Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt testversie van Edge met Chromium-engine uit voor Windows 7 en 8

Microsoft maakt testversies van zijn nieuwe Edge-browser die is gebaseerd op de Chromium-engine beschikbaar voor Windows 7, 8 en 8.1. Sinds april verschijnen er al testversies voor Windows 10 en later volgden ook varianten voor macOS.

De preview builds van het Microsoft Edge Canary-kanaal zijn nu ook te downloaden voor de oudere Windows-versies. Deze versie wordt vrijwel dagelijks geüpdatet. Er is ook een Dev-kanaal met wekelijkse updates, maar die versie is alleen beschikbaar voor Windows 10 en macOS. Binnenkort moet ook het bètakanaal geactiveerd worden, waarin releases een tussenpoos van zes weken hebben. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe Edge-browser het bètastadium bereikt.

Microsoft schrijft dat de functionaliteit van de testversie van de Edge-browser op de oudere Windows-versies grotendeels gelijk is als op Windows 10. Wat het verschil is noemt de browsermaker niet. Microsoft heeft toegezegd dat de nieuwe Edge-versie voor alle Windows-versies die nog ondersteuning krijgen beschikbaar zal zijn. Nu er ook versies zijn voor Windows 7, 8 en 8.1 is die belofte ingelost.

Eind vorig jaar maakte Microsoft bekend met een nieuwe versie van Edge te komen die gebaseerd is op de Chromium-engine. De browser krijgt een Internet Explorer-modus in tabs, die compatibel is met IE11. Tweakers publiceerde in april een preview van de nieuwe Edge-browser.

Edge

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-06-2019 • 07:44

63 Linkedin Google+

Submitter: jelle810

Reacties (63)

Wijzig sortering
Ik moet bekennen, ben recent op 4 devices (een telefoon die werk/privé is, een werk workstation, een werk/privé laptop, en een privé PC) naar Edge-Dev overgestapt, en het werkt echt geweldig. Zelfs een obscure extentie (mapservice enhanced) werkt gewoon. De debug functie is ook geweldig, en door de aanwezigheid van darkmode beter out-of-the-box dan Chrome. Het verbaast me hoe gepolijst het systeem is. Vooral doordat ik op diverse systemen direct kan switchen tussen werk/privé modussen (en daarmee dus ook de sync heb, en SSO, en andere enterprise security features) is enorm welkom. Het zorgt er ook voor dat de Windows Timeline feature goed integreert. Die overigens ook weer integreert met de MS Launcher op m'n Android telefoon. En belangrijker (voor mij): inherent en natively géén google.

Onder water heb ik nog steeds wel een klein probleempje met het feit dat er alleen straks nog Blink/Webkit (chromium) als render engine bestaat, naast het significant kleinere Gecko (wat het door een overmacht moeilijk kan krijgen), maar goed... zelfs Microsoft blijft blijkbaar (helaas) nog een trident-tab functie ondersteunen...
Het is snel en stabiel, maar ik mis toch de responsiveness van de ‘echte’ edge, opstarten van de nieuwe is langzamer, en scrollen voelt altijd nog wat log aan (net als in chrome/electron).

Ik hoop heel erg dat ze het ‘native’ scrollsysteem van windows (wat nieuwe apps en het startmenu/instellingen gebruiken) kunnen toevoegen aan chromium edge, dan zou ik 100% om zijn.


edit: #edge-experimental-scrolling geeft bijna perfecte ervaring.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 20 juni 2019 12:24]

"coming soon: Smooth Scrolling
Improved scrolling performance and responsiveness"

Ik ben blij om dat te lezen,want dit is niks zo op deze manier.
Waarom zou je wachten?
Plak dit in je adresbalk: edge://flags/#smooth-scrolling en enable het :)
ik heb het enabled, maar nog steeds geen smooth scrolling na restart?
Hij is smoother, maar hij glijd niet naar beneden zeg maar. Nog steeds hakkelend.
Edit: Ik heb Chromium Wheel Smooth Scroller extensie geinstalleerd en het is goed nu!
Bedankt voor deze geweldige tip! De tip van de dag!

