Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vivo werkt aan 120W-snellaadtechniek om 4000mAh-accu in 13 minuten op te laden

De Chinese smartphonefabrikant Vivo heeft een teaser op zijn Weibo-account gezet waarin verwezen wordt naar snelladen met 120 watt. Daarmee zou een 4000mAh-accu in dertien minuten opgeladen zijn. Vivo noemt dat SuperFlash Charge 120W.

De teaser op Weibo geeft geen verdere informatie over hoe de techniek werkt. De afbeelding toont een smartphone met het opschrift Super FlashCharge 120W en noemt de tijd die nodig om en 4000mAh-accu op te laden. De snelst ladende Vivo-smartphone tot nu toe is de eerder dit jaar geïntroduceerde iQOO, die met een 44W-lader wordt geleverd. Dat toestel heeft ook een 4000mAh accu en het opladen duurt 45 minuten.

Wanneer Vivo met een smartphone komt die met 120 watt opgeladen kan worden is nog niet bekend. Bij het bericht op Weibo staat ook de hashtag Vivo 5g, wat aan lijkt te geven dat het om een nieuw topmodel gaat met een 5g-modem.

Ook Xiaomi lijkt aan een nieuwe snellaadtechniek te werken. Een topman van die fabrikant zetten eind maart een teaserfilmpje online van een smartphone die met 100 watt wordt opgeladen. Samsung kondigde eind mei usb-c-controllers aan voor smartphones die geschikt zijn voor snelladen met 100 watt.

Fabrikanten komen steeds met nieuwe technieken om smartphones sneller op te laden. Tweakers schreef begin dit jaar een achtergrondartikel over laadtechnieken. Oppo had tot nu toe de snelste laadtechniek in huis met zijn Super VOOC-lader op 50 watt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-06-2019 • 08:39

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik snap wel dat fabrikanten graag ervoor zorgen dat accu van producten steeds sneller en met hogere laadstromen kunnen worden opgeladen. Des te sneller je een cel oplaad des te minder lang hij mee gaat zo simpel is het vaak helaas. Hoeveel en hoe snel deze degradatie optreed is erg afhankelijk van het soort chemie, de afmetingen van de cel en verhouding anode / cathode tegenover lading houdend medium en nog veel meer zaken.

Ik vermeld hierbij vaak helaas en niet altijd omdat sommige laders bij een lage laadstroom doorladen tot de laadstroom 1/10 van het origineel is. Bij een lage laadstroom kan een cel dan erg lang worden doorgeladen voor 1/10 van de originele laadstroom is bereikt omdat die originele laadstroom al laag was voor de gegeven cel.

Voor meesten cellen wordt een laadstroom tussen de 0.5 en 1c aangeraden dat betekend voor een 4000mah cel een laadstroom tussen de 2 en 4 ampere. Als we nu ruigweg de 120 watt nemen en de delen door 4.2 volt (dit is circa de maximale spanning die een lithium zal bereiken dus al een gunstige berekening) dan hebben we te maken met een laadstroom rond de 25 ampere. Dat is ruim 5x zo hoog als de typische aangeraden laadstroom voor lithium cellen.

Geef mij maar gewoon gezond geduld en een laadstroom van 0.5c.

[Reactie gewijzigd door dantalion op 20 juni 2019 09:10]

Bij de huidige telefoons die met ~40watt kunnen laden is de accu al uit 2 cellen opgebouwd; waarmee de laadstrom per cel praktisch gezien gehalveerd wordt.

Geen idee of het praktisch mogelijk is om in een telefoon het accupakket in nog meer cellen te splitsen maar daarmee zou een hogere laadstroom zonder al te veel degradatie wellicht haalbaar kunnen zijn.
En de capaciteit wordt natuurlijk ook gehalveerd dus je gaat niks vooruit. 2x een 1000mA 1c cell parallel kan je net zo snel laden als 1 2000mA c1 cell. Namelijk met 2amp. Cellen splitsen heeft dus geen nut om je laadsnelheid te verhogen als het om de zelfde type cellen gaat.
De laadstroom per cel in een accu wordt alleen gehalveerd als deze parallel staan en niet in serie. Nu is het handiger om ze parallel te schakelen gezien in serie de spanning verdubbeld wat voor een telefoon onpraktisch is.

Het nadeel van meerdere cellen parallel schakelen is dat het te kosten gaat van de totale capaciteit die behaald had kunnen worden. Dit komt door ruimte die wordt ingenomen door materiaal om de cel heen.

