Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tesla Autopilot krijgt later dit jaar update voor stopborden en verkeerslichten

Tesla's Autopilot krijgt later dit jaar een update waarmee de auto's de capaciteit krijgen om verkeerslichten en stopborden te herkennen en er adequaat op te reageren. Er is eerder al getest met deze nieuwe functies. Daarnaast komt er een functie voor automatisch rijden in de stad.

Tesla meldt op de eigen website bij het aanbieden van zijn modellen dat het herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden later dit jaar wordt verwacht; een exacte datum voor de release van de update is nog onbekend.

Op een eerder moment moet ook de zogenaamde summon-functie worden uitgebracht. De auto kan dan vanaf een parkeerplaats automatisch naar de eigenaar toe rijden. Wanneer deze functie uitkomt is niet duidelijk, maar gelet op de vermelding op de website zal dat op relatief korte termijn zijn.

Daarnaast wordt er op termijn een functie toegevoegd, waarmee de Tesla-auto's in staat zijn om 'automatisch te rijden binnen de bebouwde kom'. Wat dit precies betekent en wanneer deze functie uitkomt is onduidelijk; ook deze functie wordt 'later dit jaar verwacht'.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-03-2019 • 18:01

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Deze functie zal niet bij autopilot horen, maar bij het autonoom rijden package. Day is een aardige meerprijs.
Nee hoor, valt wel mee. Autopilot kost $3000 en full-self-driving package kost $5000.

Tesla’s nu hebben HW2.5 en vanaf april krijg je de HW3.0 die nodig is om autonoom rijden mogelijk te maken. Daarom kun je nu tijdelijk geen full-self-driving package sinds oktober 2018 meer bestellen. Als je dat al wel gedaan had krijg je in april kosteloos upgrade naar HW3.0.

Gewone en verbeterde autopilot is vanaf april ook HW3.0. Dus ik wacht nog even met bestellen. Je krijgt nu sowieso niet meer de enhanched autopilot van 2016 (die met oa summon functie). Dus of uitgeklede autopilot 2019 of full self driving package.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 1 maart 2019 18:57]

Nee hoor, valt wel mee. Autopilot kost $3000 en full-self-driving package kost $5000.

Geen van beide zijn echter autonoom rijden zoals de wet dat beschrijft. Marketing technisch kan Tesla het schijnbaar wel doen voorkomen alsof, maar het is geen level 5 capaciteit wat het "full self-driving" aanbiedt.
AFAIK is er nog helemaal geen wetgeving voor (in Nederland dan toch)?
Armin doelt hierop. Inderdaad geen wet, maar wel een algemeen gebruikte definitie.
In de USA - alwaar ik woon O-) - is het zelfs wettelijk verankerd en dus inderdaad 'wet'.
Nee hoor, valt wel mee. Autopilot kost $3000 en full-self-driving package kost $5000.
Dat is respectievelijk 3% of 5% van een gemiddelde Tesla. "Valt mee"?
Nou, voor een optie bij het bestellen van een gemiddelde auto is dat niet gek... Andere lak? €1000 erbij. Een geinig lopend achterlichtje: €1000 erbij en ga zo maar door. En meestal zijn dit opties die maar een paar euro extra kosten bij de productie.

Daarmee vergeleken is een paar duizend extra voor een werkelijk nuttige functie misschien niet zo heel gek.
Er is idd maar één AP versie momenteel. En alle Tesla’s beschikken straks over de hardware. Hoop dat de unlocks vanaf dan ook wat vriendelijker geprijsd worden. In China bijv wordt AP momenteel gratis vrijgegeven.
Makkie daar, als een voetganger door rood loopt ziet zijn telefoon dat en krijgt ie strafpunten in zijn stasi register. Rijdt een Tesla deze minkukel overhoop zal niemand dat betreuren. Verkeer is veel meer voorspelbaar daar. Ben wel benieuwd hoe het in werkelijkheid is, ik was in China in 2005, vanuit die ervaring kan ik me de verhalen over surveillance en braafheid maar moeilijk voorstellen vanaf mijn "enorme chaos" beleving toen.
ik ben er in 2014 en 2016 geweest en die "enorme chaos" is er nog steeds.
Autopilot in de grote steden daar is echt een enorme uitdagen, tot misschien wel onmogelijk. Ze kennen de regel recht doorgaand verkeer op de zelfde weg heeft voorrang niet. Daarvoor in de plaats hebben stilstaan verkeer is nooit schuld aan een ongeluk, en daar boven op hebben ze dan gewoon duwen. :-)

Hier een niet druk kruispunt ergens in China
https://www.youtube.com/watch?v=6uf2QNtYpII
Eigenlijk gewoon lachwekkend

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 2 maart 2019 09:50]

imho verloopt het getoonde verkeer in die video soepeler dan dat bij vele stoplichten in de benelux.
Ook leuk dat je nooit al te lang moet wachten op deze manier en altijd zachtjes vooruit kan blijven rijden.
Doordat de verkeersdeelnemers zachtjes rijden zullen de ongelukken hoofdzakelijk slechts kleine blikschades veroorzaken.
Waarschijnlijk lachen de chinezen met filmpjes van westerse kruispunten waar 60% van de voortuigen minutenlang moeten stilstaan en als opgefokte stieren het gaspedaal inrammen zodra het licht op groen springt, en extra gas bijgeven indien ze aangereden komen en het licht springt op oranje.
We kijken allemaal door een gefilterde bril, gebaseerd op onze eigen ervaringen.
En ja, ik heb mij de moeite bespaard om even matematisch uit te rekenen wat de meest efficientste manier is voor een kruispunt-regeling. Stoplichten of china-chaos. Ik vermoed wel dat het zalig is dat je snachts of op minder drukke momenten je levenstijd niet moet staan verspillen aan een stoplicht terwijl er geen kat komt aanzetten in de andere richtingen.
In Shanghai worden alle drukke kruispunten door verkeersregelaars geregeld. Die bepalen wie wanneer mag rijden, maar lijkt daarmee echt op kruispunt met slimme verkeerslichten.
Zie er weinig mis mee. Automobilisten in dat en omliggende landen kijken waar ze rijden/naar omgeving/overig wegverkeer. Wel, dat is het idee. Anderen ruimte geven. In NL kun je dat vergeten. Daar is het regels zijn regels ik geef je geen ruimte eikel! Alsnog rijden er in alle landen malloten die lak aan alles hebben. Als je weet wat je kunt verwachten werkt het prima. Je ziet de snelheid is ook laag en rijdt toch rustig door.
Ergens wel logisch natuurlijk, verkeersregels gelden niet alleen voor automobilisten, al denken veel fietsers/voetgangers daar uiteraard anders over.
Any customer who bought a Tesla prior to this week’s price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000. 
vers van de pers:

