Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'LG brengt 75"-tv met 8k-resolutie uit voor 4000 euro'

LG's 75SM99-lcd-televisie met een beelddiagonaal van 75" en een 8k-resolutie komt later dit jaar op de markt voor 4000 euro, meldt Hardware Info. Daarmee is de tv een stuk goedkoper dan de tegenhanger van Samsung.

Vorige week kondigde LG aan dat zijn 88Z9- en 75SM99-televisies later dit jaar op de markt komen in de Benelux. Het gaat om 8k-tv's van 88" en 75". LG wist nog geen adviesprijzen te noemen, maar volgens Hardware Info wordt de prijs van het kleinste model 4000 euro. De website heeft dat vernomen op de IFA-beurs in Berlijn. Een prijs voor de grotere versie met oledpaneel wordt nog niet genoemd.

Momenteel staan er alleen 8k-tv's in de Pricewatch van Samsung en Sharp. De prijzen van de 8k-modellen uit Samsungs Q900R-serie zijn inmiddels flink gedaald. Het 75"-model daarvan staat bij winkels voor 3500 euro, terwijl dat eerder dit jaar 5000 euro was. Die Samsung-tv heeft echter geen hdmi 2.1-ingang en het is daardoor niet mogelijk om er 8k-beelden naar te sturen via externe apparaten. De opvolgers in de Q950R-serie hebben wel hdmi 2.1, maar het 75"-model daarvan staat in de Pricewatch voor minimaal 5800 euro en bij veel winkels voor 7000 euro.

Als LG's 75SM99 voor 4000 euro uitkomt, zou het de goedkoopste tv zijn die een 8k-resolutie combineert met hdmi 2.1-aansluitingen. De meerprijs ten opzichte van 4k-tv's blijft nog wel fors. 4k-lcd-tv's van 75" met een fald-backlight zijn er momenteel vanaf 2300 euro. Wanneer de 8k-tv's van LG uitkomen is nog niet duidelijk; de fabrikant heeft aangegeven dat de modellen ergens in het najaar verschijnen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-09-2019 • 17:25

144 Linkedin Google+

Reacties (144)

Wijzig sortering
Het blijft natuurlijk een eeuwige discussie, maar waarom zijn fabrikanten toch zo bezig met 8K. Ikzelf heb een 75 inch 4k van Samsung. Er is nauwelijks content beschikbaar waar je je echt mee kan vermaken voor zo'n tv, laat staat dat 8K dat wel zou hebben.
Ik heb wel eens gelezen (sorry kan geen bron vinden) dat 4K eigenlijk een tussenstap is naar het 'echte' doel, namelijk 8k. 4k zou vooral toegevoegd zijn voor de content providers, filmmakers ed, zodat die niet ineens een enorme investering naar 8k hoeven te maken, maar alles meer geleidelijk gaat.

Niet dat ik als consument nou zo zit te springen om 8k, maar daar gaat het over een jaar of wat dus wel naar toe, waarschijnlijk te beginnen met de olympische spelen en EK/WK voetbal.
Ja maar het echte doel is natuurlijk 16k. Waarvoor 8k slechts een tussenstapje is 8)7
Volgens mij zei Bill Gates dat 640k genoeg was ? :+
Correctie: 512k, of naar boven afgerond 1024k
Hij had het over forum threads over dit onderwerp
Weet je wat een tussenstap was ? Van Hd ready naar Full HD dat was een echte tussenstap.

De enige content in 4K is die gemaakt is (of gesponserd) door de televisiefabrikanten om te laten zien wat het scherm kan of een enkele serie of NetFlix
(en de meeste series zijn op NetFlix erg voorspelbaar maar dit terzijde )

De komende jaren is het 1080i (npo etc) of 720P (Zdf etc) , er is geen enkele aanwijzing dat 4K televisieuitzendingen ook maar iets dichterbij komen de komende 5 jaar.
Helemaal nul procent.

Laat staan 8K
Lineaire TV, why is that still a thing?
TV zenders lopen altijd jaren (decennia misschien wel) achter op de moderne media wereld. 60fps, HDR, 4K? Ze kunnen het allemaal niet bijhouden...

Voor mij is 8K ook overkill, maar ik ben blij dat bedrijven zoals LG en Samsung niet naar ouderwetse TV zenders kijken als het gaat om hun innovatieve productlijn.

[Reactie gewijzigd door Abom op 11 september 2019 08:18]

- lange lijst met youtube kanalen die in 4K uploaden -
Maar doet youtube niet aan zware beeldcompressie?
TV-zenders zijn ook (zwaar) gecomprimeerd. Het valt meer op bij 4K materiaal en op een monitor.
TV en Netflix ook. Netflix gebruikt heel weinig bandbreedte en stuurt toch "4K" Dat is of hele efficiente compressie, of gewoon veel compressie
Maar daar koop je geen televisie voor.

