Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt 8k-tv's van 85" en 98" in juni uit voor 17.000 en 80.000 euro

Sony brengt zijn 8k-tv's in de Bravia Master Series in juni uit. Het 98"-model kost 80.000 euro en komt in de tweede week beschikbaar; de 85"-versie verschijnt in de eerste week voor 17.000 euro. Sony kondigde de tv's begin dit jaar aan.

De ZG9-tv's van Sony zijn lcd-modellen met een 8k-resolutie en hdr-ondersteuning. Sony plaatst ze in zijn Master Series en dat zou betekenen dat de tv's geschikt zijn voor makers van films en series. De tv's hebben Imax Enhanced-certificering; wat inhoudt dat ze 4k-hdr-weergave van Imax Enhanced-video's correct weergeven. Ook hebben de tv's een Netflix Calibrated Mode, die het beeld moet optimaliseren voor weergave van de streamingdienst.

In de ZG9-tv's zit Sony's Picture Processor X1 Ultimate en het besturingssysteem is Android TV. Er is ondersteuning voor stembediening met Google Assistent via ingebouwde microfoons. Beide tv's hebben een full array local dimming-backlight, maar het exacte aantal zones daarvan is niet bekend. De ZG9-modellen zijn de eerste 8k-tv's van Sony. De fabrikant maakt alleen 85"- en 98"-modellen met die resolutie.

Sony presenteerde de ZG9-tv's tijdens de CES-beurs in januari. Tweakers maakte toen een preview. Destijds was nog niet bekend wanneer de tv's uit zouden komen en wat ze zouden kosten. Sony heeft die details maandag bekendgemaakt.

De 8k-tv's van Sony zijn duurder dan die van Samsung. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft een 85"-model dat te koop is voor 12.000 euro en een 98"-versie die 60.000 euro kost. Ook verkoopt Samsung kleinere uitvoeringen, zoals een 65"-versie vanaf 3000 euro.

Sony Bravia Master ZG9

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-05-2019 • 15:39

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Het echt goede nieuws is, dat 8k (pixels) technologie blijkbaar klaar is om in de winkel te verkopen aan consumenten. Het minder goede nieuws is dat je de komende jaren voor 80k (euro) weinig native content zult gaan zien op je speeltje.

EDIT: mijn reactie is 6 x off-topic, 2 x ongewenst beoordeeld 8)7 dat terwijl ik dacht dat het gewoon een feitelijke constatering was.

[Reactie gewijzigd door tms5dmark2 op 21 mei 2019 07:17]

Mogelijk heeft het bij Sony ook deels te maken met de Olympische spelen, deze zijn volgend jaar in Tokyo en word ook uitgezonden in 8K (Japanse TV en volgens mij ook bij de BBC). Dus mogelijk dat ze daarvoor ook nog een kleine "push" doen. Buiten dat de techniek ook gewoon doorgaat.
Aan de andere kant is er ook weinig vernieuwend te bedenken bij televisies. Het grootste probleem is het hele netwerk/infrastructuur er om heen. Er is op dit moment geen mogelijkheid om 8k over de kabel te krijgen, we mogen al blij zijn met Full HD zenders en interactieve tv. Welke jammer genoeg de helft van de tijd ook nog niet eens goed werkt. Die 1 of 2 zenders die 4k zijn, heb je ook nog speciale abonnementen voor nodig en kan alleen bij KPN.

Voor thuisgebruik zijn dit soort formaten ook helemaal niet interessant, en met het prijsverschil tussen de 85" en de 98"al helemaal niet. Ik kan mij voorstellen dat dit een niche product is, maar voor die 12" een meerprijs vragen van €63.000,- is wel zwaar overdreven.
Nou de streams vanuit Amerika voor grote golftoernooien bijvoorbeeld, en ook de Formule 1 zijn standaard zover ik weet al 4k. Dus ik hoop eigenlijk dat Ziggo met name deze sporten snel door gaat geven via de mediabox next. Ik heb zo'n kastje nu een maand of wat maar met 1 4k-kanaal is het nog even doorbijten...
Standaard kip/ei verhaal zoals dit ook bij 4K was :)
Alleen jammer dat we nu een aantal jaar verder zijn en het aanbod aan 4K content (Netflix "4K" tel ik niet mee) nog steeds bedroevend laag is.