FSD kost nu nog maar 3200 euro op bestaande auto's met EAP. En op twitter staan berichten van een nieuwe verlaging naar $2000.

https://www.tesla.com/blo...l-self-driving-capability
https://twitter.com/elonmusk/status/1101733087145349120?s=21
Helaas kost het toch meer dan je denkt...
Als je nu een Model 3 besteld dan betaal je 3200 euro voor de autopilot en als je de volledig zelfrijdende besturing wilt dan betaal je daar bovenop 5300 euro. Wat dus betekend dat je dan voor de volledig zelfrijdende besturing 8500 euro moet neertellen.

Ook is de autopilot van 3200 euro flink gestript:
- Automatisch inparkeren functie is niet inbegrepen.
- de aangekondigde updates die wel golden voor de enhanced autopilot optie zijn ook alleen nog in de FSD optie verwerkt (navigeren op autopilot + summon uw auto)

Kortom als je het complete pakket wil dan kost het je nog steeds het zelfde als voor de prijswijzigingen.
Het is alleen interessanter geworden als je geen gebruik wil maken van deze opties.
dus toch!
gisteren kreeg ik tijdens mijn testrit met een model 3 te horen van de Tesla werknemer dat autopilot de verkeersborden leest en daarop de snelheid toont/aanpast.
ik vroeg hem "ben je zeker? ik dacht dat dit via GPS locatie en mapdata werkt" waarop hij nogmaals beweerde dat verkeersborden wel degelijk reeds via de camera uitgelezen worden op de versie waarmee ik aan het rijden was.
foutje van die werknemer dus :/

[Reactie gewijzigd door efari op 1 maart 2019 18:43]

Audi biedt al sinds maart 2012 verkeersbordherkenning op zijn modellen als optie aan. Zou toch denken dat Tesla dat in 2019 dan ook minimaal kan met al die camera’s?

Edit: als ik het goed heb zit er in Tesla verkeersbordenherkenning (eigenlijk alleen snelheid) vanaf autopilot update 6.1 (januari 2015) maar met de introductie van autopilot 2 (oktober 2016) is deze functionaliteit verloren gegaan en niet meer teruggekeert. Blijkbaar brengt autopilot 3 (april 2019) die functionaliteit verbeterd terug.

Opvallend genoeg liet Musk in oktober 2014 al weten dat autopilot 1 zowel verkeerslichten als stopborden zou gaan herkennen. Is het dus duidelijk nooit van gekomen.

@mikee368 dat voorlopen is dus subjectief en gedeeltelijk waar. Een audi met optie uit 2012 kan momenteel iets wat een maximaal uitgeruste tesla uit maart 2019 niet kan: namelijk verkeersborden herkennen.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 1 maart 2019 19:22]

@mikee368 dat voorlopen is dus subjectief en gedeeltelijk waar. Een audi met optie uit 2012 kan momenteel iets wat een maximaal uitgeruste tesla uit maart 2019 niet kan: namelijk verkeersborden herkennen.

Zo goed als geen enkele 'autopilot' feature op de Tesla 2019 kan iets wat de concurentie niet kan. De heel hype rondom Tesla doet vaak voorkomen van wel, en ze zitten ook zeker in de voorgroep, maar Cadillac en Mercedes (de pioneers op dit gebied) doen echt niet onder voor Tesla. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Volvo ook indrukwekkend is qua 'zelf rijden'. Het grootste verschil zit hem er vaak in dat de gevestigde merken iets meer op veiligheid gericht zijn en bij twijfel wat terughoudender zijn.

Summon zou de eerste feature zijn die bij mijn weten geen enkele concurentie kan, of in ieder geval durft uit te brengen.
Ik rij nog steeds regelmatig in een nieuwe zeer luxe uitgeruste CLS, maar de autopilot van Tesla (mijn eigen auto), kan ondanks mijn teleurstelling, zeker beter zelfstandig rijden en zich aan het verkeer aanpassen.

Een Mercedes kijkt zover ik weet maar 1 auto vooruit. Reageert niet op rare acties van andere weggebruikers en slingert enorm tussen de rijstroken. Vooral in de bochten
Mercedes schept itt tot Tesla dan ook niet de verwachting dat je met het rijassistentie pakket autonoom kan rijden. Het systeem is daar ook op afgestemd. Als je het stuur in de Mercedes loslaat zit er een vertraging in waarna ook de Mercedes strak door de bocht gaat. Vanuit het oogpunt van rijondersteuning niet gek, want zo blijft de bestuurder de baas zonder dat het systeem constant bijstuurt omdat het vindt dat je niet precies in het midden van de weg rijdt. Ik ben best wel fan van Tesla (maar nog meer van m’n Mercedes), maar ik vind de verwachting die ze scheppen met de naam auto pilot aan het criminele grenzen.
+1Anoniem: 1092407
@HummerHealey3 maart 2019 16:25
ik vind de verwachting die ze scheppen met de naam auto pilot aan het criminele grenzen.
Dat is erg chargerend en, zoals altijd met taal, afhankelijk van je referentiekader. Vliegtuigen hebben al vele decennia een auto pilot maar volledig autonoom vliegen kunnen die dingen ook nog maar pas en dan nog steeds in beperkte mate. Auto pilot betekent niets anders dan dat bepaalde functies van de piloot/bestuurder uit handen genomen kan worden door de boordcomputer en dat is exact wat een Tesla dus doet.
Bij mijn weten kunnen andere auto’s ook niet het nieuwste Navigate on Autopilot toepassen.
Tesla's kunnen navigate on autopilot (aka automatisch snelwegen). Geen enkele andere autofabrikant heeft dit vandaag in op de markt. Statistisch heeft het ook reeds aangegeven dat wagens met geactiveerde autopilot gemiddeld minder ongelukken maken dan wanneer uitgeschakeld. En niet vergeten dat model 3 uberhaubt als veiligste wagen komt uit de crash testen. Dus wat bedoel je precies "de gevestigde merken iets meer op veiligheid gericht..." ?
Desalniettemin de grote wakeup call voor de concurrentie gaat er pas komen als het reeds te laat is. Binnenkort rolt Tesla zijn eigen Hardware versie 3 dat de videoprocessing 200x sneller laat verlopen, zodat ze zowel betreffende hardware alsook software mijlenver voorlopen wat autonomous driving betreft.

