Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

In 2018 koppelde Nederlandse politie 82 keer foto aan gezichtsherkenningdatabase

De politie heeft vorig jaar in 82 gevallen een match gevonden met zijn systeem voor gezichtsherkenning. In 2018 werden er daarmee minder mensen gevonden dan in 2017. In totaal staan er 1,3 miljoen gezichten in de database van de politie.

Dat laat de politie weten in antwoorden aan Nu.nl. De site vroeg aan de Landelijke Eenheid hoe vaak de scansoftware werd ingezet en hoe vaak dat tot succes leidde. Waar er in 2018 nog 82 succesvolle matches waren, waren dat er in 2017 nog 93. In 2017 werd er 977 keer een foto ingevoerd, in 2018 gebeurde dat 961 keer. Daarmee is het succespercentage in 2018 ook iets lager dan het jaar ervoor.

De politie gebruikt de gezichtsdatabase al langer. Inmiddels staan daar 2,2 miljoen foto's van 1,3 miljoen mensen in. Dat zijn foto's van mensen die in Nederland verdacht worden van een strafbaar feit waar minimaal vier jaar cel op staat. Het gaat in sommige gevallen ook om bijvoorbeeld asielzoekers of buitenlandse verdachten die in Nederland een misdaad hebben gepleegd.

Sinds 2016 gebruikt de politie speciale scansoftware om foto's en videobeelden te matchen met foto's uit de politiedatabase. De algoritmes van de software vergelijken de gezichten op die foto's met die van de personen in de database op basis van de eigenschappen van de neus, de mond, afstand tussen de ogen en de vorm van het hoofd.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

18-11-2019 • 16:59

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Wellicht offtopic maar; Vervang het woord 'politie' even met een club waarvan je echt niet wil dat ze iets over weten. En zet daar tegenover dat er social media scrapers 24/7 draaien en foto's + profielinformatie van alle facebook, insta, twitter, etc profielen scrapen en opslaan in terabytes grote databases. (Die op dark web te koop zijn)

Het moment dat ik zag wat publieke, gratis, facial recognition kon doen - hoe goed ze zelfs vage foto's super accuraat kunnen matchen, was ik om. Al mijn foto's van mijn social media gehaald. En dat is inmiddels al bijna 10 jaar geleden. Die software is nog beter geworden en kan nu ook in video realtime gezichten herkennen en die dan matchen met de DB - waar (in geval van een facebook scrape) je naam, woonplaats, interesses, vrienden, etc bij staan.

Sounds paranoid, I know. Maar het is werkelijkheid en het is beschikbaar voor iedereen die er de tijd en middelen voor heeft.

Het is nog te underground om een voorpagina aan te wijden, maar op een dag weet ook tante Truus dit. De data leaks kwamen uit omdat bedrijven betrokken zijn die verplicht zijn dit te rapporteren, of omdat die sowieso al in het oog van het publiek bewegen. Dezelfde proportie aan technologiemisbruik wordt ook gebruikt door mensen en groepen die niet in het publieke oog bewegen.

tl;dr: je gezicht op internet plaatsen, zeker met informatie erbij, is geen goed idee.

[Reactie gewijzigd door Division op 18 november 2019 17:31]

Ik ben zo goed als onvindbaar op Socialmedia, zo denk ik maar. Want het contactboek watijn vrienden hebben; sta ik in, de Whatsapp lijst; sta ik in, foto's op Instagram of Facebook van vrienden; sta ik in.

Ook al ben ik pietje para, 3e gaan met mijn gegevens en "identiteit" om; daar heb ik 0 invloed op. En dus heeft Marc Inmiddels een redelijk profiel van mij, en met wie ik om ga en communiceer, en ik echt geen accountje bij marc heb.

Kut auto correct.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 18 november 2019 18:55]

Ik ben zo goed als onvindbaar op Socialmedia, zo denk ik maar.
Wel je bent een fan van Tom Clancy games, Killzone, Titanfall, SCEE, Apex, weet wat van Game development, werkt met Linux en hebt een PlayStation. Je hebt meer dan 15 jaar ervaring in je beroep, speelt veel games (COD) mobiel, en je maakt opmerkingen over het vergroten van een "ePenis™️".

