Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Frankrijk begint in november met landelijk gezichtsherkenningsprogramma

Frankrijk wordt het eerste EU-land dat gezichtsherkenning gaat gebruiken om inwoners een digitale identiteit te geven. Hiermee kunnen burgers bij hun bankgegevens, belastingaangiftes en rekeningen. Burgers kunnen meedoen via een Android-app.

Volgens de Franse president Macron wil de Franse regering in november een project voor digitale identiteiten starten onder de naam Alicem, meldt financieel persbureau Bloomberg. In eerste instantie hoopte Macron het programma rond de kerst te starten. Het programma werkt via een app die alleen op Android-apparaten zal werken. Met de app kunnen inwoners van Frankrijk straks een digitale identiteit maken door middel van een selfievideo die onder andere gezichtsuitdrukkingen, -bewegingen en -hoeken zal vastleggen. Deze data wordt vervolgens vergeleken met de data op het biometrische paspoort van gebruikers.

Tegenstanders stellen dat de app de Europese algemene verordening gegevensbescherming schendt. Deze verordening maakt vrije keuze in deelname verplicht. Een advocaat van de Franse privacygroepering La Quadrature du Net stelt dat de overheid burgers richting deelname aan gezichtsherkenning wil duwen. De groep is in juli een rechtszaak tegen de regering begonnen.

Frankrijk zelf stelt dat het id-systeem niet gebruikt zal worden om burgers in de gaten te houden, meldt Bloomberg. De data zal niet geïntegreerd worden in de identiteitsdatabase van burgers. Volgens het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken zal de verzamelde gezichtsherkenningsdata na de inschrijvingsperiode verwijderd worden.

Daarnaast is het gebruik van Alicem vrijwillig. Op de site van het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken staat dat het maken van een Alicem-account niet verplicht is en dat burgers vrij zijn om beschikbare alternatieven te gebruiken, waaronder traditionele, fysieke identificatiemiddelen. De technologie wordt toegepast met een Android-app, dus vallen iOS-gebruikers voorlopig buiten de boot; het lijkt erop dat er vooralsnog geen app komt voor Apple-apparaten.

Er zijn ook bezwaren met het oog op veiligheid. De Franse autoriteiten stellen dat de beveiliging van Alicem van het 'hoogste staatsniveau' is, maar het vertrouwen in dat soort classificaties liep in april een deuk op. Een hacker wist toen onder het alias Alliot Anderson instantmessaging-app Tchap binnen te dringen. Deze app wordt door overheidsfunctionarissen gebruikt voor communicatie, waaronder de uitwisseling van gevoelige gegevens, al gaat het daarbij niet om staatsgeheimen.

Alicem is niet de enige manier waarop gezichtsherkenning ingezet gaat worden in Frankrijk. Zo wil de regionale regering in de Franse stad Nice gezichtsherkenningscamera's ophangen bij de ingangen van twee middelbare scholen, schrijft Politico. De stad kwam eerder dit jaar al in opspraak doordat het lokale bestuur tests deed met gezichtsherkenning tijdens een lokaal carnavalsfeest. De tests werden gedaan met toestemming van de Franse privacyregulator CNIL. Duizend vrijwilligers deden mee met de proef; de gezichten van feestgangers die niet mee wilden doen aan de test, zouden onherkenbaar gemaakt worden.

Frankrijk is niet het eerste land dat gezichtsherkenning gaat inzetten. China gebruikt de technologie al langer. Singapore gebruikt ook al gezichtsherkenning en heeft toegezegd het Verenigd Koninkrijk te helpen bij het inzetten van dergelijke technologie.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

03-10-2019 • 14:48

155 Linkedin Google+

Reacties (155)

Wijzig sortering
"Frankrijk zelf stelt dat het id-systeem niet gebruikt zal worden om burgers in de gaten te houden".
maakt weinig uit, de vraag is of het mogelijk is of kan zijn om burgers hiermee in de gaten te houden.
hetzelfde werd gezegd toen Nederland voor 1940 joden zich liet registreren.. een andere regering heeft daarna flink gebruik van die gegevens gemaakt..
Elke keer als je vliegt wordt je gezicht gefilmd. Technisch gezien kan de Nederlandse overheid al lang aan gezichtsherkenning doen op iedereen die wel eens door schiphol is geweest.
Dat klopt, maar niet iedereen vliegt, niet iedereen gaat naar voetbalwedstrijden, enz.. ;)

En dat is iets heel anders dan dit actief gebruiken in de publieke ruimte natuurlijk.
De registratie van Joden die in Nederland de basis vormde voor de moord op Joden in Nederland begon in januari 1941 en was georganiseerd door de bezetter. Dat zijn de gemeentelijsten. Dit werd gebruikt bij de georganiseede uitroeing van Joden in Nederland.Hier vlak achteraan werd een persoonsbewijs verplicht, waar bij voor Joden de letter J werd aangebracht.

De registratie heeft zeker bijgedragen aan het enorme hoge percentage Joden uit Nederland (Nederlandse Joden en vluchtelingen uit Duitsland) dat is vermoord. Maar het ligt natuurlijk nooit alleen aan de registratie al gaf het wel een belangrijk middel in handen. Uiteindelijk gaat het over haat. Bijvoorbeeld in het Oosten van Europa had men helemaal geen efficiente registratie nodig.

Als het om het niveau van registratie gaat dan zijn we dit allang al gepasseerd.Er ligt al zoveel vast.

Vind dat gezichtsherkenning nog weer een stuk verder gaat, in combinatie met de alom aanwezige camera's is de burger compleet controleerbaar en te identificeren. De Chinezen zijn daarin schaamteloos, of het nu om Oeigoeren gaat, het kredietsysteem maar waar ik net over schreef het gebruik van gezichtsherkenning bij de opstanden in Hongkong. Vandaar ook die maskers.

