Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gartner: smartphoneverkopen zijn 20 procent gedaald in eerste helft 2020

Volgen analistenbureau Gartner zijn de wereldwijde smartphoneverkopen in de eerste helft van dit jaar met 20 procent gedaald. Dat zou te wijten zijn aan de coronapandemie en de maatregelen en lock-downs die daarmee gepaard gaan.

In de eerste zes maanden van 2020 werden er wereldwijd 593,8 miljoen smartphones verkocht becijfert Gartner. Vorig jaar ging het in dezelfde periode om 745,2 miljoen smartphones, een verschil van 151,4 miljoen exemplaren. Gartner heeft dinsdag de cijfers over het tweede kwartaal gepubliceerd, in juni kwam het analistenbureau al met cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. In beide kwartalen ging het om een daling van zo'n 20 procent.

Bij fabrikanten van Android-smartphones en met name Samsung, lopen de verkopen het hardst terug. Volgens gegevens van Gartner heeft Samsung in het tweede kwartaal van dit jaar 54,8 miljoen telefoons verkocht. Een jaar eerder waren dat er nog 75,1 miljoen. Huawei heeft minder sterke verliezen, vanwege goede verkopen in China. Ten opzichte van vorig jaar verkocht Huawei 6,8 procent minder smartphones in het afgelopen kwartaal. Het wereldwijde marktaandeel van Samsung en Huawei was in het afgelopen kwartaal bijna gelijk volgens Gartner.

De verkoop van iPhones lijkt sneller recht te trekken dan van Android-smartphones. In het afgelopen kwartaal verkocht Apple er volgens Gartner 38,4 miljoen, bijna net zoveel als de 38,5 miljoen exemplaren in dezelfde periode vorig jaar. Gartner schrijft dat toe aan goede verkopen van iPhones in China, waar de coronacrisis geen grote impact meer heeft. Ook zou de iPhone SE de verkopen opdrijven.

Fabrikant

Verkochte smartphones
Q2 2020

Marktaandeel
Q2 2020 (%)

Verkochte smartphones Q2 2019

Marktaandeel Q2 2019 (%)

Groei verkopen 2Q20-2Q19 (%)

Samsung

54.759.400

18.6

75.111.800

20,3

-27,1

Huawei

54.125.000

18.4

58.055.700

15,7

-6,8

Apple

38.386.100

13.0

38.522.900

10,4

-0,4

Xiaomi

26.095.200

8.9

33.250.700

9,0

-21,5

Oppo

23.612.100

8.0

28.070.200

7,6

-15,9

Anderen

97.692.100

33.2

137.282.500

37,1

-28,8

Total

294.669.900

100.0

370.293.900

100.0

-20,4

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-08-2020 • 19:32

72 Linkedin

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik ben al jaren trouw aan Samsung en was aan de beurt in het eerste half jaar om te upgraden naar een nieuwe telefoon maar heb dat niet gedaan. Niet vanwege de lockdown maar puur omdat ik een topmodel prijstechnisch niet meer acceptabel vind.

Ik overweeg te wachten tot de prijzen verder dalen of als "statement" een Oneplus Nord. De Nord biedt alleen niet heel veel meer dan mijn s9+ dus ik wacht wel tot de accu van mijn s9+ echt te ver in capaciteit is afgenomen voor ik een definitieve keuze maak.
Ik ben al jaren trouw aan Samsung
''trouw'' zijn aan een bedrijf is sowieso een slechte eigenschap, een bedrijf geeft niets om jouw, een bedrijf geeft enkel om jou geld niets meer niets minder.
Zo denk ik ook. Wil het beste wat ik dat moment kan krijgen voor het geld wat ik er voor over heb, en de wensen die ik heb. Ben van iphone naar HTC (2x), motorola nexus, huawei nexus, huawei mate 9, samsung gegaan, en nu heb ik een asus. Allen high end toestellen geweest, allen hadden hun goede en slechte eigenschappen, maar trouw blijven aan 1 merk vind ik niet goed. Ik wilde per sé dual sim toen ik van werk switchte, dus nexus viel af, want die boden dat niet. Ik wilde per sé een betere accuduur dan de s9, dus een asus genomen, want samsung liep achter qua accuduur. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Bij kleinere bedrijven gaat dit minder op. Mijn autogarage bijvoorbeeld, al jaren klant, en daarvoor mijn ouders. Natuurlijk willen ze mijn geld, het is een 2 manszaak, maar ze zijn ook oprecht goede gasten die ik ook wel eens in de kroeg tegenkom en mee kan ouwehoeren. En als ik ze een jaar niet gezien heb vraagt ie hoe het met mijn ouders en kinderen gaat.
Die geven wel ergens wat om mij, ookal ben ik klant. Maar dat is totaal iets anders dan een mega mega mega bedrijf als samsung, apple, huawei, etc.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 25 augustus 2020 20:49]

