Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen introduceert elektrische I.D. Roomzz-suv met actieradius van 450km

Volkswagen presenteert een prototype van een geheel elektrische suv. Deze I.D. Roomzz-suv komt in eerste instantie uit op de Chinese markt, in 2021. In de I.D.-serie volgen nog meer elektrische automodellen. De auto zou een bereik van 450km moeten halen.

Tijdens de Shanghai Auto Show, van 18 tot 25 april, presenteert Volkswagen de I.D. Roomzz . De auto is wat het formaat betreft een volwaardige suv die net als de komende I.D.-automodellen wordt gebouwd op het MEB-platform. De I.D. Roomzz krijgt twee elektrische motoren, waarbij de voor- en achteras elk hun eigen elektrische aandrijving krijgen. De auto heeft een vermogen van 306pk en haalt 100km/u in 6,6s.

De nieuwe suv krijgt in ieder geval een 82kWh-accu en moet daarmee op basis van de wltp-norm een bereik van 450km halen. Volgens de fabrikant is snelladen met 150kW mogelijk; daarmee moet 80 procent van de accu zijn bijgeladen in ongeveer een half uur. Volkswagen spreekt hierbij over de 'conceptauto', dus wellicht veranderen deze specificaties nog enigszins bij de uiteindelijke productiemodellen.

Volgens Volkswagen is het interieur van de auto aangepast aan autonoom rijden. Als de modus om volledig autonoom te rijden wordt geactiveerd, waarbij het gaat om level 4-autonomie, kunnen de individuele stoelen 25 graden worden gedraaid zodat de inzittenden gemakkelijker een conversatie met elkaar kunnen voeren. Er is ook een zogeheten ID. Pilot Relax-modus, waarbij elke passagier zijn stoel bijvoorbeeld in een lighouding kan zetten.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-04-2019 • 14:32

136 Linkedin Google+

Reacties (136)

Wijzig sortering
Ik snap er niks van. Zodra het woord elektrisch er aan te pas komt, maakt men het interieur ineens kei lelijk. Terwijl dat helemaal niks van doen heeft met de motor/aandrijving. Waarom doet men dat?
ik snap het ook niet, maak gewoon een net en degelijk interieur zoals de nieuwe mazda 3, tweak die een klein beetje gericht op een EV en klaar.

Dat gek doen kost bergen met geld en dan eindig je net zoals audi met een EV van 90K
We hebben het hier wel over een concept car, het interieur van de VW ID Neo concept was ook 'radicaal' anders, maar als we de eerste impressies van autojournalisten van testritten met een bèta model in Zuid Afrika mogen geloven, ligt de werkelijkheid een stuk dichter bij de Golf, alleen dan met 2 grotere schermen a la de nieuwe Mercedessen (a klasse ed) en een groot AR-headup display als optie. Dit soort interieurs zijn ook gebruikelijk in conceptcars van auto's met verbrandingsmotor, alleen dan zijn er wat meer beperkingen tav maatvoering bij t dashboard.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 15 april 2019 17:06]

Ik hoop eigenlijk dat ze uiteindelijk voor een andere naam zullen kiezen..Roomzz....yuk...
Lijkt teveel op Roomster van Skoda, niet geheel toevallig maar wel een toonbeeld van gebrek aan fantasie.
Een andere naam zal het sowieso wel worden hoor, VW gaat voor alle EV's de naamvoering ID.X aanhouden met op X een cijferreeks, net als hun Duitse collega's. De eerste (Golfformaat Hatchback) wordt ID.2 of ID.3, mogelijk bedenken ze voor een crossover/SUV model dat even groot is als de hatchback wel een toevoegsel, ID.4X ofzo.
Wacht even.. Mazda 3 :D
Ik begrijp dat je graag een normale interieur wilt, maar ik snap even niet de link naar een Mazda 3..... Smaken verschillen, gelukkig maar :)
Wat is er mis met het Mazda 3 2019 interieur? Erg strak, goede materialen. Alles kan duurder natuurlijk, maar dat is niet echt fair.
ik kan elk ander random interieur opnoemen, snap alleen niet waarom mazda 3 specifiek... maar maakt verder niet uit.
Als ik de interieur van de Volkswagen Roomzz 1 op 1 zou vergelijken met de interieur van de nieuwe Mazda 3 dan weet ik wel voor welke ik zal kiezen.
En ze kosten allemaal tussen de 40-45k, of >60k. Lekker veel keuze zo :(
Er zijn inmiddels best wel wat modellen: 29 modellen onder de 40k en zelfs 17 modellen onder de 40k én meer dan 200KM echt bereik:
€ 22.000 = 200KM bereik: Volkswagen e-UP Gen 2 (later dit jaar), SEAT eMii en Skoda e-Citigo (vanaf 2020)
€ 26.000 = 225KM bereik: Sono Sion (voor de echte tweaker: zonnepanelen ingebouwd en je kan alles zelf)
€ 27.500 = 300KM bereik: Volkswagen ID.3 (vanaf 2020)
€ 30.000 = 310KM bereik: Open e-Corsa (vanaf 2020), Peugot e-208 (vanaf 2020)
enz, enz... Zelfs de;
€ 39.995 = 400KM bereik: Hyundai Kona Electric met 64 kWh accu!
Best wel wat keuze, zie https://ev-database.nl/ve...dkoopste-elektrische-auto
Sorry, ik was iets te gechargeerd. Ik wil wel 300+ km bereik dat het totaal geen issue wordt.
De Volkswagen ID vind ik dan nog de meest interessante als dat beetje grootte biedt van een moderne Polo.

