Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Testversie Mozilla Fenix-browser is beschikbaar in de Google Play Store

Mozilla heeft een previewversie van zijn Fenix-browser beschikbaar gemaakt in de Google Play Store. De app heet Firefox Preview en is bedoeld voor testdoeleinden. Wie ermee aan de slag wil dient zich eerst te registreren voor het testprogramma.

Fenix is de codenaam van Mozilla's browser voor Android die op termijn Firefox moet gaan vervangen. Tot nu toe konden geïnteresseerden de app niet uit de Google Play Store downloaden, maar met de nieuwste previewversie van de browser, Firefox Preview genoemd, kan dat nu wel.

Firefox Preview, gebaseerd op Mozilla Android Components en GeckoView, verkeert nog in een bètafase. De app mist nog wat functionaliteiten en gebruikers stuiten ongetwijfeld op een aantal bugs. Het is de bedoeling dat die fouten via het testprogramma aan Mozilla worden gerapporteerd, zodat ze bij het verschijnen van de definitieve versie zijn opgelost. Fenix is opensource en zou eind juni klaar moeten zijn.

Wie zelf met Firefox Preview aan de slag wil, dient zich te registreren voor het bètatestprogramma. Testers moeten zich vervolgens aanmelden in een groep op Google en kunnen daarna via de Play Store de testbuilds ontvangen.

De grootste verandering in Fenix is de manier waarop de app omgaat met tabbladen. Bij de meeste smartphonebrowsers blijven tabbladen open totdat de gebruiker deze zelf afsluit. Fenix bundelt deze tabbladen juist in sessies. Zodra de gebruiker de Android-browser verlaat en niet binnen vijf minuten de app weer opent, worden deze tabbladen gebundeld in zo'n sessie.

De huidige Android-versie van Firefox zou nog twee grotere updates ontvangen, om na Firefox 68 uitsluitend nog kleinere bugfixes en veiligheidsupdates te krijgen.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

17-05-2019 • 10:03

72 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (72)

Wijzig sortering
Het is ook mogelijk om de nightly direct van Mozilla als APK te downloaden vanaf hier: https://tools.taskcluster...e.fenix.v2.nightly/latest

[Reactie gewijzigd door NiLSPACE op 17 mei 2019 10:41]

Kort getest, Addons lijken niet te werken ... Blijf ik voorlopig bij Edge met ingebouwde adblocker...
Voor de rest lijkt het het me wel een fijne browser. Lijkt websites sneller te laden dan chromium gebaseerde browsers...maar is slechts een eerste indruk.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 17 mei 2019 10:15]

Addons werken op de Firefox versie van Android, geen reden dus om bij Edge te blijven!
Zeker...maar niet in deze preview, toch bij mij niet..(op de addon website kun je duwen op de knop "add addon"...en dan verschijnt er een laadanimatie die niet meer stopt...
En bij de gewone FF versie (voor Android) heb ik andere problemen, zoals links op bepaalde websites die niet willen werken. Heb het enkele keren geprobeerd...maar telkens weer terug gegaan naar Chrome (ondertussen Edge) omdat er bij iets niet beviel...(vaak kleinigheden). Op mn PC gebruik ik FF en ben ik er zeer tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 17 mei 2019 10:26]

Is Edge wel te harden onder Android? Op Windows vind ik het een verschrikking.
Hmm..ik vind edge de enige browser die icm touch smooth scrollt of vergroot. Dat zie ik helaas bij de nieuwe chromium based edge nog niet terug,
Ga je er ook niet tegen komen. Is een gebrek in Chromium.
En wat is er dan zo verschrikkelijk?
Ik weet het niet, onoverzichtelijk, onduidelijk. Ik vermoed dat de nieuwe ontwikkelingen van MS voor Edge op de desktop de boel flink op de schop gooien komende maanden.
Na uitvoerige tests heb ik gemerkt dat Edge beter werkt dan chrome of Firefox voor android. Op pc gebruik ik Firefox.
Ik gebruik Firefox voornamelijk voor de privacy, dus is Edge toch geen alternatief bij Android. Toch bedankt voor de tip.
Edge op Android is eigenlijk Chrome zonder Google meuk, met wat MS meuk (maar bv Google als standaardbrowser is geen probleem), een taakbalk onderin (vind ik beter) een adblock plus ingebouwd.
Op Windows mag ik Edge ook niet, waarbij ik zeggen moet dat de Chrome gebaseerde Windows versies wel interessant zijn.
Ik vind het geen slechte browser, maar dat overzicht van die tabbladen en waar je bladwijzers zitten vind ik iets te chaotisch.
Ik gebruik 'm als tweede browser, ben er tevreden over. Stabiel, voelt en reageert snel, vrij simpel te bedienen.
Ja ik bedoelde de gewone FF versie voor Android, niet deze preview. Ik gebruik die al enkele jaren op Android en kom eigenlijk bijna nooit websites tegen die niet werken. Sinds autofill met de LastPass app werkt heb ik geen problemen meer.

