'OnePlus 6T heeft geen 3,5mm-jack door ruimte vingerafdrukscanner achter scherm'

OnePlus-directeur Pete Lau stelt dat de aankomende OnePlus 6T-smartphone onder meer geen 3,5mm-koptelefoonaansluiting heeft, doordat de fabrikant plaats wilde maken voor de vingerafdrukscanner. Deze bevindt zich bij de nieuwe smartphone achter het scherm.

Volgens Lau vergt het integreren van de vingerafdrukscanner achter het scherm meer ruimte aan de onderkant van de OnePlus 6T, zo meldt hij tijdens een interview met Cnet. Daardoor zou er geen plaats meer zijn voor de 3,5mm-aansluiting. Lau noemt dit een van de 'moeilijkste beslissingen' die hij moest nemen.

Een andere reden voor het weglaten van de koptelefoonaansluiting is OnePlus' vaststelling dat bij een gebruikersonderzoek binnen de 'OnePlus-community' 59 procent van de respondenten aangaf gebruik te maken van draadloze bluetooth-oortjes of -koptelefoons. De stap om de analoge audiopoort eruit te halen valt op, want tot een half jaar geleden zei de smartphone-fabrikant nog dat een grote meerderheid van de gebruikers juist prijs stelde op de aanwezigheid van een 3,5mm-jack en dat deze daarom zou blijven.

Van de OnePlus 6T was al duidelijk dat deze een vingerafdrukscanner achter het scherm krijgt, in tegenstelling tot de OnePlus 6, waarbij de scanner op de achterkant zit. Dat de 3,5mm-jack verdwijnt werd eerder ook al duidelijk. OnePlus presenteert de 6T vermoedelijk op 17 oktober; deze datum verscheen vorige maand op een screenshot van de fabrikant. Er verschenen ook al vaker renders van de telefoon.

Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)
Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)Render OnePlus 6T (bron: WinFuture.de)

Door Joris Jansen

Redacteur

02-10-2018 • 16:11

217

Reacties (217)

217
204
126
13
0
32
Wijzig sortering
Het is wachten op een ifixit of een dergelijke partij om dit toestel straks uit elkaar te halen en dan aan te geven dat het echt zo is, of dat het alsnog kon. Ik verwacht eerlijk gezegd het laatste, want Oppo is toch wel een beetje de drijfveer achter Oneplus hierbij.

Zelf vind ik het ontbreken van een 3,5mm jack wel echt een gemis en ik vraag mij oprecht af of Oneplus hiermee een goede zet doet. Enige goede reden die ik persoonlijk kan verzinnen voor het niet hebben van een jack aansluiting is waterdichtheid. Verder zal het vast zo zijn dat ik over 5 jaar mijzelf afvraag waar ik nu meer zit, maar als ik nu kijk in mijn omgeving zie ik op mijn werk alleen al meer dan drie kwart van de mensen "bedrade" headsets gebruiken.
Van bedrade headsets verwacht ik niet dat ze op korte termijn gaan verdwijnen. Het draad heeft als voordeel dat je nooit hoeft op te laden en het zorgt er ook voor dat kwijt raken eigenlijk geen issue is.

Denk wel dat de gebruikte techniek mogelijk vervangen gaat worden, usb-c zou een mooie opvolger kunnen zijn. Is een stuk compacter dan de 3.5mm jack, is (beter) waterdicht te krijgen en heeft als bijkomend voordeel dat er veel meer toepassingen voor zijn. De Asus ROG telefoon is bij mijn weten de eerste telefoon die twee USB-c aansluitingen heeft, denk dat zij het bij het rechte eind hebben. Tegelijkertijd kunnen laden en bedraad kunnen luisteren is geen niche.
Usb-c? Dus er moet nog een extra dac in die kabel zitten? Lijkt mij een beetje nutteloos allemaal. De oude analoge 3,5mm aansluiting is prima. Telefoons zijn dun zat, appel verandert dingen om het veranderen. En de rest loopt er domweg achterna.
Veel USB-C poorten sturen de audio ook analoog uit, in de Audio Accessory Mode van de USB-C standaard. Hiervoor zijn ook de 'goedkope' passieve adapters naar 3.5mm te gebruiken zonder DAC. Wel zijn er enkele toestellen die deze audio accessory mode niet ondersteunen zoals de Pixel 2, en de HTC's, maar veel Chinese merken gebruiken wel de audio accessory mode. Dus goede hoop voor de 6T.
Ik heb inmiddels een telefoon zonder 3,5 mm poort. Ja het klopt mijn telefoon stuurt analoog signaal over een USB-C poort, maar wat is dat vreselijk zeg!! :X

Ik heb al meerdere adapters geprobeerd, maar de helft van de tijd wordt de koptelefoon (of audio kabel voor in de auto) niet herkend en vrijwel altijd blijft er een luid tikkend en krakend geluid over. Het zal vast wel aan de implementatie liggen van de telefoon, maar dit maakt externe audio via een 3.5 mm jack aansluiting compleet waardeloos en onbruikbaar.

