Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Toyota gaat Android Auto ondersteunen'

De Japanse autofabrikant Toyota heeft naar verluidt een overeenkomst gesloten met Google om op termijn Android Auto te ondersteunen. Dat meldt Bloomberg op basis van diverse bronnen die bekend zouden zijn met Toyota's plannen.

Toyota komt wellicht in oktober met een officiële aankondiging over de directe ondersteuning van Android Auto, zo meldt een van de bronnen. Een woordvoerder van Toyota bevestigde tegenover Bloomberg dat er vraag is naar ondersteuning voor Android Auto en dat een directe vorm van ondersteuning wordt overwogen, maar hij wilde het gerucht niet bevestigen. Google weigerde commentaar te geven.

De Japanse autofabrikant maakte begin dit jaar bekend Apple CarPlay in zijn auto's te gaan integreren, maar toen werd nog geen melding gemaakt van ondersteuning voor Android Auto. Het Android-systeem was al wel te gebruiken met bijvoorbeeld de SmartDeviceLink van Ford, maar dat heeft zijn beperkingen.

Onlangs liet de autoalliantie van Renault, Mitsubishi en Nissan weten een overeenkomst met Google te hebben gesloten. Vanaf 2021 wordt Android geïntegreerd in de infotainmentsystemen van nieuwe auto's van de drie fabrikanten, zodat Google Maps, Assistant en de Play Store worden ingebouwd. Dit is anders dan de ondersteuning voor Android Auto, waarbij in feite de informatie van de smartphone van de bestuurder op een scherm in het dashboard wordt getoond.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-09-2018 • 09:38

159 Linkedin

Reacties (159)

Wijzig sortering
Dit is de natte droom van Google natuurlijk, iedereen lekker volgen in de auto en waarschijnlijk kun je het niet uitzetten. Ze weten welke auto het is en van wie, waar je woont en waar je steeds naartoe gaat.
Nee dank je

En mensen ondertussen maar verontwaardigd reageren over wat Google allemaal doet in China.
Vroeger was spyware nog eng nu laten we het tegen betaling met alle liefde in onze auto zetten.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 24 september 2018 09:51]

Het blijft een afweging tussen comfort en privacy. Die as staat sinds mensenheugenis onder druk.

Een navigatie systeem dat altijd up to date is, file informatie geeft en vaak nog accurater als het gaat om reistijd/aankomsttijd versus een systeem dat waarschijnlijk al zwaar verouderd is nog voordat het de fabrieksband afrolt en gemiddeld een rib uit je lijf kost om te updaten.

Rij zelf een A-klasse met COMAND online maar ondanks de belofte dat het een online systeem is, kom ik regelmatig situaties tegen waar straten niet bekend zijn en na 3 jaar mag ik nog een keer 150 euro aftikken voor deze dienst.

Als ik nu de keuze zou hebben om naar Android Auto te gaan, zou ik het direct doen. Ondanks dat Google dan weet welke auto ik rij en hoe ik rij (wat ze wss toch al weten vanuit de Google Analytics en mn Android telefoon)
Ik heb een auto met Android Auto mogelijkheid erop, heb het op m'n telefoon getweakd (want nog niet beschikbaar in Nederland - als je ooit klapperende oren wilt zien moet je dat bij een bezoekje aan de showroom vertellen als ze weer hoog opgeven over het feit dat je gewenste auto het heeft), maar maak er amper gebruik van. Persoonlijk vind ik namelijk de ingebouwde navigatie van mijn auto vele malen fijner dan Google Maps navigatie, en op het moment dat ik Android Auto ga gebruiken betekent dat meteen dat die navigatie wordt uitgeschakeld. Bij Gratie Gods mag ik nog naar de radio luisteren, want volgens mij had Google ook graag gehad dat ik alleen Google Music ga gebruiken.

Daarnaast is het zo dat Android Auto maar een zeer beperkt aantal applicaties ondersteund, en je bent overgeleverd aan de Goden bij Google of je applicatie wel of geen gebruik ervan mag maken. Dus mijn gewenste streaming radio app geeft geen display, maar TuneIn doet het wel. Google Maps doet het, maar een ander navigatiesysteem mag geen gebruik maken van de API, etc.
Waze is ook perfect te gebruiken in Android Auto, en biedt nog veel meer up te date kaartmateriaal dan Google Maps.

[Reactie gewijzigd door geojean op 24 september 2018 13:32]

En Waze is eigendom van Google - dus geen verrassing dat ze beschikbaar zijn op Android Auto.
Waze is niet overal up-to-date. Buiten de traditionele westerse landen is Maps accurater en beter bijgewerkt als het aankomt op infrastructuur. Vorige week heb ik dat nog mogen ervaren in de Kaukasus.
Waze is niet beter, Waze werkt anders (meer als sociale app). Dus het is maar net wat je belangrijk vindt. ;)

Overigens gebruik ik zelf dagelijks Google Maps op mijn mobiel ipv het ingebouwde navi van Renault.
Dus ben benieuwd of Android Auto op lange termijn wel een volwassen alternatief gaat worden.
Ik vind Android Auto een uitkomst eerlijk gezegd, ik hoop dat alle carsharings zsm erop over gaan. Bij huurautos heb je in bijna alle gevallen al een auto met Android Auto (afgelopen vakantie hadden ze het allemaal, Opel & Fiat).
Ipv bij al die verschillende autos alles maar weer instellen gewoon je eigen telefoon erin en Hopla, spotify playlist aan en je google map pins staan klaar!

ps. die permissies kun je allemaal weigeren overigens (contacts & agenda delen enzo) voor maps en music heb je er geen nodig.

