BMW-eigenaren VS en VK kampen met niet-werkende Apple CarPlay wegens drm-storing

BMW-rijders die Apple Carplay in hun auto hebben, kunnen sinds de afgelopen week problemen hebben met het gebruik daarvan. BMW heeft problemen met de authenticatieservers, waardoor niet geverifieerd kan worden of een BMW-eigenaar betaald heeft voor het extra.

De zogenaamde BMW ConnectedDrive-servers hadden problemen, waardoor auto's niet konden verifiëren dat klanten betaald hadden voor Apple CarPlay, noch voor de andere extra's die ConnectedDrive biedt. Het gevolg is dat CarPlay helemaal niet meer werkt in de auto. BMW doet nu aan een servermigratie om de prestaties te verbeteren.

Het probleem geldt volgens Engadget voor gebruikers in de VS en het VK. De automaker vertelt aan Engadget dat het merendeel van de klanten in de VS inmiddels weer CarPlay in hun auto heeft. CarPlay was bij BMW een losse upgrade waarvoor eenmalig een bedrag betaald moest worden, maar is tegenwoordig een abonnementsdienst met maandelijkse kosten.

De afhankelijkheid van authenticatie-servers is voor tegenstanders van drm altijd een heikel punt geweest. Wanneer deze servers problemen ondervinden, ondervinden de producten en diensten onder hun gezag ook problemen, ondanks dat zij verder volledig functioneren.

BMW Apple CarPlay

Door Mark Hendrikman

Redacteur

11-05-2019 • 13:25

235

Reacties (235)

235
221
136
8
0
45
Wijzig sortering
Ondertussen wordt je bij de meeste andere automerken niet uitgemolken en is Apple CarPlay gewoon een eenmalige kostenpost of zelfs standaard op elke uitrusting..
Volgens dit verhaal, https://www.cnet.com/road...play-fee-highway-robbery/, is het ook volgens andere leveranciers en Apple zelf gewoon gratis. Er zijn geen kosten per auto mee gemoeid.

Elke fabrikant moet natuurlijk wel zelf de ontwikkeling en de certificering bekostigen, maar dat is logisch.
Ja ik stel me zo voor dat zowel Apple als Google het gratis aanbieden aan fabrikanten om elkaar daarin geen voordeel te gunnen en om het aantrekkelijk te houden voor fabrikanten. Zou het betaald zijn geweest, dan vraag ik me af of het ooit "mainstream" was geworden.
Technisch gezien bieden Apple (mits je hun hardware koopt) en Google hun hele OS gratis aan.
Technisch gezien bieden Apple (mits je hun hardware koopt) en Google hun hele OS gratis aan.
Nee, dat is niet zo, want dat schijnt van de Amerikaanse wetgeving niet te mogen. Was een aantal jaar geleden wat over te doen. Dus in de prijs van de hardware zit wel degelijk de prijs voor het OS en de updates (die ze niet gratis mogen weggeven) verstopt. Als consument merk je daar natuurlijk helemaal niets van, maar in de boeken staan ze toch wel degelijke separaat opgevoerd om allerhande regels. Je koopt dus op voorhand de upgrades af.

Dat je het zo ervaart is gewoon gunstig natuurlijk :) (want ik denk niet dat veel mensen dat zouden accepteren)
Dus BMW maakt er zelf een abonnementsdienst van? Nou daar gaat je premium status als merk.
Inderdaad. Ik wil beslist Carplay op m'n volgende auto, en ik wil beslist niet hebben dat ik het risico loop dat het op een dag niet meer werkt omdat de autofabrikant er een puinhoop van maakt. Wat een ongelooflijke prutsers bij BMW.
Risico is ook dat BMW over een paar jaar zegt 'Oh ja die oude autos, daarvan stoppen we het abonnement. Want auto ondersteund <insert nieuw protocol> niet. Doei!'
Premium slaat dan ook op "Pay"
Daarom staat BMW ook voor Blijf Maar Werken he ;)
Blik Met Wielen
Bavaria met wijn
Blik met water, of nee nog een goeie

Blik met wijn
Boterham met worst
Bier met water
Bier met tieten
Ik zie in m’n connected drive (4 serie) anders gewoon de volgende opties:
1 jaar: 110
3 jaar: 299
Onbeperkt: 399

Eenmalige kostenpost is dus mogelijk, weliswaar is dat wel nieuw want een jaar geleden kom ik alleen de optie van 3 jaar selecteren.
Maar vraagt de software dan nog steeds tegen (haperende) server of je van de diensten gebruik mag maken als je voor de onbeperkte optie gaat? Ik ben bang van wel.
En op een gegeven moment worden de server voor oude modellen uitgezet en heb je na een jaar of 5-10 geen airplay meer.
Dat lijkt me vrij stug
Dat lijkt mij erg plausibel. Zie Apps op bv. Smart TVs die meestal na 2 jaar niet meer werken doordat er een API is gewijzigd. De "klassieke" auto fabrikanten (lees: Alles behalve Tesla) draait op hardware van het jaar nul. Een nieuwe SSL/TLS versie kun je daar veelal niet op installeren omdat de chip het niet aan kan.

Dit zien wij ook veel bij netwerk appliances zoals loadbalancers. Die hebben vaak bepaalde chips voor specifieke encryptiemethoden om de snelheid te verhogen met als nadeel dat die niet te upgraden zijn. Na een jaar of 5 is veelal je dure appliance zinloos geworden omdat het achterloopt qua techniek.
Het lijkt me een kleine moeite om tegen die tijd een eenmalige OTA-update uit te geven die alle DRM meuk verwijdert. Na dit incident lijkt dit me trouwens ook een perfect moment daarvoor, maar goed.
Het lijkt me een kleine moeite om tegen die tijd een eenmalige OTA-update uit te geven die alle DRM meuk verwijdert. Na dit incident lijkt dit me trouwens ook een perfect moment daarvoor, maar goed.
Technisch een kleine moeite inderdaad. Maar of ze dat gaan doen? Er zit bij BMW heel expliciet een betaal-vorm achter, die achteraf verwijderen levert ze waarschijnlijk boze kanten en rechtszaken op.

Voor mij is het simpel, ik zou nooit een auto nemen waarbij dat echter een abonnement zit. Je ziet het nu bij onstar van Opel ook.. Die hardware is vanaf 2020 totaal nutteloos, omdat onstar van GM is, Opel nu van Peugot. En Onstar zit niet in die deal inbegrepen, dat blijft van GM. Effectief betekend dat toch dat je voor iets betaald hebt, wat je vervolgens afgepakt wordt. Die hardware was uiteraard niet gratis, en de functionaliteit bood meerwaarde.
[...]


Technisch een kleine moeite inderdaad. Maar of ze dat gaan doen? Er zit bij BMW heel expliciet een betaal-vorm achter, die achteraf verwijderen levert ze waarschijnlijk boze kanten en rechtszaken op.
Want mensen gaan procederen dat ze ineens iets gratis krijgen? Ik snap de logica niet helemaal waarom iemand daar een probleem mee zou hebben.
[...]