De Kona vind ik er niet tussen, want dan zit je in dat rijtje met de e-niro, model 3 en kia e-soul die allemaal net wat duurder zijn maar op alle vlakken net wat "beter". Je wilt wel wat comfort/opties, geen kale bak.
De VW ID.3 / ID Neo of hoe die ook gaat heten wordt wel iets groter dan een Polo. De vergelijking die vaak gemaakt wordt is: Van buiten de grootte van een Golf, van binnen een Passat. Dit omdat de wielbasis relatief groter kan zijn, zodat er ook meer ruimte in het interieur is.
het is momenteel een concept car. Die zijn altijd raar, en van al dat raars blijft er maar weinig over in de uiteindelijke auto.

Ik zie bijvoorbeeld rare spiegels (cameras?), ...
Camera's ipv spiegels zorgen voor betere aerodynamica en daardoor beter verbruik. Heeft de Tesla Roadster (die nog uit moet komen) ook. Kan nu prima met de camera's en beeldschermen van tegenwoordig en hoeft ook niet heel veel meer te kosten.

Ben benieuwd wat hiervan overblijft in het daadwerkelijke model. Mijn volgende auto van de zaak zal een elektrische worden en deze ziet er wel veelbelovend uit. Die deuren en veel aparte zooi in het interieur zal er wel uit gaan als het voor de massaproductie gemaakt gaat worden, maar dan nog lijkt het me een mooi resultaat.
Als ze zich druk gemaakt hadden over aerodynamica dan hadden ze geen SUV gemaakt. Spiegels vervangen door camera's is daarmee in vergelijking, maar een druppel op een gloeiende plaat. Primaire reden voor die camera's zal zijn omdat ze techniek bijna hebben en het een nieuwe 'mode gril' is, over 10 jaar weten we of het een blijvertje is.
Volkswagen heeft al 4 jaar een auto met camera's als spiegels rijden...
Ik vind dat een Model 3 een van de mooiste interieurs heeft van alle auto's waar ik in gezeten hebt. Maar dat blijft natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie.
Ze willen iets doen in de trand van 'futuristisch' of 'exotisch' zodat kopers zich non-conformist voelen of iets dergelijks. Een andere mogelijkheid is dat ze het voertuig herkenbaar willen maken.
Bij een prototype wil je opvallen, er zijn ook zat prototypes van benzineauto's met een 'opvallend' uiterlijk. Bij een productieauto is dat opeens anders.

