OnePlus 6T krijgt vingerafdrukscanner achter scherm

De OnePlus 6T krijgt in tegenstelling tot eerdere telefoons van het merk een vingerafdrukscanner achter het scherm. Dat heeft de Chinese fabrikant bevestigd tegen CNet. Mogelijk wil OnePlus zijn nieuwe toestel op 17 oktober presenteren.

6T-screenshot
Screenshot van OnePlus, via CNet

OnePlus zegt tegen CNet dat de functie de naam Screen Unlock krijgt en dat deze het mogelijk maakt om een vinger op het scherm van de telefoon te leggen en hem daarmee te ontgrendelen. OnePlus is niet de eerste fabrikant die deze techniek inzet. Zusterbedrijf Vivo was de eerste die een telefoon met vingerafdrukscanner achter het scherm verkocht. Ook Oppo biedt de functie aan in onder meer de R17 en R17 Pro. De afgelopen OnePlus-telefoons waren afgeleiden van Oppo-telefoons uit de R-serie.

Eerder was al een verpakking van de OnePlus 6T opgedoken die hintte op de aanwezigheid van een 'in screen'-vingerafdrukscanner. De drie bedrijven Oppo, OnePlus en Vivo, zijn allemaal onderdeel van moederbedrijf BBK en ze doen onder meer inkoop van componenten samen.

Het bericht bevat een hint dat de telefoon op 17 oktober uitkomt. De site toont een van OnePlus afkomstige screenshot van het vergendelscherm van de OnePlus 6T, waarop onder meer de datum 17 oktober te zien is. De schermverhouding van het screenshot wijkt af van de OnePlus 6. De verhouding komt wel overeen met de R17-telefoons, die een 6,4"-oledscherm met 2340x1080 pixels hebben.

Het Chinese bedrijf zegt verder tegen de site dat het de vingerafdrukscanner achter het scherm eigenlijk in de OnePlus 5T had willen introduceren, maar dat de techniek toen nog niet goed genoeg werkte. De 6T is 0,45mm dikker dan zijn voorganger en door de introductie van de nieuwe scanner is er volgens OnePlus meer sprake van een unibody look.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10-09-2018 • 14:16

89

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (89)

89
88
50
2
0
21
Wijzig sortering
Het is mooi om te zien dat steeds meer bedrijven de techniek voor de vingerafdrukscanner achter het scherm omarmen. Had het ook bij een Samsung, LG willen zien. Ik verwacht dat het dan in 2019 wordt bij die bedrijven.
Ben benieuwd of deze fingerprint scanner overal op het scherm werkt (zoals Apple beoogde), of op 1 specifieke plaats (zoals getoond op screenshot), wat het dan weer redelijk onhandig in gebruik maakt.
Nee, werkt maar op 1 plek. Waarom zou je het overal willen hebben? Je gaat toch ook niet met je duim helemaal naar de bovenkant van je scherm om hem te kunnen unlocken?
Was met touch ID al jaren zo en nog nooit iemand over gehoord.
Face id moet je ook naar het toestel kijken en je dus conformeren naar het systeem.

Is het nu opeens een issue om een vinger op een aangegeven plek op het scherm te leggen ?

Bij een toetsenbord doe je toch ook steeds op dezelfde plek een vinger plaatsen en dat doe je ongeveer 1000x vaker (overdrijf ik niet) dan unlocken.
Als je overal kan aanraken (eng het reageert instant) dan kan je het hele schermpje van "houd hier je vinger om je the authenticeren" weglaten. Bijvoorbeeld een Amazon app, waarbij je koopt met je vooraf ingevulde creditcard kan dan automatisch al wanneer je op "buy now" drukt de betaling verwerken. Maar als iemand anders je telefoon heeft en het probeert, dan werkt het niet.

Dat lijkt mij wel een fijne feature, het hele "authenticeren" is dan compleet onzichtbaar.
Dat is nu net wat ik niet wil, dan kan men gewoon op elk moment dat je vinger het scherm raakt authenticatie vragen. Bijvoorbeeld bij iOS zijn nu al vaak scammers die je bijvoorbeeld doen denken dat je hartslag gemeten wordt door je duim op de touch ID knop te plaatsen, en dan een subscription authorization triggeren die meteen ook geauthorizeerd worden.