Want mensen gaan procederen dat ze ineens iets gratis krijgen? Ik snap de logica niet helemaal waarom iemand daar een probleem mee zou hebben.
omdat de mensen die dat abo wel hebben afgenomen in de tijd dan boos zijn, die voelen zich dan genaaid, omdat ze de hele tijd hebben moeten betalen wat nu iedereen voor nop krijgt. Wellicht minder een issue bij BMW rijders, ik kan me niet voorstellen dat ze wakker liggen van 300 euro :)
Dat is wel heel Nederlands geredeneerd 8)7 Als een aanbieder van een abonnement ineens meldt dat het gratis wordt, zou ik er juist blij mee zijn: ik ben er minder geld aan kwijt. Dat er meer mensen gebruik van gaan maken verandert aan mijn situatie toch niks? Maar die mensen zouden dus redeneren dat ineens iedereen het kan betalen (als het gratis wordt, zullen er meer gebruikers komen). Absurd!
Dat is wel heel Nederlands geredeneerd 8)7 Als een aanbieder van een abonnement ineens meldt dat het gratis wordt, zou ik er juist blij mee zijn: ik ben er minder geld aan kwijt. Dat er meer mensen gebruik van gaan maken verandert aan mijn situatie toch niks? Maar die mensen zouden dus redeneren dat ineens iedereen het kan betalen (als het gratis wordt, zullen er meer gebruikers komen). Absurd!
ik zeg niet dat ik 't zou doen. Ik neem uit principe niet iets af als abonnement wat wat mij betreft standaard functionaliteit is. Maar in mijn ervaring is dit precies waar veel Nederlanders wel keihard over gaan muiten, dus ja, heel Nederlands geredeneerd.
400 euro voor iets wat bmw letterlijk niets kost😂😂 veel plezier met je Duitse auto.

En android auto ondersteuning is er überhaupt niet.

Beide bieden andere merken al ingebouwd in het infotaimentsysteem, zelfs in de goedkoopste auto's.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 23 juli 2024 04:34]

Anoniem: 63072 @biteMark11 mei 2019 14:14
Tja, ik heb het niet genomen, het biedt niets nuttigs wat je niet ook al 'gratis' met het standaard aanbod, een USB stick en een android telefoon kan.

Mijn telefoon hangt er zonder enige extra diensten gewoon via Bluetooth aan en alles werkt. Ik heb een 64GB USB stick met muziekerin zitten en dat speelt probleemloos. WTF zou ik nog extra voor betalen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 63072 op 23 juli 2024 04:34]

Uhm:
- Spotify met bediening via stuurwiel en touchscreen.
- Navigatie via Apple Maps, Google Maps of Waze via touchscreen
- Flitsmeister via touchscreen
- Siri

CarPlay en Android Auto zijn beiden zeer fijne toevoegingen aan een anders stilstaande in car entertainment markt (buiten wat Tesla doet, maar goed)
.oisyn Moderator Devschuur® @bonyuri11 mei 2019 15:43
Spotify met bediening via stuurwiel en touchscreen.
Dat kan ook met standaard bluetooth. Je kan alleen niet echt iets uitzoeken, maar dat wil je toch niet tijdens het rijden.
Niet helemaal waar. Ik heb zelf een audi uit 2013 waar ik wel via Bluetooth gesprekken kan voeren, maar muziek afspelen gaat niet.
Er zit dus nog wel een verschil tussen Bluetooth en Bluetooth.
.oisyn Moderator Devschuur® @CorbataGames11 mei 2019 17:48
Tja, dat ligt dan natuurlijk aan Audi dat ze het audio profiel niet ondersteunen. Mijn Mazda uit 2013 kan het wel - ik zie het huidige nummer op het dashboard en kan met mijn stuur voor- en achteruitspoelen :).
Ik heb op geen enkele auto (voornamelijk VAG) niet door mijn spotify muziek kunnen bladeren via een bluetooth verbinding helaas, enkel de simpele media bediening kunnen gebruiken.

Persoonlijk vindt ik Android Auto en Apple Carplay wel een fijne toevoeging om makkelijk gebruik te maken van up to date navigatie met wat extras zoals koppeling met agenda zodat je gemakkelijk de adres kan kiezen mits je deze in de agenda item heb toegevoegd.

En de interface blijft hetzelfde ongeacht de auto, ook wel handig als je een huurauto krijgt van de garage oid.
Als je AMI hebt moet je eens zoeken op Tune2air.
Helaas, ook geen AMI. Dat zou eventueel voor 75 euro oid wel nog toevoegd kunnen worden.
Kijk eens naar een Dension Gateway
Ik begrijp dat carplay makkelijker dingen toe laat. Maar flitsmeister via android auto is er nog niet toch?
Er is nog geen Flitsmeister voor Android Auto omdat Google voor nu alleen muziek en notificatie apps toe staat van derden. Zodra de SDK wordt opengesteld zal het vast niet lang duren!
Volgens mij hebben ze juist een tijdje terug de SDK dichtgezet voor andere typen apps. Ik had zelf een android appje gemaakt voor mijn rittenregistratie en leek me wel handig om die gewoon op mijn autoscherm te kunnen bedienen, maar helaas...
Volgens mij was de reden dat er anders geen 'uniforme gebruikerservaring' was (en dat natuurlijk iedereen streaming video apps ging maken :+ )
Je kan altijd nog je toestel rooten ;-)
Audi heeft dit (bijna) allemaal al zonder Android Auto of CarPlay.
Gefeliciteerd. We hebben niet allemaal een Audi. Daarom: Carplay / Android Auto.
CarPlay en Android Auto zijn beiden zeer fijne toevoegingen aan een anders stilstaande in car entertainment markt (buiten wat Tesla doet, maar goed)


Dus als ik daarop reageer dat Audi dit perfect op orde heeft telt dit niet en krijg ik een sarcastische gefeliciteerd? Bedankt voor je constructieve bijdrage maar ga nu maar weer weg.
Jaloezie waarschijnlijk. Wil een audi, heeft een Lada. (Al zou ik heel graag een oude niva hebben, met Android Auto)
Zoals je hierboven kunt lezen: Mazda heeft dit ook al minstens 6 jaar. Zelfs mijn 2013 Mazda 2 kan dit :P En die kost een heel stuk minder dan een Audi.

Overigens kun je ook zo'n Chinese head unit kopen (Joying bijvoorbeeld) en die inbouwen. Voor een paar honderd euro heb je dan alles wat je hartje begeert.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 04:34]

Dit zal ongetwijfeld handig zijn in een auto waar de standaard navigatie en dergelijke waardeloos is, maar voor een recente BMW (2013 en hoger) is het iDrive systeem meer dan voldoende. Spotify kan je bedienen via het iDrive systeem en via het scherm ook door muziek heen bladeren, en ook de navigatie van BMW werkt uitstekend. Verder werkt iDrive gewoon smooth zonder haperingen of hangende schermen.
Sorry maar de navigatie van BMW is echt waardeloos. Die kan echt niet op tegen Google maps. Zeker als je in een stad woont met constant veranderende verkeerssituaties, afgesloten wegen, files etc. Google maps is echt 20x zo krachtig.
Altijd tomtom als navi gebruikt en nu via de idrive in mijn i3. Ik kan maar 1 conclusie trekken en dat is dat het maar een matig iets is en in combinatie zonder touchscreen ronduit slecht. Voor mij zou Android Auto echt een toevoeging zijn.
Ja, Google Maps is echt wel krachtig. Werkt zelfs zeer goed op de fiets. Onlangs werd ik nog verrast met 'binnen 200 meter flauwe bocht naar rechts naar de gele fietsbrug'.

Enkel integratie met het fietsknooppuntennetwerk ontbreekt nog.
Het gaat er niet over of het al dan niet smooth werkt, Android auto/Apple carplay is gewoon altijd handig, ook naast een goed infotainment systeem. Het is gratis, daar steekt BMW nu wel een stokje voor, altijd up to date en krijgt een hardware upgrade bij elke nieuwe gsm die je koopt.
BMW maakt gebruik van ITTS, mits je daarvoor betaald. Anders krijg je filemeldingen via het stokoude TMC radioprotocol. Maargoed, ITTS haalt gewoon eens per zoveel minuten de file info van INRIX op

De INRIX traffic app kun je ook gewoon gratis downloaden in de app stores. Uit mijn testen haalt die het niet bij de Tomtom Go app qua file.
Anoniem: 63072 @bonyuri11 mei 2019 19:56
Navigatie met kaarten voor Europa en file info zit ook gewoon in de auto ingebouwd. Ik zie me niet zo snel met de i3 naar Azië of afrika rijden ;)

Flitsmeister boeit niet echt, sinds ik electrisch rijdt rij ik toch nooit meer te hard.

