Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Simyo verhoogt 4g-snelheid van 150Mbit/s naar 225Mbit/s

Virtuele provider en KPN-dochtermerk Simyo heeft recent de maximale downloadsnelheid voor zijn sim only-klanten verhoogd van 150Mbit/s naar 225Mbit/s. De andere KPN-dochter, Telfort, heeft nog geen snelheidsverhoging doorgevoerd.

SimyoSimyo heeft de snelheidsverhoging doorgevoerd zonder hier ruchtbaarheid aan te geven. In ieder geval sinds 4 juni noemt de virtuele provider de maximale 4g-downloadsnelheid van 225Mbit/s. Gemiddeld komt de downloadsnelheid in de praktijk volgens het bedrijf op 20Mbit/s uit. De uploadsnelheid ligt theoretisch op een maximum van 75Mbit/s, met in de praktijk gemiddelde snelheden van 10Mbit/s.

Telfort houdt het vooralsnog bij maximale 4g-snelheden van 150Mbit/s, constateert Beste Mobiele Providers. Door de snelheidsverhoging biedt Simyo nu dezelfde downloadsnelheid aan als KPN zelf en als Tele2, Vodafone en T-Mobile.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

06-06-2018 • 15:43

82 Linkedin Google+

Submitter: Kevin Mol

Reacties (82)

Wijzig sortering
En wij vertrouwen "Beste Mobiele Providers" klakkeloos?
  • De website geeft aan dat YouFone de hoogste snelheid biedt met 256Mbit/s, terwijl ik dat betwijfel aangezien dit over het KPN Netwerk gaat. Dan klinkt het logischer dat KPN ook 256Mbit/s kan bieden ipv 225Mbit/s
  • De website toont een lijstje dat YouFone de hoogste snelheid biedt, en als je er op drukt is YouFone ineens de op een na snelste.
  • De website geeft aan dat T-Mobile 225Mbit/s levert, terwijl T-Mobile zelf 300Mbit/s aangeeft (klik)
  • De website geeft aan dat Vodafone 225Mbit/s levert, terwijl Vodafone 250Mbit/s noemt op hun website(klik)
Persoonlijk denk ik dat voor de laatste alinea beter de site van Telfort gequoot had kunnen worden. Ik vermoed zelfs dat een voorvoerder van Telfort, Tweakers.net wel even van een reactie wil voorzien als dit gevraagd was.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 6 juni 2018 15:56]

het netwerk van T-Mobile kan tot 300 Mbit/ssnelheden aan qua downstream. De cap voor gebruikers ligt vooralsnog echter op 225 Mbit/s :)
Heb je hier een bron van? Het artikel op de T-Mobile site interpreteer ik als dat klanten van de 300Mbit/s gebruik kunnen maken. Tenzij je prepaid of "Basis Sim" gebruikt.
Wij zijn trots dat ons Unlimited netwerk het snelste mobiele netwerk van Nederland is. Al onze abonnementen zitten op dit snelste mobiele netwerk van Nederland. De snelheden kunnen oplopen tot 300 Mbps download en 75 Mbps upload (Basis Sim abonnementen (120/50 Mbps) en PrePaid uitgezonderd).(...)
(bron)
iets naar beneden op je eigen bron, onder het kopje veelgestelde vragen ...en dan bij "welke snelheid haal ik?" ;)
ik heb vaak genoeg hoger gehaald dan 225.. mijn record is 280 ofzo
Op welke gsm zit je dan?
Samsung galaxy s8+
Hartstikke onjuist!

Eigen speedtest afgelopen maand over 4G van T-Mobile (275Mbps):
http://www.speedtest.net/my-result/i/2649074824
Dat is echt bizar hoog! Wat voor telefoon heb je?
Hij heeft een iPhone X

In de speedtest zie je het devicetype staan. iphone10,3 en iphone10,6 zijn X'en.

iphone10,1 en iphone10,4 is de iPhone 8.

10,2 en 10,6 is 8 plus.

Edit: de lagere nummers aan het eind van de identifier zijn telkens voor de CDMA-versie dus die zul je hier niet veel tegenkomen.

