Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus werkt aan smart-tv

OnePlus werkt aan zijn eigen 'intelligente' smart-tv. Voorlopig staat het project bekend onder de naam OnePlus TV, maar het bedrijf vraagt communityleden mee te denken aan een passende naam.

Volgens OnePlus gaan ontwikkelingen in 5g en kunstmatige intelligentie in de komende vijf jaar voor nieuwe mogelijkheden zorgen om het leven te verbeteren. Het bedrijf werkt daarom aan een nieuw product met een 'vlaggenschip'-ontwerp, -beeldkwaliteit en audioweergave om 'het huis te verbinden'. Tegen Business Insider meldt OnePlus-oprichter Pete Lau dat het plan is om een visuele slimme assistent toe te voegen.

"We willen de thuissituatie naar een nieuw niveau van intelligente verbindingen brengen", meldt OnePlus in een mededeling. Het bedrijf noemt zijn project OnePlus TV, maar vraagt zijn communityleden namen te verzinnen. Deze kunnen tot 17 oktober ingezonden worden en op 31 oktober kiest OnePlus de naam uit de inzendingen die de tv gaat dragen.

Wanneer de OnePlus TV precies verschijnt en welke eigenschappen het product krijgt is nog niet bekend. Volgens Lau kan zou release volgend jaar kunnen plaatsvinden, met wellicht de nodige software-updates erna om de functionaliteit uit te breiden. Het enige product van OnePlus dat geen smartphone is, was tot nu toe de set Bullets Wireless-oordopjes, die tegelijk met de OnePlus 6 verscheen. OnePlus is onderdeel van de Chinese fabrikant BBK, net als Oppo.

OnePlus TV

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-09-2018 • 07:21

106 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (106)

Wijzig sortering
Zucht.... het zoveelste "intelligente" product, wat uiteindelijk nog steeds uit componenten bestaat die zeer basaal communiceren met elkaar. Het enige "smart" aan tv's is het feit dat ze over internet en verschillende apps beschikken. Wat hier daadwerkelijk smart aan is vraag ik me al jaren af.

Hoe dan ook denk ik dat OnePlus weinig vernieuwing in de tv-wereld kan brengen. Hun tv zal bestaat uit reeds beschikbare onderdelen waarbij er qua scherm uit de voor de hand liggende fabrikanten gekozen moet worden (LG Display, AU Optronics, Sharp, Samsung, Japan Display en Vestel de meest voor de hand liggende keuzes zijn). Als OnePlus vervolgens met componenten een tv in elkaar wil zetten zijn er ook nog weinig fabrikanten die dit kunnen doen.

Zeer waarschijnlijk krijg je dus een veredelde rebrand van een Hisense of Vestel tv met hopelijk een wat snellere SoC dan de gemiddelde MediaTek in de meeste AndroidTV tv's.
met hopelijk een wat snellere SoC dan de gemiddelde MediaTek in de meeste AndroidTV tv's.
En dat op zich zou de tv op softwarevlak mijlenver boven de concurrentie laten uitsteken. Als je tegenwoordig een tv van duizenden euro's koopt van een A-merk als Sony, dan nog krijg je een chip die je enkel in low-end 100-150¤ smartphones vind, met als resultaat dat zelfs door de UI scrollen je onder de 30 fps doet zakken.

Simpelweg een mid-end chip als een SnapDragon 600 serie chipje zou al zo een verbetering zijn, maar helaas zijn tv fabrikanten zulke vrekken dat ze dat extra tientje niet willen uitgeven, en daarom is zelf je peperdure tv even responsief als stront door een trechter.
En dat op zich zou de tv op softwarevlak mijlenver boven de concurrentie laten uitsteken. Als je tegenwoordig een tv van duizenden euro's koopt van een A-merk als Sony, dan nog krijg je een chip die je enkel in low-end 100-150¤ smartphones vind, met als resultaat dat zelfs door de UI scrollen je onder de 30 fps doet zakken.
Ik heb er eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het toch de beste oplossing is. Kort door de bocht komt mijn redenatie komt neer op twee punten.

1. Fabrikanten verkopen geen TV meer of minder door het SMART-gedeelte.
2. Wat je ook doet, het is toch niet goed genoeg.

De userinterface wordt door de meeste kopers niet meegenomen in hun beoordeling. TV's worden ofwel verkocht op het oog "Die is mooi!" of wel op specs "4K HDR!" en op prijs. De kwaliteit van de userinterface is niet in een getal uit te drukken op een manier dat mensen het snappen.

Het kleine deel van de gebruikers dat wel op userinterface en/of chip let stelt ook direct hoge eisen. Die zeuren niet alleen dat je UI traag is, maar ook dat je apps zijn verouderd, dat de H265 decoder te langzaam is en de H264 decoder fouten maakt. Als dat nu nog niet zo is, dan is het over 2 jaar wel zo. Om die tevreden te stellen heb je een hele dure SOC nodig. Als je wil dat een TV 10 jaar meegaat, dan zal je een high-end PC moeten inbouwen die net zo veel kost als de TV zelf. Daarbij blijft het een grote gok hoe de toekomst er uit zal zien en welke codecs, apps of sites je over vijf jaar moet kunnen ondersteunen.