Daarnaast snap ik niet waarom opeens Tweakers alles over auto's begint te posten zodra er een elektrische bron in zit. Zou liever zien dat ze een subsite maken met alles rond auto's, het voelt hier met de dag meer als Autoweek.
Blijkbaar wordt autonieuws genoeg gelezen om mee door te gaan :)
ja weet ik. Dat is ook het nare. als 'de massa' het wil gebeurt het. In theorie kan dat betekenen dat het voor elke website interessant is om autonieuws te doen, omdat daar de markt om vraagt. Specialistische sites hebben dan het nakijken. Ik zal ermee moeten leren leven ;-)
Computerkasten worden al sinds het begin besproken op t.net. In dit specifieke geval hebben ze er 4 wielen onder gezet; anders schuren die computers zo over het wegdek ;)
Toch gaat het in veel van deze nieuwsberichten alleen maar om een auto als er een stekker aan zit. In een moderne S klasse auto op benzine zit heel veel leuke techniek, heel veel leuke computers, heel veel leuke kunstmatige intelligentie. Toch is het alleen maar interessant om te plaatsen als een Renault 10Ah grotere accu heeft als een 208 of hoeveel KM een golf meegaat op de accu. Heeft toch niets met een 'computerlast op wielen' te maken toch? Vind dat soort berichten leuker voor een accu-minded website. Maar blijkbaar ìs Tweakers zeer geïnteresseerd in Accu's. Leuk, maar heb er nog nooit iemand van Tweakers echt diep op in zien gaan. Waarom geen tests van verschillende soorten accu's. Varta VS Bosch, of hoeveel echte KM's maak je met een elektrische auto als je hem op een vastgestelde manier belaadt en gebruikt? Het zijn nu alleen maar knip-plak verhaaltjes van Tesla en VAG. verder niets.
jij hebt duidelijk nog nooit elektrisch gereden. Met een rond stuur is dat levensgevaarlijk!
Ben ik de enige die bang wordt van zulke portieren? Wat als je bij een ongeval betrokken raakt en je portieren niet open gaan. Ze zien er niet uit alsof ze makkelijk handmatig te openen zijn.
Schuifdeuren zijn al decennia in gebruik in verschillende auto-types.
Ik denk zelfs dat een schuifdeur in een ongeluk wat makkelijker is dan een gewone deur. Ik heb ooit in een klein slootje gelegen en ik kreeg de deuren niet open omdat ze tegen de walkant aan zaten. Een schuifdeur had in dat geval (misschien) wel open gekund.
Als ik de foto's zo bekijk dan zie ik nergens een manier om de deur handmatig open te maken. Als je alles via dat prachtige touchscreen moet doen dan heb je een flinke uitdaging als je auto het water in rijd. Maar misschien ben ik naïef en moet ik er maar vanuit gaan dat hier over is nagedacht door de autofabrikant.
Als ik de foto's bekijk, dan zie ik alleen een concept...
Ik heb geen zin om het op te zoeken, maar het zou me helemaal niet verbazen als de EU en waarschijnlijk ook de USA een handmatige bediening in noodsituaties verplicht stellen. Van binnenuit dan.
En zoals @TheVivaldi al suggereert: dit is een prototype waar het gaat om een indruk van het ontwerp. Dan veroorloven ze zich nogal wat vrijheden....
zoals je al zegt moet een deur ook handmatig open kunnen. dat staat al vast, dat is zo.
Met een puur mechanische deur is dat niet anders. Water is sterker dan een mens, zelfs als een auto nog maar deels in het water ligt en alle auto's hebben tegenwoordig electrische ramen.

Vandaar ook de life hamer verplichting.
Schuifdeuren zijn an sich niet nieuw in auto's, zie de Peugeot 1007 en kleine bestelbusjes.
De vleugeldeuren van de Tesla X kunnen ook. Suicide doors kunnen ook.
Ja, ik heb een i3, lekker handig die deuren. 8)7
Is een concept car, ga er maar vanuit dat er normale deuren op het productiemodel komen. Schuifdeuren zijn onnodig duur, zwaar en aan de voorkant voegt het haast niks toe.
Deuren gaan al gauw niet meer open bij een ongeluk, ook met gewone deuren. Ik zag zelf een keer een paaltje over het hoofd bij uit parkeren, deur ging gelijk niet meer open.
Leuke naam. Was graag bij de vergadering geweest waar besloten werd dat 1 Z niet edgy genoeg was, en dat het een dubbele Z moest worden in de naam.
De 3e Z is er niet gekomen. Misschien was de auto daar net niet edgy genoeg voor, en zien we dat nog in een volgend model. Spannende tijden.
Dit. Wat een absurde, rare naam.
Past dan weer wel bij de transit deuren, en gas- en rempedalen met play/pauze opschrift.
dit is wellicht de eerste volkswagen ID auto met ZZ, maar zeker niet de laatste...

ID. VIZZION
ID. BUZZ
ID. CROZZ

bron: https://www.volkswagen.nl...jden/elektrische-modellen

Leuke afstudeeropdracht marketing...
Dit zijn inderdaad droom auto's die nooit op de markt komen omdat bij VW elektrische auto's puur marketing is. En niet echte EV's op de markt zetten die fatsoenlijk concurreren.

Je ziet het aan de Audi E-Tron die gewoon ACHTERLIJK ver achterloopt op een oude Tesla Model X.
Het enige waar de Audi E-Tron goed in is, is geluidisolatie.
Zuperzonisch jah! zehr geil!
8)7

Moest ook een beetje lachen (of was het nu huilen) toen ik de modelnaam zag.
Al zal het in China vermoedelijk een andere impact hebben.
De ROOMZZZ is degene zonder achterbank maar met boxspring. :+
Ze hebben wel een mooi oog voor detail daar, met de pauze en play afbeeldigen op het rem- en gaspedaal.
Dit is natuurlijk een conceptcar, ik verwacht niet dat dit zo in productie gaat. Vooral het interieur zal nog wel flink gewijzigd worden met die pedalen en dat rare plastic hoogglans stuur.
Volgens mij moet een stuur zelfs verplicht rond zijn. En zo gevormd dat je kunt overpakken (dus niet gevuld). Beetje raar dat ze dus een concept car maken waarvan ze direct al kunnen weten dat hem zo niet gaat worden.