Nuja wellicht is dit alles slechts een hype.

Ik ben er zeker van dat pioneer Mercedes (en andere) dit of volgend jaar zal komen aanzetten met wagen die automatisch kan rijden binnen de bebouwde kom. En zeker binnen dezelfde prijsklasse (~40k)
Tesla's kunnen navigate on autopilot (aka automatisch snelwegen). Geen enkele andere autofabrikant heeft dit vandaag in op de markt.

Ik kan je uit eerste hand zeggen dat Volvo dat ook heeft. :) Ik kan moeiteloos heel stukken op de A2 van Schiphol naar Eindhoven 'autonoom' rijden. En op de I90 in de USA met minder verkeer kun je inderdaad bijna in slaap vallen. Daar zit dan ook het gevaar. Je gaat het systeem overschatten.

En ik kan je ook uit eerste hand zeggen dat zowel Tesla als Volvo niet perfect zijn en dus geen level 3 autonoom op snelwegen. Beide zijn vrij eenvoudig in de war te brengen en dus enkel een level 2 assistent.

Statistisch heeft het ook reeds aangegeven dat wagens met geactiveerde autopilot gemiddeld minder ongelukken maken dan wanneer uitgeschakeld

Klopt, daarom net als als bij de concurende merken met vergelijkbare systemen als Tesla krijg je in de USA dan ook korting op je autoverzekering. Niemand betwist dat.
RSI (Road Sign Information) werkt bij de meeste merken opa sis van kaartdata i.p.v. camera’s. Dat is natuurlijk wel even wat anders. Vooral zodra de situatie op een plek verandert; met oude kaartdata ben je dan dus achterhaald.
Dat lijkt me erg sterk, daar heb je niet veel aan. De meeste merken in Europa gebruiken camera's.
Dat is niet het geval. Bij veel merken wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van een informatie systeem en camera's. Als je bijvoorbeeld de snelweg oprijdt en er staan geen borden dan geven de systemen in Nederland een snelheid van 130km/h aan. Staat er een bord met 100km/h of 120km/h dan zal deze worden weergegeven. Hetzelfde geld voor de snelweg verlaten, de stad in of uit rijden en andere gelijke situaties. Als matrix borden boven de weg een aangepaste snelheid aangeven (niet bij file oid, maar met een rode rand eromheen zodat de camera dit herkend) dan wordt die snelheid aangegeven op het display. Ook andere, al dan niet tijdelijke, verkeersborden die snelheden aangeven worden correct weergegeven op exact het juiste moment (binnen 2m voor of na het passeren van het bord). Dat is van een niveau dat niet mogelijk is met een onderliggend informatie systeem en moet gebaseerd zijn op camera's.

Bij alle moderne auto's die ik gereden heb met een dergelijk systeem werkte het op deze manier. Misschien zijn er uitzonderingen die enkel gebaseerd zijn op een RSI systeem, maar die zijn bij mij niet bekend.
Matrixborden zonder rode rand geven óók een maximumsnelheid aan. Wel heel vervelend als de camera dit niet herkent dan.
Geen zorg, die matrixborden worden prima herkend. Althans, bij mijn Mercedes wel.

De stelling van @MuFFIN 007 dat het via kaartdata werkt is in elk geval voor Mercedes totale onzin. Ook tijdelijke borden worden prima herkend - die staan echt niet op de kaart.
Die van mijn herkent geen matrix borden niet (2015 C350E Lease Edition). Die herkent alleen de maximum snelheids borden (rond bord, rode rand met getal daarin). Advies snelheden (vierkant blauw bord) en matrix borden worden helaas niet herkent. Ook het bord 'autoweg' wordt niet herkend als een snelheids aanduiding (buiten bebouwde kom 100km/h, tenzij anders aangegeven).

Volgens mijn Mercedes dealer komt de basis informatie uit de navigatie, maar kijkt de auto wel naar wijzigingen. Echter gaat dit niet altijd goed, als bijvoorbeeld een snelheidsbeperking na een kruispunt niet wordt herhaald, blijft de Mercedes het laatste bord tonen op het display en herkent dat niet als einde snelheidsbeperking.. Het moet of een nieuwe maximum snelheid bord zien, of einde van eerdere maximum snelheid..
De systemen in jouw C350E en in de E klasse (2016+) zijn dan kennelijk niet gelijk. Heeft jouw C klasse autopilot en reageert hij zelfstandig op verkeersborden? Die E250 van mij wel.

Het enige dat mijn auto niet altijd herkent zijn die onderborden, maar die negeer ik zelf meestal ook ;-)

[Reactie gewijzigd door Sietse Vliegen op 4 maart 2019 17:41]

Mijn Mercedes heeft geen autopilot (cruisecontrol en/of rijbaan assistent), maar wel verkeersborden herkenning. Cruisecontrol snelheid wordt ook aangepast als de limiet veranderd, maar alleen als het een (einde) maximumsnelheids bord betreft.. Snelheden op advies en matrix borden worden zoals ik al schreef niet herkent.

