Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi toont 100W-snellaad-technologie die 4000mAh-accu in 17 minuten oplaadt

Xiaomi werkt aan een oplaadtechniek om een telefoon met 100W te kunnen snelladen. Het Chinese bedrijf toont dat met een filmpje, waar een telefoon met een 4000mAh-accu in 17 minuten wordt opgeladen. Het is onbekend wanneer de technologie naar telefoons komt.

Medeoprichter en president van Xiaomi Lin Bin toonde de techniek op zijn Weibo-account. Daarbij worden twee telefoons opgeladen. Een Xiaomi-telefoon met een 4000mAh-accu en de 100W-snellader, tegenover een smartphone van Oppo met 3700mAh-accu die met 50W wordt opgeladen.

Beide apparaten laten aan het begin een batterij-percentage van 1 procent zien. Na zeventien minuten laden is de accu van de Xiaomi volledig opgeladen, terwijl de accu van Oppo volgens de telefoon nog op 65 procent zit.

Bin maakt bij het bericht niet duidelijk of en wanneer de technologie naar smartphones komt, alleen dat het bedrijf er aan werkt. Evenmin is onduidelijk wat het bedrijf heeft moeten doen om aan de snelheid te komen en welke gevolgen dit heeft voor bijvoorbeeld de temperatuur van de telefoon en de levensduur van de accu. Xiaomi noemt de techniek Super Charge Turbo. De 50W-oplaadtechniek van Oppo heet SuperVooc. Begin dit jaar schreef Tweakers een uitgebreid verhaal over onder meer SuperVooc.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

26-03-2019 • 12:27

95 Linkedin Google+

Submitter: timminater

Reacties (95)

Wijzig sortering
Als dat maar langer dan een jaar blijft werken, de meegeleverde snellader van mijn Lenovo P2 heeft het ongeveer een jaar gedaan en krijg ik nu met geen mogelijkheid meer zover tot het snel laden. Heb het ook met een andere snellader geprobeerd en maakt allemaal niks uit. Het bliksemsymbool (snelladen) krijg ik niet meer te zien. Op diverse forums lijken veel gebruikers van deze telefoon daar last van te hebben en heb tot nu toe nergens over een oplossing hiervoor gelezen.
Het duurt nu juist tot ongeveer 10 uur voordat de 5100 mAh uur accu weer vol zit (met exact dezelfde lader), dus gewoon weer s'nachts aan de oplader. Ik haalde mijn telefoon ook vaak van de lader af op ongeveer 90% zodat de levensduur verlengd word, maar met die lange laadtijden s'nachts is dat niet meer te doen.
Wat raar, ik heb ook een Lenovo P2 en ik heb nooit problemen gehad met het snelladen. In een half uur tijd is de batterij al weer genoeg opgeladen dat die de hele dag mee kan.
Ik denk dat het per telefoon verschilt want ik heb nooit last van problemen gehad.
Zou het niet kunnen dat de batterij op is en vervangen moet worden ipv de lader?
Het duurt dan wel lang totdat de accu vol is, maar dan kan ik er (als ik niet de hele dag met dat ding bezig ben) rustig zo een dag of 4 vooruit dus volgens mij is de accu nog lang niet "versleten". Overigens heeft deze telefoon geen uit te wisselen accu, misschien dat dit wel door een repairshop gedaan wordt?
Voor een technische site zou het heel interessant zijn om te weten wat het voltage is van de Xiaomi. Because I smell some serieus bullshit.

Deze lader stopt dus echt niet ongeveer 100W in deze telefoon. Na ongeveer 17 minuten zit de de batterij voor 2/3 vol, ongeveer 2700mAh. Een standaard lithium-batterij zit op ongeveer 3,7V, is ook al jaren normaal gebruik bij telefoons, dan heb je het over ongeveer 10W. Per uur heb je het dan over ongeveer 30W.
Accu van de xiamo (4Ah, stel: aan 3,7V is dit 14,8Wh) zit na die 17 minuten vol. Dus dat wil zeggen: laden aan 52,2Watt
4x3,7x60/17=52,2