Analoge TV's bestaan niet meer. Alles heeft een chip. De prijs van een basale smart-TV chip is heel erg laag, je krijgt het smat-deel er zo'n beetje gratis bij. Als je twee verder identieke TV's aanbiedt voor dezelfde prijs, waarvan ééntje wat "smart"-functionaliteit heeft, dan zal iedereen de TV met smart kopen in het kader van "baat het niet, dan schaadt het niet". Alle nieuwe TVs zijn dus "smart".

Oftewel, fabrikanten hebben motivatie om alle TV's smart te noemen maar er is geen motivatie om kwaliteit te leveren. Een snelle SOC betaalt zichzelf namelijk niet terug. TV's worden er duurder van zonder beter te verkopen.

Ik kom dus tot de conclusie dat ik hetzelfde zou doen als ik TV's zou bouwen; namelijk de goedkoopste chip er in stoppen die ik kon vinden. Wie meer wil koopt maar een mediaspeler, die lever ik ook.
In het geval van Sony heb ik zelf, eind 2015, een (4K) TV van Sony gekocht puur omdat daar AndroidTV werd geleverd. Het enige alternatief was Philips en die hadden een 720p implementatie. Dus puntje 1 kan ik meteen ontkrachten ;).

Vanuit consumenten perspectief blijft het vreemd dat op een apparaat van minimaal 1000 euro er een chip wordt gekozen die de UI niet (altijd) soepel kan draaien. Echter er zijn wel wat verklaringen te vinden. In de eerste plaats zal het zeker met kosten te maken hebben. TV's an sich zijn niet merkbaar duurder geworden, eerder goedkoper. Vroeger zaten er ook chips in tv's alleen die kosten vrijwel niets. Nu moet je ze extern inkopen (zijn allemaal mediaktek e.d.) en dan kan iets van 1 dollar ineens 20 dollar worden. Dan nog even voor de optie gaan die 35 dollar kost is procentueel dan wel een erg groot verschil.

Verder vermoed ik ook een stukje onkunde. Ik heb de desbetreffende chip van mijn AndroidTV getest met Antutu (sideloaden) en daaruit bleek dat de balans tussen cpu, gpu, geheugen en storage prestaties ver zoek was. Tevens scheen de gekozen mediatek ook de problemen met DTS (passthrough) te veroorzaken.

Overigens is het officiële app aanbod voor AndroidTV nog altijd extreem beperkt. Apps als Kijk, npo, enz zijn door Sony op de tv gezet en zijn niet in de store te vinden. Wat dat betreft kun je alleen maar hopen dat het OS an sich ooit nog eens aan gaat slaan.
In het geval van Sony heb ik zelf, eind 2015, een (4K) TV van Sony gekocht puur omdat daar AndroidTV werd geleverd. Het enige alternatief was Philips en die hadden een 720p implementatie. Dus puntje 1 kan ik meteen ontkrachten ;).
En waarom draaien de menu's in 720p? Juist, omdat de SoC incapabel is! Je hebt zelfs kans dat een andere tv die z'n menu's op 1080p heeft draaien dezelfde SoC gebruikt, waardoor de interface nog stroperiger werkt.

Ik zie dus graag meer externe kastjes komen die wel capabel zijn, en de menu's in 4K soepel kunnen draaien!
Er zijn kastjes. Denk aan Nvidia's Shield TV en de MiBox. Beiden AndroidTV met redelijk potente SoC. Echter ik heb liever een all in one oplossing. Momenteel hangt er alleen een bijpassende soundbar onder de TV en de subwoofer is gelukkig draadloos.
In m'n eerdere reacties heb ik de Nvidia Shield ook al genoemd, net als de Apple TV. Dan heb je nog een paar kleinere spelers, waaronder de MiBox en de doe-het-zelf oplossing met een Raspberry Pi.

Meer capabele kastjes zijn welkom, weg met die troep in de tv's!
Maar waarom zou je een los kastje willen als het in je tv zit ingebouwd? Mijn ingebouwde Kodi werkt prima, stukken beter dan op een Pi. Geeft alleen maar rommel…

Ik zie modulariteit dan nog eerder als oplossing. Net als je nu een CI+ module kunt aansluiten dat je dan ook een SoC module kunt aansluiten om zo je OS/rekenkracht te upgraden.
Maar waarom zou je een los kastje willen als het in je tv zit ingebouwd?
Omdat:
  • je tv een trage SoC heeft;
  • je tv niet bijgewerkt wordt
  • je tv minstens 10 jaar meegaat
  • je tv software slecht een paar jaar meegaat
  • j...
Ik kom dus tot de conclusie dat ik hetzelfde zou doen als ik TV's zou bouwen; namelijk de goedkoopste chip er in stoppen die ik kon vinden. Wie meer wil koopt maar een mediaspeler, die lever ik ook.
Ik begrijp je redenatie. Ik vind echter dat die alleen op gaat voor budget modellen (en prijsvechters). Van de "premium" modellen (of hoe je ze ook noemt) mag je toch meer verwachten.
Precies, ik heb mijn 10+-jaar oude plasma nog mooi staan. Met een Google Chromecast van 30e die sneller en vaak slimmer is dan de gemiddelde 'slimme' tv in de 500-1000e range. Resolutie is wat minder, maar daar heb ik nooit echt veel om gegeven en input lag is top voor casual gaming op ps4.
Wanneer deze het 'eindelijk' begeeft hoop ik weer een 'domme' tv te vinden met een mooie HDMI-ingang.
Weet je wat nog beter is dan Google Chromecast? En maar 3 tientjes duurder?
Een Xiaomi Mi TV Box draait op Android TV en werkt perfect!
Zelfs maar 43 euro op GearBest zie ik nu. Quad-Core, afstandsbediening met Mic; Interessant, wellicht ga ik hem halen.
Dat zou best eens kunnen, let wel op dat er een nieuwe versie is. Mogelijk is dit nog de oude.
Letterlijk het enige verschil is de afstandsbediening. Paar knopjes meer voor Netflix Etc... Typisch Xiaomi om zoveel mogelijk "nieuwe" types uit te brengen.