PS: zoek eens op Jacob Lentz

[Reactie gewijzigd door wimdebok op 4 oktober 2019 16:30]

Bronvermelding graag. @wimdebok hieronder beweert namelijk dat deze registratie door de bezetter werd gedaan.
De opdracht in 1941 was van de bezetter en werd uitgevoerd door de Nederlandse gemeenten.

Edit: https://www.joodsmonument.nl/nl/page/568/sources

[Reactie gewijzigd door wimdebok op 5 oktober 2019 11:57]

Dat is correct echter in 1939 heeft de NL een persoonskaart/persoonsgezinskaart ingevoerd met daarin oa. Geloof/kerkgenootschap, in de gba. Tevens werd het niveau/betrouwbaarheid van de gba verbeterd

Er is iemand die heeft onderzocht of dit van invloed is geweest op de joden vervolging
In het stuk wordt NL met BE vergeleken die een vergelijkbare registratie hadden. De conclusie die daar wordt getrokken, is dat in NL de lijsten vaker in foute handen vielen en daardoor zijn er meer slachtoffers in de NL gevallen.

[Reactie gewijzigd door jeanj op 5 oktober 2019 20:02]

Want zelfs als ze dat nu niet doen, en geen "plannen" hebben om het te doen, zal het absoluut gebeuren. Want over een paar jaar zegt de eventuele volgende regering wel "Oh kijk eens wat we hier hebben, die data kunnen we gebruiken! We hebben de data namelijk toch al."

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 3 oktober 2019 15:38]

Eens, de camera's boven de snelwegen hier in .nl zouden ook alleen gebruikt worden voor het opsporen van zware criminelen. Ondertussen gebruikt de hele overheid ze te pas en te onpas voor alles van bijtellingscontrole tot het controleren op het vasthouden van telefoons tijdens het rijden.
Wel bij je leest blijven, oa het stuk voor telefoon vasthouden moeten we nieuwe cameras voor gebruiken die specifiek voor dit doel worden geplaatst, daarnaast zitten deze nog in een semi beta fase.
Ah, ik lees het inderdaad.
Dat neemt niet weg dat de discussie over camera's met ANPR boven snelwegen toch echt gewoon verloren is *omdat* men beloofde het alleen voor zware criminaliteit in te zetten.
Dat je nu weer meer cams ophangt en die ergens anders voor gebruikt is gewoon tegen die afspraken in.
Wel bij je leest blijven, oa het stuk voor telefoon vasthouden moeten we nieuwe cameras voor gebruiken die specifiek voor dit doel worden geplaatst, daarnaast zitten deze nog in een semi beta fase.
Maar is dat vanwege wettelijke beperkingen of vanwege technische? De nieuwe camera's zijn naar ik meen infrarood camera's.
Ik ga expres bij deze camera's net doen alsof ik een telefoon vasthoudt. Eens kijken of dat een beetje goed werkt. Ik mag toch wel doen alsof ik een telefoon vastheb? Of niet? Is dit illegaal? Kan iemand mij dit vertellen? Want ik wil het graag uitproberen.
Pfoe,, je opzettelijk met anderen dingen bezig houden dan het verkeer, zou het bijna onder roekeloos rijgedrag scharen. 10 punten eraf en ga niet langs start!
Want als ik effe aan mijn oor krab, of aan mijn ballen of waar ik dan ook jeuk heb op dat moment, ben ik maar meteen roekeloos bezig? Er is een reden dat mensen zo fel reageren op dit soort politiestaat-achtige zaken. Sla een willekeurig geschiedenisboek open zou ik zeggen.

Daarnaast, leuk dat we dit nu weer hebben, maar een agent ter plaatse kan eigenlijk perfect zien wat er aan de hand is, en zelfs ingrijpen bij acute nood, zoals roekeloos rijgedrag of een bestuurder met een hartaanval oid. Dat zie ik de gemiddelde misschien-een-telefoon-aan-je-oor-detecterende camera nog niet zo snel doen.

Jammer genoeg lijkt er steeds meer budget van het KLPD naar dit soort 'oplossingen' gesluisd te worden. Het maakt blijkbaar geen zak meer uit wie er allemaal in levensgevaar wordt gebracht, die boete valt vanzelf wel een keer op de mat. Hopen dattie nog leeft zodat er ook echt geïnd kan worden, voor budget voor nog meer camera's.
Als je er over nadenkt. Hitler zou niet verloren hebben als die nu op dezelfde wijze aan de macht kwam en begon met zijn lebensraum. Want we hebben een heel stuk van onze vrijheid te danken aan het verzet in de bezette landen.

Success nu iedereen tot op enkele meters nauwkeurig te volgen is, camera's op elke straathoek (de meeste steden kom je niet meer in of uit zonder op beeld te staan!) en de overheid meer over ons te weten kan komen dan onze bloedeigen moeders.

We gooien onze toekomstige vrijheid de laatste 10-20 jaar enorm te grabbel en er is amper verzet tegen vanuit het volk.

Heel eng idee. We hebben elk jaar een dag om onze vrijheid te vieren, maar we staan er als samenleving geen dag bij stil hoe bizar ver we ondertussen zijn gegaan.
Daar gaan we weer. ‘Politiestaat’ ‘geschiedenisboek’. Cherrypicking is het. Bankgegevens werden ook gebruikt door foute overheden, ga je nu alles met cash geld betalen?

Als je een keer overhoop gereden wordt door een automobilist die ‘afgeleid’ was, piep je wel anders. En ja, ik spreek uit ervaring.

De dader komt er met een standje vanaf. Verzekering dekt voor hem de directe schade en jij zit een half jaar met een kapot lijf thuis, te revalideren, niet kunnen slapen van de kramp en je mag jaren in de clinch met een stel letseladvocaten.