[Reactie gewijzigd door pietersr op 7 juni 2018 08:29]

Best raar dat het zo is overgenomen, aangezien het vrij duidelijk is dat dit gewoon een willekeurige affiliate site is (waarbij de website kickback krijgt wanneer je je daar aanmeldt). Dat betekend natuurlijk niet dat het niet kan kloppen, maar dat in combinatie met de punten die je noemt zou toch reden genoeg moeten zijn om het niet te vertrouwen...
Vodafone geeft op twee plekken aan dat de snelheid 4G 225 is (Plek 1 / Plek 2). De maximale downloadsnelheid van T-Mobile is op een paar plekken in Nederland 300 Mbit/s, zelf geven ze in het contract aan dat de maximale downloadsnelheid 225 Mbit/s is.
Heb deze vraag bij Youfone neergelegd omtrent de snelheid, ben benieuwd want het is toch vreemd dat hun een sneller aan bieden dan wat KPN aangeeft/ kan waarmaken.
Die informatie van youfone klopt eigenlijk niet. Op de meeste locaties levert KPN 4G800 van max 75Mbit of 4G+ dmv 2CA met max 225Mbit. Die paar locaties waar KPN 3CA actief heeft zijn op een hand te tellen, en ik geloof niet dat die sneller zijn dan 225Mbit.
En zoals alle andere vergelijkingssites:
  • Geen info over datagebruik in het buitenland. Voorbeeld: bij Simyo (sim only prepaid) gaat je internet data verbinding gewoon keihard uit zodra je de grens over rijdt (roaming volledig niet ondersteund). Bij KPN niet (gewoon EU roaming binnen de bundel).
  • Geen informatie over of je moet doorbetalen wanneer je (tijdelijk) geen gebruik maakt van de diensten, omdat je buiten de EU bent bijvoorbeeld. Voorbeeld: bij KPN en Simyo (sim only prepaid) behoudt je je nummer, ook wanneer je geen bundel afneemt. Bij Youfone kan dit niet en moet je elke maand ten alle tijde een bundel afnemen, ondanks de opzegtermijn van 1 maand. Ook als je er geen gebruik van maakt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 7 juni 2018 12:59]

Wat is dat nou voor onzin. Bij Simyo kun je in ieder geval binnen Europa gewoon gebruik maken van je databundel. Was vorig jaar In Zwitserland en daar werkte het ook gewoon zonder extra kosten. Op een of andere manier hadden ze toen een foutje gemaakt en wel een paar MB kosten berekend en heb dat toen gelijk terug gehad toen ik er om vroeg. Simyo levert gewoon de diensten die ze zeggen zo ver ik weet en ervaar.
Niet bij Prepaid
Dan moet je afrekenen per MB of een vakantiebundel kopen
Dan moet je afrekenen per MB of een vakantiebundel kopen
Afrekenen per MB in het buitenland is niet mogelijk en een vakantiebundel bestaat niet bij Prepaid simyo.

Van de website (na lang zoeken):
Buitenland
Het is met je Prepaid simkaart niet mogelijk om te internetten in het buitenland. Met een Sim Only abonnement kan je wÚl in het buitenland internetten. Meer informatie over overstappen naar een Sim Only abonnement vind je hier.
https://www.simyo.nl/klan...epaid-internetbundels-120

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 7 juni 2018 12:56]

Best raar, weet namelijk zeker dat het een aantal jaar geleden wel kon.
Best raar, weet namelijk zeker dat het een aantal jaar geleden wel kon.
Sja, alle aanbieders (en de overheid) veranderen continue alle regels, tarieven, pakketten en (FUP) limieten.
Wat is dat nou voor onzin. Bij Simyo kun je in ieder geval binnen Europa gewoon gebruik maken van je databundel. Was vorig jaar In Zwitserland en daar werkte het ook gewoon zonder extra kosten. Op een of andere manier hadden ze toen een foutje gemaakt en wel een paar MB kosten berekend en heb dat toen gelijk terug gehad toen ik er om vroeg. Simyo levert gewoon de diensten die ze zeggen zo ver ik weet en ervaar.
Dat is, omdat jij een Simyo abonnement hebt. Daar zit wel EU roaming in.

Als je Simyo prepaid hebt is daar geen sprake van en is het uberhaupt helemaal niet mogelijk te internetten in het buitenland (ook niet tegen betaling per MB en ook niet met een speciale bundel).


Dus ja, zo onduidelijk en complex zijn al die aanbieders en hun websites en zo waardeloos zijn de vergelijkingswebsites die dat soort informatie niet laten zien.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 7 juni 2018 12:57]

Gebruik Simyo alleen maar in het buitenland. En ik kan mijn bundel er gewoon gebruiken hoor.
Gebruik Simyo alleen maar in het buitenland. En ik kan mijn bundel er gewoon gebruiken hoor.
Dat is, omdat jij een Simyo abonnement hebt. Daar zit wel EU roaming in.

