Huawei: smartphoneleveringen stegen met 26 procent afgelopen drie kwartalen

Huawei meldt dat de smartphoneleveringen in de eerste drie kwartalen van het jaar met 26 procent zijn toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd zou het bedrijf inmiddels meer dan zestig overeenkomsten met providers hebben voor 5g-netwerken.

Huawei spreekt van de levering van meer dan 185 miljoen smartphones in de eerste drie kwartalen van 2019. Er is volgens het bedrijf sprake van gestage groei wat betreft de levering van smartphones voor consumenten. Details gaf het bedrijf verder niet in zijn mededeling, maar volgens PhoneArena gaat het om 59 miljoen smartphones in het eerste kwartaal, 59 miljoen in het tweede kwartaal en 67 miljoen in het derde kwartaal. Bij de leveringen van pc's, tablets, wearables en 'smart-audioproducten' was sprake van 'snelle groei', aldus Huawei, opnieuw zonder details te geven.

Het Amerikaanse handelsembargo lijkt de Chinese telecomgigant daarmee minder hard te raken dan verwacht. Wel was al duidelijk dat Huawei zijn doelstelling voor de levering van 300 miljoen smartphones in 2019 niet gaat halen. In 2018 leverde het bedrijf 206 miljoen smartphones. Ook is het de vraag hoeveel exemplaren van de vorige maand aangekondigde Mate 30- en Mate 30 Pro-smartphones het bedrijf dit jaar nog gaat leveren.

Huawei's omzet nam in de afgelopen drie kwartalen met 24,4 procent toe. Het bedrijf heeft zestig 5g-contracten met providers gesloten en meer dan 400.000 5g-antennes geleverd. Volgens het bedrijf hebben 56 providers wereldwijd 5g-netwerken gebouwd en bieden 40 providers 5g-diensten aan. Meerdere landen willen Huawei al dan niet tijdelijk weren bij de aanleg van 5g-netwerken, zoals Nederland. Andere landen willen niet zo ver gaan of willen een beperkte aanwezigheid van Huawei-hardware in de 5g-netwerken. Zo heeft Duitsland groen licht gegeven voor de bouw van 5g-netwerken door Huawei, onder bepaalde veiligheidsvoorschriften.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-10-2019 • 20:35

75

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Het is zeer moeilijk/onmogelijk om na te gaan of deze cijfers - die niet door onafhankelijke auditors geverifieerd zijn - betrouwbaar zijn. Huawei is niet beursgenoteerd, er is dus weinig/geen onafhankelijke externe controle en daar het bedrijf de facto onder controle staat van de Chinese overheid, kunnen deze cijfers best gedicteerd of beïnvloed zijn door de overheid, als politiek statement.
Dus omdat het een Chinees bedrijf is zullen deze groeicijfers wel fake zijn? Alleen wel grappig dan dat ze zoveel omzet bij de concurrentie wegsnoepen. Of denk je dat Samsung en Apple ook allemaal fake cijfers publiceren?
Bij beursgenoteerde bedrijven (zoals Samsung en Apple, inderdaad) zijn er externe audits van de cijfers.
Huawei is geen beursgenoteerd bedrijf. Het bedrijf publiceert dus de cijfers die het wil publiceren, de enige controle is die van de Chinese overheid, die toevallig ook de de facto eigenaar is. Als je dan weet dat Huawei in het middelpunt van een politieke strijd staat tussen de Chinese overheid en de Amerikaanse overheid, dan lijkt het me logisch dat de cijfers "door de Chinese overheid goedgekeurd zijn"...
Op omzet, winst/verlies ja. Maar als een Samsung of Apple verkoopaantallen meldt dan is daar geen controle op.

Apple geeft overigens geen verkoopcijfers, dus cijfers daarvan zijn ook allemaal gegokt. Daar komt bij dat de meeste cijfers gokjes zijn, omdat de leveringen van Apple, Huawei en Samsung niet de verkopen zijn. Er liggen wereldwijd genoeg voorraden bij verkooppunten.
Alle informatie die beursgenoteerde bedrijven geven bij de publicatie van hun cijfers is gecontroleerd en gecertifieerd door externe auditors. Als ze verkoopaantallen melden, dan zijn die extern geaudit.

