Toyota kondigt Android Auto-ondersteuning aan voor zes modellen

Toyota heeft bekendgemaakt dat het Android Auto gaat ondersteunen. In een eerste fase zal Googles besturingssysteem voor infotainmentsystemen geïntegreerd worden in zes modellen. Tot voor kort was Toyota sterk gekant tegen Android Auto.

Android Auto komt binnenkort naar de Toyota Aygo 2018, de Europese versie van de Yaris 2019 en vier modellen voor 2020 die vooral voor de Amerikaanse markt bestemd zijn: de Toyota 4Runner, Sequoia, Tacoma en Tundra. Toyota is een van de laatste grote autofabrikanten die met ondersteuning voor Android Auto komt.

Ook met de integratie van Apple CarPlay waren de Japanners erg laat: het bedrijf kondigde pas in januari vorig jaar de eerste auto met CarPlay-ondersteuning aan, de Avalon 2019. Naderhand werden meer Toyota's met Apples systeem uitgerust en CarPlay zal volgens The Verge ook beschikbaar zijn op de zes modellen die Android Auto krijgen.

Toyota heeft zich lange tijd verzet tegen de integratie van de besturingssystemen van Google en Apple. Om weerstand te bieden tegen de techreuzen werkte de autofabrikant aan een eigen systeem, dat gebaseerd was op de SmartDeviceLink-technologie van Ford. Toyota bleef daardoor achter bij vrijwel alle andere grote automerken, die wel ondersteuning bieden voor Android Auto, CarPlay of allebei.

In september sloot Google nog een deal met de alliantie die bestaat uit Renault, Nissan en Mitsubishi, om Android Auto native in te bouwen in dashboards. Dat systeem, Android Automotive genaamd, zou dit jaar nog moeten debuteren in de elektrische Polestar 2 van Volvo.

Android Auto is in Nederland en België officieel nog niet beschikbaar, maar kan al wel gebruikt worden door het op een smartphone te installeren via een site als APK Mirror.

Android Auto

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

08-02-2019 • 11:19

124

Reacties (124)

124
123
53
6
0
67
Wijzig sortering
Wat mij persoonlijk heerlijk lijkt (ben een noob op dit gebied)

Heb zelf net een nieuwe Jeep Renegade gekocht. En daar zit een ingeboude TomTom navigatie in.
Ik heb hem nu ~6 maanden en de kaarten lopen hopeloos achter, zelfs Amsterdam ring mist grotendeels!

Als je Android Auto (of Apple Auto) gebruikt, neem ik aan dat je in feite altijd up2date kaarten hebt?
Anoniem: 1120091 @DutchKevv8 februari 2019 11:37
Op een uConnect (fiat / jeep / alfa / abarth / dodge / chrysler) zonder carplay kan carplay achteraf softwarematig worden geactiveerd.
Dat meen je?? Bestaat een manual activatie toevallig ook voor Android Automotive?? Heb geen IPhone
Volgens mij wel.
Ik heb een keer een voorloop auto gehad (Skoda) daarin zag je al in de menu overzichten een melding van de ondersteuning, maar deze moest dan geactiveerd worden.

Ik weet overigens niet of dit altijd het geval is. Ik weet niet of er ook hardware modules aanwezig moeten zijn om dit te ondersteunen
U mijnheer, heeft mij nieuwe hoop gebracht. Ik ga er het weekend eens even mee aan de slag
Met nieuwe Jeep renegade bedoel je neem ik aan een 2e handse (als in nieuw voor jou)? Want alle nieuwe worden gewoon geleverd met Carplay.
Nope nieuw. Heb m wel iets langer al, misschien 8-9 maanden. Wellicht dat er carplay opzit maar nooit wat van gemerkt gezien ik een Nokia heb. Zie gewoon de uconnect interface

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 22 juli 2024 21:56]

Ah oke dat verklaart het! Volgens mij bevatten ze alleen Apple Carplay, geen Android auto geval. Ik heb zelf vorig jaar een range rover evoque nieuw gekocht, maar helaas ook geen carplay of iets. Komt ook waarschijnlijk omdat dit model inmiddels al 10 jaar ofzo mee gaat.
Geen idee of dit voor EU modellen werkt, maar ik zou zeggen, probeer het eens:

(check de video)
https://www.driveuconnect.com/support/software-update.html
Ik was dit ook voor mijn Skoda aan het uitzoeken. Uiteindelijk afgehaakt omdat het 250 euro kost. Als het mijn eigen auto was zou ik het prima vinden maar het betreft een lease wagen, dus vind ik het zonde om daar zelf geld in te investeren.
Anoniem: 1120091 @DutchKevv8 februari 2019 12:12
Ja, maar je uConnect moet wel compatibel zijn met Android Auto. De modellen na 2017 zijn dat volgens mij.
Weet je toevallig wat het kost ? De meeste rekenen flink.
Anoniem: 1120091 @6291108 februari 2019 12:08
Ik heb €50 betaald. Het is gewoon een kwestie van software updaten, de reden dat het meer kost is a) marge en b) licentie.
Er zijn een aantal merken die 2000 euro rekenen. BMW incasseert 80 euro per jaar aan licentie fee.
Werkelijk waar ... je betaalt bij Sygic €20 voor wereldwijde dekking en lifetime (kaart)updates.
Ik werk er al jaren mee, het werkt prima (er zullen vast dingen niet perfect werken, maar dat is volgens mij met elk merk navigatie). Afgelopen zomer een rondreis gemaakt door Kroatië en omliggende landen, elk hotel van tevoren als bekende plek ingegeven.
Volgens mij is ook het ook al jaren zo dat de navigatie op Duitse modellen gewild zijn. Daarom heb ik liever navigatie op de telefoon. Wél met een houder die je op/aan het dashboard bevestigt en dus geen kringen achterlaat op het raam ;-).
Je moet de houder ook gewoon op de voorruit laten zitten... ;)

Verder mee eens, de autonavigatie kan bij lange na niet tegen de smartphone op. Qua hardware is de autonavigatie bij aankoop al verouderd. Updates zijn peperduur en/of stoppen na 4 jaar.