Nu dus maar gaan proberen om een adapter met DAC te vinden, maar dat is ook nog een hele klus om die te vinden! Ik vind eigenlijk dat de accesoire markt wat volwassener zou moeten zijn, voordat gezegd kan worden dat de 3,5mm jack weglaten een oplossing is...
Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van de adapters, maar zelf helaas ook door het ontbreken van de 3,5 mm poort in gebruik (wel met DAC, want Pixel 2). Ook deze oplossing is verre van ideaal (wiebelig in de connector, hele slechte beschikbaarheid van de adapters in Nederland), maar is qua geluid an sich wel prima. Weglaten van de 3,5 mm is absoluut een slecht idee.
Apple en veranderen? Ik dacht dat juist de kritiek was dat ze dat juist zo weinig doen?
"Apple verandert dingen om te veranderen."
Met andere woorden; ze veranderen een heleboel dingen die eigenlijk niet noodzakelijk waren om te veranderen. Anders zouden de opvolgers van sommige iPhones wel heel erg op elkaar lijken, doordat er zo weinig innovatie is
Apple promoot die veranderingen dan als iets positief/feature.

En omdat Apple zowat de trendsetter is voor alles wat uiterlijk van smartphones aangaat, volgt iedereen blindelings. Enkel Samsung en een paar anderen zijn nog niet in deze val gelopen.
Nou, vind het allemaal wel meevallen. Alsof iedereen Apple blindelings achterna loopt.
Ik zie toch duidelijk verschillen en het is zeker niet zo dat als Apple iets doet, de rest het meteen ook allemaal na doet.
Misschien hebben ze af-en-toe een leuk ideetje en ja, dat wordt dan nagedaan. Maar is dat niet met alle soort producten eigenlijk zo.
Ze veranderen de verkeerde dingen, dat komt omdat de marketing jongens de boel daar nu runnen en niet meer de engineers zoals vroeger het geval was.
Anoniem: 998261 @f3cuk2 oktober 2018 20:33
Maar het draad heeft ook als nadeel dat het kwetsbaar is, en dat de connector op de smartphone een gevoelige plek is. 1 keer een snok aan de stekker en een soldeerverbinding kan rot gaan doen.
Stap voor de aardigheid eens in een Parijse metro... Zie je veel meer draadloze dan bedraad
Eens. Maar ik denk wel dat dit afhankelijk is van welk gebied je werkt. Want OnePlus heeft toch een bepaalde doelgroep en persoonlijk heb ik in de IT al heel wat mensen met draadloze koptelefoons/headsets gezien
Wat goed van die mensen in de IT. Een draadloze bluetooth koptelefoon kan al zeker een decennium gebruikt worden. Daarvoor is het weglaten van een aansluiting niet noodzakelijk.
Hij bezit sowieso een bepaalde waterdichtheid. Alleen wordt dit niet gemeld in een ip rating omdat OnePlus er niet voor wilt betalen. Ze vinden het onnodig om de klant meer te laten betalen voor een rating.
In het verleden deelde ik je mening en gebruik mijn hoofdtelefoon aansluiting ook dagelijks maar zag op de accessoires lijst dat een USB-C naar 3,5mm jack best goedkoop aangeboden wordt.
Dat met de nieuwe vingerafdruk scanner achter het scherm lijkt het me toch een mooi toestel met innovatieve features.
Bijzonder, de Oppo R17 (waar de OP6t op gebaseerd is) heeft een headphone jack èn een in-display fingerprintscanner.

Ik vind het een vervelende ontwikkeling, maar ik heb liever een vingerafdrukscanner voorop dan een headphone jack.

[Reactie gewijzigd door WCA op 22 juli 2024 16:25]

steek em dan vanboven zou ik zeggen.

info directeur slaat nergens op, net als de gemiddelde bluetooth gebruiker...

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 16:25]

Precies, dat dacht ik ook. Die aansluiting hoeft toch niet perse aan de onderkant.
Anoniem: 998261 @jongetje2 oktober 2018 20:35
De onderkant is wel het meest praktisch omdat je een toestel in de meeste gevallen met de bovenkant naar beneden in je zak stopt. Het is niet voor niks dat de koptelefoonaansluiting op een gegeven moment naar de onderkant is verplaats. In het verleden zaten ze een de bovenkant en het was een verademing toen dat veranderde.
Grappig, ik steek hem zonder uitzondering juist met de bovenkant naar beneden in mijn kontzak. Is een veel logischer beweging.
Mee eens, alleen als de keuze is: Geen aansluiting of aan de bovenkant... dan liever aan de bovenkant.
Hoi Keenan,

Ik vond bv altijd 3.5mm aansluiting aan de bovenkant logisch,want dan kan het toestel one-hand gebruikt worden zonder dat de kabel in de weg zit.

Met de headphone jack aan de onderkant is dat meestal niet het geval. En dat in de zak stoppen gedoe is kwestie van wennen.

In iedergeval ieder zn ding,maar jack aan de bovenkant is wat mij betreft veel betere optie.
Wat heeft een gemiddelden Bluetooth-gebruiker hiermee te maken :?
omdat zogezegd 59% aangeeft van bluetooth oortjes te gebruiken.....

op dezelfde manier nemen ze ook statistieken in de politiek, altijd juist en altijd in hun voordeel.
Ah op die manier.
Desondanks groeit het aantal draadloze luisteraars (en variëteit in draadloze producten) wel enorm snel sinds meerdere fabrikanten de jack aan het verwijderen zijn.

