Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla gaat Firefox for Android minimaal onderhouden in aanloop naar Fenix

Mozilla verwacht Firefox for Android vanaf de zomer alleen nog van bugfixes en veiligheidsupdates te voorzien in aanloop naar de uitgave van de Fenix-browser. De organisatie doet dit om zich op de ontwikkeling van de Fenix-browser te kunnen richten.

Uit het door Mozilla gepubliceerde ondersteuningsdocument blijkt dat Firefox for Android nog twee grote updates krijgt, om na Firefox 68 alleen nog kleinere updates te krijgen. De organisatie doet dit omdat de huidige manier van werken kwaliteitsproblemen en crashes oplevert. Firefox for Android-updates maken gebruik van dezelfde repositories als de desktopversie. De problemen hebben volgens Mozilla te maken met veranderingen in Gecko, de browserengine van Firefox.

Daarom stapt Firefox for Android vanaf de 68-versie over naar een Firefox Extended Support Release-repository. Daardoor krijgt de Android-versie geen Gecko-updates meer en kunnen er ook geen technische problemen door die updates ontstaan. Dat houdt in dat Mozilla minder ontwikkelkracht kwijt is aan de Firefox-versie en ze meer tijd kunnen besteden aan opvolger Fenix.

Volgens het ondersteuningsdocument krijgt Firefox for Android de eerste ESR-update op 3 september en zal de browser in 2020 end-of-life worden verklaard. De precieze datum van de eol-status wordt nog bepaald en hangt af van wanneer Fenix klaar is en gebruikers daarnaartoe gemigreerd kunnen worden.

De Oostenrijkse site Soeren Hentzschel publiceerde begin maart prototype-afbeeldingen van de Fenix-browser. De grootste verandering is de manier waarop de app omgaat met tabbladen. Bij de meeste, zo niet alle, smartphone-browsers blijven tabbladen open totdat de gebruiker deze zelf afsluit. Fenix bundelt deze tabbladen juist in sessies. Zodra de gebruiker de Android-browser verlaat en niet binnen vijf minuten de app weer opent, worden deze tabbladen gebundeld in zo'n sessie.

De volgende keer dat de gebruiker Fenix opent, krijgt hij of zij de keuze om deze sessie met tabs weer te openen, te archiveren voor een later moment of om deze te verwijderen en opnieuw te beginnen zonder tabbladen. De gebruiker kan ook tijdens het gebruik van de app bepalen of een sessie met tabbladen gearchiveerd moet worden, of dat een archiefsessie weer geopend moet worden.

Op Github verklaart een Mozilla-medewerker de hypothese achter deze functie. De gedachte is dat gebruikers hun browsers anders gebruiken op smartphones en dat huidige smartphone-browsers simpelweg desktop-browsers zijn die zijn gemaakt voor een kleiner scherm. De medewerker zegt dat Mozilla hier gebruikersonderzoek naar heeft gedaan heeft en dat deze manier van werken mogelijk beter is dan wat andere browsers op dit moment doen.

Soeren Hentzschel benadrukt wel dat het om prototype-afbeeldingen gaat; de uiteindelijke werking kan dus nog worden aangepast. Het is ook mogelijk dat de functie het uiteindelijk helemaal niet haalt. Volgens Soeren Hentzschel zal Fenix ergens deze zomer worden uitgebracht, op een 'later moment' worden Firefox for Android-gebruikers naar de nieuwe browser gemigreerd.

De prototype-afbeeldingen van Soeren Hentzschel

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

29-04-2019 • 11:59

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Hmm, blijkbaar ik heb ik wat gemist... Nog nooit van Fenix gehoord. (Deed me op een of andere manier wel denken aan Firebird Phoenix...) Maar ben benieuwd.

Edit: Er is ook nog nooit nieuws hierover geweest op Tweakers...?

[Reactie gewijzigd door The Milkman op 29 april 2019 12:24]

Fenix is in feite het project waar men firefox voor Android vanaf de basis opnieuw ontwikkeld op een dusdanige manier dat dit performance ten goede komt en toekomstige ontwikkeling makkelijker maakt.