Als er geen vernieuwbare hardware in de auto komt, dan wordt het helemaal niks. Een EV gaat nog veel langer mee dan de huidige auto's. Zit je straks met navigatie van 15 jaar oud....
Er zijn een aantal merken die 2000 euro rekenen. BMW incasseert 80 euro per jaar aan licentie fee.
Dat las ik laatst ook, gaat nergens over. Waarom kunnen kleinere merken het gewoon gratis doen (m.u.v. een hardware aanpassing), en vragen de dure merken een abonnementsdienst voor, terwijl CarPlay volledig op je eigen telefoon afspeelt, en dus niet via BMW of wie dan ook.
200-300 euro geloof ik. Maar ik moet zeggen, dat zou ik er meteen voor over hebben. Ik vind het heerlijk werken.
(Geheel off-topic, ik weet het, sorry) Weet je toevallig of dit ook kan op een Dodge RAM 1500 uit 2015? Ik heb al even op internet zitten zoeken maar ik kon er niet echt iets over vinden.

Sowieso lijkt zo'n systeem me altijd veiliger dan een telefoon met een zuignap naast je scherm hangen...
Hangt van je hardware af. Volgens mij geld het voor de gehele fiat group (en dus Dodge) dat het pas vanaf 2017 is.
Yup mijn polo heeft carplay (en ook android auto maar heb zelf een iPhone). Gewoon met apple of google maps alles up to date, meldingen van files en geen periodieke kosten om te updaten.

Qua dat is het verdien model van navigatie systemen inbouwen en periodieke updates (voor beide een belachelijke bedrag) echt zwaar achterhaald.

Wel beetje stom is dat carplay pas bij enkele modellen ook draadloos werkt,.. Heb je een draadloos laden punt in je auto en heb je nog steeds een kabel nodig omdat het blijkbaar te duur was om er een wifi module bij te prikken...

[Reactie gewijzigd door SRI op 22 juli 2024 21:56]

Wel beetje stom is dat carplay pas bij enkele modellen ook draadloos werkt,.. Heb je een draadloos laden punt in je auto en heb je nog steeds een kabel nodig omdat het blijkbaar te duur was om er een wifi module bij te prikken...
Lastig om dit CarPlay te verwijten. Het zijn de fabrikanten die dit niet interessant vinden. Zit zelf te denken om mijn Mazda (2019, en géén CarPlay) te laten utbreiden met CarPlay, alleen al voor FlitsMeister enz.
Koop een 3rd party radio met carplay.
Ja want dat is ook echt realistisch in de moderne auto's waar vaak niet eens een mogelijkheid zit om de ingebouwde radio te vervangen. We leven niet meer in de jaren 90 vrees ik. ;)
De Chinezen hebben toch voor heel wat merken/modellen Android gps systemen die naadloos integreren in de wagen.
Akkoord, de afwerking is niet zo goed... Maar het kan wel.
Gebruik zo'n Chinees al jaren.
Keurig op maat en uitvoering passend in het dashboard.
En dan in combinatie met Sygic
En iedere andere app die je maar wil installeren.
Geen vastlopers? Reboots? Security updates zal je wel niet mogen verwachten zeker.
Had het overlaatst gezien, maar durf niet zo goed. Niet dat de ingebouwde TomTom zo fantastisch stabiel is :/
Meeste telefoons hebben prima GPS/navigatie.
Verbruik van navigatie is enkele MB’s per rit en werkt in veel gevallen zelfs helemaal off-line.

Navigatie in je auto is net als verzekeringen die je eigenlijk niet nodig hebt.
Niet helemaal mee eens. Ik heb een ingebouwd touchscreen, en 3 jaar gratis updates. Sindsdien nooit meer de telefoon gebruikt voor navigatie.

Dat hebben ze bij Mazda prima voor elkaar. Al heeft BMW dit helemaal goed voor elkaar, ik had toen een BMW 5-serie uit 2005, die kreeg vorig jaar zelfs nog de 2018 update. Zo'n lange update duur vind ik erg netjes gezien de Franse merken die het beduidend minder doen. (Bron: mijn vader met zijn Peugeot, navigatie was na 2 jaar al waardeloos)
Maar als de kaarten up2date zijn stoor ik mij mateloos aan de trage user interface, het niet op kunnen zoeken van landmarkers tenzij ze in de (verouderde) database staan, of het kunnen navigeren op basis van een afspraak in je agenda.
Hoezo? Ik ga het bij deze auto niet aftermarket doen, de wagen is een maand oud. Kan voor 300 euro de USB module laten veranderden zodat ik gewoon officieel CarPlay heb. Het is eigenlijk een optie achteraf.

Mijn verbazing was echter dat ik een auto van 2019 heb die wel compatibel is, maar waar het niet standaard in zit.
Ik heb hier pas naar zitten kijken – vooral omdat FM-zenders worden vervangen door DAB+ en dat zou je kunnen oplossen door via je telefoon radio te luisteren. En dan gelijk handsfree bellen meenemen en misschien nog een paar eigentijdse snufjes die mijn Celica uit 2002 nog niet heeft.

Wel heb je het dan al gauw over meer dan € 400.

Wel onaantrekkelijk duur in vergelijking met gewoon een DAB+ radio met bluetooth. Die heb je al voor € 100.
Het is mooi als het überhaupt kan. Ik hoor van diverse collega's met nog geen jaar oude auto's dat de versie die nu in de showroom staat met Carplay geleverd kan worden, maar hun auto niet geschikt te maken is omdat er blijkbaar een jaar geleden nog geen rekening mee gehouden is en het een hardwarematige aanpassing vereist. Lekker dan... zit je nog 3 jaar aan je leasecontract vast.
Ik kan in feite een nieuwe officiële USB module erin laten zetten voor 300+ euro (of zelf doen met materiaal), en dan heb je gewoon legitieme CarPlay zoals de autos die het standaard hebben, dit ook hebben. Dus de auto is wel voorbereid, maar wordt natuurlijk weer extra geld voor gevraagd.