[Reactie gewijzigd door CT op 24 september 2018 15:11]

Jouw ervaring met Android Auto komt sterk overheen met die van mij. Zolang je volledig binnen het Google ecosysteem zit werkt het, maar owee als je iets anders wilt.

Het volledig overnemen van de ingebouwde UI en het niet ondersteunen van niet-Google navigatie vind ik grote nadelen. Daarnaast is het aantal permissies wat de App nodig heeft bizar veel.

Apps van derden die beschikbaar zijn zijn vaak onbruikbaar dankzij limitaties. Pak als voorbeeld Spotify: Je kan maar beperkt scrollen en zoeken , zelfs een bijrijder mag niks. Waardoor alsnog de telefoon gepakt en via Bluetooth Spotify afgespeeld wordt.
Dit soort oplossingen werken (vooralsnog) ook alleen maar goed zolang je binnen een ecosysteem zit. Alle pogingen om het op andere manieren te doen zijn nog niet gelukt. Het is domweg erg complex om alles zo op elkaar af te stemmen om een goede UX te krijgen dat je niet aan ontkomt om het binnen ecosysteem te bouwen.
Android auto is dan ook gewoon het zoveelste beperkende systeem. Je moet android in de auto hebben. Gewoon een android head unit. Geen combie geval. Die ondersteunen ook android auto, maar daar kun je de apps gewoon zelf op installeren. Werkt veel beter, en als je het nodig vind kun je het ook rooten.
Die beperkingen zijn juist bedacht om te voorkomen dat iedereen gaat zitten kloten op dat systeem tijdens het rijden. Ik zou het ook zeer onverstandig vinden als je dit gaat omzeilen en toch zelf gaat zitten rommelen tijdens het rijden.
Dat gaat nooit gebeuren met een af-fabriek unit. En juist dat wil je tegenwoordig vaak wel hebben, een vaste head-unit waarbij de bediening op het stuur zit en die wat minder inbraakgevoelig is dan zo'n snel te verwijderen toevoeging.

En af-fabriek hebben ze zich aan heel veel regeltjes te houden (begrijpelijk), zoals bijv. het altijd tonen van een waarschuwing voordat je gaat navigeren, etc. En daar past "alle" applicaties beschikbaar stellen echt niet bij.
Ik heb een 11 jaar oude Garmin nüvi 670 en rij altijd met de laatste kaarten van OpenStreetMap via een 'hobby project' op http://garmin.openstreetmap.nl/
Laatst reed ik ermee in Frankrijk en in een piepklein dorp stond een nieuw aangelegde straat die nog bestraat moest worden er al gestippeld op. Werkt super!

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 24 september 2018 12:00]

Dat is een super vondst, mijn ouwelui hebben een oude garmin ingebouwd in hun campertje en klagen steen en been over slechte kaarten. Werkt dit op alle Garmins?
Als die Garmin een SD-card kan lezen of je het .img bestand intern kan uploaden (dan overschrijf je dus de eigen kaart, raad ik af) dan werkt het. Er is ook nog een convert tool, maar geen idee waar die voor is.
Na het insteken van een SD-kaart, dien je onder 'Settings' (steeksleutel) en dan 'Kaart' onderaan 'Over' o.i.d. te kiezen om de standaard kaart uit te zetten en die van de SD-kaart aan.

Opmerking: bij mij werkt het kiezen van een nieuw adres enkel op de eigen kaart wat onhandig is. Maar invoeren met de eigen kaart en na het berekenen de eigen kaart uitzetten werkt.

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 24 september 2018 12:21]

Ik rij zelf een Tesla, maar de kaart is niet up-to-date.
Vooral als ik bij Breukelen wil superchargen. stuurt hij maar langs de supercharger en vervolgens mag ik de achterliggende afslag pakken en terug rijden naar de supercharger. In principe rij je dus om, terwijl je ook de eerste beste afslag het kunnen pakken.

Ben 30 keer verkeerd gereden, om het niet duidelijk was.
Na 1 keer verkeerd rijden weet je het toch ook wel? Waarom dan die volgende 29 keer weer verkeerd rijden?
Zelfde hier, ik heb navigatie pakket van totota en beloofd ook online te zijn. Maar kan absoluut niet tippen aan google maps en flitsmeister. Enige gave is dat je navigatie ook in je HUD? Krijgt, waar je snelheidsmeter ook staat. Plus het intypen van straten is super onhandig.
Het blijft een afweging tussen comfort en privacy. Die as staat sinds mensenheugenis onder druk.
comfort en privacy hebben weinig met elkaar te maken. Het is de keuze van deze fabrikanten om in zee te gaan met google en zo jou privacy te verkopen.
Het trieste is nog dat je het waarschijnlijk helemaal niet kan uitzetten, je hebt dus straks weinig keuze meer.
Over x jaar mag je geen diesel meer rijden, over x jaar geen benzine, dan moet je dus verplicht een auto rijden die jou privacy schendt.
De eu moet toch echt eens werk maken om dit soort bedrijven te stoppen in hun honger naar jou data. Privacy is wat mij betreft een recht dat heel hoog staat, helaas voor de politiek en dit soort bedrijven niet hoog genoeg.
Ben benieuwd welke merken er overblijven die geen google nemen en dus meer voor jou privacy doen.
Ik ben het eens met je eerste zin.
Maar met google maps kom je ook niet op mijn adres hoor. Staat er niet juist in. Zal hopelijk wel een keer worden gecorrigeerd.