Accu van Oppo (3,7Ah, aan 3,7V is 13,69Wh), zit na 17 minuten aan 65%
Dus die laadt aan 31,4Watt
3,7x3,7x0,65x60/17=31,4

Lijkt mij geen loze beloften, alhoewel de 100W niet behaald wordt over het gemiddelde, kan dat misschien de piek zijn op 1% bij het begin van het laden (want hoe voller de batterij hoe trager wordt geladen)

edit: berekening toegevoegd

[Reactie gewijzigd door efari op 26 maart 2019 13:01]

Volgens mij zitten er zoals kiang eerder steld met dit soort laadtechnieken niet 1 accu cel in maar meerdere kleine accucellen in om zo een hoger laadwattage te halen.

In het filmpje zie je dat geladen word op ~18,5 x ~4,5 ampere en rond maximaal ~82 watt.

Als er Lithium ion cellen van 3,7 volt worden gebruikt (5x 3,7 = 18,5) lijkt het me dat ze
5 cellen van 800 mah laden met ~20 watt per stuk.
Lithium accu's kunnen tot 80 % vrij snel geladen worden, waar die 20% erg lang kan duren. Waarschijnlijk zal deze lader richting de 100w geven op het begindeel van het laden, gebaseerd op hoe de battery reageert, zoals temperatuur en spanning. Dit kan de accu niet constant hebben, en het vermogen zakt dan over een bepaalde tijd.
Ik smell ook een beetje bullshit want jij haalt Watt en Watt/uur Watt*uur door elkaar. Ze laden met 100W in 17 minuten, dan zit er dus in totaal maximaal (afhankelijk van de efficientie) (100/60*17) zo'n 28Wh in de accu.

Edit: ik typte Wh als Watt/uur wat natuurlijk onterecht is dank @Upquark en @gfgw.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 27 maart 2019 08:56]

Capaciteit van de accu is 4000mAh.

Afgaande op jou getallen,
dan is het voltage van de accu meer dan 10V.
(28/0,66)/4 .
Er zijn ook verliezen, ik noem een theoretisch maximum van 28Wh, een 4000mAh accu bij 3.7 volt geeft een kleine 15Wh. Met andere woorden, de efficientie van het laden is zo'n 53%.
Lijkt me niet geheel onlogisch, ook zullen ze waarschijnlijk niet de volle tijd met het volle vermogen laden.

Overigens is mAh de meest beroerde term om een capaciteit uit te drukken op een accu, ik snap niet waarom we niet gewoon naar Wh of mWh gaan om een echte capaciteit uit te drukken, de spanning is continue variabel.
de efficientie van het laden is zo'n 53%.
Kun je je wel afvragen waar die 47W blijft. Er wordt iets erg heet, of het is niet gezond om in de buurt te staan.
Voltage van lithium accu's zit meestal rond de 3,7V. Laden zal denk ik vooral met hogere ampères gedaan worden dan voltages. Waarschijnlijk laad de accu niet 100% van de tijd op 100W maar zal 'tapering' vertonen mij een hogere SoC (dat zie je ook bij snelladen van EV's). 100W zal de piek zien, maar die wordt maar een klein deel van de laadtijd gehaald.
Sorry foute berekening

[Reactie gewijzigd door JoepG op 26 maart 2019 13:53]

Ik smell ook een beetje bullshit want jij haalt Watt en Watt/uur door elkaar.
Vervolgens haal jij watt/uur en wattuur door elkaar. ;)
En nu haal jij Watt/uur en Watt*uur (oftewel Wh) door elkaar. :)
dan heb je het over ongeveer 10W.
Wh (watt * uur) bedoel je.

Op zich zit er wat in wat je zegt.

Stel dat die batterij helemaal vol is, dan bevat hij rond 15 Wh aan energie (namelijk 3.7V * 4000mAh). Wie weet moet je nog met een wat hogere spanning rekenen, maar op meer dan 20Wh kom je echt niet.
100W gedurende 17 minuten geeft 100 * 17/60 = 28.3 Wh.