Een voordeel hiervan, elke Mazda met MZD connect (vanaf 2014 oid, afhankelijk van model), kan deze officiële upgrade laten uitvoeren.
Dat klinkt goed. Het ligt er even aan hoe lang je nog je auto van plan zou zijn te rijden, maar als dat 3+ jaar is, lijkt me dit een no-brainer voor die pakweg € 300. Tenzij het lease is en je zelf voor die upgrade moet opdraven, dan zou ik het waarschijnlijk ook niet doen.
Daarom twijfel ik. Het is een lease, en ik krijg elk jaar rond de jaarwisseling een hagelnieuwe auto... Wellicht dat ik dit jaar nog even wacht, en dan eind van het jaar eens bij de dealer ga zeuren om CarPlay. (Het is immers voor hun weer nuttig om de auto mét CarPlay als jonge occasion te verkopen.)
Ik verwijt het ook de fabrikanten. Ik weet alleen niet of het is dat het eerst bedraad was omdat het nog niet geschikt gemaakt was door apple of dat fabrikanten graag wat bespaarde door geen wifi module erbij te prikken.
CarPlay is jaren geleden al begonnen met enkel bedraad inderdaad. Toen was een inductie oplader voor telefoons in auto's nog niet beschikbaar. Draadloos is dus eigenlijk een nieuwe feature.
draadloos laden, ik gebruik al jaren mijn telefoon voor navigatie (nee niet de xr jaren maar daarvoor me 8+, me 7 en me 6) en die kunnen prima een stuk navigatie aan zonder dat de batterij leeg was. Dus voor die ritjes was het voor mij prima geweest als het instappen en navigeren maar was geweest. Net zoals als dat ik geen navigatie nodig had maar alleen muziek wou spelen.
draadloos laden, ik gebruik al jaren mijn telefoon voor navigatie (nee niet de xr jaren maar daarvoor me 8+, me 7 en me 6) en die kunnen prima een stuk navigatie aan zonder dat de batterij leeg was. Dus voor die ritjes was het voor mij prima geweest als het instappen en navigeren maar was geweest. Net zoals als dat ik geen navigatie nodig had maar alleen muziek wou spelen.
Dit gaat ook voornamelijk over wireless CarPlay. Dat is een stuk zwaarder dan enkel navigeren. Je telefoon stuurt de volledige CarPlay aan, niet alleen navigatie, maar ook alles wat je infotainment systeem realtime moet laten zien. Dus navigatie én de rest. Dan is het wel wenselijk om iets van opladen te hebben, de gemakkelijkste weg is dan even kabeltje inprikken, en je kunt alles met CarPlay te doen + je komt aan met een volle accu.
Hier ook een Mazda. De CarPlay upgrade is elke euro waard, al moet je een hack toepassen om rijdend het touchscreen te kunnen gebruiken. Standaard moet je rijdend het controlewiel gebruiken.
Hier ook een Mazda. De CarPlay upgrade is elke euro waard, al moet je een hack toepassen om rijdend het touchscreen te kunnen gebruiken. Standaard moet je rijdend het controlewiel gebruiken.
Wat ook veiliger is omdat je die blind bediend... Maar dat ter zijde. Ik ga geen hacks toepassen, heb een lease wagen, rond de jaarwisseling krijg ik elk jaar een nieuw wagen, dat is wat mij tegenhoud om CarPlay te laten installeren. Eind van t jaar vraag ik gewoon om een wagen waar het al in zit, kunnen ze toch wel weer extra marge vragen zodra ze de auto particulier verkopen.
Waarom zou je een draadloze willen? Dan trekt 'ie je batterij leeg i.p.v. dat er wordt opgeladen. Ik was initieel ook een beetje jaloers op de modellen met draadloos, maar als je er over nadenkt slaat het echt nergens op. Het zou alleen bij een telefoon die draadloos kan opladen uit kunnen maken (of je koopt een hoes met draadloos opladen), maar dat zie ik ook niet echt doorbreken in de markt, en dan verlies je de interactie met je telefoon, die soms nog noodzakelijk is. Mijn telefoon hangt dus naast m'n scherm d.m.v. deze houder. En lekker gewoon aan de kabel. Heb er nul bezwaren tegen.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 juli 2024 21:56]

In mijn polo heb ik een draadloos lader dus dat is prima laden zonder kabel (tevens houdt mijn iphone xr het makkelijk uit).

Ik vind het vooral stom dat ze dus een auto leveren met carplay en dan als optie een qi lader hebben en dan vervolgens je dan nog steeds met een kabel moet gaan kloten.

Maar dat is ook voor mijn lease auto, mijn eigen auto is ook gewoon drie euro zuignap van de action en klaar =)
Mja, wat ik al zeg..ik heb het idee dat de QI lader helemaal niet echt hard door breekt.
Ik vind het best makkelijk. Reed onlangs in de Audi Q7 (2018), deze heeft een Qi lader, daar leg ik m'n telefoon in, deze wordt opgeladen, is ondertussen met Bluetooth verbonden voor muziek en bellen, en je telefoon ligt verder uit zicht. 3 factoren die het veiliger maken.
Ja, absoluut ideaal, maar nogmaals, oudere (telefoon) modellen hebben die QI lader, maar nieuwere modellen soms weer niet. Dat suggereert dat het niet echt doorbreekt.