Maar inderdaad als je meerdere cellen parallel hebt staan in een accu dan wordt de laadstroom over deze cellen verdeeld.
Tot zover klopt inderdaad de theorie op zich van serie- of parallel schakelen m.b.t. de capaciteit van de accu's. Merkwaardig is het dat dit opvallend vaak aanleiding is van misverstanden door het niet realiseren dat capaciteit niet het zelfde is als beschikbare energie.

Maar zelden of nooit zijn twee accucellen helemaal gelijk en daardoor zal ook zelden of nooit bij laden parallel schakelen worden toegepast. Gewoon omdat dit zou leiden tot heel sterk verschillende laadstromen. Tenzij kunstmatig voor die vereiste evenredige stroomverdeling wordt gezorgd.
Je kunt toch gewoon 2 accu's apart van elkaar tegelijk opladen.ik denk dat je het gewoon moet zien als 4 losse accu's die tegelijk worden opgeladen. Je kunt hierdoor dus 4x 1000 mah opladen tegelijk. Met de huidige technieken zou dit dus mogelijk zijn in 14 minuten. Door accu's 200 mah per stuk groter te maken dan wordt geadverteerd laad je nooit meer dan 80% op en kun je dus tot de theoretische 100% van de accu gewoon vol gas blijven laden. De accu is dan in de praktijk pas voor 80 of 85% opgeladen. Hierdoor minder slijtage en omdst je 4 accu's gebruikt in 1 wikkel kun je dus 4x zo snel laden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Al doen fabrikanten wel alsof het iets revolutionairs is .

Ik poste een paar jaar geleden hier op tweakers al een bericht dat ik niet snapte waarom fabrikanten niet meerdere accu's in een wikkel stopten en daarmee veel sneller kan laden. Ik had er misschien patent op aan moeten vragen

[Reactie gewijzigd door sygys op 20 juni 2019 15:26]

parallel serie maakt allemaal niks uit.
Het gaat om 1 cel hoelang dat duurt, dat bepaald de laadtijd.
Meerdere accu's verhoogt de capaciteit.
Dit artikel gaat om de snelheid, die ze snel volproppen. Daarnaast heb je hoeveel capaciteit prop ik in zo weinig mogelijk inhoud, om smartphone dun en licht te maken.
Een laptop wordt vaak maar tot 80% gevuld om de levensduur te verlengen, die truuk pas jjj toe, echter verkwansel je die levenduur weer door er een hoop vermogen op te zetten , waardoor die ene cel toch de stress in gaat, maar wel sneller vol zit (80%).
Het is allemaal afwegen en de juiste balans vinden.
Auto's laden tegenwoordig tot 500 kW, Audi E-Tron maakt zelfs reclame dat ze met een bol bliksem kunnen laden.
In theorie heeft opsplitsen geen zin omdat een batterij van 100mAh of 10.000mAh steeds vasthangt aan die 1C (Charge rate) = 1uur. 1C is zowat de nominale/veilige laadsnelheid van li-ion.

2000mAh aan 1C = 2Ampere over 1 uur. Of 4ampere met 30min laadtijd.

20.000mAh aan 1C = 20Ampere over 1 uur of 2C = 40Ampere over 30min.

Echter de circuits ervoor (en de cel zelf) kunnen in de praktijk die 20A niet aan en dan kan je het beter opsplitsen zodat de laadstroom en warmte in de cel binnen de perken blijft.

13minuten laden is ongeveer 5C en pakweg 20Ampere stroom voor een 4000mAh batterij wat eigenlijk absurd veel is voor een telefoon, net zoals de 120watt.

Volgens mij moet 5C laden perfect kunnen met high-end batterijen in ideale omstandigheden. Dus enkel bij batterijpercentages tussen de 20% en 80% voor max 10min bij 20 graden. De max discharge rate van Li-ion is ongeveer 5c tot Max 10c piek.

Een mooi voorbeeld van 'opdelen' zijn de 4416 batterij cellen (Panasonic 2170 cell) in de Tesla Model3 LR. 1 cel = 5750mAh. Op 1C zou de batterij 5,7 Ampere trekken op de nominale 3,7volt. Doe die stroom X 4416 = 25171 Ampere (!) = 93kW. Ik heb vorige week nog 'getankt' aan 120kW dus het lijkt dat Tesla zijn batterijen net over de 1C laat laden. (Al zou binnenkort 200Kw mogelijk moeten zijn met Supercharge V3).