Ik mis de tijd dat zaken als privacy en ecosystemen minder bepalend waren voor m'n keuzes op dit gebied. 'Vroeger' vond ik het gaaf om allerlei verschillende merken en OS'en te proberen, omdat hardware, software en designs nog alle kanten uitgingen. Kocht je iets anders dan kreeg je iets anders, je moest hooguit je contacten migreren.
Was dat echt zo leuk? Ja een nieuw toestel ontdekken was leuk maar het was toch vooral een zoektocht naar dezelfde functies die gewoon op een andere plaats stonden. Ik herinner me die tijd toch vooral als een tijd van desillusies. Om de zoveel maanden werd je een innovatie beloofd en uiteindelijk kreeg je eigenlijk dezelfde functies in een andere verpakking. Toegegeven betere geluidskwaliteit of zelfs een kleurenscherm waren grote stappen vooruit. Maar je bleef toch altijd met het gevoel achter dat je in sé hetzelfde toestel had met een andere UI.

Om nog maar te zwijgen van de prijzen. De nieuwste toptoestellen waren toen ook pokkeduur en wat je er dan voor terug kreeg was beroerde kwaliteit. Ik herinner me nog dat ik een gechromeerde Nokia kocht en dat zag er echt bling uit tot je hem begon te gebruiken en de verf los kwam. Was toen was de duurste Nokia en na een paar maanden zag ie er al uit als de goedkoopste.

Geef me dan maar vandaag, toestellen die er jaren 'nieuw' blijven uitzien en waar je geen manual voor nodig hebt om te weten hoe die werkt en dagen bezig zijn met alles in te stellen zodat die werkt zoals je vorige telefoon (maar dan anders).
Ja, ik vond dat toch leuker, tegenwoordig valt er nagenoeg niets meer te ontdekken. Natuurlijk kon ieder toestel vroeger ook grofweg hetzelfde omdat de featuresets beperkter waren, maar je had wel meer onderscheid en variatie. En naast foldables, sliders, candybars, draaidingen, full querty, pop-up dingen en experimentele touch displays ook allerlei totaal experimentele form factors. Niet allemaal even praktisch, maar het bestond tenminste wel.

Het gros van de huidige toestellen wijkt hooguit op wat details af. Zelfde form factor, zelfde software (hooguit andere theme of launcher maar zelfde basis), nagenoeg dezelfde featuresets, minimale verschillen in afmetingen, glas of plastic, wel of geen gebogen randjes. Je kunt nog wel bijbetalen voor performance, camera's en een gevoel van veiligheid of status. Er komen nu mondjesmaat wat 'nieuwe' concepten met vouwbare schermpjes, maar dan heb je 't wel ongeveer gehad, toch?
Ook die autogarage is alleen geinteresseerd in je geld. Geloof me maar.
Geloof me maar dat dat dus lang niet altijd zo is.

Mijn garage belde me een maand of wat geleden, hij had een zwaar ongeluk gezien en was bang dat ie mijn auto erbij zag.

Was niet het geval maar hij wilde het gewoon even zeker weten.

Denk dat je wellicht een beetje mensenkennis moet gaan kweken zodat je de juiste garage kiest en niet enkel naar prijs kijkt, dan hoef je ze niet allemaal over 1 kam te scheren...