Ik heb het ook in m'n auto, maar moet dan wel weer het kabeltje gebruiken voor Carplay (beetje jmrrr) en had dat ook liever gehad, maar als QI niet doorzet, om wat voor reden dan ook (misschien zijn "mobiele" QI laders niet bruikbaar of bekend genoeg? Of misschien is het, omdat je toch vaak even een kabeltje leent van een collega?), dan is draadloos zónder QI eigenlijk een beetje pointless. Dus als je draadloos Apple Carplay of Android Auto hebt, dan móet eigenlijk die QI lader er in zitten en moet je een telefoon met op z'n minst een QI hoesje hebben.

Voor de duidelijkheid, Bluetooth muziek en bellen werken uiteraard wel, maar als je in het oosten van Utrecht werkt en je moet neer het verre westen, dan variëren de routes dagelijks i.v.m. files, dus ik gebruik Carplay voor m'n google maps.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 22 juli 2024 21:56]

Ik snap je punt volkomen hoor. Qi laden en dan CarPlay bekabeld aansluiten is nutteloos omdat je dan toch al via de kabel laad. Het is ook niet een beperking van CarPlay, maar de fabrikanten die het gewoon niet implementeren, maar wel meegaan met de Qi boot.

Als elke fabrikant standaard Qi implementeert, en wireless CarPlay met kabel als optie voor oudere iPhones, dan zijn we er al. Maar helaas blijft het altijd een probleem; consistentie over de markt.
Ik heb er eentje in mijn passat, maar daar past mijn telefoon dus niet op :(
Anoniem: 310408 @SRI8 februari 2019 12:32
Qua dat is het verdien model van navigatie systemen inbouwen en periodieke updates (voor beide een belachelijke bedrag) echt zwaar achterhaald.
Wel het bijwerken van kaarten is een krankzinnig dure aangelegenheid dus ergens moet er een verdienmodel zitten. Bij Apple betaal je dat voor een groot deel door de hogere aanschafkosten. Ik weet niet of dat een beter of minder goed verdienmodel is.
Maar je kan ook kiezen voor een goedkope android telefoon met google maps. Dan betaal je weer een beetje met je privacy maar ach het is altijd kiezen of delen. Die telefoon heb ik toch al. Heb dan niet echt behoefte aan 'dubbele' kosten vanwege je dure telefoon en dure updates voor je auto.
Dat ben ik niet met je eens. Op navigatiesystemen na (dus niet de kaarten zelf, maar alles daar overheen, incl. evt. hardware) zijn kaarten altijd gratis in de directe zin: Google, Apple, Bing, Here, OpenStreetMap zijn allemaal 100% gratis te gebruiken en de navigatie apps zoals Waze en Here vragen ook geen geld voor de basisfunctionaliteit.

Tuurlijk, kaarten moeten bijgewerkt worden en dat doen mensen en AI die daarvoor betaald worden en/of resources kosten, maar de autofabrikanten hebben zelf ooit voor dit belachelijke model gekozen.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik bij mijn dealer eens nagevraagd heb waarom het zo duur is en daar kreeg ik te horen dat het SD-kaartje aan de auto gekoppeld staat en dus niet simpelweg een swap is (om kopietjes tegen te gaan) en daarom veel arbeid kost en de auto 1,5 uur aan het updaten is. 1,5 uur dat ze op die plek geen andere auto kunnen neerzetten en daar nuttigere dingen aan kunnen doen zoals onderhoud of reparatie. Vandaar dat het zo'n € 150 kost. Vind ik logisch, maar desondanks zeg ik dan: ik houd het wel bij mijn smartphone die altijd up-to-date is.
Ik heb ook een 2018 Polo. Draadloos opladen er uit gelaten vanwege die reden. Ik heb ook geen navigatie apart er in. USB C kabel en klaar. Je zou wellicht verwachten dat Bluetooth snel genoeg is. Hopelijk kunnen we daar in de toekomst gebruik van maken. Tot die tijd is het kabeltje aansluiten, even wachten en spotify aan.

Wat ik wel mis, zijn bepaalde commando's. Je kunt het nieuws starten maar niet stoppen bv. Ik heb begrepen dat dat meer te maken heeft met de taalondersteuning. Dus Google moet maar eens opschieten met AA in NL :Y)
Bluetooth is niet echt snel genoeg, maar wat ze nu dus doen is dat hij een handshake via bluetooth doet en daarna overschakelt op een wifi netwerkje. Maar dan moet dat dus wel ondersteund worden.

Kan het natuurlijk fout hebben maar ik zal er niet vanuit gaan dat ze opeens een update uitbrengen en je dan via bluetooth wireless kan verbinden...
Mag ik vragen welke polo je hebt, zeker de nieuwste?
Ik heb polo van 2013 met ingebouwde naviegatie en wil graag applecarplay hebben, weet iemand goedkope manier?
Double DIN Carplay compatibele head unit, vooral voor VW zijn er veel modellen die naadloos kunnen in gebouwd worden.
Die van mij is van 2018 dus ik zou het niet weten.
Als het met een kabel goed werkt lijkt me dat alleszins acceptabel.
Ik heb ervaring met drie auto's die mirrorlink hebben en dat is totaal zinloos gebleken.
De ene telefoon maakte verbinding maar deelt verder niks, de andere wordt gezien maar is incompatible. Versie verschil en slecht ondersteund.
Nu maar bidden dat android auto dat beter gaat doen...
Dat is omdat de fabrikanten je helemaal uit willen melken. Met Android Auto of CarPlay kunnen ze je niets in rekening brengen voor de vaak 2+ jaar oude kaarten die je jaarlijks kunt aanschaffen voor bedragen waar je ook PND's voor kunt kopen.

Ik heb geen problemen met betalen voor kaartupdates, mits het een redelijk bedrag betreft en de kaarten up-to-date zijn. Zo heb ik nog steeds een abonnement op TomTom's mobiele app, simpelweg omdat hun interface met afstand de fijnste is tijdens het rijden. Overzichtelijk en tóch veel informatie op het scherm (snelheidslimieten, verkeer). Dat kost €20 per jaar en de kaarten lopen over het algemeen nauwelijks achter op de actuele situatie.

