Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung maakt prijzen bekend van nieuwe 8k- en 4k-tv's in Qled-serie

Samsung heeft de prijzen bekendgemaakt van de nieuwe 8k- en 4k-tv's in de Qled-serie die dit jaar op de markt komen. De grootste tv uit de duurste Qled Q950R-serie, een 98"-model, krijgt een prijskaartje van 60.000 euro.

Samsung meldt dat alle 8k- en 4k-tv's in Qled-serie voor 2019 vanaf eind maart beschikbaar zijn in Nederland. De goedkoopste Qled-tv is een 43"-versie uit de Q60R-serie, die 999 euro gaat kosten en de duurste is de 98"-tv uit de Q950R-serie.

De tv's uit de Qled Q950R-serie zijn de enigen die beschikken over een 8k-resolutie; de tv's uit de overige Qled-serie van dit jaar hebben allemaal 4k-panelen. De Qled Q950R-serie komt beschikbaar in schermformaten van 65 tot en met 98 inch.

De fabrikant heeft vorige maand tijdens de aankondiging van de nieuwe tv's laten weten dat alle Qled-tv's over een zogeheten 'quantum processor' van Samsung beschikken, die onder meer wordt ingezet voor het opschalen van beelden en zorgt voor ondersteuning voor hdr10+. Alle tv's in de Qled-serie beschikken over fald, behalve die van de Q60R-lijn.

Samsung heeft ook de prijzen bekendgemaakt van de nieuwe 4k-lcd-tv's die niet over een laag quantum dots beschikken en dus niet met Qled worden aangeduid. Samsung meldt niet wanneer deze tv's op de markt komen.

The Frame en The Serif komen vanaf april uit. Samsung maakte vorig jaar bekend dat deze 2019-versies van beide modellen zijn toegevoegd aan de Qled-lijn. The frame is in feite een tv met een schilderijlijst en The Serif is een design-tv waarbij alle draden en ingangen zijn verborgen.

43"

49/50"

55"

65"

75"

82"

98"

QLED 8K Q950R

€ 4.999

€ 6.999

€ 9.999

€ 59.999

QLED 4K Q90R

€ 2.799

€ 3.699

€ 5.499

QLED 4K Q85R

€ 2.499

€ 3.199

€ 4.699

QLED 4K Q80R

€ 2.199

€ 2.699

QLED 4K Q70R

€ 1.599

€ 1.799

€ 2.299

€ 3.699

€ 4.699

QLED 4K Q60R

€ 999

€ 1.199

€ 1.399

€ 1.899

€ 2.999

€ 3.999

UHD 4K RU8000

€ 999

€ 1.199

€ 1.599

€ 3.499

UHD 4K RU7410

€ 649

€ 799

UHD 4K RU7400

€ 599

€ 749

€ 899

€ 1.299

UHD 4K RU7300

€ 699

€ 849

€ 1.199

UHD 4K RU7100

€ 549

€ 649

€ 749

€ 1.099

€ 2.199

The Frame

€ 1.299

€ 1.599

€ 1.999

€ 2.499

The Serif

€ 1.199

€ 1.499

€ 1.799

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-03-2019 • 17:17

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
Volgens de eerste reviews van Samsungs 4k topmodel is de tv even goed als OLED en zo niet, zelfs beter. Dat is wel indrukwekkend wat Samsung heeft gedaan met de lcd technologie. De samsung tv's zijn nu zelfs duurder dan bepaalde oled tv's. De prijzen zijn dan wel te rechtvaardigen, als ze ook zo goed zijn.

De links:

https://www.pocket-lint.c...q90-qled-tv-review-4k-hdr

https://www.whathifi.com/reviews/samsung-qe65q90r
Rtings.com, flatpanels.hd, en hdtvtest.co.uk zijn goede review sites. De rest moet je altijd afvragen hoeveel marketinggeld een fabrikant er achreraan smijt.
Agreed! Rtings is fantastisch, heb daardoor mijn tv gescoord
Moet zeggen dat ik niet meer op RTings kijk sinds dit filmpje waar ze een Q7F laten stuiteren om de brightness te verhogen.

Vanaf 03:40

https://youtu.be/_DBzfkP9w0s
Wat ik dan bizar vind is dat ze hem laten stuiteren en wel meer brightness krijgen, WTF :P
Nou nou!
Ze leggen duidelijk de reden uit (ivm transport is het raster verschoven) en ze zeggen ook dat ze het doen om dit aan te tonen.
En inderdaad, de brightness gaat van 800 naar 900 nits
Ik kende de site niet.

Maar hoevaak heb jij reviewers gezien die zo ver gaan ?

Ik vind het ondanks hinderlijke accent de moeite waard en zal zeker vaker kijken, veel objectiever en gedetailleerder testen heb ik zelden eerder gezien.