Natuurlijk neem ik ook graag mijn video's op in 4K maar dat is een extratje
Meeste content die ik kijk op tv is toch echt youtube. Het meeste daarvan leunt niet op top beeldkwaliteit maar daar ben ik het dus toch niet helemaal mee eens.
Nou, dat zou ik niet willen zeggen...Onze TV hangt intussen 3 jaar aan de muur zonder TV ontvanger. Er hangt een Chromecast aan en er wordt alleen YouTube en Netflix op gekeken. ;)
Is overigens geen 4K scherm, maar reguliere TV heb ik thuis al lang niet meer gekeken.

[Reactie gewijzigd door GeeEs op 11 september 2019 03:59]

Dan verschillen wij een beetje. Ik gebruik mijn TV uitsluitend voor het kijken van online content
Dat zijn echt waardeloze zenders waar niemand een cent voor wilt betalen ,behalve Eurosport 4K dan!

Wat telt in Nederland is NPO ,RTL etc ,Ziggo sport, Eredivisie Live desnoods BBC ,Discovery etc

Olympische spelen
CL voetbal
WK en EK voetbal
Tour de France

Voor mij iig

[Reactie gewijzigd door Martin11 op 10 september 2019 22:04]

Nou zou ik televisie-uitzendingen niet meteen aangrijpen als argument tegen 4k of zelfs 8k. TV is morsdood. Dat weten die 'sterren' alleen zelf nog niet. :P 4k heeft nog wel bestaansrecht, al was het maar omdat je zelf tegenwoordig makkelijk 4k content kunt schieten met je telefoon of Gopro. Maar 8k is inderdaad compleet nutteloos en gaat dat ook nog heel lang blijven. Commerciele content in 8k gaat nog heel wat jaren duren. Als het al komt want je moet wel een echt absurd groot beeld hebben om er profijt van te hebben op de afstanden waarop we normaal gesproken films e.d. kijken.
"TV is morsdood" .....

Nou, 1,8 miljoen mensen waren het daar gisteravond niet mee eens toen ze naar het journaal keken.
Kijk naar Nokia 10 jaar geleden, iedereen ging massaal in de switch naar een smartphone. Zelfde kan gebeuren met TV, dat iedereen omwille kosten besparingen overgaat naar Internet only prijsvechters.
Mee eens, ik zou dan ook zeker geen "aandelen tv" kopen, als die zouden bestaan. Op de langere termijn is lineaire TV hooguit een niche. Vergelijk het met de kranten; die zijn lang niet meer zo populair als vroeger, maar zijn niet verdwenen. Zelf kijk ik amper TV en als ik dan weer iets meekijk (mijn vrouw kijkt nog wel eens wat) dan valt het me op hoe stompzinnig het allemaal is, alsof ik een IQ van een geranium heb of zo, en bovendien erger ik me blauw aan de hoeveelheid reclame, blokken van 9(!) minuten reclame worden afgewisseld met hooguit 20 minuten tv.
Dat lijkt misschien veel maar toen ik opgroeide keken er 2 miljoen mensen naar Lingo bij de TROS. Om even een referentiekader te schetsen. ;) De tendens is dat steeds meer mensen overschakelen naar streaming en kijken wat ze willen wanneer ze willen. Op een paar belangrijk geachte live uitzendingen na (zoals inderdaad het journaal en bepaalde sportevenementen) speelt televisie allang niet meer de centrale rol in de huiskamer die het vroeger speelde. De tijd van de alles bepalende tv-gids is allang voorbij en de grote zenderbazen, incl tegenwoordig De Mol, strijden om een steeds kleinere taart.
"ouder wets" tv kijken wordt ook steeds minder gedaan, waarom daar geld in steken als het streamen de toekomst is? overigens is de netflix 4k niet te vergelijken met een uhd blue ray, dat ter zijde
De best bekeken programma's zijn toch echt gewoon op televisie .

Je hebt gelijk over uhd blu ray ,maar wie wil er 35 euro uitgeven voor 1 film ,dan ben je bijna verplicht dezelfde film meerdere malen te kijken :)
Ik heb hier Texas Chainsaw Massacre met drie (?) verschillende commentary tracks. Op dvd wel te verstaan, maar tweemaal gaat op die manier iig vaak niet zo moeilijk. ;)
De best bekeken programma's zijn toch echt gewoon op televisie .
Ik ken echter niet meer zoveel mensen, behalve mijn ouders, die zappend voor de TV zitten. Persoonlijk heb ik al bijna 10 jaar geen TV abo meer. Stichting Kijkonderzoek gebruikt een achterhaalde manier om de kijkers te bepalen, die cijfers kloppen waarschijnlijk voor geen meter.
Netflix 4k?
Met een bitstream wat Netnix er zelfs er voor 'eist' max 25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit.
Deze '4K' van Netflix ziet er echt beroerd uit, zeker als je dit met een 4k bluray vergelijkt, dit ziet zelfs mijn oma van 86.
Beroerd is nu ook weer overdreven. Ik kijk zelf 4k Op een Oled TV uit 2016 en ben ook in het bezit van een Sony 4K speler , maar zou het het eerder als "matig" bestempelen.

