Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wooting toont Lekker-schakelaar met analoge input op basis van Hall-effect

Het Nederlandse Wooting introduceert de Lekker Linear65, een schakelaar met analoge input die derde partijen kunnen gebruiken voor hun mechanische toetsenborden. De werking is gebaseerd op het Hall-effect.

De Lekker Linear65 is een schakelaar waarvan de analoge input is gebaseerd op het Hall-effect. Dit effect beschrijft het potentiaalverschil dat ontstaat bij bijvoorbeeld een kabel waar stroom door gaat bij het aanleggen van een magneetveld. Een sensor is te gebruiken om de positie van de magneet te bepalen door de invloed van de elektromagnetische kracht op de elektronen te meten.

Schakelaars met magneten en sensoren die gebruikmaken van dit effect, bestaan al sinds 1968, beschrijft Wooting, maar de techniek was lange tijd te duur voor gebruik in consumentenproducten. Bovendien waren vrijwel alle schakelaars bedoeld voor digitale input. De techniek heeft volgens het bedrijf echter voordelen voor analoge input, waarbij precies gemeten kan worden hoe hard de gebruiker op de toetsen drukt.

Er is geen fysieke verbinding nodig tussen de magneet en de sensor, waardoor de switches volgens het bedrijf hot-swappable zijn, soepel werken, niet stoten en ook na honderd miljoen kliks nog functioneren. "Als je erover nadenkt, verschilt dat niet zoveel van de optische schakelaars van Flaretech", aldus Wooting. Die switches gebruikt het bedrijf voor zijn eigen toetsenborden en de werking hiervan berust op de registratie van de reflectie van licht in de optische schakelaar om de afstand van de toets te bepalen. Analoge input opent nieuwe mogelijkheden in games, zoals nauwkeurig sturen en harder of zachter lopen op basis van het indrukken.

Wooting heeft de Lekker Linear65 ontworpen, maar laat deze maken door Huano, terwijl de sensor afkomstig is van Major-Power, oftewel mPower. Wooting gaat de komende weken meer bekendmaken over de financiering van de productie van de Lekker-schakelaar en tijdens de Computex-techbeurs in Taiwan houdt het bedrijf een demonstratie.

Key-eindkracht: 65cN
Werking: Lineair
Analoog: Ja, full range
Levensduur: 100.000.000 kliks
Debounce: 0,03ms
Tactiele feedback: Nee
Hoorbare feedback: Nee
Totale travelafstand: 4mm
Actuatiepunt: 0,1 – 3,8mm (bèta-specs)
Reset point: 0,1 – 3,8mm (bèta-specs)
Keycap: MX (cross)
Bevestiging: Plate mounted
Hot-swappable: Ja

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-05-2019 • 15:48

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Bedankt voor het artikel tweakers! Jeroen van Wooting hier. We zijn al een tijdje bezig met deze ontwikkeling van analog switches met volledig bereik. Hall effect switches zijn erg vet en zijn naar ons idee de toekomst van analoge switches. Als iemand vragen of feedback heeft staat onze inbox altijd open.
De uitdaging in dit soort producten met precisie en dus hele nauwe toleranties lijkt me grotendeels in het productieproces te zitten. Menselijke vingers zijn ontzettend gevoelig en met een heel toetsenbord met allemaal individuele knopjes lijkt het me erg moeilijk om hetzelfde gevoel overal te hebben. 1 knop maken die binnnen de specs valt is te dpen, maar een hondertal die kwa toleranties bij elkaar liggen lijkt me een hele uitdaging. Zijn jullie hier ook actief bij betrokken of gaat jullie productiepartner dit doen?
Hey, bedankt voor de feedback. We hebben inmiddels al wat ervaring opgebouwd met onze andere toetsenborden. We hebben zelfs een speciale machine gemaakt die het analoge signaal van elke toets kan meten. Daarnaast zijn we in direct contact met de switch en de sensor fabrikant om te zorgen dat het allemaal goed op elkaar afgestemd is. We zijn nu in een fase met enkele samples. Als dat goed werkt gaan we een test productie doen van ong 20 stuks voor beta testers en reviewers. Als die ook helemaal goed is gaan we pas denken aan de eerste grote productie. Het is dus nog een heel proces!
Gaaf, leuk om allemaal te weten!
Als dat goed werkt gaan we een test productie doen van ong 20 stuks voor beta testers en reviewers.
Is de Tweakers.net redactie 1 van deze 20 gelukkigen?
Voor feedback zal ik toch eerst een ramplankje met genoemde switches moeten hebben,, maar zeker vet en zie er ook meerdere use cases voor.