Spotify? Ik heb 64GB aan eigen muziek, allemaal mijn smaak bij me. Ik heb geen Spotify abonnement omdat het me niets te bieden heeft en de gratis versie is shit.

Alles wat ik ik nodig heb tijdens het autorijden zit er standaard al in, Car Play is totaal overbodig.
En wat kost een kaart update bij bmw? Waze en Google Maps/applemaps zijn zeker meer up 2 date en kost alleen klein beetje data.
Anoniem: 63072 @jongetje11 mei 2019 23:12
Geen idee wat ze los kosten, updates voor mijn leasetermijn van 5 jaar zijn inbegrepen bij de lease/autoprijs. Daarna interessert me geen lor want dan heb ik toch een nieuwe auto.
Bij de dealer iets van €300, en dan loop je alsnog achter qua vernieuwing van de wegen.
Schandalige prijzen voor een matig product, doe mij maar carplay!
Het is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur, maar ik vind CarPlay toch een echte meerwaarde. Ik vind het fijn om mijn navigatie op het 10"-inch scherm van mijn wagen te zien in plaats van op het kleine schermpje van mijn telefoon dat ik ergens tegen mijn ruit moet kleven. De Siri-knop op mijn stuur werkt zo ook feilloos, Navigatie kan nog steeds gebruikt worden in combinatie met de DAB-radio van de wagen zelf (waarbij instructies de muziek dempen),...

Je kan inderdaad dezelfde basisfunctionaliteit bekomen zonder CarPlay, maar de extra'tjes die je krijgt zijn toch wel echt handig.
Ik heb een telefoon. Zelf gekocht. Stel, ik koop een auto, met een scherm erin. Ook zelf gekocht. Als ik die twee op elkaar wil aansluiten moet ik fors betalen. Dat is vreemd.
Het lijkt er zelfs op dat ik veel moet betalen omdat de auto best duur was. Dan kan zo'n "bedragje" er ook wel bij.
Het lijkt een beetje op wat de winkels deden. Tv kopen, DVD kopen, "en dan deze scart-kabel van 100 euro erbij meneer die is heel goed".
En nu smeren ze zelfs een scartkabel-abonnement aan... van 8 euro per maand.
Anoniem: 470811 @sympa12 mei 2019 13:19
Bouw je hem ook zelf in? Want bij de plaatsing van Android Auto bij mij (Mazda) zijn ze echt wel even bezig geweest. Want Android Auto is meer dan alleen software. Kreeg zelfs onderdelen terug die ze eruit hadden gehaald en vervangen :).
Dat is dan een eenmalige handeling. Rekenen ze daar abonnementsgeld voor?
Anoniem: 470811 @sympa12 mei 2019 17:51
Ah zo, nee abo slaat nergens op idd :)
In mijn Volvo zit een groot scherm, heeft niets met ogen te maken, gewoon gemak dan steeds de telefoon van je voorruit flikkert omdat de zuignap weer issues heeft of dat je hem steeds van de ruit incl beugel moet halen omdat anders de kans groot is dat je auto terug treft met een doorgeslagen ruit, en nog niet te bedenken die vieze zuignap resten op de voorruit).

Dat fabrikanten zijn eigen dingen bedenken is totaal niet handig laat men maar android auto + apple car ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 04:34]

Ik begrijp je sarcasme ;-)
Je ziet ze anders best nog veel rondrijden met een dikke zuignap aan de voorruit met een telefoon of tomtom kastje, ik ben er allang mee gestopt want het ging mij een telefoon kosten zo vaak flikkerde dat ding eraf, een auto zonder navi gooi ik de telefoon altijd in het middenconsole bij de versnellingspook(gewoon rechtop zetten, ik kijk toch amper gezien mijn wegenkennis wel prima is, het is alleen het laatste stukje straatnaam/huisnr waarvoor de navi nuttig is en mischien file info).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 04:34]

En daarom: Brodit.
Dashboard-houder zonder schroefgaten.
Ik ben maar wat blij met CarPlay in mijn auto (geen BMW). Het update-abo van de in-car navigatie is me te kostbaar. Met CarPlay rijd ik nu met Sygic of Flitsmeister en dan RadioNED+ erbij voor de muziek met tig voornamelijk Nederalandse internet-radio-zenders. Of Spotify. Stuurbediening en Siri werken goed.

Interessante poll: Do car companies charging annual CarPlay subscription harm their brand image?
https://9to5mac.com/2019/...subscription-for-carplay/

Zelf denk ik dat soort acties niet goed zijn voor het brand-image, net zoals bv. het leveren van een verouderde navigatie in een auto niet ok is: die moet gewoon up-to-date zijn maar is dat bij veel merken niet. Of je even € 200 extra aftikt om die te updaten.
Je ziet dat smartphones gewoon de auto navigaties/systemen inhalen.
De ontwikkeling van de apps op smartphones gaat veel sneller dan de "oude" in-car systemen bij kunnen benen.

In mijn ogen kunnen ze beter zaken als carplay/android auto omarmen, dat scheelt ze zelf een hoop update werk terwijl de klanttevredenheid omhoog gaat.

Ik heb toevallig net zelf een nieuwe auto mogen uitzoeken en keek met een schuin oog ook naar een BMW 3 touring, en het viel mij idd op dat de carplay uitbreiding aardig aan de prijs was terwijl hoop andere merken het gewoon direct aanbieden.

Overigens vind ik (heb een android telefoon) Android auto net wat te beperkend vaak, dus zal toch voorlopig meer via BT blijven werken denk ik.
Je ziet dat smartphones gewoon de auto navigaties/systemen inhalen.
Ik zou toch liever zeggen: de potentie hebben om ze in te halen.
Zowel CarPlay als Android Auto (ik heb ze beide gebruik) zien er ouderwets, simpel en achterhaald uit vergeleken met de huidige auto systemen. Navigatie is beperkt (Apple maps heeft pas recent rijstrook begeleiding gekregen maar dat stelt nog steeds weinig voor), geen max snelheden, etc. Wel beter: de voice control en actualisatie van de maps. Voor de rest is het zo "clumsy" dat ik meestal toch liever mijn ingebouwd systeem (VAG) gebruik. Jammer dat de ontwikkeling zo traag gaat.
Ik heb het over de Smartphones die het inhalen.
kijk naar Waze/Maps/Sygic etc.

Dat de integratie naar de in-car-systemen er nog niet is is een ander verhaal.
Ik geloof dat je mijn reactie niet snapt. Ik bedoel dat CarPlay/Android auto de potentie zouden moeten hebben om geïntegreerde systemen in te halen, maar dat niet doen.
Ouderwetse graphics, weinig features, etc. Ook Waze en maps ja.
Dan gebruik je toch waze?
Jij hebt ze vergeleken, hoe lang geleden? Want jouw bericht suggereert dat je met CarPlay gebonden bent aan Apple Maps. Al ruim een jaar staat CarPlay andere navigatie-oplossingen toe waardoor de in-car navigatiesystemen ruimschoots overschaduwd raken, ook die van VAG (= HERE).

Probeer CarPlay eens met Sygic, Flitsmeister, Waze of Magic Earth (open streetmap, net ff anders). En her-evalueer dan je meningdat de ontwikkeling zo traag gaat. Ik heb de indruk dat er een stukje ontwikkeling je voorbij is gegaan. Dat overkomt ons allemaal wel eens :)

Opmerking: Sygic loopt pas lekker met de Premium for Carplay addon. Zonder die addon is Sygic eigenlijk onbruikbaar. Door Sygic raak ik mijn in-car navigatie (ook HERE) niet meer aan.