Ik ben bang voor een mogelijke toekomst waarin je de hele rit reclame moet aanhoren, omdat je auto toch automatisch rijdt en je je anders maar zou vervelen.
Misschien moet je wel eerste een reclame zien of aanhoren alvorens de auto van zijn plek wil komen.
En natuurlijk mag je de auto niet uit, voordat je de laatste belangrijke berichten van Google tot je hebt genomen.
Je ziet dat ik erg sarcastisch ben over al die 'verbeteringen' van mijn comfort en gemak. Google is een reclame machine die alles van je wil weten om je gerichter te kunnen bestoken met onzin. Het resultaat is dat je steeds meer in je bubble gehouden wordt en je perceptie van de wereld steeds kleiner wordt.

Ik rijd een 36 jaar oude Mercedes S klasse, die me meer comfort bied dan ik eigenlijk nodig heb.
Computers zitten er niet in en hij kan dus ook niet worden gehacked. Gewoon sleutels gebruiken. Alhoewel ik er wel over denk om een (ouderwetse) afstandsbediening op de centrale vergrendeling te zetten. ;) en parkeersensoren zijn misschien ook wel handig. :*)
Navigatie doe ik met een 15 jaar oude Garmin NÜvi die ik 2 keer per jaar update en die me, tot op heden, altijd op het juiste adres brengt. (voor hoelang nog als google alle concurrentie heeft verslagen?). En muziek komt via een 10 jaar oude Sony met CD-wisselaar, USB en BT. Google kan mij op de weg niet volgen, want een smartphone gebruik ik ook al niet.
Ik zie niet hoe google het mij nog gemakkelijker kan maken, zonder dat ik inzage geef in mijn privé leven.
Als google het mij makkelijker zou kunnen maken, zonder dat ze alles wil weten, zou ik veel minder negatief zijn.
Dit is de natte droom van Google natuurlijk, iedereen lekker volgen in de auto en waarschijnlijk kun je het niet uitzetten.
Verbind je telefoon dan niet met je auto? Ik bedoel je hoef het niet uit te zetten, gewoon niet aanzetten.

Voor de rest van de bevolking die wel hun telefoon gebruiken voor navigatie en muziek, veranderd hier weinig, alleen heb je de Android auto interface in je multimedia systeem.
die interface is wel erg beperkt in verhouding met wat ik nu/in het verleden in de auto heb.
Bijvoorbeeld bij een Renault met RLink (1) kun je Android Auto draaien, maar wat betreft navigatie doe je een stap terug, en wat betreft media ook. Ook voor alle auto related zaken moet je toch weer uit de Android auto omgeving.
Ik draai de standalone Android auto app in mijn telefoon, personenlijk vind ik het prima.

Een paar keer mee te maken gehad met on board computers van VW en BMW, vond ik toen niks.

Bij auto zaken, neem ik aan dat je dingen zoals AC/Verwarming control bedoeld? Dat is wel minder ja dat je dan uit Android auto moet (kun je Android Auto wel minimaliseren zodat je navigatie en muziek wel door blijven lopen?)
In mijn VW Polo kan ik gewoon naar de andere plekken toe in mijn onboard systeem en weer terug gaan naar mijn app tab merk niks van dat ik switch werkt gewoon netjes. En telefoon kan je als je wilt ook blockade uitzetten van android auto en je normale apps effe bekijken werkt gewoon super makkelijk de live file functionaliteit.
Dat blijft altijd een optie dat je kan krijgen bij je auto. En daarbij als het wel standaard is en je connecteert je telefoon er niet mee, dan gebruikt je auto zijn eigen systeem. ;)
Neen dat blijft geen optie.
Veel mensen lijken dit te verwarren met Android auto. Ik lijk het te verwarren met Android als core-OS in je auto (n.a.v. de link onderaan dit artikel).
Android auto is een weergave van je smartphone op de middenconsole van je wagen. Wanneer je deze connectie verbreekt, zal je geen Android auto meer kunnen genieten.
Wat veel mensen blijkbaar niet weten (of onderscheiden), is dat Android ook als OS in auto's wordt gebruikt. Twee bekende constructeurs momenteel zijn Honda en Renault. Renault gebruikt het voor zijn 'tablet' R-link (sinds de huidige Clio en Zoé). Honda gebruikt Android (als ik het goed heb) sinds de huidige Honda CR-V.
Als je nu al weet dat Google een hele dump opvraagt indien je Android auto opstart, weet je dat een volgende stap is/kan zijn dat ze meer en meer richting coreOS van de auto's willen evolueren, met beschikbaarheid van (alle?) informatie.
Conclusie: Google rijdt effectief steeds met je mee.