Ga zo door!
Thanks! Onze shop is altijd open als je een ramplankje wilt :P
Haha, iets doet me vermoeden dat dit niet het gewenste antwoord is;)
De een noemt het grammar nazi, ik noem het feedback om een wat professionelere uitstraling op je website te krijgen. Denk daar aan of laat het nalezen door een expert.

Ik kwam hier al twee dingen tegen: https://dev.wooting.io/
Did you made = Did you make
intergrations = integrations
"Need help with settings things up" - Setting
Thanks! Ik zal het aanpassen.
Zijn er ook nog woeste plannen om een ergonomisch toetsenbord te maken? Zoals de FreeStyle Edge Gaming?
Het zijn leuke keyboards, maar we proberen qua design een zo groot mogelijke doelgroep te raken. We zijn maar een klein team, dus producten ontwikkelen kost veel van onze tijd. Hopelijk in de toekomst als we wat groter zijn kunnen we wat meer experimentele ontwerpen maken.
Aangezien jullie met de analoge switches ook de gamers willen aanspreken, zou het een overweging kunnen zijn. Zeker als je ziet dat je dan het rechter deel van het toetsenbord eventjes weglegt en daar dan je muis neerlegt.

Maar inderdaad, met een klein team moet je helaas compromissen sluiten.
Ik vind het idee ook heel erg interessant, wat ik me wel afvraag, in hoeverre gaat er support zijn in de software voor dit soort dingen? Je kan nu prima meten hoe ver en hoe hard je een toets precies indrukt, maar een toetsenbord is (voorlopig) nog een input device met 100+ digitale ingangen en geen joystick met 100+ analoge assen.

Dus ik ben heel benieuwd hoe software hiermee straks omgaat en welke interessante use cases er uit kunnen komen.
Software support doen we op dit moment door het keyboard te laten herkennen als xbox controller. De game denk dus eigenlijk dat je een joystick beweegt. Dit werkt goed in veel spellen, maar heeft zijn problemen hier en daar. Daarom zijn we ook bezig met een open source analog SDK. Op basis hiervan kan native support in games gebouwd worden.
Ja die is daar gevoelig voor.

Staat ook in het artikel op de wiki:
Magnetic flux from the surroundings (such as other wires) may diminish or enhance the field the Hall probe intends to detect, rendering the results inaccurate. Also, as Hall voltage is often on the order of millivolts, the output from this type of sensor cannot be used to directly drive actuators but instead must be amplified by a transistor-based circuit.
De hall effect IC die we gebruiken heeft het meeste al ingebakken, inclusief de versterking. We hebben zelf nog geen interferentie van onze omgeving gemeten, al moeten we nog wel meer testen in verschillende situaties. De magneten in de switch zitten er erg dicht op de sensor en zitten perfect qua oriëntatie, dus ik verwacht niet dat de omgeving zo sterk kan zijn dat het significante invloed heeft.
Neem mij, als typische gebruiker die altijd wel een onmogelijk scenario weet te verzinnen waar de ontwerper niet over na denkt: ik heb mijn knoppenplank op mijn tower speaker staan welke als tafel fungeert. Enkele cm's naast de super sterke magneten dus waar ook nog eens veel DC stroom door heen gaat. Houdt dit even in je achterhoofd tijdens het test-traject en succes met de ontwikkeling!
Woah, dat is een situatie waar we nog niet aan gedacht hebben. We gaan dit meenemen in de test cases!
Hebben jullie dan wel gedacht aan oplaadplatforms voor telefoons? Wat als ik een een magnetisch oplaadkabel gebruik als vervanger van de meegeleverde kabels?
De oplaadplatforms (gebaseerd op Qi) hebben een lage intensiteit en zijn erg afhankelijk van richting. Vandaar dat je je telefoon best precies op een matje moet leggen en ze best traag laden. We gaan het wel meenemen in de tests, goede tip!
De Wooting One heeft naar mijn weten een vervangbaar kabel. Als ik deze vervang met magnetische kabels zoals Wsken(Ik doe iets dergelijks met mijn huidige toetsenbord voor schoonmaak-en draagbaar gemak). Zouden de F-toetsen daar last kunnen hebben bij deze Hall effect schakelaars?
Mijn reactie was ook een antwoord op breezers. De techniek zelf is er gevoelig voor.
Maar in hoeverre het in dit geval op het toetsenbord effect heeft is natuurlijk afhankelijk van de hardware en eventuele shielding.