Vervolgens rijd ik in een BMW uit 2014 met een cataloguswaarde van zo'n €65k, waar je €59 moet betalen voor "12 maanden aan updates". In de praktijk betekent dat dat je sowieso één keer kunt updaten en met een beetje geluk nog een 2e keer, als je het goed timed. Want meer updates doet BMW niet voor het systeem in mijn auto (indertijd de duurste variant bij mijn weten). Wil ik dan ook nog verkeersinformatie? Dat is nog eens €69 per jaar (€55,20 de eerste keer). De kwaliteit van de kaarten is ook bedroevend slecht. Ik heb onlangs een nieuwe update kunnen installeren en deze kaarten zijn toch een jaar oud gok ik.
En dat "leegmelken" wordt met Android Auto en Apple CarPlay enkel naar andere bedrijven verplaatst. Want als iets gratis is, ben jij vaak het product. Dan gaat het vaak niet om geld, maar om je data. Het heeft ook even geduurd voordat Apple bijvoorbeeld Flitsmeister als navigatie-app toe stond op CarPlay. Google laat daarentegen nog steeds geen andere navigatie apps toe tot Android Auto. Want zo lang iedereen Maps of Waze gebruikt, kunnen ze nog bij je data.

Begrijp me niet verkeerd, ik juich Android Auto en Apple CarPlay alleen maar toe, maar er zijn nog wel stappen te zetten. Zo kan de spraakbesturing en integratie met de auto beter, maar zijn er ook stappen ye zetten qua gebruiksvriendelijkheid en performance.
Helemaal waar. Google en Apple zijn tergend traag met AA/CP, uitgerekend navigatie had al veel eerder opengezet moeten worden. Juist zoiets als TomTom's app zou mijn voorkeur hebben, omdat dat offline werkt (m.u.v. verkeersinformatie).

Als puntje bij paaltje komt laat ik echter liever Google weten waar ik naar toe ga, dan dat ik bakken met geld uitgeef aan een systeem dat vanaf dag 1 al achterhaald is. De meeste autofabrikanten updaten de software in hun auto's ook nooit; dus ook al doen ze iets nieuws een jaar nadat je een auto aanschaft, de kans dat jij dat dan kunt krijgen is heel klein.

Wat ik nog veel erger vind is dat het bij de meeste merken verdomd lastig is om aftermarket oplossingen in te bouwen, als het überhaupt al kan. Als het kan gaat het meestal ten koste van functionaliteit met betrekking tot de bediening van de auto, of je moet "schakelen" tussen twee systemen.

Ik had in m'n vorige auto (Golf 5) een Chinese Android headunit zitten van zo'n €350. In de doos: een achteruitrijcamera, een GPS ontvanger, interface voor de stuurwielbediening, twee kabelbomen + twee verschillende adapters om de dubbele antenne van de auto aan te sluiten (was afhankelijk van bouwmaand) en uiteraard de unit zelf, die ook twee USB aansluitingen én twee micro-SD slots had. Nooit problemen mee gehad (en elke 2-3 maanden wel een firmware update beschikbaar), interface was soepel en als ik wilde zou ik er ook nog een LTE modem of DAB+ ontvanger op aan kunnen sluiten. En natuurlijk eender welke app gebruiken die ik wilde. Als de Chinezen dat klaar kunnen spelen kan ik niet anders dan teleurgesteld kijken naar de automerken die 4 cijfers rekenen voor hun "pro" of "business" systemen...of de Pioneers van deze wereld die wellicht een paar honderd euro daaronder zitten (maar vervolgens moet je de kabelbomen en overige aansluitingen nog los aanschaffen), maar hun trage interfaces ook nauwelijks updaten.

Nee, laat me dan maar lekker m'n locatie aan Google doorgeven. Dan heb ik tenminste een werkend systeem :)

[Reactie gewijzigd door Werelds op 22 juli 2024 21:56]

Fair enough. Zeker als het een bewuste keuze is. Ik vraag me alleen af of de gemiddelde consument daarbij ook en bewuste keuze maak.

Overigens moet ik zeggen dat mijn ervaringen met Volkswagen (Golf 7, Gold 8) en Volvo (V40) dusdanig zijn dat ik gratis met enige regelmaat updates voor de navigatie kon downloaden en nooit echt last gehad heb van "oude" kaarten. Daarbij de kanttekening dat ik het goed getroffen heb wat betreft moderne auto's met een goed navigatiesysteem er in.

In huurauto's in de US weet ik niet beter dan dat het Android Auto in zit (ik pak dus ook nooit een Toyota...). Inpluggen, op 'Accept' klikken en rijden maar. Het gemak is nog nooit zo groot geweest,
Mja, mijn Golf was een stukje ouder, dus die had alleen het oude RNS systeem, vandaar dat Chinese ding. Achteraf een hele goede keuze geweest :)

Als BMW me de mogelijkheid bood, zou ik graag betalen voor Android Auto, maar zoals het er nu voor staat zullen zij (zo'n beetje als enige..) nooit AA aanbieden. Zelfs als ze het wel gaan doen zullen zij het zeker weten niet voor oudere modellen doen.En dan is het de vraag of het überhaupt te retrofitten is...
Doet Google maps niet precies hetzelfde? Maximum snelheid en verkeer? Sterker nog, Google Maps heeft eigenlijk altijd gelijk.
Verkeer wel, maximum snelheid volgens mij niet (is me nooit opgevallen op m'n telefoon). Wellicht via Android Auto wel? Helaas geen hands-on ervaring mee :P
Ik gebruik iPhone Apple Carplay. Ik zal vanmiddag nog eens kijken. M'n auto heeft verkeersbordherkenning, dus het kan zijn dat ik dingen door elkaar haal.
Maximum snelheid heb ik nog niet gezien, zag wel dit voorbij komen tijdje terug:
nieuws: Google Maps test waarschuwingen voor flitsers