[Reactie gewijzigd door maarte997 op 24 september 2018 10:35]

In dat geval log je verder gewoon niet want wel of niet inloggen doe je nog altijd helemaal zelf.
Conclusie: Google rijdt effectief steeds met je mee.
Zoals reeds bij ~80% van de mensen al het geval is, niet enkel in de auto maar ook op de fiets en in het OV, dat heet een smartphone ;)
Met het verschil dat Google toegang heeft/kan hebben tot alle informatie die je auto verzameld. Daarvan was onlangs hier op Tweakers nog een discussie: een automerk ging niet met Android Auto in zee omdat ze gewoon té veel informatie wilden verzamelen. Was het Porsche? Ja dus het was Porsche.
Dat is een wezenlijk verschil met 'Android rijdt nu reeds me in 80% vd auto's'. Android heeft vandaag nog geen weet van alle informatie die er vandaag gecommuniceerd wordt binnen een auto. Dit is een tweede stap om dit wél te weten (want Android auto is blijkbaar de eerste stap qua dataverzameling).
Waar eindigt dat? Autoverzekering op maat? Android als 'blackbox' in je wagen om goedkopere premies te verkrijgen? Reclame voor een elektrische auto omdat je toch maar 15km per dag rijdt? Of nog leuker: reclame van een overheidscampagne die zegt dat je even goed met de fiets kan gaan werken.

[Reactie gewijzigd door maarte997 op 24 september 2018 10:25]

Is het je al opgevallen dat als je met de laatste Chrome versie inlogt op Gmail het ook automatisch je Chrome browser inlogt? (Met andere voorwaarden als gevolg.)

Het is mij inmiddels wel duidelijk: Google zal alles doen om zoveel mogelijk informatie binnen te harken. De vraag is hooguit wanneer.
Ik moet stiekem toch wel een beetje lachen om die ophef rond Chrome: mensen die op Twitter, Instagram, Facebook en alle andere sociale media klagen dat het zo schandalig is... 8)7

waarmee ik op geen enkele manier Google goed wil praten, integendeel: wat mij betreft halen ze deze "feature" er zo snel mogelijk uit!
Dat kan je je afvragen wat er waar is van dat verhaal. Google zegt ook niet de ODB2 informatie te willen, maar bv wel de snelheid (wat weer gekoppeld is aan GPS). Android Auto laat ook geen informatie zien die OBD2 uitleest. Daar kan natuurlijk wel verandering in komen met Android Automotive (als Android ook echt gebruikt wordt als in-car solution). Maar sowieso kan Google niks sturen zolang je niet inlogt.

En het is lastig te zeggen waar het eindigt, veel dingen die je nu benoemt kan met al baseren op Android Auto informatie die de telefoon zelf al geeft en dat gebeurt nog niet. Maar je kan je ook afvragen of het zo erg is als bepaalde dingen in de toekomst mogelijk worden. Ik ken veel mensen die graag een autoverzekering op maat zouden willen, aangezien ze daardoor korting zouden krijgen. Of bij een ongeluk dat je auto gelijk 112 belt en GPS doorgeeft.

Maar dan moet het wel zo zijn dat er goed toezicht op deze data is, zowel door de gebruiker als de overheid.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 september 2018 12:52]

Ik ken veel mensen die graag een autoverzekering op maat zouden willen, aangezien ze daardoor korting zouden krijgen.
Ik zie dit als meer betalen wanneer je niet op de voet gevolgd wilt worden wanneer dit systeem eenmaal zover ingeburgerd is dat je geen "korting" meer krijgt.

Maar ook dit kan gewoon perfect zonder Android Auto, kijk naar de ANWB die dit aanbied.
Of bij een ongeluk dat je auto gelijk 112 belt en GPS doorgeeft.
Daar heb ik geen Android Auto voor nodig. Mijn huidige auto ondersteunt dit ook gewoon.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 september 2018 15:41]

Ik zie dit als meer betalen wanneer je niet op de voet gevolgd wilt worden wanneer dit systeem eenmaal zover ingeburgerd is dat je geen "korting" meer krijgt.