Als je je hele scherm een finger print readable zone maakt gaan er heel wat dingen geauthorizeerd worden zonder dat de gebruiker dat weet of gewoon te laat beseft, vooral zaken zoals betalingen. Onzichtbare authenticatie is niet veilig.
en dan een subscription authorization triggeren die meteen ook geauthorizeerd worden.
Voor dat laatste krijg je een Apple specifieke melding, dus ik denk niet dat dat werkt. Maar je hebt gelijk, als er helemaal geen melding komt voor authenticatie dan is dat een probleem.
Hier de video die ik recent tegengekomen ben https://vimeo.com/287737290
Je ziet daar de betaal sheet even omhoog komen. Met wat je koopt. Die wordt door iOS getoond, maar inderdaad ze proberen je daar te misleiden. Vraag me af hoe dat ooit door de app store controle is gekomen....
Niet mogelijk want dan moet het gehele scherm die techniek hebben en dat is niet haalbaar.
Je gedachtegang is leuk maar wishfullthinking en gaat nooit gebeuren.

Een selfie camera op iedere locatie zou ook fijn zijn. Sowieso voor landscape selfies zodat de camera centraal staat. Mooi idee maar gaat niet gebeuren.

Denk niet dat mensen zich hier druk om maken.
Het moet snel en accuraat werken, de rest boeit percentage gewijs geen hond.
Je ben wel erg gedecideerd bomber. Bovendien is het ooit ongetwijfeld wel haalbaar, alleen nu nog niet en dan zal het ook wel gaan gebeuren, ooit.
omdat je dan alsnog moet mikken waar je drukt, wat het weer onhandig maakt.

Bovendien moeten de eventuele apps er op toegerust zijn om die ruimte vrij te maken voor de unlock.
Dat eerste punt vind ik nogal overdreven; alsof je een draad door een klein oogje heen moet prikken :P. Dat tweede punt klinkt wel interessant. Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ben benieuwd hoe dit zal werken.
Apps op Android moeten sowieso de onderste balk vrijhouden voor de home button etc. Misschien valt daar op in te haken?
Dat hoeft niet. Of apps komen tot die balk of gaan tot de onderkant als de balk zelf verdwijnt. Bijv., de Samsung browser heeft zelfs alle browserknoppen aan de onderkant zitten. Op het moment dat de navigatieknoppen naar boven worden gehaald vallen die over die knoppen heen.
Maar dat bedoel ik. De vingerafdruk scanner is in principe een knop. Dus wanneer je het probleem al opgelost hebt voor de andere knoppen, dan kan je wellicht inhaken op die oplossing.
Bij Oneplus kan je ook gewoon gestures aanzetten, heb deze zelf aanstaan en herinner me zelfs niet meer hoe die home button en dergelijken er uitzien. Vind dit zelf heel handig en win daarbij ook weer een stukje extra scherm.
Staat dit niet los van de apps? Je scherm is vergrendeld per slot van rekening, dus je app zal geen last hebben van je vingerafdruk op het scherm lijkt me, tenzij je misschien je vinger te lang op het scherm laat liggen als de telefoon al ontgrendeld is :+
Je kan in je app ook gebruik maken van de fingerprint scanner api, zoals bijvoorbeeld sommige bank-apps doen.

Dat het een niet-instelbare plek ergens op je scherm is, kan voor developers best vervelend worden. Als je een full-screen app hebt, moet je dan ergens op je scherm opeens ruimte houden? En de volgende fabrikant? Kiest die ook weer een eigen plek uit? Ik ben heel benieuwd naar de exacte implementatie, want als ontwikkelaar word ik al regelmatig gek van de fragmentatie van oplossingen.
Ik en velen met mij gebruiken vingerafdruk ook in app, zoals bijvoorbeeld bij banken.
Het tweede punt dacht ik ook aan, bijvoorbeeld bij bank apps waar je met je vinger kan inloggen.

Ik vraag me af: hoe snel gaat die scanner zijn? Die van mijn OP6 is lekker vlot...

Ben benieuwd naar hoe dit gaat werken.
Die op de 3T 'onder' de startknop is ook ontzettend snel. Vooral Ideal (via SNS) betalingen gaan nu lekker snel. Via de desktop browser doe ik er twee seconden langer over omdat ik dan eerst op de 'mobiele app' link moet klikken op de QR code in beeld te krijgen.