Om de 25171 Ampere (!) te handelen trekken ze het voltage bij het lader op tot 350 volt zodat de stromen in de laadkabel 'beperkt' blijven tot +- 342,8 Ampere. en daarna wordt al deze energie verdeeld over de 4416 cellen aan een lager voltage en lagere stroom per cel.

Ter referentie: thuisladen gaat max aan 11kW met 3fase, ongeveer 0,1C.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 21 juni 2019 00:06]

Maar dan heb je het in dit voorbeeld toch over 2 cellen van 2000mah die beide met 12,5A worden geladen, daar 1 tot 2 gewenst is per cel.
Je hebt honderd procent gelijk, en laden met 1/10de C, druppelladen, is doorgaans al 30 jaar de 'standaard' om cellen niet te overladen, echter doe je in je reactie wel de aanname dat het over het laden van 1 cel gaat. Apple had in de iPhone al 2 cellen, Tesla gebruikt een pakket met tientallen (?) pakketten van honderden cellen, en dit alles wordt netjes geregeld, laadstromen verdeeld, ontlaadstromen verdeeld dat cellen zo min mogelijk laden en ontladen, zo lang mogelijk binnen de optimale marge (30-80%) blijven, etc. Op die manier van parallel laden kan Tesla met de supercharger V3 tot 250kW laden (bij een flink hoger voltage van cellen in serie, uiteraard).

Een aanname van mij kant is dat Vivo ook geen accu's binnen een half jaar tot een jaar om zeep willen helpen en dat ze wellicht 4 cellen van 1Ah of 8 van 500mAh gebruiken en zo de laadstromen per cel wat kunnen temperen, maar dat is voor mij ook gissen. 4Ah-accu's zouden ook makkelijk 24 uur mee moeten kunnen gaan, dus ik zou graag mijn telefoon met een dergelijke accu willen kunnen vertellen dat hij er zo traag over mag doen als hij goeddunkt, zo lang hij 6:30/7:30 weer 100% vol is (en dan ook nog eens niet al 3 uur op 100% ligt, want dat is ook niet bevorderlijk).
4 cellen van 1ah waar je 30 watt per stuk in pompt is net zo belastend als 1 cell van 4ah waar je 120 watt in pompt. Ja, je kan in plaats van 24 ampère aan 5v door je laadkabel naar 6 ampère op 20 volt gaan bijvoorbeeld dan heb je een veel minder dikke kabel nodig, maar de cell blijft een bepaalde C charge ontvangen. Er zijn wel opstellingen waar meerdere cellen nut heeft maar voor het aangekaarte probleem telt het hoeveel energie er in kan en hoeveel je er in stopt. Al gebruik je een miljard cellen, als ze allen met 10% per minuut geladen worden zit je gewoon op 6C

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20 juni 2019 12:17]

Geef mij maar gewoon gezond geduld en een laadstroom van 0.5c.
Je mag altijd een normale 5V 1A lader gebruiken en bij sommige toestellen kun je zelfs de snellader functionaliteit uitschakelen.

Ik gebruik graag snelladen en vind het zelfs jammer dat mijn huidige toestel maar tot 15w gaat (afkomstig van een Huawei met 22,5w).

Op de accu heb ik nog steeds 2 jaar garantie en gelukkig, zelf bij moderne toestellen is het vervangen van de accu niet z'n probleem.
2 jaar garantie op de accu ? Dacht dat dit meer een gevalletje "wat verwacht mag worden" is.
Het is altijd een grijze gebied. Ik ben bij Samsung gaan kloppen met een S7 waar de accu te veel achterruit was gegaan binnen de garantie periode. Standaard antwoord was: ja het is een accessoire, dus 6 maanden garantie. Maar niet, want de accu is ingebouwd en niet bedoeld om door de consument vervangen te worden, dus geen accessoire.
Dan was het, ja maar het is een onderdeel waar slijtage wordt verwacht. Dan was mijn vraag wat is de verwachting, hoe lang zou z'n accu moeten gaan*, wat is de levensduur en waar staat dat beschreven. Daarop kwam geen duidelijke antwoord wel twee keer een accu onder garantie laten vervangen.

Bij ebikes bijvoorbeeld krijg je van sommige fabrikanten een duidelijke indicatie van de verwachte slijtage, bijvoorbeeld bij Bosch is het vaak binnen 2 jaar < 200 laadcyclus en meer dan 40% capaciteit verlies = accu mag onder garantie gerepareerd worden.