En dat is alleen maar informatie die je de laatste paar dagen hebt laten slingeren! Er zijn nog 6551 (!) andere reacties waar we een profiel van kunnen maken.

Als je alleen de titels van reacties bekijkt woon je in het Ziggo gebied, denkt dat je Ubuntu in drie stappen kunt 'verkrachten', vind 'The Killing of a Sacred Deer' de slechtste film ooit, hebt waarschijnlijk een Vodofone abbo, hebt een hekel aan Apple, etc etc....
Mja, dat woord politie is in dit geval wel heel relevant dus even weglaten creëert een situatie die geen recht doet aan de werkelijkheid. Het lijkt me daarom niet functioneel voor het creëren van een mening over dit onderwerp.
Klinkt paranoide voor mensen in de jaren 90, maar dit is bittere realiteit.
Al mijn foto's van mijn social media gehaald.
Nu de laatste stap nog geen facebook, instagam of ander social media account :)
@Division Helemaal mee eens. Alleen is het wel jammer, want facebook zou bij uitstek een medium zijn om fotos van mijn opgroeiende kind te delen met famillie die ver weg woont. Ik gebruik het nog wel maar breng mijzelf of mijn kind niet zo in beeld dat gezichtsherkenning mogelijk is.
Inmiddels staan daar 2,2 miljoen foto's van 1,3 miljoen mensen in. Dat zijn foto's van mensen die in Nederland verdacht worden van een strafbaar feit waar minimaal vier jaar cel op staat.
1,3 miljoen mensen die worden verdacht van een strafbaar feit waar meer dan 4 jaar voor staat. Waarom worden onze gevangenissen gesloten dan? 8)7
Dat getal kan toch bijna niet kloppen?
Volgens het CBS ligt het aantal opgelegde onvoorwaardelijke gevangenisstraffen al jaren tussen de 15.000 en 25.000 per jaar. Ik neem aan dat een niet heel groot deel daarvan een gevangenisstraf van 4 jaar of meer opgelegd krijgt. Daarmee moet de bewaartermijn wel heel lang zijn wil het getal van 1,3 miljoen kloppen.
https://opendata.cbs.nl/s...1538NED/table?fromstatweb

Naar eigen zeggen worden alleen veroordeelden in de politiedatabase bewaard. In onderstaand artikel spreekt men overigens van celstraffen vanaf 1 jaar.
https://nos.nl/artikel/21...t-gezichtsherkenning.html
Het gaat om feiten waar 4 jaar (of meer) celstraf opgelegd kan worden. Diefstal is daar al een voorbeeld van. Het gaat daarbij specifiek om zogenoemde VH feiten (art 67 strafvordering). Vervolgens is de verdenking (dus verdacht worden van) voldoende om een foto te maken en bewaren tot aan eventuele veroordeling. Alleen als er geen straf volgt wordt de foto verwijderd. Krijg je wel straf (ook al is dat een boete) dan ben je veroordeeld voor een feit waar 4 jaar of meer op staat en worden de gegevens bewaard.

Kijk je naar het aantal verdachten van misdrijven in 2018 zit je al op bijna 160000.

https://opendata.cbs.nl/s...1947NED/table?fromstatweb.

1.3 miljoen foto's is dus prima verklaarbaar.
In dat geval vind ik het misleidend dat de politie voortdurend over 'zware misdrijven' en 'misdrijven waar minimaal 4 jaar celstraf op staat' spreekt. De beeldvorming is dan al gauw dat dat de grote jongens zijn - prima dat die opgeslagen worden, toch? Maar willen we echt dat je voor minimaal 20 jaar in een dubieuze database staat wanneer je een blikje cola steelt? Wie weet waarvoor die database in de toekomst nog gebruikt kan worden.
In dat geval vind ik het misleidend dat de politie voortdurend over 'zware misdrijven' en 'misdrijven waar minimaal 4 jaar celstraf op staat' spreekt.
Als je de minimale strafmaat als maatstaf hanteert heb je geen database. Kan zijn dat jij dat prefereert, heb ik geen mening over.