Politiestaat? Het is eerder het omkeerde. Je bent vogelvrij. Als iemand je invalide rijdt, moet je maar hopen dat hij niet doorrijdt. Moet je zelfs nog rechten om de bijkomende kosten te verhalen.
En die camera's gaan ervoor zorgen dat jij niet aangereden wordt? Nee natuurlijk niet en als je denkt dat boetes uitdelen helpt, kijk dan maar eens naar hoeveel mensen er nog steeds te hard rijden.
Die camera’s zorgen er in tenminste voor dat doorrijders te vinden zijn en dat er bewijs is en duidelijkheid wat er gebeurt is. Simpelweg ontkennen wordt erg lastig.

En wat betreft boetes en of ze helpen tegen te hard rijden; Ben je wel eens langs een trajectcontrole gereden de laatste tijd? Helpt bijzonder goed kan ik je vertellen. (Ander onderwerp overigens)

[Reactie gewijzigd door breakers op 3 oktober 2019 23:42]

Doorrijden wordt dan inderdaad ontmoedigd, maar of je daarvoor 24/7 iedereen in de gaten moet gaan houden? Ik snap dat ik er zelf ook anders over zou spreken als het mij overkwam en ik vind het heel naar dat het jou overkomen is, maar je bent nu ook aan het cherypicken natuurlijk.
Ik vind niet dat ik aan het cherrypicken ben als ik een gevolg aankaart waar ik zelf jaren van mijn leven last van gehad heb, nee.

Waar ik me aan stoor is dat er bij nieuwbericht wat ook maar enigszins raakt aan privacy, meteen de '1984 is here!!!' kaart getrokken wordt en alles wat op een administratie lijkt wordt vergelijken met nazi-Duitsland. Dezelfde mensen - hier op tweakers nota bene - hebben niet in de gaten dat onze samenleving alleen mogelijk is dankzij allerlei administraties en geavanceerde techniek.
En wat betreft boetes en of ze helpen tegen te hard rijden; Ben je wel eens langs een trajectcontrole gereden de laatste tijd? Helpt bijzonder goed kan ik je vertellen. (Ander onderwerp overigens)
Helpt bijzonder goed voor het te hard rijden inderdaad, zorgt er aan de andere kant voor dat 9/10 mensen die op de weg rijden op hun telefoon bezig zijn aangezien ze op een 3-4baansweg 80 moeten rijden... (A10 Amsterdam-West)
Emotie is een slechte raadgever, en laat dat nu juist zijn wat ik in jouw reactie lees ('ik spreek uit ervaring'). Uiteraard vind ik het verschrikkelijk dat je zoiets hebt meegemaakt, en ik hoop zelf nooit in zo'n situatie te belanden (zowel als aanrijder niet, als slachtoffer). Maar het feit blijft nu eenmaal dat er met een camera helemaal niets verandert. Net zoals met de huidige flitspalen weet na verloop van tijd het gros van de mensheid waar die krengen staan en zorgen ze ervoor dat ze op die plaatsen geen overtreding begaan. De rest van het wegdek is nog steeds vogelvrij.

Wat helpt wel? De pakkans vergroten. Een nieuwe camera zorgt tijdelijk voor een grotere pakkans, maar zodra iedereen weet waar die hangt, gaat die kans weer naar nul. Ik zeg dus: steek dat geld in een agent die rondrijdt. Buiten de voordelen die ik al eerder gaf kan die agent ook nog eens niet met terugwerkende kracht voor andere doeleinden gebruikt worden.

Ik snap dat je geen trek hebt in een Godwin, en ik zelf eerlijk gezegd ook niet, maar hij blijft nu eenmaal relevant elke keer dat we weer meer en meer ingrediënten klaarzetten voor iets waarvan we elk jaar weer heel hard roepen 'Dit nooit meer'.
‘1984’ roepen is ook emotie ;)

De grap is dat je vaak het argument hoort (inderdaad) van: Automatisering is goed want dan kunnen we des te meer echt politiewerk doen. De realiteit is, dat 1) er zo'n tekort aan politie is dat dit tekort bij lange na niet met automatisering op te lossen is en 2) ALS er al meer politie zou zijn, die vervolgens bij de volgende ronde wegbezuinigd wordt.

Ik begrijp ook wel dat je niet alles voor kunt zijn en van mij hoeft niet heel het land volgehangen met camera's, maar anderzijds begrijp ik ook niet wat het bezwaar is. Als manipulatie van beelden mogelijk is, houdt bewijsmateriaal wat daarop gebaseerd is, namelijk ook geen stand in de rechtszaal. Dus niets aan de hand. Net zoals een paspoort te vervalsen is. Daar ligt toch ook niemand wakker van bij een rechtszaak?
Ik snap dat je geen trek hebt in een Godwin, en ik zelf eerlijk gezegd ook niet, maar hij blijft nu eenmaal relevant elke keer dat we weer meer en meer ingrediënten klaarzetten voor iets waarvan we elk jaar weer heel hard roepen 'Dit nooit meer'.
Ik vind steeds dezelfde Godwins een beetje uitgekauwd smaken na 20 jaar. Als het nou nog klopte zou ik er niets van zeggen maar het slaat werkelijk nergens op. Iedereen die 1984 gelezen heeft, kan begrijpen dat ons huidige internet in sommige opzichten al verder gaat dan wat Orwell bedacht en vind je dat we nu in een totalitaire politiestaat leven? Nee, omdat de overheid niet bezig is zoals in 1984. Ik zou bijna zeggen: Wáren ze maar wat meer '1984'! Ambtenaren zijn vaak met geen stok in beweging te krijgen.

Kijk naar de drugsmaffia / narco-economie die steeds machtiger wordt. Net nog op het nieuws: Burgemeester A weet allerlei details over drugsbendes, maar mag buur-burgemeester B daar niet over inlichten, 'want privacy'. Nou, fijn hoor zulke privacy-wetten, daar ben ik echt mee geholpen als burger.