Natuurlijk die 4K HDR kan niet op tegen 4K bluray, maar in de regel ziet er heel wat beter uit dan de gemiddelde HD content van Ziggo, Videoland , etc.
Zelf ben ik wel blij met Netflix beeldkwaliteit hoor. Goed genoeg voor Dark Crystal, Our planet etc. Daar ga ik geen losse blurays voor aanschaffen van 35,- per stuk.
Verwacht dat Disney plus de komende tijd echt niet veel beter gaat presteren met 4K streaming, al kan het inderdaad een stuk beter.

In ieder geval is het wel positief dat er meer aanbieders langzaam aan 4K beginnen, Ziggo verhuurt ook al native 4K tegenwoordig, al is dat aanbod beperkt tot een hele 4 films ;) :Y)
Als Netflix eerst wat meer zou doen aan de audio kwaliteit van zijn streams zou dat mij blijer stemmen overigens.
Ik dacht dat "filmmakers" niet eens native 4K films uitbrengen... De 4K schijfjes zijn gewoon upscaled FullHD*

*met slimme upscaling en HDR natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 10 september 2019 18:05]

Sommige films worden geupscaled, maar er zijn wel degelijk echte 4k films, zoals Passengers.
Helemaal waarheid! Gamebuster 👍🏻
Niet alleen geen content, maar ik heb ooit ergens gelezen, dat het menselijk oog ook nauwelijks of geen verschil ziet tussen 4K en 8K. Weet iemand hier iets meer van ?
misschien als je met je snuffert tegen het scherm aan zit?
Met een hogere resolutie kunnen de schermen groter worden zonder dat het blokkerig wordt. De pixeldichtheid blijft dan het zelfde.
Dan moet het beeldmateriaal natuurlijk ook op hogere resolutie worden geleverd anders is het effect natuurlijk 0, niks.

Ik zit hier lekker met een 32" 1080p domme tv. :p
Het is gewoon de volgende technologische stap. Bij 4K werd dit ook geroepen. Nu is 4K bij wat grotere schermen al standaard (nieuwe 1080p kan je al niet meer krijgen). Over een paar jaar zijn deze tv’s ook ‘gewoon’ 1400 euro en komt de volgende ontwikkeling er weer aan in het hoge prijs segment (16k of 3D projectie).
''(nieuwe 1080p kan je al niet meer krijgen)''
Even in de "Pricewatch" van Tweakers kijken?
8 stuks allemaal van voor sept 2018. Dus wat overjarige winkel dochters kwalificeren nou niet echt als een reële keuze.


categorie: Televisies

4K is voor dit formaat nu gewoon standaard. Over een jaar of 3-5 zal dat voor 8k ook zo zijn.

[Reactie gewijzigd door mjl op 10 september 2019 19:57]

Ja als ik het formaat vanaf 44'' laat zien wel ja. Dat was het punt helemaal niet.
Zijn er nog nieuwe 1080p TV's te krijgen? Ja.
Wil je wat groters, dan nog steeds.
Nieuw als in recent op de markt gebracht? Wordt wat lastiger maar er worden nog verwacht. Bijvoorbeeld

Maar goed, het is wel even muggenziften zo en aan de moderatie is te zien dat deze discussie niet gewaardeerd wordt ;)
32" valt nou niet echt in de categorie
wat grotere schermen
;)

[Reactie gewijzigd door JoooostB op 10 september 2019 19:07]

Inderdaad, het gaat hier over 55 en groter, veel nieuwe full hd modellen vind je daar niet meer in, hooguit wat overjarige modellen.
Haakjes worden gebruikt als verduidelijking of toevoeging. Dat zijn geen aparte zinnen op zich. Het is dan ook niet correct om enkel de haakjes te quoten want deze slaan wel degelijk op hetgeen ervoor gezegd geweest is, namelijk: "bij wat grotere schermen".

Bij 50 inch en hoger zijn er het laatste jaar geen nieuwe modellen bijgekomen in de pricewatch. Bij 40 inch hoger wel nog 31 stuks maar dat zijn allemaal kleine merken en/of budget toestellen en/of slechts bij 1 a 2 winkels verkrijgbaar. Volgende maand blijven er nog maar 22 van over, zijn de grootste en duurste toestellen er ook uit en zijn het uitsluitend nog budget toestellen.

Dusja, afhankelijk van wat je definieert als "grotere schermen" heeft hij 90 tot 100% gelijk. Het gaat pijlsnel achteruit met de introductie van nieuwe 40 inch en grotere FHD TV's.
Dan moeten ze in eerste instantie wel goed worden gebruikt.

"Bij 40 inch hoger wel nog 31 stuks maar dat zijn allemaal kleine merken en/of budget toestellen en/of slechts bij 1 a 2 winkels verkrijgbaar."

Nou en dat het kleine merken of budget toestellen zijn? Ze zijn toch te krijgen? Dan is de kous daarmee ook af.