De oplossing voor die discrepantie is denk ik dat de batterij alleen in het begin van het laadproces met 100W wordt geladen, en dat het vermogen op zeker moment afneemt.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 26 maart 2019 13:25]

Als je laadcurves van batterijen erbij neemt zie je dat die nooit constant met hetzelfde vermogen worden opgeladen.
De eerste procenten meestal wat trager, dan een tijdje dat je tegen maximaal vermogen laad, en daarna gaat het steeds langzamer tot de batterij vol is.

Die 100W is dus vermoedelijk slechts de piek.
Mee eens, je ziet ook dat ik dat al had bedacht voordat jij je reactie plaatste :)
1) er klopt niets van je eenheden. Je hebt het over 30W/uur.... Dus, energie over tijd over tijd?

2) zoals we al eerder zagen is de meest waarschijnlijke verklaring dat het hier om meerdere cellen gaat, ik vermoed 4x1000mAh cellen die elk aan 25W worden opgeladen. Aangezien Dash charge en Quickcharge tegenwoordig 20-30 Watt hallen lijkt me dat niet erg goed mogelijk, en 100W is in de spec van USB-PD.
Watt = energie over tijd (Joule per seconde). Watt / uur zou een verandering van het vermogen impliceren, niet energie zoals jij zegt.

Energie is vermogen MAAL tijd (watt*uur, niet watt/uur).
De fout zit hem in dat het geen watt/uur maar watt*uur is.

Watt is namelijk joule/seconde (vermogen = energie per tijdseenheid). Met watt/uur zou je joule/tijd/tijd krijgen. Daar klopt niks van.
Maakt dit nog uit voor de levensduur van de accu?
Het lijkt me heerlijk om zijn snel te kunnen laden. Dit maakt het 'groter maken' van de accucapaciteit overbodig.
het lijkt mij nog steeds veel handiger om telefoons zoals vroeger te krijgen die 2 weken meegingen op 1 lading, dan overal maar kabels en oplaadblokjes te verzamelen zodat je overal "snel" kan laden. Ja voor de meeste kan de telefoon de dag wel halen, maar er zijn ook mensen zoals mij die niet met 1 acculading de dag doorkomen. Nu heb ik tegenwoordig een oplader in de auto, maar toch iets meer accu zou best fijn zijn.

Anders gezegd, de sprongen in oplaadtechniek de afgelopen jaren zijn echt behoorlijk, echter de verbeteringen van de accu zelf om er langer mee te kunnen doen of meer MAH uit dezelfde formaat batterij krijgen is totaal niet vooruitgegaan.
Het liefst willen we allemaal wel zo telefoon die 2-3 weken meegaat op 1x opladen.
Mja, vroeger had je geen e-mail-whatsapp-wifi-locatie, navigatie, , nog veel meer werk gerelateerde , verschillende apps- in je telefoon. Beeldschermen waren toch een stuk anders vroeger, telefoons van nu hebben gigantisch mooi helder beeld omdat iedereen nog een leuk filmpje erbij wil kijken en het liefst ook als ze in de zon lopen ook nog een foto willen maken en bekijken. Wat er tegenwoordig allemaal in jou telefoon zit, deed je vroeger maar dan met: TomTom apart, Fototoestel bij je, vaste computer, scanner, fax apparaat.
Je mobiele telefoon heeft bijna of heeft al meer opslag/geheugen als dat vaste pc's/laptops hebben tegenwoordig. En je gebruikt het nog ook :)

Vind dat we niet mogen klagen, het bespaard een hoop tijd en moeite om alles in 1 apparaat te hebben,en om dat ding 1x op te laden binnen 2 uur zodat je volgende dag weer verder kan vind ik al bes magisch :D

Als ze opladers/accu's zo weten te maken dat er 2 weken op 1 lading gedaan kan worden en of opladen van diverse spullen binnen 15-20 minuten juichen we dat natuurlijk toe.
Ik denk persoonlijk ook dat alle bedrijven zoekend zijn naar 1 product wat alles kan en beschikbaar heeft. Maar dat zal denk ik nog niet meevallen. Je gaat een hoop telefoons verkopen als je kan claimen dat jou specifieke smartphone na 2 weken gebruik pas leeg is :D
Vind dat we niet mogen klagen, het bespaard een hoop tijd en moeite om alles in 1 apparaat te hebben,en om dat ding 1x op te laden binnen 2 uur zodat je volgende dag weer verder kan vind ik al bes magisch :D
Daar mag best wat nuance bij, kijk voor de grap eens hoeveel accu je bespaart als je advertentie gerelateerde zaken uit zet. Een hoop apps (met name Google Play en Chrome) bellen met regelmaat naar huis, afhankelijk van je bereik vraagt dit ook een stuk meer van je accu.