En als jij denkt dat je voor het stelen van een blikje cola 4 jaar gevangenisstraf kan krijgen denk ik dat je je eerst inlezen voor je reageert. Als je over beeldvorming spreekt denk ik dat je dat ook op je eigen posts kan betrekken. Je probeert door een overdrijving (die gewoon onjuist is) de beeldvorming te beïnvloeden Dat mag, maar daar anderen dan van te beschuldigen is enigszins lachwekkend.

Verwijder het uit je post en je punt is een stuk sterker!
Volgens mij heb ik juist niet overdreven. Zoals @johan223 schrijft, word je opgeslagen in de database wanneer je veroordeeld wordt / een straf krijgt opgelegd voor misdrijven waarop een maximale straf van 4 jaar of hoger staat. Diefstal - van wat dan ook - is zo'n misdrijf, en dus word je als veroordeelde opgeslagen in de database. Wel voor de kortste termijn waarschijnlijk, maar dat vind ik met 20 jaar alsnog buitenproportioneel. Wat mij betreft maken ze de bewaartermijn afhankelijk van de veroordeling, zodat je met het blikje cola niet of wellicht 1 jaar opgeslagen blijft.
Het woord dubieuze database valt mee. Alle incidenten worden geregistreerd en gekoppeld aan betrokken personen ( ook degene die een melding maakt of aangifte doet). De uitzondering voor deze mensen is dat er biometrische gegevens instaan.

Beetje peace of mind: Ze gaan binnen de politie ontzettend secuur om met de persoonsgegevens. Zo is een afgeronde aangifte van mij automatisch verwijderd. Er staat alleen nog dat er een aangifte is gedaan en in welke categorie.
Op zich is de politie daarin niet misleidend. Die geven het precies aan. Het is de wetgeving die dit oplegt.
De misleiding is dat enerzijds gevangenissen gesloten worden omdat de criminaliteit zou dalen, en anderzijds onze burgerrechten worden verkwanseld met als argument dat wij gevaar lopen (ook wel angstzaaierij genoemd).
Nee, klopt niet. 2.2 miljoen foto's van 1,3 miljoen mensen.
Waarschijnlijk staan veelplegers er meerdere keren in zonder een succesvolle match met de verschillende foto’s onderling?
Als een aantal mensen er 50x of meer in staan, kan het hard gaan. Icm met een verslaving kan het uiterlijk snel veranderen, als dan ook nog een foto onder verschillende lichten, hoeken, jaargetijden etc is gemaakt kan de match uitblijven.
Ze passen dezelfde truuk toe als bij de verplichte afgifte DNA. Men zegt dat het gaat om delicten waar 4 jaar of meer straf op staat. Ze vertellen er niet bij dat het om delicten met een maximum straf van 4 jaar of meer. Daarom moesten de Blokeeer Friezen die slechts een taakstraf kregen ook DNA gaan afstaan, omdat het misdrijf waar ze schuldig aan waren bevonden een max straf van 9 jaar had. (Ze hebben dit wel aangevochten, sommige succesvol)

Van de site van de OM(voor DNA)
Er wordt dus gekeken naar de maximale straf zoals die in de wet staat voor een misdrijf en niet naar de straf die door de rechter voor dit misdrijf is opgelegd.
Ik snap ook niet dat Tweakers zon getal zo makkelijk overneemt zonder vragen te stellen, want die 1,3miljoen kunnen nog voor geen 10% uit Nederlanders bestaan onder de voorwaarden die in het artikel worden genoemd.
Of je beseft dat het hier over mensen gaat die meer dan een misdrijf plegen. De database staat vol met veelplegers, daar gaat is de database voor.

Kom aan tweakers.... beetje denken voor je post, de redactie hoeft niet alles voor te kauwen.
Ironisch....

