Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Desktop-Firefox blokkeert vanaf volgende maand autoplay-video's met geluid

Mozilla gaat zijn browser Firefox vanaf de volgende stabiele versie voorzien van een standaardblokkade voor autoplay van video's met geluid. Gebruikers kunnen dat zelf aanzetten in de site-instellingen.

Het blokkeren van autoplay gebeurt vanaf versie 66, die op 19 maart moet uitkomen, zegt Mozilla. Ontwikkelaars kunnen nog wel sites zo programmeren dat ze video's zonder geluid via autoplay kunnen afspelen, met de 'muted'-toevoeging aan HTMLMediaElement. Ook kunnen gebruikers in het tabblad aangeven dat ze de site altijd willen toestaan video's te starten.

Standaard moeten gebruikers eerst op een Afspeel-knop drukken voordat een video begint met spelen. Firefox voor desktop zal dat gaan doen, terwijl de versie voor Android ook een update krijgt om de functie op dezelfde manier te implementeren. De Android-versie heeft nu al een block voor autoplay, maar die werkt anders. Afgelopen jaren hebben veel browsers een functie om autoplay-video's te blokkeren ingebouwd. Onder meer Chrome en Safari deden dat al.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

05-02-2019 • 07:38

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Autoplay is echt rampzalig, waarom dat mogelijk is is mij een raadsel. Anders dan de gebruikers te irriteren. Ik zet het altijd direct uit in mijn browser. Geluid of niet.
De reden van autoplay is het foppen van adverteerders. Zo kunnen ze beweren dat de site hoge “video-engagement” heeft.

Net zoals slide-shows waar de hele pagina herladen wordt. Iedere ‘reload’ tellen ze als een hit.
"We kunnen dit uitleggen in een artikel maar maken een 20 minuten lange video"

Ik ben te oud voor dat hele video gedoe :'(
True, dat is heel vervelend, alles moet maar een video zijn. Vooral bij howto's, tutorials en dergelijke zeer irritant. Een paragraaf tekst + misschien een screenshot is veel beter dan een video van 5 tot 10 minuten.
Klopt. Het probleem is dat het maken van de video de maker maar 5 tot 10 minuten kost maar het allemaal inkloppen veel langer.
Was t maar 5 tot 10 minuten, ik kom ooit tutorials tegen die 15/30 minuten duren en waar ik letterlijk maar 1 minuut van nodig heb. Geef mij maar tekst daar ben ik vlugger doorheen en zit niet al dat gezever bij.

Even on-topic: thank god dat Firefox dit gaat uitschakelen, het irriteert me mateloos dat ieder filmpje meteen begint af te spelen. Goede verbetering in ieder geval!
Als ze er iig. een beetje vlot doorheen zouden gaan zou dat ook al heel veel schelen. Het is alsof ze bij video tutorials er vanuit gaan dat er alleen 8 jarigen naast zullen kijken. Ik fastforward ik er meestal maar doorheen.
De overtreffende trap is toch echt een video van een lap tekst bij een tutorial. Met een onduidelijke voiceover.
Herkenbaar. Een collega hier op de helpdesk zegt ook van "ga maar een youtube filmpje kijken" ipv even de handleiding van de fabrikant toe te sturen met het hoofdstuk waar het om gaat. Doe mij ook maar geschreven tekst.
ooit geprobeerd om uit te zetten in chrome maar het is me niet gelukt, wat ook zo irritant is dat als je 1 filmpje wel wil kijken er meteen anderen automatisch volgen zucht.
Voor Youtube bijvoorbeeld, best wel handig om niet altijd op play te moet duwen (al zal er met whitelists en dergelijke wel een onderscheid gemaakt kunnen worden). Verder is een browser tegenwoordig een volwaardige runtime-omgeving en heb je als developer controle over zowat alles wat binnen het browservenster gebeurt. De vraag is dus eerder wat er niet mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door Stannieman op 5 februari 2019 07:50]