Doet me denken aan HCC/elektuur/pcm/hacktic uit de begin jaren '90.
Idd. Een paar dagen geleden even bij de Mediamarkt de tv's gaan bekijken en vergelijken. Sommige Qled tv's zijn wel mooi, daar moet ik wel eerlijk zijn. Echter kon ik wel zien die wel echt voor daglicht of kamers met veel verlichting bedoeld zijn. OLED daarentegen... Daar kan Qled niet tegenop. Kleuren, zwart en contrast zijn buitengewoon geweldig. En gezien welke prijzen Samsung vraagt, zou ik wel zeker voor OLED gaan als ik eerlijk moet zijn.
Ligt eraan of je gamed denk ik dan, als iemand die 100e uren in games steekt (denk rdr2, god of war, horizon etc) Heb je toch echt wel grote kans op inbranden
Ik installeer dagelijks Samsung tv's Q7/9 series en ben elke keer zwaar teleurgesteld als ik een Sony of Panasonic oled installeer ... waarom kopen mensen Samsung?? Kan me niet voorstellen dat een LCD paneel zomaar ineens door wat kleine aanpassingen zoveel beter geworden is .. immers Bravia blijft beter dan die imaging die Samsung gebruikt, en Panasonic gooit er nog een schepje bovenop.

PS: Ik kijk niet naar prijs, voor de prijs zou ik uberhaubt nooit zo'n tv kopen ;)
De Q9 van vorig jaar vond ik inderdaad een goed alternatief voor Oled.

Maar voor mij staat of valt het met het aantal dimming zones.
Die vond ik nog steeds te laag.

Het grootste nadeel van de (LG) oled vond ik dat die er zo fragiel uit zag: Een glasplaat met een scherm er voor geplakt.
Betaalde review door Samsung :P
Dit zijn geen degelijke reviews. Er zijn geen meetresultaten wat contrast betreft, iets waar OLED domineert.
En "even goed" is relatief. Van OLED is redelijk bekend dat ze heel goed scoren wat contrast betreft, maar een stuk minder op maximale helderheid. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het zit in een ander spectrum van het dynamisch bereik dan andere televisies (OLED televisies geven dieper zwart, andere technieken hebben feller licht).
Dus nee, oled is niet per se beter dan andere televisies en vice versa.
Dit zijn allemaal reviews gebasseerd op een pre-productie model. Echte review exemplaren van het productiemodel zijn nog helemaal niet verzonden ... Nog even afwachten dus op een echte review (al zal er waarschijnlijk weinig veranderen qua prestaties en review).
Voor dezelfde prijs is een OLED altijd de betere keuze.
Oef die Q950R is best aan de prijs. (was te verwachten)
7K voor een 75" voor 6999 heb je ook een 77" C8 OLED. Voorheen was het prijs verschil voor mij de rede om nog voor LCD te gaan. En daarnaast is de extra helderheid welkom. Maar als ze even duur worden of in dit geval je zelfs een 2" groter OLED scherm hebt voor hetzelfde geld wordt het voor mij geen LCD meer.
Maar de Q950R is toch niet helemaal te vergelijken met een LG C8 OLED? De Q950R heeft immers een 8k resolutie i.t.t. de LG die 'maar' 4k heeft.
Je kan toch niets op 8k kijken, ook in de toekomst niet op deze TVs, dus je hoeft dat ook niet echt mee te nemen in de vergelijking. Het is gewoon een zinloos getalletje voor je ePeen.

Edit:
Film is pas net richting 4k mastering aan het gaan, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze nieuwe 8k remasters gaan maken van klassiekers die op 35mm zijn geschoten. De winst is marginaal. Eer dat er ECHT 8k content is zijn deze TVs al lang verouderd. Ook is er waarschijnlijk geen manier om er daadwerkelijk 8k op weer te geven, aangezien ze de inputs er niet voor hebben.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 1 maart 2019 22:01]

Bij de bron is dat zeker waar. Echter is de film master kwaliteit niet de kwaliteit die je doorgaans te zien krijgt. Enkel met UHD Blu-ray schijfjes, in de bioscoop en vanuit games (ultra) krijg je voldoende hoge bitrates op 4K om dit waar te maken. Ga je naar streaming dan wordt het anders en is een 4K stream straks waarschijnlijk in de nodige huishoudens nog prima te onderscheiden van een 8K stream op hetzelfde streaming platform.

Ik zie het dan ook prima gebeuren dat voor de doorsnee consument met een decoder, Netflix en Youtube de '8K ervaring' straks neerkomt op wat slimme marketing jongens die de resolutie opblazen tot 8K en daarbij de bandbreedte van streams net wat meer dan verdubbelen. 50% bovenop de 4K abonnementsprijs en klaar. Voor de TV en paneel fabrikanten ook goed zaken doen, want de 8K stream bandbreedte krijg je zonder speciale ingrepen natuurlijk alleen te zien met een 8K beeldscherm resolutie.
M'ja zijn ook andere toepassingen zoals foto's die hebben een veel grotere resolutie maar ze zijn wel in de minderheid natuurlijk.
Veel is het niet, maar je hebt t mis dat het er niet komt.
Het was er al, 5 jaar geleden tijdens de winterspelen in Sochi!
https://www.live-producti...s-8k-winter-olympics.html

[Edit] ohja, laten weer eerlijk zijn: begin jaren 90 was er in Japan al HD tv terwijl wij nog nauwelijks breedbeeld tv's (in SD) hadden.
Inmiddels gaat het sneller dan toen, dus over 5 jaar (2024) hebben we hier ook 8k van Ziggo...