Verder een leuk apparaatje voor Netflix, YouTube en Kodi, pas de update naar Oreo gehad wat naar mijn mening een verbetering is. Let wel op dat je voor de internationale versie gaat(MDZ-16-AB), er zijn ook nog de Chinese versies, die wil je echt niet en zijn vaak goedkoper op Banggood ed.
Maar 3 tientjes duurder klinkt een stuk minder heftig dan 2x zo duur, moet wel genuanceerd blijven natuurlijk. Verder is het inderdaad wel een prachtig apparaat (:
Weet je wat nog beter is dan Google Chromecast? En maar 3 tientjes duurder?
Een Xiaomi Mi TV Box draait op Android TV en werkt perfect!
Kleine kanttekening; netflix problematiek op diverse tv's (krijg je foutmelding).
Tja, Cast zit gewoon in alle Android TV-modellen ingebouwd, dus dat is nou niet echt een reden om geen nieuwe televisie te kopen.
Klopt, maar in mijn ervaring is het vaak een stuk moeilijker om daarmee te connecten dan met de Chromecast en de interface is vaak ook een stuk langzamer, waardoor het lang duurt om alles op te starten. Voor mijn Chromecast is het enkel tv aanzetten (1-2 secondes) en dan kan ik gewoon direct casten, waardoor je binnen een halve minuut je youtube filmpjes/NPO/etc. hebt spelen.
Ligt misschien aan de televisie, op mijn Sony gaat het razendsnel. Bovendien zou ik niet weten waarom het moeilijker is om een verbinding te maken. Door te Casten springt de televisie automatisch aan vanuit standby. Daarnaast heb je gelijk ondersteuning voor 4K en niet zo'n lelijke dongle aan je televisie hangen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 17 september 2018 11:26]

Het verschilt natuurlijk per model. In de high-end is het vaak wel goed geregeld inderdaad, maar ik zie vaak in de wat goedkopere modellen dat krakkemikkig gaat.
En nu doet de Sony het nog razendsnel, maar hoe zat dat over 5 jaar? Je kan niet even de processor upgraden van je tv en een nieuwe Chromecast is zo gekocht en geďnstalleerd.
De Chromecast is bij gewoon volledig aan de achterkant van mijn tv weggewerkt, waardoor je er verder niets van ziet.
Maar casten via een Chromecast is, in mijn ervaring, sneller en stabieler dan de ingebouwde cast functionaliteit.
Ik moest weer blazen naar jouw avatar :)
Precies dit. De Smart TV kán veel, maar kan die dingen niet snel vanwege krenterigheid. Een logisch gevolg is dat de TVs weggaan en vervangen worden door monitoren - old school beeldbuis zonder browser, apps etc. Het slimme gedeelte wordt door een PC/mediacenter gedaan. Gevolg is dat de TV industrie een lel krijgt omdat de mensen de slimme TVs niet meer kopen.

Het is wachten op een apparaat dat
  • Netflix en andere streamingdiensten kan ontvangen + beeld/geluid kan doorsturen naar de TV/stereo
  • Fatsoenlijke opslag heeft voor films/muziek (of waar dit makkelijk uitebreid kan worden) [\li]
  • Goede response heeft (geen trage bagger) [\li]
  • 4K ondersteunt en straks ook HDMI 2.1 [\li]
  • alle gangbare mediaformaten afspeelt (x265, x264, etc etc)[\li]
Hang dat apparaat aan je TV en je bent helemaal klaar. TV hoef je niet te upgraden want ik denk niet dat er nog mega grote ontwikkelingen komen. Hiermee bedoel ik het verschil van SD naar 4K - zo'n ontwikkeling zie ik de komende 10 jaar niet komen puur omdat we de grenzen bereiken van wat onze ogen kunnen zien. Ja, het kan mooier maar zo groot zal de ontwikkeling denk ik niet zijn.
Toch nieuwe tech shizzle nodig? Vervang het media afspeel apparaat, kost ¤200,- i.p.v. +¤1000,- voor vervanging van TV.