Ik zie zelf graag Inrix Traffic verschijnen op Carplay. Ik heb verder niet zoveel te wensen met Carplay. Het heeft lang geduurd voordat Apple het eindelijk 'vrij' gaf. Ik hoop alleen dat Tim Cook geen rare ideeën krijgt door de BMW-aanpak al zal bv. HERE vast niet te beroerd zijn om bij Tim Cook te lobbyen aangezien CarPlay hun markt (in-car navigatie) moeilijker maakt.
Ik gebruik CarPlay regelmatig, dus je aanname klopt niet. De je vergist je behoorlijk in je aannames. Maar dat geeft niet, dat overkomt ons ook allemaal wel eens :)

Op CarPlay gebruik ik Apple Maps, Google Maps, Waze en Flitsmeister. Qua navigatie en duidelijkheid halen ze het allemaal niet (bij lange na niet!) bij de ingebouwde nav van mijn Seat. En alle 3rd party navi apps moeten duidelijk dezelfde controls/app structuur gebruiken, dat is ook wel sneu.

[Reactie gewijzigd door Stiggy op 23 juli 2024 04:34]

Met Android had je dat dilema niet eens, BMW wil het niet aanbieden :).
Zelfs de dubbel din radio’s van grote merken zoals Pioneer, Sony en Kenwood zijn bagger als je het vergelijkt met de hedendaagse telefoons.

Het zou mooi zijn als TomTom Go eindelijk eens (na ruim 1 jaar al) zijn beta afrond en uitkomt met zijn CarPlay versie. In mijn optiek is TomTom go echt veeel beter dan Google Maps.
Het wordt echt tijd dat Android Auto Sygic toelaat. Ik gebruik het al jaren en mis het echt sinds ik Android Auto gebruik.
Deze antwoorden zijn natuurlijk vrij gekleurd, gezien het bij 9to5 is afgenomen.
Ja telefoon met bluetooth erop aansluiten is natuurlijk niks mis mee, maar voor degenen die het handig vinden kan je met CarPlay ook door je playlists op Spotify bladeren, navigatie gebruiken, inkomende berichten op iMessage/WhatsApp beluisteren/beantwoorden etc. Het kan allemaal nét even iets meer maar je betaald er inderdaad wel vaak voor, hoewel het vaak onderdeel is van een bepaalde uitrusting waar ook weer andere luxe dingetjes onder vallen. Het hangt er dus ook een beetje van af wat je nog meer in een auto zoekt, ik zou inderdaad niet apart voor CarPlay een hogere uitvoering nemen :+
Gevaarlijke ontwikkeling dat je ook zaken zoals imessage/whatsapp berichten kan lezen etc, hopelijk functioneert dat allemaal alleen wanneer de auto stil staat(en geen optie dat je kan kiezen bijrijder te zijn).

Daar mag de fabrikant wel zijn verantwoordelijkheid voor nemen om dit te blokkeren, natuurlijk kun je dit alsnog via je smartphone doen maar dat valt niet zo makkelijk te blokkeren omdat de bijrijder ook met de smartphone bezig kan zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 04:34]

Je hebt een belangrijk woordje gemist: “beluisteren”.

Siri leest je berichtjes voor, en het beantwoorden is dus ook via spraak.
Mijn handjes blijven aan het stuur en de ogen op de weg terwijl ik bel, iMessage of WhatsApp gebruik!
Je kan het ook niet lezen. Je kan helemaal niks lezen (iig met CarPlay niet). Alleen voice. Zelfs een zelf ingesproken bericht kun je niet tekstueel zien voor je het verstuurd.
Tja, ik heb het niet genomen, het biedt niets nuttigs wat je niet ook al 'gratis' met het standaard aanbod, een USB stick en een android telefoon kan.
Navigatie apps van je smartphone afbeelden op het display van je auto vind ik wel handig.
Om dat het met de auto integreert, en jouw usb stick en je android bluetooth doen dat niet.
Mijn android telefoon stuurt anders prima via bluetooth mijn muziek en playlist op. Zelfs album art verschijnt gewoon in mijn display en stuurbediening etc. doen het prima.

Hoe moet er meer geintegreerd worden dan ? :?
Nou, bijvoorbeeld dingen die niet doen wat jij denkt dat de hele integratie behelst. Wat dacht je van:

- inline controls
- navigatie
- carkit
- groter scherm voor je kaart
- grotere UI voor de grotere kijkafstand
- informatie over de auto met het toestel delen
- informatie over het toestel met de auto delen
- geen plakkers/grijpers/klemmen in je auto nodig om je telefoon te bevestigen

Niet iedereen gebruikt z'n auto als mobiele speakerset.
Omega supreme, heeft sinds vorige week pas een smartphone. Nergens voor nodig allerlei onnodige functies die het leven onnodig complex maken......

Ontopic: het is te schofterig dat BMW hier een maandelijks bedrag voor vraagt....
Anoniem: 63072 @inbedrijf11 mei 2019 23:10
joh, echt?

Carplay is echt puur wat extra bedieningsgemak, maar je kan werkelijk alles ook zonder geld uit te geven aan carplay doen in de BMW.

Dus of het nu de inderdaad schofterig dure maandelijkse bijdrage is of eenmalig 200-300 euro, het is mij het geld simpelweg niet waard. (Ik had overigens de eerste iPhone die uitkwam, die kon namelijk itt carplay wel dingen die je voor heen op een feature phone niet kon.)
Met een Android Phone biedt Apple CarPlay inderdaad niet veel nuttigs.
naja ze kunnen vragen wat ze willen . maar als ik het geld had dan zou ik naar de dealer gaan . kijken wat de prijs is voor zon auto en daarna zeggen ja koop gaat alleen door als dit er gratis bij zit zo niet loop ik lekker naar de concurent. voor die paar 100 euro laten ze een koper zeker niet lopen lijkt me . mag ook wel voor de prijs die je voor een bmw betaald.
Ik verbaas mij ook over dit abonnement op apple carplay. Voor zover ik weet rekent Apple hier helemaal niks voor. Waarom BMW dit kennelijk nodig vind is mij een groot raadsel, maar heb wel een vermoeden...
Waarom BMW dit kennelijk nodig vind is mij een groot raadsel, maar heb wel een vermoeden...
Het gezegde was dat BMW als het zou kunnen de lucht in je auto nog een optionele extra zou maken.
Apple rekent hier ook niks voor. BMW is gewoon BMW aan het zijn. Zelfs een oudere Mazda kan met een eenmalige hardware upgrade (retrofit) van 300+ incl. montage dit gewoon ondersteunen zonder extra kosten.
Waarschijnlijk omdat ze de enige (of een van de weinigen) zijn die CarPlay over WiFi ondersteunen.
Volgens de BMW website kost het 369,- euro per jaar voor het meest uitgebreide pakket inclusief Carplay, of anders 110,- euro voor alleen Carplay per 12 maanden of 399,- euro voor onbeperkt gebruik.
Ik vind het voor BMW ook wel erg 'goedkoop' om er geld voor te vragen.
Eenmalig voor een scherm snap ik nog maar verder...
Dit doet me denken aan de hel van de verplichte 'je steelt toch geen auto' terwijl je net een DVD had gekocht. Drm is nooit handig voor legale kopers...
Inderdaad Apple Carplay is in de basis ontworpen als een iPhone feature die automatisch werkt als je de juiste hardware hebt. Daar hoort geen drm systeem met abonnement tussen...
ik heb tandenknarsend een abonnement (!!) op CarPlay genomen omdat ConnectedDrive een mislukte draak is icm de muziekstreamingapps zoals Spotify en Deezer. CarPlay werkt echt wel goed maar het is gewoon een grove schande dat je vele honderden euro's moet lappen om een werkende oplossing te hebben. BMW heeft dit abonnementsmodel ingevoerd voor alle functies in het car entertainment systeem en ik hoop dat het ze heel veel klantjes gaat kosten. Ik vind BMW geweldig rijdende auto's en persoonlijk vind ik dat zij echt het beste snappen hoe een auto moet rijden, maar die abonnementen van ze geven een erg vieze nasmaak.
Carplay kost fabrikanten ook praktisch niks… In ieder geval geen moeite. Belachelijk dat het bij BMW een betaalde optie was bovenop een duur infotaiment systeem, en nog erger, het alleen via een abonnements dienst kan! Maar goed, ik snap sowieso niet dat mensen zich nog laten uitmelken door Duitse merken, tegenover de super goede en luxe auto's van oorsprong mindere merken, zoals Volvo, en in mindere mate Peugoet en Ford (met hun vignale modellen)
Huh, op de Volkswagen, Skoda en Seat systemen is het tegenwoordig standaard functionaliteit. Iets Duitsers dan Volkswagen is er niet...
Misschien gebruikt BMW het geld om uit te vogelen hoe ze Android auto moeten implementeren.