En anders zegt het meer over jouw dan over garages.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 26 augustus 2020 07:46]

Ook die autogarage is alleen voornamelijk geinteresseerd in je geld. Geloof me maar.
Wat jij beschrijft is gewoon een niet zakelijk maar menselijk iets, had ook weinig met zijn autobedrijf te maken en had net zo goed de groentenboer om de hoek kunnen zijn of die kennis van vroeger.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 augustus 2020 08:54]

Nog steeds interesseert alleen je geld hun. En nee ik kies een garage die gewoon goed is. Of geen geslijm aan mn kop
Maar je kunt ook "trouw" zijn omwille van de gebruikservaring. Het is niet zo dat Samsung stock Android meelevert: One UI (en daarvoor TouchWiz) voegt wel het e.e.a. toe. En dat geldt ook bij andere fabrikanten met o.a. MIUI en iOS en zo.

(misschien niet heel relevant, maar even voor de duidelijkheid: ik heb zelf geen Samsung en ook nooit gehad, maar wel reviews gezien door de jaren heen)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 augustus 2020 21:49]

Ik denk niet dat ik in de minderheid ben als ik zeg dat TouchWizz wel een beetje verkeerd voorbeeld is, omdat dat voornamelijk CPU- en memory overhead toevoegde :P
Ik ken genoeg mensen die trouw zijn/waren aan TouchWiz. Mijn moeder wilde bijvoorbeeld precies dezelfde interface als mijn vader, opdat ze elkaar konden helpen en niet tweemaal het wiel hoefden uit te vinden. Kun je van vinden wat je wilt...
Ben ik het niet mee eens. Veel bedrijven starten met een filosofie. Gezond eten, betere levenskwaliteit, ... , ik denk dat de meeste bedrijven niet starten met het idee veel geld te gaan verdienen. Veel bedrijven willen iets betekenen voor consumenten. Maar dat is meestal de start en de meeste bedrijven veranderen hun filosofie naarmate ze meer geld gaan verdienen. Het is gewoon de kunst van bedrijven te identificeren die zich wel trouw aan hun core values houden. Er zijn zulke bedrijven en aan zulke bedrijven blijf ik trouw.

Trouw blijven aan Samsung zou voor mij niet lukken omdat het heel moeilijk is te peilen met welk idee Samsung destijds is opgestart maar gezien ze zich bezig houden met het maken van wapens en hun CEO's om de haverklap in financiële en politieke schandalen terecht komen zijn hun waarden niet de mijne maar dat kan voor iemand anders dan weer volledig anders aanvoelen.
ik denk dat de meeste bedrijven niet starten met het idee veel geld te gaan verdienen. Veel bedrijven willen iets betekenen voor consumenten.
Hier geloof ik toch echt niet in. Bij de meeste bedrijven zijn dat gewoon praatjes om zichzelf en/of hun klanten zich beter te laten voelen.
Misschien heb je daar wel gelijk in want de meeste bedrijven zijn ook niet succesvol. Laten we het bij de meeste succesvolle bedrijven houden. De meeste zijn gestart met een goed idee ipv het idee om veel geld te gaan verdienen.
Een goed idee om geld te verdienen, zou ik dan willen zeggen.
Ik ben helemaal niet merken bewust opgegroeid. Maar ook onbewust in de supermarkt neem ik vaak dezelfde producten mee, ik zou niet eens weten welk merk, maar weet wel welk product.
Wat mij wel sterk merkentrouw maakt is ervaring en betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld de auto waar je altijd op kan rekenen, of een gsm merk. Ik heb eens veel tijd verloren met een budgetboor, nu verkies ik toch steevast bekende merken.
Wat mij wel sterk merkentrouw maakt is ervaring en betrouwbaarheid.
Dit dus. Als ik zeer goede ervaringen heb met een merk, is de kans groot dat ik nog een keer iets van dat merk koop. Andersom als de ervaring waardeloos is, dan zie je mij niet meer terug. De naam van het merk boeit me niet, de kwaliteit wel. Zo rijd ik momenteel in een Opel en zijn mijn ervaringen met de auto en de service zo goed, dat ze zeker pluspunten krijgen als ik een nieuwe moet hebben. Qua smartphones helaas nog niet "the one" gevonden (tot nu toe zijn de meeste merken die ik geprobeerd heb oke, maar niks bijzonders).
Wellicht is de Xiaomi Mi10 iets voor je? (Snapdragon 865, 8/256 en 90Hz oled scherm en was laatst nog voor €649 te koop)

Toch denk ik dat we volgend jaar qua prijs/kwaliteit een beter aanbod krijgen dan dit jaar, dus als je kan wachten zou ik dat doen.