Op dit moment deelt de Android versie nog een hoop code met de desktop versie. Dat is in theorie best leuk natuurlijk omdat ze dan gelijk met elkaar lopen, in de praktijk zijn desktops toch anders dan smartphones, zeker als het gaat om performance en het aanspreken van het besturingssysteem.

Men werkt al een tijdje aan een lichte firefox versie voor Android onder de noemer "Firefox Focus", voor dit project zijn diverse componenten al herschreven om beter te integreren in Android. Firefox focus is echter geen standaard browser en is erg gericht op privacy waardoor het niet een vervanger is van de standaard firefox.

Fenix maakt o.a. gebruik van de voor focus gemaakte componenten om weer tot een volledige firefox versie te komen die beter tot zijn recht komt op Android dan de huidige op desktop code gebaseerde versie.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 29 april 2019 12:38]

Het feit dat ze desktop addons hierdoor kunnen ondersteunen is de enige reden dat ik firefox gebruik op android. Ik hoop dat ze dat behouden anders is het opnieuw chromium.
Dat is zeker de bedoeling, ik heb het laatst hier ook nog nagevraagd en zover ik het begrijp zal Fenix pas Fennec (de huidige firefox voor Android) vervangen als extensies ook werken.
Als je met addons alleen adblocker en darkmode bedoelt, de samsung browser heeft die ook
En hebben de andere merken dat ook?
I dunno. De samsung browser is in ieder geval te downloaden in de playstore. Het is ook een vrij fijne en vlotte browser. + de dark mode maakt de webpaginas die je leest ook zoveel mogelijk zwart. werkt echt goed :)
De tweakers website werkt in ieder geval goed mee

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 april 2019 23:33]

Leuk, maar zover ik weet ondersteund geen enkele andere browser de addon Ublock. Hiermee heb ik dezelfde zeer uitgebreide adblocker als ik op mijn Desktop heb.
Ik gebruik ABP voor samsung internet + algemene adaway voor mn hele toestel. Heb al een tijdje geen add meer gezien.
Ik heb door de github link van Creesch ontdekt dat Kiwi browser Chrome Addons ondersteunt. Heerlijke browser als je de belabberde ingebouwde adblock uitschakelt. Ik gebruik zelf Nano Adblocker + Nano Defender + I dont care about cookies + Violentmonkey scripts. Geen enkele ingebouwde adblocker / app adblocker kan hier aan tippen.
Lichter is Fenix (momenteel) niet, stock al 100mb groter dan Firefox..

[Reactie gewijzigd door fentoment op 29 april 2019 13:37]

Grootte heeft niks te maken met "lichtheid".

Hoeveel memory en cpu word er gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 29 april 2019 14:29]

Op dit moment deelt de Android versie nog een hoop code met de desktop versie. Dat is in theorie best leuk natuurlijk omdat ze dan gelijk met elkaar lopen, in de praktijk zijn desktops toch anders dan smartphones, zeker als het gaat om performance en het aanspreken van het besturingssysteem.


Ik zou denken dat als je de desktop code er dan uit haalt dat de geïnstalleerde grote dan ook kleiner zou zijn.

Maar kan zo wel zijn (wel jammer heb liever een wat kleinere app)

[Reactie gewijzigd door fentoment op 29 april 2019 14:49]

Hoeveel lijnen code moet je wel niet toevoegen om in een gecompileerde binary op te wegen tegen de aanwezigheid van firefox.png? Grootte van de binary zegt echt heel erg weinig.
Denk dat de downloadgrootte niet de focus is. Eerder gebruikte energie.
Kan ook ja, maar kunnen ze toch beter klein houden ook voor budget toestellen zou ik denken.
Wellicht omdat het nog helemaal niet uit is en de versie die je gezien hebt vol zit met debugcode en -bestanden? Alleen de binaries zelf worden vaak al minstens 2x zo groot wanneer de debug symbols nog niet gestripped zijn...
Betekent dit dat allerlei log-ins die ik in Firefox op desktop en mobiel synchroniseer ook nog in Fenix zullen werken, of moet ik dan alles weer opnieuw gaan instellen?