Sinds ik dit inzichtelijk heb met DTEK (Key²) kan ik er eigenlijk alleen maar chagrijnig van worden dat er Big Brother Google zo indringend is.
Er zijn nog wat andere slimmigheidjes te verzinnen behalve de accucapaciteit van een smartfoon te vergroten: die Oppo foon stopt daar niet 1 grote, maar 2 kleinere accu's in. Dan kun je dus 2 x sneller laden met dezelfde warmteontwikkeling.
Meer 'omdenken' kan denk ik nog wat winst opleveren op dit gebied.
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat dat verschil maakt?
Omdat er grenzen bestaan aan de hoeveelheid vermogen die je één Li-ion cel in kunt jagen. Door daar twee cellen van te maken kun je effectief 2x zo veel vermogen kwijt, met een klein capaciteitsverlies als trade-off.
Wat zijn die grenzen volgens jou dan?
Volgens mij gaat het er niet om wat de grenzen precies zijn, maar dat ze bestaan en een beperking vormen. Het is namelijk de aanleiding voor fabrikanten om twee accu's te gebruiken zodat er sneller geladen kan worden.
Nou je stelt het nogal absoluut dus ik neem aan dat je dit ergens op baseert?
Je krijgt ook nog eens een +1 dus veel mensen zullen je standpunt overnemen.

Ik vind dat nogal kwalijk want wat je beweert is gewoon niet waar
In dat geval vraag ik me af waarom je je kennis dan niet met ons deelt. Ik sta altijd open voor nieuwe informatie :)
Allereerst praat je altijd over C. We definiëren een lithium cel vaak als oplaadbaar met 1.5C-2C. Dat betekent dat je een cell oplaadt met 1.5 - 2.0 maal zijn capaciteit in stroom.

Dus: 2000mAh kan je opladen met 3000mA (even grofgezegd) dus als je cell twee keer zo groot wordt. Durf ik er vergif op in te nemen dat de maximale laadstroom ook twee keer zo groot wordt.

Echter, er ontstaat veel meer warmte tijdens het opladen bij zo'n hoge stroom en die warmte zorgt er ten eerste voor dat de cell gaat opwarmen en mechanisch werken. Wat degradatie versnelt en het versnelt ook een chemisch proces wat de degradatie ook versnelt (het fijne van dat proces weet ik niet)

Quick charge gaat alleen maar over power delivery. Dat ze die cel in 17 minuten vind ik zeer opvallend. Want dat betekent dat ze de laadspanning omhoog schroeven tijdens de absorptie fase (google dat maar), of niet de volledige accu capaciteit gebruiken.

Overigens is dit natuurlijk een leuk filmpje maar met harde cijfers komen ze niet. Let maar eens op je eigen Quick charge. Dat heeft over het algemeen alleen effect als je accu al wat leeg is. Dat komt doordat die accu op dat moment alles wel op wil nemen wat ie kan. Daarom garanderen fabrikanten van quick charge ook altijd "x% binnen x minuten"
Maar elke accu of batterij is opgemaakt uit cellen.

De cell kun je niet opsplitsen. Door de cellen beter te verdelen kan de accu de warmte ontwikkeling gewoon veel beter kwijt.
De meeste smartphoneaccu's bestaan uit slechts 1 cel.
Omdat je dan 2 batterij tegelijk aan max capaciteit oplaad. 1 ipv 1 batterij aan lax capaciteit. Dit maakt effectief een groot tijdswinst.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik een oneplus 6t in gebruik heb, waarbij de Snellaadfunctie voor mij onmisbaar is geworden. Ik haal met geen enkel toestel 1 dag. Mijn note 8 moest ik na een nachtje opladen om 12uur smiddags, rond 19uur savonds telkens volledig opladen. Om dan met een beetje geluk 1uur snachts te halen. (Note 8 is nagekeken door hersteldienst batterij was ook, vermoedelijk te veel apps en dualsim in gebruik de reden)
Nu haal ik met 1 volle lading ongeveer 22uur en dan 15 min opladen voor naar huis te gaan en zalig.
Wellicht wordt het tijd je meer te verdiepen in dingen als de wet van ohm voordat je dit soort verhalen de wereld inslingert.