Wat HKS ook zegt heb je een redelijk sterke magneet nodig.

Weleens met van die hobby hall schakelaars geknoeid en dan merk je toch dat als er geen shielding is ze erg gevoelig zijn. Maar dan praten we ook over schakelaars van meer dan 10 jaar terug.
Ik heb hier nog een keyboard liggen met hall-schakelaars. Het zal meer dan 30 jaar oud zijn: ik heb hem indertijd uit de dump gehaald voor mijn 6809-zelfbouwcomputer.
Deze schakelaars hebben (zo uit mijn hoofd) een magneet van een soort plastic met magneetmateriaal erin - zoiets als je vindt in koelkastrubber. En ik vermoed dat het op een metalen vorkje zit.
De hall-chip is een keramisch plaatje.
Ik moest een toets omsolderen - er was een defect herinner ik me zo.

Lang geleden allemaal zeg - de dumpzaak zat naast Roodveld Import in Amsterdam - die importeerde computerboeken uit de VS. De dumpafdeling ernaast was van iemand anders - van de boekenman mocht je alles terugbrengen als het niet werkte ;)
Hier nog wat extra uitleg over het effect (met plaatjes) én video
https://blog.wooting.nl/w...effect-keyboard-switches/
Iemand ervaring met zo'n analoog keyboard?
Het lijkt mij moeilijk om analoog en toets te combineren.

Bij een toets wil je namelijk duidelijk kunnen vaststellen dat hij exact 1x is ingedrukt, wat bij normale toetsen werkt doordat het moment dat er voldoende kracht gezet word de toets volledig indrukt.
Bij aan analoge impact moet je de toets echter ook half kunnen indrukken, maar dat lijkt niet erg ideaal om letters mee te typen.
Wel handig voor sommige spellen. Ik zie me voor dat een toetsenbord met deze switches met bijbehorende software geleverd zal worden, waar je de toetsen kan instellen die analoog moeten werken, en ook lage treshhold die alleen 0 of 1 teruggeven. Racespellen(analoog gas/remmen/stuur), emulators(Joysticks/shoulder buttons), dat soort dingen.
Je kunt in de software instellen hoe ver je moet drukken voordat hij een aanslag registreert.
Ik heb de Wooting One gehad en ook geretourneerd. Het idee is leuk maar de uitvoering valt tegen. De hoeveelheid travel in de toetsen is gewoon niet toereikend om nuttig te zijn, daarnaast is het aantal games waarin deze functie echt handig is ook heel erg beperkt. Ik heb het toetsenbord geprobeerd met allerlei verschillende games maar vond het nooit echt veel toevoegen.
Aangezien je het geprobeerd hebt, waren er dingen die je wel fijn vond?
Een paar drukgevoelige knoppen op een toetsenbord zou ik misschien nog wel leuk vinden. Het besturen van voertuigen vind ik een stuk makkelijker met een controller dan met een toetsenbord. Volgens mij hadden de originele xbox en ps2 drukgevoelige knoppen maar volgens mij is daar niet zo vaak gebruik van gemaakt; dus daar leken ontwikkelaars geen toegevoegde waarde te zien.
Ja de bouwkwaliteit is uitstekend en het toetsenbord typt verder prima. In sommige race spellen werkte de analoge input wel aardig maar een controller is gewoon veel beter. Uiteindelijk heb je de Wooting One gewoon niet nodig als je al een controller hebt, het werkt gewoon niet lekker genoeg om de controller helemaal te vervangen.