Blijft bjjzonder om te zien hoe techniek alsmaar vooruitsnelt en content erachter aan hobbelt. :Y)
Vrij logisch wel eigenlijk... Je content in veel hogere kwaliteit aanbieden levert vooral een heleboel extra kosten op, terwijl ik betwijfel dat er nou echt veel meer mensen door gaan kijken. TV-fabrikanten echter moeten altijd weer wat nieuws verzinnen want als er niet duidelijk iets 'beter' is aan een nieuwe TV, waarom zouden mensen dan niet gewoon bij de oude blijven?
TV-fabrikanten echter moeten altijd weer wat nieuws verzinnen want als er niet duidelijk iets 'beter' is aan een nieuwe TV, waarom zouden mensen dan niet gewoon bij de oude blijven?
En dat is dus juist waarom er een betere samenwerking nodig is dus contentaanbieders (TV-providers, internet uitgezonderd) en contentbezorgers (TV-fabrikanten). Ik zie de TV-fabrikanten liever daar hun resources in steken, dan 8K televisies terwijl 4K nog waardeloos ondersteund wordt qua content.
8k is sowieso al onzin, de meeste mensen zitten al te ver weg met hun 55" 4K TV, de Ideale kijkafstand van een 55" 4k TV is 167 tot 236 cm, en de meeste mensen zitten 3 meter of meer van hun TV af, en kunnen zo goed als de meeste mensen niet het verschil zien tussen 1080P en 4k.

En met 8K op 55" is dat helemaal erger om van die afstand het nog te zien, dan heb je echt extreem grote TV thuis nodig, wat de meeste mensen geen ruimte voor hebben, of gewoon niet willen omdat het voor hun te groot is.

Ik zit 80 a 100 cm van me 3440x1440 monitor af en ik kan al vanaf die afstand geen pixels meer zien, bij foto's en ga maar zo door, en dat is al zo goed als 5 megapixels (4.95 megapixels om precies te wezen).

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 mei 2019 01:55]

Gaan we weer...

8K is geen onzin, het verschil is prima te zien. Ook op 3+ meter op een bescheiden formaat scherm.

https://www.testufo.com/a...ntialiasing=1&thickness=1

Ik heb hier 3440x1440 ( 34 inch ) en een 4K scherm ( 55 inch ), en kan deze aliasing op beiden schermen op 10 meter afstand nog zien.

Dat het in real life scenario ( foto/video ) minder opvalt, doet niets af aan het feit dat er wel degelijk verschil te zien is. Als je weet waar je op moet letten zie je altijd wel ergens aliasing. Vooral met games, daar is 4K nog lang niet genoeg.

[Reactie gewijzigd door micla op 21 mei 2019 16:44]

Nou dan heb jij super ogen die 99% van de mensen op aarde niet hebben, want alle testers hebben laten weten wat ik hier boven geschreven heb uit alle testen kwamen.

