Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste telefoon van Vivo-submerk iQOO krijgt Snapdragon 855 en 12GB ram

Vivo-submerk iQOO heeft zijn eerste, gelijknamige telefoon getoond. De iQOO komt met een Snapdragon 855-soc, maximaal 12GB ram en een 6,4"-oledscherm. De smartphone is meteen beschikbaar in China en wordt mogelijk ook internationaal uitgebracht.

Volgens de Vivo-website is de iQOO beschikbaar in vier varianten. De basisversie heeft 6GB ram met 128GB flashopslag, daarna komen twee versies met 8GB ram en 128GB of 256GB opslag. De duurste variant heeft 12GB ram met 256GB opslag.

Alle modellen krijgen een 6,4"-oledscherm met een resolutie van 2340x1080 pixels. Het scherm heeft een druppelvormige inkeping, daarin zit een 12-megapixelcamera. De vingerafdrukscanner is achter het scherm verwerkt.

Achterop zitten drie camera's. De primaire camera heeft een 12-megapixelsensor, de Sony IMX363. Verder is er een 13-megapixelcamera aanwezig met een groothoeklens die beeldhoek heeft van 120 graden. De derde camera is een 2-megapixelsensor die wordt gebruikt voor een scherptediepte-effect.
Het toestel heeft nfc en draait op Funtouch OS 9, dat is gebaseerd op Android 9.0.

De accu heeft een capaciteit van 4000mAh. Met uitzondering van het 6GB-basismodel kan de iQOO op 44W snelladen. Daarmee zou het vijftien minuten duren om de accu voor de helft vol te krijgen. Voor een volle accu moet er een half uur langer worden gewacht. De achterkant van de iQOO is gemaakt van glas en heeft een ledstrip die als notificatielicht kan dienen.

Vivo richt de iQOO op gamers en daarom krijgt het toestel twee capacitieve schouderknoppen en een vapor chamber om de temperatuur binnen de perken te kunnen houden. Optioneel is er een controller beschikbaar waar de telefoon ingeklemd kan worden.

De iQOO is vanaf vrijdag in China te koop, het basismodel kost 2998 yuan, omgerekend met btw is dat ongeveer 475 euro. Het topmodel kost 4298 yuan, omgerekend met btw is dat zo'n 681 euro. Volgens Engadget heeft het merk ook plannen om de iQOO-telefoons 'op een gegeven moment' in andere werelddelen uit te brengen.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

01-03-2019 • 16:00

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Mijn volgende desktop replacement, met ingebouwde UPS :)

Serieus, waarom komt er niet een minicomputer uit, of dongle met android erop, die ik gewoon als desktop computer gebruik.
Ik kan alles doen met android,MS Office is beschikbaar, printen en scannen webbrowsen email, alles werkt. Bovendien, er is een app voor alles, en veel games!

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 1 maart 2019 16:07]

Samsung heeft DEX. Daarmee kan je Dex Desktop of Linux draaien op je telefoon als een Desktop computer.

[Reactie gewijzigd door TimmieWho op 1 maart 2019 16:12]

Misschien een stom vraagje maar werkt zo'n DEX ook voor non-Samsung phones ? :)
Ja, de Honor View 20 doet het prima in een DEX-cradle. (uiteraard geeft Huawei een eigen ontwikkelde desktopervaring en is het geen garantie dat andere merken ook zo'n desktopervaring bieden)
https://webwereld.nl/hard...ew20-als-desktop/pagina-3

Overigens heb je bij Samsung ook geen DEX meer nodig (2) denk ik, ik geloof dat je een recente S of Note gewoon met USB-C aan een monitor kan hangen en er automatisch een bureaublad van wordt gemaakt (+bluetooth muis en keyboard of de telefoon als trackpad/input gebruiken dan wel. Ja, ook een gewone USB-C hub werkt ook op de huawei zo blijkt uit de review van webwereld. Wellicht dat dat ook wel werkt op de Samsungs... Ik heb er helaas geen, anders zou ik het testen).