Daarbij weten we allemaal dondersgoed dat over 5 jaar niemand meer met bedrade oordopjes rond loopt.
Het is gewoon even een transitie-fase die we door moeten :)
Het is niet alleen voor de oordopjes waar de headphone jack voor wordt gebruikt. Als ik ga rijden in mijn auto doe ik de telefoon in de lader en aux kabel in de headphone jack om muziek te luisteren vanaf mijn telefoon. Als de headphone jack wordt verwijderd kan ik dus niet én muziek luisteren vanaf mijn telefoon én telefoon opladen. Ik moet dan een keuze maken welke ik wil doen.
Hoe zit dat in vliegtuigen? Volgens mij zijn er nog genoeg maatschappijen die draadloos luisteren niet toestaan. Kan je dus 12u lang naar de motoren gaan luisteren...
en bluetooth naar je radio? Dat werkt tegenwoordig toch bijna in alle auto's?
In bijna elke nieuwe auto. De meeste auto's, van 5 jaar of ouder hebben het juist niet.
Anoniem: 998261 @andreetje2 oktober 2018 20:36
Er zijn nog altijd genoeg smartphones te koop waar wel een 3,5mm jack op zit. Wat is het probleem?
Het aanbod wordt smaller en smaller, dat zie je zelf toch ook wel?
Het aanbod van auto's zonder bluetooth wordt ook smaller :p
En in de tussentijd zitten we met een probleem dat eenvoudig voorkomen had kunnen worden.... |:(
Een bluetooth ontvanger van €5-10. Geen kabel meer nodig
Iets wat werkt hoeft niet veranderd te worden.
De floppy disc werkte ook prima als draagbare opslag. Toch is menig tweaker maar wat blij met de ontwikkeling naar cd en later usb-flash.
Helaas 🥜 kaas een floppy is niet meer te gebruiken vandaag de dag, de 3,5 mm werkt nog UITSTEKEND. Volgend argument, nu eentje die wel ergens op slaat.
Destijds was hij prima te gebruiken, echter waren de cd en daarna de USB-stick een dusdanige verbetering dat eenmaal daar aan gewend de floppy disc als onbruikbaar werden beschouwd. Genoeg andere voorbeelden (neem bijvoorbeeld auto's: oude model werkt nog prima, maar de nieuwe is toch weer net iets beter). Verandering kan ook heel positief zijn dus. Al is dat helaas niet altijd het geval.
Lariekoek, de geluidskwaliteit is zeer zeker niet beter en al helemaal niet met bluetooth. Elke luidspreker verwerkt een analoog signaal tenzij je een 3,5 mm jack gebruikt heb je dus twee keer een dac nodig in plaats van 1 keer. Hoe je het ook wendt of keert het wordt nooit beter. Kun je met auto's of andere onzinnige vergelijkingen aan komen kakken, mij overtuig je niet. Dat komt omdat het technisch gezien gewoon onzin is. Daarbij komt nog, een auto of digitaal medium is geen 3,5 mm jack dus je kunt er dus wel een rits aan vergelijkingen bij halen om het zo te laten lijken dat je weet waar je over praat, echter je doet het tegenovergestelde ze zijn niet vergelijken, appels en peren simpel zat.

Muzikanten, audio editors Audiofielen, enz enz werken al eeuwen met balanced XLR aansluitingen, die moeten ook maar vervangen worden omdat ze oud zijn? Onzin niet zo in de marketing "courage" onzin van apple trappen, ik raad je aan om vooral zelf te blijven nadenken.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 16:25]

Nu begin je zelf lariekoek te praten. Je hoort mij nergens zeggen dat men MOET veranderen. En als ik ergens allergisch voor ben is het wel de marketing van Apple... Het enige wat ik aan geef is dat verandering ook positief KAN zijn, al lijkt dit in het begin misschien niet altijd zo. Nu lijkt voor jou de 3,5 mm jack de holy grail, maar wie weet denk je daar over 10 jaar wel anders over. De techniek blijft zich nu eenmaal ontwikkelen en waar nu de 3,5 mm jack nog de beste oplossing is (wat ik zeker met je eens ben) is dat over 10 jaar misschien iets anders.
Verandering kan zeker positief zijn, echter niet in dit geval
Ik dacht dus ook dat de OP6t op de R17 is gebaseerd, maar hij is op de R17 Pro gebaseerd. Die heeft, net als de 6t straks, geen jack:

https://www.gsmarena.com/...Phone1=9288&idPhone2=9287
Hij heeft ook 'maar' 2 camera's, dus ook zeker niet volledig op de pro
Inderdaad, er is eigenlijk geen pijl op te trekken. Denk je dat Oppo of BBK heeft gezegd dat ze de 3,5 mm jack er maar uit moeten halen om het als een premium toestel over te laten komen? 8)7
Klopt. De CEO van OnePlus heeft al wel vaker onzin uitgekraamd. Hij probeert er gewoon een uitleg aan te geven. Wij Tweakers geloven er natuurlijk niets van, maar ja er zijn genoeg mensen die de onzin geloven.
Is een optical en mensen klagen daarover. Zijn optical scanners dan echt zo slecht?
Het is een goed voorbeeld van een onderzoek om hun keuze te verantwoorden. Exacte data is echter niet beschikbaar. Het is maar de vraag of die 59 procent is gevraagd of ze de 3,5 mm jack willen behouden. Het komt op mij heel erg over als het analyseren van metadata die de telefoon zelf doorstuurt aan OnePlus over het gebruik van devices op het toestel. Met andere woorden, er is geen sprake van een enquête, maar meer een inventarisatie.

