonen schept de verplichting het daarvoor ook mee te geven. In elk geval in Nederland en mits het een redelijke prijs voor het product is, zoals in dit voorbeeld.

(Daarom gaan de rechtszaken over verkeerd staande komma's wel steevast 'mis': een TV met een bordje (of webshop prijs) voor 1% of 10% van de gebruikelijke prijs wordt niet geacht je redelijkerwijs de indruk te geven dat je het daarvoor kunt kopen.)
Ik snap dat het een grap is maar dat is misleiding, en dat mag gelukkig niet :P
Met andere woorden, omdat het niet mag *kan* het niet gebeuren? Zo werkt de praktijk natuurlijk niet. Als iets niet mag, gebeurt het vaak toch gewoon.

Alhoewel ik in dit geval daar zeer zeker niet van uit ga hoor. :P
Maar wil dit kunnen werken, dan zal eer een procedure voor moeten zijn, waarbij over langere tijd meerdere personen betrokken zijn. Er is er dan altijd wel één bij die op een gegeven moment iets naar buiten brengt. Dat levert meer reputatieschade op dan dat het sjoemelen oplevert.
Je mag ook niet door rood rijden, of met je mobieltje in je hand autorijden, gebeurt ook :P

Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze zoiets zullen doen maar stel het gebeurt (per ongeluk, door storing/bug of toch expres), dan is het voor de klant wel lastiger aan te tonen dat er vóór het afrekenen een andere prijs bij het product in het schap stond.
Haha ja I guess dat het mogelijk is, maar Colruyt houd er opzich wel van zijn klanten te behouden :)
Vind zo'n ontwikkeling wel mooi, geeft meer informatie aan de klant en is naast de besparing van papier veel efficiënter om niet steeds rond te hoeven lopen en die kaartjes te vervangen
Dat zouden ze kunnen doen. Maar de gewoonte leert ons dat Colruyt dat absoluut niet doet. Ze passen prijzen aan als die bij concurrenten lager zijn. Zelfs al zijn het acties van die betreffende winkel.

Je krijgt met hun klantenkaart net korting op dingen die je veel koopt, veel is het niet maar alle beetjes helpen. Ook wel eens soortgelijke producten. Ook vaak per 2-3-4 krijg je wat korting op de prijs.

Ze hebben inderdaad ook hun eigen "Boni" producten die goed zijn. Kwa pasta etc kopen wij eigenlijk altijd Boni, want het verschil met een "merk" product hierin is niet te proeven. Het zijn grote winkels waar je best even in rondloopt. En het systeem met prijzen die ze aanpassen werkt prima.
Dit is mij dus een keer overkomen bij de Mediamark.

Prijs veranderde waar ik bij stond.... ugh, we hadden gelukkig er een foto van gemaakt.

Kregen het product ook mee voor de prijs van de foto. :P
Je kan natuurlijk in elke technologie op zoek gaan naar de nadelen en de mogelijke misbruiken. Je vertrouwt zoals je zelf te vertrouwen bent?
Carrefour gebruikt al jaren digitale prijsetiketten (lcd gebaseerd, onder nfc), zonder enig probleem. Idem met zelfscans. Áls er al eens een probleempje opduikt zijn net die grotere supermarkten heel flexibel.
In de praktijk zullen die "grote jongens" hun gat niet willen branden voor een paar euro. Liever een tevreden klant dan een artikeltje in de krant!
Ik ken dit van de mediamarkt.
Als je daar een lagere prijs af spreekt, gaat het voor 30 minuten op een lagere prijs.
Meerdere keren mee gemaakt dat ik dan binnen 30 minuten moest afrekenen.
Maar als ze jou dat 1 keer flikken ga je toch nooit meer terug? En met jou vele anderen. Dus ze zouden wel heel dom zijn om dat te doen.
Vooral een besparing op arbeidskosten lijkt me. Ik denk dat je voor die milieufootprint van zo'n e-paper ding een halve encyclopedie aan prijstickets kunt printen.
Datzelfde dacht ik ook, ik kan me op zich wel voorstellen dat het op heel lange termijn een besparing voor het milieu ZOU kunnen zijn als er echt zo vaak prijzen worden vervangen, maar ik denk dat het omgekeerde waarschijnlijker is en die kant wordt in het artikel niet belicht. Zoals: werken die dingen op accu's of batterijtjes? Zijn die oplaadbaar, hoe vaak worden ze vervangen? Of wordt dan maar meteen een heel nieuw e-paper ding geplaatst omdat dat goedkoper is?