Als je Simyo prepaid hebt is daar geen sprake van en is het uberhaupt helemaal niet mogelijk te internetten in het buitenland (ook niet tegen betaling per MB en ook niet met een speciale bundel).
Sorry, woon bij de grens en kan gewoon met Simyo roamen. Niks mis mee
Sorry, woon bij de grens en kan gewoon met Simyo roamen. Niks mis mee
Dat is, omdat jij een Simyo abonnement hebt. Daar zit wel EU roaming in.

Als je Simyo prepaid hebt is daar geen sprake van en is het uberhaupt helemaal niet mogelijk te internetten in het buitenland (ook niet tegen betaling per MB en ook niet met een speciale bundel).
Dat site zou niet eens mogen bestaan. Zoveel onzin staat er op.
Kan je wat artikelen linken? Heb dat zelf namelijk niet.
Sorry ik bedoelde dat Tweakers zo partijdig zou zijn. Ik hoor inderdaad namelijk overal dat Ziggo redelijk crappy is. Maar hoor dat ook altijd op tweakers.net dus vandaar.
Wanneer gaan we nou eens over minimale gegarandeerde snelheid spreken ?

Wie haalt nu echt in praktijk de genoemde maximale snelheden ?
Minimaal gegarandeerd kan helaas niet. Immers, je kunt buiten bereik van een zendmast raken. En daar kan de provider weinig aan doen. Zaken als bebouwing, atmosferische condities en de kwaliteit van je telefoon, dat kan allemaal invloed hebben.

Beter dat er een soort van standaard meetmethode is. Want als je een directe LoS hebt naar een mobiele antenne, dan weet ik uit ervaring dat je die topsnelheden ook echt kunt halen!
Ik snap dat providers erg graag mee adverteren, want "hoger is beter!", maar voor 99% van de mensen is dit toch compleet overkill? Dan heb ik liever de optie om minder te betalen en dan 50mbit/s te krijgen. Die bandbreedte krijg ik in ieder geval nooit vol onder normaal gebruik.
In de praktijk heeft vrijwel niemand dat nodig. Maar als je een website bezoekt waarbij de payload, laten we zeggen, 5mb is. Dan haal je dat op 50mbit (50/8) in 0.8 seconden binnen, en op 200mbit is dat natuurlijk 0.2. Het is niet de snelheid die belangrijk is voor grote pakketen, maar meer omdat de laadsnelheid van dingen naar beneden gaat.

Voor dingen als Youtube/Netflix heb je het niet eens nodig, aangezien die hun buffering en compressie wel op orde hebben, maar vele websites nemen echt heel veel bandbreedte in beslag.
Mee eens, zelfs op mijn vaste verbinding heb ik maar 60mbit.
Het grootste voordeel van 4g tov 3g was voor mij de latency.
Voor 99% van de mensen haal je maar de 20/10 die in het artikel staan. Het is dus eigenlijk maar een wassen neus.
Vreemd. Zover ik weet was dit allang van toepassing. De laatste speedtest die ik heb uitgevoerd kwam al boven deze snelheid.
Dat was een aantal maanden geleden. Hij kwam op ongeveer 229Mbps. Upload ben ik niet aan toe gekomen aangezien je dan zo door je bundel heen bent. 8)7
Zat je niet per ongeluk via WiFi te testen? In de praktijk haal je namelijk nooit het theoretisch maximum, laat staan hoger dan dat.
nope vrij zeker. was 600mb kwijt ofzo. kwam sws boven de 220Mbps. jammer dat ik geen screenshot heb gemaakt
140 mbit down haal ik zeker met mijn 4G telefoon. (1CA) en upload van 46 mbit.
2600mhz band van Tele2.
Bij Tmobile is max 300Mbit mogelijk met 3CA. Hier en daar verschijnen wel een testjes met snelheden hoger dan 225Mbit, op een 3CA locatie zal waarschijnlijk er geen "strikte" cap op de snelheid zijn. Het netwerk kan het aan, maar ik denk dat T-Mobile zich een beetje indekt.

Als ik speedtestjes doe haal ik nooit hoger dan 200Mbit down met KPN 4G+. En de max is 225, dus het kan wel.