[Reactie gewijzigd door pennywise666 op 20 juni 2019 09:59]

Mogelijk dat de twee flags die hier genoemd worden, beter aan je verwachtingen voldoen:
https://www.reddit.com/r/...hromium_edge_or_chrome_to

Dus:
edge://flags/#edge-experimental-scrolling
&
edge://flags/#compositor-threaded-scrollbar-scrolling

Sowieso wel interessant om eens door edge://flags/ te scrollen. chrome://flags/#focus-mode is bijvoorbeeld ook een aanrader als je het mij vraagt. (Na activeren, rechtermuisknop op tabblad en 'focus this tab' aanklikken).

[Reactie gewijzigd door NSG op 20 juni 2019 13:53]

Open-as-Popup extensie gebruik ik daar al voor en dan kan je die window ook terug zetten weer als tab.
denk dat Enable experimental scrolling. beter werkt :)
Ja het staat in aankondigingen, maar de specificatie lijkt te gaan over het loskoppelen van de scrollbar met de thread, ze lijken nergens te spreken over de echte feel van windows 10 voor scrollen (vooral met touch en touchpad merkbaar). Ik hoop uiteraard wel dat dit wordt toegevoegd, en dan liefst ook meteen fluent design er weer in terug werken.
Ik deel je mening ook. Het is een bijzonder fijne browser geworden en in sommige opzichten ook zeker beter dan zijn Google evenknie. Wel heb ik het gevoel - maar ik heb het nog niet actief gemeten - dat de batterijduur van mijn Macbook onder Edge heel snel dropt. Bij Chrome doet hij dat niet.
Dat was juist de reden dat ik op mijn Surface Go altijd Edge gebruikte. Daarmee was de accuduur veel langer dan bij Chrome. Ik hoop dat MS juist wat aan CPU honger doet van de nieuwe Edge.
Kleine correctie: je schrijft "Blink/Webkit (chromium)", maar WebKit staat daar los van. Blink komt weliswaar uit WebKit voort, maar is inmiddels zo ver een andere richting opgegaan dat je ze echt niet als één engine kan zien, nog even los van het feit dat andere mensen er de scepter zwaaien.
Gebruik Edge-Dev sinds deze week als zakelijke browser en het werkt prima inc de extensions die ik wil gebruiken. Hoop wel dat snel meer onderdelen gaan synchroniseren,.
Zelfde hier. Edge + MS Launcher. Goede combo. Probeer sowieso wat minder van Google zijn diensten gebruik te maken en zie dat ik, ook vanwege mijn werk als Windows beheerder, wat meer richting de MS hoek ga. Wat ik nog wel wat mis in Edge Dev is het kunnen syncen van favorieten door in te loggen met mijn Office365 werk account. En ook vind ik het wel praktisch om een aantal tabs te pinnen. Pinnen is geen probleem, maar deze zijn dan niet 'gelockt'. Zal vast wel een goede extensie voor zijn, maar ben nog zoekende dus als er nog iemand tips heeft.
Jazeker:

https://efotinis.neocities.org/deskpins/

Of is dit niet wat je zoekt?

[Reactie gewijzigd door pennywise666 op 20 juni 2019 14:56]

Zelf ben ik ook positief verrast door deze browser met prettige GUI. In het verleden is Microsoft niet de ideale browser ontwikkelaar geweest zachts gezegd. Mijn enige klaagpuntje is dat een nieuw tabblad altijd een BING venster weergeeft.
Ik denk niet dat deze hele switch naar Chromium veel zoden aan de dijk zet. Niet tech mensen kijken naar de naam, functies en willen wat ze gewend zijn. Edge is en was prima maar heeft de wind gewoon niet mee.
Edge was zeker niet prima. Het was gewoon een browser die je alleen in Windows kon gebruiken. Linux? Android? Mac? iOS? Het ontbrak volledig. Door over te stappen op Chromium is uitrol naar die platformen veel sneller te doen en dat is waar uiteindelijk de key to succes zit.
Ik gebruikt Edge op windows omdat de browser gewoon enorm snel was.
Veel sneller dan Chrome (zeker met smooth scrolling op chrome enabled).
Je onderschat hoeveel mensen de standaard browser gebruiken. Als it-afdelingen (en buurjongens) stoppen met het installeren van een andere browser omdat Edge prima is dan zal het snel marktaandeel terugpakken. Op Windows werkplekken uiteraard.
Dit leek mij inderdaad ook de reden dat ze dit doen, om het marktaandeel terug te pakken, omdat er nog genoeg consumenten en bedrijven op Windows 7 en 8 blijven hangen en deze geen Edge ondersteunen.