Ik werk dagelijks met lithium ion systemen en het verbaast me ontzettend wat voor onwaarheden mensen de wereld inslingeren

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door LittleKiller op 26 maart 2019 14:33]

Ik vermoed dat je mij niet helemaal begrepen hebt, ik deel mijn bevindingen op toestellen die ik in gebruik heb. Dat jij met li ion werkt is leuk voor jou, maar dat veranderd mijn gebruikservaring niet.
Je trekt onjuiste conclusies. Quick charge is power delivery en heeft nagenoeg niets met de accu te maken
De 50wat lader levert 2x25wat over 2 batterijen geplaatst in 1 toestel bij vooc.
Bij de oneplus 6t McLaren edition is dat 2x 15wat over 2 batterijen in 1 toestel. Vermoedelijk is dat bij xiaomi een vergelijkbaar systeem. Waarbij 2x 50 of 4x 25wat geleverd wordt.
Volgens mij is dat helemaal fout, geef anders een bron.

Als ze totaal dezelfde capaciteit hebben is er geen of nauwelijks verschil. 2x zo snel laden geeft minstens 2x zoveel warmteafgifte, maakt niet uit of je 1 grote of twee kleine hebt.
Als electrical engineer kan ik zeggen dat je deels gelijk hebt.

Ja, 2x sneller laden heeft 2x zoveel warmte. Maar als je ipv 1 cel, 2 cellen hebt wordt die 2x warmte afgifte weer verdeeld over twee cellen. En 2/2 is 1.
1 kleine cel geeft dan dezelfde warmteafgifte al 1 grote, maar je hebt 2 cellen.

De warmteafgifte per cel is gelijk, maar de cellen zijn kleiner en totale warmte afgifte van het apparaat verdubbeld wel. Het lijkt me dus geen truuk om sneller te kunnen laden.
Er is een maximum aan laadstroom die lithium accu's kunnen hebben (uitgedrukt in C). Een 500mAh accu met 1C opladen = een laadstroom van 500mA.

Als je 2 accus van 500mAh oplaadt met 1C per stuk (=totaal 1A) dan is dan een winst t.o.v. een 1000mAh accu die je slechts met 0.5C (=500mA) kan opladen.

Ergens in de mix van accus en laadstromen zit een 'sweet spot' mbt efficientie en warmteafgifte.
Waarom zou je een kleinere accu met een grotere laadstroom kunnen laden als een grote accu?

Een grote accu kun je dan toch ook met 1c opladen?

Het heeft ook te maken met hoe groot de kathode is ten opzichte van de hele accu.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 27 maart 2019 10:45]

Mja, vroeger had je [ een heleboel jeugdesentiment :) ]
Vroeger waren de accu's van die telefoons ook piepklein, maar leken nog wel groot door de lompe plastic behuizing die nodig was voor het verwisselbaar maken. De accutechniek was naar verhouding ook belabberd, bijna al die goedkopere telefoons waren voorzien van een NiMH accu die veel meer problemen gaven dan de eerste Li-ion exemplaren. Of erger nog, NiCd accu's.

Het stroomverbruik van een telefoon is dus gewoon niet gelijk met de accucapaciteit gestegen. Eigenlijk raar, want als je laptops van nu vergelijkt met die van toen, dan zie je juist het omgekeerde. En niet alleen laptops - de meeste apparaten zijn zuiniger geworden, ook apparaten buiten de IT.
Daarom zeg ik altijd dat de grootste technische revolutie die ik me persoonlijk kan voorstellen is het verlengen van de stamina van batterijen (van welk soort dan ook) in het bijzonder natuurlijk voor smartphones en laptops.
Batterijen die na opladen weken of maanden meegaan....
Want wat dat betreft zijn we slechts weinig verder geraakt dan in de jaren 70 of zo ....
Misschien iets voor Elon Musk of zo :)

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op 26 maart 2019 13:52]

Als het al zo zou zijn, dan ben je weer uren aan het laden.
Dus ook sneller laden is wel zo fijn.
Het kan, mits je op andere zaken inlevert. Ik werkt met een Oukitel K10000, en die gaat ~1.5 weken mee met 1 lading.