Plus, als er over vier jaar een betere technologie is, verdwijnen deze dan allen in de prullenbak en stappen ze over op de nieuwe technologie?

Edit: bedankt swhnld / Nexiam hieronder

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 23 maart 2019 16:04]

Uit ervaring van een winkel weet ik dat na een aantal jaren sommige batterijen/tags het laten afweten. De batterijen vervangen kun je niet zelf en is erg arbeidsintensief. Als je nieuwe tags wil bij bestellen 'dan gaat dit niet omdat de nieuwe tags niet compatibel zijn'. Alle bestaande tags moeten dan uit de winkel gehaald worden voor een update. Die tags worden dan ineens voorzien van nieuwe batterijen (of ze nu al leeg zijn of niet). Dit proces neemt zoveel tijd in beslag dat je dit niet kunt doen tijdens de reguliere sluitingstijden. Dus ofwel moet je je winkel uitzonderlijk sluiten (geen optie meestal tenzij de winkel een jaarlijkse sluiting heeft van minstens een week), ofwel moet je allemaal nieuwe tags kopen (extreem duur), ofwel moet je een ouderwetse labelprinter achter de hand houden en zorgen dat je rekken compatibel blijven met papieren etiketten.

Kortom, met digitale prijstags maak je je winkel afhankelijk van een extra externe partij die stevig doorrekent. Reken zeker een bedrag tussen de 10000 en 20000 euro voor een niet zo grote winkel en dan moet je de digitale etiketten nog zelf plaatsen.

Of het voor het milieu een goede zaak is betwijfel ik zeer sterk. Papieren etiketten zijn immers zeer goed te recycleren en papier is ook een afvalfractie die bij bedrijven goed gesorteerd wordt.

Waar die digitale etiketten wel hun nut bewijzen is het snel aanpassen van prijzen in de winkel, zeker tijdens drukke periodes. Ook helpt het tegen diefstal van etiketten, een echte plaag soms.
Diefstal van etiketten? Waarom?!
Ik heb een klein winkeltje en heb geen flauw idee waarom, maar heb steeds etiketten die verdwijnen, wordt er helemaal gek van!

Heb trouwens afgelopen week toevallig weer gekeken naar deze epaper prijsetikketten en ipv NFC heb je ze ook met BLE, die zijn nieuwer. Voordeel is dat je ze van grotere afstand kunt updaten dan NFC. Vind ze alleen voorlopig nog te duur, moet niet aan denken dat die gestolen gaan worden straks. Zijn ook nog veel te lomp en dik voorlopig waardoor ik mijn schappen zou moeten aanpassen.

Ik ga het pas doen als ze een euro per stuk zijn en een universele standaard hebben om ze aan te sturen. Goedkoopste op dit moment zijn €5 per stuk, erg lomp en met dure centrale controllers en onnodig ingewikkelde software.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 24 maart 2019 10:05]

De redenen die ik kan verzinnen:
  • Oudere mensen zonder smartphone die prijzen willen vergelijken.
  • Kleptomanen die zich concentreren op prijsetiketten omdat ze daarmee minder risico lopen.
  • Mensen die om wat voor reden dan ook het personeel en/of de eigenaar van de winkel willen pesten.
  • Mensen die etiketten van hun favoriete artikelen verzamelen om na prijsstijgingen een nieuw etiket te vervangen met eentje uit hun verzameling om aan de kassa te protesteren bij de hogere prijs op het kasticket.
  • Mensen die trainen voor diefstal van producten. Eerst veel ervaring 'in the field' opdoen met etiketten om nadien vlot producten te stelen.