(Ik ben trouwens na m'n 4e Samsung toestel vorig jaar overgestapt op m'n 2e Xiaomi ooit, Mi9 en enorm tevreden over het toestel O-) )
Hier ook een M9Lite, heel tevreden mee.
Toch denk ik dat we volgend jaar qua prijs/kwaliteit een beter aanbod krijgen dan dit jaar, dus als je kan wachten zou ik dat doen.
Niet als het aan Qualcomm ligt... Veel merken hebben dit jaar veelvuldig om kostentechnische redenen voor een 700 serie soc gekozen (Google o.a.) en als je de geruchten mag geloven dan wordt de opvolger van de SD865 zn 100usd duurder en dat zullen de fabrikanten natuurlijk doorberekenen aan de consument. Dus qua prijs verwacht ik in ieder geval een verhoging, en zeker bij toestellen die zich in kwaliteit kunnen onderscheiden.
Een qua gedachte voor een top model, Mijn iphone Xs met 256GB is 2 jaar geleden gekocht en zie absoluut geen reden om straks voor de 12 te gaan. Het is te prijzig, maar het betaald zich al terug door zijn betrouwbaarheid en nog steeds solide performance. Komende jaren blijven ze nog updates voor dit model uitbrengen.
Ik vind de prijs van de telefoon best prima eigenlijk als je 5 jaar software updates krijgt en de hardware het prima redt. :) Keertje accu vervangen misschien, maar verder draait ‘t prima. Eens in de 4 jaar €1200 ipv elke 2 jaar €800 zoals voorheen: daar teken ik wel voor. (En ja het kan goedkoper, etc. maar ik wil iOS.)
samsung s10e is een prima deal
Die fan base van Apple blijft erg trouw. Ze dalen elk jaar wel een beetje , maar zodra ze dan weer een toestel hebben die weer anders is dan weten ze die ook weer te verkopen. De iphone 8 zagen we vaak weer retour komen met de mededeling dat de iphone 6 en 7 het zelfde zijn en de software ook en dan is de camera en snellere processor minder belangrijk, maar met de iphone 11 serie doen ze goede zaken.

Xiaomi heeft zich letterlijk met de mi 10 serie (10 jaar xiaomi) uit de markt uitgewerkt (veel fans met de 8 serie en 9 serie) waren teleurgesteld en Oppo is ze achter na gegaan met de X2 serie waarbij de duurste 1200 euro was. Je merkt dat veel mensen inderdaad teleurgesteld waren in de prijs die beide merken gingen voeren. Ik wilde zelf namelijk de mi 10 pro wel in blauw , maar had een prijs verwacht van maximaal 750 euro en dat was opeens boven de 1000 euro.

Samsung heeft enorm veel gestuwd op de 20 serie en ze zijn ervan terug gekomen en zijn opeens meer low en midprice toestellen aan te bieden en daar zullen ze het voorlopig ook van moeten hebben. De vraag viel tegen en ik heb het idee dat mensen wel klaar zijn met die dure 1000 euro toestellen.

Ik heb zelf voor de kids afgelopen maand een huawei y6p gekocht zonder google store en eis was youtube (alternatief) , Google Maps, Netflix, spotify en games en natuurlijk whatsapp en magister en dat werkt allemaal perfect dat ik meteen een tweede toestel heb besteld die helemaal gelijk is namelijk de Honor 9a (geen google store) en beide voor 235 euro en beide kids zijn super tevreden en dat zonder google store ! Camera is ook voor dag foto's en batterij is super en kan dit toestel aan alle ouder aanbevelen.
Zit in het zelfde schuitje als jij met me Samsung s9+... Sinds een maand mag ik weer verlengen maar ik weiger naar 14 jaar bij Samsung te gaan voor een Samsung juist omdat ik me irriteer aan overtollige bloatware op de telefoon. Dan praat ik nog niet eens over de prijs…

Denk dat ik voor eerst in mijn leven ga voor een Apple..
Ik heb gister de Oneplus Nord besteld. Vlaggeschepen zijn te duur voor voor mij aangezien ik niet veel met een telefoon doe. Beetje berichten sturen, internetten, muziek luisteren en dat was het wel.