Enige wat ik dan niet snap, hadden ze dit niet 5 jaar geleden kunnen bedenken? In plaats van ontzettend eigenwijs een browser te ontwikkelen puur voor Windows 10, waarvan er geen mogelijkheid was dat de engine ooit op oudere Windows versies zou kunnen draaien... Misschien dat ze toch de kleine illusie hadden dat iedereen direct naar Windows 10 zou overstappen.
Ik denk dat de "buurjongens" tegenwoordig steeds minder nodig zijn, en dat de meeste Chrome installaties komen door gepush vanuit Google, niet vanuit fanboys. Dat gaat met een Edge op Chromium natuurlijk niet veranderen. Er zijn best een hoop onwetende mensen die vatbaar zijn voor "je browser suckt, download een betere van ons!" (daarbij niet wetende dat Google ze met zo'n stap nog beter kunnen dataminen).
De "handige buurjongen/man" is voor de verspreiding van Chrome al lang niet meer nodig. Sinds google chrome promoot komt iedereen die gebruik maakt van google als search engine "vanzelf" naar Chrome.

Zelf heb ik het niet zo op Chrome, en ben een Waterfox gebruiker.
Als mensen een Windows 10 device kopen, komt deze standaard met de huidige Edge. Die ziet er voor veel mensen niet bekend uit, waardoor men vaak Chrome downloadt. De nieuwe Edge ziet er qua interface toch wel degelijk Chrome-achtig uit, waardoor men misschien toch sneller blijft hangen. Gebruik zelf de beta nu al een paar weken naar volle tevredenheid (behalve de laatste update, waardoor mijn Tab-toets nu een crash veroorzaakt).
MS is dom bezig geweest door met een nieuwe browser te komen in W10 die maar half af was. Ik heb het een keer gebruikt en kwam er al snel achter dat veel functionaliteit ontbrak. Ik heb geen zin om bij iedere Windows update weer na te gaan of de browser nu beter is en nu starten ze weer opnieuw met een andere browser op basis van Chromium. Ik snap al die positieve verhalen van andere mensen die reageren daarom ook niet.

[Reactie gewijzigd door Kamiklase1 op 20 juni 2019 08:50]

Omdat die het dus wel een kans hebben gegeven, je hoeft het uiteraard ook niet te proberen.
Wat voor de een "half af" is, is voor de ander voldoende. Niet iedereen gebruikt dezelfde functionaliteit. Vooral de simpele thuisgebruiker eist niet zo veel van een browser, behalve het correct renderen van websites. Die krijgen gewoon een zoekbalk voor hun neus (of typen www.google.nl in hun adresbalk, compleet met nutteloze retro 'www' ervoor), typen daat in wat ze willen zien en klikken verder.
Zelf zou ik het web nooit op gaan zonder een aantal extensies (vooral content blockers om het zwaar vervuilde web weer schoon te maken), maar de gemiddelde internetter heeft volgens mij niet zo veel eisen.
"Ik snap niet dat andere mensen die de nieuwe browser hebben geprobeerd en er helemaal blij mee zijn dat ze blij zijn met iets wat ik zelf niet heb geprobeerd."