[Reactie gewijzigd door ejabberd op 25 maart 2019 14:42]

Mensen die etiketten van hun favoriete artikelen verzamelen om na prijsstijgingen een nieuw etiket te vervangen met eentje uit hun verzameling om aan de kassa te protesteren bij de hogere prijs op het kasticket.
Ik vind deze wel een hele leuke :D Zou ik best willen meemaken!
Zet bij de kassa een bordje met de vraag en wie weet krijg je antwoord. En heel misschien komen mensen er zelfs door tot inkeer.
Ik ben vaak geneigd het beste van mensen te verwachten en denk dat je gelijk zou kunnen hebben. Mensen die een sigaret op straat uittrappen realiseren zich waarschijnlijk niet dat iemand anders die sigaret weer op moet ruimen, ze zien alleen dat het niet een erg groot probleem is om te doen. Mensen die 120km/uur rijden waar je 100km/uur mag zien niet in dat ze het verkeer een fractie onveiliger maken en het milieu een fractie meer vervuilen, ze denken simpelweg dat ze iets sneller zijn, Mensen die de prijs van een artikel willen vergelijken/onthouden, nemen zo'n etiketje mee, want die kosten natuurlijk vrijwel niets. Daarbij houden ze simpelweg geen rekening met het feit dat er heel wat arbeidskosten bij komen kijken om het te vervangen, en veel overlast voor andere klanten wordt gecreëerd.
Spaar jij niet prijskaart etiketten dan? Ik spaar ze allemaal, uit alle supermarkten in de omgeving.

Ik heb mijn Zuivel-collectie al compleet!
Ook ik heb bij een tuincentrum gewerkt waarbij elke maand zeker een stuk of 20 etiketten aangevuld dienden te worden omdat deze "verdwenen". Raadsel was mij onduidelijk maar wellicht zoals @84hannes aangaf om de prijzen met elkaar te vergelijken.
Materiaal van de labels is niet papier maar een plastic soort.
Colruyt bestelt 3 miljoen stuks. De prijzen liggen een pak lager dan de normale aankoopprijzen, want ook op dat gebied speelt Colruyt het keihard.
Interessant, bedankt!

En diefstal van etiketten? Bijzonder! Maar als men al papieren etiketten steelt, zou je denken dat dit bij digitale varianten nog interessanter is.
papieren varianten zijn natuurlijk gemaakt om makkelijk te vervangen en dus makkelijk te verwijderen, dat zal bij de digitale varianten vast niet zo makkelijk gaan
Klopt. Elektronische tags hangen steviger vast omdat ze slechts zelden vervangen moeten worden. Daarnaast zijn ze erg dik en kun je ze niet dubbelvouwen. Een papieren etiket verberg je eenvoudig achter een boodschappenlijstje of steek je weg in een broekzak.
Het milieu kan je wel nog rechtvaardigen.

Ik weet niet of er hier iemand reeds de opmerking gemaakt heeft (heb alle opmerkingen nog niet gelezen) maar etiketten zijn meestal gemaakt van thermisch papier aangezien de meeste etikettenprinters thermisch zijn.
Thermisch papier mag je niet bij het te recycleren papier gooien.
https://admin.kuleuven.be...val/inzamelen/sorteergids
Ik weet niet waarom KU Leuven afwijkt, maar de sorteerregels voor quasi alle bedrijven, organisaties en consumenten in België maken geen onderscheid tussen gewoon papier en thermisch papier:
https://www.betersorteren.be/nl/

Kasticketjes en ander thermisch papier belanden op de meeste plaatsen bij het andere papier.
Waarschijnlijk omdat er schadelijke stoffen inzitten.
Er zit namelijk ook bpa in.
Als je de link in het artikel volgt vind je meer informatie, zoals ja, er zitten batterijen in (staat niet bij hoe lang die mee gaan).
https://www.ses-imagotag.com/en/electronic-shelf-labels/

En nee, er wordt met geen woord over milieu gerept, alleen over store efficiency en shopper engagement op die website.
Op de website staat (afhankelijk van model) tussen de 3 jaar bij 1 update/dag en 5 jaar bij 2 updates/dag. Even ervan uitgaande dat ze niet elke dag van alle producten de prijs wijzigen, betekend dit quasi levenslang. Hoe lang dat ook mag zijn.

Ik vind het overigens een prima initiatief.
Het artikel meld dat prijzen meerdere keren per dag wijzigen, en ze zullen verwacht ik ook te lijden hebben onder het vakken vullen en door klanten leeg halen, dus alles langer dan 1 jaar in de praktijk zou mooi zijn verwacht ik.

Ik ben idd ook benieuwd hoe het NFC gebeuren ingezet en gebruikt gaat worden in de praktijk. De rest van het systeem zie je ook al bij een mediamarkt dus is niet echt vernieuwend.
Dat ze meerdere keren per dag prijsmutaties doorvoeren dat zal best ja, maar dat zal eerder zijn in de vorm van vandaag de cola, morgen de boter en overmorgen de melk, maar niet ėėn product meerdere keren per dag.