Zou ook al helpen.
Je hebt gelijk, is inderdaad niet zichtbaar in beeld. Ik heb Waze dan weer niet getest vandaag, maar Google Maps heeft geen verkeersborden.
ik gebruik al paar jaar android auto in opel astra, en je kan al geruime tijd kiezen tussen waze en maps.
Bij Waze heb je en max snelheid, en drukt verkeer, en flitscamera's
I know, maar je kunt op hetzelfde device terwijl je navigeert ook switchen en dan nemen ze de route van elkaar over. Dat vond ik zelf wel tof. Verder voegt het weinig toe :-)
Er zijn merken waar de map updates gewoon gratis te downloaden en instaleren zijn. Zoals het gewoon zou moeten.
Want je betaald al genoeg voor het navigatie systeem. maar de zogenaamde premium merken die houden inderdaad van het uitmelken.

Vind het trouwens apart dat bij BMW de kaarten zo oud zijn, waren hun niet onderdeel van de groep merken die Here gekocht hebben?
Yep, Audi, Daimler en BMW. Dat was in augustus 2015.
Dan neem ik aan dat hun eerste zet was om alle kwaliteit waar ze voor betaald hebben eruit te halen en de hele aankoop min of meer onnodig te makken?
Ze hebben er volgens mij nooit echt iets mee gedaan. Audi wel. Mercedes (sorry, Daimler :P) weet ik niet.
Maar, dat is toch onacceptabel? Wat zegt de dealer ervan?
Zoals @gabba25 ook al zegt, dat is een zeer koude kermis... Ben toevallig 2-3 weken terug bij de garage geweest om een software update, en uiteraard gevraagd of ze de navigatie ook meteen wouden updaten. Daarbij werd ik vriendelijk doorverwezen naar TomTom update service (m.a.w., dokken). Vind het ook erg slecht gezien het gaat om een nieuwe auto
Als ik het goed zeg, is Renault Ford er een keer voor voor de rechter gesleept en de zaak verloren omdat 2018 auto's met kaarten uit 2015 geleverd werden. Er waren wel nieuwere kaarten beschikbaar, maar daar moest dan voor betaald worden, wat inderdaad belachelijk is.

Kijk, als het systeem nu eenmaal zo is dat je na een jaar je kaarten wilt bijwerken en dat geld kost, snap ik en is gewoon een keuze van de berijder. Je kan ook immers altijd een telefoonhouder kopen en via je telefoon navigeren. Maar een nieuwe auto die al met verouderde kaarten geleverd wordt is onacceptabel, temeer het vrijwel altijd een optie is die in een duurdere uitvoering of pakket zit waar je dus gewoon voor betaalt.

Edit: het was Ford. Bron.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 22 juli 2024 21:56]

Dat laat zich raden: update installeren a 200 euro, zonder garantie dat de update ook daadwerkelijk werkt... Bij mijn vriendin haar Auris zijn de kaarten al meerdere keren geupdate voor astronomische bedragen, maar nog staan veel wegen er niet op of rij je in het weiland. Echt compleet hopeloos.
en toch heeft zij meerdere keren de kaarten geupdate... Als jullie zo overtuigd zijn van de rukkwaliteit, waarom laat je je dan toch inpakken? Als niemand zou updaten omdat t ruk is wordt er misschien wat aan gedaan (zoals carplay of android auto toelaten in toekomstige modellen, zoals toyota, de fabrikant van je vriendins auris nu doet). Als mijn garagehouder me vraagt of ik wil updaten lach ik 'm in z'n gezicht uit. "nee joh, ik heb een mobiel". Hij begrijpt acuut wat 't inhoudt. Ik zoek een auto met 6+ inch scherm omdat ik dan weet dat er plek is voor mijn telefoon in het dashboard, zoals ik een cd-speler in de auto wil omdat ik m'n telefoon kan plaatsen op de uitstekende cd...
Klopt, je hebt via Android Auto toegang tot Maps/Waze.
Ik heb net m'n VW T-Roc binnen. Integratie met in dit geval Apple Carplay is echt naadloos. Ik kan switchen tussen Waze en Google Maps en dan neemt GM bijv. de Waze navigatie over (dit zal een feature tussen beide applicaties zijn, aangezien ze in feite één systeem zijn, maar alsnog prettig om te hebben) en Google Maps is altijd up to date, inclusief verkeerssituaties.

Ik ken de route uit m'n hoofd, maar reis dagelijks met Google Maps aan, puur om altijd de snelste route te hebben.
Makkelijkste oplossing: Niet meer naar Amsterdam.
Je moet dan wel Google Maps of een andere navigatie app (die Android Auto/Apple Carplay ondersteunt) gebruiken. Android Auto of Apple CarPlay zelf is geen navigatie enkel een interface.
Er komen elke 3 maanden nieuwe kaarten uit volgens de tomtom website voor dit systeem, maar die moet je natuurlijk wel zelf updaten dan he ;)

Ik vond zelf android auto erg beperkt in functionaliteit, kan zijn dat ze ondertussen meer kunnen, maar had het toen getest in een rlink 1 systeem, en dan is het standaard systeem toch een stuk beter.
Anoniem: 1180086 @DutchKevv10 februari 2019 12:12
Ik rijd met een asx en deze heeft androidauto en ja steeds bijgewerkt, alleen was ik een keer in Duitsland en wilde ik de route naar huis inbrengen en wilde het niet werken terwijl de route wel op de telefoon stond. Ik had hem pas en denk dat ik iets niet goed heb ingevoerd.
Tja, mijn vriendin heeft een Skoda met Android Auto. Skoda maakt reclame dat ze dat hebben maar Android Auto wordt niet ondersteund in Belgie (denk Nederland ook niet). De enige oplossing is om het te sideloaden maar dan krijg je niet automatisch updates.