[Reactie gewijzigd door Goderic op 17 mei 2019 10:32]

"Ja ik bedoelde de gewone FF versie voor Android, niet deze preview."

Maar het artikel gaat over de preview en Clemens' reactie ook... wel even lezen hé ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 mei 2019 12:30]

Ja, en ik zei dat hij dus niet terug naar Edge moet maar de gewone versie van Firefox kan gebruiken. Wel even lezen hé ;)
Add-ons komen helaas niet in de initiële versie, maar later komt dit wel: https://github.com/mozilla-mobile/fenix/issues/574
Ik ben bang dat de add-on makers straks gedurende een lang periode voor beide browsers een versie moeten maken en dat ze daar niet op zitten te wachten. Mozilla pas op je tellen, Google doet er alles aan om meer marktaandeel te krijgen!
Aangezien in de issue gerefereerd worden naar Web Extensions acht ik die kans erg klein.
Kort getest, Addons lijken niet te werken
Bedankt voor het testen. Alleen deze opmerking geeft al aan dat Fenix nog niet interessant is, zelfs niet voor power-users. De kracht van Firefox zit juist in de addons, omdat die het web behapbaar maken.

Deze maar even rustig laten pruttelen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 mei 2019 10:21]

Ik merk dat mobiele add-ons niet bijster veel toevoegen als je een andere app hebt om ads the blokkeren of iets dergelijks. Of je netwerk blokkeert ze al, het zal ook nog een lange tijd duren voordat ze naar deze versie komen verwacht ik.
Voor mij wel hoor. Ik gebruik Firefox op Android en zou niet zonder uMatrix en Decentraleyes willen.
Ik gebruik een password addon, een aantal addons om google/youtube donker te maken en ublock origin (ook al blokkeer ik ads meestal via DNS door een always-on VPN verbinding naar huis).

De functionerende addons is voor mij ook één van de belangrijkste redenen dat ik FF op android gebruik.
Als het alleen gaat om ad blocking, dat doet Firefox Preview al zonder add-on. Komt ook prima door de Panopticlick test van EFF.
Ik zit wel op versie 1.0.1920, via apkmirror. Geen idee welke versie ze in de Playstore aanbieden, maar addblocking zat al in 1 van de eerste previews.

Al met al, zeer fijne en snelle browser.
Versie is ook 1.0.1920 (Build #11360657 68.0a1-2019050811321)

Adblocker heb je idd gelijk...kun je die eigenlijk uitschakelen indien gewenst? (Bv. op bepaalde sites?)
Btw hij omgaat bv. de anti adblocker van bild.de, sterk! (Daarvoor moet ik aan de PC de nano filters toevoegen aan ublock origin zodat dit werkt)

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 17 mei 2019 13:14]

Links onder op slotje klikken en daar schuifje uitzetten naasr "Tracking Protection". (en wordt onthouden per site. Settings-Tracking Protection-Exceptions, komen de site;s te staan waar je het uitschakelt)
Bedankt...wordt misschien mijn nieuwe mobiele webbrowser nu :) Eens een week testen en zien wat ik er van vind.
Na installatie ublock origins geinstalleerd en ik krijg gelijk van nu.nl te horen dat het op prijs gesteld wordt als ik mijn adblocker uitzet. En de site van de Telegraaf toont me alleen maar 'nieuws' ;)
Kortom... mijn addons lijken het wel te doen.
op de preview versie? Of de gewone FF versie?
Het artikel gaat over de Preview-versie ;)
En hoe heb je die addons geinstalleerd? Als ik naar de FF addons pagina ga en een addon wil installeren, komt er een animatie op de install knop die niet ophoudt.