Echter loopt volgens mij de elektronica van de C-klasse een jaar achter ten opzichte van de E-klasse, dus het is goed mogelijk dat de betere verkeersborden herkenning vanaf de 2017 uitvoering beschikbaar is..
Volvo gebruikt gewoon camera. Bij files herkent die zelfs de matrixborden.
Oude techniek... enige wat ze nu gaan doen is de cruise control of autonoom rijden erop aanpassen. Maar of je daar op zit te wachten met alle onderborden in Nederland weet ik niet...
De reden dat bepaalde functies weg waren gevallen is doordat de hardware simpelweg de hoeveelheid data niet aan kan en daardoor zo veel mogelijk moet gecomprimeerd worden. Met de nieuwe hardware van Tesla zal er 10x meer frames per seconden verwerkt kunnen worden waardoor veel opties weer mogelijk worden zonder compromissen. Tesla loopt voor op met het autonoom rijden dankzij hun neuralnet en miljarden kilometers aan data.

Edit @Malarky ja en nee. U geeft zelf al aan dat Tesla dir in het verleden ook al kon. En als je kijkt naar hoe de EAP zich op de snelweg al gedraagd is dit niet meer te vergelijken met andere merken. Ik heb dit zelf ondervinden maar ook genoeg filmpjes van gearheads en tesla fans die alle opties met elkaar vergelijken. Van audi tot cadillac en alles wat er tussen en buiten zich bevind.

En het grootste voordeel van hoe tesla hun data vergaard is hoe meer autos ze op de weg hebben deste sneller het neuralnet word getraind voor nogmeer vooruitgang. Hierdoor is het een exponentiele curve en krikgt het net rij ervaring in alle gebieden waar Tesla's rijden en niet alleen in 1 of 2 landen.

[Reactie gewijzigd door mikee368 op 1 maart 2019 19:30]

De reden dat bepaalde functies weg waren gevallen is doordat de hardware simpelweg de hoeveelheid data niet aan kan en daardoor zo veel mogelijk moet gecomprimeerd worden.
Onzin. Het is weggevallen omdat door de breuk met MobilEye (AP1) voor AP2 het wiel opnieuw uitgevonden moest worden.
mijn Opel Ampera kon in 2015 ook gewoon de snelheidsborden lezen en liet dan een pieper gaan als je over de snelheid ging. Dus zo bijzonder is die herkenning niet.
Wordt nog leuk met al die ‘90 bij nat wegdek’ borden in NL.
Mijn Volvo ziet steevast de getallen wel maar regelmatig de onderborden niet. Rem je ineens keihard af van 130 naar 90....
bij de model 3 weet hij wel af van de vertraging (of het nou met beeldherkenning, of via maps ging dit terzijde) en geeft hij het aan met een icoontje op het scherm. je moet sowieso nog eens bevestigen met een druk op dat icoontje vóórdat hij effectief vertraagt.
Die moeten ze ook gewoon afschaffen. Gebruik matrixborden die gewoon de juiste snelheid aangeven. Net zoals met onderborden als "tussen 06:00 en 18:00". De onderborden zijn m.i. te complex geworden. Een inhaalverbod "uitgezonderd <trekkersymbool>" is prima, maar meer moet het niet worden.
Zo bijzonder is dat niet. Er zijn genoeg marken die dat als optie aanbieden. Ik reed een tijdje geleden met een Ford Mondeo door Duitsland waarbij de snelheden die de matrixboorden aangaven keurig in het dashboord getoond werden.
Ik mag hopen dat Tesla ZEKER binnen de bebouwde kom rekening houdt met plots overstekende kinderen ... en bijvoorbeeld zo’n vlaggetje op een fiets/skelter achter auto’s ziet. Een bal die de weg op stuiterd en dan inschat dat er een kind achteraan komt. Zo niet, verbieden. Ik geloof nog niet zo in autopilot en zeker niet binnen de bebouwdekom.
Hoe lang geleden is het dat er een fietser dodelijk is verongelukt omdat de auto in de autonoom stand stond? Vorige maand waren er nog berichten dat met name fietsers niet goed herkend werden. Dan hou ik mijn hart vast met spelende kinderen.

Ook de zelf-rijdende auto moet rekening houden met plotseling overstekende kinderen. Niet alleen in de bebouwde kom maar zelfs op de snelweg waar dat helemaal niet mag.
Ik mag hopen dat Tesla ZEKER binnen de bebouwde kom rekening houdt met plots overstekende kinderen
Je beseft dat meer dan 95% van alle ongelukken veroorzaakt worden door fouten van de bestuurder? Die afgeleid is, moe is etc. En ja, tesla houd mensen die naast de rijweg lopen in de gaten en ziet die als een potentieel probleem. Je ziet dat in video's doordat de update rate en predictie rate voor die objecten omhoog gaat. Alles wat een afwijkende snelheid heeft dan de auto (daarmee filter je statische objecten) is een object dat ze tracken en proberen te voorspellen.

Beter dan een mens?

Denk dat dat afhangt van de omstandigheden. Statistisch gezien zeker wel maar mensen houden niet erg van statistiek in dit soort dingen en verlangen onmogelijke perfectie als een computer een taak overneemt. Vandaar dat wetgeving nu veel zaken gaat afdwingen.
Laten we wel wezen, deze techniek is nog niet toegestaan. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Het is al verboden om op je auto te vertrouwen.
In de toekomst gaan overheid en verzekeringen alleen kijken naar schade, doden en gewonden, zolang dat minder is dan geen autopilot is het einde discussie.
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het zorgelijk dat een kind van een jaar of vier een stoplicht kan herkennen en weet wat dat betekend, maar dat Tesla er dit jaar mee gaat komen en ondertussen hun auto zo ongeveer autonoom durft aan te prijzen. Ik vind het bizar.
Alle merken die momenteel roepen dan hun consumentenmodel autonoom kan rijden, liegen en doen aan hype.

Geen enkele consumentenwagen kan het momenteel.

De Tesla ook niet, en doet het niet eens het beste van wat wel al op de markt bestaat.
O nee? Wat doet het dan het beste vraag ik me af?
Want in alle vergelijkings artikelen en filmpjes zo ongeveer kwam tesla als beste uit de test op een enkel artikel na.