Misschien een kromme vergelijking, maar zie het als Rijkswaterstraat die fietspaden verwijdert, omdat 59 procent van de bevolking in een auto rijdt.

Tweakers had best iets kritischer mogen zijn dan dit bericht klakkeloos overnemen. Het is namelijk Oppo die dit bepaalt heeft door de Oppo R17 Pro ook geen jack te geven. Toen OnePlus en Oppo(en dochters) nog relatief onbekend waren in Europa, kwamen ze nog wel weg met dit soort prietpraat. Tegenwoordig is het echter overduidelijk dat OnePlus vrij weinig in de melk te brokkelen heeft als het om de grote lijnen van het toestel gaat.
Rijkswaterstaat verwijdert geen fietspaden omdat 59% een auto rijdt. Rijkswaterstaat verwijdert fietspaden omdat 59% er geen gebruik van maakt.

Postnl verwijdert brievenbussen omdat 95% er geen gebruik van maakt.

Banken verwijderen geldautomaten omdat mensen er steeds minder gebruik van maken.

standaard kosten baten analyse.
Bij percentages van 95% heb ik er persoonlijk weinig op tegen. Mijns inziens is dit toch wat anders bij het verwijderen van de 3,5 mm jack, wat OnePlus nu doet. Ik heb zelf namelijk ook een bluetooth headset, maar kan ook niet zonder de 3,5 mm jack. Bluetooth is handig voor onderweg, 3,5 mm jack voor thuis en Hi-Fi audio ervaring. Dat is waar mij de schoen wringt bij deze beslissing van OnePlus.

Uiteindelijk moet OnePlus lekker zelf weten wat ze doen, net als jij en ik. Ik laat mijn portemonnee spreken en koop gewoon geen OnePlus meer zolang ze geen 3,5 mm jack aanbieden in hun toestellen :)
Kosten baten analyses zijn ook niet persoonlijk ;)
Dat is precies het punt van Lamith.
Onpelus is helaas niet meer wat het geweest is.

[Reactie gewijzigd door iSarkis op 22 juli 2024 16:25]

Wat een complete nonsens verteld OnePlus nu.

Grappig dat hun marktonderzoek telkens met een conclusie komt die perfect past voor hun: 6 maanden geleden was dat wél een 3.5mm poort, nu niet.

Hun eigen zusterbedrijf maakt een 6T mét 3.5mm poort maar stopt daar een tragere SoC in en noemt het Oppo R17 (met exact zelfde fingerprint scanner).

Hoe kan een bedrijf zo fout communiceren, kant en klare leugens verkopen en nog verwachten dat men het gaat kopen?

Oh wacht, het maakt de meeste consumenten geen bal uit. Die willen gewoon een nieuw toestel en de concurrentie is niet veel beter :+

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 16:25]

Anoniem: 998261 @Jazco2nd2 oktober 2018 20:38
6 maanden is dan ook een eeuwigheid in deze markt. 6 maanden geleden viel het op als iemand van die draadloze Apple oortjes in had. Nu zie je heel vaak. En dat zijn alleen nog maar de Apple dingen.
De grap is dat er 0 transparantie is vanuit OnePlus. Dit is gewoon een persbericht of statement geweest waarin een bedrijf alles kan roepen wat ze maar willen. Er hoeft helemaal geen marktonderzoek te zijn gedaan.
Marktonderzoek? Elke moderne telefoon fabrikant heeft toch gewoon een tracker/log die naar de fabrikant gestuurd word met gebruikers data :+

Zelf gebruik ik al jaren geen headphones meer. En als ik dat nu wel zou doen word het een USB C variant. En iedereen die klaagt over "mijn harman kardon focal senheiser super duper merk" koopt maar een verloopje. Snap niet dat de 3.5mm jack zo heilig is. Als oude techniek zo heilig was zaten we nu nog steeds met diskettes, cassettebandjes en muisballetjes.

Kom op mensen. adapt!
Usb-c is geen vervanger van 3.5mm grotendeels omdat de compatibility nog 1 groot zooitje is, meeste van dat spul werkt maar op een specifiek merk. Enkel de aansluiting is universeel.

Draadloos is dat overduidelijk ook niet. voor duidelijkheid: draadloos is geen alternatief omdat het te anders werkt en andere onpraktische zaken met zich mee brengt. Ik heb het niet over compatibiliteit, dat zit volgens mij wel goed

Dus 3.5mm is nog helemaal niet verouderd, in ieder geval zolang er geen volwaardige alternatieven zijn.

Heeft niks te maken met uitfaseren van oude tech, is enkel en alleen om eigen headsets te kunnen pushen en een vendor lock te creeeren.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 juli 2024 16:25]

Anoniem: 998261 @Zoop2 oktober 2018 20:43
Beweer je nu dat Oneplus niet werkt met B&W, Bose, Sony etc? Heb je daar een bron van?
Heb het niet specifiek over oneplus, maar usb-c int algemeen.