Apple geeft inderdaad geen verkoopsaantallen meer per product. Maar de financiële cijfers (omzet/winst) van de productcategorieën zijn wel degelijk geaudit. De cijfers (over aantal toestellen bvb) die anderen uit de financiële resultaten afleiden, zijn dan uiteraard de verantwoordelijkheid van die anderen. Bij Apple is het aantal producten ook niet zo uitgebreid, en de verkoopsprijzen vrij constant, dus die schattingen zijn niet zo moeilijk. De diverse schattingen van dat soort cijfers ligt uiteindelijk niet zo ver uit elkaar, dus die schattingen lijken wel degelijk betrouwbaar - ze zijn tenslotte gebaseerd op geaudite financiële cijfers.
Je zegt het zelf; financiële cijfers. Die moeten verplicht geaudit worden. Alle niet financiële data valt daar niet onder. Verkoopaantallen is geen financieel kenmerk. Er is dus geen auditverplichting op leveraantallen. Tenzij hier direct financiële cijfers uit vloeien en dat is nooit zo. Er speelt altijd meer mee.

De schattingen bij een Apple zijn zeer onbetrouwbaar want tussen een iPhone 8 en een 11 pro max zit ongeveer een hele iPhone xr verschil qua prijs. Zou een meer dan 50% verschil kunnen maken in je schatting in het ergste geval.
Om goede schattingen over aantallen te maken moet je natuurlijk informatie uit verschillende bronnen combineren. Er is informatie over de verdeling van verkopen tussen verschillende types beschikbaar uit externe bronnen.
Een nauwkeurigheid van de schattingen binnen een marge van 5% is zeker haalbaar.
de enige controle is die van de Chinese overheid, die toevallig ook de de facto eigenaar is...….. dan lijkt het me logisch dat de cijfers "door de Chinese overheid goedgekeurd zijn"...
Huawei is geen staatsbedrijf, het is van Ren Zhengfei. Het is wel in 1987 opgericht door deze voormalige ingenieur van het Chinese Volksleger maar dat maakt het ook geen staatsbedrijf waar China alles te vertellen heeft.
China is wel de belangrijkste afzetmarkt voor dit op 227 na grootste bedrijf ter wereld, wat de verkoopcijfers kan verklaren. (China is qua afzetmarkt groter dan Europa en de VS bij elkaar)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 juli 2024 03:19]

Je uitleg (over Ren Zhenfei ondermeer) klopt zelfs niet met die van Huawei zelf, dus je bent wel erg slecht geïnformeerd.

Download anders even deze goed gedocumenteerde paper: https://papers.ssrn.com/s...bstractid=3372669&mirid=1
je hebt gelijk, opgericht door, momenteel 1% eigenaar van de holding.

Verder is dit het enige rapport dat betwist dat Huawei niet privaat is en werknemers het bezitten.
Of zoals het uitgelegd wordt in het onderzoeksrapport: "Als we rekening houden met wat bekend is over de manier waarop handelscommissies in China werken, en als de bedrijfsstructuur met betrekking tot de handelsvereniging correct is dan achten we dat Huawei in feite door de staat wordt bezit."

Maar goed, als 1 iemand het tegenwoordig roept op internet zal het wel waar zijn.
Net als als de rest in China is het niet te controleren door externe entiteiten.

https://www.baldingsworld...6/making-sense-of-huawei/

Important:

Huawei continues to insist, though acknowledging the employees are not legal owners of the company, are in fact the effective owners referring to them as shareholders. Given there is no legal ownership of the company, they are not shareholders. Rather, as we argued in the paper, what Huawei is utilizing is a type of profit sharing plan. Employees must purchase their profit sharing rights and while the profit sharing rights are similar in many ways to a dividend that would accompany a stock, it is not a legal shareholding. Many companies establish profit sharing plans but that does not give employees a shareholding right.
En waarom niet?
China presenteerde ieder jaar economische nep groei cijfers. Waarom weet niet niemand. Maar waarschijnlijk alleen voor het Chinese aanzicht en omdat ze geen gezichtsverlies accepteren in de Chinese cultuur.