Iets met designers te veel vrijheid geven.
Maar Citroën heeft al eenzelfde stuur in een productieauto... ik wacht je rechtzaak jegens Citroën af ;)
De Karin bedoel je ofzo? Dat is een concept.
Ik ga ze niet aanklagen, ik zal sowieso geen Franse auto rijden.
Gevuld heeft niets met overpakken te maken. Een stuur “moet” je altijd van de buitenkant vasthouden, niet aan de binnenkant. Helemaal niet met draaien wat veel mensen wel doen.
Conceptmodel, je gaat de auto echt niet terug herkennen zodra deze daadwerkelijk op de markt komt.
Concept cars zijn schijnbaar veel te futuristisch voor de mainstream om zo op de markt te zetten jammer genoeg.
Zelfde als met de livery op de F1 auto's..
Dan had Nissan de Juke en Kube ook niet op de markt kunnen zetten...
Ik vond de Cube een geniale auto. Aerodynamische een drama. Maar andere concept cars hebben en hoeven dat niet te hebben. Ik heb Audi's gezien die er concept erg mooi uitzagen en dan toch weer mainstream terug gebracht werden omdat ze niet durven.
Niet futuristisch. Gewoon simpelweg niet haalbaar in de praktijk. Concept auto's zijn gewoon uit de klauwen gelopen designbudgets.
Het blijft wel Volkswagen he... stoelen uit de DDR-tijd, inrichting nogal spartaans en functioneel.. dit soort details zijn leuk maar gaat imho niet veel verder dan het rode 'lijntje' op een Golf GTI..
Heerlijk! In een auto wil ik het wel functioneel. Sommige merken weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen en maken een ontzettend druk dashboard. Een auto kan letterlijk levensgevaarlijk zijn voor jezelf en anderen. Dan liever een functioneel dashboard wat rust uitstraalt.
Er is wel een verschil tussen spartaans en comfortabel ;)
Dashboard hoeft niet comfortabel te zijn ;)

En de “sport”stoelen vind ik lekker om in te zitten, andere stoelen van VW ken ik niet.
Maar wel gemaakt van "Appleskin"

The materials used in the interior are also unusual. The seat covers, for example, are made of AppleSkin™ – a new product that consists of a renewable raw material. Specially processed wooden veneers are also used in the “ID. Light” areas of the door panels. The CleanAir system uses an active filter system to ensure that the air in the vehicle interior remains clean even if the ambient air isn’t.
https://www.volkswagen-ne...d-roomzz-in-shanghai-4834
Ik denk dat er nog zwengels opzitten om de ramen te openen. Oh ja, radiovoorbereiding natuurlijk!
Leuk gejat van de Twingo RS (2008)
Help even, ik heb de twingo RS van boven tot onder bekeken, wat is er precies gejat van deze auto? 4 wielen?
De pedalen met play icoontjes. wel even goed kijken waar ik op reageer ;)
Een elektrische SUV met een bijzondere manier waarop de deuren scharnieren, ja dat hebben we inderdaad nog niet eerder gezien :P
Herinneren jullie je ook nog dat in 2010 VW riep dat ze in 2018 wel eventjes de Elektrische auto markt zouden domineren?

Nu leveren ze een auto af in 2021 die qua specs al 7 jaar geleden werd overtroffen.
Ligt er aan wie het riep, VAG? Of Volkswagen zelf?
De CEO van VAG, Dhr. Winterkorn. Die overigens bekend staat om zijn leugens, aangezien vandaag bekend werd dat hij voor het softwareschandaal op persoonlijke titel vervolgd gaat worden.
Die uitspraak was voor zowel full-electric als hybride autos. En met de vele merken die onder VAG vallen kom je wel op zo’n aantal.
In 2013 roepen dat ze in 2018 wel even 1 miljoen EV's op de markt zouden hebben gezet.
Ondertussen is het kleine bedrijf Tesla uitgegroeid tot de beste/grootste EV speler in de westerse wereld en is die vorig jaar de half miljoen gepasseerd.

VW doet aan propaganda, ze hebben nog niets fatsoenlijks op de markt. Enige echte EV die wat zoden aan de dijk zet is de e-Golf. Maar aankondigen kunnen ze als de beste.
Maar aankondigen kunnen ze als de beste.
R&D doen ze als de besten en ze zijn daar in tegenstelling tot andere fabrikanten vaak heel open over. Met veel concepten die het nooit halen tot gevolg.