Tenzij zo'n apparaat er al is, roept u maar.
De Nvidia Shield TV?
An sich bestaat dat al. Zelf hoopte ik dat mijn Sony AndroidTV aan al deze functies zou voldoen. Voor een groot deel is dat gelukt. Ik gebruik geen externe mediaspeler meer en gebruik de lokaal geinstalleerde Kodi. Zou je dat willen dan kun je vanaf USB(3) zo veel lokaal opslaan als je wil. Zelf geef ik de voorkeur aan streamen via de 5G Wifi. Alle gangbare mediaformaten worden afgespeeld, 4K is ook geen probleem. Netflix zit zelfs op de afstandsbediening. Wel een nadeel is dat het OS traag is.

De Nvidia shield tv biedt dezelfde functionaliteit, AndroidTV, alleen dan in de vorm van een chip die een veelvoud sneller is: pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart Nadeel daarvan is dat je weer met een extra kastje zit. Mijn TV zit nu net mooi samen met de soundbar op de muur, zonder meubel eronder. Dus zo lang het kan houd ik de boot nog even af :).
Dit dus en dat een tv redelijk risicovol is qua beveiliging als ik mij niet vergis. Daarom maar een pc aangesloten op mijn tv en het de netwerkkabel uit mijn tv gehaald. Nu kan ik er alles mee en het werk snel. Zou niet meer anders willen en bij mijn volgende tv zal de interface mij een zorg wezen, dat is dan niet meer belangrijk.
Zou niet meer anders willen en bij mijn volgende tv zal de interface mij een zorg wezen, dat is dan niet meer belangrijk.
Dankzij het lezen alhier had ik ooit al genoeg info om te besluiten dat het 'not-so-smart'-deel van de tv er niet toe doet. Mijn Sony tv is gekocht vanwege het design, beeld en prijs.
Van internetdeel weet ik nu na drie jaar nog niet wat hij biedt, kan of niet kan. en het boeit me ook niet.

Voor een nieuwe tv-fabrikant zou het pronken met de snelste soc ooit een verkoopargument kunnen zijn.
Verder is het maar een tv.
Zeer waarschijnlijk krijg je dus een veredelde rebrand van een Hisense of Vestel tv met hopelijk een wat snellere SoC dan de gemiddelde MediaTek in de meeste AndroidTV tv's.
En dan nog heb je dit maar tijdelijk.
Apps en toepassingen worden sneller, vereisen meer rekenkracht, willen meer geheugen .. enzoverder
Als je geluk hebt is ook deze 'smart' tv over 3 jaar nog bruikbaar, ware het niet dat de major updates uitblijven.
Nog beter zou het zijn om de SoC modulair te maken en gebruikers de mogelijkheid geven deze module te upgraden.
Gewoon een monitor met settopbox dus eigenlijk? :)
Ik zou dan ook het liefst een domme TV met hooguit een DVB tuner willen hebben. Zorg voor voldoende inputs en outputs en de rest koppelen we er zelf wel aan vast.
Alles wat een slimme TV denkt te kunnen doen doet een ander apparaat beter.
En toch maken wij veel gebruik van de Netflix app op de Sony TV (hierop draait een aangepaste linux versie out of the box, wat overigens gewoon snel reageert). Om elke keer de One X op te starten puur voor de Netflix app, nee dankje. Met 1 druk op de Netflix knop van de AB zit ik direct in Netflix, ik vind het gewoon ideaal?

Voor de rest doen we overigens niks met het ''smart'' gedeelte hoor, het is puur en alleen Netflix, voor mij hoeft het niet anders :)
Toch kleven er ook nadelen aan het gebruik van 'in-TV-apps'.
  • De LG smart-tv die ik ruim 2 jaar geleden voor m'n ouders kocht, heeft nu ineens geen Spotify meer omdat Spotify heeft besloten WebOS 2.0 support te droppen. Het is niet zo dat de app geen updates meer krijgt voor dat OS: ze hebben de app echt onklaar gemaakt en verwijderd.
  • TV-fabrikanten zijn over het algemeen niet erg gebaat bij het updaten van hun smart apps met nieuwe features (zoals skip intro bij Netflix).
  • De standaard apps zijn in veel gevallen niet te combineren met een smart home setup.
  • Zoeken/typen met een TV-remote is in veel gevallen onhandig.
Mijn domme TV met HDMI-CEC (goedkoop) en een Chromecast (goedkoop) doet moeiteloos mee met mijn Google Home en daarbij behorende voordelen met betrekking tot zoeken/navigeren en spraakcommando's.

Zolang TV-fabrikanten zo'n rommel blijven maken met hun (veelal trage) interfaces en veel nalatigheid met betrekking tot updates, vind ik een dumb-tv + dedicated smart device zoals Chromecast een hele goede optie!
Toch moet ik zeggen dat mijn budget LG tv het nog best goed doet. Ding is ruim 4 jaar oud en was 600 euro voor 47". Hij krijgt nog steeds updates en ook de Netflix app vernieuwt regelmatig en krijgt nieuwe features (zoals skip intro)
Eigenlijk leveren we allebei anekdotisch bewijs. Hoe dan ook, het geeft wel aan dat het hit & miss is wat betreft betrouwbaarheid van niet alleen de fabrikant, maar ook nog een binnen verschillende series, met betrekking tot updates, ondersteuning dan wel verminking van de native apps.