Ik verwacht dat bij de 6T de fingerafdruk scanner onder de soft startknop zal komen. Dat zijn normaal al gereserveerde plekken. Ik vind de OnePlus toestellen fantastisch, het is alleen jammer dat de prijs steeds verder richting Samsung/Apple niveau stijgt..
Helaas wel ja, ik kon kiezen tussen een S9 64gb en OP6 128GB, er zat maar 5 euro verschil tussen...
Dat moet je nu ook. Zie het probleem eigenlijk niet zo.
Nu kies je zelf in je design een plek uit voor een melding dat je je fingerafdruk kan gebruiken. Het lijkt erop dat je straks een gat moet open laten in je design waar deze telefoon zijn vingerafdruk-scanner heeft.

Betekent dat elke app voor dit device zijn design moet aanpassen? En de volgende telefoon? Heeft die weer de scanner op dezelfde plek?
Exactly my point :)

Daarom is de oplossing die Apple beoogt nog niet zo gek (om het hele scherm geschikt te willen maken om fingerprint authenticatie mogelijk te maken), maar omdat de techniek (nog) niet klaar is houden ze het waarschijnlijk (voorlopig?) bij FaceID.
Waarom zou je je duim op een specifieke plaats willen plaatsen om te unlocken als je de gebruiker ook de mogelijkheid kunt geven om dit over het hele scherm te doen?
Die mogelijkheid kun je nog niet geven, want die techniek is er nog niet.
Om dan per ongeluk dingen te authenticeren die je eigenlijk niet wou authenticeren omdat je vinger op het scherm zat?
De plek waar je je vinger moet houden wordt gewoon op het scherm weergegeven. Dus zoeken is niet nodig. ;)
Ik bedoel dat je het dus niet op gevoel kunt doen, zoals met een homeknop of een scan button op de achterkant.
Dan zullen ze er vast wel iets van haptic feedback aan toevoegen. ;)
De techniek is ontwikkeld door Oppo nietwaar? Misschien is het nu nog iets te duur voor deze fabrikanten om te implementeren. En met te duur bedoel ik natuurlijk te gierig.
Nee, de techniek is niet ontwikkeld door OPPO, maar door Qualcomm. OPPO was één van de eerste fabrikanten die het implementeerde though.
Dus het is niet per se zo dat een bedrijf de implementatie van OPPO hoeft af te nemen, maar kunnen het zelf implementeren?
Er valt niet zoveel te implementeren. Je moet een AMOLED-scherm hebben en de positie van de scanner is nagenoeg hetzelfde, want je gaat de scanner ook niet bovenin het scherm zetten :p.
Nee, die techniek is niet ontwikkeld door Qualcomm, maar door Synaptics.
Ja en nee. Er zijn 2 fabrikanten, namelijk Qualcomm en Synaptics. Qualcomm's variant werkt volgens mij door middel van frequentiegolven en die van Synaptics is optisch. Laatstgenoemde komt in de OnePlus volgens mij.
Absoluut mee eens. Het liefste zou ik zien dat "alles" achter het scherm verdwijnt. Duurt wellicht nog even. De rumoured 'waterdrop' notch daarentegen is te veel voor m'n OCD. Als Vivo en Oppo het kunnen met de Nex en de Find X dan kan dochterbedrijf OnePlus het ook. Waarschijnlijk met de OP7
Inderdaad, vooral de Selfie Camera, zodat je eindelijk eens een video chat kan houden zonder zo raar opzij te kijken. En dan wel gewoon door het beeld heen natuurlijk, zo'n notch of een zwarte plek vind ik helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 14:22]

Het is mooi om te zien dat steeds meer bedrijven de techniek voor de vingerafdrukscanner achter het scherm omarmen. Had het ook bij een Samsung, LG willen zien. Ik verwacht dat het dan in 2019 wordt bij die bedrijven.
Het is eigenlijk nog steeds maar één bedrijf, he, welke phones met scanner achter het scherm uitbrengt. :P

[Reactie gewijzigd door HMC op 25 juli 2024 14:22]

Volgens mij gaat samsung volgend jaar een ultrasone in screen schermscanner implementeren ipv de optische in screen scanners die nu worden gebruikt.
Ik ben supertevreden met mijn Oneplus 6, dus hoef nog even niets te vervangen. Maar ik begrijp die hele "vingerafdruk achter het scherm hype" niet zo goed. Eerlijk is eerlijk, toen ik nog een scanner voorop had, vond ik dat fijn. Maar op de Oneplus 6 zit hij achterop en dat werkt feilloos. Ik gebruik ook de Face-unlock die sneller is dan snel (maar daar kan je dan security vragen over hebben).