Dit is interessant om te lezen:
https://www.pcworld.com/a...io-still-doesnt-work.html
Adapt zoals in "We are Borg, you will be assimilated" misschien?
Nou, dan wacht ik toch nog even op de nodige doorontwikkeling van de betreffende scanner zodat de 3,5mm jack weer in ere hersteld kan worden :)
De Iphone had ook geen ruimte, en toch heeft iemand het zelf erin gebouwd. Dus de waarheid van de telefoonbouwer is niet altijd de waarheid.
Maar die heeft zijn nfc chip moeten weg halen.
Met een beetje engineering was het echt wel mogelijk. Apple wil gewoon dongles pushen. Zie: het feit dat er geen dongle mee in de doos zit met de nieuwe iPhones.
Met een beetje engineering was het echt wel mogelijk. Apple wil gewoon dongles pushen.
Precies en die engineering op dat niveau of de kosten daarvoor heeft OnePlus of zelfs Oppo simpelweg niet. Dus verkopen ze ook graag een dongle om de marge wat te vergroten.

Never settle.
ik denk toch dat dit meer met veiligheid had te maken. na de note 7
Er zijn plenty nieuwe toestellen uitgekomen met een grotere accu-capaciteit. De headphone jack weglaten heeft in de verste verte niets te maken met veiligheid.
Niet de NFC, maar een "barometric vent"

Tenminste, dat heeft Strange Parts op Youtube gedaan :)
oh, dat betwijfel ik ook niet, als alle bouwers/makers 100% eerlijk waren dan zou de wereld er wat anders uitzien gok ik :o
Stiekem hoop ik dat hierdoor de gsm een hogere waterdichtheid heeft.
Heeft 'ie ook. Is in het artikel gezegd:
Many competitors, including Google, also certify their phones with an IP rating for water resistance.

But to Lau -- who says the OnePlus 6T is more water resistant than any of its predecessors and can survive an accidental drop in the sink or a splash during a rainstorm -- the cost to go through official IP certification just isn't worth it.
Ja, maar geen certificering en dus geen garantie bij waterschade.
Alhoewel ik me afvraag wie wel een keiharde garantie bied op dat vlak.
Dat is het 'em dus: die garantie krijg je nooit. Veel mensen (ook hier op Tweakers) hebben ervaren dat Samsung bijvoorbeeld er niets mee doet.
totale onzin natuurlijk, met een vragenliijst kan je sturen naar de antwoorden die je wil hebben!
.
leveren ze er dan vanaf nu BT oortjes gratis bij?
Nee, wel een verloopkabel naar USB-c als het goed is.
Ook gaan ze USB-c oortjes verkopen.
Het is net hoe je het bekijkt. Het signaal van de microfoon in de koptelefoon gaat van 3,5 mm naar USB.
Ik heb liever dat ze dat niet doen. Dan ben ik vrij om te kiezen wat voor oortjes ik koop en word ik dus niet verplicht om twee setjes aan te schaffen of gebruik te maken van een setje wat ik liever niet had gehad.

[Reactie gewijzigd door M3leee op 22 juli 2024 16:25]

Dat is dan een prima rede om de 3,5mm jack weg te laten. Als er nog ruimte genoeg zou zijn geweest dan zou ik het wel erg slecht vinden als ze er geen 3,5mm jack aansluiting in zouden maken zoals bijvoorbeeld bij Apple.
Dan schuif je het ding toch een beetje op? Die vingerafdrukscanner zit vermoedelijk in het midden, de jack meer naar de zijkant. Helemaal in het midden zit sowieso je laadpoort. Misschien moet die wel weg, want er is geen plaats voor?
Hele verhaal lijkt me quatsch.
Een laadpoort heb je nog nodig om je telefoon op te laden (draadloos laden is mogelijk, maar dat is niet in alle gevallen handig), een 3,5mm jack aansluiting heb je niet perse nodig, je kunt ook een verloopstekkertje kopen. Persoonlijk vind ik wel dat ze deze gewoon erbij moeten leveren.
Tja, dat zei men 5 jaar geleden ook over de 3.5mm jack.
Over 5 jaar hebben we heus geen oplaadpoort meer hoor.
(Ik zeg niet dat ik voorstander van bovenstaande ben. Maar ik kan je garanderen dat 't gaat gebeuren)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 22 juli 2024 16:25]

Tja, dat zei men 5 jaar geleden ook over de 3.5mm jack.
Over 5 jaar hebben we heus geen oplaadpoort meer hoor.
(Ik zeg niet dat ik voorstander van bovenstaande ben. Maar ik kan je garanderen dat 't gaat gebeuren)
met draadloos laden kan ik geen telefoon in mijn handen vasthouden en het gaat zwaar, zwaar traag. Dat opladen kan sneller maar dan moet je ook serieuze aanpassingen in de toestel doen.


Met kabel is niet alleen simpelweg een heel stuk sneller, maar je kunt met een kabeltje nog steeds relatief makkelijk nog iets met je toestel doen.