De LG 43LF630V, verkrijgbaar t/m derde kwartaal 2016, heeft dus sinds enige tijd ineens geen Spotify meer.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 17 september 2018 13:42]

Zolang TV-fabrikanten zo'n rommel blijven maken met hun (veelal trage) interfaces en veel nalatigheid met betrekking tot updates, vind ik een dumb-tv + dedicated smart device zoals Chromecast een hele goede optie!
Misschien is het allemaal een kwestie van marketing en pakken we het helemaal verkeerd aan. Welke gewone gebruiker gaat er nu een "domme" TV kopen als er ook "slimme" TV's zijn? Wij techneuten snappen het grapje dat een domme beter is dan een slimme, maar ga dat maar eens uitleggen bij de Mediamarkt.

Laten we dus een nieuwe term introduceren. Ik denk aan een "SoftTV".

De implicatie is dat het werkt zoals de "Soft Modems" en "Windows Printers" uit de jaren 90. Eigenlijk waren dat goedkope rotdingen. De belangrijkste chip ontbrak namelijk. Het idee was dat je al het werk door de CPU van je PC liet doen. Zo kon er worden bespaard op de randapparatuur. Het ging wel ten koste van de performance van de rest van je systeem en compatibility was een ramp. Marketingtechnisch werkte het echter geweldig. De naam klonk gaaf en de hardware was goedkoop.

Dat model is eigenlijk precies wat we willen van een "dumb"-TV. Lever de TV zo kaal mogelijk en laat alle intelligentie over aan software die draait op een onafhankelijke PC.

Oftewel, we moeten het geen DumbTV noemen, die gaat niemand voor ons bouwen. We hebben een opwindende naam nodig die fabrikanten kunnen gebruiken om meer te verkopen.
Hier wat suggesties:
  • SofTV
  • IntelliTV
  • HyperTV
  • ModularTV
  • FutureTV
  • RawTV
  • ClassicTV
  • BaselineTV
Ik sta al mijn rechten op de naam af aan de eerste fabrikant die zo'n TV bouwt.
Ja dit. Heb nog een oude smart TV met alleen de basic Netflix app ("skip intro" bvb niet mogelijk, ook tijdens de aftiteling naar de volgende episode spingen bestaat nog niet in deze versie) en dat is gewoon makkelijk. Buiten die app gebruik ik (nuja de kinderen meestal) soms nog es YouTube.
Er zijn meer mogelijkheden dan alleen een Chromecast. Genoeg externe Android TV apparaten waar je de telefoon zelf niet meer nodig hebt. Zo gebruik ik beneden en in de slaapkamer NVidia Shield TV's die met een druk op de AB uit slaapstand komen en kan instant Netflix opstarten.
Ik gebruik geen chromecast? Volgens mij reageer jij op de verkeerde? :P
Nee, ik weet je gebruikt de TV zelf. Maar je zei :One X op te starten puur voor de Netflix. Dus neem ik aan dat je bedoelde dat je je telefoon opstart om vervolgens via chromecast te streamen. Dat dat omslachtig is.
Ah op die fiets. Nee ik heb de gehele ''zooi'' gewoon in de woonkamer staan, althans de gehele ''zooi'' is bij mij gewoon een smart tv, de horizon box en een xbox one x. Telefoon - chromecast is volgens mij nog omslachtiger dan de xbox opstarten maar goed :P

Ik snap dan ook niet dat mensen al die randapparatuur liever hebben dan gewoon een goed werkende smart tv. Nu ligt het er natuurlijk aan wat je doet, ik gebruik alleen netflix voor films/series en de one x als ik eens een spel wil spelen. Voor de rest kijken we gewoon de normale tv-zenders.

Ook merk ik niks van een vertraging bij mijn TV (misschien dat dit bij die android tv's anders is..), niet dat ik er veel mee hoef te doen want je doet alles instant met 1 knop..
Netflix? druk op de netflix knop en je zit instant in netflix
HDMI switchen? 1 knop en je zit instant op je andere hdmi kanaal

Meer hoef ik niet te doen, maar puur het Netflix gedeelte zou al niet mogelijk zijn indien de TV niet ''smart'' zou zijn.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 september 2018 09:18]

Oh je had het over de XBox One X haha, ik denk je hebt nog een OnePlus One X. Maar denk dat veel smartTVs belabberde SOCs hebben en verouderde Android versies vaak. Tenminste de versies met Android TV dan.
Het verbaast mij altijd dat hier nog geen kickstarter o.i.d. voor is. Als ik het technisch inzicht had zou ik het zelf doen. Paneeltje inkopen bij LG, inputs eronder en klaar.
Heeft Samsung gedaan. Werd weinig geupgrade. Ik zie dan meer in de intel compute card (geloof dat het zo heet), waarmee je de hele computer vervangt
Samsung had modulaire tv met inwisselbare socs. Geen mens die dat doet natuurlijk en daardoor afgevoerd.
Precies waar Google Chromecast/Apple home/andere slimme box voor bedoeld is dus. Heb een Chromecast op mijn 'domme' tv en dat werkt beter dan bijna alle 'slimme' tv's die ik ooit gezien heb en voor een paar tientjes kan je hem om de paar jaar upgraden.
Ze moeten gewoon een snelle soc gebruiken hoeft niet eens highend. Dat kan best 5 jaar vooruit.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 17 september 2018 11:21]

Alleen dat laatste zal bij een hoop mensen frustratie weghalen.
Ik verwacht inderdaad ook iets dergelijks als een rebrand van een bestaand ontwerp.