En https://github.com/mozilla-mobile/fenix/issues/574 zegt ook dat het normaal is (dank @NiLSPACE voor de link)

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 17 mei 2019 12:07]

Blijkbaar zit er een geintegreerde adblocker reeds in...met de addon isntallatie heeft het niets te maken.
Gewone Firefox for Android heeft wel addons. Dan hoef je ook niet bij Edge te blijven.
Zojuist even uitgeprobeerd en het ziet er geweldig uit en voelt ook zo. Wat voor mij de eerste belangrijkste verandering is is dat de taakbalk onderin zit, zoveel ergonomischer. Hopelijk volgen sites binnenkort ook, bijvoorbeeld nu moet je ver reiken voor het menu van tweakers.
Maar, jammer genoeg is het niet bruikbaar voor mij nu want LastPass kan geen wachtwoorden invullen en dat is voor mij echt een must.
same here. Van zodra LastPass werkt, wil ik hem als daily driver testen.
LastPass heeft gewoon een app, waarom gebruik je die niet? Of is dat alleen voor 2FA?
Omdat je dan geen autofill hebt, telkens de app lanceren, site zoeken, password kopieeren en plakken in de browser ipv autofill.
De LastPass app heeft autofill. Je kunt een permanente notificatie instellen die toelaat autofill uit te voeren op de webpagina waar je je bevindt. Sinds enkele versies werkt dit ook goed op Firefox.
Dit krijg ik niet werkend op Firefox preview/Fenix. Op de normale Firefox werkt het prima.
We hebben het hier over een preview versie van een browser die vol met bugs en problemen zit waaronder het feit dat bepaalde addons dus niet (goed) werken waaronder password managers. De stabiele Firefox heeft uiteraard geen probleem.
Dat is vreemd ik draai het hier in combinatie met 1Password en ik krijg gewoon het standaard balkje van Android met 'Fill with 1Password'. Wat me wel op viel is dat 1Password niet kan afleiden wat het domein in kwestie is, wellicht dat de ontwikkelaars van Mozilla dit nog toe moeten voegen.
Net geprobeerd, KeePass werkt wel met autofill (kan die sinds kort met de gewone Firefox). Enige issue is dat KeePass de url verkeerd doorkrijgt, die is altijd een org.mozilla adres. Handmatig zoeken helpt dan.

Dus denk dat Lastpass ook wel snel zou moeten kunnen werken.
Vreemd, KeePass werkt wel(enigszins tot m'n verbazing).
Die werkt als het goed is via het toetsenbord, die zou naar mijn weten in vrijwel elke app moeten werken.
Nee, hij kan ook autofill doen als je hier toestemming voor geeft. Dit werkte al door heel Android, sinds kort ineens ook in FF. Erg handig. (keepass2android tenminste). En dus ook in Fenix al :)

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 17 mei 2019 17:19]

De grootste verandering in Fenix is de manier waarop de app omgaat met tabbladen. Bij de meeste smartphonebrowsers blijven tabbladen open totdat de gebruiker deze zelf afsluit. Fenix bundelt deze tabbladen juist in sessies. Zodra de gebruiker de Android-browser verlaat en niet binnen vijf minuten de app weer opent, worden deze tabbladen gebundeld in zo'n sessie.
En wat is het voordeel van zo'n sessie? Wat doet dat en wat maakt dat beter?

Zie nog niet helemaal wat de gebruiker er allemaal aan heeft. Tuurlijk is batterijverbruik en performance belangrijk, maar een nieuwe browsers moet volgens mij vooral op features en gebruiksgemak anderen overtreffen en dat doet het imo nog niet.
Snelheid, geheugen en batterijgebruik is toch juist op een smartphone enorm belangrijk? Voor mij juist de grootste ergernis. Op een adblocker na vereist mijn browser geen features, er is maar één feature die ertoe doet en dat is jawel, browsen :P

Andere zaken zoals account, tab, history en bookmarks synchronisatie (cross-platform) zit er al jaren in.
Ik denk dat we momenteel op een punt aan zijn gekomen waarbij dergelijke verschillen steeds minder worden en het vooral af hangt waar je een toestel voor gebruikt en welke sites je bezoekt. Of een browser nou 10 uur of 9 uur met de batterij doet, maakt wat mij betreft weinig uit. En Firefox heeft de afgelopen jaren eigenlijk geen must-have features meer ontwikkeld die het ook langere tijd heeft vastgehouden ten opzichte van de concurrentie. En qua devtools lopen ze ook al jaren achter op Chrome.

Voor mij is er gewoon weinig reden om Firefox te gaan gebruiken.
Grappig, ik ervaar het juist anders :P Gebruik Firefox juist vanwege de devtools op desktop, kan gewoon niet wennen aan de manier waarop Chrome het doet ( wel enkel voor front-end development ). Vroeger was Chrome wél een stuk sneller en resource efficient, maar de stap van Gecko naar Quantum was dusdanig groot 2 jaar geleden dat Firefox op dat gebied niet meer onderdoet voor Chrome en op sommige vlakken zelfs beter is.