De software was toen ik het probeerde nog erg basic dus dat viel ook aardig tegen (geen fancy RGB lighting effects enz.).
Ik kan me ook nog wel voorstellen dat het wat toevoegt in een generieke shooter om de WASD analoog te hebben, zodat je je loopsnelheid ermee kan aanpassen. Echter daar moet wel ondersteuning voor zijn, en in de praktijk gebruik je toch alleen of zo snel mogelijk sprinten, of zo snel mogelijk lopen waarbij je nog wel je scope kan gebruiken.

Daarnaast moet je maar houden van lineaire switches. Ik heb de lineaire Cherry toetsen ooit geprobeerd, maar voor mij voelen ze aan alsof ze kapot zijn, dus ik zou die nooit als toetsenbord willen hebben.
Er zijn ook switches met tactile bump voor de Wooting One.

In shooters had het overigens weinig toegevoegde waarde, er zijn niet veel gevallen waarin je zoveel controle over de snelheid van je karakter nodig hebt, snel of langzaam lopen is genoeg.
Echter wat is het nut van analoog je switches uit kunnen lezen als je een tactile bump hebt? Rond die bump kan je nooit fatsoenlijk je toetsen controleren.

En dat laatste is dus precies waar ik bang voor was: Je kan het wel, maar voegt het nou echt wat toe?
Die tactile bump is voornamelijk voor het typen fijn. Veel impact of de analoge werking van de toetsen had het niet.

En inderdaad, het voegt nauwelijks iets toe, voor de meeste mensen dus niet de moeite waard om een toetsenbord met analoge switches te kopen.
Echter wat is het nut van analoog je switches uit kunnen lezen als je een tactile bump hebt? Rond die bump kan je nooit fatsoenlijk je toetsen controleren.
Je kan nog altijd meten hoe hard je een toets hebt ingedrukt (dus of je hem zachtjes aait of dat je er als een halve zool op ramt) wat in sommige spellen ook een erg nuttige input kan zijn.
Vraag me alleen af of dit niet gevoelig is voor externe storingsbronnen, zoals oplaadkabels, snoeren, magnetische velden, speakers, mobiele telefoons, smartwatches etc
Ik gok dat je daar een enorme magneet voor nodig zal hebben. De sensor is afgestemd op het magnetisch veld in de schakelaar, Een magnetisch veld van een andere bron zal een andere curve laten zien waardoor deze uitgesloten kan worden als bron. Een oplaadkabel zal niet voldoende zijn om een schakelaar te activeren. wellicht als je een neodymium magneet op je toetsenbord laat vallen dat het werkt, maar dat zal ook geen dagelijks probleem zijn gok ik.
Een "chaeptech" USB apparaat als een ventilatortje of lampje met mooi kleurtjes kan ook al leuk "golven" waar je het niet wilt. Waar is KEMAkeur als je het echt nodig hebt? Met die strortvloed aan ongeteste electronica uit vooral China hadden die het druk gehad nu! ;)
Niet bijzonder gevoelig. Bij apparaten die hall effect sensoren gebruiken (zoals Xbox One controllers, Smartphones) heb ik nooit hinder ondervonden van dat soort bronnen.
Dat zal enorm meevallen. Dit soort sensoren worden al tijden gebruikt in transmitters voor RC.
Wat oudere auto's hadden een hall-sensor onder de verdelerkap zitten als nokkenassensor. Door de rotor en de bougiekabels gaan hoge spanningen, sensor heeft nergens last van. In het kort: Geen probleem. :)
Hall-sensoren zijn inderdaad gevoelig aan storingsbronnen, maar een anti-dender filter haalt er alle hoog-frequente storingsbronnen uit. Voor een keyboard heb je toch ongeveer een signaal nodig dat meer dan 100ms lang aanhoudt. Bovendien is de veldsterkte door de geringe afstand tussen de knoppen en de sensoren vele malen groter en vrij makkelijk te onderscheiden potentieel interfererende magnetische bronnen uit de omgeving.
Hoewel klassieke toetsenborden voor andere redenen een anti-dender filter aan boord hebben, namelijk om stuiterende contacten uit te filteren dienen deze vandaag, maar in mindere mate ook om invloeden van electromagnetische interferentie tegen te gaan, kortom deze filters zitten al netjes in de huidige keyboard chipsets ingebakken. Alleen het meten van de kracht van de aanslag vergt een speciale aanpassing.