Bij mobiele apparaten zie ik deze informatie negers. Dus op het moment dat mijn toestel binnen 1 jaar 20% capaciteit verliest (wat het het geval van de S7) ga ik gewoon garantie claimen.

*ik weet dat tijd geen indicatie is voor een accu. Als je toestel 1 keer per 2 dagen oplaadt of 2 keer per dag, maakt een grote verschil. Echter zie ik bij meeste Android toestellen geen teller met de laadcyclus.
Ik heb een S8 met >20% capaciteitsverlies, terwijl bij de introductie (na de Note 7 debacle) Samsung zei dat de S8 slechts 5% capaciteit verliest na 2 jaar.

Bij de Samsung service point werd mij gezegd dat ik geen garantie meer heb, omdat mijn behuizing ergens in een hoekje een hele kleine beschadiging heeft.

Als de werknemer hem alsnog opstuurt zou ik onderzoekskosten moet betalen om mijn toestel ongerepareerd terug te krijgen.
5v 1a is ook niet een laadstroom van 0.5c voor de meeste telefoon batterijen.
Is dit gebaseerd op feiten? Of onderbuikgevoel?

Ik denk toch echt het laatste. Je maakt een aantal aannames in je berekening waardoor je een aantal foute conclusies maakt. Zo worden cellen parallel worden geladen, de stroom per cel is hiermee veel lager dan je nu schetst.
Daarnaast zijn je opmerkingen over degradatie dusdanig generiek dat er ook geen conclusies uit kunnen worden gemaakt.

Betreft je gezond geduld en lage laadstroom ... Dat was ooit een eng hoge laadstroom voor een belachelijke capaciteit in een belachelijk kleine package. Over 5 jaar klaag je waarom het laden van je oude apparaat zo lang duurt en dat je echt iets nieuws moet hebben.
Cellen worden vrijwel nooit parallel geladen in telefoons, het is haast altijd een enkele unievorme cel. De reden hiervoor heb ik zelf reeds uitgelegd hierboven en is daardoor nog eens onderbouwd door Techneut. In het kort het gaat te kosten van de capaciteit en cellen zijn nooit helemaal gelijk in capaciteit en weerstand dit veroorzaakt samen meer problemen dan het opleverd.

De opmerkingen over degradatie zijn generiek omdat er niet in detail op de laadtechnieken en cel chemie wordt ingegaan dus we kunnen er ook niks concreets over zeggen aangezien het van deze en andere dingen afhankelijk is.

Ik weet niet waar je het over hebt sinds lithium accu's in de kinderschoenen stonden was een laadstroom van 0.5c al hartstikke normaal. Dat de stroom sterkte toen lager was omdat de capaciteit kleiner was is logisch. Deze hele C rating schaalt op basis van de capaciteit van een cel met een reden.
Typisch aangeraden snelheid is leuk. Voor typische cellen. Maar cellen die gemaakt zijn voor snelladen worden nog relatief licht belast met 5c. Laten de telefoonfabrikanten daar toevallig ook mensen met kennis van in huis hebben die aan deze zaken werken en waarschijnlijk hebben we weinig tot geen problemen. En als droplul 1 er een zooitje van maakt, zijn er genoeg anderen om het wel goed te doen. Lijkt me sterk dat ze nu samen een club oprichten om ons te laten branden in lithium vuur of een samenzwering om ons elke half jaar nieuwe telefoons te laten kopen.

Hoewel ik het best een redelijke trade off zou vinden, extreem snel laden wanneer nodig, tegen extra slijtage, en als dat na een half jaar veelvuldig (dagelijks) extreem laden ervoor zorgt dat zo'n accu nog maar 80% capaciteit heeft de keuze hebben om voor 25 euro weer een nieuwe accu te krijgen. Keuzes zijn niet altijd positief, maar meestal is het wel fijn.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20 juni 2019 11:05]