Ook krijgen Tesla's continu updates, iets dat ik tot op heden nog biet bij andere fabrikanten heb gehoord. Ja misschien als ze voor servive komen maar birt continu dankzij een draadloze verbinding.
Ook krijgen Tesla's continu updates, iets dat ik tot op heden nog biet bij andere fabrikanten heb gehoord. Ja misschien als ze voor servive komen maar birt continu dankzij een draadloze verbinding.

Al dan niet OTA doen, maakt het nog steeds niet écht autonoom rijden. Dat kan Tesla niet omdat ze de fysieke hardware niet hebben om echt level 5 autonoom te kunnen rijden.

Het blijft uiteindelijk mooie "assisted driving" techniek. Sneeuw, vuil en moeilijke omstandigheden en Tesla gooit net als alle andere merken gewoon de handen in de lucht en vraagt de bestuurder om in te grijpen.
Als je Eindhoven binnenrijdt vanaf Veldhoven langs de Noord Brabantlaan dan zit er minuscuul klein bumpje aan de linkerkant van de baan alvorens je rechts moet voorsorteren.

Hier is een link naar Google Maps.

Daar rijdt een Tesla los over. Dit hebben we getest met een nieuwe Tesla van een collega die meer dan 100.000 Euro kostte. Meermaals achtereen getest, tot de eigenaar angstig zei: laten we er maar mee stoppen voor mijn auto stuk is.

Een Tesla doet m.a.w. nul komma nul autonoom rijden. Het volgt een witte lijn en zelfs dat kan het niet goed.
Inderdaad, en anders dit geval waar iemand een dodelijk ongeval situatie onderzoekt.
als eerst. het is natuurlijk nooit goed als er een ongeluk gebeurt met een auto en daar dode bij vallen.

die video is bij voorbaat al heel simpel om te ontkrachten aangezien het raport over dat ongeluk al aangeeft dat de Tesla Model X 6 seconden voor impact al waarschuwingen gaf dat de bestuurder controle moest nemen omdat de auto niet wist wat er gedaan moest worden. dus ja de auto is daar te kort geschoten in het opzicht dat deze niet wist wat te doen in de situatie. maar nee dit is niet de schuld van Tesla. elke keer als iemand de auto piloot aan zet komt er een waarschuwing dat u ten alle tijden moet blijven opletten en uw handen aan het stuur moet houden.
en ja het gaat voor nu nog steeds over een level 2 autonomie wat geen volledig zelf rijden is. dat is bas het geval bij level 3 autonomie.
https://eu.usatoday.com/s...sh-ntsb-report/681148002/

het is ook correct dat de computer hardware voor volledig autonoom rijden nog niet in de Tesla's zit echter zit de rest van de hardware er al wel in.
als de nieuwe computer die 10x hogere frame rate verwerking heeft voor de zelfde prijs in de Tesla's geinstaleerd gaat worden zullen ze dus wel volledig autonoom gaan kunnen rijden op level 4.

wat een Tesla nu al wel kan is op de snelweg van invoeg tot uitvoegstrook rijden. dit zal komend jaar stapje voor stapje uitgebreid worden en niet in 1x volledig autonoom gaan.

door de vele miljarden kilometers die er met Tesla's gereden worden leert het neural net ook steeds meer van hoe deze in de echte wereld moet omgaan met verkeer en bepaalde situaties. de auto kijkt continu mee met hoe u rijd en probeert te voorspellen wat u gaat doen. als u een actie onderneemt die de auto niet had verwacht word dit ook opgeslagen en naar de hoofdserver gestuurd om dit verder te analyseren en als mogelijke update te geven aan het neural net.

vergeet niet dat er per dag duizenden mensen verongelukken in het verkeer en dat Tesla's bewezen bij veel minder ongelukken betrokken zijn al. dit verschil zal de komende maanden/jaren alleen maar verder toenemen omdat de auto steeds vaker kan ingrijpen voor er een ongeluk gebeurt.
https://electrek.co/2019/...-safety-report-autopilot/

als ik u niet volledig heb beantwoord of u nog andere dingen wilt aandragen/weten hoor ik het graag.
dus ja de auto is daar te kort geschoten in het opzicht dat deze niet wist wat te doen in de situatie. maar nee dit is niet de schuld van Tesla. elke keer als iemand de auto piloot aan zet komt er een waarschuwing dat u ten alle tijden moet blijven opletten en uw handen aan het stuur moet houden.

Je probeert nu iets te weerleggen wat niet beweerd wordt. De stelling is dat Tesla niet autonoom kan rijden. Veel Tesla fans worden helemaal nerveus of zelfs boos als je dat simpele feit ter sprake bent.

Je geeft zelf echter ook aan dat Tesla's systeem niet autonoom rijden is, maar de bedoeling is dat je als gebruiker rijdt en het systeem je laat assisteren.

Zoals je elders aanhaalt is het geen level 5, en sterker nog komt het niet eens in de buurt bij level 5.

We zijn het dus eens: het is assistentie voor de bestuurder, maar geen autonoom rijden. _/-\o_
ja. tot op heden is het een level 2 systeem.
waar het hier over gaat is dat het een level 4 systeem gaat worden. en dat probeer ik duidelijk te maken.
ook kan een Tesla al op de snelweg dus wel autonoom rijden zoals ik ook al aangaf.
waar het hier over gaat is dat het een level 4 systeem gaat worden. en dat probeer ik duidelijk te maken.

Eerst zien dan geloven ... Momenteel zitten ze op level 2 aka 'assisted driving'

ook kan een Tesla al op de snelweg dus wel autonoom rijden zoals ik ook al aangaf.

Mits er niet teveel moeilijke situaties optreden. Ook op de snelweg faalt Tesla nog zeer regelmatig.