Heel vreemd inderdaad.... 8)7
raar dat ze nog een versie maken voor Windows 7 aangezien deze unsupported zal zijn tegen dat de browser ook effectief de stable versie bereikt ( 14/1/2020 )
Ja dat verbaast mij ook inderdaad dat ze dit doen, nog tijd investeren in een OS wat uit of support gaat.
Zo raar vind ik dat niet. MS ondersteunt Mac OS toch ook niet, maar maakt wel een Edge die daar op draait? Of al die apps die nog oude versies van iOS/Android ondersteunen die Apple/Google allang al niet meer ondersteunt? De lifecycle van een OS heeft verder geen relatie met die van de applicaties die daar op draaien.
Waarschijnlijk was het relatief makkelijk en het helpt met het marktaandeel /acceptatie.
Ik denk dat ze dat doen omdat er mensen NIET zullen overstappen naar Windows 10, maar dan WEL de browsers nog gelijk proberen te trekken zodat ze iig op dat punt niet achterlopen. Waarschijnlijk weinig moeite om te doen. Maar vind het opzich alleen maar goed nieuws.
Je vergeet de zakelijke markt die nog 3 jaar support kan kopen. Dus 14-01-2023 is het effectief.
@Noisia Vraag het mij af. Edge was vanaf dag één al een hele goede en vooral snelle schone browser. Voor mij echt een verademing. En toch kon edge geen grip op de markt krijgen.

[Reactie gewijzigd door laue op 20 juni 2019 08:33]

Als ik mij puur baseer op mijn omgeving gebruikt men alsnog Chrome omdat:

- hun telefoon deze ook heeft
- want sneller (dat beweren natuurlijk kennissen en vrienden die zelf niet beter weten)
- Google is betrouwbaar en veilig (die laat ik in het midden voordat ik een lap tekst moet typen)

Al moet ik zeggen dat mijn ouders op hun Windows 10 tablet Edge gebruiken, ik weet nog toen een familielid doodleuk Chrome erop gooide en ik meteen een telefoontje kreeg dat de boel niet goed werkt, nee natuurlijk niet met een 10.1" touchscreen en 2gb RAM.

Voor de rest vond ik Edge wel fijn naast Firefox, ik gebruik die laatste al jaren maar voor Netflix pakte ik Edge en dan ga je stiekem af en toe het ook voor andere dingen gebruiken, mag Google met Chrome nog wat van leren.
Idem Windows 10Mobile, een uitstekend platform, maar gebruikers en geforceerde marktwerking(Als je bij een willekeurige telefoonwinkel binnenliep en een Windows Phone wilde kopen probeerden de verkopers die je actief uit je hoofd te praten(Marge op W10M toestellen was lager), en de onzinverhalen over dingen die er niet op zouden kunnen kwamen zelfs uit de mond van KPN consultants die zich in een hoek gedreven voelden als je ze liet zien dat zelfs hun eigen VOIP platform er WEL op functioneerde??

De onlogica van jan met de pet en het advies ome joop die er eigenlijk helemaal niets van weet winnen het vaak van mensen met kennis, omdat de groep onkundige mensen nu eenmaal een grotere afzetmarkt is.
Ik heb zelf nooit Edge gebruikt omdat ondanks dat de engine snel was, de UI vaak bleef haken, glitches vertoonde, inconsistent werd en me veel te veel ruimte innam.

Deze incarnatie van Edge lijkt die problemen grotendeels opgelost te hebben dus misschien dat ik het eens probeer de volgende keer als ik Windows boot.

Toch heb ik zeer slechte ervaringen met Microsoft-software, zoals Edge voor Android en de Microsoft Launcher voor Android, barstensvol analytics die niet moeilijk tot mij persoonlijk te herleiden zijn met de informatie die Microsoft heeft. En dan natuurlijk de troep die je op Windows 10 moet uitzetten om niet alles en nog eat naar MS te sturen. Ik ben benieuwd.
Ik vind het een vreemde keuze om voor o.a. Windows 7 welke op korte termijn EOL is nog een Edge browser te gaan ontwikkelen.
Zie verder op in de thread. Support voor zakelijke versies van W7 loopt tot 2023.
Ja maar of ik schat het totaal verkeerd in óf dat is maar een klein deel van de windows 7 machines die daaronder vallen.
Nee, juist niet verwacht ik. Juist die zakelijke klanten zijn langzaam bij het vervangen van W7. In de periode van W8 en W8.1 was dit verstandig. In die periode was de opvolging van W7 nog niet volwassen genoeg (denk hierbij aan de inrichting van W8 voor gebruik in enterprises).