https://www.trouw.nl/nieu...-peking-beweert~b4348027/

https://m.hln.be/geld/eco...tieken-vervalst~a42f3a2b/
Allemaal ongefundeerde aannames. Jouw opmerkingen zijn net zoveel waard als de cijfers van Huawei. Niks dus... ;)
Ik maak maar heel weinig aannames:
- Huawei stelt zelf dat de cijfers niet geaudit zijn (zie de bron van dit artikel);
- Huawei is niet beursgenoteerd (of heb jij bewijs van het tegendeel);
- Er is geen enkel bewijs van externe controle van de cijfers;
- Dat Huawei onder controle staat van de Chinese overheid is uitgebreid aangetoond (zie bvb de volgende studie met zeer uitgebreide (ook Chinese!) bronnen: https://papers.ssrn.com/s...bstractid=3372669&mirid=1 )
- Huawei verschaft zelf geen enkele duidelijke informatie over wie eigenaar is;

Gezien al die feiten, meen ik dat de cijfers gepubliceerd door Huawei met de nodige kritische zin moeten bekeken worden. Dat lijkt me gezond verstand, niet?
En dat Chinese overheid groei cijfers vervalst is ook al meerdere malen bewezen/aangetoond dit komt omdat binnen Chinese cultuur gezichtsverlies ten alle tijden vermeden moet worden zelfs zo erg dat ze er zelfmoord om
Kunnen plegen.

https://www.trouw.nl/nieu...-peking-beweert~b4348027/

https://m.hln.be/geld/eco...tieken-vervalst~a42f3a2b/
Huawei is degene die in deze het bewijs moet leveren voor de claim, niet @Verwijderd.
Ja maar dat tendentieuze geneuzel is natuurlijk ook niet te bewijzen. Hoewel de Chinese overheid in theorie een flinke vinger in de pap heeft bij Huawei is daar in de praktijk nog heel weinig van te merken geweest. Dat is bij andere Chinese bedrijven wel anders geweest. Leuk dus die onderbuikgevoelens die aangewakkerd worden door, onder andere de Amerikanen, maar bewijs van sjoemelen moet er nog geleverd worden. Maar ik begrijp dat we hier doen aan schuldig tenzij anders bewezen is.

We kunnen natuurlijk ook een Cisco noemen, die bewezen achterdeurtjes voor de Amerikanen hebben ingebouwd in hun software. Met alle intelligente ITers die de wereld nu rijk is, zou je bij de eerste de beste misstap van Huawei echt wel wat horen.
Ho eens? Je valt hier een stroman aan. Ik heb het nooit gehad over:

- Huawei die slechte/geinfecteerde apparatuur zou leveren
- Andere bedrijven, zoals Cisco (overigens, je reinste whataboutism)
- Amerika vs China

Hoe je dit in de mix gooit, gaat me ook volledig voorbij. Huawei (net als alle andere bedrijven die stellen dat ze x of y bereikt hebben) als middel van reclame of marketing, dragen hier de bewijslast. Wanneer zij dit niet aandragen, dan mogen mensen zoals quantumleapje en ik best kritisch zijn en ons afvragen waar dat bewijst zich precies verstopt heeft. Dat heeft echt geen moer te maken met die andere dingen die je erbij haalt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:19]

Kritisch zijn is prima. Maar nu vooral gebaseerd op een rapport dat nogal wat slagen om de arm houdt bij gebrek aan inzicht en vergelijkingsmateriaal.
Veel bewijs is in dat rapport dan ook niet te vinden. Wel, zoals ze ook zelf stellen" aannames. "
Backdoor verhaal van cisco komt ook grotendeels door de klokkenluider Edward, niet door alle intelligente ITers.

Waarom wordt altijd weer die discussie van USA vs China aangewakkerd? Daar gaat het nu niet om. Het gaat om de cijfers van de leveringen om na te gaan of dit verhaal fake news is of niet.
Nee dat komt ergens uit het jaar 2002/2004.

Toen een Amerikaans bedrijf perongeluk de verkeerde levering kreeg. Namelijk een partij switch’s die onder hoge uitzondering aan landen Zoals Iran geleverd mochten worden als de CIA daar een back door in mocht zetten.