Dus het was verstandig van mij om bij het uitkiezen van een draadloze lader de langzaamste te pakken die ik kon vinden? Ik heb een 5 watt ipv een snellere gepakt. Ik gebruik de draadloze lader alleen als ik in bed lig, dus heb dan alle tijd :P Of is een nog langzamere beter?
Dacht je net enige vorm van standaardisatie te krijgen door USB-C komen nu al die fabrikanten met eigen snellaad technologieën die allemaal andere kabels en opladers nodig hebben.
T is iniedergeval vaak wel backwards compatible. Ik kan elke usb c lader in een telefoon duwen en krijg er wel 5v1a uit
Inderdaad, wat is er mis met de standaard usb-pd van max 100watt
Dat die 100w bereikt dmv voltage ipv ampere? Ben behoorlijk fan geworden van bijv. Dash charge van oneplus. Je telefoon wordt niet heet tijdens het laden.
Lithium ion laadt altijd met een oplopend voltage (constant current). Verschil bij Dash is dat de voltage regulator in de lader zit ipv de telefoon en dat scheelt idd warmte.
Ik denk dat je constant current verkeerd begrijpt.
De elektronica regelt de ingangsspanning zodanig dat de hoeveelheid stroom door de accu constant is. Bijvoorbeeld constant current van 5A.
De spanning varieert niet veel, die komt in ieder geval niet hoger dan ongeveer 4.4 V.
Er zit in de telefoon dus altijd een buck converter om 5V/9V/12V/15V/20V om te zetten naar constant current, met maximaal ongeveer 4.4V. Enige uitzondering is 5V, in dat geval kan je ook een LDO gebruiken (omdat de spanningsverschil toch zo laag is, is de efficientie hetzelfde).

[Reactie gewijzigd door mohf op 20 juni 2019 21:47]

Ik weet dat de spanning oploopt van zo'n 3.7 naar zo'n 4.3 en niet onbeperkt(dat suggereerde ik toch ook nergens?) maar bedankt voor je aanvulling. Het voornaamste ding wat ik wilde zeggen aan degene boven me is dat Dash charge dus anders werkt, omdat het voltage in de lader al omgevormd wordt naar 3.7-4.4v ipv continu een (hopelijk) stabiele 5v af te geven.(QC is idd weer anders) De voltage regulator zit dus in de lader ipv de telefoon. Dat is een erg fijn systeem, behalve dat het dus alleen werkt met proprietary kabels en laders.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 20 juni 2019 23:24]

Mijn 1+6T laadt met bijna 4A aan 5V en slikt geen 9V of 12V van bijv de snellader van de Xiaomi Mi Mix2S van mijn stiefdochter.
Wat was er ooit mis met 640k?
Mijn opmerking gaat niet over het feit dat er geen vooruitgang geboekt mag worden maar over het feit dat een bestaande standaard niet gebruikt wordt die grofweg hetzelfde kan, hierdoor kunnen andere smartphones niet snel geladen worden met deze lader omdat ze de afwijkende laadmanier niet ondersteunen. Brengen ze morgen een usb-pd uit die 250watt aankan, zoveel te beter.
Dit gaat warm worden als ik de cijfers lees...
4000mah aan 3.7volt wil zeggen dat de batterij (4 * 3.7) 14.8 Watt/uur bevat.

laden aan 120 watt voor 13 minuten (120 / 60 * 13) 26 Watt leverd.
Hier gaat dus 11.2 watt verloren in warmte in 13 minuten tijd.

Ik gok dat deze lader laad aan 20volt / 6 ampere.

wat is er trouwens met de 12 volt standaard voor snel laden gebeurd ???
Deze lijkt niet meer in de usb charge spec's te zitten... de snel lader van mijn Lenovo p2 (snapdragon 625) laad aan 12v / 2A (24 watt)
Sinds de USB PD revisie 2.0 is 12V eruit en 9V en 15V erbij gekomen:

https://en.wikipedia.org/...B_Power_Delivery_(USB_PD)
Als ze het net zo aanpassen als bij Dashladen aat de warmte voornamelijk in de lader zitten en niet in jde telefoon. Ik heb een Oneplus met Dash/Warp lading. Die gaat echt als een trein tussen de 20 en 80% en de telefoon wordt nauwelijks warm. De lader wel
Er wordt niet 13 minuten lang met 120W opgeladen. Li-ion batterijen hebben 2 oplaad-fasen: constant current (die met 120W gaat) en constant voltage (die bij 120W begint, langzaam inzakt en stopt bij ongeveer 5-10% van 120W).

Constant voltage wordt ook wel druppelladen genoemd en begint als de accu ongeveer 80% is.