Ook op Youtube is de autoplay verderfelijk. Ik zet één filmpje aan maar hij staat erop om direct daarna een ander filmpje af te spelen. En die auto-play switch op de website gaat steeds vanzelf weer aan. Een extra keertje op Play moeten drukken is lang zo erg niet.
Ik heb hier op Firefox een addon voor in gebruik: Enhancer for Youtube. Hij kan heel veel meer, maar dat was voor mij de primaire reden om hem te gebruiken (samen met het uitzetten van annotaties)
Ik snap niet waarom je daar een addon voor gebruikt? Je kunt annotaties permanent uitzetten bij de opties van YouTube zelf. Ook autoplay kan je permanent uitzetten. Dat heb ik in ieder geval.
Dat kan alleen als je of inlogt of in elk geval cookies bewaard. Ik verwijder standaard alle cookies met een addon zodra ik een site verlaat (met een paar uitzonderingen waar ik ingelogd wel blijven).

Dus aldoende heb ik een addon daarvoor nodig.
Als je een YouTube account hebt blijft de auto-play uit.
Waarschijnlijk gaat hij weer bij jou aan omdat dat de default is en als je je cookies etc. verwijderd gaat hij terug naar default.
Dus... omdat ik MINDER functionaliteit wil, moet ik inloggen op een dienst?
Ik heb recent allerlei zaken binnen Google uitgezet, omdat ik niet iedere digitale scheet met ze wil delen. En vervolgens heb ik op allerlei minder nuttige pagina's (zoals Youtube) gewoon uitgelogd.
Ik heb er helemaal geen behoefte aan om dat ongedaan te maken...
Dus... omdat ik MINDER functionaliteit wil, moet ik inloggen op een dienst?
Als je wilt dat een dienst instellingen bewaart moet je geen cookies weggooien, simple as that.
Of, als je staat op koekjes te verwijderen en dat moeten tweakers mogen kunnen willen, even 1x per sessie rechtsboven in beeld de autoplay uitschakelen. Ik vind dat allemaal wat minder problematisch dan hier geschetst wordt.
Dat... of gewoon de browser autoplay permanent laten verbieden. Zoals ik gedaan heb. Ik wil nergens onder geen beding dat content automatish gaat lopen afspelen.

Gelukkig komt Firefox dat nu wat meer tegemoet.
Niet waar, sites kunnen ook heel goed settings ontvangen in de url. Zo kun je bijvoorbeeld gewoon een bookmark hebben naar Startpage.com met de gewenste settings erin verwerkt. Geen cookie nodig dus. Dat zou bij Youtube en andere sites evengoed mogelijk kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Mr777 op 5 februari 2019 16:28]

Zet je adblocker eens uit, dan onthoud youtube die instelling wel.
Dat klopt. Dat is dus geen oplossing.

NPO start heeft hetzelfde probleem, maar daar kan het helemaal niet uit, zelfs niet per sessie. Met autoplay uit in de browser is ook dat probleem opgelost.

Websites mogen best videomateriaal aanbieden zolang ze het maar niet zelfstandig aan kunnen zetten. Gelukkig is er wat aan te doen maar het zou de standaard moeten zijn.
Heeft denk ik niets met de AdBlocker te maken, maar alles met het bewaren van cookies....
Die autoplay switch op YouTube werkt prima, hij onthoudt dat permanent..
AD.nl sinds kort , die moet ook zo nodig hun "ochtend"show direct aanzetten :|

