Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Horloge van e-paper dat Sony verkoopt in Japan komt uit in Europa

Sony brengt de Fes Watch U, een horloge met een scherm en bandje gemaakt van e-paper, uit in diverse Europese landen. Tot nu toe was het klokje alleen te koop in diverse Aziatische landen. Het horloge komt echter niet naar de Benelux.

De Fes Watch U komt uit in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Het is daarom mogelijk dat het horloge ook bestelbaar zal zijn in de Benelux, want Sony werkt voor de distributie samen met Amazon, dat veel producten vanuit Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ook levert in Nederland en België.

Het klokje kwam vorig jaar uit in Japan. De FES Watch U heeft een scherm en een bandje van e-paper, waarbij het de bedoeling is dat het patroon van de watchface doorloopt in het bandje. Gebruikers kunnen via de app op de telefoon ontwerpen selecteren die op het horloge verschijnen. Sony belooft elke maand met nieuwe ontwerpen te komen van bekende Japanse ontwerpers.

De duurdere Premium Black-versie maakt gebruik van synthetisch saffierglas en een duurdere metaalsoort. Verder zijn er een zilveren en een witte variant. De behuizing heeft een knop voor de bediening aan de zijkant en meet 43x11,8mm. De breedte van het bandje komt neer op 23,5mm. Dit alles weegt zeventig gram. De Europese versie kost 529 pond voor de zilveren versie en 699 pond voor de zwarte variant. Europrijzen zijn nog niet bekend en het horloge moet medio september uitkomen.

Sony Fes Watch U

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-08-2018 • 15:17

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
E-ink lijkt niet te willen dat te veel bedrijven gebruik maken van hun tech, omdat het dan z'n exclusieve waarde verliest waar het bijna niks kost (?) want deze technologie is ideaal, denk navigatie, grafische rekenmachines, lichte telefoons, planetarium :)

[Reactie gewijzigd door Manke op 30 augustus 2018 20:29]

In kleur zou mooi zijn, plak je een foto van je arm op het horloge, zodat ie enigszins onzichtbaar wordt :)
In kleur heb je geen e-paper meer (komt wel uit in 2019), wat ervoor zorgt dat je lichtgevend scherm krijgt wat weer veel batterij kost en er minder uitziet.
Er bestond al vanaf 2010 een kleuren e-paper (triton van e-ink), maar dat kan maar 4096 kleuren tonen. Nooit een succes geweest, maar het was er wel. De volgende versie (32000 kleuren en een dubbel zo hoge resolutie) is al twee jaar geleden aangekondigd en moet binnen nu een paar maanden leverbaar worden. Voor een smartwatch kan dit heel handig zijn, daar een e-ink scherm bijna geen energie nodig heeft.
Nooit een succes geweest
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij had de Pebble Time zo'n e-paper scherm. Prima ding, alleen helaas bestaat Pebble niet meer


EDIT: Heb het blijkbaar mis, thanks @Sinned123

[Reactie gewijzigd door smiba op 30 augustus 2018 18:15]

Transflective LCD (e-paper like).
Maar dus geen echte e-paper

https://www.reddit.com/r/pebble/wiki/tech_specs
Dan kan je zien dat het letterlijk kwart over pukkel is ja :+
Om en nabij de 800 euro voor een horloge :X Toen ik het plaatje zag had ik een prijs van ~150/200 in m'n hoofd. Ze zien er wel gaaf uit overigens, al is het mogelijk minder strak en stijlvol dan de meesten zouden willen denk ik.

Edit: even het originele bericht uit 2017 gecheckt.
De Premium Black kost 64,480 yen, omgerekend zo'n 525 euro. De zilveren en witte varianten kosten 49.680 yen, omgerekend rond 400 euro.
We zijn nu dus een jaar verder en de prijs is met zo'n 250/300 euro gestegen? Da's een logica die ik niet helemaal begrijp.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 30 augustus 2018 15:22]

Design doet me denken aan de oude FlikFlak horloges. Daarom had ik een prijs van onder de 100 in mijn hoofd. De prijzen die hier gevraagd worden vind ik persoonlijk dan ook achterlijk. Maar ieder zijn ding.
Heb het gevoel dat de prijs in het artikel niet echt klopt.
Zie hem op Amazon.com voor 320 dollar.
Ze zien er wel gaaf uit overigens
En daarom is hij zo duur. Het is geen 'ze', het is er maar één, met telkens een ander beeld op de 'display'.
De zwarte versie van het horloge kost ongeveer $320 incl tax

[Reactie gewijzigd door Frubelaar op 30 augustus 2018 15:51]

Om en nabij de 800 euro voor een horloge :X
800 euro voor een horloge is toch niet zo gek? Wel eens naar merken als Breitling etc. gekeken? Die vragen nog wel iets meer dan dat.
Maar zo'n Breitling is een tijdloos kwaliteitsprodukt van edelmetalen dat zijn waarde behoudt. Meer sieraad dan functioneel.