Ik heb liever dat ze er een paar jaar langer over doen en kwaliteitswagens (blijven) afleveren.
Bovendien is een statement als "wij zullen de grootste zijn tegen..." meer marketing dan realiteit: bij VAG beseffen ze heus wel dat ze niet in de toekomst kunnen kijken en er veel concurrenten zijn. Ze zullen zelf ook wel balen dat ze het niet gehaald hebben ;)
Dit betreft geen R&D, dit is marketing.
eens en oneens... zonder R&D zouden ze niet keer op keer wérkende conceptcars hebben. Zonder nood aan marketing zouden ze R&D concepten misschien niet altijd zo gedetailleerd uitwerken...
Ze domineren wel degelijk de markt voor elektrische concept cars...
Als de modus om volledig autonoom te rijden wordt geactiveerd, waarbij het gaat om level 4-autonomie, kunnen de individuele stoelen 25 graden worden gedraaid zodat de inzittenden gemakkelijker een conversatie met elkaar kunnen voeren.
25 graden draaien?
Dat is ook niet veel toch..?
Teveel is ook niet goed, iets met ogen op de weg.
Met 25 graden is het ook lastig ingrijpen.
Iets met niet meer recht achter de pedalen zitten.
Nee, maar het is waarschijnlijk gewoon qua ruimte al erg lastig om volledig draaibare stoelen te maken. Daar heb je namelijk een vrijwel vlakke vloer voor nodig en ruimte om de stoel heen.
Dan knal je nog niet met je knieën tegen elkaar als de stoelen draaien...
Als je allebei 25° naar binnen draait hoef je je nek maar weinig te draaien om een natuurlijk gesprek te volgen.
Ligt het nu aan mij of geraken andere fabrikanten meer en meer achter op Tesla? Alle andere merken die 100% elektrische wagens aanbieden hebben problemen met levertermijnen en lijken te vergeten dat het niet zo zeer draait om de wagen, maar dat het in de toekomst meer en meer gaat gaan om de software.

Ik geef gerust toe dat een Audi E-Tron er een stuk mooier uitziet en dat de afwerking ervan ook een pak beter is dan wat Tesla tot nu toe heeft neergezet. Maar (persoonlijk) draait het daar steeds minder om denk ik.

Als je in een Tesla stapt heb je gewoon eenvoud, rust ... een kind kan bij wijze met de auto gaan rijden. De enige die ook in die buurt komt is de i3 van BMW.

Ik hoor veel mensen zeggen, waarom wil je nu een Tesla kopen, straks zijn de andere grote merken daar die toch veel meer ervaring hebben met het bouwen van wagens, dus dan is het gedaan met Tesla. Wel ik denk persoonlijk dat Tesla inderdaad nog een hele inhaalbeweging moet doen op vlak van de bouwkwaliteit en afwerking van de auto's, maar ten op zichte van de concurrentie staat Tesla een heel pak verder als het gaat om de software en ze begrijpen volgens mij veel beter waar het in de toekomst naartoe gaat gaan met de wagen. Gewoon eenvoudig, touchscreen, hier en daar misschien nog een fysieke knop of hendeltje meer niet.

Als je in een Kona, E-Tron of eNero stapt dan zie je langs binnen niet zo veel verschil met de variant die gewoon een verbrandingsmotor heeft en laat het nu dat zijn wat meer en meer mensen begint aan te spreken en waar het volgens mij in de toekomst allemaal naar toe zal gaan.

Dus ik hoop echt dat die grote fabrikanten een paar tandjes gaan bijsteken, want op deze manier gaat het nog lang duren eer er een fatsoenlijk aanbod zal zijn aan 100% elektrische wagens en blijft volgens mij Tesla nog altijd de onbetwiste nummer 1.
Dus ik hoop echt dat die grote fabrikanten een paar tandjes gaan bijsteken, want op deze manier gaat het nog lang duren eer er een fatsoenlijk aanbod zal zijn aan 100% elektrische wagens en blijft volgens mij Tesla nog altijd de onbetwiste nummer 1.
Ik blijf het zeggen. Tesla zal binnen een aanzienlijke periode niet meer in de huidige vorm bestaan. De bouwkwaliteit van Tesla's loopt ver achter op die van overige reeds bestaande merken. Tesla heeft enorme logistieke problemen die ze maar niet verholpen krijgen en hun auto's vallen uit bij bosjes. Mensen die plots een veel hogere rekening krijgen bij levering van hun auto en nog een miljoen andere problemen. Verder helpt de CEO van Tesla het bedrijf letterlijk naar de bodem. Hij mist nog een fraude gevalletje en dan is het klaar met het bedrijf.
Tesla zit op 10% van wat de VAG group nu is. En dat binnen zeer korte tijd. Met een marktaandeel van tussen de 2-3% voor dit jaar al doen ze het best goed in Nederland.