Naar dat NFC ben ik ook wel benieuwd.
Ik vind het toch raar dat er een batterij in zit. Als ik mij niet vergis dan zou er voor zowel e-paper als NFC geen stroom nodig zijn voor de reguliere werking, maar alleen voor het periodiek aanpassen van de tags. Het zou prima mogelijk zijn om dan handmatig even met fysiek contact de tags van stroom te voorzien, tijdens het controleren en aanpassen van de prijzen. Jammer van die honderden of zelfs duizenden batterijen die eigenlijk niet nodig zijn.
Ik heb thuis met die kaartjes geëxperimenteerd. Naja. Kleuren eink display met esp8266 chippie....

Het is natuurlijk veel makkelijker om via een webcall alle kaartjes in het land in 1x aan te passen dan even langslopen.
Vlugge rekensom 75/3 miljoen: gemiddeld wordt een prijskaartje dus 25 keer per jaar vervangen.

Die NFC feature kan natuurlijk ook gewoon met de streepjescode op de verpakking. Waarom er een extra vertaalslag naar NFC in zit lijkt me meer voor locatie van het schap.
Dit wordt steeds erger in Nederland. De trend afgelopen jaren is om verkapte prijsverhogingen door te voeren door steeds minder in even grote verpakkingen te stoppen. Je ziet steeds meer kleinverpakkingen omdat grote verpakkingen meer verklappen hoe duur het is. Het psychologies effect is dat klanten dan niet meer kopen, hoewel ze goedkoper uitkomen.
Dan nog maar te zwijgen van hun 'bundelpraktijken', een groot deel van hun aanbod (vooral op de koekjes) word door hun per 2/3 extra verpakt (in plasticwrap) om zo de klant meer in bulk te doen kopen...
Je mag bij Colruyt die "bundels" zonder probleem openmaken als je maar 1 artikel wil. Het eventuele prijs voordeel vervalt dan wel.
Doe ik ook, al is het altijd niet even makkelijk. Mijn punt was eigenlijk dat ze hier tonnen plastic en man-uren zouden kunnen besparen moesten ze hiermee stoppen.

Ik merk trouwens ook op dat de meeste prijsvoordelen vanaf bv. 3 stuks zijn, terwijl de producten per 2 verpakt zijn, zodat de mensen er alsnog 4 meedoen.
Het zijn veelal fabrikanten en distributeurs die dat soort extra verpakking aanbrengen, slechts zeer zelden de winkels zelf.
In een enkel geval vraagt een winkel(keten) specifieke verpakking, maar daar betalen ze voor bij. Colruyt bespaart door de verpakkingen in de winkel te zetten zoals ze worden aangeleverd. De klant mag (tegenwoordig) naar believen 1 of meer stuks uit die verpakking halen.
Enkele maanden terug was er heel wat heisa om die extra plastics (terecht waarschijnlijk). Een woordvoerder van Delhaize kwam dan op het journaal uitleggen dat het ook voor hen schier onmogelijk is er iets aan te doen.
De extra verpakkingen geven vaak voordelen in de distributie: beschuiten en koekjes worden per drie verpakkingen samengekrimpt om het geheel steviger te maken en het geautomatiseerd inladen van dozen mogelijk te maken. Briks belanden vaak in plastic omdat het anders bijna onmogelijk is er stabiele palletten van te stapelen...
ik praat het niet goed: we verbruiken veel te veel plastic. Maar het is wel te gemakkelijk een boos vingertje naar de winkels op te houden; zij zitten vaak in hetzelfde schuitje. Teveel afval, teveel manuren.
Vaak hangt er op zo een bundel een andere streepjescode waardoor je een andere prijs krijgt aan de kassa.
Meestal zijn de etiketten rood gekleurd
Wanneer je zo stoer bent om deze reactie te plaatsen, plaats dan ook jou initieële bericht, en haal de naam van de medewerker uit het bericht. (ook het ticketnummer is irrelevant)

Dit is onnodig bashen. (Nog los wat ik van jou vraag in beginsel vind) :)


-edit- het is nog in strijd met de huisregels hier op tweakers ook.