Dat wasvolgens het eerste grote nieuws dat er back doors waren gevonden in hardware.
"Jouw opmerkingen zijn net zoveel waard als de cijfers van Huawei. Niks dus." Lol, je zegt dat de cijfers van Huawei niets waard zijn, dan ben je het toch roerend met hem eens? Buddies!
Nee, ik bedoel dat hij aannames doet dat de cijfers niet te vertrouwen zijn. Misschien had ik dat laatste stukje er niet bij moeten zetten. ;)
Dus jij gelooft Amerika wel op hun mooie blauwe ogen? Geen enkele multi-national is qua cijfers te vertrouwen. ;)
Ik denk dat het wel waar is, mede in china zijn enorm veel huawei toestellen verkocht en in Azie in het algemeen zijn de verkopen ook gestegen heb ik gelezen. Ik weet niet wat ze in het westen hebben gedaan, want het artikel ging over de verkoop van toestellen in azie.

Wel weet ik daarnaast dat in Amerika de Honor meer wordt aangeprijst met mooie kortingen en gratis cadeau's zoals ze dit ook in Europa aanbieden met smartwacthes etc.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 03:19]

Als ik naar mij stukje Azië kijk, hier in Indonesië dan is Hua wie? maar een hele kleine speler op de markt. Samsung is de koning, oppo en apple zie je ook veel hier. ... Samsung en apple staan voor luxe/ status. En uiterlijk vertoon is voor veel mensen belangrijk hier. India daarintegen zijn ze hard gegroeid maar daar hebben ze nu wel flinke dosis concurrentie van andere Chineese merken en natuurlijk Samsung
Als ik hier naar mijn stukje Azië kijk, hier in Maleisië, dan is Huawei numro uno. Huawei heeft Apple als statussymbool verdrongen. Ook hebben de grootste telecom maatschappijen overeenkomsten met Huawei gesloten voor levering van 5G. Maleisië heeft de intentie uitgesproken om voorop te lopen in telecom en IT. Snelle adoptie van 5g is daarbij een hoeksteen. Een soortgelijk scenario speelt in Vietnam en Thailand.
Dat ze geweldige smartphones maken kan er ook mee te maken hebben.
Je hebt gelijk dat het bedrijf volledig onder controle van de Chinese overheid staat.
De cijfers van Tesla worden dus wel geauditeerd en later weer gecorrigeerd. Tesla is een groot leugenfabriek. Daarbij heb ik geen enkel probleem met Huawei. Vertrouw niemand, alleen jezelf.
Ik acht de kans groter dat de cijfers gemanipuleerd zijn als bij de niet chinese, beursgenoteerde giganten apple en samsung, maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat de cijfers wel kunnen kloppen. Ze kunnen nog steeds bestaande toestellen van voor het handelsembargo leveren. De mate 30 serie, dat is al een heel ander verhaal. Die valt wel onder het handelsembargo. Als het handelsembargo aanhoudt, en ze komen ook met zulke cijfers in de komende kwartalen, dan roep ik net als jou ook bullshit, maar nu... Ze hebben nog erg veel toestellen van voor het embargo in de verkoop.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 03:19]

Ik roep ook niet "bullshit", ik stel gewoon dat de betrouwbaarheid van de cijfers erg onzeker is.
https://www.magazine.nl/losse-tijdschriften/donald-duck

Ik geloof ook niet in sprookjes.
De VS heeft ons vaker een loer gedraaid.
Ik heb geen enkel vertrouwen in een volk wat de wereld zijn eigen wil oplegt en net zo manipulatief is als onze politiek tijdens de verkiezingen.
Huawei is er inderdaad nog niet in geslaagd duidelijkheid te verschaffen over wie eigendom is van het bedrijf. Dan weet je het wel zeker, in China?

Geen idee waarom je stelt dat je Volkswagen meer zou vertrouwen (dan wie?) en waarom je naar het dieselschandaal verwijst dat niets met de publicatie financiële cijfers te maken heeft. Maar misschien bedoel je iets anders en moet je je eens duidelijker uitdrukken?
Ik snap niet helemaal waarom de overheid als eigenaar een probleem zou zijn. Geloof je de cijfers van bijv. NS en NMBS dan ook niet?
Het gaat niet om wie de eigenaar is. Het gaat er om wie de cijfers onafhankelijk van de eigenaar controleert. Als die onafhankelijke controle er niet is dan zijn de cijfers twijfelachtig.