Ondertussen gaat het modden hier ook helemaal scheef. Dat er wat minnetjes worden gegeven omdat dit te ver door gaat, prima. Maar de antwoorden zijn net zo goed minimaal off-topic.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 10 september 2019 22:20]

Ja over het algemeen alleen maar formaten tot 32 inch ja. Die heb je sws niet in 4k. Groter is alleen maar bij een enkel aanbieder te koop

[Reactie gewijzigd door BPP op 10 september 2019 19:06]

Ik zit hier lekker met een 32" 1080p domme tv. :p
Hier iemand die een 32" Full HD tv in z'n slaapkamer heeft staan. In de woonkamer hebben we een 50" Full HD staan. Beide tv's zijn afkomstig van Samsung en hebben SmartTV, alleen is die van mij paar series ouder dan die in de woonkamer. Voor de rest is het beeld hartstikke goed en ben je niet een halve dag bezig met de kleurweergave te kalibreren.

Zoals je het ook al zelf zegt, je ziet het verschil alleen als je op paar cm afstand er vanaf zit / staat.
Je merkt wel het verschil tussen Full HD en 4K HDR, ook op grote afstand. Dat komt doordat 4K HDR een grotere kleurenbereik heeft.
Daarnaast zie je direct het verschil tussen LCD, LED, QLED en OLED. OLED heeft een hele goede kleurweergave en daarin is LG wel de baas.

Wat het nog lastiger maakt, is dat er niet altijd native ondersteuning voor de resoluties is. Sommige tv's maken gebruik van up of downscaling om het beeld te weergeven met de gevolgen dat de kwaliteit achteruit kan gaan.

Maar goed, als 8K tv's op de markt komen, dan zullen de 4K tv's goedkoper worden (want "oude" technologie) en zullen er meer mensen de overstap naar 4K maken.
Echter is er nog niet veel content beschikbaar, waarbij je óf naar Full HD kijkt of naar een upscaling.

Ik hoop dat de tv markt inovatief wordt, gezien het de laatste paar jaar niet echt iets nieuws op de markt is verschenen (afgezien van 4K HDR en OLED). Weet iemand of er toevallig plannen zijn om IGZO panelen in te zetten? Hoor er de laatste tijd niet veel over.
Alles heeft uiteindelijk te maken met de afstand tot een scherm.
Neem je smartphone scherm van zeg 6 inch afstand 15 cm. Daar zie je verschillen maar een 4k op 6 inch wordt al moeilijk om het verschil met 1080 te zien.

Het blokkerig is ook alleen als de resolutie lager is en je dichtbij zit. Neem de bios, resolutie 2k maar je zit ook op 10-30 meter afstand te kijken naar een groot scherm. Daarnaast ga in de bios maar eens vooraan zitten, je ogen kunnen niet eens alles scherp zien. Dus heel groot scherm heeft het ook geen zin dichtbij te zitten, je ogen stellen maar scherp op een heel klein deel.

Waar de ene door kleiner scherm en afstand tot het scherm het verschil met 1080 en 4k of 8k kan zien kan bij de ander die op 4 meter afstand zit te kijken weinig uitmaken.
Klopt, volgens mij (geen rechten aan ontlenen) staat inde handleiding ook wel de optimale kijkafstand. Of was dat de hoek?
Het is ook de reden dat resolutie zo belangrijk is bij een VR bril. Dan ook met name de pixeldichtheid.
4k in een VR-Bril is idd nu niet echt geweldig.
Het is afhankelijk van de afstand tot het scherm, zie ook: https://i.rtings.com/imag...television-graph-size.png
Ik zelf zit op ca. 0,7m vanaf een 42 inch 4k scherm en zou volgens de grafiek dus nog duidelijk een verbeterde kwaliteit moeten merken bij een 8K scherm. Ik kan dit overigens ook zelf merken aangezien ik nog duidelijk pixels kan zien.

Mijn voorkeur is overigens één groot scherm i.t.t. twee schermen, omdat ik ook graag zo nu en dan een spel speel op mijn dekstop. In mijn specifieke geval zou het dus absoluut wel een voordeel zijn, echter zal ik eerder uitzondering dan regel zijn ;)

-edit typo

[Reactie gewijzigd door plankhorst op 10 september 2019 18:40]

Die grafiek geld niet voor alle
Ogen,
Ik zelf heb extreem goede ogen voor kleine details, doordat ik vaak werk met erg kleine componenten.
Ik heb getest met een 32” full hd scherm,
En ik kan zonder moeite verschillende pixels onderscheiden op 4 meter afstand.

Zelf kan ik niet wachten op een 28” 8K monitor, ook omdat windows geen scaling wilt doen onder de 100%,
Kan me goed voorstellen dat ik hogere resoluties ook nog zou moeten kunnen merken overigens. Mijn Samsung S9 heeft 2960x1440 (Dit heb ik ook aan staan) en ik kan nog pixels zien op een 5,9 inch op 0,40m afstand. Bij een 42 inch tv op ca 0.80m afstand zou ik dus bij een resolutie van ca 10.000 x 5000 nog de pixels moeten kunnen zien. Wat mij betreft is 8K dan ook geen overkill

[Reactie gewijzigd door plankhorst op 11 september 2019 00:33]

Je begrijpt hopelijk wel dat je ogen niet beter worden omdat je met kleine componenten werkt? Dat is eerder gewenning dan dat je ogen daadwerkelijk beter zijn geworden. Je ogen zijn geen spier die je kan trainen.