"Inmiddels staan daar 2,2 miljoen foto's van 1,3 miljoen mensen in."

Ze kauwen het voor je voor en nog trek je de verkeerde conclussies.
Dat is niet zo heel ingewikkeld hoor. Een simpele diefstal van een blikje bier of mishandeling valt daar bijvoorbeeld ook al onder.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 18 november 2019 17:27]

Heeft diefstal een theoretische max straf van 4 jaar of meer? Als je de Nachtwacht steelt ofzo?
Maximaal 4 jaar voor eenvoudige diefstal. Zie artikel 310 strafrecht
Er zijn sowieso meer verdachte dan daders. Maar er staat niet dat het alleen om mensen uit Nederland gaat. Zou kunnen dat ze ook internationale gezichten hebben?
Worden/werden? Groot deel waren verdacht?
Waarom zitten die gezichten nog steeds in die database dan?
Dat komt doordat alle bewijzen achter encryptie zitten bij de misdadigers en de politie geen achterdeur heeft... [/sarcasm]

;-)
Omdat we verdachten niet in de gevangenis stoppen. Dat doen we alleen met veroordeelden.
Zijn er in Nederland 1,3 miljoen mensen die verdacht worden van delicten waar 4 jaar cel op staat?

Dat vind ik veel! En wat gebeurt er als blijkt dat het een foutieve verdenking is?
Het zijn niet alleen misdrijven waarop 4 jaar of meer staat, ook de -in artikel 67 SV- genoemde misdrijven vallen daaronder...
Daar lees je vervolgens dat er ook Bedreiging en Vernieling onder vallen....
Uhhhhhmmm, nee.
Er zijn amper delicten waar je 4 jaar voor kunt krijgen in Nederland.

"Het gaat in sommige gevallen ook om bijvoorbeeld asielzoekers of buitenlandse verdachten die in Nederland een misdaad hebben gepleegd."

Sommige gevallen lijkt me dan niet echt te kloppen... Het zal toch al snel om 95% vd gevallen gaan lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 18 november 2019 17:06]

Iets te kort door de bocht. Er zijn vrij veel feiten waar je 4 jaar of meer voor kunt krijgen. Het gaat er niet om wat de straf aan het einde van de rit is. Bevoegdheden haal je uit de maximale strafmaat. Ter illustratie, voor een eenvoudige diefstal (bijvoorbeeld winkeldiefstal, pakje snoep van 50 cent) is de maximale straf 4 jaar en dus gelden de bijbehorende regels zoals opslag foto (en vingerafdrukken).
Dat een maximale straf iets anders is dan de opgelegde straf dat snap ik, maar dan kom je echt nog niet zomaar aan 1.3miljoen verdachten/veroordeelden, tenzij de politie wel heel makkelijk iemand als verdachte aanmerkt.
En het feit dat je voor een simpele diefstal al in die database terrecht komt is natuurlijk sowieso niet de bedoeling.
Dit systeem is opgetuigd om zware criminaliteit beter aan te kunnen pakken, en zeker niet als tool voor de kleine misdaad.
Nee, maar je wilt toch graag een zo groot mogelijke database hebben? Het liefst me 17 miljoen + "verdachten". En ach, als je niks te verbergen hebt O-) O-)
" 1,3 miljoen mensen in. Dat zijn foto's van mensen die in Nederland verdacht worden van een strafbaar feit waar minimaal vier jaar cel op staat"

Betekent dit dat 1 op de 16 mensen verdacht worden van een strafbaar feit? Beetje erg overdreven. Wil zelf bijvoorbeeld niet dat mijn gezicht daar in staat. Heb nog nooit iets verkeerds gedaan en ben nog nooit opgepakt maar er bestaat een kans dat mijn kop daar in staat. Vind het wel erg slordig dat mensen alleen al verdacht (of al eerder een strafbaar feit te hebben gepleegd) hoeven te zijn om er in te komen, en hoe word hier verdacht gedefinieerd?