Wel bijzonder dat ze alleen Apple ondersteunen, zijn ze dan uniek in en dan ook nog eens in een abonnement vorm.
Carplay op bmw is "officieel" onderdeel van de connected drive services die BMW biedt. Connected drive bestaat niet alleen uit carplay, maar ook uit connected apps zoals weather, traffic en nog wat extra's zoals auto op afstand bedienen, zien waar de auto is en nog wat features. Deze services zijn onderdeel van een abonnementsvorm, niet alleen omdat bmw geld wil verdienen. In de telematics module zit gewoon een simkaart die over grenzen heen een dataverbinding heeft met de bmw servers, of het nou Europa is of niet over alle landen is de auto verbonden, Deze kosten moeten gedekt worden en dat doet bmw in abonnements vorm.

Wat wel jammer is, is dat bmw carplay onderdeel maakt van deze feature. Dit kan gelukkig wel relatief eenvoudig losgekoppeld worden door lifetime fsc packs aan te schaffen of door wat slimme googlewerk gratis te vinden... Gelukkig kan dit ook wel want over 10 jaar/of langer zullen de auto's misschien niet meer ondersteund worden door BMW, dan kun je op zo een manier gelukkig nog gebruik maken van de meeste functies. Ik zeg meeste want op afstand auto starten, zoeken zal dan niet meer werken met de app. Hiervoor moet de auto ook echt verbonden zijn met de bmw servers.
Anoniem: 1076733 @biteMark11 mei 2019 14:22
Ik heb het niet in mijn vw kever. Rijdt probleemloos!
Als je het over een oude kever hebt dan heeft ie wel meer niet.. Wel een leuke auto trouwens :)
Met een auto van deze prijs, mag je toch verwachten, dat als de servers het niet (goed) doen, dat ze tijdelijk het ‘wel’ doen. (De betaalde services) Ipv. Andersom.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 04:34]

Auto van deze prijs klasse hoort helemaal geen abo vorm te hebben voor dit soort ongein.
Hoezo niet? Deze mensen hebben geld zat, die gaan echt niet om een paar euro zeiken. Dus win voor BMW.
Begrijp dat je dar+1 voor kriegt Mike heb een 2e hands BMW, betekent niet dat U.K. „Geld zat“ heb... Kijk ofwel je biedt een premium service aan, beter dan wat de anderen hebben, of het zit in de al riante nieuwprijs van zo’n ding. Bij GOS was het ook al zo dat een mobieltje met gratis of goedkope software erop beter is dan de ingebouwde GPS, waar je dan ook nogeens teveel moet betalen voor nieuwe kaarten.
Als je een tweedehands BMW koopt, dan weet je dat je heel wat aan onderhoud moet gaan betalen. Als je geen geld hebt, dan koop je echt iets anders. Ik denk niet dat jouw financiële situatie voor BMW ook maar een fractie van een seconde meeweegt in hun overwegingen.
Nou ja, hoort. BMW heeft veel auto's in een prijsklasse waar niet wordt omgekeken naar een paar euro meer of minder. Commercieel gezien is het dus de uitgelezen situatie waar je abo's voor extras verkoopt, grote lichtmetalen velgen voor €4k aanbrengt en een 'hifi' systeem voor €6k toevoegt.
BMW is dus daar absoluut niet de enigste een.

De VAG-corporatie met oa VW en Audi heeft daar ook een handje in. Aziatisch leveren vaker completer simpelweg omdat een groot deel van de wagens van verder komen.
Onzin
Bij VAG is Carplay en Android Auto gratis of een eenmalige activatie.
Enige diensten die een abonnement vereisten zijn live traffic info ed.
Dat is geen onzin. Toevallig doen ze het redelijk met carplay/android auto, met de kanttekening dat je in veel modellen wel eerst even flink moet bijlappen voor een duurder navigatiesysteem om überhaupt de optie te krijgen.

VAG, BMW en Mercedes zijn extreem in het uitmelken met opties. Dat is geen onbekend gegeven.
Het is wel onzin, want bij VAG modellen zit er, tegenstelling wat hierboven beweerd werd, zijn voor Carplay (en Android Auto) geen abonnementen nodig.
Dat je moet bijbetalen voor een duurdere radio met navigatie is heel normaal, is bij iedere merk/auto zo.
(en als je het daar niet mee eens bent, kun je altijd nog bij Aliexpress een originele VAG RCD330 bestellen met Carplay voor nog geen €150,-)
Je zou het zelfs om kunnen draaien, mensen die dit soort zaken niet nodig hebben/willen, zijn goedkoper uit.
De reacties waarover je uit de dak gaat hebben het over opties in 't algemeen, niet specifiek Android auto/carplay. Dat de Duitse merken je een poot uitdraaien met opties is toch vrij zichtbaar. Dat dat toevallig bij VAG een keer meevalt ten opzichte van BMW met betrekking tot Android auto/carplay neemt de trend in het algemeen niet weg dat Duitsers flink proberen te cashen op opties en ze overdreven duur maken. Dingen waarbij andere merken goedkoper en veel completer aanbieden.

Dat kun jij onzin vinden, de prijslijsten liegen niet. En het onzinverhaal over dat je dan niet hoeft te betalen als je iets niet wilt klinkt mooi, maar andere merken tonen aan dat de meerprijs voor opties bij de Duitsers zwaar boven de benodigde kosten ligt, want die bieden wel complete auto's voor waar de Duitsers instapmodellen leveren.

Maargoed, het ging dus over opties in het algemeen. Dan kun je je lekker blindstaren op carplay/Android auto, maar dan had je op iemand anders moeten reageren.
Ja, dus waarom niet Apple CarPlay voor 3K?
Klopt, maar in de praktijk werkt het anders. Hoe luxer een product hoe eerder je voor opties moet bijbetalen. Bij goedkope hotels heb je gratis WiFi en bij luxehotels betaal je vaak een wifitoeslag. Gratis extras is voor kapitaalkrachtigen vaak een teken van budget-producten.
Oh, dan heb je nog nooit BMW Connected Drive gezien. Overigens kunnen de andere merken er ook wat van hoor... is niet BMW specifiek. Is meer een dingetje van deze tijd... met het internet enzo.. en de gedachte achter 'recurring revenues'.
Maar software as a service!
Ja, SaaS wat gewoon lokaal op je auto draait, en dus er standaard gewoon in zit. Het enige wat de auto doet, is online verifiëren of je de optie wel hebt. Net zo scheef als bij Tesla, waar je zoveel duizend betaald voor een software update voor de accu die al in je auto zit. (Die accu heb je dus al gekocht, maar mag je niet volledig benutten.)
Dat klinkt het eerlijkst voor de klant, maar maakt het ook makkelijker voor een knutselaar om gratis carplay te krijgen door op een of andere manier die verbinding te dwarsbomen. Dus dit is de beste oplossing voor de portemonnee van BMW.
Ach, het is een aanname, maar de mensen die een BMW kunnen aanschaffen (met interne carplay optie, dus nieuw) zitten niet daarmee te kloten. Dan zullen het er 0,1% zijn die het wel doen, dat weegt nog niet op de service die het bied waarmee er bestaande klanten weer een nieuw model kopen. 1 auto verkopen kunnen (denk ik) al 1000 ‘frauderen’.

