Vivo presenteert midrange-smartphone met vingerafdrukscanner achter scherm

Vivo heeft zijn V11-smartphone aangekondigd. Het is de eerste midrange-smartphone met een vingerafdrukscanner achter het oledscherm. De telefoon heeft een druppelvormige inkeping aan de bovenkant en een Snapdragon 660-soc.

De Vivo V11 heeft een 6,41"-scherm met een 19,5:9-verhouding. Het is een oledpaneel met een resolutie van 2340x1080 pixels. In de telefoon zitten een Snapdragon 660-soc, 6GB ram, 128GB flashopslag en een 3400mAh-accu. Onder andere The Verge en Android Authority publiceren over de Vivo V11. De websites hebben het toestel in handen gehad.

Het scherm heeft een kleine druppelvormige inkeping, waarin alleen plek is voor de frontcamera, die een 25-megapixelresolutie en een diafragma van f/2.0 heeft. Aan de achterkant zitten twee camera's, met resoluties van twaalf en vijf megapixel. De primaire twaalfmegapixelcamera heeft een diafragma van f/1.8. De behuizing is voorzien van een 3,5mm-jack en voor opladen wordt nog gebruikgemaakt van een micro-usb-poort.

Vivo V11Vivo V11

Vivo V11 - Foto's: The Verge

Er zijn al meer telefoons met een vingerafdrukscanner achter het scherm, maar dat zijn duurdere modellen. Vivo toonde de techniek voor het eerst begin dit jaar op de CES met zijn X21-smartphone. Later bracht het bedrijf de verborgen scanner naar zijn topmodel, de Vivo Nex met uitschuifcamera. Ook de Huawei Mate RS en de Xiaomi Mi 8 Explorer Edition hebben een vergelijkbare vingerafdrukscanner. De techniek werkt alleen met oledpanelen, die zijn duurder dan lcd's.

Volgens The Verge komt de Vivo V11 eerst in India en Thailand uit en volgen daarna verschillende internationale markten. Of het toestel naar Europa komt, is nog niet duidelijk. De prijs van het toestel zou per markt verschillen, weet Android Authority te vertellen. Het zou gaan om een prijs van 366 tot 440 dollar, omgerekend zo'n 316 tot 380 euro.

De Vivo V11 is in veel opzichten vergelijkbaar met de Oppo R17. Dat toestel heeft hetzelfde oledscherm met daarachter een vingerafdrukscanner en druppelvormige inkeping. De R17 heeft iets betere specs, met een Snapdragon 670-soc en 8GB ram. In China kost de R17 3499 yuan, omgerekend is dat 440 euro. Oppo is een zusterbedrijf van Vivo, net als OnePlus.

Vivo, Oppo en OnePlus zijn allemaal onderdeel van het Chinese bedrijf BBK. Toestellen van de verschillende merken lijken vaak op elkaar. Het is dan ook te verwachten dat de komende OnePlus 6T eigenschappen krijgt van de V11 en de R17. Er verschenen foto's op Weibo die de verpakking van het nieuwe OnePlus-toestel zouden tonen. Daarop zijn de druppelvormige inkeping en de vingerafdrukscanner achter het scherm te zien. Het is niet met zekerheid te zeggen of het om de echte verpakking gaat.

Vermeende OnePlus 6T-verpakking

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2018 • 13:06

45

Reacties (45)

45
45
20
6
0
17
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Reden voor een micro-usb poort?
usb-c is toch veel handiger en quickcharge compatibel ofzo?
USB type C komt met licentiekosten.
Achzo, maar is dat dan zoveel als zelfs de goedkope kleine merken dit kunnen doen?
Dan kunnen ze toch 0-10€(?) extra vragen voor een usb-c ?
Alee dat zou ik als fabrikant toch zeker doen.
Is er een reden waarom de frontcamera veel meer megapixel heeft? Lijkt mij juist logischer dat de camera aan de achterkant beter is :?
Dat is in Azië helemaal niet logisch. Daar wordt groot ingezet op de kwaliteit van selfies. Daar zet Vivo ook altijd groot op in. De marketing is daar dan vaak op gericht.
Dus meer megapixel is meer kwaliteit?
Zoals Arnoud al correct aangeeft; nee. Maar dat doet niks af aan het feit dat het marketing technisch goed overkomt :) Ik ben een tijdje terug ook in Azië geweest en daar vertelt elke verkoper trots hoe goed de selfie camera wel niet is.
Zo zet de Pocophone F1 met zijn 20MP selfie-camera ook groot in op de front-camera, terwijl de kwaliteit van de frontcamera echt niet 'world shaking' is.
De selfie-markt doet het zelfs zo goed in Azië, dat Casio er dedicated selfie-camera's verkoopt (bron: https://www.theverge.com/...selfie-cameras-china-asia)
Is er een reden waarom de frontcamera veel meer megapixel heeft? Lijkt mij juist logischer dat de camera aan de achterkant beter is :?
Meer pixels =! betere camera