Zelfde geldt een beetje met VDSL. Met een beetje geluk krijg je ipv van de 10Mbit upload vaak zelfs 30Mbit upload op het goedkoopste lijntje. Maar er zijn weinig providers die rondroepen dat ze daadwerkelijk die 30Mb doorgeven.
Welke m zag je?
de "M" of de "m"
Lijkt een klein verschil maar met grote gevolgen

@dehardstyler heeft gelijk ik bedoel de B en b

[Reactie gewijzigd door Caseum op 6 juni 2018 16:30]

Ehm, dat gaat altijd over de B, niet over de M. Het is of Mbit of MByte.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 6 juni 2018 16:29]

Dan noemen we het vanaf nu de MB gewoon megabyte en mB minibyte ;)
Milli als je het goed wilt doen :)
Als het byte was geweest zou de snelheid 8x hoger liggen dan ze in het artikel aangeven.het gaat sws niet over mili

[Reactie gewijzigd door raceeend9 op 6 juni 2018 16:36]

Leuk maar met die kleine bundels heb je er weinig aan!
Hoezo dat? Ook dan laden websites, plaatjes, videos, ... sneller.

Uiteraard ga je ook sneller door je bundel heen, maar bij hetzelfde gebruik zul je (mogelijk) merken dat dingen sneller gaan, niet dat je meer MBs verbruikt.
De bundels zijn gewoon te klein als je het vergelijkt met de snelheid die je krijgt. Plus zo goedkoop zijn ze ook weer niet, dat je zegt van ja maar ik betaal ook weinig.
Mijn maandelijkse kosten zijn 9 euro voor 300min/sms en 1000MB.
Kan dat niet echt duur vinden en misschien nog wel belangrijker: heb overal en altijd een snelle verbinding. :)
Voor Ą1 meer krijg je bij andere providers al 5GB en 300min/sms, ook KPN netwerk trouwens.
Zeg ook niet dat 't niet goedkoper kan, maar dat ik 9 euro niet echt duur vind. Al jaren klant van Simyo en nooit problemen, vind ik ook wel fijn. Half jaartje Vodafone gehad (via aanbod Ziggo) en alleen maar problemen.... voornamelijk geen bereik en uitval. En natuurlijk het bekende kastje => muur verhaal vanuit de "klantenservice".
En dat terwijl Vodafone een beter netwerk heeft als KPN/Simyo. Bron: P3 test.
Dat is duidelijk geen gebruikerstest :)
Goed, laten we hier niet off-topic gaan. Ik ben zelf ook nog Simyo klant, maar stap binnekort over.
Heb niets te klagen voer Simyo overigens, maar ik vind Simyo wel relatief "duur" als je kijkt wat je krijg in vergelijking met andere providers.
De snelheid van het 4G netwerk was overigens een van de redenen om over te stappen, mooi dat de snelheid dan nu omhoog gezet wordt.
Zeg maar gerust dat ze duur zijn.
Maar als je meer snelheid hebt, krijg je toch ook meer traffic naar een website?
Hoezo dat? Of ik tweakers.net open op een glasvezellijn van 1Gb/s of op een GPRS verbinding van een paar Kb/s maakt toch niet uit voor het aantal bytes dat gedownload moet worden.

Maar wat wel zo is is dat als je op telefoon onderweg doet surfen om de tijd te doden dat je dan mogelijk wel meer gebruik gaat maken van het internet. Want doordat de pagina's sneller laden is er bv "tijd over" terwijl je nog een stukje moet reizen. Alhoewel ik het nu ook niet meteen zo'n vaart zie lopen met dat je echt tijd bespaart met een snellere verbinding. Alleen bij downloads zul je het verschil echt merken. Maar bij gewoon surfen zal een 50Mb/s of een 1Gb/s verbinding niet veel sneller zijn/aanvoelen.
Websites geven dan toch standaard een hogere resolutie met filmpjes en advertenties? Dat is wat ik altijd hoorde.
Youtube/Netflix doen dat inderdaad standaard. Als websites een eigen player hebben (zoals T.net) dan is dat per website nog maar de vraag. Overigens gaat dit over 150 naar 225mbit. In beide gevallen zit je al meteen op max kwaliteit, dus in dit geval zal je het niet eens merken.