EDIT: bmw bedoel ik. 8)7

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 04:34]

Is er een reden dat je Mercedes opeens benoemt? Ik begrijp het niet helemaal.

Ik heb zelf geen idee van hoeveel BMW rijders gratis carplay zouden hannesen als het kon, maar als BMW zijnde zou ik zoiets liever voorkomen dan genezen.
Een flink aantal BMW rijders die Carplay hebben aangeschaft gebruiken het al helemaal niet meer.

Het biedt eigenlijk niks extra's, het is enkel een alternatief voor de BMW systemen die er sowieso al in zitten. En deze laatste zijn logischerwijs veel beter geïntegreerd in de rest van de auto.
Oops, zat F1 te kijken tijdens het plaatsen van de comment 8)7
Dat is sowieso al mogelijk. ;)
Je kan namelijk gewoon een lifetime FSC aanschaffen voor Carplay en dan ben je niet meer afhankelijk van online verificatie door BMW.
Gaat dat nog voor de 2019?
Dacht van wel, het FSC principe is verder niks aan veranderd namelijk.
Lifetime fsc kun je zelfs "gratis" verkrijgen op het internet. Google maar request fsc repair pack oid... Als je BMW/MINI headunit niet geüpdatet is naar een hogere istep dan 07-2018 kun je het gewoon via USB inlezen en voila, lifetime carplay, maps….

isteps hoger dan 07-2018 (11-2018 en hoger) kun je de fsc via enet inlezen, niet meer usb. Na 03-2019 istep echter lijken "custom" fsc codes niet meer te werken, ik heb dit nog niet zelf ervaren.

OFFtopic:
Ook een leuke gimmic is de Full screen Carplay. Dit is een custom mod waardoor carplay niet enkel op 2/3 van het beeld zichtbaar is maar op het volledige scherm wordt getoond. Dit is momenteel enkel werkbaar op BMW modellen met istep minimaal op 07-2018. Ook dit kun je gratis vinden, als je goed zoekt...Mensen vragen hier op ebay/marktplaats 100+ euro voor, pure oplichting, het is een kleine mod bestand die met USB ingelezen kan worden.

[Reactie gewijzigd door Empo op 23 juli 2024 04:34]

Is CarPlay niet gewoon streaming? Als je de verbinding dan dwarsboomt heb je ook geen stream meer.
CarPlay draait volledig op je telefoon. Zodra CarPlay opstart vraagt de auto enkel bij BMW een ja of nee op. CarPlay is dus volledig lokaal. Zelfs de auto heeft geen aparte CarPlay computer.
Waarom gebeurd die authenticatie dan niet gewoon via je telefoon? 8)7
Omdat je telefoon niet de bepalende factor is of je CarPlay mag gebruiken (dat zit er namelijk gewoon ingebakken). Het is in dit geval BMW die zegt of jij CarPlay mag gebruiken op je infotainment (vaak betalende eenmalige optie, hier een abonnementsformule die dus afhankelijk is van hun servers)
Wow. Dus je betaald puur voor het mogen linken van jouw CarPlay met de wagen?

Ik verkoop trouwens ook abonnementen voor de USB poorten op je computer.
Ik verkoop trouwens ook abonnementen voor de USB poorten op je computer.
Als jij in Windows een laag inbouwt die bij betaling toegang verleend tot de USB poorten, en dit bij elke keer inpluggen online controleert, dan is dat theoretisch mogelijk :+

Dat is in simpele beeldspraak wat BMW precies doet. Alle hardware is er, alle software is er, alleen betaal jij een dik abonnement om van hun een 1 of 0 te krijgen om door te gaan. Een soort pay wall in je auto dus. (Een auto van zomaar 70k waar jij eigendom van bent, alleen dus niet van de software)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 23 juli 2024 04:34]

Kosten voor BMW CarPlay
Voor twaalf maanden betaal je 110 euro om CarPlay te mogen gebruiken, 36 maanden kosten 300 euro
Bron

Bij andere merken hoef je niet te betalen maar BMW zag hier een extra inkomstenbron in. Waarom gaan mensen hiermee akkoord? Een telefoon met een auto verbinden voor wat extra functies zou nooit een abonnementsdienst mogen zijn. Uit dit artikel blijkt ook waarom, servers plat? Geen dienst!
Mooie analogie idd. Straks moet je nog betalen per keer dat je de tankdop opent:
1 x per jaar - 10 euro
10 x per jaar - 80 euro
25 x per jaar - 150 euro
Onbeperkt afkopen- 1000euro
Yup, goede reden om geen BMW te kopen. Een optie die ze helemaal geen geld kost, maar waarvoor ze jou wel maandelijks laten betalen.
Dat gebeurt aan Apple’s kant ook, maar BMW kan natuurlijk een switch tussenin bouwen die de communicatie met de Car Play hardware onmogelijk maakt obv abonnementen en servers... Dit is pure smeerlapperij van BMW.
Dat is natuurlijk door BMW redelijk makkelijk op te vangen door dit een beperkte tijd toe te laten. Een 'grace period' van een paar weken zou hier een mooie oplossing zijn.
Voor een auto van deze prijsklasse mag je verwachten dat het er gewoon standaard op zit. Maar mensen van premium merken worden blijkbaar graag uitgebuit.
Dat is een bekende en werkende marketingtechniek.
dat zal het idd zijn. als je geld zat hebt kijk je er echt niet naar en dat weet bmw ook. als jij genoeg geld hebt en je weet wel wat geld waard is en er wel degelijk naar kijkt, en je zegt tegen de dealer dit inclusief of de deal gaat niet door zegt de dealer ook gewoon ja hoor . maar mensen die het niet boeit en zeggen ja doe maar ja dat is extra winst voor bmw he.
Ze zouden iig de laatste status, wel of niet betaald een x periode kunnen vasthouden tot er weer verbinding is geweest met de server. Aangezien je niet mag verwachten dat dit langere tijd gaat duren.
Als ze nou eens van dat hele "koppel je telefoon aan de auto, en dan pas werkt het' systeem af stappen.
Diverse headunits van auto's werken al met een native android systeem (in ieder geval de hyundai (en familie -> KIA etc.)). Deze werken super traag en zijn daardoor nauwelijks bruikbaar (Zeker onder het rijden, want dan ben je veel te lang bezig).

Gewoon fatsoonlijke hardware in de headunit en daar gewoon native Android en mogelijk een mobiele versie van iOS (een ingebouwde ipad ofzo).
Betalen voor carplay, zou dit niet gewoon standaard moeten zijn? Je betaald bij Apple ook niet meer voor de Apple software. Naar mijn idee betaal je bij een auto voor de auto, de software komt daar gewoon bij en updates zouden gratis moeten zijn. Geld verdienen aan de hardware, niet de software. Als dat zo zou zijn, was die hele authenticatieserver niet nodig gehad.
Waarom blijven de auto fabrikanten toch zo achterlopen?
Dit is vooral een BMW dingetje. Android Auto doen ze helemaal niet aan (inmiddels doet zelfs Toyota dat, waarmee BMW de enige is die het niet doet volgens mij) en hun overige smartphone integratie is bar slecht. Zij willen alles zo veel mogelijk in eigen hand houden, omdat er dan geld aan te verdienen is. Dat proberen ze dus ook met CP, want als men AA/CP gaat gebruiken is het onwaarschijnlijk dat er nog betaald wordt voor dingen als kaartupdates of RTTI.

Carplay kost los €110 per jaar. Het goedkoopste Connected Drive pakket is al meteen €69 per jaar en biedt eigenlijk helemaal niets spannends, maar velen zullen het willen voor Remote Services (lees: de app). Dan zit je al op €142 per jaar en krijg je geen kaart updates of RTTI. De meeste mensen zullen alsnog kaart updates en RTTI willen, dus dan ga je meteen naar €139 per jaar voor Connected Plus. Met CarPlay erbij wordt dat €249,- en dan ga je al heel rap richting het duurste pakket van €369 per jaar, waar CarPlay ook in zit.