[Reactie gewijzigd door GMJansen op 4 maart 2019 00:20]

Misschien wel ooit, maar ik heb het over binnen de levensduur van deze TVs (pak 'm beet 10 jaar). En mocht het wel komen dan is er zoals gezegd geen manier om het op de TV weer te geven.

Over vijf jaar hebben we hier echt geen 8k TV van Ziggo, we hebben nog niet eens Full HD content op de kabel. De enige manier om 1080p TV te kijken in Nederland is sinds oktober 2018 via Digitenne (en dat is grotendeels upscaled 720p / 1080i).

Daarnaast: je ziet het verschil in resolutie toch niet tussen 4k en 8k. Ik vraag me zelfs af hoeveel mensen het verschil tussen 1080p en UHD kunnen zien. En dan bedoel ik niet het verschil tussen een Youtube of Netflix HD vs UHD stream, maar het verschil in resolutie (bij bewegend beeld) vanaf de bank.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 4 maart 2019 07:19]

Inderdaad. Kunt het beter vergelijken met het 4k modelletje. Die is maar 5500,- krijg je nog een euro terug ook. Dat scheelt weer behoorlijk met oled.
In duitsland koop je c8 77 oled voor 4.400,- behoorlijk goedkoper dan qled

[Reactie gewijzigd door LittleTycoon op 2 maart 2019 20:35]

Zo op basis van de eerste reviews lijkt me deze tv fijner dan de gemiddelde oled voor de gemiddelde kijker (overdag, sport, nacht).
Ik zie wel dat de reviews allemaal met de q90r worden gedaan. Hoeveel van die technieken zitten ook in de lagere versies? Heeft de q80r, die kwa prijs dichter bij oled ligt, bijvoorbeeld ook die ‘near black’ levels, 500 fald zones en grote kijkhoek?
Zo niet, dan kun je de review zo uit het raam gooien en stopt de vergelijking snel omdat de prijs/kwaliteit van oled dan nog steeds hoger ligt
Nee de lagere modellen hebben veel minder zones en zullen dus minder presteren.

Q90r is nu 2799 wat nog te duur is. Zal denk ik wel lager zijn in de praktijk met cashback etc. Maar in the end zal fald altijd duurder zijn dan oled.
Overdag zijn er voordelen voor bepaalde mensen die kunnen profiteren van helderheid gerelateerde zaken. Zo heb ik hier van twee zijden lichtinval van flinke ramen op hoogte. Maar zou je die overige twee eens willen uitleggen?
Ik bedoelde eigenlijk: de kijker die zijn tv all round gebruikt (dus overdag, donkere kamer en sport) hebben met deze q90r denk ik een betere tv dan oled. In een donkere kamer is denk ik oled nog steeds beter.
Ah, op die manier. Maar qua sport dan, waarom is een LCD daarvoor beter (denk trouwens dat je veldsporten anders moet beoordelen dan bijv. vechtsport en motorsport)?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 1 maart 2019 22:25]

Omdat lcd ghosting kent waardoor de bal niet hakkelt over het scherm bij elke refresh. Oled is aan of uit. Dus een bal wil wel eens hakkelen over het scherm omdat hij bij elk frame direct een stukje opschuift.
Bij lcd ijlt het vorige frame net genoeg na op het nieuwe frame om de bal meer vloeiender te laten bewegen voor onze ogen.
Het zal aan je gebruik liggen. Maar voor mij is dat 90% films en series. En bij voorkeur verduisterde ruimte want dan is het HDR effect mooier.
Ik heb momenteel een Sony 75X940E so dont get me wrong ik kan een goede LCD tv zeker waarderen!
Als je eenmaal oled heb gehad wil je niets terug dat heb ik ondervonden..
Totdat je, je OLED in een kamer zet met redelijk wat licht. Dan ren je snel terug naar de winkel en haal je een qled.

Dan haal je namelijk je oneindige contrastwaardes niet en dan zit je met een tv die niet helder genoeg kan om reflecties te minimaliseren.

Oh en risico op burn in natuurlijk.

Beide technologieen hebben zo hun voordelen en nadelen. Maar twee van de grootste nadelen van lcd lijken ze wel hebben aangepakt met de topmodellen (kijkhoeken en zwartwaardes).

Opmerkingen als "OLED is tha best " zijn vooral voor mensen die in het verleden leven of de hele dag thuis de gordijnen dicht houden.
Er zal niet veel kwaliteitsverschil meer zitten tussen OLED en FALD LCD zitten maar met Opmerkingen als "OLED is tha best " zijn vooral voor mensen die in het verleden leven of de hele dag thuis de gordijnen dicht houden ben ik het niet eens.