De frontcamera is vermoedelijk dezelfde Sony IMX576 die in veel meer smartphones zit dit jaar. Het is een frontcamera met extreem kleine pixels (ik vermoed 0,8 micron), waardoor de sensor ergens in de orde van grootte van 1/3" is. Dat is vrij klein voor een smartphonecamera en de resultaten van andere telefoons zijn dan ook niet spectaculair goed (ook niet slecht trouwens). Sony levert wel software mee om de info van meerdere pixels te combineren in het camerabeeld, om zo te compenseren voor de ieneminie-pixels en dus de lage lichtopbrengst als het toevallig niet zonnig weer is ;)

Op de primaire camera aan de achterkant kiezen veel fabrikanten voor bijvoorbeeld een camera met 12MP met pixels rond 1,4 micron, waardoor de pixels veel meer licht opvangen en dus een beter beeld kunnen geven. Dat zie je op de meeste high-end smartphones, zoals Galaxy S9/Note 9, iPhone X/8, Pixel 2 etc etc. De megapixelrace op smartphones is inmiddels - gelukkig - al een jaar of drie af :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 1 augustus 2024 04:38]

Maar bij de Galaxy S7 is de selfie camera met 5 MP veel slechter dan de achter camera met 12 MP bijvoorbeeld, terwijl het scherm minder dan 4 MP heeft en er dus geen verschil zou moeten zijn zonder in te zoomen. De 5 MP camera is veel te vaag vergeleken met zelfs een 5 MP losse camera van 10 jaar geleden. Volgens mij is de achter camera stiekem 3 MP met 4x upscaling. Mijn RAW foto's waren 3 MP. Waarom is dat geen schandaal? Maakt niemand RAW foto's? Ik ben er zelf mee gestopt omdat de foto's te groot waren en ik er niks aan had en geen auto mode kon gebruiken.
Nee joh, dat is achterhaald. De selfie-camera aan de voorkant is tegenwoordig veel belangrijker... :)
Interessant; in het artikel van vanochtend over Apple staat dat ze juist problemen hebben met touch id onder een oled scherm, en dit werkt alleen maar met oled. Ik dacht dat de in screen oplossingen allemaal van hetzelfde ultrasone principe uitgingen.
Voor zover ik weet zijn er op dit moment drie verschillende technieken in ontwikkeling. De ultrasone oplossing van Qualcomm kan door veel verschillende materialen heen scannen (oa glas en aluminium).
Dan heb je ook nog de oplossing die in dit VIVO toestel zit. Dat werkt met een camerasensor die door het OLED scherm heen naar je vinger kijkt. Daarom moet het scherm ook (gedeeltelijk) aan bij het scannen omdat er anders geen licht op je vinger valt.
Als laatste heb je ook nog de technologie met een extra laag in het scherm naast de digitizer en het LCD/OLED paneel. deze techniek maakt uitlezen op heel het scherm mogelijk en kan ook hartslag herkennen en zo dus zien of er een 'echte' levende vinger op het scherm rust. Tweakers schreef hier een week geleden nog wat over.

De techniek met de camera wordt al toegepast, ultrasoon is dicht bij introductie in de markt en de derde techniek met de extra schermlaag zal nog even op zich laten wachten.
Volgens mij werkt deze techniek alleen met OLED schermen en niet met LCD. Aangezien Apple nog telefoons maakt met LCD schermen, zou dat de reden zijn om niet deze techniek te omhelzen. In de volgende generatie iPhones wordt immers ook weer een LCD iPhone verwacht (de 6,1 inch versie).