We hebben dus een scanner achterop die goed geplaatst is en fijn werkt. Wat is dan de perk om hem achter het scherm te hebben, iets wat ongetwijfeld hogere kosten voor ze meebrengt?
Je hebt in principe toch je eigen vraag beantwoord? Voor veel mensen is het fijner, en is het die kosten waard. Ik heb nu een Nexus 6P met de vingerafdrukscanner achterop, en het begint er aardig op te lijken dat de OnePlus 6T mijn volgende telefoon wordt. Het lijkt me heerlijk om mijn telefoon snel te kunnen unlocken zonder 'm van mijn bureau te hoeven optillen om mijn vinger op de achterkant te drukken. Dat dit nu kan zonder de telefoon groter of het scherm kleiner te maken is ideaal.

Overigens nog steeds zonde van mijn 6P. Ik had 'm graag nog een jaar of 2 gebruikt, maar zowel Google als Huawei hebben het accu controller-probleem zo goed als genegeerd. Het is gewoon ondoenlijk om 'm telkens aan de lader te hangen als ik een foto wil maken of iets wil opzoeken in de webbrowser, om te voorkomen dat hij helemaal uit valt en ik 'm moet 'overstarten'. Ik heb het idee dat OnePlus over het algemeen beter omgaat met de kuren van hun toestellen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 25 juli 2024 14:22]

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 6P. Accu gaat binnen 2 a 3 uur leeg. Mjin neef heeft de OnePlus 6 en hij is keurig tot nu toe door OnePlus geholpen (hij had namelijk wat scherm problemen).

Ik zal binnenkort mijn 6P door de 6T vervangen ;-)
Dat is dan een ander probleem. Mijn 6P valt ook met een volle accu uit, en hoeft alleen aan de lader om dat te voorkomen of om 'm opnieuw op te starten, en kan daarna weer er vanaf. Hij gaat zo een dag mee.
Ja precies, ik heb helaas hetzelfde probleem :-(
tis balen dat Google geen nexus toestellen meer maakt.
Zet je telefoon maar eens in de carkit en probeer hem dan maar eens te u locken met je vinger..
Als die op de carkit zit bij mij werkt smartlock... Geen lock dus in de auto.
Dan heb ik face unlock. Werkt perfect!
How shit, dat is imo de eerste keer een echt grote verandering tussen een x en een xt model die echt een verandering in de behuizing met zich meedragen.
5 naar 5T ook, de 5T kreeg een edge-to-edge display en de vingerafdruksensor ging naar de achterkant
Dan heb ik niets gezegd, lijkt zelfs een grotere wijziging.
Eerder iets soortgelijks, want de 6T heeft nu ook een groter display dan de 6. Verschil tussen de 5 en 5T qua scherm zijn echter wel groter.
Had Apple dit ook maar gedaan met de iPhone. Zelf heb ik de X en ik ben allerminst enthousiast over FaceID. Mijn 'oude' 6S met vingerafdrukscanner en home-button vind ik nog steeds veel gebruiksvriendelijker.
Ik zou als ik jou was je Face ID opnieuw inleren, als het zo "slecht" werkt....of is er iets anders aan de hand?

Ben juist superblij dat het scherm geen home button meer heeft, en zeker blij dat Apple niet heeft gekozen voor een imho onhandige plaats op de achterkant.

De enige logische plaats voor een fingerprint scanner is in mijn ogen een knop op de zijkant/powerknop.
Het werkt niet slecht, maar ik vind het niet handig. Je 'moet' de telefoon voor je gezicht houden en dat is niet altijd even handig tijdens het rijden met de telefoon in de auto-houder. Het werkt ook niet snel, wat bij de vingerafdrukscanner juist wel het geval is. Daarbij kan je met touchID meerdere vingers inleren, zoals bijvoorbeeld ook van je partner of kind (handig in noodsituaties).
Dan kan je bij Sony terecht, tot en met de XZ1 helaas, dat wel.
Klopt, vind ik ook jammer.