Het beeld van mijn C8 komt inderdaad het beste tot zijn recht wanneer het wat donkerder is. Lees dan niet "in een aardedonkere kamer" maar " 's avonds in de woonkamer met wat sfeerverlichting".
Overdag met de lamellen open en bij daglicht is het inderdaad wat minder indrukwekkend maar heb je nog steeds erg duidelijk en mooi beeld. Je hoeft je dus niet in te sluiten als een kluizenaar om van goed beeld te genieten.
Daarnaast werk ik overdag en gebruik ik de TV vooral 's avonds zoals veel andere mensen lijkt mij.

En het inbranden cq. degradatie van het beeld? Of dat een probleem is, is ook persoonlijk. Ik ga er van uit dat ik nog de nodige jaren van zeer goed beeld kan genieten en mocht ik er last van krijgen en dit te storend worden dan koop dan wel weer een andere TV met nog betere techniek. Wellicht dat het dan ook weer Samsung wordt. Je kan wel blijven wachten op "the next big thing" maar zo kan je bezig blijven ik geniet liever nu.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 2 maart 2019 09:27]

Ik werk ook overdag maar ik heb ook nog zoiets als weekend. Goed, mijn punt was vooral om wat nuance aan te brengen in de discussies hier. Het lijkt erop alsof pro OLED opmerkingen standaard geplust worden en mensen die de voordelen van lcd opnoemen standaard gemind. Echt een fatsoenlijke discussie kan je er hier niet over voeren.
Overdag is de kwaliteit van mijn C8 nog altijd behoorlijk goed dus ook al zou je in het weekend overdag kijken in een verlichte woonkamer dan nog is het genieten. De andere zeven avonden heb je dan wel weer het voordeel van OLED. Het kan best zijn dat het voordeel in een donkere ruimte tegenwoordig minder is dan vorig jaar maar zover ik begrijp heeft FALD nog altijd een grovere resolutie dan per-pixel en kan je dus niet zo’n scherpe definitie krijgen als OLED in die situatie. Of dat nog storend is of mij zou storen weet ik niet. Het beeld is in ieder geval erg indrukwekkend hierdoor. Op moment van kopen was dit de beste techniek en ook nog redelijk betaalbaar. Zoals gezegd, tegen de tijd dat ik mij te veel zou storen aan de mogelijke nadelen van OLED kijk ik wel weer wat dan de beste techniek is en koop dat dan, mits niet onevenredig veel duurder.

Herkenbaar ja, er ontbrandt al snel een discussie wat omtrent OLED vs LCD in dit soort topics. Het lijkt erop alsof sommige mensen hun aankoop willen rechtvaardigen en dan is rede soms ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 3 maart 2019 18:17]

Off course burning, contrast, reflecties... blablabla...... Je mag het afkraken met al dat gezever, maar de realiteit is dat oled top technologie en vooruitgang is & "Q" led alleen maar marketing bullshit. Probeer met wat inzicht te kijken in plaats van de fanboy uit te hangen.
Goed verhaal man, lekker vol van informatie ook. "OLED is tha best, qled is shit", ook nog even een ad hominem er bij. Ik vraag me af wat je überhaupt doet op een techsite. En dan nog +1 krijgen ook, geeft wel een beetje aan hoe de algemene tendens is in qled, OLED discussies hier.

Hier heb je wat leesvoer, kan je lezen hoe slecht qled wel niet is.

https://www.google.com/am...-tv-review-4k-hdr.amphtml

En hier nog een review:

https://www.techradar.com/reviews/samsung-q90-qled-tv

"this LCD TV can deliver a performance that is capable of competing with and often surpassing even the best OLEDs."

[Reactie gewijzigd door Rixos op 2 maart 2019 14:33]

Deze reviews lezen beide als een grote Samsung brochure. Ze hebben beiden ook toevallig exact dezelfde content bekeken: Gravity, Bohemian Rhapsody en zelfs dezelfde scene met de hyena's wordt genoemd van Planet Earth. Lijkt mij een voorgebakken stuk wat door sites enigszins aangepast op de eigen site gezet kan worden. Ik wacht de 'echte' reviews nog even af.


Neemt niet weg dat dit nog steeds een hele goede tv kan zijn. Ik snap alleen niet waarom er zo veel geld en energie wordt gestoken in LCD technologie. De ene na de andere 'hack' is nodig om maar om de tekortkomingen van LCD heen te werken. De voornaamste waarvan zijn: motion blur/motion resolution, kijkhoek en backlights. Daardoor heb je allerlei ingewikkelde beeldprocessors nodig of stroboscoop lampen om de beweging scherp te houden. En een compleet array aan backlights om het contrast en de diepe zwartwaarde mogelijk te maken. Hoe goed dit tegenwoordig ook zal zijn, het blijven hacks. En die zijn altijd minder dan het origineel. En het origineel is in mijn ogen plasma/OLED.