Zoals ik zei: Het blijft uiteindelijk mooie "assisted driving" techniek. Sneeuw, vuil en moeilijke omstandigheden en Tesla gooit net als alle andere merken gewoon de handen in de lucht en vraagt de bestuurder om in te grijpen.
dat laatste is dus ook niet waar.
https://www.youtube.com/watch?v=I_isPKRffKs
https://www.youtube.com/watch?v=CB0ie1iZ608
https://www.youtube.com/watch?v=i4cfVXy6rJ4

tesla's doen het behoorlijk goed in besneeuwde omstandigheden.
zelf heb ik ook in een paar auto's gered waar lane assist in zat en dergelijke en deze vielen al weg bij het minste geringste van imperfecte lijnen en konden niet eens altijd de lijnen zien als ze gewoon doorgetrokken waren aan beide kanten.

en eerst zien dan geloven?
ja fair enough. maar vergeet niet dat de nieuwe hardware een toenamen van 10-20x is op frame rate oftewel wat deze kan verwerken. en met het huidige systeem zouden ze in theorie met veel meer werk al autonoom kunnen rijden. met de 2000 frames is er meer dan genoeg om zonder compresie en alles autonoom te rijden en nog genoeg over te hebben voor andere taken.
Eerste zin van de eerste video: "You are not supposed to use autopilot in these ..." _/-\o_

Maar, zijn we het niet gewoon eens? Het is assisted driving zoals andere top merken ook hebben. Dat is geen autonoom rijden, want niet betrouwbaar genoeg in omstandigheden anders dan ideaal (snelwegen in goed weer).
Alle merken die momenteel roepen dan hun consumentenmodel autonoom kan rijden, liegen en doen aan hype.

Volgens mij is Tesla dan ook de enige die beweerd dat ze het kunnen. De andere merken hebben veel terughoudendere namen voor wat ze daadwerkelijk verkopen.
Klopt, en hun systeem werkt vaak een stuk beter dan dat van de Tesla.

Ik vind het ook erg gevaarlijk van Tesla het autonoom rijden te noemen. Dat geeft de indruk bij eigenaars van zo'n wagen dat ze niet moeten opletten wanneer die feature aan staat. Terwijl dat absoluut wel nodig is bij Tesla.

Het autonoom rijden van de Tesla werkt helemaal niet goed. Zie ook wat ik op een eerdere reactie van je reageerde.
Dit vind ik nog wel het mooiste stukje uit bovenstaande
Wanneer deze functie uitkomt is niet duidelijk, maar dat zal eerder zijn dan ergens later dit jaar.

Nu is Tesla als bedrijf natuurlijk een belofte voor de toekomst en dat is een rol die zijn ook graag vervullen. Maar dat blijkbaar de wereld beloftes zoals deze wil horen : Wat dit precies betekent en wanneer deze functie uitkomt is onduidelijk; ook deze functie wordt 'later dit jaar verwacht' vind ik toch wel redelijk bijzonder.

[Reactie gewijzigd door blissard op 1 maart 2019 18:09]

Maar het is wel iets later dan wat eerder dan wat later dit jaar :+
Wie is er verantwoordelijk als de auto op de parkeerplaats iemand aanrijd? Tesla?
Ten alle tijden de ‘bestuurder’.
Wie is de bestuurder als er niemand in de auto zit? Hoe bewijs je of (en zo ja, wie) de auto heeft opgeroepen? Bijvoorbeeld als meerdere personen die mogelijkheid hebben?

Kan me niet voorstellen dat dit wettelijk gezien mag tot er iets in de wet is veranderd.
Ik zou zeggen de eigenaar van de wagen.
Als een auto leeg op een helling naar beneden rolt en iemand aanrijdt,
is de eigenaar aansprakelijk. Zelfs als hij/zij niet in de wagen zat op dat moment.
Dat klopt. Als de eigenaar er niet alles aan heeft gedaan om het te voorkomen. De handrem erop dat soort zaken.

Als door een technisch mankement de handrem niet goed functioneert, dan ben je niet verantwoordelijk. Vanwege technische gebreken.

Maar als je op een app de auto een signaal stuurt om te komen, dan ben je daar niet voor verantwoordelijk.
Als de auto vervolgens de eigenaar doodrijd. Wie is dan verantwoordelijk?

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 1 maart 2019 19:22]

Dan ben jij nog steeds degene die het rijden heeft geïnitieerd.
Jij bent verantwoordelijk voor je auto, punt.

Het zijn allemaal hulpmiddelen, bedoeld om het jou makkelijker te maken, maar als jij er niet verstandig mee omgaat is alles gevaarlijk.
Dat is het probleem juist, je kan er niet met omgaan want de auto beslist zelf wat hij doet.

Zodra autonoom rijden gemeen goed wordt (en dat kan snel gaan) zullen we een andere soort verzekering moeten uitwerken. Er kan altijd iets misgaan waar de autonome auto niets kan aan doen en dus ook jij niet. (Klapband, ongeval door olievlek, wegverzakking etc.).

Dan ben jij nog steeds degene die het rijden heeft geïnitieerd.” dat klinkt simpel maar in de prakttijk onwerkbaar. Dus jij bent verantwoordelijk als je een autonome taxi naar u toe laat rijden? Puur omdat het een hulpmiddeltje was voor uzelf?
Grote organisaties verzekeren dergelijke risico's vaak niet (denk aan uber, of autofabrikanten). Ze zijn groot genoeg om het risico zelf te dragen ipv een premie af te dragen aan een ander om het risico te dragen. Scheelt in kosten.

Pas vanaf categorie 5 zelfrijdende auto's, waarbij de 'bestuurder' niet kan ingrijpen zal de verantwoordelijkheid bij een ander dan de 'bestuurder'.
Dat is het probleem juist, je kan er niet met omgaan want de auto beslist zelf wat hij doet.