Maar mochten ze toevallig een courante OLED tv maken met een vlotte interface, dan ben in ik geďnteresseerd. Ik gok allen dat dat wishfull thinking is.
Die bestaan al, de OLEDs van LG.
Lg doet het met hun TV's niet slecht inderdaad, maar smarphone snel is de interface nog bij lange na niet.
Android tv's met een 1.5GHz arm a53(?) core...dan loop je toch wel erg achter. En dan nog met trots vertellen dat het 50% sneller is dan de vorige generatie.

En nu hoef ik niet allemaal slimme features, maar een responsieve interface is toch wel prettig. Nu is LG inderdaad de beste optie, maar er is nog genoeg verbetering mogelijk.

s0ulmaster woirdt al droevig als hij zijn Mediabox XL aanslingert*ja hoor meneer hij is sinds de laatste update al een heel stuk sneller geworden hoor....
Smart komt van het feit dat tv's vroeger alleen kabel konden ontvangen en meer niet. "Smart" betekent hier dus gewoon dat het meer kan dan alleen TV uitzenden.

Maar ja dan kan je een all-in-one monitor/pc ook een "smart-monitor" noemen. :+

Het is gewoon een marketingsterm. Net zoals Ultra HD, 4K, 21:9(dat eigenlijk geen 21:9 is) Ultrawide, etc.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 17 september 2018 07:41]

Je hebt gelijk, veel 'smart'-producten zouden beter 'connected' producten kunnen heten. Ik zou tussen connected en smart zelfs nog een drempel willen zien, zoals voice controlled (the koppelen aan Google assistant, Alexa of homekit en Siri) of environment-aware: zonneschermen die naar boven gaan als t gaat regenen, een deurbel die alleen af gaat als je thuis bent, lampen die automatisch uit gaan als je er niet bent, muziek die alleen speelt in kamers waar mensen zijn, televisies die zelf alleen programma's spelen voor de personen die er zijn. Smart is echt een veel te grote term voor een lamp die je aan en uit kunt zetten via internet...

Maar over de TV: is het zeker dat dit een TV is, en niet een AppleTV-achtig apparaat? Lijkt mij veel logischer voor een merk als OnePlus.
Dat Smart TV hoeft mij inderdaad ook niet. Ik zit te wachten op een betaalbaar 4K paneel van 50-70 inch met een geweldige weergavekwaliteit en alleen een HDMI-ingang. En dan ook nog het liefst van bijvoorbeeld Samsung, LG, Sony. Ik denk dat hier een behoorlijke markt voor is. Ik ben al eens aan het zoeken geweest maar kan niks vinden van rond de ¤400-700. :P

Een HTPC en audio heb ik sowieso al staan namelijk. ;)

[Reactie gewijzigd door sjaool op 17 september 2018 09:17]

Mee eens. Ik heb ooit een presentatie aan de directie gegeven over blockchain en smart contracts met de opening: Als je smart contracts wilt, huur een kleuter in. Als a dan b, lekker slim.

Men heeft het altijd over moderne technologie, ook in 1500. Dus als we over 100 jaar echt slimme TVs hebben, dan noemen we ze vast supersmart 😊
Ik vraag mij af wat er met de 'visueel slimme assistent' word bedoelt, gaat er een webcam op zitten die de omgeving in de gaten gaat houden om, tja, om wat te doen?

Als dat het geval is heb ik wel een naam voor deze tv: OnePlus 1983.
Ik denk dat je 1984 bedoelt?
Wat is 1983 PlusEen? :+
Check... had koffie nodig...
Basale communicatie is prima, meer is er niet nodig. De verdere intelligentie komt van je huis assistent.
Ik vind je reactie based op aanamens en je eigen gedachten.
Oneplus heeft zn telefoons toch ook zelf ontwikkelt en geen LG of goedkope verizon brand gepakt en hier hun logo op geplakt.
Ik verwacht zelf veel van deze tv, ze zullen het uiteraard afkijken van lg en sony maar het dan juist beter aanpakken dan zij zoals ze dus ook met telefoons doen.
Uiteraard is dit ook based on aannamens ma ik ga hier zeker wel van uit
Het hele 'smart' gedeelte mogen ze voor mijn part weglaten. Hang er een chromecast aan en je hebt precies dezelfde functionaliteit als een 'smart tv', werkt vaak nog vlotter ook.
Helemaal eens. Op grond van commentaren en reacties hier heb ik een jaar geleden een "domme" Humax gekocht icm Chromecast voor minder dan 600 euro. Prima beeled, geen gezeur over software of wat dan ook, geen minuutje spijt van gehad. Met smartphone of laptop regel ik alles simpel.
Xiaomi komt al jaren met een prima smarttv aan. Alleen is het zo duur om te importeren. Snap de nieuwswaarde niet BBK is het bedrijf er achter niet ONeplus .

https://www.mi.com/en/mitv4/ wou de TV een keer importeren kostte toen ¤375,- verzendkosten en dan nog eens importkosten op het volle bedrag. Dan is het niet meer aantrekkelijk voor de westerse markt. Maar qua hardware was het prima.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 september 2018 07:54]

Xiaomi komt al jaren met een prima smarttv aan. Alleen is het zo duur om te importeren. Snap de nieuwswaarde niet
Omdat OnePlus een bekend merk is ondet Tweakers en als ze ene neiuwe categorie betreden is dat dus nieuwswaardig.