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 1 augustus 2024 04:38]

Klopt niet helemaal. De Iphone X heeft een OLED scherm.
Hij zegt toch ook helemaal niet dat Apple enkel toestellen met OLED heeft...? Sluuz zegt dat Apple de technologie niet helemaal omarmt omdat het niet compatibel is met de verschillende toestellen die ze maken.

[Reactie gewijzigd door Putwater op 1 augustus 2024 04:38]

Juist, wat @Putwater zegt. Apple maakt nog steeds telefoons met LCD schermen (iPhone 8, 8 plus en de aankomende 6,1 inch versie). Ik weet dat de iPhone X een OLED scherm heeft.

Edit: sorry @FreshMaker :D

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 1 augustus 2024 04:38]

Juist, wat @FreshMaker zegt. Apple maakt nog steeds telefoons met LCD schermen (iPhone 8, 8 plus en de aankomende 6,1 inch versie). Ik weet dat de iPhone X een OLED scherm heeft.
:+ Sayz Whut ? :?
De nieuwste generatie werkt niet meer ultrasoon, maar optisch met een grote camera-sensor. En bij OLED zit er iets van ruimte tussen de pixels waarbij er bovendien slechts 1 kant wordt geschenen. LCD valt dus met deze techniek af.
Kan zijn dat Apple op hun eigen manier dit wil implementeren en dat die manier niet goed werkt, overigens meen ik wel dat zij willen dat het niet uit maakt waar op het scherm je dan drukt, en bij de huidige technieken moet je wel op een bepaalde regio drukken.
Problemen ermee hebben hoef niet te betekenen dat ze het niet kunnen implementeren, maar gewoon dat ze misschien de werking niet goed genoeg vinden.

Zoals ik in dat artikel ook zei, Apple staat niet bekend om zulke features te implementeren tot dat ze zeker van de werking zijn.

Ik heb het kort mogen experimenten in een Vivo telefoon en ik vond het nogal hit or miss.
Ik vind Vivo de laatste tijd voor de prijs niet zo interessant. Inderdaad een coole feature voor een midrage smartphone...maar hij kost 440 euro. Voor 320 euro koop je een Xiaomi met een high end soc (Snapdragon 845) en OLED scherm.
Die 440 euro is de prijs van de Oppo R11 (omgerekend vanuit de Chinese prijs), de V11 is goedkoper.
Welke Xiaomi koop je dan voor 320 euro met die SOC en een OLED scherm? Als je doelt op de Pocophone F1, die heeft een LCD scherm.
19.5:9? Wat is dat nou voor een notatie. Moet dat niet gewoon 39:18 zijn? Dat zijn ook lompe getallen, maar verhoudingen duidt men toch alleen met hele getallen aan?
Verder wel bijzonder dat Apple het blijkbaar nog niet klaarkrijgt en deze dus wel.
Ik kan mij vergissen maar mogelijk ligt het aan de benodigde aantallen van de hardware die nodig zijn die bij Apple vrij hoog liggen en bij de release van de afgelopen Iphone was het nog een onbekende techniek. Ik verwacht dat de volgende Iphone het wel zal hebben.
Iedereen doet altijd van die aannames die technisch van aard zijn hier. Logisch, maar dat hoeft helemaal niet de reden te zijn. Gezien de beslissingen van Apple historisch gezien veelal helemaal niet technisch van aard zijn, maar juist marketinggerelateerd zijn (wanneer levert een feature het meeste op). Op dit moment hebben de grote concurrenten van Apple nog geen touchdingen achter het scherm en is de marketing rondom faceid nog niet uitgewerkt. Dus ze hebben er helemaal geen noodzaak voor. Straks als ze weer een nieuwe gimmick zoeken of de directe concurrentie (Samsung, Huawei) te ver voorop gaat lopen, komt Apple hier wel mee.