In het geval van de NMBS bijvoorbeeld was/is er dus inderdaad een probleem omdat de onafhankelijke controle dikwijls moeilijk/laat bleek...
Toch knap hoe ze in een paar jaar zijn opgeklommen tot de beste smartphone maker wereldwijd, ze zijn de enige geweest die apple van hun troon heeft kunnen stoten.
Ik lees er denk ik overheen, maar waar haal je vandaan dat Huawei de "beste" smartphonefabrikant ter wereld is?
Ze verkopen de meeste smartphones ter wereld, dat zal niet zijn omdat ze de slechtste zijn.
Ook daar lees ik waarschijnlijk overheen, want als ik naar verkoopcijfers zoek, lijkt het dat Samsung de meeste smartphones verkoopt: https://www.statista.com/...s-since-4th-quarter-2009/
Je hebt gelijk, maar Huawei pakt elk jaar weer een beetje market share van Samsung, ze zijn Samsung aan het inhalen.
En Lego verkoopt de meeste banden en MacDonalds de meeste hamburgers. Kwantiteit zegt niets over kwaliteit.

...overigens is het idee dat een merk/bedrijf goede of slechte producten levert natuurlijk onzin. Vrijwel ieder merk/bedrijf heeft producten in allerlei prijs/kwaliteit-niveaus in zijn portfolio
Tja maar tenzij ze weer android mogen gebruiken zijn ze voor 99% van de mensen niet meer relevant.zonder android werkt niks meer.
Geen netflix geen andere stream diensten geen bankieren, geen navigatie.
En voor niet tweakers (bijna iedereen dus) is het er niet even op te zetten.

Kortom mensen gaan wat anders kopen en ala die negatieve reclame eenmaal consumenten vertrouwen vergalt heeft dan gaan ze htc en nokia achterna.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 03:19]

Misschien vergeet je dat azië hun grootste markt is, aziaten zijn niet zo afhankelijk van Google als ons westerlingen, die gaan echt niet htc en nokia achterna.
De bouwkwaliteit is echt wel beter dan htc en Nokia heeft gewoon te lang stil gezeten. Huawei zit echt niet stil en als China klaar is met de boycot en Android verbied op Chinese toestelen en alle Chinese merken samen 1 nieuw systeem gaat voeren heeft android gewoon een probleem. Android is buiten de Chinese merken gewoon Samsung, de rest telt amper nog mee.

[Reactie gewijzigd door Finger op 23 juli 2024 03:19]

Netflix werkt prima vanuit een mobiele browser, zelfde geldt voor bijv. Canaal Digitaal en NPO Start. En mijn bank ook (al moet ik dan wel altijd digipas meenemen, wat bij de app niet hoeft, maar dat is een kleinigheidje). Navigatie werkt ook prima, in ieder geval wat betreft Google Maps in de browser. En je hoeft geen tweaker te zijn om naar al die websites te gaan in je browser (waar je bovendien nog favorieten of snelkoppelingen voor kunt maken), dat kan een kind van 3 nog.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 03:19]

Het is jammer van de mate 30, maar alles voor de mate 30, waaronder de Honor 10/20/view 20 zijn ook serieus interessante toestellen die volgens veel reviews zelfs een oneplus het vaak het nakijken geeft. De p30 serie gooit ook hoge ogen en SoCs van Hisilicon zijn, buiten de GPU om, bijzonder capabel met zowel een NPU als DSP.

Daarnaast krijgen veel bestaande toestellen Android 10 en EMUI 10, zelfs de wat oudere en geeft Huawei relatief lang updates op high end toestellen. Al duurt het soms een maandje langer in vergelijking met hoe snel de updates gaan in China.

De prijzen van Huawei en Honor toestellen zijn bijzonder gunstig geworden en heel interessant daardoor. Ik snap wel dat de verkopen niet teveel teruglopen. Er is simpelweg veel goeds te halen en op sommige vlakken lopen ze ver voor en zijn ze zelfs leidend geworden. Als een Google en Apple ontwerpelementen, cameratechnieken en de NPU proberen te kopiëren, dan doe je het als merk goed.
De NPU introduceerde Huawei met de Kirin 970 SoC in september 2017, de eerste Apple-chip met een Neural Engine was de A11 van de iPhone X, die op ongeveer hetzelfde moment werd gelanceerd.