Logistieke problemen door het succes inderdaad, en daar zijn ze hard voor aan het werk om die op te gaan lossen. En die worden steeds kleiner dus dat gaat de goede kant op.

Hoe je erbij komt dat ze met bosjes uitvallen en dat je een hogere rekening krijgt dan de prijs op de offerte verbaast me en de 'miljoenen andere problemen', aangezien dat klinkklare onzin is. En als je met goede onderbouwing komt dan geef ik je graag gelijk, maar dit is gewoon klets.

Ach, hebben meerdere grotere autofabrikanten niet vaker in het nieuws gestaan wat betreft fraude? Hoe is het nu met die bedrijven?
Volg voor de lol (ja hij post daadwerkelijk grappige dingen) eens https://twitter.com/QTRResearch. Ok, een Tesla basher maar je krijgt een beeld van wat zich ook afspeelt bij Tesla gebruikers. Make of it what you will, ik ben (van wat ik lees en zie voorbij komen op onder andere social media) overtuigd dat Tesla dit niet gaat overleven. Het aandeel staat onder druk, leningen kunnen ze nog moeilijk krijgen. Geld moeten ze ophalen door aanbetalingen aan te nemen van kopers en ze sluiten plots retail winkels. Dat is gewoon een voorbode op nog meer ellende.
Ja, als je je alleen focust op de negatieve dingen, dan zal je ook bij volkswagen het idee krijgen dat het binnenkort failliet gaat. Je moet altijd naar het grote plaatje kijken en, imho, dan ziet het er ineens heel anders uit. Kijk alleen al naar de gebruikerswaardering van Tesla, die is ongekend positief.
Wat een onzin verkondig je hier zonder enige feiten.
Duitse engineers die de Tesla Model 3 uit elkaar hebben gehaald geven aan dat het een technologisch hoogstandje is. Tevens zijn de onderdelen zo gemaakt dat ze heel kosten efficiënt zijn. Praktisch alles kan Tesla goedkoper maken dan de Duitsers.

Dit hebben ze slim gedaan door o.a. de interieur simpel te houden. Less = More maar betekend ook goedkoper te produceren.
Tesla kan goedkoper de accu pakket bouwen.
Tesla loopt gigantisch voor op infotainment + technologie. Daar kan Audi nog LANG niet aan tippen.

Ja Tesla heeft problemen. Maar zoals veel aangeven is de kwaliteit bij verschillende itteretaties van de Tesla Model S en X gigantisch vooruit gegaan. Hetzelfde met de Model 3, waarvan in het begin echt grote klachten waren qua bouwkwaliteit aan de koets.

Dat zijn kneepjes die grote fabrikanten inderdaad onder de knie hebben. Maar wanneer ze dat onder de knie hebben..... Is er totaal geen concurrentie. Omdat ze batterijen kunnen leveren. Andere fabrikanten kampen met tekorten en hebben lange levertijden van 1 a 2 jaar. Tesla NIET.
Ik heb nooit in een Tesla gezeten. Wat ik eerder melde, baseer ik mijn bevindingen volledig op wat ik lees en voorbij zie komen op social media (wellicht biased). Over het aandeel Tesla en de enorme leningen die ze hebben uitstaan hoef je niet ver te zoeken https://www.ccn.com/tesla-debt-should-terrify-investors (een van de vele artikelen).
Dat met die gigantische leningen en gigantische investeringen waarbij bijna geen winst wordt gemaakt... dat is een strategie. Winst wat niet geïnvesteerd is, is dood geld. Geen winst = goed. Zolang er groei is.
Zie Amazon, die maakt ook geen winst omdat ze alles weer investeren.
Dat is gewoon een model van bedrijfsvoering.

Men ziet het als negatief dat Tesla geen winst maakt of weinig winst maakt. Maar de waarde van het aandeel gaat wel omhoog als de waarde van het bedrijf groeit, ondanks dat het bedrijf geen winst maakt.
Men denkt nog heel ouderwets dat een bedrijf winst moet maken. Dat is pure onzin.
Ik blijf het zeggen. Tesla zal binnen een aanzienlijke periode niet meer in de huidige vorm bestaan. De bouwkwaliteit van Tesla's loopt ver achter op die van overige reeds bestaande merken.
Dat is waar! Maar ik heb echt wel de indruk dat ze hier meer en meer aandacht aan gaan besteden in de toekomst.
Tesla heeft enorme logistieke problemen die ze maar niet verholpen krijgen en hun auto's vallen uit bij bosjes. Mensen die plots een veel hogere rekening krijgen bij levering van hun auto en nog een miljoen andere problemen.
Ik heb echt veel vlogs, blogs, enz gelezen van mensen die effectief een Tesla hebben. Dat de wagen ineens duurder is bij levering, daar geloof ik maar weinig van, je hebt immer een aankoopbon, dus dat is een beetje zever volgens mij.