Deze twee technieken hebben pixels die zelf licht geven en er is dus geen backlight nodig, wat resulteert in een contrast en zwartwaarde die gelijk al goed is. Daarnaast zijn bewegende beelden op deze twee technieken van nature beter (zeker op plasma) en is de kijkhoek ook groter. Allemaal zonder 'hacks' toe te passen. Waarom blijven proberen om een vierkant blok door een rond gat te proppen als we ook gewoon een rond blok ter beschikking hebben?
Voor zowel Plasma als OLED geldt dat verschillende pixels op een verschillende snelheid slijten, wat op de lange termijn problemen op kan leveren, of op de korte termijn in extreme gebruikssituaties (burn in).

Daarnaast kunnen OLED schermen op dit moment nog lang niet zo helder als LCD's en hebben ze over het algemeen meer last van reflecties.

Er zijn dus genoeg redenen om in LCD te investeren, en als de reviews kloppen, werpt investeren in LCD blijkbaar zijn vruchten af, aangezien 2 van de traditionele zwaktes van LCD lijken aan te zijn gepakt (kijkhoeken en zwartwaardes). Terwijl alle sterke punten van LCD er ook bij zitten (hogere helderheid, groter kleurvolume, geen risico op burn in).

Ik ben dus blij dat Samsung niet heeft gedacht zoals jij en simpelweg voor OLED heeft gekozen.

Het is even afwachten wat microled gaat doen en hoe snel dat betaalbaar zal zijn, maar tot die tijd zit er blijkbaar ook nog voldoende rek in LCD.
De OLED TV's can LG gebruiken allemaal witte pixels met kleurfilter, daar is dus geen sprake van verschillend slijten. Burn-in kan een probleem zijn, maar is eenvoudig te voorkomen. Ik zou verder ook niet weten waarom OLED schermen neer reflectie zouden hebben, dit staat volgens mij los van de techniek voor de pixels en heeft alles te maken met de 'plaat' die voor de pixels zit.

Dat het probleem met zwartwaardes is opgelost gaat me ook wat ver. Er zijn dure hacks om de zwakte te verminderen, FALD dus. De LCD tv die de meeste mensen in huis hebben zal dit iig niet hebben. Ik ben ook sceptisch dat dit een even goed resultaat geeft als zelf lichtgevende pixels, wil het graag met eigen ogen zien.

Dan blijft over de helderheid. Geldig punt. Het is nooit erg belangrijk geweest, je had die helderheid nooit nodig. Maar nu met de doorbraak van HDR heeft het wel degelijk nut. HDR is misschien wel de grootste doorbraak in beeldtechniek sinds we HD beelden hebben gekregen. En daar hebben LCD's zeker nog een voorsprong.

En ja, er zit wel rek in lcd, de techniek ontwikkelt zich. Maar OLED (of microled inderdaad) lijkt me op termijn toch de meest logische optie.
Hogere helderheid is niet alleen handig bij HDR hoor, ook overdag als je veel zonlicht in je kamer hebt is het handig om een T.V. te hebben die helder kan. Ik woon bijvoorbeeld op een tweede verdieping met grote ramen en er schijnt overdag vaak direct zonlicht op mijn t.v. Met een LCD is de boel op de hoogste stand dan nog wel goed leesbaar maar met een OLED echt niet meer. Maar goed dat is mijn gebruikssituatie, die zal voor anderen misschien anders liggen.
Mijn OLED staat naast een raam van 10 meter op 3. Brightness staat op 40% overdag. Geen enkel probleem.
Hmm ja die burnin van OLED is wel een dingetje.
Mijn (weliswaar) smartphone van Samsung, de S8, heeft na anderhalf jaar een ingebrand podcast 'play' icoontje.

(Ik liet de app tijdens het woon werk verkeer altijd open staan, om af en toe ff 10sec terug te gaan.
Volgens de app heeft ie in totaal een week actief gestaan tijdens die periode)

Hadden plasma tv's niet hetzelfde euvel met de logo's van de omroep boven in beeld...?!
Dat is absoluut waar, ook de QLED, hoe hard ze het ook schreeuwen, kan daar niet aan tippen. En als dat wel zo was, waarom dan geen QLED's in de smartphones van Samsung? :)
hha zeg dat ook altijd alleen nog niet over een oled scherm maar wel met een simpele ssd upgrade ;)-
Nope. Wachten is op microled :)
Microled all the way inderdaad. Dat is dan ook uiteindelijk de verwachte OLED killer.
Vast wel maar dan zul je nog jaren moeten wachten en goedkoop zullen de eerste series MicroLed ook niet zijn. Als je nu in 2019 wat wilt kopen is OLED de beste keuze. De prijs/kwaliteitsverhouding is daarvan uitstekend.
Eerder wat je budget is en of je beeldkwaliteit belangrijk vind.
Eigenlijk is OLED nog steeds de winnaar op dit gebied, de high end line van Samsung komt wel in de buurt maar is ook niet goedkoop.
Kortom, goed vergelijken en niet zomaar een beslissing nemen.
'Schijnt'? Volgens Samsung zeker :D
OLED komt in praktisch elke tv shootout als winnaar naar voren op HDR prestatie ondanks de lagere piekhelderheid tov de absolute LCD topmodellen (een OLED is qua helderheid voor HDR nog steeds beter dan 80 zo niet 90% van de LCD modellen).
Slechts één stap onder de top QLED Q9FN doet een Q8DN het al niet beter dan een OLED qua helderheid in de praktijk ipv op een mooi testpatroontje (waarmee Samsung graag pronkt qua cijfers). Een Q70R ziet er vrij vergelijkbaar uit als de Q8DN dus zal je al minstens aan een Q80R moeten ...