Alleen daarom al gaat de adblocker niet uit, alleen maar strikter ingesteld
De autoplay op Youtube is een verschrikking die niet uit te zetten is. Elke keer is het standaard aan. Een filmpje aanzetten betekent dat er een, volgens youtube, gerelateerd filmpje wordt gekoppeld. Iemand die hier een oplossing op weet is een held!
Cookies niet weggooien en niet alles blokkeren behalve de content, dan wordt het prima opgeslagen (ik heb nergens last van in ieder geval)
Daar zijn browserextensies voor, Google vindt ze voor je.
Nope... IK bepaal wat ik bekijk, en wanneer. Niet de bouwer van de website. En ik verafschuw al helemaal de een of andere toko die meent dat ze - op basis van wat anderen leuk vinden - mijn voorkeuren kunnen bepalen.
Dat jij het handig vindt, is aan jou... maar laten die k*t-sites dat soort opties opt-IN maken, in plaats van opt-out, en dat dan op wekelijkse basis vergeten, zodat je dat uiteindelijk in de browser moet oplossen.
Nope... IK bepaal wat ik bekijk, en wanneer. Niet de bouwer van de website.
En de website bouwer bepaalt hoe hij het aanbiedt... is dat niet naar jou zin, jammer dan.
Inderdaad... autoplay integreren in je website is tegen mij zeggen dat je me niet als bezoeker wilt hebben... Jammer dan.
Eerlijk gezegd stoort het me bij YouTube eigenlijk ook... Vooral als ik mijn browser start na een reboot en er gelijk een of meer tabs herrie beginnen te maken omdat ik nog een tab op YouTube open had staan. Of als ik de pagina open omdat iemand op een comment reageerde en ik daar een notificatie van kreeg, dan hoeft die video ook niet te gaan spelen.
Omdat jij, als je een YouTubefilmpje opent, meestal wilt dat de video gewoon begint te spelen.

De aanpak van Firefox, waarbij je het per website kan instellen met default geen autoplay, vind ik dus echt super. Misschien moet ik toch nog maar eens kijken of ik weer naar Fx ga...
Nee. Ik wil doorgaans eerst de metadata bekijken. De comments bijvoorbeeld. Op basis daarvan beslis ik wel of ik de video wil afspelen.
Dan ben jij veruit de minderheid. En met Fx is de default settings dus wat jij wilt ;)

BTW: stop met YouTube comments lezen, daar komt nooooooit iets goeds van ;)
Ik ga niet hele discussies doorlezen, alleen de eerste twee of drie. Als die bijvoorbeeld al “clickbait” aangeven dan ga ik verder.
Hangt wel ook een beetje van de video af, sommige type video's zijn de comments een stuk beter te pruimen dan andere.
Omdat OS en browsers meer en meer adverteerder gericht is.
Mee eens. Even rustig een site openen terwijl je in de trein zit, is er ook niet meer bij. De herrie tettert je om de oren soms.
Schrik me altijd de pleuris als er een tab opent met autoplay met geluid.

Ben blij dat steeds meer browsers dit functioneel blokkeren.
Nu nog alle advertenties blokkeren.

Natuurlijk is een site als Youtube hier een uitzondering op je zou een exclude lijst moeten kunnen maken.

Edit: Lezen is ook een kunst :S Ook kunnen gebruikers in het tabblad aangeven dat ze de site altijd willen toestaan video's te starten.

[Reactie gewijzigd door ViveUtVivas op 5 februari 2019 10:10]

Ik heb het ook uit gezet. maar toch beginnen sommige video's nog gewoon automatisch met afspelen :)
Inderdaad, laatst het toppunt meegemaakt wat dat betreft. Wij hebben laatst een AEG wasmachine gekocht en klikte ergens op een bepaalde link van de AEG website en werden er 3 video's tegelijk afgespeeld 8)7 :X . Dit was al een reden om het tabblad meteen af te sluiten.

Kan die specifieke site niet meer vinden of ze zijn er zelf ook achter gekomen en hebben het opgelost.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 5 februari 2019 10:37]

Je kan video als alternatief voor GIF gebruiken. Betere kwaliteit, kleiner bestand, en volgens mij ook minder belasting op je hardware.

Zo zijn er volgens mij wel sites met "gifjes" (bijv. imgur) waar een video gebruikt wordt - en die speelt dan automatisch, net zoals een gif.