Dat hebben ze met een hele waslijst aan andere features ook zo gedaan. De hele iPad pro is zo'n voorbeeld. Eerst hard roepen dat 2in1 apparaten bagger zijn en dat de surface nergens op slaat en dan 2 jaar later met een surface kloon op de proppen komen. Zo ging dat ook met de apple pencil en heel wat andere 'nieuwe' features in apple producten.
Deze notatie wordt gebruikt om de verhouding weer te geven met de conventionele verhoudingen zoals 18:9. Met 39:18 zou je minder makkelijk kunnen zien dat het scherm in verhouding langer is.
19.5:9? Wat is dat nou voor een notatie. Moet dat niet gewoon 39:18 zijn? Dat zijn ook lompe getallen, maar verhoudingen duidt men toch alleen met hele getallen aan?
Verder wel bijzonder dat Apple het blijkbaar nog niet klaarkrijgt en deze dus wel.
Had eigenlijk 20:10 moeten zijn, maar door hun implementatie van de inkeping kwamen ze een halfje tekort
Dit is echt een prachtige telefoon. Als dit een voorbode is voor wat de OP 6T gaat zijn, ben ik haast een beetje beteuterd de 6 al te hebben :+
Hier kun je de unboxing van de Vivo V11 zien.
https://youtu.be/s7g-hsnU4UE
oneplus 6T met vinger sensor achter scherm confirmed :), al gingen hier al geruchten over rond.

btw, voor vele is dit waarschijnlijk prettig, voor mij echter is de plaatsing van de scanner op de achterkant juist de perfecte locatie :Y)
Inderdaad, als Vivo het met een mid-range model kan, dan verwacht ik een minieme notch en inscreen vingerafdrukscanner toch zeker op een flagship.
Ja, dat vind ik nou ook! Ik zie geen enkel voordeel met de scanner aan de voorkant; ik ontgrendel mijn telefoon met vingerafdruk, ik moet 'm dan wel heel raar gaan oppakken als dat ding aan de voorkant zit. Waarom is het een trend bij alle telefoons die er nu uitkomen dat ze implementeren wat ik nou net NIET wil? VA scanner aan de voorkant, raar langwerpig formaat van het beeldscherm, notch, gestures... :(

Ach ja... dan doe ik het nog wel een paar jaar met mijn huidige telefoon, die voldoet voorlopig aan al mijn eisen :*) en krijgt nog elke week een update. Lekker goedkoop zo.
Elk week een update, welk toestel heb jij dan!?

een langer scherm etc vind ik niet erg, maar het mooie is dan dat je (op de nexus/pixel) een gesture hebt je de notificatie balk naar beneden kunt swipen op de vinger scanner. prettige feature!, waarschijnlijk nog 1 van meeste hoofd reden dat ik hem achter wil :) of een scanner dat werkt op alle plekken van het scherm zou ook niet verkeerd zijn an sich
Ik heb de Mi Max (1) met GlobeROM erop.

ik begrijp niet zo goed wat je met dat eerste bedoelt, heb je een link naar YouTube hiervoor, ben benieuwd waarom dat zo'n fijne feature is?
ja hoor. In deze video word het uitgelegd. Beetje een trage video maar geeft je wel een idee. https://youtu.be/J8oWana1pKw

niet mijn video overigens
Whaha, wat erg, zo traaaaaaag... dit had hij ook in 1 minuut heel duidelijk kunnen uitleggen. :D
Maar ik begrijp nu wat je bedoelt, thanks. Voor mij is dit niet heel spannend. En ik vraag me ook af of je dit met Tasker niet ook zou kunnen bewerkstelligen, maar goed, ieder zo zo'n wensen.
Ik zit nu op MIUI en ook op Nougat, en volgens mij is dat hele 'gesture-verhaal' meer een Oreo-feature.
deze gesture zit erin sinds nougat. Niet heel spannend wel makkelijk voor bediening met 1 hand.
Hm, ik heb het nog niet op mijn telefoon (niet dat ik het mis... :D ), maar dat zal dan wel met MIUI te maken hebben, die hobbelen er wat Android-versies betreft een beetje achteraan.
Als je bij deze telefoon een barst/scratch in je scherm hebt op de plek van de scanner, werkt hij dan niet meer? Bij de ultrasoon techniek verwacht ik van wel, maar hoe zit het met de camera-techniek?
Gaan ze deze specs overnemen voor de 6t? Snapdragon 660 is zwakker dan de 835
Lijkt me sterk, de oneplus 6 heeft een 845!

Denk dat alleen het design wordt overgenomen met een OLED scherm en dus de fingerprint achter het scherm.

Android fabrikanten komen altijd met vernieuwing terwijl een bepaald fruitmerk altijd jat van hun, het een andere naam geeft en zegt dat zij het hebben bedacht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.