Lijkt me voor het behoud van marktaandeel toch wel noodzakelijk dat ze de update naar Fenix verpakken als een normale app update inclusief behoud van alle gebruikersinstellingen...
Daar zat ik ook aan te denken ja. Je kunt mensen pushen naar een andere browser die ze moeten installeren, instellen, etc. Maar als je het verpakt als een update voor Firefox, hoef je het niet eens anders te noemen. Op de desktop is het eerste (en meestal enige) dat ik met IE deed en met Edge doe naar getfirefox.org gaan om Firefox te downloaden zodra de desktop (of laptop in that matter) "klaar" is. Als dat getfenix.org moet worden, zal het nog best wel in mijn hoofd een getdieopvolgervanwateerstFirefoxwas.org zijn.

Nieuwe naam hoeft niet direct te betekenen dat mensen over stappen.
Firefox Sync zal vast wel geïntrigeerd zijn tegen de tijd dat Fenix uit komt.
Fenix (codename van de laatste versie van Firefox) is de volgende generatie van Firefox voor Android. Een beetje te vergelijken hoe Quantum voor de pc de volgende generatie was. De engine is flink verbeterd en het gaat veel sneller in vergelijking met de oudere Firefox voor Android. Firefox Preview is zoals de naam het zegt op dit moment nog wel echt een Preview browser. Er zitten nog vele bugs in. Maar in de basis loopt het al heel snel en ik gebruik de browser op dit moment eigenlijk al als de standaard browser op mijn telefoon. (nog niet volledig omdat die nog niet helemaal lekker app's wilt openen via een URL en zo nu en dan crasht)

[Reactie gewijzigd door Sieb2 op 29 april 2019 12:21]

Fenix is geen engine. Het is een codename voor een project vergelijkbaar aan Fennec, de huidige Firefox for Android. Fenix maakt nog steeds gewoon gebruik van de Gecko engine van Mozilla.
Fenix maakt nog steeds gewoon gebruik van de Gecko engine van Mozilla
Maakt wel gebruik van Gecko maar niet "gewoon" onderdeel van Fenix is gebruik maken van speciaal voor android ontwikkelde componenten i.p.v. de situatie nu waar in feite de desktop code wordt gebruikt.
Klopt, maar waar ik op doelde is dat Gecko nog als browser engine gebruik wordt, niet Fenix (wat dus geen browser engine is).

Voor wie geïnteresseerd is, meer over de componenten kan hier gevonden worden: https://github.com/mozilla-mobile/android-components

[Reactie gewijzigd door NiLSPACE op 29 april 2019 12:31]

Er lijkt hier inderdaad nog nooit op Tweakers een nieuwsbericht over te zijn geweest. Bij de buren (HWI) kan ook alleen een publicatie vinden van 2 dagen geleden.

Echter, ik kan ook niet zo 1 2 3 een andere site vinden die hier over heeft gepubliceerd. Vind wel wat download linkjes van een tijdje terug voor een Fenix demo.

Mij was ook niet bekend dat zij firefox gingen vervangen.
Mij wel wat langer bekend, weet alleen mijn originele bron niet meer, waarschijnlijk via XDA. Maar ik speelde ook al met de andere Firefox browsers: Focus en Lite (voorheen Rocket).

Maar zelfs Androidworld heeft hier niet eerder over bericht. Het eerste bericht op AndroidPolice is 6 weken oud.
Voordat de naam Firebird veranderde naar Firefox heette het Phoenix. Het doel was een Gecko browser maken zonder bloat zoals de Mozilla Suite had in een download van minder dan 5 MB.
Lijkt me heel handig, die sessie functie. Zeker weten dat ik overstap naar Fenix. Firefox is nu ook mijn main browser op Android. (En graag een dark-modus in Fenix.)
Op dit moment zit er al een Dark modus in. Deze kan automatisch schakelen op basis van je "Device theme" of op voorkeur. Het betreft nog wel alleen de ui van Firefox zelf. Mogelijk gaan ze ook een modus toevoegen om websites automatisch naar dark modus om te schakelen waar dat ondersteund word.