Geen flauw idee waarom ze met de S10 hier ook niet wat extra aandacht aan hebben besteed, want wat mij betreft is dit de toekomst wel.

[Reactie gewijzigd door musback op 1 maart 2019 17:00]

Volgens mij zag ik de note bij de media markt aan een monitor hangen.. Ziet er goed uit moet ik zeggen.. Wel handig je kantoor in je zak hebben zitten.
Denk het niet. Hardwarematig is het namelijk niets speciaals, gewoon een dockingstation zoals we al jaren kennen van laptops waarbij de communicatie over USB gaat (of mogelijks thunerbolt). Het is de software die het speciaal maakt, en die is door Samsung zelf ontwikkeld voor hun eigen telefoons.
Stomme vragen bestaan niet. Maar je had het kunnen opzoeken. :P
Nee, Dex werkt niet voor andere merken. Maar er zijn wel mogelijkheden om je android telefoon in te zetten als PC. Als je android telefoon tenminste OTG ondersteund.
Microsoft Continuum was geniaal...
Ze waren te vroeg met dit idee maar te laat voor een fatsoenlijk gevulde appstore erg lastige situatie waarin microsoft zat.
Ja echt jammer, heb nog 2 units liggen :X
Jar maar zelfs de Office apps in de store waren destijds niet volledig functioneel. Ik was heel even enthousiast tot ik als niet eens heavy user met de Office apps al tegen de nodige beperkingen opliep. Inmiddels gebruik ik al bijna een jaar een linux desktop, met grote tevredenheid, dus ik volg het Windows verhaal niet meer op de voet.
Blijf het jammer vinden dat Ubuntu Phone nooit wat geworden is. Zeker met de toestellen van vandaag de dag had dat echt een héél tof systeem kunnen zijn. Zeker in combinatie met de opkomst van USB-C docking stations.
MS probeerde het natuurlijk ook nog met Continuum.
Zeker, en heb er regelmatig gebruik van gemaakt, maar altijd maar die brick mee moeten zeulen..

Nu een Note9 en heb nog geen usb>hdmi kabel..
Binnenkort maar eens even bestellen
Het punt is volgens dat een beeldscherm voor gebruik zo groot moet zijn om prettig te zijn, dat meer ruimte reserveren voor hardware logisch is (desnoods achter het grotere beeldscherm). Of in de vorm van een nuc. Of je schaft voor 3 tientjes een meuklabtop aan die ook nog steeds krachtiger dan je mobieltje.

[Reactie gewijzigd door govie op 1 maart 2019 16:58]

Het zou ook handig zijn als laptops buiten een laboratorium te gebruiken zijn. Of niet alleen door labradors. Just sayin'.
...en hoe gebruik je die NUC onderweg in de trein? En die meuklaptop, past die ook in je broekzak?

Het idee van Ubuntu Phone was dat je een docking station gebruikt om je telefoon aan een groter scherm, toetsenbord etc te hangen en hiermee kunt werken als een normale desktop. Terwijl als je uitplugt, het systeem in "touchscreen mode" gaat en als een smartphone bruikbaar is.
Dat houd mij ook wat tegen. Op veel kantoren zijn wel rijen aan schermen, maar toetsenbord en muis is de laptop die mensen meenemen.

En als je een toetsenbord mee moet, heb je net zo goed een tas nodig dus kun je net zo goed het apparaat meenemen dat nog 10x zo krachtig is (in bepaalde zware taken zoals compilen / video bewerking etc).