[Reactie gewijzigd door aaradorn op 18 november 2019 17:54]

Nee hoor, jouw 'kop' staat daar niet in, tenzij je verdachte bent van. Als dat niet het geval is sta je er dus ook niet in
Dus 1.3 miljoen mensen worden ergens van verdacht of zijn veroordeeld?
In de afgelopen jaren, ja. Ik lees her en der een bewaar termijn van 20 jaar. Dus 1.3 miljoen mensen in de afgelopen 20 jaar. Daarbij is het de laatste jaren flink toegenomen (het aantal foto's) door de komst van nieuwe wetgeving die identificatie binnen de strafrechtketen regelt. Door middel van zogenaamde BVID zuilen worden gegevens vastgelegd (en id geverifieerd) voor verder gebruik in de strafrechtketen. Onderdeel daarvan is vastleggen vingerafdrukken en maken van een foto. Dit gebeurt in principe bij iedere verdachte van een VH feit (strafbedreiging 4jaar of meer + aantal aangewezen feiten) bij 'einde' van de zaak worden gegevens bewaard bij veroordeling of verwijderd als dat niet gebeurt.
Wat zijn we allemaal toch een stelletje crimineeltjes. /s
82 hits op foto's van 1.3 miljoen mensen?
Dat is een score van 0,006307%

82 hits van 977 pogingen kom ik uit op 8,4%

Rechtvaardigt dit percentage het bijhouden van foto's van zoveel mensen?

[Reactie gewijzigd door JohnWhite op 18 november 2019 17:40]

Het ligt ook aan de insteek van het systeem.
Wordt de foto van een onbekende mogelijke dader als eerste door dit systeem gehaald, dan is het inderdaad een systeem om van te janken. Wordt het systeem gebruikt als laatste mogelijkheid om een onbekende mogelijke dader te achterhalen,dan zijn die 82 hits pure winst. Of at opweegt tegen 82 geen dader kunnen vinden bij een misdrijf is meer een maatschappelijke vraag dan een financiële.
dus iets minder dan 1/10 van de bevolking wordt van zo'n feiten verdacht en zowat van iedereen hebben ze toch een pasfoto en adresgegevens? (of heb ik het verkeerd en is er geen foto op een identiteitskaart in NL ?)

lijkt me dat ze toch nog wat data-matching moeten doen ipv uitzonderlijk eens een foto in te voeren om te vergelijken
1.3 miljoen mensen die verdacht worden van een misdaad waar 4 jaar of meer voor staat, dat is toch best veel of niet?
Met een Iphone worden foto’s in de foto’s app onderzocht op aanwezige personen. Gezichten worden herkent en gekoppeld. Dit is niet uit te zetten.
Wat zijn de kosten van dit systeem op jaarbasis? Deel dat door het aantal (succesvolle*) verzoeken tegen de database in datzelfde jaar. Is het dan nog steeds het geld en de moeite waard?

* Succesvol is niet enkel een hit, maar ook een aantoonbaar significante bijdrage in een onderzoek.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 november 2019 17:44]

War on drugs? Waarom verwarren mensen toch de VS met Nederland, zijn we zo gebrainwashed door de tv?

En optreden tegen drugs is immoreel? Alle drugs legaliseren is beter? Of ben je van het type je mag mensen vooral niets verbieden. (Tenzij je het zelf wel nuttig vindt natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 18 november 2019 18:00]

Nederland is inderdaad aardig met de botte bijl bezig waar de VS al een flinke kentering in het beleid kennen. (zal nog wel een aantal jaar duren voordat de gemiddelde Nederlanders dit eens doorheeft)

En inderdaad is het verbieden van dat soort dingen vrij immoreel.
Mensen lastigvallen om iets dat jou niet aanstaat maar werkelijk niemand schaadt is gewoon ronduit kanker voor de maatschappij, en helaas dragen veel Nederlanders actief bij aan dit gezwel.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 18 november 2019 18:17]

Optreden tegen drugs wordt heel lastig met de massieve corruptie bij de politie en douane, de grote jongens hebben die 2 al lang in hun zak.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.