Voorbeeld van de darkmode: https://imgur.com/gallery/yt2g7sQ

[Reactie gewijzigd door Sieb2 op 29 april 2019 12:35]

Heb me suf gezocht naar je aanbevelingen. Helaas onvindbaar. Misschien omdat ik nog op Android 8.1 zit?
Dat zou goed kunnen. Bij mij staat de optie "theme" namelijk toch echt in de instellingen: https://imgur.com/gallery/KRToJRN
Zie het. Mijn instellingen menu is anders, met andere opties. Dan nog maar even zo.
Ja, dat is wel echt een sterk idee. Beide scenario's die ze schetsen gebruik ik inderdaad vaak, ik kan me persoonlijk goed vinden in die conclusie.
Zeker waar :) nu gebruik ik Firefox op mn pc en Chrome op mn telefoon, omdat ik dat toch fijner vind dan Firefox op de telefoon, maar Chrome laat regelmatig een smiley zien in plaats van het aantal tabbladen dat open is, aangezien dat getal niet boven de 99 gaat en op de een of andere manier blijven ze er maar bij komen. Ik ben benieuwd, als het goed werkt maak ik de overstap wellicht naar Fenix.
Zoals in het artikel staat gebruiken mensen een mobiele browser anders dan een browser op de desktop, waarom ze dan zoveel mogelijk gelijk maken? Ik merk het bij mezelf ook, zeker wat tabbladen betreft maak ik er op mobiel een puinhoop van.
Een nightly van de nieuwe Fenix app kan je hier downloaden: https://tools.taskcluster...ed-nightly.nightly/latest

naar mijn inzicht is de functionaliteit momenteel minimaal, maar wel stabiel
3 weken geleden de overstap gemaakt naar Firefox vanop Chrome. Zowel op mac als Android. 1 week geleden terug naar Chrome. Firefox op Android is in mijn ogen zoveeeeel minder dan Chrome. Simpele dingen die ik mis: swipen tussen tabs, maar bv Google image search op Firefox voelde alsof ik terug in 2002 zat... Je kon niet swipen tussen afbeeldingen etc...

Op mac was ik bijzonder tevreden tot ik de inspector moest gebruiken. Waardeloos. Ik vind het echt super jammer... Ik merkte direct het verschil op vlak van batterij maar om te ontwikkelen heb ik toch chrome nodig... Misschien dat ik eens Fenix uitkomt de stap nog een waag.
Wat is het nut hiervan, zolang Fenix niet ook Firefox op mac/linux/Windows vervangt ?
Vreemd, moeten er twee aparte code bases moeten worden onderhouden.
Het is precies omgekeerd. Feitelijk is het een erkenning dat Mobile ≠ Desktop en dat browsers daarvoor 2 verschillende producten zijn.
En dat moet eens veranderen. Het zijn allebei computers, waarom toch dat onderscheid. Was leuk tien jaar geleden toen mobieltjes nog beperkt waren, maar nu niet meer. Bovendien is een laptop (ook een low-end) gewoon een mobiel apparaat, sommige nieuwe zelfs met touchscreen, maar daar kan ineens wel een 'desktop' OS en apps op draaien.
Dat zou de zaak ook behoorlijk vereenvoudigen, een code base voor alles.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 29 april 2019 12:58]

Het zijn allebei computers, waarom toch dat onderscheid
De codebase ondersteunt niet allen het simpele feit dat het allebei computers zijn. Het gebruik én het doel van een desktop is wezenlijk anders dan dat van een telefoon. Nog afgezien van het verschil in architectuur.

Die zaken moeten ook goed ondersteund worden door de code.