Sinds een aantal jaar gebruik ik alleen nog midrangers wat goed bevalt. Goedkoop, snel genoeg voor wat ik ermee doe en als je lang genoeg zoekt dan vind je een toestel waarvan de specificaties in orde zijn. De Nord vervangt mijn Galaxy A8. Deze heb ik een paar weken geleden laten vallen waardoor de achterkant is beschadigd. Op zich kan ik dit wel laten repareren alleen is de accu niet meer zo goed als dat deze was.

De Nord biedt veel voor weinig alleen zal ik soms de 3,5mm-uitgang missen. En het heeft een punchhole in het scherm. Twee dingen waar ik niet snel voor zou kiezen ware het niet dat de rest van de specificaties zo goed zijn voor dit geld. :)
Ik heb voor het eerst bij aflopen abonnement geen nieuwe smartphone gekocht. M'n huidige Huawei P20 pro biedt voor mij meer dan de huidige high end phones. Na 2 jaar nog steeds snel, waterdicht, geweldige camera, fijn scherm en vingerafdrukscanner voelbaar aan de voorkant (dus op gevoel de telefoon unlocken).
Hardware is ruimschoots voldoende. Zo ook mijn 3 jaar oude OP5T. Ik denk dat de meeste mensen overstappen vanwege 'end of life' qua software updates. Ik zit dan ook te azen op de nieuwe Google Pixel 4a of 5. In ieder geval 3 jaar lang updates. Hardware maak ik me geen zorgen om.
Als je er zin in hebt om wat te puzzelen, bekijk voor aanschaf hoe het gesteld is met de custom rom community. Als je in die omgeving een beetje populair toestel uit kiest, krijg je nog vele jaren updates.
Beetje Tweaker zet er zelf een custom rom op. Ik heb nog een Moto G (2013) liggen, daar draait nu Android 10 op.

Heel vroeger had ik windows mobile (WM2003) telefoons, genoeg liggen prutsen met custom roms.
Zelf ook mooi Android 10 draaien op mijn Moto G5 plus, ondanks dat dat toestel al 1,5 jaar geen updates krijgt (en het daarvoor ook huilen met de pet op was).

Maar ik heb voor aanschaf wel even gekeken of de bootloader te unlocken was en of het toestel een beetje populair was op xda-developers. Want dit is lang niet bij elk toestel het geval.
Nee de meeste mensen stappen over omdat de accu dusdanig slecht is geworden, een doorsnee iemand stopt er geen nieuwe accu in, updates geeft de doorsnee consument niks om(zijn ze niet mee bezig in gedachten), zolang zijn favoriete apps maar beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 augustus 2020 20:39]

Is apps ook niet op zn retour. Ken niemand die nog echt bezig is om apps te zoeken in de store
Toch allemaal bloatware
Ik ben regelmatig nog door de store aan het gaan om mijn volgende game te vinden waar ik meerdere keren per dag een paar minuten mee kan spelen. Maar inderdaad, je ziet heel veel dezelfde games en echt enorm veel waarbij de microtransacties de hele game verpesten (ook bij betaalde games zie je dit wel eens). Het wordt steeds lastiger om kwaliteit te vinden in de store.
Dat. Of de camera is slecht/stuk/aan vervanging toe.
Bij mij zit er een vlek op en gaat de accu snel leeg. Ik zit te kijken naar een nieuwe, maar er zijn weinig die aan mijn eisen voldoen (vnl vanwege de prijs).
Zolang ik niet achteruitga t.o.v. mijn S7, is het al goed.
Moah camera heb ik nog nooit gehoord, het is eerder barst in het scherm etc.
Het enige dat storend is aan de p20 en Honor 10 is dat na de Android 10 upgrade, Huawei ze als een baksteen heeft laten vallen qua beveiligingsupdates. Een beetje teleurstellend. De p10 kreeg langer nog af en toe een updateje.