Kijk wel erg uit naar de dag dat alleen de telefoon mee hoeft en je altijd overal even snel wat werk kan doen, of potje gamen op TV ofzo, zonder altijd je laptop mee te sleuren.
“Meuklaptops” zijn helemaal niet krachtiger dan je mobieltje.
Laptops/notebooks die sneller zijn dan je mobieltje (althans een flagship mobieltje) beginnen ergens bij de 1000 euro.
Chrome OS maakt dit in principe al mogelijk met de support voor Google Play and Android apps. In het verleden had je ook Jide's Remix, maar dat is geflopt.
De Jide Remix was echt een top apparaatje! Heb er zelf nog twee in bezit. Twijfel wat ik er mee ga doen aangezien de support, jammer genoeg, gestopt is. Wel had ik gelezen dat ze nog wel support geven op bedrijven, volgens mij.
Die zijn er al jaren, zelfs met Windows 10. Echter is een traditionele desktop vaak op ieder vlak superieur aan een dergelijke oplossing.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 maart 2019 16:17]

Mijn Huawei Mate 20 Pro heeft een draadloze desktop modus, werkt echt super.

https://youtu.be/oY3EsHIsJtE
Die zijn er gewoon hoor, zag er genoeg liggen in die enorme grote Winkelcentrum in Portugal, man zo groot als een kleine stadje bijna, niet normaal.

Hier wat foto's die ik genomen heb.

https://tweakers.net/ext/f/FrvnqdXUKiC90Kl08OevgsxQ/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/hfueGGRvFLbfaYUTF7cz7U3t/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/PMYdSbAd9X72pBVJ2kUQ1VUT/full.jpg

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 maart 2019 04:18]

Waar was dit precies?
Die Winkelcentrum heet Palacio do Gelo en ligt in de plaats Viseu‎ in Portugal.

Het heeft echt alles, een zwembad, een gymzaal, een ijsbaan, ga maar zo door, echt enorm.
Er waren ook Windows phones welke met een dongel op een tv aangesloten konden worden (draadloos via mirracast) hierbij was een aangepaste interface beschikbaar.
echter werd de functie weinig gebruikt, en dat icm met al weinig verkochte telefoons is dit in een stille dood gestorven.
Sommige telefoons kun je ook aan een DisplayLink-monitor hangen. Ik heb het wel eens geprobeerd, werkt aardig en is best stoer! De bijbehorende app vind je in de app-store.

Tot nu toe is er nog weinig interesse in deze functionaliteit (je mobiel als vervanger voor je desktop of laptop), maar het kan dus wel en ik vermoed dat het zeker nog wel een keer een vaart gaat maken.
Je hebt ze al jaaaren en ze worden steeds sneller. Ik heb er ook eentje met een i5 Y versie (low-power) van een jaar of 3-4 oud.
Die dingen die bestaan al jaren. Alleen niet allemaal even stabiel.
Gewoon dongle in hdmi poort steken + usbhubje zodat je toetsenbord en muis kunt aansluiten en je bent bezig. Voorbeeld: https://androidstick.nl/
Qua geheugen en opslag moet het makkelijk kunnen. Als je [url=https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.bochs]Bochs[url] op een dergelijk toestel installeert, kun je naar eigen gerief een OS installeren voor het geval Android niet voldoet. Of de rekenkracht genoeg is om het allemaal een beetje leuk te laten presteren, weet ik niet.
Daarvoor heeft Google natuurlijk zijn Chrome OS ontwikkeld. Ondersteunt dat tegenwoordig geen android apps? Je kunt natuurlijk ook kiezen voor software die niet door grote corporaties is ontwikkeld. De wereld van de freeware is gigantisch. Ik gebruik al ruim een jaar een pc zonder dat ik met ook maar 1 EULA of ander juridisch document akkoord heb moeten gaan. Gratis tekstverwerken, spreadsheets, geavanceerde foto bewerking, vector image bewerking, videobewerking, noem maar op, en nog 100% legaal ook. Ik heb al in geen maanden meer software van een website hoeven te plukken. Lang leve de repositories. 8-)
Was mijn eerste gedachte ook...
Die van mij ook :) 4000 Mah is toch wel heel aantrekkelijk, jammer dat de software voor mij onbekend is. Hoor er in ieder geval slechte verhalen over.
Zeer scherpe prijzen die ze vragen, mag van mij best naar Nederland komen.