Daarnaast heeft Tweakers ook gewoon artikels uitgebracht over de Xiaomi tv's, en zoals je zelf zegt zijn die hier niet officieel te krijgen. OnePlus zou dat vermoedelijk wel doen, aangezien het een bedrijf is dat zich itt Xiaomi niet primair op de Aziatische, maar de Westerse markt richt.
Xiaomi is ook behalve Aziatische markt vooral aan het hameren op westerse (globale markt) pocophone F1 en andere globale versies. En daarnaast officiële stores in Spanje etc.
Dat begint wat te komen, maar hun tvs zijn gewoon niet hier te krijgen.
Xiaomi komt al jaren met een prima smarttv aan. Alleen is het zo duur om te importeren. Snap de nieuwswaarde niet BBK is het bedrijf er achter niet ONeplus .
Leestekens kunnen handig zijn om je zin te begrijpen.
Een bekend smartphone merk komt met een nieuw product dat geen smartphone is. Wat snap je niet aan de nieuwswaarde?
Ja importeren is duur. Ik zat er ook al naar te kijken. Het is wachten tot ze officieel in Europa verkocht worden.
Hopelijk schiet de kruidvat een beetje op en hebben we hier binnen betrekkelijk afzienbare tijd ook de Xiaomi TV's in de winkel.
Ik hoop dat er meer externe (slimme) kastjes komen en dat de tv's weer dom worden!

De lat hiervoor ligt hoog, OnePlus moet het opnemen tegen de Apple TV en de Nvidia Shield.
Ligt misschien aan mij, maar de enige wat ik wil in mijn TV is een ingebouwde Chromecast, de rest van de smarr functionaliteiten hoef ik helemaal niet, die zijn soms traag of werken soms maar half, ook is de interface vaak erg slecht.

Voorbeeld daarvan is mijn Q7 TV, heb ooit het idee gehad om mij 1TB harddisk aan te verbinden, met z'n 400GB muziek en video... TV loopt gewoon helemaal vast bij indexering.
Ben ik nou de enige die weer gewoon een tv zonder smart wil dacht ik net? Het getoonde beeld moet gewoon goed zijn. Alles eromheen wat veel geld kost en met een mediaspeler van 25 euro opgelost kan worden, is zinloos.
Je bent niet de enige, ik ook. Ik wil een scherm die toont wat ik er naar stuur, thats it.

Volgende "tv" die ik koop word een relatief groot scherm, de speakers/mediaspeler staan al om de huidige "domme" tv heen
klopt helemaal ik heb de Philips 55POS9002(oled) tevens omdat ik ambilight heel fijn vind kijken,
deze tv heeft ook ingebouwde chromecast dat doet gewoon zin ding verder heb je er niet veel aan.

heeft de codex om x265 films af te spelen maar als ze groter zijn dan 5gb kost het al teveel rekenkracht (dus toch een externe mediaspeler nodig), en verder werken de menu's rete traag

Geef mij ook maar een een monitor ipv als die zo groot is.
Het smart deel van een smart tv volstaat in 99% van de gevallen niet: hardware is niet krachtig genoeg, software is niet goed genoeg, software wordt niet bijgewerkt. Dus doe mij ook maar een domme tv, ik wil gewoon een retegoed beeld en that's it!

Zelfs gewoon tv komt steeds vaker uit een kastje, dus zelfs de tuner in een tv is niet heilig. Des te meer reden om de tv weer als uitvoerapparaat voor beeld (en eventueel geluid) te gaan behandelen, en niet als bron voor videomateriaal.
Exact. Voor de rest vind ik elke smart-tv gewoon... een enorm privacy-issue.
Verouderde hardware, nauwelijks beveiligingsupdates, paar fabrikanten die je na aanschaf nog gepersonaliseerde reclame te pas en onpas gaan voorschotelen, etc.

Ik verwacht van een tv het zelfde als van mn computerscherm, aansluiten aan de input bronnen die ik wil (waaronder een ChromeCast voor Netflix/NPOstart) en verder niks.
Verbind je hem toch niet aan je netwerk?
Ik deel al je punten hoor en gebruik mijn smartTV dan ook gewoon als domme tv en heb alle functionaliteit via losse apparaten die wel up toch date te houden zijn of het net niet op hoeven.
Dat heb ik dus met mijn wat oudere Samsung TV.

Maar ik heb wel voor die extra software en hardware betaalt, terwijl ik het niet eens gebruik, daarnaast heb ik me die specifiek TV dat het opstarten erg veel tijd kost.
Met een ingebouwde chromecast zal je smart-tv wel aan je netwerk moeten hangen. Anders wordt het wederom een aparte chromecast er in en de tv niet aan het netwerk hangen.
Verder met wat hierboven gezegd wordt. Ik wil er gewoon ook niet voor betalen, tv had weer een stukje goedkoper kunnen zijn.
Mijn 9 jaar oude Samsung tv is al 8 jaar een domme tv. Ik heb het geprobeerd, DLNA, een FAT32 geformatteerde USB stick, een NTFS geformatteerde harddisk, YouTube, Netflix, het werkte vaker niet dan wel, op een gegeven moment heb ik de netwerkkabel eruitgehaald en heb ik een Apple TV 2 (met jailbreak) gekocht: mijn beste beslissing ooit! (Oké, lichtelijk overtrokken, maar je snapt m'n punt neem ik aan.)