Een miljoen ander problemen, zoals dewelke? Het feit is dat de wagen niet 100% probleemvrij is, maar je kan deze dan ook op geen enkel vlak met een ander wagen vergelijken lijkt me zo. Ook heb ik gemerkt uit vele commentaren dat ze bij Tesla echt wel open staan voor de kritiek en dat bij problemen ze "meestal" echt wel voor een goede oplossing proberen te zorgen. Natuurlijk lees je op het internet altijd de ergste verhalen.

Wat de leverproblemen betreft... dat is juist, Tesla heeft er zeer lang over gedaan om een fatsoenlijke levertermijn te halen, maar tegenwoordig heb je een model S of X binnen de 4 à 8 weken. Een Model 3 is meestal rond de 8 à 12 weken, ga maar eens langs de Kia of Audi shop en vraag daar maar eens naar de levertermijnen, ik denk dat je nog een jaartje mag wachten ofzo.
Verder helpt de CEO van Tesla het bedrijf letterlijk naar de bodem. Hij mist nog een fraude gevalletje en dan is het klaar met het bedrijf.
Als ik mij goed meen te herinneren zijn de andere grootmerken ook niet vies van een fraude gevalletje of wat sjoemelen met software. Dus of dat zoveel gaat doen weet ik niet.
De BMW i3 komt ook het meest in de buurt Qua technologie richting Tesla. Waarbij de Audi E-Tron de elektrische aandrijving gewoon ZWAAR verouderd is al tijdens de engineering ervan.

De Koreanen doen het veel beter dan de Duitsers. De Duitsers moeten zich echt diep schamen. Helemaal als je heel veel grote bedrijven in Duitsland hebt op gebiedt van converters en elektromotoren.

De elektromotoren van Tesla worden ontworpen in Griekenland nog wel. En daar kunnen Duitsers niet tegen op?

Tesla is op de volgende vlakken veel beter:
- Elektromotor is veel efficiënter.
- Converter is veel efficiënter.
- Ingebouwde oplader is veel efficiënter.
- De algehele Battery -> Wheel verliezen zijn de allerbeste op de markt.

Die duitsers bakken er gewoon helemaal niks van. Terwijl ze alle technologie wel in het land hebben. Bedrijven zoals Siemens e.d.

[Reactie gewijzigd door Immutable op 15 april 2019 18:42]

Klinkt raar dat deze eerst alleen op de Chinese markt uit komt. Wat zouden ze nu weer gesjoemeld hebben?
Dat zeuren over sjoemelsoftware is zooooo oud. Je hebt zeker niet meegekregen dat zo ongeveer elke autofabrikant zich er schuldig aan heeft gemaakt. Niet persé aan software truukjes, maar zeker gesjoemel met getallen en/of geoptimaliseerde auto’s.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 15 april 2019 14:50]

daimler heeft nog een probe aan z'n broek

Daimler is already in hot water for its alleged diesel emissions cheating, but it's about to get worse. Bild am Sonntag has learned that German regulators have discovered evidence of cheating software in roughly 60,000 GLK 220 CDI models made between 2012 and 2015.

https://www.engadget.com/...cs=_9TfkNJVZqW7zuTxV0OGWQ
Jaha, Bild am Sonntag is natuurlijk wel de TOP betrouwbare bron voor zoiets... We hebben gelachen.
Zelf snap ik niet dat de overheid zo laks heeft gereageerd. Die des betreffende VW auto's moesten eigenlijk verbeurd verklaard worden. Ze waren niet conform aan de euro-norm.
Die auto's zijn niet langer de eigendom van VW maar van particulieren. Ga je particulieren straffen voor een fout van VW? En die auto's waren perfect conform de norm te maken. En stel je gaat ze verbeurd verklaren. Wat moet de overheid met die autos dan doen?
In de US kocht VW ze nog thans terug. Er staan er al een hele hoop stof te vergaan op een vliegveld.
Dat is makkelijk te snappen: Duitsland heeft in de Europese Raad iedere vorm van sanctie geblokkeerd en aangestuurd op ruimere uitstoot normen.
Mij maakt het niet uit hoe oud iets is. Gaat mij er meer om waarom VW deze eerst in China uit brengt.
En dat heeft dus niets met sjoemel software te maken en niet alleen omdat je niet eens CO2 uitstoot hebt om mee te sjoemelen.

