Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Simyo verhoogt 4g-snelheid naar 256Mbit/s en verdubbelt uploadsnelheid

Klanten van Simyo krijgen voortaan een downloadsnelheid van theoretisch 256Mbit/s in plaats van 225Mbit/s. De virtuele provider en dochtermerk van KPN heeft ook de uploadsnelheid voor klanten flink verhoogd.

Nieuwe en bestaande klanten van Simyo hoeven niets te doen om van de nieuwe snelheden gebruik te maken. Door de verhoging van 225Mbit/s naar 256Mbit/s heeft Simyo nu hetzelfde 4g-aanbod als Youfone en T-Mobile, constateert Beste Mobiele Providers. Op de website van Simyo is de nieuwe snelheid nog niet overal te zien, maar wel bij de bestelpagina op de pop-up met meer informatie over 4g bij de provider.

Simyo verhoogt de uploadsnelheid van 75Mbit/s naar 150Mbit/s. De vorige verhoging van de 4g-snelheden dateert van bijna een jaar geleden. Toen ging de downloadsnelheid van 150Mbit/s naar 225Mbit/s. Simyo maakt gebruik van het KPN-netwerk. KPN zelf biedt een 4g+-snelheid van 300Mbit/s maar communiceert ook nog veelvuldig 225Mbit/s op zijn site. Overigens zijn dit theoretische snelheden. De snelheden liggen in de praktijk een stuk lager.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-05-2019 • 14:40

83 Linkedin Google+

Submitter: RonaldRo

Reacties (83)

Wijzig sortering
Heb jij ooit een snelheidsverhoging geweten in combinatie met een prijsverlaging :?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 mei 2019 14:47]

Ja, als nieuwe hardware (bijvoorbeeld een telefoon of videokaart) wordt gereleased, is dat vaak voor dezelfde prijs als het oude topmodel en daarmee gaat de prijs/perf omlaag.
Voor snellere internetabo's geldt dat meestal ook. De snelheid gaat omhoog en de prijs blijft hetzelfde. Tenminste, zo was het, tegenwoordig gaat de prijs omhoog omdat er 'geinvesteerd' moet worden.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 13 mei 2019 14:57]

Precies dit! Kansloos beleid. Steeds meer mensen om mij heen zijn t zat en hoppen van de ene naar de andere isp en/of provider om zo kosten te drukken. En geef ze eens ongelijk. 'Investeren' laat me niet lachen |:( :*)

[Reactie gewijzigd door xpz op 13 mei 2019 20:14]

Precies, stoppen met die onzin! Prijs is koning! Wie maakt het uit dat je internetsnelheid maximaal 256Mbps op een 4G+ netwerk is als we al lang maximaal 54kbps konden behalen met GPRS. En het dan ook nog investeren noemen, belachelijk!
Technieken worden goedkoper, dus waarom steeds de prijs opdrijven? Investeren in je netwerk moet je altijd, anders lopen klanten weg ivm slechte dekking/uptime/etc. Maar prijzen opdrijven is iets van de laatste jaren, jammer.
Misschien omdat geld zelf steeds goedkoper wordt? Beetje onze eigen schuld, met ons kapitalisme en zo.
En in all fairness, ik betaal tegenwoordig procentueel gezien minder voor mijn telecom dan 10 jaar terug en krijg er toch meer voor terug.
Tijd voor deflatie :)
Als daarmee de prijzen ook weer zouden dalen ... Hahaha
Ja, als nieuwe hardware (bijvoorbeeld een telefoon of videokaart) wordt gereleased, is dat vaak voor dezelfde prijs als het oude topmodel en daarmee gaat de prijs/perf omlaag.
Voor snellere internetabo's geldt dat meestal ook. De snelheid gaat omhoog en de prijs blijft hetzelfde. Tenminste, zo was het, tegenwoordig gaat de prijs omhoog omdat er 'geinvesteerd' moet worden.
blijft hetzelfde /= wordt gehalveerd eh ;)
Hogere snelheid voor dezelfde prijs is toch een lagere prijs voor dezelfde snelheid? ;)
Ja maar dat is niet wat jij 1st zei }>
Trouwens, hoe traag jij ook surft, je betaalt gewoon de hogere prijs }> }>

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 mei 2019 15:51]

Nou, in de tijd dat Ziggo op een gegeven moment boven de 100Mbps uit kwam heb ik m'n abonnement verlaagd, omdat ik toen alles nog op 54Mbps Wifi had. Dus is 100Mbps onzinnig als je wireless niet hoger komt dan dat. Dus kon mijn prijs naar beneden :)

Sindsdien ook een hoop bekabeld dus die extra snelheid heb ik nu wél weer gewoon..
Nou, in de tijd dat Ziggo op een gegeven moment boven de 100Mbps uit kwam heb ik m'n abonnement verlaagd, omdat ik toen alles nog op 54Mbps Wifi had. Dus is 100Mbps onzinnig als je wireless niet hoger komt dan dat. Dus kon mijn prijs naar beneden :)