Denk alleen al aan de invoer: vrijwel elke desktop werkt met muis en toetsenbord, terwijl toetsenborden en muizen op telefoons zeer zeldzaam zijn of helemaal niet voor komen.

Dat heeft nogal wat impact !

Een muis is heel precies en kan met een heel klein 'klikgebied' toe. Aan de andere kant is 'Multi-touch' bijna niet te doen met een muis.
Een fysiek toetsenbord neemt geen schermruimte in, heeft weinig aan funkties als swipen en autocorrect, terwijl met een schermtoetsenbord je vaak al de helft van je scherm bezet is.

Daarnaast is het doel van je optimalisaties totaal anders. Mobiel internet is relatief traag en heeft veel meer te maken met databundels. Dat is een andere optimalisatie dan puur snelheid. De schermen van mobieltjes zijn vaak kleiner. Dat heeft weer z'n invloed op het schalen van graphics en fonts.

Het wás het oude idee van Mozilla om uit te gaan van het idee: het zijn allebei computers, dus 1 codebase is voldoende. Maar, zo blijkt nu, dat was een utopie !
Bij Apple gaat men steeds meer richting integratie van iOS en macOS, de andere kant op dus, ook 'mobiel' en 'desktop'. MacOS 15 (opvolger van Mojave 14) krijgt Marzipan, waar je iOS apps onder macOS kunt draaien, ja met een muis (of trackpad) en toetsenbord.
En multi touch is wel te doen op een touchscreen wat sommige nieuwere Windows computers hebben en ook op een trackpad wat zowel Windows als Mac laptops hebben.
En dat een toetsenbord van een computer geen autocorrect ondersteunt, dat ligt aan het OS. Sommige apps (o.a. LibreOffice, Atom editor) hebben wel degelijk suggesties en soms autocorrect. Alleen zou dit in de keyboard driver van een desktop OS ingebouwd moeten worden, in een tijd van AI vind ik dat zelfs vreemd dat we nog steeds dom letter voor letter intypen zonder enige correctie.
En je bewering dat mobiel internet traag is klopt ook niet meer, dat is ook iets van tien jaar geleden. Die databundels hebben een andere reden, een verdienmodel waarmee de telco's de hoofdprijs kunnen rekenen voor gewone data, maar aan de snelheid van 4G ligt het niet.

Om bij browsers te blijven: Chrome, Opera en Brave hebben grotendeels ook dezelfde code base op Android en 'desktop'.
Bij Apple gaat men steeds meer richting integratie van iOS en macOS
Dat wil niet zeggen dat het voor Apple een eitje is.
Maar het gaat om slim gebruik. Vele delen zijn hetzelfde. Dáár kun je gelijke codebases gebruiken. Daar waar ze wezenlijk anders zijn moet je losse onderdelen maken.