Nadeel is dat hij vrij zwaar en groot is.
Dat kan ook nog steeds hoor. Zet de wifi uit, verwijder alle apps van je telefoon, gebruik 'm enkel om één a twee keer per dag te bellen en/of sms-en en laat voor de rest je scherm uit. Moet jij eens opletten hoe lang die meegaat op één acculading.
2 weken lijkt met niet echt nodig
Voor mij is het eigenlijk 1 echte volle dag met heavy use...
En wat dan heavy use is.. tja, laten we zeggen screen on van 7+ uur en dan ook daarvan minimaal de helft games als Clash of Clans/Royale.

Dan zou ik prima tevreden zijn want dat zou betekenen dat ie met wat meer "gewoon" gebruik makkelijk ook 2 dagen zou doen..
Ik vraag mij serieus af waarom je aanhaalt dat ze "vroegah" zo lang mee gingen.

Als TWEAKER zijnde kan je zelf toch ook bedenken dat ze VROEGAH alleen belde en smte met die telefoons? Zodra je er snake op ging spelen was je telefoon ook zo leeg.

En precies wat @dfbt zegt, vroeger had je geen e-mail-whatsapp-wifi-locatie, navigatie- facebook- twitter- tinder, skype, snapchat, candy crush saga, uber, flashlight, google translate op je nokia 3310.

Sorry was even een frustratie momentje maar als tweaker hoor je beter te weten.
Die telefoon van vroeger gebruikte je niet, die stond enkel standby als telefoon.
Doe dat ook maar eens met je smartphone.
Data uit, geen spelletjes, enkel standby als telefoon.
Dan doet hij het waarschijnlijk ook 2 weken.
Geen spelletjes?
Hoe kan je snake nu vergeten of space impact ;) .
Accutechnologie gaat ook veel langzamer dan ontwikkelingen van chips bijvoorbeeld. Dat laatste wordt beter door ontwikkelingen in productieprocessen. Accutechnologie is een chemische ontwikkeling. Dat gaat veel langzamer.

Accutechnologie is zeker wel verbeterd de laatste 20 jaar, alleen de ontwikkeling gaat niet zo hard. De chemische samenstellingen is veranderd bij Lithium-Ion accu's, zo gebruiken nieuwe cellen van Tesla bijna geen kobalt, wat toch wel fijn is want die stof wordt niet overal ethisch gedolven.

[Reactie gewijzigd door japie06 op 26 maart 2019 13:20]

Er is (nog) geen accurevolutie geweest, maar de capaciteit is wel flink vergroot. In de Nokia 3310 zat een accu van 900 of 1000 mAh, tegenover 4000 in deze Xiaomi.
Accu technologie is langzaam ja. Maar er wordt wel degelijk geïnnoveerd.
Dit bijvoorbeeld Solid State Battery`s OA waar Samsung mee bezig is.
https://www.xda-developer...-phones-within-two-years/

Die zijn niet brand gevaarlijk. Je kunt gewoon een stuk wegknippen dan gebeurd er niks ja je capaciteit neemt af.
Ligt een beetje aan de warmteontwikkeling. Als de batterij te warm word dan zal deze uitzetten en dat is niet goed voor de levensduur.
Dit maakt het groter maken van de accucapaciteit denk ik juist niet overbodig. Het probleem met grote accu's is nu juist dat het ook langer duurt om op te laden. Als dat bij een 4000mah accu hiermee al in 17 minuten kan, is dat geen probleem meer.
Hoezo dat maakt het groter maken van de capaciteit overbodig? Het probleem met te kleine accu's valt voor wanneer er geen lader/stopcontact voorhanden is, daar maakt snel laden geen verschil. De meeste gsm's kunnen tegenwoordig al vrij snel laden. Hang ik de mijne aan de lader, dan is die op 20 minuten 50% bijgeladen. Het probleem valt voor wanneer je een lange tijd (festival, kamperen, dagje strand, ...) niet kan laden.
Daar heb je de power bank voor. Een 10.000 mah powerbank van 3 tientjes krijg je zelfs met het fanatiekste gebruik niet leeg in een dag (meerdere dagen bij normaal gebruik is realistischer). Ook handig voor als je onverwachts de deur uit gaat en je telefoon is niet opgeladen.