Nu kun je dingen als kaartupdates (€89 voor "12 maanden" - in de praktijk meestal 2 updates) of RTTI (€69) ook los aanschaffen, maar dan ben je in verhouding duurder uit, want dan zit je al op €158, meer dan Connected Plus. En dan heb ik CP nog niet mee geteld.

Retrofitten doet BMW ook niet aan. Als je auto niet bepaalde opties niet al heeft, kun je die via de dealer bijna nooit later laten toevoegen - niet omdat het niet kan, maar omdat dat het beleid is. Officieus kunnen veel dingen wel, maar goedkoop is dan anders. Aftermarket oplossingen bestaan ook wel, maar ook die zijn niet goedkoop en draaien naast iDrive, waardoor je een beetje een rare gebruikerservaring krijgt.

Ik houd echt van m'n 135, maar het hele infotainment en "connected" gebeuren is wel het laatste waar je een BMW voor moet kopen. De kaartupdates voor mijn auto (2014) zijn ook niet zo heel recent en inmiddels hebben ze ze gesplitst in twee delen voor deze generatie van het infotainment omdat de harde schijf in het ding niet groot genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 23 juli 2024 04:34]

Gelukkig hebben we nu bedrijven zoals Tesla die niet meer moeilijk doen met al die nieuwe technologie.
Geen bullshit opties. Je kan gewoon alles met hun systeem. En je krijgt constant nieuwe updates en features.

Dat is wel wat anders als andere fabrikanten. En dan wil ik het niet hebben over de aandrijving of het nou elektrisch is of niet.

Tesla heeft een heel andere technologie beleid op software gebeuren waar andere fabrikanten echt de resources niet voor hebben heb ik het gevoel. Software is voor hun een black box wat nou eenmaal "moet" omdat de klant dat wil. Maar ze willen er liever niet aan en besteden het uit aan bosch en andere bedrijven die er echt een verschrikkelijke ervaring van maken.

Tesla bouwt alles inhouse en je ziet dat hun software gewoon 1 geheel is met de auto. Alsof de hardware met de software overvloeit. Blijkbaar zijn ze daar in Duitsland gewoon NIET goed in software. En vragen voor elke onzin functie heel veel geld.

Ik snap dat ook niet echt. Tesla bouwt hun hele software rondom het C++ QT framework. En dat komt verrekte nog wel uit EUROPA. Ik snap echt niet waarom die duitsers er niks van bakken op dat gebied. Er lopen genoeg QT ontwikkelaars in Duitsland rond.

[Reactie gewijzigd door Immutable op 23 juli 2024 04:34]

Ehm, behalve dat Apple verdient op eigen software verdienen ze nog véél meer aan het ecosysteem waar andere software op wordt verkocht. Laat staan abbonement diensten, inclusief hun eigen cloud services.
Bmw verdient op zijn manier weer op de auto en op de onderdelen. Ik vind de prijzen die autofabrikanten vragen voor een beetje software gewoon absurd. Vooral omdat het blijkbaar ook gratis (of voor weinig) kan. Dat laten andere fabrikanten wel zien. Ik zelf heb ook een audi met outdated navigatiesysteem, puur omdat die kosten 1 achterlijk hoog zijn en twee ik geen zin heb in een ritje naar een audi garage. Dit soort dingen zouden gewoon door de lucht moeten kunnen en voor niks. Die auto was niet bepaald gratis.
Ja dat is nog het meest achterlijke aan dit. CarPlay wordt niet door BMW gemaakt of onderhouden. Je koopt een iPhone voor een behoorlijke premium, en je koopt daarbij ook iOS. iOS heeft CarPlay ondersteuning. Het is allemaal software van Apple, en het enige wat BMW hoeft te doen is het te laten zien op een schermpje. Blijkbaar vindt BMW dat je daar maandelijks voor moet betalen.
BMW biedt het aan maar ik gok dat de meeste centjes richting Cupertino gaan.
Nee er zijn geen kosten aan Android Auto of CarPlay verbonden. Anders zou het in geen enkele auto zitten, en nu zit het is vrij veel wagens.
Bij sommige merken auto's en modellen is het standaard en bij sommige weer als extra.
Het ligt eraan welke auto je koopt.

Bij Toyota is het gratis
Naar mijn idee betaal je bij een auto voor de auto, de software komt daar gewoon bij en updates zouden gratis moeten zijn.
Maar dat is ook zo met je navigatiesysteem, dat koop je bij je auto, maar de kaart updates betaal je ook voor.
Mijn twee meest recente auto's waren een Volvo V40 Nordic+ en een VW Golf Comfortline Business. De V40 was een redelijk aangekleed model, maar in het pakket zaten onbeperkt kaartupdates inbegrepen. Bij VW zitten kaartupdates en Android Auto/Apple Carplay er vanaf het middelste uitrustingsniveau standaard bij inbegrepen. Geen van de twee vroegen abonnementskosten hiervoor. Beide vroegen wel abonnementskosten voor het Connected verhaal en 24/7 ondersteuning bij Volvo. Dit is ook logisch, omdat ze kosten voor personeel en servers hebben.
BMW zit op een hoger prijsniveau, dus als ik een auto van eenmalig €50.000+ koop verwacht ik niet dat ze ook nog geld gaan vragen voor zaken waar zij zelf geen periodieke kosten voor maken.

Ik zie het zo: budget luchtvaartmaatschappijen (Ryanair) vragen voor alles extra geld. Premium maatschappijen (Singapore Airlines) leveren die zaken standaard (inbegrepen in de meerprijs).
Waarom moet ik bij een dure BMW nog ten eerste van tevoren en ten tweede periodiek bijbetalen als ware het een Ryanair? Koop ik een Kia of Toyota, dan zit het erbij inbegrepen (al zou ik geen van die twee tegenwoordig als Ryanair willen bestempelen).

Bij Volvo leveren ze juist geen kale auto's (standaard redelijk rijk uitgerust), omdat ze het imago van luxe auto's niet willen schaden. Wat is de redenatie van BMW, buiten het uitbuiten van klanten die per se luxe Duitser willen rijden? Wat weerhoudt die klanten ervan om naar Volvo/Lexus/Audi/Mercedes over te stappen?

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 23 juli 2024 04:34]

Volgens mij is de redenatie "BMW koop je voor het rijgedrag, niet voor het entertainment systeem".
In dat opzichte is het wel te begrijpen dat het niet gratis is. Beetje vreemd en "goedkoop", dat wel.
Je koopt hem ook niet voor de FM radio, maar daar vragen ze ook geen meerprijs voor :)
Maandelijkse bijdrage voor CarPlay? Moest dat bij mijn Opel zijn kies ik voor een gsm houder en simpele Aux kabel.

Ik snap trouwens ook niet dat vandaag er nog steeds autofabrikanten geld vragen voor kaart updates van de ingebouwde navigatie.

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 23 juli 2024 04:34]

Helaas is dat bij mijn Skoda Fabia ook het geval; ik moet 240 euro betalen als ik CarPlay en Android Auto wil unlocken. Ze gaven aan dat de meeste kosten richting Apple gaan voor de activatie sleutel. Overige modellen van Skoda zit dit inbegrepen.