[Reactie gewijzigd door blackbaby op 13 mei 2019 16:23]

Hoe werkt zoiets eigenlijk op software niveau? Een traditioneel keyboard geeft alleen terug of een toets ingedrukt is of niet. Geeft deze een waarde in een bepaalde range bij een keycode? Werkt het uberhaupt na het inpluggen of moet je eerst software installeren (oftewel is dit weer zo’n windows-only product en zal je bios en linux-systeem er niets van snappen)?
Maken deze dan ook een minder grote takkeherrie dan bijvoorbeeld Cherry switches? Vind ik altijd wel belangrijk bij de aanschaf van een nieuw mechanisch toetsenbord, mijn overburen hoeven van mij niet te horen dat ik een Tweakers comment aan typen ben.
Vergeet niet dat er meerdere soorten (Cherry) Switches zijn. Sommigen zijn best stil. Cherry MX Silent Red bijvoorbeeld.
Gelukkig kun je zon toets hotswappen na hondermiljoen+ aanslagen. Das handig voor de NL recordhoudster sneltypen, als die de bijbel (OT en NT) gaat overtypen loopt ze namenlijk de kans dat vanaf de 148e keer de letter E het gaat begeven. En das al vlot, want op volle snelheid tikt ze met 600 aanslagen per minuut de bijbel in 120 uurtjes over. Dus na 17.842 uur is ze klaar. Bij 40 uur per week is dat al na 446 weken (8,5 jaar) ik zeg; topfeature!
Volens mij is die functie interessanter voor die gevallen waar weer eens bier, of andere kleverige troep, over het toetsenbord gaat. Een paar toetsen swappen kan dan handig zijn.
Bestaan er al games/tech demos die gebruik maken van zulke switches?

Als de resolutie van de sensor hoog genoeg is zal het wel analoog aanvoelen maar dit is het strict genomen niet. Ik noem het expres geen analoge input want er zit uiteindelijk natuurlijk altijd een AD converter in zodat je computer de informatie kan interpreteren. Misschien kun je het semi analoog noemen.
Tsja, met die redenering is er geen enkele analoge input voor computers :P
Klopt. Analoge invoerapparatuur voor computers bestaat inderdaad niet. Computers zijn van nature alleen in staat om met digitale waardes te werken. Ook de “analoge” sticks op gamecontrollers geven gewoon een digitale waarde terug in een bepaalde range. Heb vroeger wel eens mee zitten spelen met de joydev driver onder linux en o.a. een xbox 360 controller. Volgens mij was 0 de ruststand, 65k helemaal ingedrukt en waardes daar tussen in voor gedeeltelijk ingedrukt. Ik denk dat een “analoog” keyboard ongeveer hetzelfde zal doen.
Op dit moment kun je de software een Xbox-controller laten emuleren. Spellen met ingebouwde ondersteuning zijn er nog niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True