Natuurlijk is het jammer dat je anno 2019 nog met een externe batterij moet lopen slepen, maar goed. Als je toch al een tas bij je hebt is dit in mijn ogen niet zo'n probleem.

[Reactie gewijzigd door smvs op 26 maart 2019 22:11]

Dit maakt zeker uit voor de levensduur van de ingebouwde accu.
Daarom laad ik mijn telefoons meestal met de 0.5 ampère uit een laptop of Fritz box.
Het lijkt me heerlijk om zijn snel te kunnen laden. Dit maakt het 'groter maken' van de accucapaciteit overbodig.
Een laadpunt minder lang gebruiken is toch wat anders dan minder vaak een laadpunt nodig hebben.
Even ter info,

De Oppo technologie vind je altijd weer terug op de Oneplus telefoons. Deze werden voorheen Dash Charge genoemd echter geloof ik dat dit weer rebranded is. maar er wordt precies dezelfde technologie gebruikt.


Toch een mooie vooruitgang als dit allemaal veilig kan zonder dat het ten kosten gaat van de levensduur van het toestel in het geheel.
Ja, klopt. Dezelfde technologie wordt gebruikt. Dash Charge moesten ze mee stoppen als naam (niet als techniek) omdat Amazon de Dash Buttons had (want daar is Amazon ondertussen ook al mee gestopt). Nu gaan ze verder met Warp Charge.
Ik vind het altijd mooi om te lezen dat de snellaadmogelijkheden snel evolueren, maar wanneer gaat het daadwerkelijk probleem (de batterij zelf) worden aangepakt?

In de voorbij jaren zijn er serieuze stappen gezet op alle gebieden mbt smartphones, maar de batterij blijft toch wel de bottleneck...

Diegene die hier het "probleem" oplost heeft een potentiële goudmijn in handen imo.
Er zijn diverse nieuwe technieken in ontwikkeling (o.a. solid state) maar zoals altijd duurt het een tijdje voordat die betrouwbaar zijn en betaalbaar geproduceerd kunnen worden.
Het probleem van die batterij zelf is, we zitten nogal dicht tegen het limiet aan van de hoeveelheid energie die we handzaam en veilig kunnen opslaan.

Als je namelijk het tabel van energiebronnen erbij pakt, staan accu's tegenwoordig er best hoog tussen. Het is ook 1 van de meest reactieve vormen van energieopslag die geen zuurstof nodig heeft om te ontbranden. Ga 1 trede hoger in de energie dichtheid trap en je zit bij TNT.

Er zijn zat nieuwe mogelijkheden voor accu-technieken. Het probleem is alleen om dit te ontwikkelen om dit snel en veilig te massa produceren. Dan zit je nog met het probleem, hoe kun je dit veilig maken en houden voor consumenten. Je wilt natuurlijk niet hebben dat straks die Samsung Note's een halve winkelstraat meenemen i.p.v. een broekzak en iemands been.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 maart 2019 14:44]

In 17min 65% is ook heel mooi btw
Volgens GSMArena laad het toestel op met 20V/5A.

Klinkt goed hoor, ik vond de oplaadtechnologie van Oppo al zeer snel. Hopelijk wordt alle warmte vrijgelaten in de oplader en niet in de telefoon zelf (Net zoals bij Oneplus), want anders is de telefoon zo warm als de pest.
Ooit had ik een tooltje om de accu tot max 80% op te laden. Daardoor vergroot je de levensduur van de accu aanzienlijk. Daar was echter root access voor nodig. Ik hoop dat fabrikanten dit eens out of the box mogelijk gaan maken. Dat bijv een telefoon standaard tussen 20 en 80% blijft en dat je dan een soort 'boost' mode of zo hebt om dit tijdelijk naar 100% te zetten bijv voor als je op reis gaat. Met dit soort laadsnelheden mag van mij de bruikbare capacitief best wat minder als m'n telefoon dan een jaar of 2 langer meegaat.
Tegenwoordig raden ze juist af om onder de 80% te komen.
Waar haal jij je info vandaan? Wie zijn 'ze'?