[Reactie gewijzigd door mohf op 20 juni 2019 23:57]

Is opzich wel mooi dat het steeds sneller gaat met het laden, maar zoals al eerder is aangegeven gaat de accu des te sneller stuk, zou zelf dan ook persoonlijk een telefoontje willen zien die deze snellader heeft icm een uitneembare accu.
Ik merk niets van eerder stuk gaan. Ik heb mijn Oneplus nu ongeveer 2 jaar en mijn screen on time is nauwelijks afgenomen. Tijdens het laden wordt hij ook nauwelijks warm
Maar ik laad nu ook niet meer hele nachten. Ik maak me geen zorgen als mijn telefoon in de avond maar 25% heeft. De volgende ochtend heeft hij 23% of zo en 20 minuten aan de later tijdens het ontbijt en hij zit weer tegen de 70% aan. Echt 100% gebeurt maar zelden. Even een paar minuten laden en ik kom de dag wel door.
Dat de accu sneller stuk gaat hang van veel meer factoren af, en mogelijk dat ze dus met deze snellaad techniek ook weer nieuwere accu's gebruiken.
120 watt door een usb(-c) snoertje... Dat is bij 5V reken reken 24 Ampère... _/-\o_
Er vliegen regelmatig snoertjes in de fik door dit soort spanningen. Kennis van familie hun huis is afgebrand door een defect laadsnoer op de telefoon. Dit is door de brandweer uitgevonden tijdens de beoordeling.
Regelmatig? Ik ben er nog steeds van mening dat er maar een paar branden hierdoor zijn ontstaan en zelfs dan is het vaak door mensen die een kabel onder een kussen leggen en daardoor warmer wordt aangezien er geen koeling mogelijk is.
Jij gooit ook je wasdroger het huis uit? De meeste branden ontstaan door die dingen en niet door telefoons
USB kan tegenwoordig ook 9 of 12 volt laden (in iedergerval QC 2.0 QC 3.0 en QC 4.0 )
USB Power Delivery ondersteunt 5V, 9V, 15V en 20V.
Bij dit soort laadtechnieken wordt dan ook een hoger voltage gebruikt ;)
Dat zullen dikke kabels worden... laat staan een 5m snoertje.
Misschien eerst even inlezen? https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C#USB_Power_Delivery

" USB Power Delivery uses one of CC1, CC2 pins for power negotiation up to 20 V at 5 A (or whatever less the source can provide). It is transparent to any data transmission mode, and can therefore be used together with any of them. "
Ik ben benieuwd naar de levensduur. Het is bekend dat snel laden afbreuk doet aan de levensduur. Zouden ze die ook testen?
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de mensen die al een tijdje SuperVOOC enzo gebruiken.. Of iemand toevallig bekend metreviews hiervan over een bepaalde tijd?
Mijn broertje zijn S6 viel altijd rond de 30-40% uit. Dit, na net 3 jaar! Op de S6 kan snelladen niet uit en hij gebruikte de originele oplader, dus met snellaadfunctie! Nou, vervolgens heb je dan mijn vriendin met toen nog haar iPhone 6S Plus. Na net 2 jaar begon de telefoon rond de 10-20% uit te vallen. Dat is een iPhone ZONDER snellaad functie, wederom met de originele lader. Daarvoor had ze de Galaxy Note 4, met snellader en de accu daarvan begaf het na ~1,5 jaar (telefoon viel al bij ~50% uit). Recent nog haar iPad, 3 jaartjes oud en de iPad valt uit rond 50-60%. iPad zonder snellaadfunctie met de originele oplader.

Ik heb zelf een S7 Edge voor 1 jaar gehad, soms wel mee snelgeladen, soms niet. Geen last van. Daarna had ik de S8, voor 2 jaar, soms wel/niet mee snelgeladen. Ook geen last van! Vroegah had ik nog een S4, met snellaad functie. 3 jaar gehad, en tot op de laatste dag deed de accu het tot aan de laatste 1% perfect!

Uit mijn ervaringen kan ik er geen conclusie van trekken...Naja, van de iPhones hoor en lees ik vaak slechte verhalen mbt accuduur, maar toen hadden ze geen eens snelladen! Dus, tja...

Ik heb nu, sinds een paar maanden de Huawei Mate 20. SInds ik dat heb, hoef ik nooit te denken aan het ding snel bij te laden. Het gaat met gemak 3 tot 5x langer mee dan mijn Galaxy S8...dus dat zegt nogal wat!