Zelf Tweakers heeft het er meerdere keren over gehad.
heb je de link uberhaupt bekeken ? :?
Wat vooral bedroevend is: net geen jaar geleden heeft KPN de HD kanalen pas verhuist naar de standaard 1 t/m ... kanalen. Daarvoor zaten ze ergens op 700+ en was op je 1,2,3,... veroordeeld tot SD-kwaliteit.
Nou is het geen probleem om wat extra nummers te tikken op de afstandsbediening, maar het gaf pijnlijk weer hoe weinig tempo er achter te evolutie naar hogere kwaliteit content zit.
> https://forum.kpn.com/int...13-juni-en-hd-glas-452312
(Zoals gezegd: KPN, ik kan niet oordelen over andere providers)
Aan de andere kant is KPN wel de enige aanbieder die drie lineaire 4K kanalen (waarvan 1 met HDR) aanbiedt met een keurige bandbreedte van 28 Mbit
Vaak wordt cgi in films niet in 2160p renderd maar in 1080p.
Rond 2012 kwamen de eerste TV's naar buiten met 2160p resolutie, maar de content is tot op vandaag schaars. Enigste nuttige zender is dan nog NASA die in 2160p te ontvangen is via DVB-S.
Sterker nog: 4K kwam uit en toen werden er nog een serie extra zaken aan toegevoegd waardoor de 4K van nu een stuk beter is dan de 4K van 4 jaar geleden. Geen HDR, geen 60Hz, etc.
Ja, maar hoeveel wordt er nu in 4K uitgezonden? Vrijwel niets.
Je moet het dus hebben van 4K Netflix of Ultra Blu-ray.
De weg naar 8K is dus nog heel erg lang en de consumentenmarkt is daar nu nog niet aan toe.
Gaming. De Playstation en Xbox zijn hier klaar voor, en kunnen 4K ondersteunen. De volgende generatie (2020) zeker.
Native 4K 60fps AAA games met moderne grafische toeters en bellen?... Nee dat kunnen ze nog niet ook de Xbox One X heeft hier nog moeite mee.
Nee, 4k 30 fps. PS4 met upscalingcheckerboard rendering, Xb1X native.

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 20 mei 2019 16:33]

Moeite of niet, mijn Destiny ziet er wel gelikter uit met 4K en speelbaarheid blijft gelijk. En daar gaat het mij om.
Volgende generatie wel denkt hij.
Denk ik ook.
Klopt, gaming is ook wel beschikbaar in 4K en kan nog wat meer bijdragen aan 4K in het algemeen.
Maar dat is ook wel in lijn met de vraag toch? Een film in 4k heeft serieuze meerwaarde, het journaal een stuk minder. (Alhoewel, nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik het journaal in SD echt niet om aan te zien vond toen we thuis "al" HD-Ready keken.)
De tv uitzendingen in Nederland worden nog niet eens allemaal in full HD opgenomen en uitgezonden(volgens mij maar een klein deel)..
Techniek gaat gelukkig door, als we moeten wachten op de tv makers en uitzenders dan wachten we tot in de eeuwigheid ben ik bang.
Of 4k wordt overgeslagen en men gaat zich vol inzetten op 8k, dat zou ook nog kunnen wellicht. Anders moet je twee keer gaan vernieuwen.

Wat ik wel ooit heb begrepen is dat eerst de analoge zenders eruit moeten, die schijnen nogal wat bandbreedte te vreten.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 20 mei 2019 20:45]

Worden niet bijna alle moderne productie al geschoten op 4K camera's? Hoe zit dat met onze eigen productiehuizen?
Red (red.com) verkoopt al weer een paar jaar 8K camera's en als je voor 4K of transcriptie naar film produceert is het helemaal geen slecht idee om op 5K of 8K te schieten, simpelweg omdat je meer kunt knutselen met de pixels die je hebt.
*nog steeds is.
En in de tijd dat er dan eindelijk content is, is je TV flink verouderd. Apps die niet meer werken/updaten, HDMI standaard verouderd, etc. Dus weggegooid geld.
Ik weet nog goed dat bij mediamarkt een 80" HD televee stond voor 80.000 euro. Dat is nu een jaar of 8 terug vermoed ik. Als we die lijn doortrekken, hebben we dus over een jaar of 8, een goed betaalbare 98" 8K tv in huis. Nog even geduld dus!

*edit voor mods; moet een niveautje omhoog, thanks!

[Reactie gewijzigd door NeFoRcE op 20 mei 2019 15:58]

Het minder goede nieuws is dat je de komende jaren voor 80k (euro) weinig native content zult gaan zien
Hoeveel 4K content zie je nu al?

Op een minieme hoeveelheid series en films op Netflix weet ik enkel: YouTube, filmpjes op je smartphone, en consoles die aan 20fps fake 4K produceren.