[Reactie gewijzigd door apis29 op 2 maart 2019 10:06]

Ik wens je succes met die q60r zonder fald. Zet daar een oled van 2 jaar geleden naast met dezelfde prijs nu in de winkel, en die oled rent er rondjes omheen.

Contrast is wat je wil als filmkijker. Vroeger was de tv in nits minder helder dan een oled nu en hoorde je niemand over de zon en nu is het ineens een probleem? Qled haalt hogere nits, maar dan neemt de zwartwaarde en contrast af. Zonde vang het beeld wat mij betreft.
De eerste 8k modellen al te krijgen vanaf €5000,- als ik me niet vergis was de vanafprijs voor de eerste 4k modellen toendertijd een stuk hoger, maar ik kan er naastzitten natuurlijk :)
Je zit er zeker niet naast, de eerste 4K modellen van de grote merken waren zo'n 15.000 à 20.000 euro.
Benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen, ik zie er persoonlijk niet perse de meerwaarde van een 8k scherm in tenzij je natuurlijk je tv als behang gaat gebruiken wat vooralsnog toekomstmuziek is :) Ben momenteel uitermate tevreden met mijn C7
Meer is altijd beter denk ik in dat geval :). Als je toch koop en iets langer meedoet dan net zo goed 8k. Weet nog dat ik een 4K tv kocht en iedereen zich afvroeg waarom, kwam Netflix ineens met een fatsoenlijk UHD aanbod. Heerlijk.

Tabel is inderdaad super overzichtelijk en ik schrik niet van de prijzen! Kan alleen nog maar omlaag vanaf hier. Hopen dat dit ook druk zet op de >55" OLED's.
Wil nog graag een 77" <3
Meer is zeker niet altijd beter. Er is nog steeds veel 720p of lager, zeker op streaming diensten. Dan kan de 8k upscalen wat die wil, het ziet er ruk uit. Tevens hebben de 8k tv’s op het moment een ontzettend inputlag door die upscaling.
Meer is zeker niet altijd beter. Er is nog steeds veel 720p of lager, zeker op streaming diensten. Dan kan de 8k upscalen wat die wil, het ziet er ruk uit. Tevens hebben de 8k tv’s op het moment een ontzettend inputlag door die upscaling.
De input lag is 16.5ms op de 2018 Q900R, dat is nog beter dan op de 4K Q9FN :+

Volgende keer eerst wat beter informeren (net als over de sport prestaties op een OLED) ;)
Ja in gaming mode... en dan schakelt die zoveel uit dat het beeld slechter wordt (weg contrast in hdr en mooie zwartwaarde) zie https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1445596417

In normale tv modus is de input lag 90ms!

En vertel maar eens waarom lcd beter is voor sport als het niet komt door the sample and hold techniek van oled want dat is het enige wat ik kan bedenken en zelf ook zie op mijn oled scherm.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 2 maart 2019 11:01]

Ik game graag op tv. Ik vraag me af wat de latency doet met deze nieuwe processor. Smart tv's van Samsung zijn in veel gevallen om te huilen als je gaat kijken naar de latency tijdens het gamen. Dat is ook de reden dat ik nog altijd op een 47 inch dumb tv speel die volgens de specs 1ms response time heeft. Of ie dat haalt kan ik niet testen maar ik heb in ieder geval geen vertraging. Dat is wel anders als ik bij een vriend van me speel op zijn Samsung smart tv met game mode aan..
De eerste 4K-televisies hadden geen H265 en op HDMI-gebied was het een oude versie zonder de HDCP-normen waarmee nu gewerkt wordt. Zo'n televisie is daarmee beperkt bruikbaar nu dat 4K enigszins op gang komt.
tenzij je natuurlijk je tv als behang gaat gebruiken
Voor video zie ik zelfs ook maar beperkte meer waarde van zelfs 4K, meer dan 2K/1080p, zelfs op 65'' doet weinig verschil bij beleving.

Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals David Attenborough's natuurfilms zien er wel beduidend beter uit op 4K, en ik denk dat zelfs 8K afhankelijk van scherm grote/afstand een plus kan zijn, maar dergelijke films/series met vaak langzaam bewegende beelden hebben iets van foto achtige kwaliteit.