Sindsdien ook een hoop bekabeld dus die extra snelheid heb ik nu wél weer gewoon..
Vergeet daarbij niet te vermelden dat je destijds die 54 Mbps absoluut niet ging halen. Reken eerder op 15 Mbps...
Precies. Dus was die 100Mbps sowieso al overkill. Tegenwoordig is die 100Mbps nog steeds wel voldoende down, up zou wat sneller mogen ivm Youtube en Twitch en zo.
of gewoon een net mesh netwerk opzetten met redelijk wifi spul... haal je die snelheden makkelijk ook
of effe gewoon goed lezen ;) " ik toen alles nog op 54Mbps Wifi had"
Dat is dus laaaang voor de mesh tech, volgens mij
Ja, feit blijft dat de wifi adapter(s) van m'n apparatuur daar niet sneller van worden. Als die maximaal 54 Mbps naar binnen hengelen heeft het geen zin om 100Mbps op de router aan te leveren.

Maar goed, da's ruim 10 jaar terug, inmiddels zwem ik in de draadloze apparatuur hier die allemaal 24/7 online moeten zijn.
Ligt eraan hoeveel machines bij jouw thuis het internet op willen. Als je bijvoorbeeld met z'n tweetjes het internet opgaat, dan is het wel prettig als je bandbreedte over hebt..
Blijf het bizar vinden dat dit 2x zo snel is als mijn kabelinternet thuis. Zelfs bijna 10x zo snel als de uploadsnelheid.... :?
Vergeet niet dat dit per mast is. Ben je de enige op de mast dan kan je deze snelheid verwachten. In de praktijk zal de snelheid dus ‘tegenvallen’.
Het is niet zo dat een mast 256 Mbit als pieksnelheid heeft... Dat zou echt onwerkbaar worden. De aanpassing betreft simpelweg de maximum snelheid die die client mag ontvangen. Je moet denken aan een effect vergelijkbaar aan dat van een pakket als https://www.netlimiter.com/ . Ook daar kun je 100 Gbit instellen, maar dat wil niet zeggen dat je die snelheid gaat halen. Betekend ook net zo min dat 100 Gbit de maximum doorvoer van je netwerk is ;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 mei 2019 17:44]

Ik ook. Maar: In de praktijk zal dit vast niet het geval zijn.
Blijft, naast wat hieronder wordt gezegd, voor veel mensen dat mobiel internet nu al sneller is dan hun bedrade internetlijn.
(hoewel draadloos vaak inzakt zo rondt een uur of 15u 's middags ;) )
Halveren ze de prijs per gigabyte ook gelijk? ;)
Inderdaad, €10 per maand betalen om amper 2 minuten te kunnen downloaden is nou niet bepaald heel goedkoop. :+ ;)
Heeft te maken met dat Simyo je beloond als je loyaal bent in plaats van alleen bij het lid worden. Als je langer klant bent heb je meer korting. Ik betaal momenteel 8 of 9 euro voor 200 minuten en 2gb. En ja, er zijn goedkopere alternatieven maar ik blijft liever op het KPN netwerk én Simyo heeft een goede klantenservice.

[Reactie gewijzigd door JT op 13 mei 2019 15:41]

Lid??? Je bent gewoon een klant hoor.

Daarnaast leven we niet meer in 2000 en zijn de andere netwerken ook prima hoor.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 13 mei 2019 15:27]

Ik bedoel klant. En wellicht waar jij woont maar niet waar ik woon. Zowel Voda als T-Mobile zijn hier een stuk slechter, bijvoorbeeld matig tot geen bereik in het stadscentrum. Ik heb in de randstad gewoond, heb me altijd afgevraagd waarom men zo moeilijk deed over welke provider je hebt. Ik heb ze alle drie naar tevredenheid gehad. Toen ging ik wonen in m'n huidige woonplaats en bleek het toch tegen te vallen.

[Reactie gewijzigd door JT op 13 mei 2019 15:43]

Welk stadcentrum heeft geen bereik, ben wel benieuwd. VOor mijn gevoel is de dekking van T-Mobile minimaal net zo goed dan niet beter dan KPN en zeker Vodafone.
Ten bate van mijn privacy ga ik geen plaatsen noemen maar het gaat om Noord Gelderland.

Edit: @DaRk PoIsOn oh faal :')
Edit 2: oh wacht, had ik al rekening mee gehouden, de postcode is een in-de-buurt postcode :P

[Reactie gewijzigd door JT op 14 mei 2019 07:58]