Maar live TV zit nog altijd op 720p/1080i, en quasi alle andere gangbare content is 1080p. Zelf 4K is dus nog overkill als je het mij vraagt.

En dan is er nog de vraag hoe veel het toevoegt, zie je het wel? Bij minder grote tvs is de toegevoegde waarde van 4K al een vaag iets. Met de prijzen van 4K momenteel is het alsnog zeer aantrekkelijk, maar 8K? Dat zie ik eigenlijk gewoon nooit iets worden dat de gemiddelde consument op zijn max 55 inch TV zal gebruiken.
Waarom is er zo'n groot verschil in prijs tussen deze modellen?
Omdat er weinig geproduceerd worden van de 85" en nog veel minder van de 98".
pricewatch: Samsung UE82NU8000 Zwart

2400€ voor een high-end 82" TV - De dollar-per-oppervlakte is al een tijdje heel laag voor zelfs >=80" TVs.

Met 2869 vierkante inch is de TV dus nog geen euro per vierkante inch!

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 mei 2019 15:56]

We hebben het over de 85" en 98" van dit 8K-model, niet de 82" van een oud 4K-scherm.
Mijn argumentatie is hier dat het formaat niet het probleem is, want "oude 4K schermen" van dat formaat kunnen ook gewoon voor goede prijzen aangeboden worden. De prijs is dus puur R&D / early adaptor "belasting".

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 mei 2019 15:57]

Je kan een 4K niet vergelijken met een 8K en dan op inches afgaan.
Dit, plus de NU-serie is gewoon een middenmoot standaard LCD tv, niks bijzonders aan, integendeel.
Een plaat waar panelen uit worden gesneden hebben soms defecten. De kans dat je een paneel kunt snijden van 85" zonder fouten is een stuk groter dan met 98".
Dan lijkt die 85" erg schappelijk geprijsd.
Ik snap dat "wij" de doelgroep niet zijn en dat dit een techniek is die nog voor een zeer kleine markt gemaakt wordt (lage productieaantallen == hoge stukprijs), maar toch sta ik toch even te kijken van die prijs hoor. En dat nog zonder dat het OLED is.
Ik vraag mij ook serieus af of 8k wel ooit de doelgroep gaat worden voor de 'gewone' consument, het verschil tussen 4K en 8K op een 55-65 inch scherm is zo minimaal en zie de meeste mensen nou geen 75+ inch scherm in hun woonkamer hangen.
Oh ik zie dat in de toekomst allemaal wel gebeuren. Als men nu een TV koopt is 4K 65" Oled/Qled eigenlijk wel de standaard (ik woon in Zwitserland, misschien is Nederland nog wat zuiniger). 20 Jaar geleden riepen velen ook dat de Matchline 70cm toch echt wel groot genoeg was. Kwestie van gewenning, ik zou dolgraag een 100" 8K aan de muur hebben en daarop gamen en films kijken.
Als men nu een TV koopt is 4K 65" Oled/Qled eigenlijk wel de standaard (ik woon in Zwitserland, misschien is Nederland nog wat zuiniger).
Ik weet dat de levensstandaard in Zwitserland iets hoger is, maar ik geloof echt neit dat de gemiddelde consument daar 1.700€ of meer aan een TV uitgeeft.

De meeste mensen in Nederland geven minder dan 800€ uit aan een TV. Dat kan in Zwitserland wel hoger liggen, maar ik geloof niet dat ze meer dan dubbel zo hoog liggen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 20 mei 2019 16:53]

De levensstandaard is hier wel meer dan iets hoger en electronica zoals TV's is hier veelal goedkoper dan in Nederland door de lage BTW van 7,7%. Ook de aanbiedingen hier zijn beter dan in Nederland in mijn beleving. Ik ken hier werkelijk niemand die niet minimaal een 65" 4K Oled/Qled heeft gekocht als er een nieuwe TV werd aangeschaft. Natuurlijk zijn er mensen hier die aan minder genoeg hebben, maar het is hier heel normaal als de kassavrouw van de supermarkt een TV koopt van 2 mille welke ze in haar Mercedes naar huis rijd.