Verder vind ik het vaker irritant (reclame) dan fijn (YouTube). Vooral op een mobiele verbinding zit er ik er niet erg op te wachten, niet zozeer om een datalimiet, maar meer voor wanneer je maar beperkte bandbreedte hebt door een verminderd bereik.

edit: spelling blijft een ding

[Reactie gewijzigd door iam2noob4u op 5 februari 2019 10:49]

Ja, op YouTube ook niet. Net zo min als in mijn BD-speler trouwens. Ik druk/klik wel op Play als ik eraan toe ben.
Dat is leuk voor jou, maar zo denken de meeste mensen (inclusief ik) er niet over. Op een videohostingwebsite verwacht ik dat een filmpje begint te spelen als ik er op klik, dus heb ik daar geen probleem mee. Het is op andere rotwebsites waar het een probleem is.
Gelukkig vet irri als iemand in bed of naast je een site bezoekt en een bulk lawaai te voorschijn komt
Volledig mee eens. Zeer zeer zeer irritante functie dit. Ik vroeg mij al af of dit een bug in Firefox was die autoplay want het was maar de laatste tijd dat video's automatisch begonnen te spelen bij mij. Is dus alleen maar bedoeld om nog wat meer reclame te tonen. Als ik lees dat andere browsers dit al langer blokkeren moest Firefox dit ook al veel langer geïmplementeerd hebben.

Ik verschiet mij altijd een hoedje als video's automatisch beginnen te spelen als ik het volume van mijn speakers te hoog heb laten staan. Ik wil die autoplay helemaal niet en dus zeer goed dat Firefox met optie komt om dit te blokkeren maar veel te laat. En ik hoop dat video's zonder geluid ook niet automatisch meer afgespeeld zullen worden.
Hoe zal dat dan zijn met Youtube? Als je Youtube nu aan hebt staan, ook al staat deze op een andere tab maar de video is in beeld, gaat hij automatisch door naar de volgende video en speelt hij deze af.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 5 februari 2019 07:46]

Ik vermoed dat dit de eerste auto-play blokkeert, indien je geen uitzondering voor de site hebt toegevoegd. Druk je één keer handmatig op play, dan onthoudt de browser dat. Automatisch doorgaan naar de volgende video zal geen probleem zijn.

Sowieso lijkt het me handig om de website youtube.com gewoon aan de uitzonderingen toe te voegen. Autoplay in een tabblad wat nog niet geopend is wordt sowieso al een tijd geblokkeerd (uitgesteld tot openen), en autoplay blokkeren in het tabblad met focus lijkt me voor de meesten niet gewenst op youtube.com.
Vooralsnog niet, ik gebruik firefox developer editie waar dit al in zit en vroeg me al af waarom youtube videos niet meer automatisch afspelen.

Overigens is het alleen geblokkeerd als ik de youtube video open in een tab die geen focus heeft. Open ik de video in een tab met focus dan speelt deze wel automatisch af.
Zo als in het artikel staat heb je de mogelijkheid om dit wel of niet toe te staan per website.
Met de eerste video die je afspeeld geef je toestemming. Al de rest is voor de browser 1 en dezelfde video die blijft spelen.
Super initiatief! Nu heb ik uit ervaring al wel voor mezelf uit gemaakt dat sites die zo een praktijken gebruiken meestal best vermeden kunnen worden. Maar dan toch moest het eens voorvallen dan weet ik dat die in de eerste plaats al geblokkeerd wordt!
CNN doet dat vgm... echt stront ziek van (zeker voor de mate van reviews die ze daar doen...)
Ja voila zo een sites bijvoorbeeld. Best vermijden of een stevige Ad/tracking blocker draaien zodat ze geen penny aan je verdienen. :)
Oh heerlijk! Als ik op een wikia zit te bladeren van Fallout of Sims o.i.d. Zat er constant een video met geluid op de voorgrond en moest je moeilijk doen om dat geluidsicoontje weer te vinden.
Je kan tot die tijd op het speaker icoontje klikken op het tabje van je huidige pagina om die hele pagina te muten. Werkt goed totdat deze functie geimplementeerd wordt.
Dat wel, maar vaak ook versprong het beeld eeer waardoor die add ineens naar ondere versprong. Moest je weer wachten tot de site compleet geladen was om hem daarna nog weer te kunnen muten.
Is dit ook van toepassing op de autiplayfunctie in YouTube of op de site van Autoweek?
Firefox is toch echt wel goed bezig de laatste tijd. Gebruik nu alweer enige tijd Chrome (Chromium op Ubuntu) voor m'n dev- en testwerk, maar zeker nu Chrome van plan is om de API die veelal gebruikt wordt door AdBlockers, Tampermonkey, e.a. dicht te gooien, neig ik toch weer ernaar om naar Firefox over te stappen.
Huh. Een adverteerbedrijf die een browser ontwikkeld heeft als reactie op een andere browser ontwikkelaar die tracking tegen wou gaan, die dan ineens trekjes gaat vertonen waarbij ze het blokkeren van advertenties -deels- onbeschikbaar maken.