Gelukkig heb je geen v&a :p
De laatste Jaren heeft Vodafone bijvoorbeeld in en rondom Meppel enorm slecht bereik, ik had de laatste paar jaar een femtocell in mijn meterkast, maar die hebben ze zonder enige aankondiging eind vorig jaar de nek omgedraaid. Daarom na uit het Libertel tijdperk te zijn gekomen een paar maand geleden overgestapt naar Simyo @ KPN en ik heb weer normaal bereik in huis en het centrum van de stadje… Vodafone is met name in Noord/Oost Nederland de laatste Jaren hard achteruit gehold...
Helaas is het KPN netwerk nog steeds stukken beter dan de andere netwerken in veel kleine dorpjes en de buitengebieden daarvan.
Grapjas. Ik was sinds 2013 klant bij ze. 10 eu voor 300min/sms en 500mb oid. Vorig jaar wou ik meer data. Voor 4 euro meer konden ze er dan wel 2gb van maken. Ben toen over gestapt naar simpel. Onbeperkt bellen en 5gb data voor 10 eu op tmobile netwerk. Werd nog wel gebeld door retentie,maar die konden echt niet lager dan het eerdere bod.
Grapjas. Ik was sinds 2013 klant bij ze. 10 eu voor 300min/sms en 500mb oid. Vorig jaar wou ik meer data. Voor 4 euro meer konden ze er dan wel 2gb van maken. Ben toen over gestapt naar simpel. Onbeperkt bellen en 5gb data voor 10 eu op tmobile netwerk. Werd nog wel gebeld door retentie,maar die konden echt niet lager dan het eerdere bod.
Hij is geen grapjas, hij vertelt de waarheid.
Mijn vrouw is sinds 2008/2009 klant bij ze en betaalt 9 euro per maand voor 300min/sms en 2GB.
Exact dat abo. heb ik ook nu. Waar ik bij Vodafoon het dubbele betaalde voor net de helft. O en bij Vodafone holde het bereik en service achteruit en KPN... ik kan weer thuis bellen e gebeld worden. :+

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 mei 2019 18:28]

Yep, betaal €12,50 voor 4GB en 300 minuten :)
10gb onbeperkt bellen 18 euro telfort
Goede klantenservice? Heb precies daarom opgezegd... rekening van 300 euro terwijl er al wetgeving was die dat verbiedt.. en dan behandeld door de klantenservice als een klein kind.. ( Was abo van mijn dochter..).. dat noemen ze dan coulance..
Als dat 1x voorkomt schelden ze de kosten kwijt en rekenen ze er eenmalig 5 euro voor waarvoor je 500mb nog krijgt om de rest van de maand nog mee te doen.
Zo is bij mij een rekening van 160 euro kwijtgescholden.
Met een hele vriendelijke mail (not). Dat moeten ze niet eenmalig doen, maar altijd. Er is geen grond voor dergelijke rekeningen..
Idd. Ik betaald 20 euro voor 8gb en 300min/sms.
Werd een tijd geleden gebeld door Vodafone/Ziggo dat ze me voordeel konden bieden omdat ik al Ziggo heb. Kwamen ze alsnog met een slechtere deal dan ik had bij Simyo 8)7
Hoe het met Youfone zit weet ik niet, maar T-Mobile limiteert de bandbreedte niet. Of althans niet op 256 Mbps. Regelmatig haal ik snelheden van ver daarboven. Volgens mij gaat het bij T-Mobile om de geraamde snelheid en niet om de maximale snelheid.

Ergo: niet zomaar een willekeurige prijsvergelijker overschrijven ;-).
Hier in het dorp haal ik met tmobile regelmatig boven de 300mbps inderdaad. Ik vraag me ook af hoe ze aan de snelheid komen die ze "aanbieden" zou het een gemiddelde zijn van een vooraf aantal bepaalde punten?
Hangt ook af van jouw hardware(MIMO), masten , ...
Line of sight naar mast is snelste.
Ik heb even Gegoogeld, maar T-Mobile geeft zelf haar theoretische maximumsnelheid aan als 450 Mbps. Wel is de verwachte maximale snelheid in de praktijk 256 Mbps. In goede gevallen kan die dus hoger liggen.

Bij Youfone en Simyo gaat het om de theoretische maximumsnelheid en wordt er niet gesproken over een te verwachten maximale snelheid. Je weet dus als klant niet wat je daadwerkelijk zult gaan halen in de praktijk.
Ik zit bij Youfone. Verbaas me er even over dat Speedtest.net inapp purchases heeft en toegang nodig heeft om telefoongesprekken te starten. Maar me dan wel vragen of ik gepersonaliseerde ads wil zien.

Anyway, YouFone lijkt niets te limiteren. 10-20mb(yte) p/s, grofweg x10, 200-225mbit lijkt het wel te halen. Maar mij interesseren die snelheden me bar weinig. Leuk dat ik 2keer zoveel megabytes p/s heb dan mijn vaste verbinding.
Waar worden deze snelheden gemeten? In het lab?
of theoretische snelheden die de apparatuur aan kunnen?
Dat zijn theoretische snelheden, afhankelijk hoe 'ver' je van de antennes bent en hoe druk deze het heeft. De limiet is meestal via software af te stellen, hoeveel pakketjes per seconde ter beschikking staan voor het volledig spectrum en het gemiddelde aantal klanten die dan verbonden zijn, ruis en overhead komen allemaal in de berekening, voor virtuele providers komt daar dan nog bij hoeveel zij afnemen met de overeenkomst van de 'echte' provider.