Dat je de pixels op een 32" scherm op 4 meter uit elkaar kan houden lijkt mij ook sterk. Dat is alsof je op het strand de zandkorrels op 4 meter uit elkaar kan houden.
Zandkorrels op 4 meter afstand ?
Easy, of de draden van een spinnenweb op die afstand ;)
Je kan je focus en concentratie van je ogen trainen ;) niet kegeltjes bij trainen
Er is een hoop misconceptie, pixels niet van ellaar individueel kunnen onderscheiden wordt inderdaad lastiger maar de perceptie van extra scherpte is er wel aanwezig nog.
Het heeft allemaal met scherm diameter en afstand tot het scherm te maken. Neem een groot led scherm, voor buiten led echt dikke leds. Kijk op 50 meter afstand en je ziet de individuele leds van 1x1 cm helemaal niet meer.
Dat staat niet gelijk aan scherpte.

Invidiuele pixels los van elkaar kunnen zien vs scherpte.

720p op een 5 in scherm laat ook geen losse pixels meer zien voor het menselijk ook maar je ziet wel dat het scherper is.
Er zijn 3 zaken die een rol spelen:
  • Resolutie
  • Kijkafstand
  • Oppervlakte
Met behulp van een calculator kan je vervolgens uitrekenen of je het wel of niet kan zien.
Vb. calculator: https://www.rgb.com/displ...nd-ideal-viewing-distance

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 10 september 2019 19:25]

Je ziet duidelijk het verschil tussen 4K en 8K.
Niet zomaar klakkeloos geloven er geen verschil te zien is.
Ligt er aan wat er gebeurd op het scherm. Als iemand een handje glitters in de lucht gooit kan jij de 1080p, 4k en 8k schermen uit elkaar halen (mits de bitrate hoog is en de compressie laag) maar als je vrouw lekker GTST zit te kijken is er werkelijk waar geen verschil tussen 1080p, 4k en 8k (als GTST ook daadwerkelijk in die resoluties geschoten werd)
Huh, ik snap je even niet, ik kijk voor 90% 4K content, blu-rays met name, maar ook Netflix, Amazon en andere dingen. Hoe bedoel je er is 'nauwelijks' content?

Voor 8K snap ik je punt nog, maar 4K, nee, die tijd zijn wij voorbij.

Verder over dit topic; 4000 euro voor een 8K & 75 inch tv valt reuze mee (letop: in vergelijking met normaliter qua formaten en nieuwste resoluties).
Hoeveel van die blurays zijn echt 4K? Dus gefilmd, geedit, gemastered etc op 4K of meer? Heel erg veel films die op 4K bluray uitgebracht worden zijn gewoon vanaf 2K geupsampled. De gestreamde films hebben vaak een veel te lage bitrate.

Als er nou eens goede films in echte perfecte 4K kwaliteit uit zouden komen. Zodat je het verschil met een hele goede Full HD echt direct zou opmerken.
Je wordt op 0 gemod maar je hebt wel degelijk een punt. Netflix 4k is misschien net aan full hd kwaliteit. Het gros van de mensen met een 4k tv gebruikt zijn tv echt niet volledig. Laat staan dat we klaar zijn voor 8k...
Innovatie, anders zaten we nu nog steeds op 576i
Kip <==> Ei verhaal. Moet er eerst content komen voor de TVs of andersom?
Bedrijven (en nu ook consumenten) die futureproof willen zijn, die zijn er ook.
Instellingen die deze TVs als visitekaartje gebruiken (beurzen, reclameborden, etalage etc) kunnen het misschien ook wel veroorloven om zelf 8K content te (laten) maken.
En natuurlijk bragging rights onderling. Mijn boot/TV/siliconen zijn groter dan de jouwe bla bla bla.
Kijk eens naar commentaren op 4k aankondigingen van zo’n 5 jaar geleden...
Getekend door een crt kijker. :+
Gewoon ..omdat het kan en dan brengen ze zogenaamd iets “nieuws”. Het is vooral om op de high end markt geld te kunnen verdienen. Daar zit de marge. De mensen die in die segmenten iets uitgeven voor TVs willen graag de max, ook al begrijpen ze niet echt wat ze kopen.

Voordat 8K doorbreekt bij de massa moeten denk ik eerst TVs oprolbaar worden. Niet veel mensen willen zon enorme lap aan de muur. Samen met de aanwezigheid van content zijn we denk ik ...6 jaar verder?
Ik denk zelf ook omdat de bedrijven het zien als een wedstrijd tegen andere bedrijven. Ze denken dus niet aan de consumenten. En misschien is het ook een reden om de prijs op te krikken, dus meer winst. Natuurlijk wil je als bedrijf wel winst genereren maar ga niet even features uitbrengen waar niemand er nog wat aan heeft. Dit is namelijk buiten proportioneel.
Geen 8K content geen 8K schermen.
Geen 8K schermen geen 8K content.