Dit is gewoon een gadget dat volgend jaar alweer verouderd is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 30 augustus 2018 16:10]

Uiteraard, maar dat zegt hij niet in zijn post ;)

BTW: tijdloos kwaliteitsproduct? Pun intended? :+
Waarschijnlijk niet bedoeld. Scherp van je - ik had er in eerste instantie overheen gelezen ;)
Aangezien het een 'dom' horloge is veroudert het niet zo snel.
Dat is de prijs in Japan die omgerekend is. Niet de prijs voor Nederland. Je weet toch wel hoe dat gaat? Dat ding gaat weer door zoveel handen die allemaal geld willen verdienen.

Laat maar...

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 30 augustus 2018 15:30]

Behalve dan dat Sony samen met Amazon de distributie doet, dus door zoveel extra handen hoeft het niet te gaan. Maar goed, laten we het duurste model pakken. Die kostte in Japan omgerekend 525 euro. Inclusief BTW is dat 635 euro. Da's alsnog bijna 200 euro goedkoper dan de versie die nu in Europa uit gaat komen. Ik snap dat je wat wilt verdienen aan een product maar deze prijzen zijn echt gewoon absurd.
Zo bijzonder is 800 euro voor een horloge nu ook weer niet. Een beetje horloge van een gerenommeerd merk heb je pas vanaf 5k. Verder genoeg digitale horloges zoals een Casio G-Shocks die dik boven de 1000 euro zitten. Want niet iedereen wil gezien worden met een Fossil of Timex.

Deze Sony is wel een bijzonder stuk. Echt uniek dat je zelf het design kunt ontwerpen en zo aanpassen.
De eerste FES watch van Sony was ook een succes. Die lag zelfs in het MoMA in New York.
Wat een onzinnige prijs, het is geen smart watch, het is een normaal horloge. Ja die worden voor nog veel idiotere prijzen verkocht, maar dat zie je er dan wel aan af, dat is bij dit ding absoluut niet het geval.
Geen smartwatch maar een gewone? Ik weet het niet maar ik heb dit nog nooit op een gewoon analoog horloge gezien. Dus gaarne een linkje. :)
nieuws: Sony brengt tweede versie uit van horloge met bandje en scherm van e-...

Het horloge kan naast van plaatjes veranderen helemaal niets meer dan een normaal horloge.
Jawel, ook het bandje veranderen. Dat is toch echt iets wat ik nog geen ander horloge heb zien doen.

Als ze het een beetje goed zouden aanpakken zou je eventueel ook de tijd op het bandje kunnen zien.
Dat zijn toch ook plaatjes? Het gaat er om dat het geen smartwatch is. Ik heb een koolmees ook nog nooit met vork en mes zien eten, maar dat maakt de koolmees ook geen smartwacht..... :?
Nee, maar het is wel meer dan alleen een rond schermpje. Hij doet dingen die een smart watch niet doet, en voor zover ik weet geen enkele andere horloge. Dus ja, daar vragen ze geld voor.
Of jij het dat geld waard vind is een tweede.

Persoonlijk vind ik de meeste smartwatches ook overpriced, gezien ze niet veel meer doen dan een budget telefoon van een paar tientjes.
Daarom haal ik mn smartwatches ook bij aliexpress of dx.com. prima klokjes die ook nog andere leuke dingen kunnen. Kosten een paar tientjes. :)
Grappig ding, minder grappige prijs
Dacht hetzelfde.
Als het net zoveel zou kosten als de Apple watch dan zou er wel een markt voor zijn als ze er reclame tegenaan gooien.
Want ik ken genoeg mensen met zo een ding en gebruiken het alleen om te kijken hoe laat het is.
? De Apple watch is ook in die prijsregio te krijgen.
Prijsregio? Apple Watch = 400€ max
Deze begint bij 600€. Toch een derde erbij?
50% erbij zelfs. Of 1/3 goedkoper :+
Moest er een semi smart-watch bestaan met enkel customizable watchfaces ik zou het direct kopen.
Ik vond het heel interessant totdat ik het prijskaartje zag. Circa 300 euro te duur helaas. Wel een heel mooi klokje, echte eyecatcher.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 30 augustus 2018 15:20]

Dus exclusief. Slim.
Duur voor iets wat er maar heel goedkoop uitziet.
Lijkt me wel iets leuks maar de prijs is natuurlijk zeer hoog. Dit is eigenlijk een fashion product dus weet niet in hoeverre de meesten hier dit interessant gaan vinden. Het een lange batterijduur tot wel 2 weken maar geen notificaties (alhoewel ik niet weet of dat ondertussen is veranderd en voor sommigen die het puur als horloge dragen kan het juist een plus zijn). Ik zie wel veel mogelijkheden met e-paper en wearables dus kijk uit naar meer.
Kan het ook nog meer dan alleen watchface en bandje veranderen? Notificaties weergeven? Of is het in die zin een "Dom" Horloge?
Alleen tijd weergeven en bandje/face veranderen. Vrij dom dus...
De prijs is zeker onder de noemer "Voor design mag je best wel wat betalen" te stoppen.
Zijn altijd wel mensen die voor een horloge een dergelijk bedrag (willen) betalen.
Als je echter de waarde van de techniek vergelijkt met de waarde van een vergelijkbaar design analoog uurwerk, en daar zitten ook wel wat technische pareltjes tussen hoor, dan valt ie wel wat negatief uit de toon.
Geen ding voor de massa dus, maar wel een massa die deze wil hebben. Eens kijken hoe snel ze in China zijn dit keer ;)