[Reactie gewijzigd door breakers op 4 oktober 2019 18:01]

Even advocaat vd duivel hier:
- onze politiemacht is nogal onderbezet en heeft last van een hoge werkdruk. Weet niet hoe je op elke hoek een agent wilt neerzetten. As also kon het voor het gros van de bevolking meer een indruk wekken van een politie staat dan dat er op strategische plekken een camera staat.
- mensen op straat kosten behoorlijk wat geld en ze moeten maar net op de goede plek staan, deze cameras slapen niet, worden niet ziek en zijn naar gelang de tijd goedkoper en leveren mogelijk meer geld op.( Dit geld kan dan weer besteed worden aan meer blauw op straat.)
- meer budget gaat naar dit soort camera systemen,, er gaat ook meer geld naar blauw op straat zowel in recruitment als in trainingen. Ook hebben we laatst weer een stel audis voor onze mannen (en vrouwen) in blauw gehaald, moet alleen ook een pak geld tegenaan want ze moeten oefenen met de nieuwe wagens.

Als je ergens over wilt beginnen begin dan over de nieuwe kleur strepen van de autos, weet je daar de kosten van? Het zal iig niet heel weinig zijn, en weet je wat het effectieve verschil gaat zijn? Ik vermoed niet heel veel.

// ik heb nergens gezegt dat je roekeloos bezig bent als je even jeuk hebt, echter als je opzettelijk naar de dingen bovenin de weg gaat turen ipv wat er voor je gebeurd puur om te kijken of je het systeem kan foppen, ja dan ben je opzettelijk je aandacht ergens anders naar aan het verplaatsen dan waar het moet zijn, namelijks de weg en je medegebruikers. Dus in dat opzicht ben je naar mijn mening wel degelijk een risico aan het vormen op de weg.

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 3 oktober 2019 17:34]

Je hebt bij de jamin ook chocolade iphones. Een snack mag toch wel ?
Of krijg je dan een boete omdat het te veel op een teleffon lijkt?
Het zijn infrarood camera's. Chocola heeft een andere temperatuur dan telefoons.
Krab gewoon aan je oor.
Dat deden ze bijna honderd jaar geleden, in 1928, ook al.
Er " gebeurd" uiteraard iets en dan stellen ze zie je we kunnen het systeem maar beter inzetten voor de " veiligheid" van het land.
Absoluut, daarmee zou ik niet meteen zeggen dat je dit niet moet doen, want dit soort onwikkelingen voorkom je niet. Maar je zou het wel kunnen afvangen. Duidelijk benoemen zodat het volk de risico's kent en nu al het systeem zo bouwen dat gegevens niet zomaar in te lezen zijn of eventueel verwijderd worden. Zou natuurlijk helemaal fijn zijn als dat gecontroleerd mag worden door een derde partij als een auditor.
Ach Frankrijk wil hiermee facebook voor zijn die ook gezichtsherkenning wil of al ingevoerd heeft. Misschien willen ze daar zelf wel een exclusiviteit op hebben.
Volgende stap camera systemen gekoppeld aan de database, oeps te veel science fiction zeker.
Ik denk dat ze via id kaart of paspoort ze al alle gezichten hebben? Zie niet in hoe dit meer zou zijn?
Daar heb je wel een goed punt, in Nederland (en vast overal) worden de foto's van passpoorten ook opgeslagen en gebruikt door bijvoorbeeld politie wanneer nodig.
het enige verschil lijkt me dan dit: "een digitale identiteit maken door middel van een selfievideo die onder andere gezichtsuitdrukkingen, -bewegingen en -hoeken zal vastleggen."
Dat lijkt me dan wel meer informatie dan dat van de foto's die we nu geven. Of kunnen ze met die foto's evenveel?
Kan me moeilijk voorstellen dat zo een camera die ergens langs de weg staat zo een hoge resolutie heeft dat "gezichtuitdrukkingen" uitmaken.
Eigenlijk is het een 3D scan van je gezicht en het gaat uit eindelijk om geautomatiseerde herkenning waar geen mensenlijke interactie bij komt kijken.
De meeste camera's in publieke ruimtes hangen hoog dus wil de app dat je jezelf filmt van bovenaf voor de juiste hoek.
In China als je door het rode stoplicht loopt heb je binnen 20 seconden een SMSje met boete op je telefoon binnen en wat min puntjes op je social credits.
Prettige wedstrijd :)
Ik nu ook niet, maar dat zou in de toekomst zeker kunnen en dat lijkt mij het probleem. Als overdreven voorbeeld staat er over 10 jaar een gekke leider die iedereen in de gaten wilt houden, dan ligt dit alvast voor hem klaar.
Dat is inderdaad zo. Echter als er zo een gekke leider opstaat zijn onze problemen groter dan dit.
Ja daar kunnen ze veel meer mee. Een 3D beeld, kan afstand tussen bepaalde punten in je gezicht bepalen, wat lastiger is van één 2D foto. Hoe meer hoeken, hoe meer punt bekend zijn en dus hoe betrouwbaarder de herkenning op camera beelden.
[ selfievideo die onder andere gezichtsuitdrukkingen, -bewegingen en -hoeken zal vastleggen ]
Dit geeft een veel grote slagingskans op gezichtsherkenning dan een platte foto.
Tuurlijk vandaar dat ze het via een app doen, echter als ze willen hebben ze meer dan genoeg info.
Dit dus. Plus het feit dat wat zij nu zeggen, niet relevant zijn voor de toekomst. Indien ze weer gaan demonstreren en rellen in Parijs, is het natuurlijk hartstikke fijn als je precies kan achterhalen wie erbij was om eventuele schades op te verhalen. Het zou mij dan ook niets verbazen als de overheid (van welk land dan ook, overigens) dit soort situaties en gebeurtenissen gaat gebruiken om toch mensen in de gaten te gaan houden.
.