Met W10 zijn die issues voor bedrijven opgelost geraakt. Updates zijn centraal te coördineren, dus geen automatische (feature) updates zoals bij een privé account. Compatibiliteitsproblemen kunnen nu eigenlijk ook geen uitvlucht meer zijn. W10 is al bijna 4 jaar oud, en W8 nog drie jaar ouder. Makers van applicaties voor Windows hebben dus ruimschoots de kans gehad om aan te haken. Is een applicatie nu nog niet compatibel, dan lijkt het mij verstandig om naar een alternatief te migreren, omdat het veelzeggend is voor de levensvatbaarheid van een applicatie als het nu nog niet goed met W10 kan aan sluiten.

Inhoudelijk zijn er dus geen argumenten meer om niet te switchen. Een reden waarom het bij bedrijven nu toch nog niet is gebeurd kan van strategische aard zijn. De Windows migratie kan bijvoorbeeld volgend zijn gemaakt aan de migratie van belangrijke bedrijfsapplicaties. Applicaties die bijvoorbeeld maar eens in zoveel jaar een upgrade krijgen, waarbij dan ook een aantal feature updates worden meegenomen. In die zin zie ik dat de upgrade van een OS eerder volgend is aan de activiteiten die ermee worden gedaan dan dat het OS hierin sturend is. Laat het bovenstaande geen rechtvaardiging voor deze praktijk zijn. Applicaties zo laat upgraden remt de ontwikkeling van het gebruik bij die bedrijven en de aansluiting van die applicaties op de rest van het IT landschap. Het is desondanks nog een realiteit bij te veel bedrijven en dus ook een realiteit waar Microsoft mee te maken heeft.

Om het bovenstaande lijkt het mij ook verstandig dat Microsoft W7 hierin ondersteunt. Het verhoogt de acceptatie voor Edge en biedt W7 klanten een alternatief voor de inmiddels bejaarde Windows Explorer, die juist op dat W7 platform vervangen raakt door andere (lees: niet Microsoft) browsers.
Dat ze eerst eens hun edge browser compatibel maken voor op de windows servers.
Nu moeten we werken met edge def en deze is echt niet stabiel genoeg en heeft problemen met de beveiliging :-(
Edge Chromium is nog steeds beta.
Dit betekent dus dat het een Win32 app is veronderstel ik? Betekent dat dan dat we eindelijk ook een 'standaard' MS browser onder Server OS'en (RDS) kunnen hebben behalve het verouderde IE? Ondanks dat we nu voor de meeste klanten Chrome draaien, zou ik een MS browser die wél werkt toejuichen.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 20 juni 2019 09:04]

Onder W2016 draait het. Wel mekkert EoC dat je in admin modus draait en suggereert om Edge te sluiten. Eenmalig, ddww. Met een gewoon user account zie ik geen probleem.
Heb hem inmiddels geïnstalleerd staan, helaas is/voelt deze Edge-Dev net zo traag als Chrome en is hij (nog) niet zo snel als de echte Edge. Ik hoop/verwacht wel dat Microsoft code van de oorspronkelijke Edge op termijn naar Chromium zal brengen. Daar profiteert Chrome dan ook weer van.

Maar verder goede browser zonder de ingebakken Google meuk.
Dat betwijfel ik. Edge Chromium is wel degelijk sneller dan normale Chrome en zelfs zuiniger. MS heeft een grote hoeveelheid Google rotzooi uit Edge Chromium gesloopt.
Weer jammer dat het dan net niet op Windows 8 RT uit komt, nog een verse browser op de RT versies zou best fijn zijn, dat is nu het enige wat begint tegen te werken.
Eens, vooral het terug bladeren naar de vorige pagina gaat soms enorm traag op RT. Verder is het gewoon een redelijk standaard browser die voor een RT-systeem voldoende is.