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 23 maart 2019 22:49]

Maar hoeveel mensen kopen er nu zo een grote hoeveelheid van die bessen? Ik had eens veenbessen nodig voor een saus. Dat was dan wel in een grote verpakking. Ik heb 3/4 pak op den duur maar mee in confituur gedraaid.
Meer verschillende verpakkingen => duurder product want minder automatisatie.
Als ik me niet vergis worden goji bessen trouwens vooral uit China geimporteerd, dus wie om het milieu geeft koopt zo'n dingen al helemaal niet.
precies dat! De perfecte ironie om goji bessen te kopen uit China, maar je druk te maken om de plastic verpakking 8)7
Tweakers was ooit een technologiewebsite... ik stel vast dat er steeds meer off-topic gereageerd/gediscussieerd wordt. Het HLN/AD publiek heeft zijn weg hiernaartoe gevonden.
Ze kunnen het vragen, maar moeten daarvoor bijbetalen. De groter vrpakkingen zullen dus niet veel goedkoper zijn, waardoor mensen toch liever een aantal kleinere verpakkingen kopen om altijd verse producten te hebben (een onaangebroken verpakking bewaart het best)
Colruyt garandeert de laagste prijs in de regio. Men heeft een team aan mensen in dienst die niets anders doen dan de aanbiedingen in folders na te kijken en prijzen bij de concurrentie gaan op te nemen. Daarnaast kunnen klanten ook altijd lagere prijzen melden.

Hierdoor wijzigen de prijzen bij Colruyt zeer vaak en kan dit nog anders zijn per filiaal. Prijzen wijzigen ook nog eens tijdens de dag en daarvoor hebben de winkels individuele printers. Dagelijkse updates worden centraal gedrukt en verdeeld in de ochtend.

Ik vermoed dat de grootste besparing personeelskosten zullen zijn. Elke dag een hoop prijzen updaten en tijdens de dag ook nog eens kan veel werk zijn. Veel papier ook wel.
Vooral een besparing op arbeidskosten lijkt me.
Digitale tracking; welke producten erg interessant zijn voor de klant(en). ;) Zo kan je ook zien hoeveel interesse er is in een product en daar de voorraad op baseren, bijvoorbeeld.

Via De NFC-tag laat je dan een website openen; als winkelier voor de statistieken, voor de klant om de prijzen op te halen. ;)

En ja, ik snap ook wel dat prijzen gewoon vermeld kunnen worden in de NFC-tag, maar dan gaat het voordeel weg tov de papieren prijskaartjes.
Vergeet niet de man uren die erbij komen kijken. Vandaag stellingkaartjes moeten lopen, 3 uur bezig geweest met 9 vellen vol met kaartjes....

Nee ik ben geen koffie wezen drinken :O.

Wel af en toe een klant geholpen tussen door.
Arbeidskosten besparen kan een reden zijn. Maar ik gok dat de belangrijkste reden is dat ze meer winst kunnen maken door prijzen omhoog te gooien op tijdstippen dat ze ermee wegkomen.

Hetzelfde is nu met tankstations aan de gang. In de spits gooien ze de prijs omhoog etc. Als het aanpassen van de prijs a la minute kan en ze hebben de data om daar zinnig mee aan de slag te gaan dan komt dat gewoon.

De gehaaste klant tussen 17:00 en 21:00 heeft waarschijnlijk een betaalde baan en pakt de spullen sneller mee zonder op een cent meer of minder te kijken. Tussen de middag komen de scholieren. Die hebben geen auto om naar een andere supermarkt te gaan en die kopen sowieso het goedkoopste blikje cola, maar niet een hele tray. Dus tussen 12:00 en 13:00 kan de cola wel een centje omhoog. Overdag komen de uitkeringstrekkers en die kopen hele trays maar alleen bij de goedkoopste supermarkt, dus moet de prijs weer omlaag etc etc.
Media markt gebruikt al een tijdje "e-paper-prijsetiketten" *zonder NFC

https://www.mpicosys.com/...iamarkt-econtroller-2.jpg
Inderdaad niet echt nieuws.