De hardware is nog steeds opvallend goed en snel en de toestellen kunnen nog heel goed meekomen.
En dan ligt het ook nog aan de regio. Mijn vrouw en ik hadden alle twee een mate 9 van grijze inport maar uit verschillende regio's. Mijn duitse kreeg sneller en vaker updates dan die van haar uit ik meende Frankrijk maar dat weet ik niet zeker meer.
Nu nog de prijzen omlaag met een vergelijkbaar percentage. Vooral bij Samsung. Ik wil al een tijdje een nieuwe (Samsung) telefoon. Alleen blijft de prijs van een s10(+) vrij hoog.

Je betaalt verder voor de xCover pro te veel geld (425 euro weer inmiddels) in tegenstelling tot alternatieven (zoals de Poco F2 pro voor 379 euro, Oppo Reno 2 of LG G8s voor ongeveer hetzelfde bedrag, Moto g pro voor 300 euro).

Alleen wil ik Samsung of Nokia met Android one, maar Nokia is met hun 8.3 begonnen om premiumprijzen te vragen. Volgens mij heeft Nokia niet door dat ze een jaar of twee op de concurrentie achterlopen. Het verklaart wel de pre-coronaprijzen.

[Reactie gewijzigd door SidFTW op 25 augustus 2020 20:26]

Maar waar blijft die 8.3? Enkel Belsimpel biedt hem aan en daar staat hij al jaren als 'binnenkort verwacht'. Ik doe het nog steeds met een One Plus 3T. Doet wat hij moet doen, en krijgt binnenkort een nieuwe batterij. Maar binnen een jaar zal hij mogelijks wel opvolging krijgen. Nokia draagt mijn voorkeur, maar de kloof tussen de 7.2 en 8.3 is véél te groot. En een 9.2 die zijn geld misschien wél waard is, is er niet...
Nokia draagt mijn voorkeur, maar de kloof tussen de 7.2 en 8.3 is véél te groot. En een 9.2 die zijn geld misschien wél waard is, is er niet...
Dat was mijn verbazing ook, tot ik besefte dat er een James Bond marketingtoeslag van 200 euro gerekend wordt. Mij niet gezien. Als de camera van de 7.2 beter was geweest, prima. Voor werk gebruik ik tijdelijk de 6.2 en daar ben ik juist blij door verrast. Wat een degelijk, groot en duidelijk toestel met Android One. Dat maakt het extra jammer dat je voor die 100/125 euro extra nauwelijks een beter toestel met de 7.2 krijgt. Anders had ik die privé genomen. O ja, die 9.2... dat wat je zegt dus.
De meeste mensen stappen pas over naar iets anders als de accu van de telefoon dusdanig gedegradeerd is, of zijn favoriete app is niet beschikbaar.

De mensen wat elke 2-3 jaar een ander toestel nemen zijn werkvolk in de bouw bijvoorbeeld of mensen met een lease/huurcontract of bedrijven dat de toestellen binnen x periode afschrijven, de doorsneel consument indien een toestel los koopt wordt pas vervangen als de telefoon "op" is zoals accu of apps niet meer beschikbaar zijn, updates kijkt men niet eens naar.

En ja abonementen waarbij je een toestel "gratis" krijgt is gewoon lenen en valt onder lease/huur hoe je het ook went of keert het blijft lenen tot de periode afgelopen is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 augustus 2020 20:45]

Ik ben benieuwd of de BKR-notering bij smartphone leningen het aantal leningen omlaag heeft gebracht. Al maakt ‘t voor mensen die al een hypotheek hebben vaak geen hol uit natuurlijk. (Tot ze een ander huis willen kopen.)
Komt aardig overeen met de economische krimp in grote landen. Ke kunt hoogstwaarschijnlijk "smartphone" vervangen door een ander product dat geen voedsel is en dezelfde krimp zien.
Ook in het voedsel kunnen (en gaan) veel mensen andere keuzes maken. Minder A merken en meer eigen merk. Minder AlbertHeijn en meet Lidl/Aldi.
Bij restaurants minder voor/nagerecht en alleen maar hoofdgerecht etcetera.
Uiteindelijk kan je je geld (dat veel mensen minder en minder hebben) toch nog steeds maar 1x uitgeven.
Aan mij gaat voorlopig niet al te veel geld worden verdiend in smartphone land. Ik had tot voor kort over willen stappen van de iPhone SE 2016 naar de iPhone SE 2020, maar ik vind de (reviews over de) accuduur van de nieuwe SE zo ontzettend tegenvallen dat ik liever de accu van mijn huidige SE laat vervangen en daar nog zo lang mogelijk mee door ga.