Maar ook dit kan gewoon perfect zonder Android Auto, kijk naar de ANWB die dit aanbied.
Is dat niet hetzelfde? Dat je nu gewoon meer betaalt en meer korting krijgt als je je laat volgen door de ANWB? Het is sowieso een keuze, meer premie maar de vrijheid om wat minder 'veilig' te rijden of meer korting en in de gaten gehouden worden.
Daar heb ik geen Android Auto voor nodig. Mijn huidige auto ondersteunt dit ook gewoon.
Wat is dan het probleem dat dit eventueel via Android auto (of automotive) zou lopen. Er is altijd een systeem wat bijhoudt hoe je rijdt ed. Sowieso heeft Android automotive (dus dat initiatief tussen Google en auto fabrikanten) een eigen cloud dienst (waar ook auto software upgrades gepushed worden). Auto fabrikanten (en ook de overheid) moeten goed overleggen met Google wat daar wel en niet bijgehouden mag worden. Bij Google for Business/School doen ze ook niet aan datamining voor reclames, dus zoiets zou dan ook te regelen zijn voor Google for Automotive.
Het probleem is dat het verdienmodel van Google bestaat uit ‘betalen’ met je gegevens, in tegenstelling tot een betaalde dienst die de autofabrikant aanbiedt zodat je connected bent en er 112 gebeld wordt bij een ongeluk. Ik moet er niet aan denken dat ik Google in mijn auto heb.
Klopt maar dit is niet het enige verdienmodel die ze hebben. Neem aan dat auto-fabrikanten erg kieskeurig zullen zijn wat Google wel en niet mag minen. En het is nu niet altijd zo dat autofabrikanten goed met je data omgaan. Zulke dingen moeten vast gelegd worden. Zoals bv de Europese AVG privacy wetgeving.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 september 2018 17:37]

Het is sowieso een keuze, meer premie maar de vrijheid om wat minder 'veilig' te rijden of meer korting en in de gaten gehouden worden.
Dit vind ik nogal kort door de bocht. Alsof ik minder veilig rij puur doordat ik geen tracking systeem in mijn auto wil hebben.
Wat is dan het probleem dat dit eventueel via Android auto (of automotive) zou lopen. Er is altijd een systeem wat bijhoudt hoe je rijdt ed. Sowieso heeft Android automotive (dus dat initiatief tussen Google en auto fabrikanten) een eigen cloud dienst (waar ook auto software upgrades gepushed worden)
Mijn huidige auto ondersteunt het zonder connected te zijn. De nood oproep gaat via mijn telefoon door middel van bluetooth. Er komt geen 4G of andere verbinding naar de fabrikant of Google aan te pas.

Firmware upgrades kan ik gewoon uitvoeren door middel van een simpel USB stikje, en ja ik heb er al meerdere gehad. Android Auto/Automotive biedt voor mij niks extra, behalve dat mijn data gegarandeerd door gestuurd gaat worden.
Dit vind ik nogal kort door de bocht. Alsof ik minder veilig rij puur doordat ik geen tracking systeem in mijn auto wil hebben.
Je rijgedrag verandert niet door het gebrek aan een tracking systeem nee. Maar zonder bewijs zal een verzekeraar je geen extra korting geven op puur op basis van je woord. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je in eens meer gaat betalen dan je nu doet, als je besluit geen tracking te nemen.
Firmware upgrades kan ik gewoon uitvoeren door middel van een simpel USB stikje, en ja ik heb er al meerdere gehad. Android Auto/Automotive biedt voor mij niks extra, behalve dat mijn data gegarandeerd door gestuurd gaat worden.
Dus jij weet welke afspraken de auto fabrikanten hebben met Google over welke data (en in welke vorm, bv anoniem) doorgestuurd wordt?
Precies, of kan ik straks geen nieuwe auto kopen met mijn Nokia 3310? (ja het origineel, niet de remake)
Precies, of kan ik straks geen nieuwe auto kopen met mijn Nokia 3310?
Je bedoelt dit waarschijnlijk anders, maarre... hoe zie je dit voor je? SMS AUTO AAN naar 1234? :P
Microsoft rijdt al jaren mee met mensen op die manier. En sinds kort is dat RIM.
Volgens mij is Android Auto een optie op bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Aangezien Toyota ook al Apple CarPlay gaat gebruiken, zal de keuze dus uitgebreid gaan worden, waardoor je dus in elk geval vier opties hebt;
  • Google Android Auto
  • Apple CarPlay
  • De eigen (navigatie) software*
  • Geen van allen / Geen navigatie
Dus waarom dit direct de natte droom van Google is, geen idee.
En mensen ondertussen maar verontwaardigd reageren over wat Google allemaal doet in China.
Je kunt je afvragen of dat is omdat Google dat doet, of omdat Google dat doet, in opdracht van de Chinese overheid. Het ligt daar allemaal echt wat genuanceerder / gevoeliger dan je denkt.

* Mits deze beschikbaar is en blijft natuurlijk wanneer Apple CarPlay en Google AndroidAuto al beschikbare opties zijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 september 2018 10:48]

Uiteraard blijft de eigen navigatie software beschikbaar. Die is vaak beter te bedienen en beter geintegreerd. Android auto en Carplay is juist interessant voor de eenvoudigere wagens, met alleen een simpele radio. Dan komt de navigatie vanaf de telefoon maar geen zuignap, geen spaghetti en niet verblind worden door het veel te heldere tellefoonscherm en als belangrijkste geen afleiding van whatsapp berichten of facebook updates. Maar in duurdere wagens wil je dat niet, dan wil je gewoon fabrikeksnavigatie. De kwaliteit van routes en verkeersinformatie is niet beter of slechter dan die van de telefoon maar de bediening via de standaard elementen en de user interface in de auto is heel veel beter dan via Android auto en Apple Carplay, die dankzij hun eigen gebruikersinterface erg inconistent en soms zelfs incompatibel zijn met de auto interface.
Met waze is veel beter dan onboard navigatie vanwege live file/drukte melding met automatische correctie van router om snelste route te houden.
Waze is niet beter, waze is hetzelfde. Goede fabrieksystemen gebruik dezelfde verkeersinformatie. Ze gebruiken dezelfde navigatie algoritmen.
Vroeger was spyware nog eng nu laten we het tegen betaling met alle liefde in onze auto zetten.
Bron? Want zulke dingen uitkramen zijn best harde beschuldiging. Als je er aan meewerkt en dus de voorwaarden accepteert dan geef ik je gelijk. Maar met deze reactie lijkt het wel alsof je hoe dan ook de pineut bent, ook als je niks accepteert.