Supermarkt keten Hoogvliet gebruikt gebruikt al iets van 10~13 jaar EPL's (electronic price label) die centraal aan te sturen zijn :?
Ik wou net zeggen bij hoogvliet vijfhuizen zie ik ze al jaar en dag hangen.
Carrefour gebruikt (alleszins in België) ook al lang electronische prijsetiketten. Die zijn echter vrij klein, hebben een laag contrast en zijn daardoor moeilijk leesbaar, vooral de per-hoeveelheidsprijs. Een reden voor mij om er weg te blijven. Het e-paper op de foto bij dit artikel lijkt leesbaarder, maar zo'n etiket hangt op alle hoogtes en je kijkt er niet altijd loodrecht naar. Als ze bij Colruyt kleine, onleesbare etiketten invoeren, kunnen ze het daar ook wel schudden.

Verder vervangen ze nu 90 ton onschadelijk papierafval door 12 ton wegwerpbatterijen plus nog ander schadelijk electronica-afval, (volgens de data sheet 3M * 3 CR2450 batterijen per 5 jaar = 1.8 miljoen batterijtjes per jaar, elk 6.7 gram), dus het milieuvoordeel is vooral PR. Het scheelt natuurlijk vooral in de personeelskosten, en vooral: ze kunnen sneller de prijzen terug verhogen nadat promotie bij een andere winkel eindigt.
Nou inderdaad zeg, dat moet toch veel beter kunnen met een vaste spanningsbron in het railsysteem waar die kaartjes in hangen ... Kun je ze ook nog eens uitzetten als de winkel dicht is, dan ben je pas écht met het milieu bezig in plaats van met je PR..
Drie kleine batterijtjes, of zelfs maar twee voor de (te) kleine modellen, per vijf jaar is heel weinig energie. Die 12.000 kilo batterijen per jaar is omdat het over letterlijk miljoenen toestellen gaat.

De koper en andere materialen in een railsysteem (of andere bekabeling) en AC/DC adapters om zulke talrijke kleine verbruikers te voorzien van stroom kost waarschijnlijk meer energie dan het maken van batterijtjes voor zeer lange tijd. En die adapters en leidingen hebben aanzienlijke verliezen. En er kan wellicht meer mee misgaan, zowel qua betrouwbaarheid als qua veiligheid.
Je spaart enkele keren per decennium wel een aanzienlijke personeelskost uit om alle batterijtjes te vervangen, maar vermoedelijk is dat niet genoeg om de installatie van de stroomdistributie terug te winnen. Ze zullen de berekening wel gemaakt hebben. (Of misschien zijn er enkel leveranciers die toestellen op batterijen leveren.)
Zonnepaneeltjes erin:)
Dit moet idd kunnen werken met een klein zonnepaneeltje zoals die simpele rekenmachines.
Wanneer de batterijen moeten worden vervangen, betekent dat waarschijnlijk dat er gewoon nieuwe tags worden aangeschaft en dat de oude naar Afrika vertrekken voor 'artisanale recyclage'...
dat moet toch veel beter kunnen met een vaste spanningsbron in het railsysteem waar die kaartjes in hangen
Dat ben ik met je eens.
Kun je ze ook nog eens uitzetten als de winkel dicht is, dan ben je pas écht met het milieu bezig in plaats van met je PR.
Daar heb je echter ongelijk. Dit zijn geen LCD-schermen of iets dergelijks, maar electronisch papier:
Het gaat om prijskaarten van e-paper. Die zijn energiezuinig omdat ze alleen stroom verbruiken wanneer er een prijs wordt gewijzigd, stelt de winkelketen.
Dus je kunt ze niet uitzetten, net zomin als je dat met "ouderwets, echt" papier zou kunnen. En ze elke avond wissen (en de volgende ochtend weer terugzetten) verbruikt juist meer stroom dan ze 's nachts "aan" laten staan.
Krijgen we dan de sitiatie dat er vastgelegd kan (en dus zal) worden wie waar meer informatie over opvraagt? Dat leidt tot klantprofielen waarbij heel precies de prijspijnpunten kunnen worden opgezocht, zelf per moment van de dag. Lijkt me voor de consument niet goedkoper worden :/
Lijkt me voor de consument niet goedkoper worden
Dat hangt er maar net vanaf. Stel dat dit inderdaad gebeurt. Laten we zeggen dat de data laat zien dat heel veel mensen duur product X opvragen, vlak daarna veel goedkoper product Y en uiteindelijk bij de kassa Y afrekenen. Dan is het mogelijk om de prijs van Y te verhogen... maar het is ook mogelijk om de prijs van X juist net iets te verlagen. Als de marge op X (voor een iets lagere prijs) hoger is dan de marge op Y (zelfs met een iets hogere prijs), dan is de logische stap het verlagen van die prijs, zodat het er voor de consument wel degelijk goedkoper op wordt.
De winkels passen meerdere malen per dag hun prijzen aan op basis van de concurrentie, waardoor het hard gaat met het papier.
Mja.. zo klinkt het of de hele winkel drie keer per dag een andere prijs krijgt. In de praktijk zal dit eerder een handjevol producten zijn, die bij de concurrent op dat moment in de actie is.