[Reactie gewijzigd door thesinsher op 20 juni 2019 13:04]

Ik ben geen expert, maar vaak is het niet het snelladen aanzich, maar de hitte die de accu beschadigd qua levensduur. Tevens is het opladen naar 100% en ontladen naar 0% veel schadelijker voor de accu's in telefoons.

Er zijn oplaad methodes die het grootste gedeelte van de hitte in de powerbrick te laten, via de laadcircuits, waardoor de telefoon bespaard wordt.
Edit: voor duidelijkheid Dashcharge or Warpcharge van OnePlus of VOOC van Oppo

[Reactie gewijzigd door brammetje1994 op 20 juni 2019 09:08]

Dashcharge/Warpcharge is echt geniaal. Wat ik merk door het snelladen is dat ik mijn telefoon savonds met ongeveer 20% zonder laden wegleg en sochtends voor ik weg ga binnen een uurt tot 80% laad. Waar ik vroeger dat ding continu aan de lader had liggen.
Ik begrijp niet hoe dit anders is dan bij andere laders en heb geprobeerd dit op te zoeken, maar kan geen heldere uitleg vinden. Kun je dit toelichten?

Wel kwam ik een artikel tegen op tweakers dat een Huawei snellader noemt die de laadspanning bijstuurt, afhankelijk van de temperatuur. Zo bijzonder is dit nou ook weer niet, want een beetje betere multi-lader voor oplaadbare batterijen die ik heb van 14 jaar geleden heeft dit ook al.

Overigens scheelt het al heel veel, als je je telefoon met de ‘batterij-kant’ op een oppervlak legt, wat een hoge dichtheid heeft en dus niet zo snel warm wordt. Een stenen vensterbank blijft langer koel dan een Ikea tafel van geplastificeerd meubelplaat.
Dus jouw ervaring is voor jou ook de norm? Een beetje kortzichtig, vind je niet? Een zwaluw maakt de lente niet.
Hij is niet de enige. Ik merk ook dat ik sinds ik gebruik kan maken van het snelladen op mijn OnePlus Pro7 dat ik mijn telefoon heel anders oplaad. Je laat hem namelijk niet de hele nacht aan de lader liggen, je/ik denk meer van over een half uurtje moet ik weg dus laat ik mijn telefoon even bijladen. En dan laad je hem op tot circa 80% en dat is beter voor de accu. Je gaat veel minder vaak doorladen tot 100% en dat is echt een verschil.
Ik laad ook meer dan 2 jaar lang de hele nacht mijn oneplus 5 met snellader en de 🔋 is nog 👌..
Toch is het niet voor niks dat ook bijv. Tesla slechts bepaalde cellen gebruikt en niet alle zodat ze zoveel mogelijk cellen binnen de 30-80% range behouden. Er is ook een veerboot op accu van Denemarken naar Zweden en die komt nooit beneden de ongv. 40% en 58% (don't quote me on that) om op die manier de batterijen te ontlasten. Het is zo dat een mobiel tegenwoordig redelijk goed kan tegen 100% opladen, maar ik weet zeker dat als je een mobiel 2x op een dag van 30-80% oplaad i.p.v. van 0-100% dat je na een jaar of twee een veel betere levensduur hebt door de ontlasting.
Dus onderzoeken zijn helemaal niks waard? Dat er afwijkingen zitten in gebruik wil niet zeggen dat het over het algemeen klopt, onderzoeken zijn dus heel waardevol. Daarmee is het niet zo dat als jij zegt ik heb er geen last van, het geen fenomeen is. Jij hebt er alleen geen last van. Misschien heb je er zelfs wel last van maar merk jij het niet, kan ook nog.
Dit is de logica van “Mijn rokende opa werd 100 en had geen kanker”. :/
Het is wel belangrijk om dan te vermelden dat bij Super VOOC 2 cellen parallel geladen worden met 10v / 5A . De stroom wordt dus wel verdeelt en er staat 25 watt over een enkele cel.
https://www.theverge.com/...ind-x-lamborghini-edition

[Reactie gewijzigd door mitchell_517 op 20 juni 2019 09:47]

De stroom wordt dus wel verdeeld. Maar dan wel over twee cellen met de helft van de capaciteit, die dus ook maar de helft van de laadstroom kunnen hebben...
Zie, zo wordt het grootste probleem met elektrische apparatuur op accu's wel getackeld. Ben benieuwd wat dit doet voor de levensduur van de accu's en de veiligheid. Niettemin een geweldige ontwikkeling!
in de voetsporen van xiaomi. :)