Zodra autonoom rijden gemeen goed wordt (en dat kan snel gaan) zullen we een andere soort verzekering moeten uitwerken. Er kan altijd iets misgaan waar de autonome auto niets kan aan doen en dus ook jij niet. (Klapband, ongeval door olievlek, wegverzakking etc.).
Is dat ook niet het grootste vraagstuk rondom het Autonoom rijden. (oftewel, de nightrider variant).
Stel er waren geen regels, dan waren autofabrikanten verder geweest in het ontwikkelen van de techniek.
Het is nu gewoon nog onduidelijk wanneer dit ingevoerd gaat worden ivm o.a. het vraagstuk wie er aansprakelijk gaat zijn wanneer jouw tesla even een Klein persoontje in een woonerf omver rijd.
Dan ben jij nog steeds degene die het rijden heeft geïnitieerd.” dat klinkt simpel maar in de prakttijk onwerkbaar. Dus jij bent verantwoordelijk als je een autonome taxi naar u toe laat rijden? Puur omdat het een hulpmiddeltje was voor uzelf?
nee jij vraagt een taxi, dat die onbemand is , is de verantwoordelijkheid van het taxi bedrijf.
verantwoordelijke hier is dus het taxi-bedrijf.
of dat de klant nu een taxi opbelt of een app gebruikt staat hier los van.
We halen hier aansprakelijk en verantwoordelijk door elkaar, haal ze uit elkaar en het antwoord is zuiver.

Je bent altijd aansprakelijk, maar niet altijd verantwoordelijk. Dus niet altijd de directe veroorzaker, maar de claim komt nog steeds bij jouw neer, of je verzekeraar.
Aansprakelijk en schuldig zijn twee verschillende dingen.
Als de auto op de handrem stond en de handremkabel brak door een ontwerpfout dan is de eigenaar niet schuldig. Misschien wel aansprakelijk, maar ook dat is misschien de fabrikant aan te rekenen.

Het is niet zo zwart-wit.
Hoogstwaarschijnlijk werkt dat het zelfde als het huidige summon waarbij de auto alleen heel langzaam een stukje vooruit/achteruit kan rijden (en kleine stuurbewegingen maken om niets te raken). Namelijk dat je constant een knop ingedrukt moet houden (in de app in dit geval, misschien ook de keyfob?) en met je eigen ogen op de auto moet letten. Als je de knop los laat stopt hij meteen.

Dat lijkt me een prima manier om het juridische probleem van "bestuurder" op te lossen, want je "bestuurt" de auto nog. Al zij het met 1 knop.
De eigenaar geeft het summon commando en bestuurd daarmee (in)direct het voertuig
Kan me niet voorstellen dat dit wettelijk gezien mag tot er iets in de wet is veranderd.
Jawel, summon is nu al toegestaan (voor Tesla en alle andere merken die dat al doen) en dit is een extensie daarvan. Daarnaast is de maximale snelheid 3 km per uur en is het dus niet erg moeilijk om problemen te vermijden.

De persoon die de auto onder controle heeft is altijd verantwoordelijk. Of de auto nu op cruisecontrol rijd of niet.
Bij volledig autonoom misschien wel in de toekomst, maar niet bij wat we nu hebben. In dit geval is het de bestuurder.
Is rijden op een parkeerplaats dan niet volledig autonoom ?
Daarnaast wordt er op termijn een functie toegevoegd, waarmee de Tesla-auto's in staat zijn om 'automatisch te rijden binnen de bebouwde kom'. Wat dit precies betekent en wanneer deze functie uitkomt is onduidelijk; ook deze functie wordt 'later dit jaar verwacht'.
Ook hier is het idd de vraag wat is het, is er nog steeds controle op handen aan het stuur. Neem aan dat de wetgever in NL en ook andere landen toch toestemming zal moeten geven voor automatisch rijden als het betekend handjes van het stuur.
De volgende zijn ook verzekeraars die het systeem moeten gaan bekijken als het handjes van het stuur is.
als het niet handjes van het stuur is en je doet het toch kunnen de kleine lettertjes van een verzekeraar in geval van een ongeluk wel eens heel duur worden als jij handen niet aan stuur had, auto maakt ongeluk. Grote kans dat je alles zelf moet gaan betalen.
Klopt en u heeft gelijk. Echter wanneer Tesla al deze functies zal kunnen uitvoeren en wanneer deze naar de Nederlandse/Euopese markt komen zijn 2 andere dingen.

Voor zover we hebben kunnen horen van Musk en Tesla zullen wss Amerika en China voorop lopen in al deze functies toestaan.
Audi heeft zijn A8 in Duitsland wel met autonome functies uitgerust maar die staan uit in de USA wegens de gigantische claimcultuur daar. Ik vraag me af of de USA wel zo'n verstandige testlocatie.
Is rijden op een parkeerplaats dan niet volledig autonoom ?

Dat zal inderdaad per land/juridisch gebied varieren.

Dus het kan best zo zijn - Musk gaf dat al aan bij een eerder aankondiging - dat uitrol vertraag kan worden in bepaalde regios van de wereld. Bijvoorbeeld omdat het niet mag, of Tesla speciale vergunningstrajecten door zal moeten.
Dat zal inderdaad per land/juridisch gebied varieren.
Dat zal binnen de EU dus niet verschillen dan, denk ik. Een auto toegelaten binnen een EU-land is automatisch gehomologeerd voor de rest van de EU.
Zo had je de bizarre situatie in Griekenland dat auto's met dagrijlichten mochten rijden terwijl rijden met dimlicht overdag verboden was.
Dagrijlicht is zo’n functie die onlosmakelijk is verbonden met het voertuig. Kan je niet uitzetten. Dit zou dan voor bepaalde functies van de Tesla net zo gelden.
Dat zal binnen de EU dus niet verschillen dan, denk ik. Een auto toegelaten binnen een EU-land is automatisch gehomologeerd voor de rest van de EU.

Je hebt grootdeels gelijk, maar het zit toch ietsje meer ingewikkeld in elkaar. Een auto gehomologeerd in één EU land is gehomologeerd voor alle EU landen, maar gebruiksregels kunnen wel verschillen.

Bijvoorbeeld het VK heeft/had (misschien gewijzigd) dat een bestuurder minstens één hand aan het stuur moet houden tijdens het rijden. Dat conflicteerde met bepaalde implementaties van de parkeerhulp, en overduidelijk conflicteerd ook met de 'summon' functie. Een auto uitbrengen in een land wat de gebruiksregels overtreedt doen fabrikanten doorgaans niet, ivm risico op juridische problemen. Import van mensen zelf kan dan uiteraard niet verboden worden.