Ik vind het papier-argument nogal een afleidingsmanoeuvre. Als je ziet hoeveel karton en kassarollen er doorheen gaan.. en andere verpakkingsmaterialen. Alleen al de kartonnen actie-borden van onze supermarkt, die vaak na een week alweer vervangen worden, bevatten meer materiaal dan dan heel de winkel aan schepstrook-etiketten.

Nee, het is op lange termijn ongetwijfeld goedkoper qua arbeid en het biedt kansen qua.. 's avonds duurder dan overdag zijn en zo. Mag natuurlijk, maar kom dan niet met een milieu-verhaal voor de bühne.
Zie mijn reactie hogerop. Prijzen worden nooit verhoogd tijdens de dag.
Wat niet is, kan nog komen. Die digitale tags zijn niet goedkoop en het kan helpen om om de terugverdientijd in te korten. Als morgen een concurrerende supermarkt een happy hour invoert waarbij de prijzen dalen tot onder die van Colruyt, dan zullen ze snel volgen.
Heb je wel gelezen wat ik schreef? Prijzen worden gedurende de dag nooit verhoogd. Prijzen verlagen tijdens de dag, gebeurt nu al.
Prijs verhogen gedurende de dag zal niet gebeuren, omdat een klant een product uit de schap kan nemen en een half uur later afrekent dan opeens een hogere prijs krijgt. Dat kun je niet maken. Goedkoper zal niemand over zeuren.
Dat probleem is eenvoudig op te lossen. Je voert de prijsverhoging door naar de prijsetiketten en pas een uur later laat je die nieuwe prijs actief worden in het kassasysteem.
Meer informatie en detail in het persbericht van Colruyt: https://www.colruyt.be/nl...ijsetiketten-alle-colruyt
Best cool! Volgende stap is om een paar sensoren in de schappen te monteren, en dan wordt voorraadbeheer ook een fluitje van een cent. De combinatie zorgt er ook voor dat je voortijdig weet welke dingen over datum gaan - hoppa, automatische aanbiedingen. Gewoon... cool!
Volgende stap is om een paar sensoren in de schappen te monteren, en dan wordt voorraadbeheer ook een fluitje van een cent.
Lijkt me niet echt nodig. Ze weten nu al wat er binnenkomt, en ze weten wat er weggaat (via de kassa's), trek die twee van elkaar af en je weet wat er op de plank ligt, toch?
Ja in theorie heb je daarin gelijk. De praktijk is echter weerbarstiger. Denk o.a aan diefstal, wat bij supermarkten best een aardig percentage is. Of denk aan producten die over datum zijn en in de prullenbak landen (en dus niet langs de kassa gaan). Of denk aan situaties waarbij het verkeerde product wordt geleverd... Etc.

In de praktijk wordt wekelijks de inventaris bijgewerkt, gewoon met een scanner. Dat is: als niet een klant al een opmerking heeft gemaakt dat het product al een paar dagen er niet is...
Maar alles wat in de kliko gaat, wordt ook gewoon bijgehouden. Je wilt je derving tenslotte ook ergens bijhouden en de voorraad corrigeren.
Bij de Appie hebben ze zo een stuk of 30-40 mutatie redenen voor wanneer een voorraad aangepast wordt.
Kan je die tegenwoordig nu wel of niet uitlezen met een iphone? Ik heb echt het idee dat nfc in de kleine mate aanwezig is omdat iphones het niet ondersteunen, of pas sinds kort, of niet helemaal.