Als we het dan over afkijken hebben, is dit nog wel een interessant artikel: https://www.phonearena.co...ss-iPhone-X-copy_id104612

Huawei innoveert zeker, maar om te zeggen dat ze "ver voorlopen" vind ik ver gaan :)
Dat apple iets een vergelijkbaar naampje geeft, betekent niet dat het ook vergelijkbaar is.
Bovendien is PhoneArena ook niet altijd even objectief.
Knap dat een organisatie dat in oorlog is met de VS toch nog zulke cijfers weet te halen.
Iets met bewezen kwaliteit en technologie ? zelf eigenaar van een mate 9 die 2,5 jaar oud is en android 9.1 heeft draaien. Begonnen met 7.0
Werkelijk de 1e keer dat ik mijn abonnement niet heb vernieuwd maar nog even wacht op de volgende Huawei.

grt
Waarom is men zo kritisch voor Huawei maar niet voor Xiaomi? Want dat is dan ook zogezegd een staatsbedrijf?

Persoonlijk gebruik ik Huawei en Honor toestellen en qua prijs kwaliteit staat het op het zelfde niveau zoals Xiaomi. Enkel de reputatie is serieus (onterecht?) aangetast.
Huawei's CEO en oprichter is een hoge communistische partijpiet (bobo) met banden met het chinese leger. Ook heeft Huawei een dikke vinger in de pap met mobiele telefoon technologie zoals routers, modems en telefoon masten. Xiaomi (en andere 'kleinere' chinese merken) hebben dat niet.

Het westen is bang dat China via Huawei teveel macht over westerse tech infrastructuur kan krijgen. Vandaar ook de felle strijd om 5g, wie dat mag aanleggen waar en wie het mag beheren. Of die angst terecht is laat ik even in het midden. Ik ben van mening dat we juist moeten samenwerken met de chinezen aan een betere toekomst. Niemand heeft behoefte aan een nieuwe koude oorlog.

Verder wordt de Chinese economie (en dus ook Huawei/Xiaomi/ZTE etc) actief geboycott door de VS omdat de projectie is dat de Chinezen de Amerikanen rond ca 2030 voorbijstreven als economische supermacht. En dat is voor de amerikanen (MAGA!) pas een angstaanjagend idee.

Saus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Huawei
https://www.bloomberg.com...ated-by-asian-ems-by-2030

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 23 juli 2024 03:19]

Pff wat een aantallen, en dan is dit enkel van 1 merk..
al zouden de getallen 20% afwijken, dan nog droomt ome tim van dit soort getallen :) anyway....ik wordt heel blij van mn huawai p30 .... volgende toestel wordt weer een huawai....top telefoons!
Mijn volgende smartphone wordt in ieder geval een P30 pro zeker gezien de prijsverlaging een super toestel, android 10 zal misschien de laatste update worden, maar dat is voor mij genoeg voor de komende 2-3 jaar.
De cijfers zouden zomaar niet kunnen kloppen.

[Reactie gewijzigd door SH-Taxidriver op 23 juli 2024 03:19]

Klopt, misschien hebben ze zelfs nog meer verkocht maar springen ze niet te hard van stapel.
meer verkopen aan winkels maar minder verkopen aan consument..
De cijfers zouden zomaar niet kunnen kloppen.
Dat denk ik dus ook.
Waarom zou China hun ondergang bloot geven aan de wereld? Serieus, ik zou dat als CEO van zo'n internationaal verkocht product, ook niet aan de grote klok hangen. Elk wel denkend mens zou zijn ondergang niet toegeven.
Kwestie van trots, en hoop.
Het is toch echt zoals in 1984: bestook het volk voortdurend met het reilen en zeilen van de grote onpersoonlijke en onbereikbare multinationals: aankoopcijfers, verkoopcijfers, winsten, omzetten, opbrengsten, verliezen, procenten,.. Voortdurend en onophoudelijk, in elk journaal, krant of nieuwsartikel. Nietszeggende cijfers, cijfers, cijfers... Het is een prima manier om de individueel denkende geest compleet plat te walsen.

Die Orwell was een echte visionair.

[Reactie gewijzigd door Mr777 op 23 juli 2024 03:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.