Daarnaast zijn er talloze EU landen die de EG homologatie regels structureel negeren. :(
[...]

Dat zal binnen de EU dus niet verschillen dan, denk ik. Een auto toegelaten binnen een EU-land is automatisch gehomologeerd voor de rest van de EU.
Voor een groot deel is dat idd zo tot je naar uitzonderingen gaat kijken.

Neem bijv een auto op grijs kenteken in Nederland, dat is een specifieke ombouw voor Nederland.
Wil je die in België inschrijven als licht vracht (vergelijkbaar grijs ketenken) dan gaat dat dus niet zo maar. In België moet de ombouw gehomologeerd zijn en daar zijn er maar weer een paar die toestemming daarvoor hebben. Andere optie is een individuele keuring. Dus omzetten gaat niet zo maar.

Neem Duitsland alles wat je aan je auto veranderd moet tüv gekeurd zijn. Andere wielen, die moeten een toelating hebben voor dat merk en model. Zet je een NL wagen over met niet gekeurde velgen naar DE dan heb je een probleem.

Neemt echter niet weg dat je met je N gekeurde auto wel in De kan en mag rijden.
Zolang er iets inzit om als bestuurder te kunnen remmen, gas geven of sturen de bestuurder.
Iets anders is op de weg (nog) niet toegestaan.
Aldus een podcast met Elon musk heegt laatst duidelijk gemaakt dat Tesla met instanties bezig is om dit allemaal goedgekeurd te krijgen. Naar verwachting zal de meeste van deze updates eerst in de USA en China komen omdat de regelgevingen daar voorop lopen in vergelijking tot hier in europa. Het zpu me daarom ook niks verbazen dat Tesla al deze functies al een ruime tijd aan bied voor we het hier ook echt kunnen gebruiken.
Naar verwachting zal de meeste van deze updates eerst in de USA en China komen omdat de regelgevingen daar voorop lopen in vergelijking tot hier in europa

Ik zou het niet noodzakelijk "voorop lopen" willen noemen. Immers in het verleden zijn er door Tesla's "voorop lopen" doden gevallen omdat bestuurders dingen deden die de techniek niet aan kon.

Dus laat Tesla eerst maar eens bewijzen dat men het met die enorme ;) parkeerplaatsen in de USA kan, alvorens het te proberen bij de lokale supermarkt waar een Tesla S nauwelijks in het parkeervak past. 8-)
Ik hoorde dat er laatst ook een Volvo was die een fietser aanreed, snap niet dat ze Volvos nog op de weg laten.

Flauw natuurlijk, maar zodra autonoom rijden minder ongelukken veroorzaakt dan ouderwets rijden dan is het al beter toch?

Edit: ik zeg trouwens niet dat autonoom rijden daar al is, maar ook als het straks wel beter is dan zullen er nog doden vallen.

[Reactie gewijzigd door Skaddict op 1 maart 2019 21:44]

Flauw natuurlijk, maar zodra autonoom rijden minder ongelukken veroorzaakt dan ouderwets rijden dan is het al beter toch?

Absoluut, het is een goede hulpfunctie die verminderde ongelukken geeft.

Probleem is echter als mensen techniek die enkel als assistentie bedoeld is, gaan gebruiken als autonoom rijden dat enkel potentieel meer ongevallen gaat geven. Je ziet namelijk dat zelfs echte autonoom rijdende auto's zoals Google nog altijd meer ongevallen veroorzaken dan mensen. De combinatie echter is wel ontzettend veilig.

Dus niks ten nadele van de techniek in Tesla, maar men moet naar mijn smaak wat minder misleidend met de marketing omgaan.
Tot dat de wetten zijn veranderd blijft het de bestuurder. Zelfs als de auto 100% zelf kan rijden.
Nee. Niet als de chauffeur niet kan ingrijpen (geen stuur, rem, etc).
Autopilot in het vliegtuig is net als in de auto een hulpmiddel. De piloot managed de autopilot en laat hem weten wat te doen. Welke hoogte, welke richting, etc.
Dit is heel iets anders dan volledig autonoom rijden/vliegen.
Geen stuur en/of rem dan zijn we zeker nog 15 tot 20 jaar verder voordat de markt dit slikt. Zeker omdat dit alleen goed werkt als iedereen autonoom rijd.
Twee aannames, baseer je die ergens op?
Er zijn verschillende voorspellingen wanneer level 5 autonomie mogelijk is. Sommige fabrikanten streven naar 2021 anderen 2025. Binnen tien jaar moet dus echt haalbaar zijn. Rekenkracht van kunstmatige intelligentie neemt exponentieel toe.
In verschillende steden rijden voertuigen waarbij de mens alleen ingrijpt bij problemen (steeds minder nodig) gewoon door het verkeer heen. Op snelwegen gaat dat veel eenvoudiger en met nog minder interventies. Hoeft echt niet iedereen ineens over te schakelen naar autonoom.
Best het hele filmpje bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Van 32:52 tot 35:00 kijken om een antwoord te geven op je vraag, maar ik heb al eerder een linkje naar deze gezet. Echt de moeite om te kijken.
Lijkt me dat de bestuurder (de menselijke persoon dus ;)) uiteindelijk altijd de eindverantwoordelijkheid blijft dragen?

Lijkt me ook niet meer dan logisch en terecht, het is zijn/haar auto en dus ook zijn/haar verantwoordelijkheid.
Als je op het autonomen level komt waar er geen stuur en pedalen meer in zitten zal de eigenaar ook niet meer verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Dan kan de persoon ook niet meer ingrijpen als er al iets zou gebeuren.

Verder is het een ingewikkelde vraag wie verantwoordelijk is en is niet zomaar te beantwoorden. Als dit wel het geval was dan wisten we ook al precies hoe de wetgeving hier mee zou omgaan. Aangezien de hele wetgeving om autonoom rijden er nog niet is zullen we moeten wachten voor het antwoord op de vraag.