De ideale smartphone bestaat voor mij nog niet. Ik wil keuze op de smartphone markt die er nu onvoldoende is.

Voor mij staat een OS dat mijn privacy respecteert helemaal bovenaan mijn wensenlijstje, maar helaas is iOS het enige waar ik op dit moment voor kan kiezen op dat vlak. Op plek twee staat langer dan drie jaar updates blijven ontvangen.

Ik ben één van die mensen die bijvoorbeeld nadenkt over een Fairphone 3 met Ubuntu Touch, maar ik ben geen developer en ik wil (dat staat op plek 3 op mijn wensenlijstje) een smartphone die het gewoon goed doet en niet allerlei bugs bevat. Daardoor blijf ik voorlopig vast zitten aan een iPhone...

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 25 augustus 2020 20:37]

Idem! Al heb ik gezien dat je op Fairphone ook e/os kunt installeren. Maar of dit goed werkt, geen flauw benul...
Een pixel met grapheneos wellicht een optie?
Een Samsung xCover Pro? Die overweeg ik tenminste.
Tsja toch logisch. Je hebt niet elk jaar een nieuwe smartphone nodig. Ikzelf doe met een smartphone, tot de batterij echt het niet meer lang kan uithouden. Mijn s6 heb ik vervangen door een s9 omdat op 45 minuten waze de batterij bijna leeg was en laden heel moeilijk ging via de usb kabel. Gelukkig kan je nog wireless opladen. Maar buiten niet meer laden/batterij zie ik geen reden om een nieuwe te kopen. Er is natuurlijk het "support" euvel. en dat is wel een pijnpunt. Om de 2,5-3 jaar wijzigen is voor mij goed genoeg. Bij de eerste smartphones was er nog zeker veel vooruitgang. Maar als je de afgelopen 2 jaar een smartphone hebt gekocht, dan heb je most likely al fingerprint reader, ok camera. En die megapixelwar gaat echt geen 1000x beter foto opleveren. Enja de camera's worden elk jaar iets beter, maar op dit moment, gewoon om een beter kiekje te maken is het de moeite niet waard. Mensen beginnen dit ook in te zien, dat het dikwijls de moeite zelfs niet waard is om te "upgraden" naar een nieuwer model. Natuurlijk heb je nog altijd de mensen die perse altijd het nieuwste model in huis moeten hebben.

Natuurlijk zijn er ook nog "gebroken en gebarste" schermen. Maar deze kan je laten vervangen, kan wel een aardige duit kosten uiteraard. Maar daarom gebruik ik zelf een otterbox hoes en tempered screen glass protector. Nog nooit een probleem gehad, en mijn telefoon valt regelmatig uit de zetel, uit de broekzak (short) etc. Uiteraard zijn er dan ook mensen die gewoon een nieuwe kopen.

En als je minder hebt om uit te geven door de huidige situatie, dan begin je eerst met de logische dingen, heb je echt een nieuwe nodig ? En dan zijn "luxe" dingen het eerste waarop je gaat besparen.

Dan is er nog het feit dat de markt ook meer en meer aan het verzadigen is. Er zijn een paar nieuwe spelers op de markt. Niet iedereen gaat een nieuwe toestel kopen en in de opkomende markten is er ook een verzadiging aan het komen. Dus zowieso gaat de verkoop dan ook dalen