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 3 oktober 2019 19:50]

Inderdaad, als het mogelijk is is het slechts een kwestie van tijd dat het gebruikt wordt voor doeleinden waarvoor het 'niet bedoeld' is. Want terrorisme, belastingontduiking (zie kentekencontroles, dat is al zo gebeurd), kinderporno, overvalpreventie, e.d. "vind iedereen erg' dus is het logisch om ........ want we hebben de middelen al.

Zorgelijke ontwikkeling!

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 3 oktober 2019 15:07]

Tuurlijk ist mogelijk. Even een vinkje aan en de hielprik dna is gekoppeld aan een politie database of interpol zelfs. Komt vanzelf allemaal. 2024 had het boek moeten heten. 1984 was net te vroeg.
Hopelijk gaat het niet de kant op zoals China. Dat je via een app beoordeelt wordt dankzij video monitoring. De maximale score die je kan behalen is 800 punten en dan ben je een voorbeeld burger. Had je 720 punten dan werd je buiten gesloten van exclusieve dingen zoals een sneltrein pakken bijv. Of in het ergste geval was je een schande voor China (staatsvijand).
Laatst zag ik een interessante documentaire hierover met permanente camera toezicht genaamd Credit or control? - Social surveillance in China | DW Documentary. Helaas is deze documentaire nu op YouTube privé.


Je kon al een negatieve beoordeling krijgen wanneer je 1x te laat een betaling had geplaatst in het verleden. Zie het als een permanente BKR registratie die strekkende gevolgen heeft, te denken aan een huis kopen of mobiele telefoon abonnement afsluiten.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 4 oktober 2019 01:21]

Laatst zag ik een interessante documentaire hierover met permanente camera toezicht genaamd Credit or control? - Social surveillance in China | DW Documentary. Helaas is deze documentaire nu op YouTube privé.
Deze vat het ook mooi samen in 8 min. Verschrikkelijk, een app waarmee je je onmiddellijke omgeving kunt scannen op gediscrediteerde personen... wat een nachtmerrie. Big Brother is real... en komt onze kant ook wel op.
Tja, de bevolking doet hier massaal zelf aan mee omdat het zo makkelijk is. Verwijs naar Joden en de 2e wereldoorlog en je krijgt een standaard Godwin reactie.
Hele volksstammen zullen niet kunnen wachten om "smart" te kunnen inloggen.
Omdat verwijzen naar joden en wo2 redelijk absurd is.
Dat was idd een nog makkelijk en low tech om te omzeilen.
Als je ziet hoe ze ter keer gaan op de Oeigoeren is Wo2 waarschijnlijk nog te mild.
Sorry, maar zit je nu de situatie van Islamitische Oeigoeren te vergelijken met de systematische uitroeing van een compleet volk door een industriele moordmachine gedurende 5 jaar op contintentale schaal?
Ja, en zo gek is die vergelijking niet. De Chinese manier duurt wat langer maar eindresultaat/doel is het zelfde.
Ik heb even gemist dat China de Oegoeiren tot untervolk heeft uitgeroepen en systematisch wil uitmoorden. Jij blijkbaar wel gehoord? Bron graag.

Er zijn nu berichten dat ze naar heropvoedingskampen worden gestuurd om de islam af te leren, en er zijn onbevestigde geruchten dat er in die kampen ook meer gebeurt dan alleen heropvoeden, maar totdat bevestigd wordt houd ik liever een slag om de arm voordat ik het huidige China vergelijk met Stalin's Sovjet Unie of Hitler's Derde Rijk.
Je eerste alinea wordt gelijk tegengesproken door de tweede.

Jij hebt de foto's en nieuwsberichten gemist van de rijen oeigoeren die opgesteld staan voor transport tot de vernietiging van (eeuwenouden) heiligdommen en de influx van Han Chinezen.

Ze gaan subtieler te werk maar het uiteindelijke doel is vernietiging van een cultuur door ze te gelijkschakelen aan de cultuur van de massa.
En dat staat voor jou gelijk aan de holocaust? En de situatie van de islam overal ter wereld en de gevolgen ervan zijn wel even wat anders dan het Jodendom destijds. Het is ook een zeer ongepaste vergelijking gezien het extreme antisemitisme binnen juist die groep.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 4 oktober 2019 10:35]

Je haalt wat dingen door elkaar ben ik bang en ziet de trends niet.

Dat de islam niet tof is ben ik met je eens maar dan kun je nog wel zien wat er gebeurt en waar het heen gaat.
Waarom is het absurd. Nederland was de braafste van de klas. Had een perfect bevolkingsregister icm ibm ponskaartmachine was t zo geregeld waar ze uit de huizen geplukt konden worden. De rest keek de andere kant.
Zelf aan mee ??? In China heb je niet de keuze en vrijheid als hier ...
Ik zag gisteren een nieuwsitem over de protesten in Hong Kong. Daar wordt ook gezichtsherkenning ingezet voor het identificeren van demonstranten. Een van de reden dat demonstranten nu maskers gebruiken. Net hoor ik op het nieuws dat het dragen van maskers wordt verboden in Hong Kong. Surrealistisch dat Hong Kong, een echte Big Brother samenleving. De Chinezen zitten er niet mee maar ben bang dat het een wereldwijd glijdende schaal is.
Succesvol mensen in de samenleving zijn voor het systeem hersenloze zombies die slaafs hun taken uitvoeren en een voltooid leven pil slikken als hun prestaties verminderen.
Ik heb toch een ander idee over het leven.
En daarvoor hebben ze het kindcentrum uitgevonden. Van 0 tot 12 klaargestroomd voor slaaf der staat
Maar er bestaan ook fouten in een systeem. Wat als je een onterechte beoordeling krijgt? Je komt bijna niet van de zwarte lijst af met strekkende negatieve gevolgen.
"Hiermee kunnen burgers bij hun bankgegevens, belastingaangiftes en rekeningen."
En hiermee kan de overheid makkelijk bij hun burgers en DAAR gaat het om.
Denk niet dat je deze ontwikkelingen in Nederland moet willen met de huidige combinatie van IT en overheid om eerlijk te zijn. Laat ons maar lekker achterlopen :)
Misschien eens het artikel lezen......
Enuh, IMHO helemaal geen tijd om de EU uit te gaan, ondanks dat ik het niet eens ben met een hoop zaken, ben ik juist voor dat de EU verder uitgebreid moet worden zodat uiteindelijk de hele wereld nog maar 1 munt heeft en in principe 1 wetgeving.. al die losse landjes moet juist maar eens opgedoekt worden (over langere tijd, tijd die jij en ik niet meer gaan meemaken)..
Natuurlijk, net zoals het VK wat de EU uit wil om de mensenrechten aan te scherpen.