Zo werkt dat in Europa niet. Daar zijn wetten voor en dat weet Google ook.
Zo werkt dat in Europa niet. Daar zijn wetten voor en dat weet Google ook.
Ja en Google heeft nogal bewezen zich aan die wetten te houden.
Zo is het. Als je graag de ‘gratis’ diensten van Google gebruikt, betaal je die met je gegevens.
Google heeft ook nooit de regels aan hun laars gelapt en boetes ontvangen etc. ;)
dan kan tomtom de vlag uit steken en weer omhoog krabbelen in de aandelen markt.
Google weet nu al waar je woont en waar je steeds naartoe gaat, je hebt immers een android telefoon voor
deze functie.

Je belt waarschijnlijk ook handsfree, dan kunnen ze ook weten welke auto je hebt.

Of je auto nu connecteert of niet (met Android auto) Google heeft je data al.
Het is nou niet zo dat Google daar Android Auto voor nodig heeft om te weten wie waar wanneer is.
Ik gebruik TomTom op de telefoon. Dat kost me 20 euro per jaar. Ik heb geen auto met Android Auto erin, weet niet hoe dat met de TomTom op de telefoon zou werken, maar hopelijk kan dat ook. Ik vind dit een beter optie dan van Renault.
Je denkt dat ze dit daar voor nodig hebben? Hmm grappig.
"You think that's air your breathing"
tuurlijk kun je het wel uitzetten, gewoon de app niet op je telefoon zetten.
android auto is gewoon een app op je telefoon, en ondersteuning in het infotainment systeem.
maar in 2021 willen renault, mitsubishi en nissan android inbouwen, dus los van een telefoon. dat heeft dan wel weer het nadeel dat je weer afhankelijk van de fabrikant bent als het gaat om updates (kaart updates zouden wel goed moeten gaan aangezien dit los staat van de app en het os).
En zolang Google de klant tevreden houdt, want tevreden klanten leveren meer geld op, economie 101, mogen mogen ze dit met alle liefde blijven doen.

TomTom? pleur op met je faal navigatie, Waze <3

en natuurlijk kan je ook gewoon al die zooi uit je auto weer halen, het zit er niet in vast ge-last, of flashen met een rooted android

[Reactie gewijzigd door dakka op 24 september 2018 22:02]

Je hebt sowieso al een telefoon nodig, dus het enige wat veranderd is dat ze weten welke auto je hebt, hoe snel of zuinig je rijdt, wat je favoriete radio stations zijn enz. Waar je heen gaat, hoe laat, hoe lanh, waar je woont, waar je je boodschappen doet weten ze nu al natuurlijk, door de telefoon. (Aangezien je de locatie voorziening naar Google niet kunt uitzetten)
In de context met Android Auto, is een mobiele telefoon een vereiste. Niet voor het hebben van een mobiel an sich. Al zijn er volgens mij ook zelfstandig werkende versies van Android Auto, o.a. Renault maakt daar gebruik van (volgens mij ook al gemeld in een van de reacties).
Voor Android Auto 8)7
Flauwekul inderdaad. Een telefoon is juist minder noodzakelijk dan voorheen: iedereen om je heen heeft er immers eentje op zak.
Iemand die mij het praktische nut kan uitleggen van dit systeem?

Ik heb het er ook inzitten, maar behalve muziek luisteren (gaat beter via bleutooth, scheelt een kabel en de mobiel heeft meerdere apps beschikbaar) en navigatie (zit al ingebouwd in de auto) kun je er vrij weinig mee. Berichtjes voorlezen? Nou lekker belangrijk.

Ik wil gewoon Youtube/netflix kunnen kijken op het scherm, internetsites kunnen bezoeken. Een 'mirror' van de smartphone dus.

Voor het gemak 'uiteraard alleen als je stil staat'. Maar dan heb je er ook niet veel aan.
Ik heb nu een extra houder op het dashboard om de telefoon in te zetten om deze van nature aanwezige functies te kunnen benutten op de telefoon.

Google probeert natuurlijk maar wat graag aan de veiligheid te denken door die optie voor al die apps gewoon niet mogelijk te maken, maar geef dan op zijn minst de keus.
Je hebt om te beginnen geen houder nodig voor je telefoon: je sluit een kabeltje aan en je telefoon kan gewoon in een opbergvak oid blijven liggen, alle bediening verloopt via het centrale display van je entertainmentsysteem en/of via stemcommando's.
De navigatie is altijd up-to-date met kaarten en fileinformatie omdat je immers gewoon Google Maps of Waze vanaf je telefoon draait. De bediening van muziek is ook eenvoudiger omdat je alle functies net zo kunt gebruiken als je ingebouwde autoradio. Het laten voorlezen (en evt beantwoorden) en een leuke gimmick die niet iedereen zal gebruiken maar ik moet toegeven dat het soms best handig is.