Maar als op je tv goede high-res foto's weergeeft, heeft 8K best wel meer waarde, want met bv 8K/65'' heb je een DPI van 135, wat betekend dat je echt boven op het scherm, met een afstand van 30~40cm nog steeds geen pixels ziet, maar uiteraard wel heel veel detail.
Dit is een lekker overzichtelijke tabel, props! :)
Nu nog een tabel met de belangrijkste verschillen :)
De q60r zou wat mij betreft niet qled genoemd mogen worden. Zonder fald is het contrast waardeloos. Die info zou idd handig zijn om de verschillen in de qleds inzichtelijk te maken en te bepalen of de meerprijs waard is van een hogere serie.
Qled heeft toch niets met FALD te maken ?
enkel het paneel type.
Natuurlijk hebben ze de term geïntroduceerd op de dure types (met Fald) om de technologie in een goed dagbeeld te zetten, maar als het puntje bij het paaltje komt is Qled enkel type panee en onafhankelijk van het type backlight. Ze kunnen zelfs Qled panelen maken met enkel onder backlight.
of TL.
ook voor gewone LCD is zonder FALd het contrast waardeloos ;)
QLED staat voor een serie aan zaken die het beeld verbeteren...
Is QLED echt een grote stap?
QLED staat voor het helderste en scherpste beeld dat je kunt krijgen. Onze Samsung QLED TV 's laten 100% kleurvolume¹ zien ('s werelds eerste TV die dit kan) en een maximale helderheid van 1500 tot 2000 nits (ideaal voor weergave van perfecte HDR-beelden). Met QLED maken we gebruik van een nieuwe Quantum Dot -technologie met metaallegering en een nieuwe panelstructuur. Is dit dan echt zo'n grote stap? Ja, wat ons betreft is dit net zo'n grote stap als die van LCD naar LED.

Daarbovenop hebben we alle aspecten van de beeldkwaliteit verbeterd. Inclusief een grotere kijkhoek, een groter contrast door diepe zwartwaarden en unieke heldere beelden.
QLED betekent een beter contrast. Wat licht is, is licht. Wat zwart moet zijn, is echt zwart
Dat komt rechtstreeks van de Samsung website af. Om die bewering waar te maken heb je wel FALD techniek nodig, anders krijg je dat groter contrast en diepe zwartwaarden niet waar ze hiermee adverteren.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 4 maart 2019 14:30]

Pleased with this, I am also.
mooie tv's, laat dat duidelijk zijn.

Echter heb ik al jaren Samsung TV's en ben er niet echt ontevreden over. Wat ik wel jammer vind is dat mijn QLED TV ook een update was beloofd naar HDR10+ en Dolby Vision. Beide zijn niet meer toegevoegd aan mijn lijn. Ik heb de UE55KS8000L en ondanks het mooie beeld ben ik wel een beetje teleurgesteld op Samsung.

Verder hoop ik ook eens dat er een tweaker of programmer eens in die firmware gaat kijken.
Lijkt me niet dat het al te lastig is om custom firmwares te maken voor deze toestellen.

ON topic weer natuurlijk is 8K TV leuk, het is nu nog even wachten op echte content, verder dan een paar demo filmpjes van NASA in 8K (zeer scherp en vol detail) en ander soort gelijk materiaal vind je helaas nog niet.
Ik wacht altijd liever even af.
Super om te zien wat ze nu weer erbij gestopt hebben, maar persoonlijk 'hoef' ik niet zo nodig elk jaar / 2jaar een nieuwe TV

Mijn oude LCD uit 2008 is net 4 jaar naar zolder 'verhuisd' waar we zo nu en dan TV kijken in bed.
Daarvoor kwam in de plaats een 40" Samsung, met zo min mogelijk snufjes ( smart )
Maar ik merk wel verschil in kwaliteit, deze begint nu al hier en daar wat mankementen te vertonen ( flikkerend beeld, trage kanaalwissel op de CI+

Dus misschien tijd om te vernieuwen ... alleen zal ik in de 7100/7300 serie zitten, 55" lijkt me wel wat nu
Precies dat heb ik ook, voor deze tv had ik een series 6 Samsung lcd TV. Mooi beeld nooit problemen mee gehad.

Maar nu de ue55ks8000L gehaald omdat het een top scherm zou zijn. Er zouden nog extra functie bijkomen zoals HDR10+,echter zijn die er nooit bijgekomen.

Ook deze tv werd tijdens verkoop aangeprezen voor zijn snelheid, quad core cpu noem maar op. Maar bij aanzetten is de tv extreem traag. Dan van HDMI wisselen of Netflix of YouTube openen duurt zeker 20sec.

Daarbij heb ik ook nog eens problemen gevonden met het pairen van me nieuwe beats wireless solo 3 headset. Die wil namelijk ook niet pairen met deze Samsung TV. Allemaal heel jammer.

Ik ben gewoon als klant en vroegere fan van Samsung tv erg teleurgesteld. En kwa beeld ben ik nog niet eens on tevreden
Ik ben dan benieuwd naar jouw bron dat Samsung DV zou toevoegen. Samsung hekelt DV, en wilt juist HDR10(+) pushen.
Het ging voornamelijk ook om de optie HDR10+ die Samsung zou toevoegen. En bij aankoop van mijn tv toendertijd vertelde de verkoper ook dat er nog meerdere HDR opties toegevoegd zou worden, en idd ook DV zou toegevoegd worden. Nou zijn beide niet toegevoegd. En dat vind ik toch een beetje jammer als consument van Samsung tv's.