Oh nee, dat was juist het omgekeerde. Het VK werd keer op keer op de vingers getikt door Europa wegens schending van de mensenrechten.
Ja goed idee, de EU uit...
Lekker Engeland achterna alleen dan 2 keer zo erg aangezien er dan Grenzen door dorpen heen moeten...
Nederland kan de EU niet uit.
De grenzen tussen België zijn bijna te verwaarlozen!
Ondanks dat ik je mening deel dat het waarschijnlijk niet verstandig is en dat het offtopic is :)

'Lekker Engeland achterna' - Afgezien van al het drama en tv aandacht hebben we geen idee hoe de kwestie zich op lange termijn zich gaat ontwikkelen aangezien dit nog niet eerder op deze manier is voorgekomen. Scenario over 10 jaar is puur giswerk, dus of het slecht is voor UK valt niet met zekerheid te zeggen.

Definieer 'twee keer zo erg'.
Die grenzen zijn er al langer dan sinds het bestaan van de EU (1993), daarvoor was er kennelijk ook een werkbare situatie (geen ijzeren gordijn praktijken).
Theoretisch kan NL net zo goed uit de EU zoals de UK dat kan. (oke praktijk wel veel voeten in de aarde maar toch).

'Grenzen zijn bijna te verwaarlozen' is ook alleen maar omdat je er aan gewend bent dat dat niet zo is (profiel zegt geboortedatum in jaar 2000 dus zou kunnen)
We weten al wat het de britten tot nu toe gekost heeft. naast de financiële kosten zijn er ook gewoon al heel veel politieke issue geweest en staat het land daarom zo goed als op slot.
Er wordt bijna niks anders bestuurd *omdat* er geen duidelijkheid is.
Als die duidelijkheid er wel is, aka een hard brexit, dan begint de onduidelijkheid over alle zaken die opnieuw afgesproken en bedongen moeten worden met de zakenpartners. Als de historie iets zegt over hoe goed de huidige bestuurders 'the art of the deal' in de vingers hebben dan kun je wel inschatten hoelang het nog drama is daar.
Ohja dat ben ik met u eens hoor. Korte termijn zeker is, gaat en blijft drama worden. Vandaar ook dat ik een termijn van bijv. 10 jaar noem, wanneer al het stof is neergedaald en eventuele afspraken weer gemaakt.
Je hebt nu dorpen op de grens met België(Ik woon in Zuid-Limburg) waar je gewoon aan de ene kant in Nederland bent en de andere kant van het dorp is dus in België. Moeten we er dan een dikke muur doorheen bouwen? Of moet daar dan ook een gekke backstop komen?

Logistiek zou het hier echt een hell worden :)
Het is al erg genoeg dat Engeland eruit wilt en dat er straks file's zijn rond de havens...
Maar als ze hier overal duane posten willen hebben... Dat gaat echt een lastige noot worden om te kraken :+
Je beseft dat er voor 1993 ook geen muren stonden, er gewoon handel was, er geen lange files stonden etc?

Niks dingt je om fysieke grenscontroles in te voeren hoor. Welk heb ke dan juridisch weer een grens en kun je bijvoorbeeld uitkeringstoerisme stoppen en mensen eenvoudiger uitzetten door ze simpelweg geen toegang te geven tot onze sociale voorzieningen (of dacht je dat ze zo diep Europa in reizen voor onze voortreffelijke keuken, makkelijke taal en warme winters?) watnu niet kan door allerlei verdragen en EU-regels.
Je beseft toch dat de economie sinds 93 enorm veranderd is?
En ja er stonden soms wel lang files hoor, en alles duurde veel en veel langer.

En hoe ga je je grenzen controleren zonder controles? Indien het VK uit de EU stapt en we een akkoord hebben om via WTO regels handel te drijven dan moet de EU gewoon controleren of het VK zich daaraan houd. In de EU zijn er afspraken om dat niet te doen, buiten de EU kan dat ook maar niet onder WTO regels daarvoor heb je een aparte afpspraak nodig, normaal gezien duren die zo'n 5-10 jaar om te onderhandelen en dat zou betekenen dat het VK nog steeds grotendeels EU regels moet volgen.
Wie gaat je tegenhouden als je besluit je eigen grenzen niet fysiek te controleren? :+