Maargoed, dan hebben we het over de desktop versie van Firefox, de mobile variant liet op gebied van performance, geheugengebruik en gebruiksgemak nogal wat steken vallen nog ( maar Chrome net zo goed ).
Qua UX lopen ze allemaal jaren achter.. UI's zijn gemaakt/geïnspireerd op de desktop broertjes die alles behalve lekker werken op schermen groter dan 4".

"Of een browser nou 10 uur of 9 uur met de batterij doet, maakt wat mij betreft weinig uit" smartphones hebben nog steeds een extreem belabberde batterijduur, hier is nog heel veel winst te behalen en alle beetjes helpen.
Betere lithium technieken, zuiniger wordende CPU's, OS optimalisaties zodat hardware efficiënter benut wordt, dark themes zodat je scherm minder accu vreet en óók browsers die nog een stuk efficiënter kunnen worden, zeker wat betreft geheugengebruik.
Sessies blijven niet in het geheugen geladen en zou me niet verbazen dat ze ook na een tijd worden verwijderd als ze niet hersteld worden.
Taakbalk onderin _/-\o_

Verbazingwekkend dat het zo langs moest duren voordat een grote browser dat overneemt van Edge/IE in Windows Mobile/Phone. Nog vreemder vind ik dat Edge op Android juist terug stapt op dit gebied door de taakbalk boven te plaatsen.
Brave had het ook ineens, sinds ik dat zag vroeg ik me inderdaad ook af waarom niet meer browsers het hebben!
Chrome Canary doet het ook. Vind het verschrikkelijk.
Ook gewoon te downloaden via APKMirror zodat je je niet overal hoeft te registreren om het te proberen.
Ik vertrouw mirrors niet, of dit nu wel/niet van een 'betrouwbare mirror' is. Een platform waar deze ondertekend zijn vertrouw ik wel (GitHub, Play, etc.). Genoeg mensen die malware binnenhalen met die mirror diensten.

Het inschrijfformulier is tevens erg eenvoudig, binnen 3 klikken had ik deze versie op mijn telefoon staan.
Edge op de telefoon? Dat is toch Windows-only?
Microsoft heeft een Edge browser op Android vrijgegeven. Deze heeft nooit van de EdgeHTML browser engine gebruik gemaakt maar gebruikt Blink, de browser engine van Chrome.
Dank allemaal, wist ik niet. Heb trouwens geen behoefte om het te proberen, vanuit de gewoonte is Edge bij mij gelijk aan manier om Firefox te downloaden bij een nieuwe installatie. Tzt maar eens kijken naar Fenix, of wat de uiteindelijke naam ook wordt. Stiekem hoop ik dat het gewoon Firefox wordt, aangezien het nu Firefox Preview genoemd wordt.
Fenix is de codename die intern gebruikt wordt, vergelijkbaar aan Fennec, de huidige Firefox for Android. Uiteindelijk zal het inderdaad waarschijnlijk 'Firefox' of 'Firefox for Android' worden.
Van origine wel, doordat het gebruikt maakte van Microsoft's eigen EdgeHTML en Chakra Js engine. In 2017 heeft Microsoft besloten om Edge ook voor iOS (op basis van Webkit) en op Android (op basis van Blink/Chromium) te lanceren. Waarna Microsoft eind 2018 besloten heeft om EdgeHTML en Chakra in zijn geheel achter zich te laten en Edge voor Windows10 ook te porten naar Blink met een MacOS versie in de planning.
Edge kan ook op Android en iOS. En binnenkort ook op Mac.
Ook maar even geinstalleerd.
Ik heb het gevoel dat websites trager geladen worden dan in Chrome.

Zijn er meer mensen die dit ervaren?
In Fenix is het ook mogelijk om WebRender aan te zetten. Echter is het duidelijk dat WebRender nog niet klaar is voor Android. Scrollen voelt bijvoorbeeld totaal niet vloeiend aan. Websites laden wel veel sneller. De ontwikkelingen van de Android kan je hier volgen: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1485449

Ik heb eerder de Mazesolver benchmark gedraait op Firefox for Android beta, Fenix en Fenix met WebRender aan: https://imgur.com/a/tuIUZOw

[Reactie gewijzigd door NiLSPACE op 17 mei 2019 13:18]

Wat is nu precies het verschil tussen Firefox voor Android, Firefox Focus en deze browser? En kun je met die geckoview ook je gewone webview vervangen zodat andere apps ook de render engine van deze browser pakken? (zou fijn zijn omdat je dan ook je adblock kan gebruiken buiten de browser).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.