Een 2018 Qled model koop je hier met gemak onder de 1400,- Euro.
Een 2018 Qled model koop je hier met gemak onder de 1400,- Euro.
Waarschijnlijk grootste Zwitserse prijsvergelijker: goedkoopste verkrijgbare 65" OLED is 1600 CHF. Dat is €1421.

Een drietal Qled (wat natuurlijk echt niet OLED benadert) is inderdaad voor minder dan €1400 te koop. Maar die modellen koop je in Nederland ook voor vergelijkbare prijs (zie pricewatch), dus dat is niets bijzonders.
Goedkoopste 2018 Qled is 1449,- op pricewatch, Nergens zeg ik dat ik een Oled 2018 65" onder de 1400,- koop. Niet gaan goochelen met mijn post. En ik houd niet zo van kijken naar modellen van 2016, 2017 die staan hier in de winkel veelal met forse aanbiedingen om oude zooi op te ruimen wat je op de websites vaak inzet terug vind (zo plaatst de grootste bruingoedverkoper dat spul veelal op een site als marktplaats en vind je dat op hun eigen site niet terug, en dat zal in Nederland niet veel anders zijn hoop ik.

Maar hier een voorbeeld omdat ik al zei dat ook de aanbiedingen hier veelal beter zijn.

Een QE65Q8D koop ik hier voor 1.331,- Euro, In Nederland is de goedkoopste die ik vind 1.799,- (en als ik wil kan er nog10% vanaf hier, want die keten strooit met 10% korting bonnen (ook geldig op aanbiedingen) en dan kost die nog maar 1198,-

De grotere/duurdere ectronica is hier veelal goedkoper, en de gemiddelde netto koopkracht in Nederland is nog niet de helft van de gemiddelde netto koopkracht hier. Ik heb 42 jaar in Nederland gewoond en woon hier nu 5 jaar ik weet echt wel waar ik het over heb.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 21 mei 2019 00:42]

Over 10 jaar liggen ze bij de Aldi. Misschien niet de 98" versies, maar 8K wel degelijk.
Ik denk dat je dan even vergeet dat TVs langzaam maar zeker nog steeds groter worden. Mijn ouders vonden (en vinden) een 32" al flink wat, en vroegah toen de CRT nog heer en meester was, was dat ook het grootste formaat dat je redelijkerwijs in je huis kon halen. Daarna met de flatscreens werd het 40", en tegenwoordig gaan 55" en soms 65" ook al aardig vlot over de toonbank. Als je die lijn doortrekt kom je over een jaartje of 5 a 10 op 80" uit, met de early adopters rond de 100".

Waar gaan we dat laten? Wellicht oprolbaar, of gewoon 'over de hele muur', als je het ding een mooi achtergrondschilderijtje laat weergeven valt het minder op dan een zwart gat (wat nu vaak het bezwaar is).

Hoe gaan we dat doen met kijkhoeken? Ik denk hetzelfde als de echte wereld (360 graden kijkhoek, en ik heb nog niemand erover horen klagen ;) ). Het belangrijkste speelt zich in het midden af, en de rest is 'ambient'. Zeg maar ambilight++. Dan weet je ook meteen hoe je die 8k pixels gaat inzetten, want het centrum blijft 1080p, maar de omgeving.... is de rest.
Er worden ook telefoons gemaakt met 5 tot 6 inch schermen en een 4K resolutie. Het is compleet van de zotte, maar er zullen een hoop mensen voor 8k televisies gaan, enkel en alleen omdat het cijfer 8 hoger is dan het cijfer 4. :z
Ik kijk nog steeds CRT, dus ik ben zeker geen doelpubliek, maar als je ziet welke resolutie er tegenwoordig al op GSM's te vinden is zie ik die 8K er op termijn zeker door komen.
Ik vermoed dat dit ook een product is om investeerders gerust te stellen. De mogelijkheid in huis hebben om nu 'al' 8k TVs te shippen geeft vertrouwen dat Sony binnen 4-5 jaar een speler zal zijn op deze consumentenmarkt
Precies wat ik ook dacht. Als je eenmaal OLED hebt ervaren, wil je niet meer terug naar LCD. En ik kocht mijn 55" OLED tv voor €949, een lachertje tegenover wat Sony ervoor vraagt.
Jammer dat je er daar niet 4 van naadloos aan elkaar kan plakken, dan had je een 110" 8K OLED voor een kleine 4k :9
Op zich goed idee hahaha, is dan een kwestie van de VESA tv gaten goed meten. Maar ben bang dat het niet past in onze kamer :P
En daar raak je het punt precies: we hebben grotere huiskamers/huizen nodig om onze resolutiedrang te kunnen beteugelen!