Iets soortgelijks heb je ook met draadloze koptelefoons of EarPods, dat laden duurt ook belachelijk lang. Heb je geen muziek.
Dat denk ik dus wel. Draadloos laden gebruikt dubbel zoveel stroom, denk niet dat je goedkeuring krijgt van bijvoorbeeld de EU om smartphones te gaan produceren die alleen maar draadloos kunnen laden..
Bij mijn Nokia 920 test heb ik gemeten dat het ongeveer 30% meer stroom kost bij draadloos opladen. Het is meer dan met een kabeltje, maar 2x zo veel is het zeker niet. Wel gebruikt een draadloze oplader ook stroom als hij niet oplaadt, en dat is misschien nog wel veel belangrijker dan de verliezen tijdens het laden. Je haalt de draadloze oplader natuurlijk niet na het laden uit het stopcontact, want dan is het gemak weg en kun je net zo goed laden met een kabel.
Gaat draadloos laden niet veel langzamer? Ik wil mijn telefoon wel binnen een uur opgeladen hebben.
Ik had 2 laders getest. De ene was 20% langzamer dan via een kabeltje. De ander was even snel, maar verbruikte 30% meer stroom. Dus ja, met de juiste lader was de telefoon even snel vol. Maar snelladen kun je wel vergeten denk ik. Bij de snellere lader werd de telefoon enorm warm tijdens het laden, dus nog meer stroom lijkt me niet wenselijk.
Draadloos laden gebruikt op dit moment dubbel zo veel stroom.
Verder vinden de bedrijven heus wel een loophole in de wet om het alsnog door te kunnen voeren, zijn zat tegen argumenten;

-Nu kunnen wij telefoons volledig waterdicht maken, bespaard veel kapotte telefoons -> impact op milieu.
-Minder kapotte kabels / telefoons door het continue in/uit drukken van kabels -> impact op milieu.
Zijn bullshit argumenten maar ze kunnen het heus wel verkopen.
Ze kunnen het wellicht een beetje efficiënter maken, maar thats it, het is namelijk helemaal geen nieuwe technologie, bestaat al zolang elektriciteit ontdekt is ongeveer. Er is altijd (te veel) verlies met deze methodes, dat verandert echt niet.

Telefoons kunnen met oplaadpoorten en 3.5mm aansluitingen ook prima waterdicht gemaakt worden, is een non-argument.
Draadloos laden zal per definitie een negatieve impact op milieu hebben, tegenover "mogelijker" kapotte kabeltjes.

Bullshit argumenten inderdaad. Er is echt geen een fatsoenlijke reden om een 3.5mm poort achterwege te laten, ruimte, waterdichtheid etc zijn slappe excuses. De enige reden is zodat de fabrikanten zelf bluetooth setjes aan je kan gaan slijten. Daarnaast is het onderling merken nog belabberd qua ondersteuning (ene bt set werkt wel bij ene merk, niet bij de andere), dus het is puur om een vendor-lock te creëren.
Dat mensen die het lopen te verdedigen dit nou nog steeds niet snappen ....
Moet ik nou nog een keer zeggen 'Lees: Zijn bullshit argumenten'?
Ik ben het toch echt volledig met je eens, ik zeg enkel dat de fabrikanten bovenstaande wel gaan verkondigen, idem dito zoals het met de 3.5mm jack is gegaan. Dat het bullshit is, is duidelijk.
Dat weten mensen met een interesse in electronica, de gemiddelde consument weet dit niet.

(Idem dito voor de europese unie en ons parlement. Zoveel voorbeelden hiervan, wet inlichten- en veiligheidsdiensten, deep packet inspection..)
Waterdicht kan al jaren. Inclusief laadpoort en jack. Dat het voor de fabrikant iets goedkoper kan zonder die poorten, dat misschien wel. Leuk dat ze een paar euro uitsparen op die 1200€ smartphone zonder poorten dan?

En het tweede argument, hoe vaak komt dat echt voor? Hoeveel % van de draadloze oortjes zal goed ingezameld worden, hoeveel daarvan voorzichtig uit elkaar gehaald om de kleine batterijtjes te recyclen?
Lees: Zijn bullshit argumenten maar ze kunnen het heus wel verkopen.
Nogmaals, het is niet alsof ik hier voorstander van ben, ik zeg alleen dat dit wel gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 22 juli 2024 16:25]

Ik vrees dat je gelijk hebt en ben er best vervelend van dat dergelijke zaken de consument opgedrongen worden.
Sommigen beweren van niet, want laden kan je draadloos ook. Verloopstekkertjes zijn gewoon ruk
Jij hebt geen zin in draadloos laden? Ik heb geen zin in batterijen van draadloze oortjes laden of die dure dingen kwijt te geraken.
In plaats van uitvluchten te zoeken zouden ze ook gewoon de jack erin kunnen laten.
Draadloze oortjes heb ik ook liever niet, ik zou dan gewoon een verloopkabeltje gebruiken. Maar natuurlijk is het fijner als er wel eentje in zit, maar soms moet je kiezen: Vingerafdrukscanner in scherm of 3,5mm jack, niet beide in dit geval...
Nee, serieus. De vingerafdrukscanner zit op nagenoeg elke smartphone ergens op de middenlijn.
  • Iphone home button
  • Samsung home button
  • Nokia home button
  • ISamsung scanner op de achterkant (of achteraan naast de camera, veel verder van de rand dan een jack zou komen)
  • Hauwei scanner op de achterkant
  • Vivo in-screen scanner
De jack zit nagenoeg altijd meer naar een hoek. Dikke onzin.
Draadloos laden kost gratis 50% meer stroom bij het laden. Lekker voor het milieu, honderd miljoen telefoons die twee keer zo veel stroom gebruiken
Draadloos muziek versturen (en extra encodeer/decodeerstap) kost je óók meer stroom. Extra batterijtjes die na enige laadcycli ook korteren meegaan wegen óók mee op het milieu. De extra lader voor die draadloze oortjes kost je óók extra. Nee, een kabeltje is zo stom niet.