Vooralsnog zie ik in je verhaal heel erg de nadelen van de Brexit, maar je vergeet even de voordelen. Te beginnen met niet meer iedereen binnen hoeven te laten die op de bonnefooi naar je land komt om van de sociale voorzieningen te profiteren, het kunnen tegengaan van oneerlijke arbeidsconcurrentie uit Oost-Europese landen, het niet gebonden zijn aan allerlei EU-regels over zaken waar je als West-Europees land heel anders over denkt dan de minder ontwikkelde landen in de EU etc. Dat is ook heel veel waard, zowel sociaal als financieel. De tijd gaat het leren hoe het afloopt. 1 ding is wel zeker: de EU gaat proberen bewust de uitkomst te frustreren als waarschuwing naar andere landen. Als er namelijk een succes dreigt gaan meer landen eruit en verliezen heel veel extreem riant betaalde EU-ambtenaren en politici het kip met de gouden eieren (absurde salarissen, vergoedingen, pensioen etc.). De EU probeert zich de laatste tijd heel erg te greenwashen als iets duurzaams dat goed is voor de normale jan met de pet, maar de realiteit is dat het de laatste decennia vooral een grote droom was voor grote bedrijven die nog maar op 1 plek hoefden te lobbyen, die goedkope arbeiders kregen in welvarende landen, die zelf toch niet meebetalen aan belastingen (en dus de kosten van immigratie via sociale voorzieningen), die meer afnemers kregen in welvarende landen en onder het mom van internationale concurrentiepositie de arbeidsrechtelijke positie van arbeiders compleet kapot heeft mogen maken (pensioenversobering, loon dat stagneert of zelfs sterk achteruitloopt t.o.v. inflatie, baanonzekerheid, woononzekerheid, jongeren die niks kunnen opbouwen, ouderen die eruit werden gegooid en niet meer aan de bak komen etc etc.)

Maar we gaan nu echt mega-offtopic.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 4 oktober 2019 01:23]

Wel de meeste migranten kwamen gewoon via de regels van het VK binnen, dat hadden ze al jaren gelden zelf kunnen beperken, daarbij had het VK nieuwe regels met de EU afgesproken dat hen veel minder verplichten gaf inclusief in migratie. Dat trouwens die niet gebonden aan EU regels zijn is onzin.

https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het VK had dus al verkregen wat ze wilde maar voor sommige was dat niet genoeg. Ironisch dat je 'bedrijven' opmerkt want dat was juist diegenen die achter brexit zaten : coorporate ed de rijken die die eu regels beu zijn en terug de teugels in eigen handen willen. Het is veel makkelijker om vriendelijke bedrijfsregels en mensen arm/dom te houden buiten de EU dan binnen, gevolg brexit.
Heb je ook maar enig bewijs voor je laatste alinea?

Hier lopen multinationals en hun vertegenwoordigers (o.a. VVD, VNO-NCW) juist te oreren hoe geweldig de EU is.
Kijk wie brexit steunt:

https://www.channel4.com/...ents-referendum-according

https://www.theneweuropea...not-anyone-else-1-4896702

https://www.tuc.org.uk/bl...rer-%E2%80%93-except-rich

Het gaat er hem over wie deregels maakt, in de EU is het voor bedrijven/rijken moeilijk omdat er veel meer belangen meespelen en het veel makkelijker is voor de doorsnee burger om invloed te hebben.

Neem nu dat je data van je smartphone voor de hele EU geld, elke telecom bedrijf (en hun lobbyisten) was hier tegen, maar omdat de EU relevant wil zijn voor haar burgers doen ze dergelijke wetgeving die vooral ten goede komt aan de burger.

Het is juist dit wat diegene die achter brexit willen niet graag zien.
Het voorbeeld van de VS verteld ons juist dat een federale unie een droom is voor grote bedrijven.
Daarnaast zijn je laatste 2 bronnen onbetrouwbaar (kijk alleen al naar de naam, pure propaganda websites),

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 4 oktober 2019 11:33]

Geloof wat je wil als je denkt dat de doorsnee VK inwoner niet compleet gemaniplueerd is om brexit te steunen ... Als je wil geloven dat diegene die de media ed in de macht hebben hier geen winst uithalen ...

Wees maar naief .
En andersom niet? Dat is pas naief. Beide kampen doen aan propaganda en beinvloeding. Als je denkt van niet moet je nog veel leren over de wereld
Ik zie wat men effectief realiseert de EU zie ik veel zaken doen die ten goede aan de doorsnee bevolking komt wat meestal tegen de belangen van bedrijven ingaat, bij brexit zie ik nergens zoiets.
Het VK kreeg verregaande garantie en opt-outs over toekomsige EU wetgeving wat hen toegang tot de markt gaf maar toch grotendeels zich buiten de EU zou houden.

Ze verwierpen dit omwille van een aantal drogreden/leugens en vooral veel emotie.

De kans dat het VK net zo goede termen krijgt als binnen de EU met EU landen of met de grote andere machtsblokken is zo goed als onbestaande. De schade die ondertussen al geleden is(gescht op 2.5% van BNP) zal dus op zijn best ooit ingehaald worden maar waarschijnlijk gewoon permanent zijn.
Ik weet niet of je zo kan stellen dat dat de enige reden was dat ze eruit wilden, maar is mogelijk.
Ben niet zo op de hoogte van een gemiddelde onderhandelingspositie van een land als de UK met grootmachten, dus dat zal ik van u aan moeten nemen dat dat ze niet lukt op eenzelfde manier.

Als het daadwerkelijk 2,5% blijft dan vind ik dat nog meevallen, als dat de prijs van soevereiniteit is :)
Dat is tot nu toe (dat is trouwens een 6 miljard hoor) een harde brexit zou over de volgende 10 jaar een extra 3.5 tot 8% van het BNP kosten of 8.5-20miljard .

Voor geen reden want als ze met de EU willen handel drijven (en dat is het meerendeel van hun markt) dan zullen ze blijven moeten voldoen aan eu regels .