:+
Hmm, op zich niet echt maar dat verschilt per individu. Als ik een 65" tv in onze kamer zou zetten, dan was het echt een minibioscoop. We hebben ook een grotere woonkamer met een 55" tv en die tv is dan weer te klein, snap je.
Dat naadloos is het probleem vooral. De randen mogen dan vrij dun zijn tegenwoordig, je gaat toch duidelijk een kruis in je beeld zien. Dat dan nog even afgezien van dat het nog wel even een uitdaging zou worden hoe je die 4 TV's precies aan gaat sturen.
En inderdaad, 110" wordt wel héél groot, zelfs voor mij en ik kijk momenteel op een 92" beamerscherm :+
Klopt, zeker in zo een normale huiskamer zijn de naden zichtbaar. Het voordeel van oled is dat het rustgevend is voor de ogen in de nacht en een donkere scene in een film is dan ook echt donker. LCD is veel te fel en alleen goed voor overdag en overbelichte kamer.

Het aansturen was ik even vergeten, is idd een uitdaging. Als ik ooit een nieuwe tv moet aanschaffen, zal het vast 65" worden :P
Jij bent niet de doelgroep, dus niet vergelijken met je eigen 55" tv'tje...
Sony plaatst ze in zijn Master Series en dat zou betekenen dat de tv's geschikt zijn voor makers van films en series
Heel erg veel geld, maar goed het is nieuw op de markt. Ik kan mij ook nog de prijs van de eerste flatscreens herinneren.

Maar laten wij veronderstellen dat de 85" zijn geld waard is, hoe wil jij dan rechtvaardige dat 13" groter € 63.000,- meer moet kosten.
Kleinere oplage en meer fouten tijdens een lastiger productie proces.
Zou de pixelrace bij 8k dan even pauzeren nu of kunnen we over een jaar of drie/vier de eerste 16k tv's tegemoet zien?
Nee hoor, de marketing guru's zullen wel met manieren blijven komen om behoeften bij 'ons' (de eindgebruiker) te creëren.

En ook voor die resoluties zullen markten zijn (nee, de standaard huiskamer is dat al lang niet meer).
Het wordt meer en meer niche.
Voor €80K wil ik wel een microLED TV ipv LCD. :9
dat zal dan geen Sony zijn, voor zover ik weet is dat Samsung research.
klopt, Sony heeft dat nog niet, maar er zijn wel meerdere bedrijven mee bezig.

[Reactie gewijzigd door dragonmoony op 20 mei 2019 18:41]

Lelijke poten voor zoveel geld. Ze lijken ook heel onhandig en zien eruit alsof de tv makkelijk kan omvallen.
Zijn we al zover dat alles en iedereen standaard en native minimaal 1080 leveren? Denk het niet.
Echt ik vind het geen geld.... :P
ik ben al blij met 49 inch Sony 4K TV van premium model en dat voor zachte prijsje van 787 euro.
Dat 80.000 euro steek ik liever nog in verbouwing van het huis , of aan nieuwe auto.
Maar het doelgroep is nog lang niet voor de consumenten, nog heel lang wachten dan hebben wij weer nieuwe hype 12K ? _/-\o_