Oude oortjes weggooien omdat ze met je nieuwe smartphone weer niet compatibel zijn, ook lekker voor het milieu.

En niemand brengt nog een toestel zonder Bluetooth uit. Niemand dwingt je om *niet* draadloos te gaan als je dat wil.
Draadloos muziek versturen is grappig genoeg uiteindelijk zuiniger dan bekabeld luisteren. Bluetooth chipjes zijn zuiniger dan een dac/amp combinatie in de telefoon.

Oeps, het ging om totaal stroomverbruik en niet om stroomgebruik van alleen de telefoon :+

[Reactie gewijzigd door WCA op 22 juli 2024 16:25]

Want die digitale bitjes klinken zo lekker in de digitale interface naar m'n brein. Of moet het tóch weer door een DAC, zo eentje die sowieso óók in elke smartphone zit om de speakers aan te sturen?

Het lijkt me héél sterk dat de eerste combinatie meer gebruikt dan de tweede:
- CPU ---audiodata--> DAC ---> jack --> speaker
- CPU --audiodata--> bluetooth-encodering --> draadloze transmissie (antennes) --> BT-decodering --> DAC --> speaker

Je voegt gewoon schakels toe. Hoe wordt het efficiënter? De weerstand van het koperen kabeltje?
Als je het zo bekijkt, zeker. Ik ging er vanuit dat het een batterijduurdingetje was, die laatste paar stappen doet je ontvangende apparaat nu ipv. de telefoon. Niet goed de context aangevoeld. Je hebt gelijk ;)
Er zijn ook oortjes te koop met usb-c stekker. Dan heb je geen verloopstekker nodig.
Ja, en die werken zo lekker cross-compatibel met m'n laptop. Wacht, nee, doen ze niet. En m'n andere koptelefoon past zo lekker op.. nee, ook niet. Hoe vaak moet je de argumenten tegen nog zien? Een jack kost ze enkele centen.
Ja, en dan ben ik het ding voor de derde maal in een half jaar kwijt als ik op allerlei locaties en onderweg de hele tijd zit te wisselen. Of we houden de jack gewoon? Waarom stoort de jack iemand?
Het is ook een kunst om continu de pijnpunten te negeren. Waarom zou ik een extra batterij opladen als we daar al decennia een oplossing voor hebben?
Geen moeite (gewoon hetzelfde houden), goedkoper, evenveel plezier.

Én je houdt beide kanten tevreden, toch? Jij kan BT gebruiken, ik m'n jack. Ik vraag nergens om jouw draadloze mogelijkheden te verwijderen.
(draadloos laden is mogelijk, maar dat is niet in alle gevallen handig)
(draadloos muziek luisteren is mogelijk, maar dat is niet in alle gevallen handig)
Idd ...
Enne de jack hoeft niet persee links of rechts onderaan te zitten.
Kan ook prima bovenop het scherm zitten.
De ruimte die het in beslag neemt is echt minimaal.

OP heeft ook nooit een SD slot, die vele anderen wel hebben. Die ruimte hebben ze ook al extra.

Hun slogan "Never Settle" moeten ze maar gaan bijstellen.
Volgens mij is dit een interpretatie van slechts een deel van het onderzoek. Het kan goed zijn dat 59% gebruik maakt van bluetooth oortjes, maar dat betekent nog niet dat ze de 3.5 mm jack niet gebruiken!

Als ik naar mezelf kijk, dan gebruik ik soms bluetooth oortjes, maar vaker gewoon oortjes met een draad.
Draadloze spullen hebben wel eens de neiging om op de meest onhandige momenten zonder stroom te zitten.
Op de vraag "Gebruik jij de blue tooth verbinding voor geluid?" zal ik dus met "Ja" antwoorden, maar op de vraag ""Gebruik jij de verbinding via de 3.5mm jack voor geluid?" is het antwoord eveneens "Ja".

Als er onderaan niet voldoende ruimte is, dan is er ook nog een bovenrand. Er zijn genoeg mobieltjes te vinden die daar een 3.5 mm jack hebben.
Dus als Apple zegt dat er geen ruimte is, dan is het direct een leugen. Nu claimt Oneplus dat er geen ruimte is en jij gelooft hen op hun blauwe ogen?
Reden is dat een handige persoon met extreem veel moeite voor elkaar kreeg bij de iPhone. Daardoor is de extra ruimte voor de batterij nihil geworden. Raad eens wat er gebeurt als je amper ruimte over houdt voor de batterij?
Ik wil niet zeggen dat dit echt de oorzaak is dat Apple hiervoor heeft gekozen. Echter, simpelweg claimen dat er wel genoeg ruimte is doordat één handige persoon het voor elkaar kreeg na veel tweaks is ook geen argument dat het gemakkelijk kan :).
Wauw, en dan zeggen ze over Apple fans dat ze goedgelovig zijn. Als ze echt zouden willen, hadden ze natuurlijk die plug naar de bovenkant kunnen verhuizen.
Ik ben geen OnePlus fan, gebruik zelf een Samsung Galaxy S9 waarbij de vingerafdrukscanner op de achterkant zit en welke nog wel een 3,5mm jack heeft. Wel blijf ik bij mijn standpunt dat als er ruimte is ze dit gewoon in moeten bouwen maar als er écht geen ruimte is dan maar weg laten er zijn genoeg andere oplossingen om toch oortjes aan te kunnen sluiten.
Het gaat erom dat de scanner achter het scherm zit, niet achterop de telefoon zelf. Je kan dus unkocken door je vinger op het scherm te leggen.