Beetje kip ei verhaal wat ergens doorbroken moet worden.

Zelfde werd over 4K gezegd enkele jaren geleden.
Kip ei verhaal. Wel content geen afspeelmogelijkheid is ook zo zo. Daarnaast prestige.
Ik kijk anders genoeg content in 4K
Films en series.. wat had je anders verwacht ?
Omdat een 65" UHD budget televisie niet veel meer dan 500 euro kost ?
Het blijft natuurlijk een eeuwige discussie, maar waarom zijn fabrikanten toch zo bezig met 8K. Ikzelf heb een 75 inch 4k van Samsung. Er is nauwelijks content beschikbaar waar je je echt mee kan vermaken voor zo'n tv, laat staat dat 8K dat wel zou hebben.
Dezelfde reacties werden ook bij 4K geplaatst. Ondertussen zag ik gisteren een 49 inch 4K tv voor 399 voorbij komen. Ik zou me er niet te druk om maken...

Overigens is een hoge resolutie voor het nieuwe tv kijken helemaal zo gek nog niet. Bij een hogere resolutie krijg je bij streaming diensten namelijk ook een hogere bitrate. De resolutie zelf kent eigenlijk geen overhead dus het resultaat is een betere beeldkwaliteit. Heeft je TV of scherm die resolutie niet dan heb je pech en krijg je een (veel) lagere bitrate.
Hoe bedoel je 4K is toch al tijden de norm? Er is op dit moment 4K content in overvloed. Enige wat mist zijn voornamelijk TV zenders in 4K.
Er is geen discussie, azijn zeikerds hou je altijd,
Persoonlijk kan ik wel een reden bedenken, ik ben een 3d artist en werk nu op een ultrawide. Hoewel ik een aantal jaar geleden nog dacht dat dit voldoende zou zijn merk ik toch dat vaak genoeg werkruimte te kort kom. Een beeldscherm van 65" met een 8K resolutie zou voor een goede uitkomst zijn. Ik ben er van plan 1 aan te schaffen maar ze zijn op dit moment nog best prijzig.

Met software van LG kun je het beelscherm splitsen in losse virtuele schermen en alles zo makkelijk ordenen. :)
Het blijft natuurlijk een eeuwige discussie, maar waarom zijn fabrikanten toch zo bezig met 8K. Ikzelf heb een 75 inch 4k van Samsung. Er is nauwelijks content beschikbaar waar je je echt mee kan vermaken voor zo'n tv, laat staat dat 8K dat wel zou hebben.
Mja, als je in Japan zou wonen, dan lijkt het wel zinniger. Daar heb je een kanaal dat sinds 1 december 2018 in 8K uitzendt. En de Olympische Spelen volgend jaar worden ook in 8K uitgezonden.
https://www.newsshooter.c...being-broadcast-in-japan/
Daarnaast schijnen Sony PS5 and Xbox Project Scarlett ook met 8K ondersteuning te komen.
https://www.pocket-lint.c...-85zg9-review-8k-tv-98zg9
Kortom, komt eraan (en kost investeringen), maar nu meer voor de early adopters, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 september 2019 13:12]

Laten we even kijken naar de eerste 4K-tv's. Eerst 55" en 58":Formaatje groter, 65":Historie laat dus zien dat de prijs binnen een jaar halveert.

Early adopter zijn is duur en er zijn altijd features die je net mist. Youtube, Netflix en vele andere content providers schakelen namelijk over naar de AV1 codec. Realtek heeft zijn nieuwe generatie chips met AV1 hardware decoders al klaar liggen, en deze ook al gedemonstreerd (video). Er is ook een 8K variant, de RTD2893. Ook Rockchip heeft een SoC op de roadmap staan, de RK3588.
Dat is best goedkoop voor een 8k televisie. Nu nog even de details afwachten (refresh rate, respone rate etc)
Of een internet provider die 50 - 100 Mbps levert voor sommigen hier.
Of wachten op de AV1 codec.

Aangezien films nog met een 2K DI werken zie ik echt het nut nog niet van 8K.

Ben wel benieuwd wat er op de IBC deze week te zien is.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 10 september 2019 17:40]

Hahaha ja dat zijn allemaal goeie punten haha
Maakt Kim Holllander al 4k of 8k Kont End ?
LG kennende helaas wel na een paar maanden al geen noemenswaardige software updates meer. ;(
Ik krijg nog steeds updates voor mijn LG tv van 6 jaar oud. Dat was een tv van 500 euro (47"). Zelfs de Netflix app wordt nog bijgewerkt.