Ik heb er nog over nagedacht om hem te kopen omdat het het laatste model is dat de goedkope bedrade noise cancelling oordoppen (met microfoons erin) van Sony ondersteunt. En dat werkt best goed (ik heb een Z2 Tablet en een Z4 Tablet en die hebben dat allebei, ik gebruik het heel vaak in het vliegtuig). De XZ2 heeft geen analoge aansluiting meer, dus die noise cancelling optie is ook weg. Ik heb nog 4 van die oordoppen liggen omdat ze een tijd geleden voor 20 euro per stuk verkocht werden.

Maar idd, die bezels.... :X En ook is de prijs nog behoorlijk voor een model van 2 revisies geleden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 14:22]

Dit wordt waarschijnlijk de 1e smartphone (misschien is huawei eerder met de mate 20 pro) met in screen vingerafdrukscanner voor de westerse markt. De andere phones die deze techniek hebben zijn vooral bedoeld voor de oosterse markt, en hier niet zo makkelijk verkrijgbaar, als bijvoorbeeld wel oneplus nu, die haar toestellen ondertussen via Nederlandse retailers verkoopt. Ik ben heel benieuwd! Voor mij en velen zal dit de 1e eravring met in display scanners zijn. Hopelijk is die ervaring positief.
OnePlus lijkt ook z'n eerste teaser te hebben gepubliceerd: https://twitter.com/oneplus/status/1039121309496737794

Verder kun je dit topic volgen voor het laatste nieuws: [OnePlus 6T] Speculaties & Geruchten
Waarschijnlijk heeft de 6T dan dezelfde 4e generatie van de vingerafdrukscanner als de vivo X23. (1e generatie: vivo X20 UD, 2e generatie: vivo X21 UD, 3e generatie: vivo Nex).

Het is te hopen dat deze beter is dan de versie in mijn X21 UD. Ondanks enkele updates heeft de vingerafdrukscanner teveel last van het niet herkennen van de vingerafdruk vooral bij vochtige of bezwete vingers en moet ik alsnog een PIN invoeren. Soms wil het van tijd tot tijd helpen de oude vingerafdruk te verwijderen en opnieuw te laten herkennen. Overigens heeft vivo in de laatste update vingerafdrukontgrendeling en face unlock zelfs gecombineerd om het ontgrendelen sneller te maken.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 25 juli 2024 14:22]

Jammer, heb het op de Oppo getest en vind het niet heel prettig dat het scherm wit oplicht (noodzakelijk om je vinger op die manier te verlichten).

Had dan een half jaar gewacht totdat de juiste techniek in te kopen is die geen verlichting vereist op deze manier (bijvoorbeeld die van Qualcomm maar er zijn ook andere bedrijven die dit ontwikkelen). Als je iets doet, doe het dan goed.
Als je dat halve jaar wacht vind je die techniek vast in de OnePlus 7 ;)
Precies, en dat zegt eigenlijk genoeg: Oneplus, Sony en al die andere merken die 6maanden max (Sony zelfs minder) geven aan hun topmodel tonen daarmee aan dat het "topmodel" niet erg lang mee hoeft te gaan. Jammer.
Ondanks dat dit nieuws niet meer als een echte verrassing komt, ben ik toch erg blij met dit nieuws!
De FPS op de voorkant (zoals bij mijn huidige OP3) is heerlijk en snel. Op de achterkant vind ik verre van handig. Onder het scherm klinkt dan natuurlijk als de ideale oplossing. Wel ben ik heel benieuwd naar de snelheid en nauwkeurigheid.
Verder ben ik uiteraard ook benieuwd naar de rest van de specificaties, al ben ik daar bij oneplus niet heel erg bang voor.
Ik sta echt paf dat iedereen al jaren moeilijk doet over privacy maar als het op onze biometrische gegevens aankomt geven we blijkbaar alles weg zonder erbij stil te staan.

Ik zelf vind vingerafdrukken achter het scherm maar een naar idee. We hebben immers nul controle op waar deze gescande data heen gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.