Samsung brengt elk jaar 100 verschillende modellen tv's uit, en elk van die 100 heeft weer net een andere Android of Tizen versie, dus het updaten van tv's heeft bij Samsung nog minder prioriteit.

Ik heb meer vertrouwen in Apple en Nvidia, die houden hun Apple TV en Shield jaren goed up to date!
Ja, TCL is het volgens mij, heeft in Amerika paar leuke TVs uitgebracht, die winnen geen awards voor beste beeld, maar zijn kwalitatief goed genoeg en komen gewoon met een ingebouwde Chromecast, die je niet in de weg zit, wat ook het geval is met nieuwe smartTVs.

Je betaalt dus niet voor de extra hardware een software die elke smartTV tegenwoordig heeft
Je weet dat er op elke Android TV Cast-ondersteuning aanwezig is? Dus als je een trage televisie hebt, dan kun je ook gewoon Casten.
Ik snap niet wat deze one plus tv kan wat mijn tv of andere tv's niet kunnen.

De reden dat one plus zo populair was, was omdat het dingen beloofde wat de mensen wilde. Ik zie niet hoe ze dit kunnen doen bij tv's. Bijna alle tv's hebben, WiFi, bleutooth, een vorm van OS, youtube, Netflix en meer.
Misschien smarttv killer ? 4K OLED TV Van 55" voor maar ¤550? Als dit zo is dan is het Instant-buy voor mij koop er direct 4 voor dezelfde prijs van 1 LG OLED 55" maar dat zal het niet zijn maar wordt weer dezelfde als alle andere.
Voor een goede 1000 euro heb je al een 55'' 4K OLED van LG. Voor die prijs vind je niks beters.
dat is toch wat ik zeg. Enige wat Oneplus (BBK) anders en beter op de kaart zou zetten. Is wanneer ze een Smart-TV killer hadden voor een prijs van rond de ¤550 - ¤600,- anders dan dat zie ik niet waarom je een Oneplus zou halen tegenover een LG of Philips of Sony.
Ik heb een smart TV 4k HDR en heb maar 450 euro betaalt bij de mediamarkt. Deze was toen in de aanbieding: https://www.mediamarkt.nl...-kd-49xe7077-1514762.html
4K OLED TV Van 55" voor maar ¤550? [..] koop er direct 4 voor dezelfde prijs van 1 LG OLED 55" maar dat zal het niet
Dat zal wel niet nee, zolang de OLED panelen van dergelijke TV's voorlopig nog allemaal van LG afkomen zal een OnePlus OLED TV niet significant onder "LG-prijzen" verkocht gaan worden. Tenzij ze met staatssteun goedkoper dan de bill-of-materials worden verkocht natuurlijk. :+

Pas zodra AU Optronics en JDI grootschalig 55" OLED panelen begint te leveren gaan zal die prijs gaan zakken.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 17 september 2018 09:35]

Misschien wel het beste van TV's en monitoren in 1?

Eindelijk dé TV met een 10-bit (of 12?!) kleurenpaneel.. DisplayHDR1000, HDMI 2.0b of 2.1, DP1.4, 144Hz, HDR10+ e/o Dolby Vision, 120fps, YCBCR 4:4:4, eARC, GMVRR, 100% AdobeRGB en DCI-P3 + Dynamic HDR... :+

En natuurlijk een prijskaartje van máár ¤700,- :9

[Reactie gewijzigd door GS88 op 17 september 2018 09:09]

haha dat zo prachtig zijn. Vergeet de 1MS response tijd niet
Het enige product van OnePlus dat geen smartphone is, was tot nu toe de set Bullets Wireless-oordopjes, die tegelijk met de OnePlus 6 verscheen.
En dan vergeten we de oude wired Bullets, de powerbank, kunnen we alle hoesjes en accessoires meerekenen? Verder hadden/hebben ze ook tassen, t-shirts, ect.

Genoeg andere producten dus nog ;)
En ze hebben laatst ook USB type-C Bullets aangekondigd.
dé drone...
DR-1 :-)
Ik ben dan wel benieuwd wat voor prijzen ze zullen hanteren. Willen ze dan ook de high-end markt in? Of willen ze kwalitieve, maar goedkope tvs neerzetten.
BBK Electronics, moederbedrijf van OnePlus, Oppo en Vivo werkt aan Smart TV. Alle 3 zullen waarschijnlijk ermee komen, maar dan met een andere logo erop.
Er zijn al genoeg "slimme" tv's. Als het dezelfde prijs/kwaliteit is als de telefoons dan wordt het misschien wat met een aantrekkelijke prijs. En een optie voor OnePlus telefoons zou natuurlijk mooi zijn. Dan doel ik op een soort van Apple tv. Een eigen cloud storage zou natuurlijk ook kunnen yet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True