Maargoed het argument is wss een beetje onzinnig. Er is vast wel ruimte te vinden en anders maak je die telefoon een mm dikker, kan je er ook meteen een grotere accu instoppen.
Audio jack hoeft tevens niet persee onderop te zitten. Kan ook prima aan de bovenkant zitten.
Het gaat er meer om dat er altijd zo met twee maten gemeten wordt op dit soort berichten. Als Apple het doet gaat het om geld en het verkopen van draadloze oortjes. Bij Android fabrikanten wordt het blijkbaar wel geloofd.

Maar als ik verder naar beneden lees gelukkig toch ook niet echt ;)
Omdat OnePlus nog geen draadloze oortjes heeft aangekondigd voor bijna 200 euro zoals Apple wel deed.
Ik ben zelf in beide gevallen tegen het verwijderen van de 3.5mm aansluiting. Alleen bij Apple roept men dat eerder, omdat die tegelijkertijd met mega dure draadloze oortjes op de markt komen, waardoor het gewoon veel meer de schijn heeft dat ze weer extra willen graaien bovenop de toch al hoge prijsstelling die Apple hanteert op hun producten. Dat is nou eenmaal het nadeel van de strategie die Apple hanteert en daardoor zullen ze ook veel meer publiek gezeik daarover krijgen.

Ik geef daar verder geen waarde oordeel over, maar probeer een verklaring te geven waarom het publiek soms anders reageert op de dit soort aankondigingen van Apple en andere fabrikanten.
Hoge prijstelling...grap is dat de Airpods bij de goedkoopste volledig draadloze oortjes behoorde. (Volleying draadloos = oortjes onafhankelijk van elkaar) Concurrenten waren allemaal duurder. Die strategie zoals jij roept gaat helemaal niet werken wanneer er gewoon al een enorm aanbod is van BT koptelefoons. BT telefoons die intussen al meer verkocht werden dan bedrade versies.
Dus voordat ze kunnen met dat zogenaamde graaien moeten ze werkelijk goeds op de markt brengen...want anders blijft er weinig over. En gelukkig hebben ze iets goeds op de markt gezet.
Je gaat nu inhoudelijk Apple verdedigen, maar het gaat mij alleen om de publieke opinie. Niet of die publieke opinie goed of fout is en of het terecht is of niet. Ik verklaar alleen, waarom mensen heftiger reageren op het nieuws dat de iPhones geen 3.5mm jack hebben tov andere smartphone fabrikanten. En dat komt puur door de timing met hun eigen airpods. Andere fabrikanten brengen niet tegelijk hun eigen wireless koptelefoons uit. En dat levert voor hun dus geen extra cashflow op.
Waarom zit die jack nog steeds op de nieuwste Macs dan ?
En tot op heden nog op de iPad ? Waarom is hij daar dan 2 jaar geleden ook niet verwijderd als draadloos de toekomst is/was.
Andere toepassingen ander gebruik? Apple heeft aangegeven dat het weglaten van de jack ook mede met het vrijmaken van ruimte te maken heeft. Dat is alleen van toepassing op de iPhone.
Draadloos is de toekomst...daar twijfel ik niet aan en dat laten de verkopen van koptelefoons veelal ook zien.
Inderdaad, dit is gewoon meeliften op de hype net als met die notch.
Hoe weet je dat?
Toestel al open gehad?
Daar was geen ruimte vanwege de taptic engine...
Er zijn toch video's op YouTube verschenen waarbij het bleek dat er gewoon ruimte was, zie: https://www.youtube.com/watch?v=utfbE3_uAMA
Precies ... Allemaal gelul.
Anoniem: 454358 2 oktober 2018 16:39
Voor mij geen oneplus dus.
Ik heb nog genoeg prima werkend koptelefoons die ik niet ga wisselen tot iets wat opgeladen moet worden, Daarnaast zijn bedrade overal (vliegtuig) goedkoop te koop mocht je je eigen zijn vergeten.
OnePlus levert overigens wel een verloopkabel mee met de 6T, waardoor je nog wel je 3.5mm koptelefoons kan gebruiken.
nou ja, dat is tenminste wat.
Maar als ik in het vliegtuig mijn koptelefoon ben vergeten, zal ik die ook wel vergeten zijn :*)
En nog een andere reden is misschien dat de Oppo toestellen deze ook niet meer hebben en ze hun onderdelen via hun moederbedrijf inkopen?
Dat is de echte reden ja, plus dat ze dan meer geld maken door middel van Bluetooth earbuds verkopen. Helaas proberen ze het marketinggelul goed te praten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.