En idd ik wil niet elke 2 jaar een nieuwe tv kopen. Ze willen het wel pushen elke 2 jaar nieuwe tv nieuwe telefoon. Maar zolang het goed werkt waarom dan vervangen?
Ik heb vluchtig wat websites bekeken, maar ik kan zo snel nergens vinden wat nu precies de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de Q90R, de Q85R, de Q80R, etc.
Heeft iemand daar iets meer info over?
Voornamelijk de dimbare zones. Daar zitten bij Samsung de grootste prijsverschillen. De Q90R krijgt wel 'maar' evenveel dimbare zones als de Q9FN van verleden jaar. De achilleshiel van Samsung de laatste jaren is motion wat spijtig is want in het verleden hebben ze bewezen dat ze dit wel heel goed konden doen. Laat dat net zijn waar Sony heel erg goed in is.
Samsung biedt wel een Qled van de kleinere maten als 43inch, als ik het internet mag geloven is de kans niet heel groot dat er Oled televisies van die afmeting op de markt komen. Zelf ben ik liefhebber van die kleinere maatvoering.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Kleinere OLED formaten dan 55 inch komen er niet.
Dit heeft de maken met de productiekosten.
Wil je dus kleiner dan zul je een LCD TV moeten kopen zoals uit de tabel.
Dat klopt niet, als de nieuwe fabriek klaar is, is de verwachting dat er ook kleinere oled schermen worden gemaakt.
Mede als hogere productie en wat lagere prijzen.
Tot nu toe was dit wel zo.
Als er een nieuwe fabriek komt die kleinere panelen kan maken dan 55 inch zou het ook wel goedkoper kunnen zijn. De ontwikkelingen staan niet stil.
Blijft wel de vraag of het zinvol is, Ultra HD (4K) kun je immers alleen goed bekijken als de grootte van de TV ook behoorlijk is.
De kijkafstand telt hierin mee en de meeste mensen zullen niet bovenop hun TV zitten ook al is hun woonkamer niet zo groot. Wel iets om over na te denken bij aanschaf.
Jij zegt "ze komen er niet." Dat ze er nu niet zijn heeft iedereen wel gemerkt.
Er bestaan ook full HD oled schermen.
Of iets zinvol is ? Ach het is maar wat je wilt de meeste zien vanaf een afstandje ook niet het verschil tussen
4k en HD, JA IEDEREN HIER ziet het verschil wel. Vanaf 3,5 meter ik weet het.
In het algemene OLED topic had ik enkele weken terug een link geplaatst waar werd gehint op een 48" OLED.
Prijsverschil is echt groot tussen de 82" en 98", 50K 8)7
Lijkt me een typefoutje of misschien is de 98" oprolbaar.

Edit: Pfff, blijkt toch echt te kloppen. Niet normaal.

[Reactie gewijzigd door metaalverf op 1 maart 2019 17:59]

Hoe groter het scherm, hoe groter de uitval in de productie. Daar betaal je dus voor. ;)
nope, dit is géén OLED, dit is meer Super LCD

Op de "normale" LCD-laag is een extra laag aangebracht bestaande uit Quantum Dots. Dit zijn de "nanokristallen"
Hierdoor kan het kleurspectrum worden verhoogd en zo ook de helderheid die kán oplopen tot 1500 of zelfs 2000 Nits.
Inbranden is ook zo goed als uitgesloten, zeggen ze, maar dat is natuurlijk nog lang niet zeker.

Het grootste verschil met een OLED scherm is dat de zwartwaardes van QLED echt véél lager zijn.
Ook de responsetijd van een OLED is fenomenaal t.o.v. een QLED (1.000 x sneller).

[Reactie gewijzigd door dbDesign op 1 maart 2019 17:56]

Moest dit een reply op iemand zijn ofzo? Want we kunnen zelf ook wel wikipedia raadplegen :p
Ja het was eigenlijk een reactie op BikkelZ maar tweakers zet alle reacties natuurlijk weer in een hele andere volgorde neer waardoor van volgorde totaal geen sprake meer is. (ja ik weet het, ik had beter een replay kunnen geven)

Eneh, niet zo zielig doen man het is gewoon een prima reactie op de vraagstelling van bovenvermelde Tweaker en wat op dat moment nog maar de 2de reactie was en daarnaast hebben wij 15 jaar Audio/Video producten verkocht maar dat kan jij niet weten ;-)
Nee dat was geen reactie op bikkelz anders zou het er wel onder staan. Leer hoe je moet antwoorden, nu slaat je reactie nergens op.
moeilijk hé om goed te lezen:
(ja ik weet het, ik had beter een replay kunnen geven)

kleuter!

[Reactie gewijzigd door dbDesign op 3 maart 2019 12:00]

Inbranden is wel degelijk uitgesloten, omdat bij een LCD naar mate de lamp achteruit gaat, het hele scherm daar last van heeft. Dat de lamp achteruit gaat, is een gegeven, de televisie gaat niet noodzakelijk langer mee.