Lithium ion accu's ondergaan exponentieel veel stress zodra de interne voltage boven een bepaalde grens komt. Bij telefoons kiest de fabrikant vanwege de relatief kleine accu voor een hoger maximum voltage om de beperkte capaciteit enigszins te compenseren. Dit gaat ten koste van de levensduur van de accu.

Bij bijv elektrische auto's zie je het tegenovergestelde gebeuren. De lithium cellen daarin worden juist extra gespaard wat ten koste gaat van de bruikbare capaciteit maar wat de levensduur flink ten goede komt. Om deze reden kun je bijv met een Tesla zeker 10 jaar vooruit waarbij je maar een beperkt verlies in capaciteit ervaart.

Lithium ion cellen hebben een duidelijke boven- en ondergrens in intern voltage waarbinnen ze de minste stress ervaren.
Ik hoop dat de accu's makkelijk verwisselbaar zijn, het zal nodig zijn gezien snelladen nooit bevorderlijk is voor de levensduur..
Zolang hij niet te warm wordt zal het niet uitmaken. Ik hoop dat de thermal management dus in orde is.

Snelladen kan in sommige gevallen juist bevorderlijk zijn omdat je de telefoon heel makkelijk niet volledig oplaadt. Je stop de oplader er even voor 10 minuten in en je kan weer verder.

Ook zal er geen warmte over een langere tijd opbouwen, wat dan dus juist wel goed kan zijn.

In de nacht laden hoeft ook niet meer. Trickle charge, waarbij het voltage over het algemeen geel vaak heel hoog is voor een lange tijd als je dit elke dag doet, is niet goed voor de batterij.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 maart 2019 12:42]

Trickle charge is een synoniem voor langzaam opladen, vziw. Dat is juist goed voor de accu.
Niet als de accu al helemaal vol is. Het is een methode om de accu vol te houden als hij al is opgeladen, door steeds kleine beetjes stroom te geven. Dit is juist slecht omdat het op de hoogste voltage gebeurt. Een batterij verliest langzaam zijn capaciteit als deze heel lang op een hoge voltage staat. Als je dus elke keer s' nachts oplaadt lopen de uren waarbij de batterij op 100% staat op. Daarom is het dus altijd beter om tussendoor op te laden, al maakt het "tot 90%" praktisch niet veel uit. Het maakt niet uit om hem helemaal vol te laden, zolang deze maar niet honderden uren op 100% blijft staan.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 maart 2019 20:14]

Ah zo.

Ja daarom vind ik ook dat alle telefoons iets van charge limiting moeten hebben. Bij Android kan dat ook, maar vereist root |:(

Dus ik heb dat. Een app waarin je kunt instellen dat ie nooit verder dan (in mijn geval) 85% oplaadt, en pas begint met laden als ie onder de 80% komt. Daarnaast heb ik ingesteld dat de battery saver al bij 30% begint, omdat een (te) diepe ontlading ook voor extra slijtage zorgt.
Ik ben erg nieuwsgierig wanneer de Action de nep-adapters in het schap heeft liggen. ;)
100W nep adapters...... Dat is vragen om brand.
Ja met die goedkope adapters moet je oppassen, werd nog niet lang geleden nog voor gewaarschuwd door de Brandweer, dat ze veel brand veroorzaken.

https://www.rtlnieuws.nl/...verhitte-telefoonopladers

https://www.margriet.nl/a...goedkope-telefoonoplader/

https://www.ad.nl/economi...efoonlader-echt~a1f78287/

Maar als deze 100W-snellaad-technologie van Xiaomi wel veilig zijn is dit zeker een mooie nieuwe techniek, en 17 minuten voor een 4000mAh-accu is erg snel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 maart 2019 04:06]