Betere ervaringen met de TV, dan met telefoon van LG.
Bugfixes en third-party software ja, maar daar heb ik het niet over.
Als je vorig jaar een LG OLED hebt gekocht dan kan je nu al fluiten naar software updates met extra functies. Functies die niet hardware gebonden zijn, 100% puur software. Krijg je gewoon niet, krijg je serieus te horen: koop het nieuwe model maar. Dat is niet wat je verwacht bij een TV van een paar duizend euro.
Daarom zal ik al die functies ook niet gaan gebruiken als ik straks een OLED TV koop, daar gebruik ik me Mini Media/Console PC voor die Windows 10 Pro heeft en wel 10+ jaar alle updates krijgen, je wist toch dat de updates vooral waar jij het over heb stopt op smart devices zo als TV's en Smartphones en ga maar zo door? Ik wist dit al jaren geleden toen de eerste smart TV's uitkwamen.
Uiteraard verwacht ik niet dat het eeuwig doorgaat, maar meteen geen updates meer op zo’n duur apparaat gaat natuurlijk nergens over. :)
Ja maar dat is eenmaal de realiteit (jammer genoeg), meeste android Smartphones hebben ook maar max 2 jaar updates, en die zijn vaak ook niet bepaalt goedkoop.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 september 2019 02:50]

Ik zou in dit geval al tekenen voor 2 jaar haha, hier was het na een maand of 6 einde verhaal. :+ (Ik kocht hem niet bij release. Had ik dat wel gedaan dan was ‘t bij de aankondiging een maand of 10 dat al duidelijk werd dat het hem niet ging worden)
Ja ik geef je helemaal gelijk het is achterlijk, maar je kan er niks aan doen dat is de realiteit, ja niet de smart functies gebruiken van je TV en een Mini Media/Console PC maken/kopen.
Waarom zou ik extra functies verwachten op een TV met software updates? Een tv is een tv. Ik koop hem met specs die ik wil. Ik heb nooit de verwachting van een TV dat ik nieuwe features krijg achteraf. Hij speelt Netflix en er zitten HDMI aansluitingen op.
Ja prima dat jij daar niet naar kijkt en om geeft, maar ik dus wel. :+ Jij wilt gewoon een scherm, ik wil het scherm en het platform. En dan is ‘t wat minder prettig als de fabrikant je naait.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 september 2019 00:21]

Ik weet niet waarom je gedown mod wordt maar je heb hierin wel gelijk. Al mijn haren op mijn hoofd hebben spijt dat ik in 2017 een LG heb gekocht, ondersteuning is waardeloos.
Ik ervaar met een c7 eigenlijk het tegendeel. Coolblue een keer nodig gehad ivm dooie afstandsbediening en de software wordt ook steeds bijgewerkt, en de apps. Ik had er niet veel van verwacht, en puur op scherm, cam, numerieke toetsen en hdmi gekozen maar WebOS stelt niet teleur. Stel dat het na een jaar of twee niet meer werkt/nieuwe versies van de Netflix app zijn gaar/etc, dan heb ik nog altijd een mooie, goede TV waar ik iets a la shield, chromecast, of een pc aan kan hangen.

Laat ik maar eens een tegengeluid laten horen...
Kan me helemaal in je verhaal vinden, LG z'n support is zeker niet waardeloos. Toevallig paar weken geleden nog weer een fw upgrade gehad op mijn LG C7 dus is allemaal niet zo negatief zoals sommigen hier doen overkomen.
Net mijn bijna 2 jaar oude 65 inch Oled LG laten repareren, 2 man thuis, binnen een half uur tv gemaakt, hele beeldscherm vervangen, kostte me 2 koppen koffie... Kan me geen betere service wensen... hoef de deur niet uit.

Ook software updates netjes ontvangen met enige regelmaat, youtube werkt prima, vele apps beschikbaar.
Wie heeft zich destijds ook staan vergapen aan de eerste 77" tv bij Mediamarkt, voor maar 1000 euro per inch?
Yep, ze hadden een erg mooie demo natuurfilm, rennende kuddes over waaschijnlijk de Serengeti. Helaas was een maandje later het scherm hier in den haag al redelijk aangetast door passanten...
IMAX Digitaal is meestal 4K (door twee maal 2K te projecteren - pixelshift). Een 70mm film analoog heeft een resolutie vergelijkbaar met 12K digitaal.
https://en.wikipedia.org/wiki/IMAX#HD

Dus thuis wil je 8K waar 4K in de meeste filmzalen al niet gehaald wordt digitaal?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_cinema

Er is geen enkele rationele verantwoording te vinden voor 4K thuis, laat staan 8K anders dan "omdat het kan".

edit: En die 70mm films analoog? Die worden bijna niet meer gemaakt. Tarantino schiet er nog wel eens mee (omdat het kan) en projecteren? Voor zo ver ik weet is enkel het Eye in Amsterdam in staat om 70mm film te projecteren, waar het vroeger in meer zalen te zien was. http://www.70mm.nl/bioscopen

[Reactie gewijzigd door franssie op 10 september 2019 18:23]

Nou een ding wat hiermee steeds minder een issue wordt (lijkt me) is pixel fouten. Op 1080p kon je één foute pixel nog wel herkennen maar op 4K of 8K natuurlijk steeds moeilijker.
Dat is waar maar je verstookt exponentieel meer data. Het is wel een hele dure manier om foute pixels te verminderen, beter worden die voorkomen. En in die data behoefte zit ook een grote fout. Door compressie krijg je nooit de echte 4 of 8K zoals je dat alaloog zou willen benaderen (zoom maar eens in op een .TIFF foto en dezelfde foto in .JPG of .PNG). Nu heeft analoog natuurlijk weer last van stofdeeltjes due echt perfect bestaat niet.
Je kan op zo'n formaat wel met 4 mensen 4-split screen gamen en iedereen heeft nog steeds een FullHD beeld of beter :P
lol - ja ;)
Edit - een gat in de Markt voor Mario Kart 4K en 8K