Video apps als Youtube en Netflix worden bewust niet ondersteund omdat deze op geen enkele wijze bijdragen aan het veilig besturen van een auto, om het zacht uit te drukken :X
... en je telefoon kan gewoon in een opbergvak oid blijven liggen ...
Niet helemaal, want om goed te kunnen navigeren heb je een goede GPS fix nodig, dwz de GPS fix van de telefoon. Dus is het wel handig dat deze wat 'open' in je middenconsole ligt...
Volgens mij snap je het concept niet, Android auto voorkomt juist dat je " Youtube/netflix kunt kijken op het scherm, internetsites kunnen bezoeken" Alles is er op gericht om je zo min mogelijk af te leiden van je bestuurders taak (uit zetten is natuurlijk beste optie). Mooi toch dat je direct automatisch kunt beantwoorden met ' ik ben aan het auto rijden'? Mocht je normaal je telefoon willen gebruiken dan parkeer je de auto, trekt de telefoon uit de oplader en gaat normaal aan de slag.

Wanneer sta je stil (op een parkeerplaats) en gaat dan uitgebreid naar je scherm zitten turen in de auto? Android Auto voorkomt dat je dat gaat doen als de auto gestart is en het dus redelijk is om aan te nemen dat je een verkeersdeelnemer bent, en ja daar hoort ook bij als je stil staat in de file...
Er zit nogal een verschil tussen "niet roomser dan de paus zijn" en "damn, ik hoop echt dat de politie je binnenkort een keer van de weg plukt :X "

Laten we hopen dat Android Auto je misschien wat kan heropvoeden als het komt op aandacht houden bij het verkeer om je heen...

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 24 september 2018 16:31]

Het is ook geen discussie die ik in een rubberentegelmaatschappij ga winnen. Er is gelukkig wel een verschil tussen "Ik heb maar 4 biertjes op, ik kan prima zelf naar huis rijden" en "Ik heb nog een lange weg te gaan en luister/kijk graag nog even naar wat beelden op mijn scherm tijdens het rijden". En die telefoon zit dan gewoon in een houder op het dashboard, voordat men denkt dat ik die in mijn hand heb.
Als je zoiets zegt wordt gelijk aangenomen dat je 90% naar je telefoon kijkt en 10% naar de weg.

De wereld wordt graag gek gemaakt met van die video's waar "Zie je wel, je kunt niet appen en met 50km/h een te krappe bocht nemen op een weg die amper breder is dan de auto zelf". Beetje van dit soort indoctrinatiefilmpjes: dit en dat.
En als je dat soort filmpjes ziet dan lijkt het wel alsof altijd de domste momenten worden uitgekozen om te hard te rijden en op je telefoon te kloten.

Maar ik kom oom agent graag tegen die mij hiervoor van de weg wil plukken omdat die op mijn dashboard een telefoon youtube filmpjes ziet afspelen.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 24 september 2018 17:00]

En nu nog officieel toegestaan in de Nederlandse Play store...
Lang leve de wetgeving.
Ja, absurd dat de Europese/Nederlandse wet moeilijk doet over wat je wel en niet op een scherm voor de bestuurder mag weergeven. Alsof mensen niet zelf nadenken: iedereen snapt toch dat een film achter het stuur kijken, of bijvoorbeeld tekstberichten lezen en versturen tijdens het autorijden gevaarlijk is?

Mijn sarcasme ten spijt vind ik het wel vreemd dat ik wel gewoon Apple Carplay kan (mag?) gebruiken (waarvoor je op een iPhone niets extra hoeft te installeren), maar niet Android Auto uit de playstore kan halen.
Dat heeft alles te maken met voorkeuren (al dan niet gekomen door een lobby partij). Zie het als het verschil tussen DVD+R en DVD-R: technisch kunnen ze hetzelfde, maar bij het een betaalde je meer thuiskopieheffing als bij de ander omdat Philips graag +R aan de man bracht.
Gelukkig is er een simpele workaround voor de tweaker
Tweaker hoef je geneens te zijn download de apk en je bent klaar.
het verschil zit m in dat android auto een app is die je moet laten draaien (de app werkt ook op zichzelf, zonder integratie in de auto), terwijl bij apple carplay de apps rechtstreeks draaien.
Ja, waarom duurt het zo lang? Bedenk me net dat ik weet even naar APK mirror moet gaan voor een update....
Dat had ik dus in Zwitserland met kaarten voor alleen de Benelux. Onderweg naar huis.....
Het Toyota/Lexus systeem vind ik dan ook erg traag en niet in verhouding met de rest van de kwaliteit van de auto.
Dat is toch bij heel veel producten? Digitale tv kastjes, Pioneer versterkers, Panasonic tv's... ziet er allemaal niet uit. Daarom is Android Auto of CarPlay ook zo fijn.
Klopt, maar in het Lexusje van mijn ouders is het gewoon pijnlijk dat je beter in een goedkope Suzuki kunt zitten. Of een moderne Peugeot.