Voordeel is wel dat dit geen "connected auto" is, waardoor het wel altijd zal werken.
Ze zullen wel de certificering bedoelen want je hebt geen activatiesleutel nodig.
De meeste Chinese autoradio’s van 200 euro bieden ook CarPlay ondersteuning en denk maar niet dat die wat aan Apple betalen.
En certificering gaat per software/model dus daar hoeft de klant echt niets voor te betalen om te activeren. Er wordt zoals gewoonlijk gewoon weer een beetje shady gedaan door dealers...
Grappig inderdaad. Bij mijn Skoda Superb zat CarPlay (en Android Auto) er gewoon out-of-the-box in. Hoef daar ook niet extra voor te betalen. Wil ik remote de auto kunnen bedienen, tja dan moet je daar wel een abo voor afsluiten...op zich net gek (want ik gebruik dan de dataverbinding die naar de auto toe loopt.).
Dat vind ik jammer om te horen. Ik heb bij mijn nieuwe Polo ook Android Auto en Apple Carplay. Ik gebruik alleen Android Auto en het is erg jammer om te horen dat het merendeel van dat aankoopbedrag richting Apple is gegaan...
Bij Volkswagen is dat inmiddels verleden tijd, tot mijn grote verbazing toen ik vorige week mijn auto op ging halen!
Dus een DDoS naar de authenticatie server en alle nieuwe BMW's hebben geen navigatie en dergelijke meer? Daar lijkt niet erg goed over nagedacht..
Dus een DDoS naar de authenticatie server en alle nieuwe BMW's hebben geen navigatie en dergelijke meer? Daar lijkt niet erg goed over nagedacht..
Nee, da’s onzin.
Alleen diensten waar authenticatie/authorisatie voor nodig is.
Navigatie hoort daar niet bij.
Ik zie dat het artikel is aangepast, er stond namelijk eerst dat het hele systeem niet meer toegankelijk was.
BMW :X

Het is ordinair geld trekken. Mercedes en Audi is Android Auto/Apple CarPlay "gratis" of eenmalige upgrade.

Dit is de exact de reden waarom ik uiteindelijk voor een Mercedes ging ipv BMW. BMW ondersteunt geen eens Android Auto, maar wel Apple CarPlay |:(

EDIT: BMW liefhebbers zijn aan het dowmvoten :O

[Reactie gewijzigd door Bejit op 23 juli 2024 04:34]

Je hebt gewoon een punt.
Ondersteuning voor Android is zo goed als afwezig, Android Auto uberhaupt niet.
Betalen voor navigatiekaart upgrades...
Tja BMW scoort op dit gebied gewoon slecht.
Het is dat ze wel mooie autos maken en qua rijgedrag gewoon onovertroffen zijn, daar kunnen de andere premium merken weer niet tegen op.
Mooi? Dat is wel heel relatief. In mijn ogen hebben ze de laatste 10 jaar niet veel soeps meer uitgebracht.
6 cylinders moet je ook al met een vergrootglas gaan zoeken in het gamma.
Rijgedrag: ik lees tegenwoordig dat BMW's zo comfortabel zijn. Dan koop ik wel een citroen. Voor de sportieve wagen lijk je eerder naar Mercedes of Mazda te moeten gaan.

Voor mij heeft BMW bijna alles verloren wat het een BMW maakte, behalve prijs dan.
En als je af moet gaan op wat de baas zegt, zal dat ook niet veranderen: https://jalopnik.com/bmw-is-tired-of-your-shit-1829635007
Voor de sportieve wagen naar Mercedes? Waar lees jij dat dan?
En dan BMW vergelijk met Citroën qua comfortabel rijden?

Vergelijk de 3 serie met de C klasse, vergelijk de 5 serie met de E klasse. De BMWs zijn nog steeds de meest sportieve. Minder hardcore dan vroeger ja.

Dat artikel wat je aanhaalt moet je wel lezen zoals het bedoelt is. Je trekt daar en conclusie uit die helemaal niet bedoelt wordt. Dat de topman klaar is met dat journalisten per definitie schrijven dat de vorige beter was. Dat is ook gewoon onzin. Niets meer niets minder wordt er gezegd. Er wordt niet gezegd 'wij bij BMW hebben schijt aan onze klanten en maken van BMW een comfortabel middelmatig Citroën model'.
Dat blijkt ook wel want bijvoorbeeld de 'nieuwe' 5 serie is gewoon weer 1 van de best rijdende autos, net als de nieuwe X5 dat op SUV gebied is.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 juli 2024 04:34]

'Best rijdend' is zeer subjectief. De ene wil comfort, de andere sportief.
Voor mij is BMW nu vis noch vlees. En ze zijn bijna al hun unieke aspecten van vroeger kwijt. (Tenzij je de jackpot betaald)

En die BMW baas mag zeggen wat hij wil, niet alleen de journalisten, maar ook mogelijke kopers zeggen dat ze het 'oude' BMW missen. Maar ja, de klanten die hij misloopt in Europa en de US, krijgt hij dubbel terug in China. En dat zie je ook terug in het design. Zolang het geld maar binnenkomt, mag je je reputatie verkwanselen.
Anoniem: 474132 @Arjant212 mei 2019 12:19
Ford Focus, gwoon gratis Car Play zonder licentie en perfecte rijeigenschappen (2019 ST line voor de lease).
Tja beetje klein als je nu een 5 serie hebt ;)
Overigens hoef ik geen carplay. Liever android auto dan aangezien ik geen iphone heb (of ooit zou willen).
Eenmalige upgrade is toch net zo goed geld trekken, niet veel anders dan BMW dus.
Er is een wereld van verschil tussen een abonnement die afhankelijk is van een authenticatie server en en software upgrade.

BMW vraagt hier 80 euro per jaar voor, zonder enige kosten er tegenover te hebben.(Op de servers na) Zowel Apple Carplay als Android Auto hebben helemaal geen connectie nodig naar een server van de fabrikant.

Deze 80 euro is naast de upgrade die je sowieso moet aanschaffen om uberhaupt connected services te gebruiken a 213 euro. Voor dit bedrag kan dus op elk moment je Apple CarPlay eruit liggen.
Inderdaad, bij BMW is het dus eerder Apple Carpay.
Oh cool, dus over een aantal jaar, als je een tweedehands koopt, is het nog maar afwachten wat er nog werkt. Alsof BMW die servers of phone-home connectiviteit 20 jaar gaat onderhouden. Over planned obsolesence gesproken, echt een schande dit.
Vroege conclusies... laten we eerst even wachten op het nieuwsbericht 'BMW maakt CarPlay voor oude modellen gratis' of 'BMW schakelt CarPlay voor oude modellen uit'.
"BMW brengt update uit waardoor CarPlay gratis te gebruiken is. Het bedrijf hoopt hiermee kosten te besparen op het onderhoud van de servers om deze functionaliteit te controleren. Door het afgenomen aantal abonnementen voor het gebruik van CatPlay was het niet meer interessant dit bij te houden. Gebruikers die nu een abonnement hebben, hoeven vanaf vandaag niet meer te betalen. Eventueel vooruitbetaalde abonnementskosten worden teruggestort."

Zoiets? Ben benieuwd
Laat me niet lachen.
Bmw gaat in zee met appel p(l)ay..
Daar ging het allemaa mis.
Of het abonnement het geld waard is hangt er meestal vanaf hoe intensief je het gebruikt. Net zoals met Office, Netflix, Youtube, Spotify, etc.
Ik denk dat BMW vooral een goede service wil leveren en een doelgroep heeft die daar best voor wil betalen. Echter is falende audio als gevolg van een server glitch wel super nadelig voor de klant. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan voorkomen want een servermigratie is slechts een tijdelijke oplossing.
> Ik denk dat BMW vooral een goede service wil leveren

Toch jammer dat het in dit geval totaal nul service van BMW vereist, want CarPlay is een 100% lokale "tweede-scherm" oplossing in iOS zelf. Bij in ieder geval Toyota, Skoda en Peugeot werkt het standaard zodra je je telefoon op USB aansluit.
Anoniem: 474132 @dutchminator12 mei 2019 12:22
Klopt ook bij Ford werkt het gewoon prima. Alleen bij BMW is het gedoe met “Car Play abo”. Zal ook wel bij Mini zo zijn dan!
Nergens last van DE en NL.Lijkt zich 'te beperken' in VS en UK.
Gisteren was toevallig wel een tijd de RTTI uit de lucht maar goed dat gebeurd met enige regelmaat wel.
Mooi man "always on" meuk.
Werkt alleen als je een iPhone ingeplugd hebt en bij de meldingsvenster "ja" zegt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.