Wat een verassing!
Niemand heeft iets gezegd over verrast zijn. Maar bedankt voor je neerbuigende reactie! Blijft lastig hè, normaal doen.
Goede stap.
Volgende stap graag dat de muis-functies niet 'anders' werken binnen een video- of flash/html5 window. En dat ook graag op Mobiel. Nu heb je nog veel te vaak grote video's of advertenties die niet weg te scrollen zijn doordat je muis-acties of swipes gezien worden als actie om alsnog te gaan afspelen, geluid aan te zetten, of 'op een advertentie te klikken'.
Het is nog een lange weg, voor dat het internet eindelijk gezuiverd is van al die vreselijk hinderlijke reclame-uitingen.
Ja precies, pagina's van De Telegraaf die niet verder willen scrollen dan de getoonde advertentie. . .
Is dit nu al niet het geval ? De optie 'disable autoplay' zit al tijden in de mobiele settings, en mijn Firefox desktop vraagt al voor een paar versies bij elke site 'wil je toestaan dat deze site videos met geluid gaat spelen' (of iets dergelijks ).

edit
Nu ik er over nadenk, je moet toch sowieso als webdeveloper er vanuit gaan dat video's niet spelen als ze geluid hebben ? Mobiele browsers blokken video's met geluid al zonder te vragen voor een lange tijd , en op de MDN staat al tijdje uitgelegd dat je er nooit vanuit moet gaan dat 'autoplay' werkt zonder dat er ergens gebruikers interactie is geweest op de site.

De play () method van een videoelement aanroepen in een timer of DOM-ready event werkt ook niet voor tijden (werkt dus pas na interactie of in de handler van een click-event of iets dergelijks)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 5 februari 2019 08:50]

Dit gaat nog een stap verder. Autoplay mag nog altijd, maar standaard alleen als er geen geluid in het filmpje zit.
mooi ik block gewoon alle autoplay.

bloed irritant dat ik iets open en dat ding op de achtergrond begint met allerlei bagger af te spelen.

about:config en dan zoeken op media.autoplay.enabled
Die exacte setting zie ik niet terug in about:config op FF65. Deze is opgesplitst in meerdere settings en uitleg daarover heb ik hier gevonden:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1238965

Lijkt allemaal te werken. Hoezee! Niks wachten tot maart.
Ik heb firefox 54 en 64 (laptop en pc) en had blijkbaar op de verkeerde gekeken kan op de pc niet zonder m'n addons van de oudere versie van firefox..

64 heeft inderdaad andere instellingen.

het heet nu inderdaad media.autoplay.default

zoek je op autoplay vind je echter nog meer opties om te tweaken.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 februari 2019 20:58]

Ik zou graag een mogelijkheid zien op iOS (Chrome en Safari) om autoplay uit te schakelen. Mijn muziek stopt constant met spelen terwijl ik door Feedly en nieuwssites ga omdat daar korte video's opstaan :(


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.