Wat ik leuk vind van dit toestel is dat het lijkt of ze nergens op hebben bespaard. OLED scherm, drie camera's origineel design, dit waren toch wel de dingen die ik bij de Pocophone miste.
Die kost dan ook weer de helft. Mi9 zit meer in dezelfde League.
Let wel, dat zijn ex btw prijzen (plus China). Incl BTW is dat zegmaar 600 tot 800 — en dat is voor een chinaphone met deze specs normale prijs.
En zonder de dure consumentenrecht garantie en ook zonder de hogere lonen en belastingen van/voor het personeel in Europa.
Heb je zo'n coole druppel-notch, zit de camera niet eens in het midden. Is dat by design of heeft iemand de render verknalt?

Zie hier. De rode lijn is het midden van de notch.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 1 maart 2019 16:21]

Render, vergelijk hem met 1 na laatste plaatje en die is opeens wel in het midden.
12 GB? Hoeveel mensen hebben 12 GB in de desktop?
(Wellicht de tweakers onder ons, ik heb overal 32 GB in zitten, de volgende gaat 64 GB krijgen, gewoon omdat...)
Hoe veel mensen hebben (nog) 8 of 16 GB opslag in hun telefoon?
Hmm. De nieuwe 'megapixel' race?
Heb 32 GB in mijn desktop. Is ook wel eens nodig, ook. :) Met Flightsimmen en GIMP gaat het hard.
512MB here, werkt nog goed :)
Ik heb 256 KB in mijn Amiga 1000. Werkt prima!
12GB! Dat is meer dan menig desktop die wij bij klanten hebben staan...
Naar mijn weten heeft mijn telefoon nog 3gb, bij 6gb kan ik mij nog ergens voorstellen dat als je zo nu en dan een spelletje speelt dit best fijn kan zijn maar is 12gb ook goed te praten of is dit een beetje een a la ''wat de gek er voor geeft'' ?
Even als smartphone-leek.... maar wat draai je een op een mobieltje dat 12 GB RAM nodig heeft?
4k video edit? Bolt lekker als je filmpje in ram zit. Kun je pubg er split screen naast draaien... :)
Maar honestly ... Wat maakt het uit. Dat beetje batterij dat het extra vraagt ga je niet missen en wie weet wat de toekomst brengt. Leuke emulator of VM op je phone.
Die chinezen merken brengen veel toptoestellen uit. Dat is gunstig voor de prijs ontwikkeling.
Als ik naar de laatste toestellen van Samsung kijk, lijkt me dat je wel een beetje voorbarige conclusie trekt... ;)
De toestellen uit China sluiten steeds meer aan op de behoefte aan top toestellen, maar aangezien hier zowel de EU als NL vinden dat die te goedkoop zijn en alle projectjes gefinancierd moeten worden, komen er allerlei taxen bij, die de uiteindelijke prijs toch een stuk hoger doen laten uitvallen.
Zeker geen gaming telefoon.
Maar ik gebruik nog steeds een Motorola razr model van zo'n 6 jaar terug.
Werkt ook met docking station en heb laats nog een lapdock via marktplaats weten te bemachtigen(laptop waar je de tel aansluit en dat je computer is)
Dus Motorola had dat toen al en ik snap ook niet dat het niet verder doorgebroken is, ideaal thuis een laptop met alles erop en voor onderweg hetzelfde alleen dan als compacte telefoon.
Ik snap zowiezo niet waarom de telefoons alleen maar groter worden.......,echt onhandige dingen worden het.
Het is dat ik niet met zo'n gesloten systeem als Apple wil gebruiken maar anders vind ik de iphone se een mooi formaat.

[Reactie gewijzigd door cisko0o op 2 maart 2019 21:18]