Beetje hetzelfde als met draadloos opladen. Toen Apple het eindelijk in 2017 (!!!!) in de iphones zette, ging iedereen ineens los, autofabrikanten zetten het in ieder nieuw model etc. Op dit soort punten heb ik het idee dat de zeer langzame adoptie van technieken in iphones in het algeheel vooruitgangen wat tegen houdt, omdat er nu eenmaal zo veel mensen met een iphone zijn in de westerse wereld.
Steeds minder markaandeel, denk dat iPhones nu nog een 15% zijn . Draadloos laden/nfc is al lang ingeburgerd of apple daar nu mee mee is of niet.
Maar dat kleine marktaandeel zorgt wel voor heel veel omzet, niet alleen bij Apple maar ook bij alle bedrijven er om heen. Ga er maar gerust vanuit dat het iPhone marktaandeel bij mensen die een nieuwe auto kopen (of krijgen voor het werk) hoger is dan het gemiddelde. Autofabrikanten gaan immers ook geen CarPlay (tegenwoordig steeds vaker standaard) inbouwen als het vrijwel niet gebruik zou worden.
Het ging hem erover of anderen pas iets invoeren als apple dat doet, en dat is zeker en vast niet het geval, de markt doet dat al jaren niet meer.
Volgens mij gebruik ik geschat al 5jaar bijna dagelijks gebruik van nfc,, en dan reken ik de ov chipkaart niet mee, zelfde als draadloos opladen gebeurd hier ook al een jaartje of vijf, zowel thuis als bij vrienden als bij vrienden van vrienden
Waarvoor dan? Ik heb nog nooit iets tegengekomen met NFC.
Ligt dan ook standaard af, want zie het nut er nog steeds niet van.

[Reactie gewijzigd door robindemey op 24 maart 2019 01:02]

3 alledaagse voorbeelden, taggs met de telefoon, koppelen van me headset, pasje om de deur op werk door te komen
Je kan (iemand verbeter mij als ik het niet goed heb) gewoon vanaf iOS NFC chips UITlezen. Wat volgens mij niet kan, is dat je de interne NFC chip van de iPhone kan gebruiken om zelf toepassingen te maken zodat je die chip kan programmeren of data kan INlezen.

[Reactie gewijzigd door mwesterl op 23 maart 2019 13:29]

iOS ondersteund alleen het lezen van NDEF tags, tweeweg communicatie zoals b.v. ISO 14443a/b is niet mogelijk, of iig niet voor developers (Apple Pay zal hier b.v. wel gebruik van maken)

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 maart 2019 14:04]

Dank voor de verduidelijking. Zo leer je continu :)
Ik gebruikte draadloos laden al lang voor Apple het introduceerde... hetzelfde met NFC !

Apple loopt steeds achter de feiten aan... maar voor de fanboys bestaat het pas als Apple het gebruikt 8)7
Stond laatst in de AH. En het hele pad had blauwe FELLE LEDjes op de prijskaartjes die elke 5 seconde gelijk flitste. Dan denk ik, damn hier wordt niemand blij van. Maar het bespaart wel enorm op personeelskosten. Elke keer al die kaartjes vervangen. Ik weet nog wel dat we dat bij Praxis 20 jaar geleden elke week moesten doen.

Dus ja, welkom in 2019, maar ze moeten het nog wel een beetje verbeteren.
Ik mag bij mijn winkel elke maandag voor openingstijd een stapel stickers vervangen. Ik kan niet wachten.
Is voor mij een uurtje werk. Maar daarboven op komen inderdaad de tussendoor wijzigingen bijvoorbeeld als een prijs niet klopt, of een sticker die kwijt is als het bordje afbreekt.

Uw AH kan een pilot winkel zijn, om dit soort dingen te testen. Wellicht na feedback zal er iets gedaan worden met die LED's, voordat dit bij alle grote AH's wordt ingevoerd.
AH draait hier al heel lang een pilot mee in diverse winkels. Naar wat ik begrepen heb zou een landelijke uitrol dichtbij moeten zijn, maar dat kan ook zomaar nog een paar jaar duren. Of de versie van AH ook NFC heeft durf ik overigens niet te zeggen...
Elke week, oef dat is geluk hebben.

Elke dag is het bij ons...
Wat heb je nodig om zelf zo'n ding te gebruiken ? Ik zie hier een zelfgebouwde epaper variant van wattcher gekoppeld aan p1/domoticz/whatever wel zitten.

Wie heeft er al eens wat mee geprobeerd, hoe ?