Foei Google.
Is dat Foei Google? denk eerder dat het Foei Skoda is.
Neen, foei Google. Is niet beschikbaar in de play store voor Belgie.

https://play.google.com/s...n.gearhead&utm_source=adc

[Reactie gewijzigd door deneys op 22 juli 2024 21:56]

Beide foei. De een heeft het niet in NL en BE beschikbaar, de ander adverteert over software die hier niet (officieel) beschikbaar is.
Ik heb zelf ook een Skoda met Android Auto. Inderdaad moet ik buiten google om Android Auto app installeren maar daarmee werkt het wel in nederland (importeur PON).
De app niet via de play store is lastig omdat er soms incompatible updates zijn die ik mis. Soms werkt AA niet meer omdat er een 'sub' app zoals Maps een interface wijziging heeft waar ik pas achter kom als ik onderweg ben. Dan via een update AA updaten is me dan te veel gedoe waardoor ik weer switch naar interne navi / telefoon in houder voor me.

Zou handig zijn als Android Auto via de Play Store onderhouden kan worden
En ik had nog wel interesse in de Toyota Corolla! Dit soort zaken moest ik nog even nakijken, maar Android Auto werkt zo fijn en geïntegreerd dat ik niet meer zonder wil. Zonde dat ze hier zo op achterlopen, met MirrorLink ondersteuning deden ze wel mee maar toen hadden ze alleen de oude versie op een nieuwe auto (Yaris), waardoor je alleen 2 jaar oude smartphone modellen kon aansluiten, onbegrijpelijk en daardoor waardeloos.
de Corolla heeft wel Apple Car! Ik krijg hem binnenkort.
Dat zou ik dan nog een keer navragen. In Europa is er nog geen enkel model van Toyota mer CarPlay. Kan in dit artikel ook wel iets duidelijker. De Yaris zou dus de eerste zijn. Ik had graag mijn Auris TS vervangen door de Corolla TS, maar de afwezigheid van CarPlay houdt mij nu tegen. De Amerikaanse Corolla heeft dit sinds vorig jaar wel. Ik hoop dus dat het niet te lang meer duurt voor ze in Europa ook op alle modellen komen. Maar dus nog niet op de net verkrijgbare Rav4 en niet op de in maart/april uitkomende Corolla's
ohh, ik dacht dat het in de nieuwe maart modellen van Corolla wel zat? Mss de amerikaanse versie bekeken... raar hoor!
Ja, ik was ook zwaar teleurgesteld. :-(
Op de Aygo zit het dus al wel blijkbaar, zoals iemand hieronder aangeeft. Ook op de BE site van Toyota staat er een afbeelding van Carplay bij de Aygo.
misschien met een upgrade achteraf?
De headunit in de Aygo is afkomstig van de PSA groep (Peugeot/Citroën) en gemaakt door Pioneer. Hierdoor heeft de Aygo AA en CarPlay. Beetje het buitenbeentje bij Toyota dus - ze gebruiken gewoon dezelfde headunit en de extra's zijn mooi meegenomen. Staat als "Smartphone intergration by Pioneer" in de specificaties.

Headunits in andere modellen zijn volgens mij niet afkomstig van Pioneer.
Grote kans dat die het nog wel krijgt hoor! De Corolla verkoopt zeer goed in Noord Amerika en het lijkt me sterk dat ze die overslaan.
Carolla, is dat de verkoopster?

Verder zal ik wel ouderwets zijn dat ik nog gewoon m'n smartphone in de houder doe als ik wil navigeren. Het kan ongetwijfeld allemaal veel beter, maar ik zou er geen auto voor laten staan of een andere auto door kiezen.
Aangepast, dankje!

Als je de keuze hebt bij een nieuwe auto is het voor mij wel een flinke streep voor als Android Auto erop zit. Had laatst een vervangende auto met Android Auto, net als op mijn eigen auto, je sluit je telefoon aan en alles werkt zoals je gewend bent. Geluid gaat gelijk goed, goede ondersteuning voor navigatie (Maps of Waze), maar ook Spotify.
Bij een (oudere) occasion kijk ik er ook zo tegenaan, maar als je een dure nieuwe auto koopt dan wil je gewoon dat dat soort dingen kloppen.
Toyota moest wel. Ik rij nu een Auris met het Touch 2 navigatiesysteem. Er is weinig goeds over dit systeem te vertellen.
  • De kaartupdates lopen al snel een jaar achter op de realiteit op de weg.
  • De integratie met Google Maps was moeilijk te gebruiken, dat is vervelend als Toyota de lijst met bedrijfslocaties niet goed bijhoudt en je dus wel naar Google toe zou moeten.
  • Bluetooth bellen werkt goed, maar iedere keer dat je het telefoonboek probeert te updaten krijg je dubbel entries met als gevolg de vraag: "wie wilt u bellen".
  • Er zaten apps bij, zoals Coyote, maar bij iedere update werden dat minder apps.
  • Apps als spotify etc waren niet beschikbaar voor het platform. Spotify via Bluetooth werkte meestal wel, maar soms niet.
  • De site met updates was buggy en vervelend, en dan vereiste een kaartupdate als nel 2GB aan data en een uur stationair draaien om het te installeren
En dat is zomaar een lijstje. Dan mag je dus de een na grootste autoproducent van de wereld zijn, maar dan is het wel duidelijk dat software niet een kerncompetentie van je is. En omdat het een draak van een platform was, wil niemand er mee werken. En alhoewel in de autoindustrie iedereen bang voor Google is, is het zo langzamerhand het enige platform dat wel werkt en mee gaat met zijn tijd.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 22 juli 2024 21:56]