Edit:nope kan niet rekene het is allemaal X10 dus 85-200 miljard

[Reactie gewijzigd door k995 op 3 oktober 2019 23:50]

Bedankt voor de informatie, heb je misschien een bron waar ik daar wat meer over kan lezen? Mag ook op PM
https://www.independent.c...rowth-pound-a9089826.html

Staan een paar verschillende schattingen in van verschillende instanties

ZIe wel dat ik een nulletje te weinig genomen heb dus het is 85-200 miljard

[Reactie gewijzigd door k995 op 3 oktober 2019 23:49]

Komt ze dan mooi uit, aangezien ze tegelijkertijd talloze miljarden besparen op de EU-contributie. Dus als het bij 20 miljard blijft dan is het een hele goede deal voor ze. Weet je zeker dat de cijfers kloppen?
Foutje gemaakt van ene factor 10
De EU "bijdrage" was een 7miljard dus zelf in het beste geval komen ze er slechter vanaf.
Kan wel degelijk, het is alleen een kwestie of het de prijs waard is. Dat is ook in Engeland de echte vraag als je door het schreeuwen heenkijkt.
Il faut acheter un iPhone immediatement,
Om nog wat tijd te winnen.....
Ik hoop dat dit nooit in Nederland komt. En het idee dat Frankrijk (wat sowieso een kutland is door de inwoners) dit al doet stelt mij niet gerust en brengt het land nog een stap hoger op mijn lijst van landen waar je dus nooit naar toe moet.
Daarnaast; TIJD OM DE EU UIT TE GAAN
Nope.

[on-topic]
Enge ontwikkeling, ook gezien de ontwikkelingen in Hong Kong. Frankrijk heeft een cultuur waarin veel geprotesteerd wordt. Het is maar een kleine stap om het linkje te leggen. Mogelijk dat de huidige overheid dit nooit zou doen, maar dat zegt niets over toekomstige overheden.

Bedenk dat dit soort systemen met terugwerkende kracht gebruikt kunnen worden. Al gemaakte opnamen van protesten kunnen in de toekomst gebruikt worden om potentiële raddraaiers preventief op te pakken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 oktober 2019 15:10]

De manier om de Gele Hesjes eindelijk in de kunnen dammen, voor de Franse overheid.
Het lijkt me sterk dat er niet van een heleboel mensen dubbelgangers zouden rondlopen die er zodanig hetzelfde uitzien dat die software het onderscheid niet kan maken. Leuk als er dan zo'n dubbelganger in jouw bankgegevens, belastingaangiftes en rekeningen kan gaan grasduinen...

[Reactie gewijzigd door Brousant op 3 oktober 2019 15:15]

ik vraag me af.. naja dubbelgangers.. Ik gebruik de face recognition van Adobe lightroom en zelfs van een eeneiige tweeling weet deze software onderscheid te maken..
toegegeven het faalt ook vaag genoeg.. :+
En anders een wassen beeld of een 3d print
Dat maakt niet direct uit. De vraag is of jouw selfie-video overeenkomt met jouw digitale identiteit. Dat is wat er vergeleken wordt. Het wordt pas een issue als die dubbelganger jouw telefoon steelt.
Dit vrij eenvoudig te voorkomen door meer factoren mee te nemen. Op Facebook log je ook niet in met alleen een wachtwoord.
Analoog naar het vingerafdrukken-verhaal hier in Vlaanderen. Die zullen ook verwijderd worden.
Zeggen ze :/ , maar niemand onafhankelijk die dit kan controleren

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 oktober 2019 14:54]

Een groot geluk dat de meeste Vlamingen doorgaans terughoudender zijn in acceptatie van dit soort enge dingen. Nederlanders rennen hier veel sneller achter aan want dat is gemakkelijk, futuristisch etc. Je ziet het ook met de onzin om cash geld te willen afschaffen, het verzet van Wallonië tegen het verdrag met Canada etc. Zo gek zijn we hier in België nog niet :)
Cash geld wordt niet afgeschaft maar het wordt steeds moeilijker om er meer mee te doen dan iets van het niveau dagelijkse boodschappen.

In Vlaanderen zal het intussen toch ook niet meer meevallen je loon contant uitbetaald te krijgen en wordt het ook steeds ongebruikelijker een grote aanschaf contant te betalen. Of geven ze in België je je hypotheek in een kruiwagen cash mee naar huis? ;)
Dat niet maar onderschat de hoeveelheid zwart geld niet. Als de Vlaming een van de vele overheden kan kloten zal em het niet laten. Vraag maar eens om een factuur bij de herstelling van je wagen bij een garage. Ze denken direct dat je zot bent of erger, een controleur van de belastingen ;)
Oh, maar ik zeg niet dat er geen 'zwarte economie' bestaat ;)

Enerzijds gun ik iedereen alle vrijheid. Anderzijds kun je je ook afvragen hoe sociaal het is als de een een flink deel van zijn belastingen kan ontwijken en de ander niet. Want dat vind ik het grootste probleem met zwart geld: Als zelfstandig garagist kun je bijvoorbeeld eenvoudig wat buiten de boeken houden, maar als je in loondienst bent als verpleegkundige heb je daar geen enkele mogelijkheid toe.
Maar het wordt wel een verplichting. Of de Belg het nu accepteert of niet hij zal zijn vingerafdrukken moeten laten registreren of wordt een ongedocumenteerde die ze dan weer kunnen opsluiten in een centrum voor mensen zonder papieren.
Tijd voor de gele hesjes zou ik zeggen.
Hmm nee, eerder één staatsgreep
Belgishc regering kennende zelfs al zouden ze willen bijhoudenze te incompetent zijn.
Welke van de zes?
Maar als deep faken steeds makkelijker is. Dan kan iedereen een foto van je maken en daarna gebruiken als identificatie.


Hmm
Daarom gaat het over een selfie-video. Bereikbare deep-fake video is nog wel een jaar of twee weg.

Aan de andere kant: als een overheid nú zo'n app gaat ontwikkelen, dan is die ook nog wel een jaar of twee weg. De nuttige levensduur van de app is ongeveer 0.
And there it begins......

Het feit dat mensen boos worden op Facebook en haar algoritmes om gezichten en producten te herkennen zou genoeg tekenen moeten zijn dat men hier eigenlijk gewoon niet op zit te wachten. :)