Ik ben zelfs even verwonderd dat dit slechts 20% is. Bekijk het zoals de terugval van de desktop. Een laptop is voor veel mensen veel handiger. Vroeger was het de moeite om te upgraden. Nu kan je met gemak 4-5 jaar met een pc doen, zelfs voor games, mits je misschien een upgrade van je videokaart doet. Maar als er vroeger een nieuwe schijf, nieuwe chipset, nieuwe cpu kwam, dan zag je het verschil (20-25 jaar geleden) gewoon. Als je een pc (i7, 16gb ram, ssd) van 4 jaar geleden opzet en zelfde types van alles neemt met de laatste nieuwe versie, je zal het verschil in "huis/tuin/keuken" gebruik niet zien. Dat was vroeger wel anders. Bij smartphones zag je dit zeker in het begin ook, alles ging wat sneller.
Ok die cpu's worden ook veel beter. Zeker als je wilt gamen ofzo. Maar daar lig ik niet wakker van, om te bellen, sms en af en toe wat op te zoeken en 3-4 apps te gebruiken, heb je niet constant de nieuwe nodig
Ik ben het hier helemaal mee eens. Begin dit jaar een Nokia 7.2 aangeschaft daar mijn oude iPhone 5s na bijna 4 jaar toch iets minder begon te worden. De Nokia was netjes geprijst, snel en solide. Maakt degelijke foto's en voldoet voor mij meer dan prima. Gamen doe ik niet op een telefoon, afgezien van Wordfeud, dus dat volgens de Youtube reviewers het toestel daar wat minder voor geschikt zou zijn, dat boeit me niet.

Mijn game PC is nu ook alweer 3 jaar oud (i5 Skylake, 16 gb RAM, SSD, Geforce GXT 960). Ook niet de nieuwste meer, maar speelt al mijn games op full hd, max settings met 80 of meer fps. Dus ja, daar hoef ik ook nog niet aan upgraden te denken. Dat was in de tijd van mijn eerste PC (486 in 1995) wel even anders toen een kameraad zijn ouders een Pentium 100 kochten met 16 mb RAM. Erg groot verschil :)
Dat ik de tmobile winkel niet eens in mag om de nieuwste Xperia toestel in mn handen te houden of überhaupt te zien helpt natuurlijk ook niet.
Heb eind vorig jaar een iphone 11 gekocht en de overstap gemaakt naar IOS, ik ben principe niet van plan om te upgraden tot software support stopt. tenzij er echt een hele goede reden is om alsnog te upgraden maar dat zie ik niet zo snel gebeuren gezien smartphone ontwikkeling al een tijdje stagneert
Exact. Het is makkelijk om alles maar aan sars-cov-2 te wijten maar dat is allereerst niet erg wetenschappelijk en daarbij zijn er dus andere plausibele verklaringen waardoor dergelijke verkopen stagneren. Smartphones gaan de PC achterna in performance. Dat betekent dat een gemiddeld mobiel systeem genoeg performance heeft om jaren mee te kunnen. En nu de support geteld in jaren van verschillende fabrikanten ook eindelijk langer lijkt te gaan duren kun je gerust stellen dat een gemiddelde levensduur van 3 jaar voor een smartphone prima haalbaar moet zijn. Als dat een paar jaar geleden nog 1,5 jaar was dan is het logisch dat de verkopen flink teruglopen.
Aan mij willen ze niks verkopen:)

Max 4,7" liefst 4,5
Vlotte hardware met veel ram
Kunststof behuizing met goede grip, niet te vierkant, waarbij geen hoesje meer nodig is.
dedicated home en back button
Dat houdt niet over nee. Alleen Apple doet nog iets voor je met de SE 2020 en dan helaas zonder de dedicated buttons.
Kunststof behuizing met goede grip, niet te vierkant, waarbij geen hoesje meer nodig is.
Die dingen blijven zonder hoesje spiegelglad, verplicht (transparante) back cover eromheen en hoppa, daar gaat je ontwerp en kleur.... :/
De Lumia 920 had een kunstof behuizing en lag stroef in de handen. Was ook stevig genoeg dat het geen hoesje nodig had.

Zulke toestellen konden prima, was alleen weinig markt voor.
Ik had de Lumia 640XL, kwa hardware een mooi toestel.
Wij willen dezelfde telefoon :)
Mijn eerste ingeving bij het verdwijnen van de knoppen was ook "hoe dan", maar bij de pixel 4 is dat vervangen door swipe links of omhoog vanaf de rand of onderkant. In het begin even wennen, maar als je mij nu een andere telefoon geeft weet ik niet meer hoe ik terug moet :)
Mijn telefoon werkt hetzelfde, maar dat kan soms heel irritant zijn in fullscreen advertenties die je bij sommige apps/games krijgt. Dan probeer je de terug knop naar voren te krijgen, maar ziet hij het steeds als een klik op de advertentie...

Verder niks te klagen. Het werkt eigenlijk best fijn, dus wil niet terug naar dedicated knoppen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True