[Reactie gewijzigd door franssie op 10 september 2019 18:27]

4000 euro is helemaal geen verkeerde prijs. Te bedenken dat dit relatief kort geleden nog enkele tienduizenden euros waren.
Kan een GPU dit aansturen? Tuurlijk je bent constant je muispointer kwijt, maar je hebt nooit meer te weinig ruimte voor je documenten en tools. }>
Gpu zou het prima kunnen in Windows, Gamen daarintegen wordt lastig.

Alleen jmmr dat de letters onleesbaar worden zonder desktop scaling toe te passen.
Alleen jmmr dat de letters onleesbaar worden zonder desktop scaling toe te passen.
Op 75 inch? Ja, als je er meters vanaf gaat zitten, maar in principe als monitor... 8k op 75 inch komt overeen met 4k op 37,5 of FHD op 18,75 inch. Of QHD op 25". Relatief scherp, maar ik heb nu QHD op 23,8" en dat is voor mij prima.
Alleen om nou vlakbij een 75 inch scherm te zitten, lijkt me niet heel prettig :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 september 2019 17:44]

Bizar gewoon. 115 ppi dus ongeveer. Om daar de meerwaarde van te zien moet je op minder dan een meter van het scherm afzitten 8)7
75inch als monitor dan zou ik geen tenniswedstrijd gaan kijken. :+
Nieuwe uitdaging, pong spelen op deze monitor en je mag niet verder dan 30 cm van het scherm af komen :+
Dan moet de kijk hoek wel heeeel erg goed zijn.
Geen probleem met oled toch?

Sorry zie nu pas IPS gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 10 september 2019 18:54]

Die pointer kun je groter maken :)
Ja, en je kunt instellen dat hij een animatie vertoont wanneer je Ctrl indrukt. Heb ik nu ook, want heb drie schermen en dan raak je hem wel eens kwijt.
Heeft een beamer voor thuis of op kantoor nog bestaansrecht met zulke formaat beeldschermen?
Die vraag stelde ik mezelf net ook.

Een beetje 4K beamer is ook niet heel goedkoop en een TV heeft toch wel serieuze voordelen. In een verlichte woonkamer is het beeld bv veel mooier dan een beamer. En het levert ook minder geluid op. Je lamp hoef je nooit te vervangen.

Punt is wel dat als je je projectie-scherm omhoog rolt (zoals ik thuis doe) je er niks meer van ziet. Die grote TV blijft een zwart bakbeest aan de muur. Dan kijk ik liever naar die schilderijen/foto's.
Nog even geduld, dan kun je een doorzichtige oled nemen. Hang je hem gewoon voor een schilderij.

reviews: Panasonics toekomstvisie op de IFA - Doorzichtige oleds en de beste ...
Jazeker wel. Als je kijkt naar het stroomverbruik van beamers [vanaf 140 watt] en 8K TVs [daar begint het bij 377 watt]. Nou is de Beamer een 4K model, maar denk ik niet dat de beamer 3x meer energie nodig heeft van 4K naar 8K. (correct me if I'm wrong). Mocht energieverbruik een criterium zijn, dan voila.

Beamers hebben doorgaans ook geen 'smart' software (die geüpdate moet worden/traag is/etc) waardoor het heerlijk simpele BAM==>BEELD apparaten zijn. En met TVs kan je natuurlijk geen schaduwspel doen - een múst voor elke vrijdagmiddag borrel op het werk :+
Een beamer koop je eigenlijk maar voor 2 zaken:
  • Oppervlakte
  • Bioscoop gevoel
Nu is 75 inch voor een beamer echt heel klein. Een beamer word pas interessant als je 100 inch doet of groter. Voor in de huiskamer niet heel interessant. Maar mocht je een bv mancave hebben, dan kan een beamer best leuk zijn!

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 10 september 2019 19:20]

Ja dat is echt vet kijken, keek in 2006 al op 118 inch (ongeveer 3 meter diagonaal), gewoon op wit behang.
Betreft de q900r en q950r, betaal je 2k meer voor een hdmi 2.1? Of is de beeldkwaliteit ook beter?
Ja zou de q900 gewoon kunnen bestellen als je een 8k tv wilt. Als je contact opneemt met Samsung dan krijg je een nieuwe oneconnectbox thuisgestuurd die is voorzien van hdmi 2.1.
Op de frontpage stond eerder dit jaar dat, Samsung dit zou doen maar heb geen artikel gezien dat dit al mogelijk is sinds 2 maanden.
Tja, leuk en aardig...misschien stap ik eens over als er 32K beschikbaar is!
Mooie deal heb nu 4k oled maar voor deze prijs denk ik aan overstappen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.