Voor websites bestaan wel technieken die resolutie van afbeeldingen laten afhangen van schermgrootte en/of scherm DPI. Voor verbindingssnelheid is dat er niet echt aangezien een website dat pas kan 'weten' nadat alles/veel al is gedownload.
T.net heeft geen eigen player. Die kopen ze ook ergens in hoor. Maar de meesten hebben een functie dat bij een hogere bandbreedte de hogere kwaliteit wordt gestreamd. Maar je hebt het over 0,7mbit, 1,2mbit, 2mbit en 3mbit bijvoorbeeld. Dan maakt het niet uit of je 10, 20, 225 of 300 mbps aan bandbreedte hebt...
Wie heeft er mobiel nou meer dan 50mbit nodig :P
Vˇˇr "vaste" 4g in het buitengebied is het wel weer mooi meegenomen. Maar als ik het zo lees bedoelen ze dat hier niet.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 6 juni 2018 16:03]

Ik gok de videobellers,livestreamers en netflix op 1080p? Geen idee hoeveel zoiets verbruikt.
Nou voor Netflix 4k heb je 25mbit nodig dus 50 mbit is al ruim

https://help.netflix.com/en/node/13444
Oke, maar is dit dan ook merkbaar als je bereik bijv op 50% zit?
Als jij met 50% bereik meer dan de 150Mbit/s kon halen, dan ja.

Ik denk echter dat je bij "50%" bereik (wat op zich een vage term is) al minder dan 150Mbit/s haalt.
Bereik doet er niet zoveel toe bij 4G. Het gaat meer over dBm.
Een niet volledig bereik betekent niet dat je geen maximale snelheid kan halen.
Maximale download snelheid van 225 Mbit/s maar een gemiddelde van 20 Mbit/s vind ik een behoorlijk verschil !!

Vraag je je toch af hoeveel mensen dan ook nog een zwaar onder het gemiddelde zitten dat ze het zo naar beneden trekken..

Eigenlijk belachelijk dat je dan met die 225 Mbit/s adverteert en dat dit hier wordt genoemd, want 90% van de klanten zal het toch niet bereiken..

En schijnbaar is het ook nog eens oud nieuws als ik de comments moet geloven.
Dat komt omdat een mobiel netwerk soms +1000 gebruikers kan hebben. Je deelt die snelheid met al die gebruikers. Is het druk op het netwerk, dan zul je die snelheid nooit halen. Dit probleem speelt ook deels op bekabelde verbindingen, alleen is de capaciteit op een kabelnetwerk (dsl, kabel, glas) hoger waardoor je vaker gewoon de maximale snelheid kan halen.

Plus, niet elke locatie heeft een ideale zicht op een mast waardoor de snelheid ook al lager uitvalt. Bebouwing en isolatie spelen ook mee.

Om 05:00 in de ochtend haal ik rustig 200Mb over 4G. Overdag zit ik rond de 120 -150Mbit. Nog steeds niet slecht.
Ja snap ik wel, maar dan moeten er wellicht op bepaalde drukkere gebieden dus meer masten geplaatst worden.

Het voorbeeld van jou, praat je over verlies van 25-30 % van de snelheid tussen bepaalde uren..
Stel dat je van 2300-0700 200Mbit haalt en van 0700-2300 120, dan is je gemiddelde 160, dus heb je minder dan een kwart verlies tov de maximale snelheid.

Nu gaat het om een GEMIDDELDE van 20 mbits met een maximaal van 225, dan praat je over een gemiddelde wat meer dan 90% (!!) lager ligt dan de maximale snelheid. En dat betekend dus dat er mensen zijn die misschien maar 10 Mbits halen of minder, om dit gemiddelde te bereiken..

Belachelijk dus..
Ik denk dat de provider(s) zich een beetje indekt. Je kan ook zeggen dat 4G minimaal 50Mbits haalt, maar dat is niet te beloven met een gedeeld netwerk. Op sommige 4G locatie's waar momenteel alleen 4G800 te ontvangen is, zit de snelheid maximaal rond de 75Mbit. Als een compleet dorp met een paar honderd gebruikers op zo'n mast zit, dan zul je die 75Mbit niet meer halen, en dan is die 20Mbit gemiddeld zo gek nog niet. Dat is hier namelijk het geval. Vodafone heeft hier vrijwel alleen maar 4G800 sites staan, en ik kom met een speedtest vaak niet hoger dan 30Mbit, ook al heb ik vol bereik. Denk dat ze daarom een beetje rekening houden met de gemiddelde snelheid.