Soms is het gewoon marketingtechnisch slim om iets eerst in een bepaald land uit te brengen. En China is een sterk groeiende markt, daar wil je een graag een auto neerzetten. Maar de markt is enorm, dus als de vraag daar iets afneemt, is de rest van de wereld aan de beurt, lijkt me.
Omdat de chinese markt voorloopt op gebied van elektrificatie.
Klinkt raar dat deze eerst alleen op de Chinese markt uit komt
Niet zo gek. China zet (ongetwijfeld gedreven door het luchtvervuilingsprobleem in de steden) vol in op electrische auto's.
China is simpelweg de grootste afzetmarkt voor autofabrikanten al tig jaren. Daar is die keuze denk ik meer op gebaseerd.

Volgens mij krijgt men sinds 2019 en anders t.z.t. helemaal geen subsidie meer op elektrische auto's in China. Ze waren er in ieder geval mee bezig dit te stoppen.

Wel krijgt men subsidie op auto's zodat men gewoon een auto koopt ten behoeve van de economie (geldt ook voor auto's met verbrandingsmotor).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 15 april 2019 15:44]

Als je een brandstofauto in China wilt kopen moet je meedoen aan een loterij en een boel geld extra betalen, bij een elektrische auto is dat niet. Dus overheidssubsidies mogen wel afnemen, het is nog steeds goekoper en veel eenvoudiger om er een EV te kopen. Lokale overheden stimuleren EV's trouwens ook nog (met parkeerplekken, oplaadmogelijkheded e.d.).
Misschien dat daar de wetgeving "level 4" autonoom rijden toestaat?
Vast en zeker met de range. Klopt nooit, behalve bij Tesla.
Alle fabrikanten gebruiken dezelfde test cyclus voor het behalen van hun officiële bereikcijfers.
Klopt maar de WLTP is nog niet zo goed als het Amerikaanse EPA test.
Als je kijkt naar elektrische auto's die uitgekomen zijn in Europa & USA zie je vaak dat de EPA test veel accurater is dan de WLTP.

Daarom is het advies ook om naar de EPA test resultaten te kijken als die er zijn. Niet naar de WLTP welke een compromis is tussen de VW schandaal en de EU. En niet volledig correct is.
Ja het is een stuk beter als gigantische leugens van het NEDC.

EPA = meest betrouwbare meting op dit moment.
EPA = meest betrouwbare meting op dit moment.
Of je neemt de officiële cijfers en trekt er 25% af in de zomer, 30% in de winter?
Ja, inderdaad, ik geloof er ook helemaal niets van! Ze zeggen dat dit ding 0,0 CO2 uitstoot heeft!
/s
leuk maar de normale man/vrouw kan dit niet betalen { alle elektrische automodellen }.
je krijgt straks dat de lage klas de lul zijn met tax/enz { de werkende moter van NL )
Er komen in heel rap tempo betaalbare modellen aan, dat is de manier waarop dit werkt. Als je de prijsontwikkelingen over de afgelopen paar jaar ziet, dan gebeuren er twee dingen: de eerste modellen komen tweedehands beschikbaar en er worden goedkopere modellen gemaakt.
Ik snap dat je ontzettend graag een elektrische auto wil, maar je zult nog even moeten wachten....
Tis niet dat ik het wil! Als je de prijzen ziet(tanken)en de rest...sta ik voor jan lul te werken!
Salarissen zijn niet tot weinig gestegen vanaf 2008.
Vervolgens is alles duurder!!
En dan nog de maffiabazen in Den Haag.
En dat brussel gegraai enz.
Ik zal vast nog moeten wennen aan die "elektrische looks"

Ik vind die "kaalheid" maar niets.

Lijkt net op sommige Audi's op deze manier. Ook zo clean van binnen. Je moet er maar van houden.
Het uiterlijk van een auto wordt volgens mij maar in beperkte mate gedicteerd door de aandrijflijn. Ik denk dus dat deze ontwerpen veel meer weergeven waar de ontwerpers denken dat we heen gaan en dat het weinig te maken heeft met het feit dat deze auto's elektrisch zijn.
Het feit dat al die auto's van de lelijke dichte grote bumpers hebben en geen gril heeft daar volgens mij wel degelijk mee te maken.

Een Kia en Hyundai doen het wel normaal. Dus dat kan prima
Daar heb je een punt, bij een elektrische auto is stroomlijn (nog) van veel meer belang dan bij een brandstofauto en een dichte grille helpt daarbij.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True