ik rijd nu een Auris met Touch 2, De kaart is wel prima hoor, alleen files detecteert hij alleen voor de snelwegen, niet de N-wegen..... Dus waardeloos. Bellen en spotify via BT totaal geen problemen mee.
Via de USB kabel verbinden werkt voor geen meter mn iphone...
Maar goed, binnenkort krijg ik de nieuwe Corolla, daar zit wel Apple CarPlay en Adaptive CC in!
Touch 2 is echt buggy en rete traag. Kaarten zijn oud laatst beschikbare update is van begin 2017 en daar staan ook wegen niet in die er al zeker in 2015 waren. Ik gebruik het totaal niet meer, gebruik gewoon mijn telefoon voor navigatie. Bellen en spotify zijn inderdaad wel ok, wel het volume via BT stuk lager dan via radio.
Toyota moet dat gewoon uitbesteden aan een developers club want zelf kunnen ze het totaal niet! Als je het vergelijkt met Tesla dan voelt het als dumb phone vs smartphone.
Anoniem: 378762 @Raindeer8 februari 2019 13:06
Zal aan mij liggen maar deze problemen herken ik niet met mijn Toyota Yaris uit 2017. Navigatie voldoet gewoon en is snel. Files worden via bluetooth internet bijgehouden op het systeem dat in verbinding staat met mijn Samsung. In de instellingen moet je hem even op bluetooth internet dus zetten. Ook op je telefoon activeren. Toyota online vind ik zelf onzinnig. Voor apps scrollen onder het rijden veroorzaakt ongelukken. Puur navigatie, draadloos bellen, muziek luisteren via bluetooth is het voldoende.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 378762 op 22 juli 2024 21:56]

Zozo, hulde.
Het wordt zo nog eens wat met de infotainmentsystemen van Toyota.
CarPlay/Android Auto zit voor ons dus maar op 1 model. De net gelanceerde RAV4 heeft het niet en krijgt het waarschijnlijk ook niet.
Het zou eens tijd worden zeg.. Op een of andere reden lopen sommige fabrikanten echt achter op dit vlak, terwijl de techniek er gewoon is. Koop je een auto van 30K+, zit er een trage interface op die de goedkoopste android van dat moment nog geen eer aan zou doen.
In mijn Auris Hybrid gebruik ik dan ook helemaal NIETS aan apps of navigatie, want alles is beter op welke telefoon dan ook. Ze zullen het hebben willen afhouden wegens hun eigen App ecosysteem, met betaalde services als Coyote.
Ik heb hetzelfde met mijn Auris, ik snap werkelijk waar niet waarom het infotainment systeem zo hopeloos ouderwets is en belabberd functioneert.
Wat was precies de reden voor Toyota om geen Carplay en Android Auto in hun voertuigen in de bouwen? Ikzelf heb er ook nog wel m'n vragen bij, want auto's gaan veel langer mee dan smartphones (of zelfs misschien wel OS'en). Je wil niet met een waardeloos systeem zitten in je 10 jaar oude auto als Android over 10 jaar niet meer bestaat.
Kans is groter dat je over 10 jaar die carplay of androidauto nog wel kunt updaten in tegenstelling tot een systeem dat door de autofabrikant zelf bedacht is.
In zijn algemeenheid, ook bijvoorbeeld op gebied van autonoom rijdende auto's, zijn de auto fabrikanten bang dat ze straks weinig meer dan hardware leveranciers zijn en de software door andere wordt geleverd. Waarom ze daar bang voor zijn blijkt uit de smartphone markt: terwijl een Google het geld met miljarden binnen hengelt, zijn bijna alle hardware leveranciers al blij als ze niet teveel verlies maken.

Oftewel de smartphone markt is het nachtmerrie scenario voor auto fabrikanten: net aan het hoofd boven water houden terwijl de software bedrijven monster winsten draaien.
ja ik rijd Toyota CHR 2017 , eigen Toyota systeem is erg achterhaald en ontzettend traag. Dit hadden ze gewoon gelijk moeten doen... blijkbaar vinden topmensen bij Toyota up to date software minder belangrijk.
Heerlijke wagen die CHR maar dat Toyota Touch 2 is wel echt bagger van de bovenste plank. Zelfs een Android-telefoontje van 200 euro werkt beter en vlotter :+
Met mitsubishi - nissan - renault heeft google wel een erg goede deal in handen. Deze alliantie heeft in 2018 de meeste auto's op kenteken laten zetten wereldwijd. Ik juich keuze alleen maar toe. Wat ik vooral belangrijk vind, is onderhoud en updates. In een auto die bijvoorbeeld 20k kost, is echt wel ruimte in het budget voor een snapdragon 845 en 4 of 6gb ram. Telefoons van onder de 400 euro kunnen die componenten hebben. Zorg ervoor dat de systemen zo ontworpen worden dat er minimaal 10 jaar goed met android auto / apple carplay gewerkt kan worden, dat er updates komen. Van die autosystemen die na een jaar of 3 al te langzaam, te verouderd, en niet up to date qua software zijn, zijn mij een doorn in het oog. Sony doet dit ook bij sommige tv's, lap je dik 2000 euro voor een prachtige tv, zit er een of ander sneu cortex a53 mediatek chipje in voor de smarttv functies, rechtstreeks uit een 60 euro tablet. En dan 2 jaar later janken dat updates lastig zijn door beperkte ondersteuning van mediatek, en een gemis aan rekenkracht.
Interessant dat de nieuwe Toyota Corolla die dit jaar uit komt in Nederland er niet bij zit. Je zou verwachten dat een nieuw aangekondigde auto dan ook wel mee komt met Android Auto.

In ieder geval wel blij dat Toyota toch wel mee gaat doen. Destijds, om een GPS te laten installeren kostte het €850, terwijl het alleen intern een extra kastje is met antenne, het scherm zit er namelijk al in bij mijn Toyota Yaris Hybrid. En als je dan een kaart update wilt kostte het (meen ik) zo'n €100, vrij bizar. Op het internet kun je dat soort kastjes wel vinden met Android, als je zelf iets wilt knutselen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.