Mozilla wilde één codebase voor beide systemen en dát is een utopie !
En multi touch is wel te doen op een touchscreen
Ik heb het over bediening met een muis ! (Deze is vrijwel standaard op elke desktop, i.t.t. touchscreen. Dat is een groot verschil tussen telefoons en desktops.) Met een muis is multi-touch niet mogelijk.
En dat een toetsenbord van een computer geen autocorrect ondersteunt, dat ligt aan het OS
Je mist het punt.... het gaat er om dat de gebruiker op een wezenlijke andere manier met het systeem omgaat. Niet dat het niet kán of zo.
En je bewering dat mobiel internet traag is klopt ook niet meer
Traag is een relatief begrip. 4G is nog steeds een stuk langzamer dan 100mb Ethernet.
databundels hebben een andere reden, een verdienmodel waarmee de telco's de hoofdprijs kunnen rekenen voor gewone data
Eens ! Maar dat veranderd niets aan het feit dat er op mobiel verkeer dus wél rekening mee gehouden moet worden.
Om bij browsers te blijven: Chrome, Opera en Brave hebben grotendeels ook dezelfde code base op Android en 'desktop'.
Zie mijn reaktie op je opmerking m.b.t. Apple, hierboven.
Dat moet sowieso al deels voor de platformafhankelijke code. Ik heb het idee dat dit vooral een renbrand-effort is voor een sterk verbeterd product. In het verleden was Firefox op Android niet bijster sterk of snel (ondertussen wel een stuk beter) dus misschien zitten er veel negatieve ervaringen aan vast.
Tegen de tijd dat Fenix uitontwikkeld is zal deze gewoon Firefox vervangen in de playstore. Fennix is simpelweg de codenaam tijdens de ontwikkeling. De huidige versie op Android heeft de naam Fennec.
En zijn er add-ons voor, zoals een ad blocker ?
In de huidige preview niet, maar ik meen dat er wel addon support moet komen, en dat dit ook gepland is voordat Fenix het bestaande Fennec gaat vervangen.
Vreemd, moeten er twee aparte code bases moeten worden onderhouden.
De gedeelde codebase zorgt nu juist voor performance issues op de mobiele kant van het verhaal. Ze brengen hier nu eerder een scheiding aan waardoor men zich aan de ene kant volledig kan richten op desktop en aan de andere kant volledig op performance.
Maar de moderne mobieltjes zijn niet meer die van tien jaar geleden, de performance is zo goed, dat dat verschil minimaal is.
de performance is zo goed, dat dat verschil minimaal is.
Mja niet helemaal waar. Sowieso draaien ze op een andere architectuur. Daarnaast is het zo dat je de code er wel voor moet schrijven om die performance te halen.

Ontwikkelen voor desktop en ontwikkelen voor mobile is gewoon echt anders qua zaken waar je op moet letten en op moet optimaliseren.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 29 april 2019 12:51]

Ontwikkelen voor desktop en ontwikkelen voor mobile is gewoon echt anders qua zaken waar je op moet letten en op moet optimaliseren.
Andere architectuur ja, maar verder ? Het is gewoon C++ / Java code. En layout van de webpagina's wordt door de webserver gedaan, daar doet de browser niks aan (als het goed is), mits je een user agent gebruikt die hetzelfde is als op 'desktop', dan werkt gewoon alles, in Firefox, Opera en Chrome.
Het is gewoon C++ / Java code.
Die het onderliggende systeem aanspreekt waarbij er verschillen zitten in hoe dat op desktop en android niveau zal gebeuren.
En layout van de webpagina's wordt door de webserver gedaan, daar doet de browser niks aan (als het goed is
Dat is niet helemaal hoe websites werken. De browser ontvangt alle data om een website op te bouwen maar doet het zelf nog helemaal.
De layout wordt door de webserver bepaald, maar het uitlezen en weergeven er van zit in de client.
Nee, de content word door de webserver gedaan. De layout (html, css, javascript) is allemaal browser based.
Ben benieuwd of je wel nog met 1 account kunt blijven werken. Ben nu namelijk zo blij dat ik op de tablet, telefoon, laptop en desktop met 1 browser goed kan werken. Al jaren een trouwe Firefox gebruiker, dus hoop dat ze het goed aanpakken met Fenix.
Net gedownload Firefox account Sync zit er in maar gebruik ik niet dus niet getest.
Als het er in zit dan is het prima, bedankt voor het laten weten ;)
Ik hoop dat ze de Sync optie erin houden vergelijkbaar of gelijk aan wat er nu in zit. Daar maak ik toch regelmatig gebruik van.

Ik gebruik Firefox op m'n mobiel sinds ik een Android telefoon heb., en op de desktop al een jaar of 15.
Ben er zelf erg over te spreken.
Afgelopen week Firefox voor Android geprobeerd. Maar daar was ik vrij snel klaar mee. Knoppen of linkjes aantikken werkte slecht (zo had ik wat cookiemeldingen die ik met veel moeite weg moest klikken), het was trager en selecteren van tekst ging ook niet lekker. Hopelijk gaat de nieuwe versie er dus op vooruit. Op de desktop ben ik er erg tevreden mee, maar mobiel blijf ik nog bij Chrome.