Ikzelf ben ook meer voorstander van hoe VAG het heeft opgelost in de Citigo, UP, Mi;

Je telefoon is het dashboard.

Heb ze een goede telefoonhouder cadeau gedaan en ervan overtuigd om niet te betalen voor het updaten van de auto maar gewoon google maps te gebruiken en dan op vakantie lekker een paar keer uit gaan eten. Pas toen waren ze overtuigd :)
Alleen jammer dat de iPhone 8 plus niet in die houder past. Verder is het idee wel goed.
koop je toch een grotere houder? of bedoel je een ingebouwde houder.
Het gaat inderdaad om de officiele houder die bij de auto zit.
ah zo, maar @Basilange had het over een een telefoonhouder die hij cadeau gedaan had, dus dat heeft dan niets te maken met een ingebouwde houder. maar is inderdaad wel verwarrend
Ja je hebt het voorgebouwde ding als bijvoorbeeld van VAG of iets van een derde.
Uiteindeindelijk is het beter dan een oude auto met verouderd ingebouwd niet onderhouden systeem.
klopt, al ben ik zelf meer van de dedicated navigatie oplossingen (garmin). apple carplay vind ik ook erg fijn in auto's waar dat ondersteund wordt, werkt ook beter dan de ingebouwde navigatie van opel, die op de 1 of andere manier straten die al jaren weg zijn nog in een route gebruikt, ookal is de auto uit 2017.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 24 september 2018 16:11]

Terwijl je een oude nexus 7 zou kunnen pakken en er met google maps nog mee uit de voeten zou kunnen.
We zullen zien waar het heen gaat. Als we uiteindelijk maar goed kunnen navigeren. Niks is zo vermoeiend als dat je na 12 uur in de auto net in dat eene dorpje in het donker niet bij je slaapadres kunt komen. Het jongens kop houden momentje.
Heel leuk, alleen jammer dat Android Auto officieel niet voor Nederland beschikbaar is. In mijn Audi zou android auto + carplay zitten maar alleen Carplay werkt out of the box. Blijkt dat Android auto niet in NL beschikbaar is, omdat wij hier geen mobiel mogen vasthouden tijdens het rijden (iets in die geest). Voor android auto moet ik weer een APK ergens downloaden om dat te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vlahonda op 24 september 2018 09:52]

Android Auto zit wel in de auto geïnstalleerd, maar inderdaad, je telefoon moet 't wel ondersteunen.
Het is andersom: Android Auto draait volledig op je telefoon, de auto hoeft alleen maar de interface te ondersteunen. In de praktijk kun je iedere Android telefoon vanaf versie 4 of 5 gebruiken.
APKmirror is een geweldige plek daarvoor, maar dan krijg je ook de keuze uit verschillende processor types (ARM en x86) en moet je zelf uitvogelen welke jou telefoon gebruikt.

Apple Carplay word wel toegestaan, maar Android Auto niet, terwijl ze vrijwel dezelfde functionaliteit hebben.
Of nederland doet weer eens lekker moeilijk en die oude takken hebben geen idee wat het überhaupt is, of er word hier iemand omgekocht door Apple <_<
Je kunt ook APK pure installeren op je telefoon, dan krijg je automatisch de juiste versie en updaten is ook erg makkelijk.
Dat mag in andere landen (waaronder USA,UK & Frankrijk) ook niet (ook niet het bedienen terwijl de telefoon in de houder zit). En daar is Android Auto ook gewoon te downloaden.
Arme tomtom, die is hierdoor helemaal de weg kwijt.
Tomtom, had nooit verwacht, dat auto fabrikanten zouden overstappen naar Google.
Arme TomTom had dus niet met zijn handen over elkaar moeten zitten toen ze even voorop liepen ;)
Ze hebben volgens mij ook niet stil gezetten.
Maar eerder op de verkeerde markt gegokt.

TomTom, had geen zin maar in de consumenten gezeur. En heeft zich daarom gericht op b2b, de auto fabrikanten. In hun voorspelling, dat auto fabrikanten nooit data zouden delen met Google.

Nu blijkt, verkeerd gegokt.
Pun intended? _/-\o_

TomTom de weg kwijt :D
lol, goede zet van Google
Je vraagt je toch af wat ze dan wel dachten dat er zou gebeuren bij TomTom.
Tomtom loopt al meer dan een jaar te klooien met de tomtom live dienst op Renault Carminat.... die werkt meer niet dan wel..
they had it coming...
Gaat? Dat doen ze al, in de nieuwste Aygo, is gewoon een optie Apple Carplay/Android Auto te krijgen.
Android auto is iets anders. Android voor je auto gaat over de virtual cockpit.

[Reactie gewijzigd door IMarks op 24 september 2018 10:01]

Dit artikel lijkt gewoon over Android Auto te gaan, niet over Android als besturingssysteem op de autoradio van Toyota.
Je hebt gelijk, ik raakte in de war door de laatste alinea. Daar (en in het bijbehorende nieuws) gaat het over de virtual cockpit (en dat is niet de auto radio). Beetje vreemd nieuws artikel in dit geval dan inderdaad.
en daarbij dat toyota niet eens genoemd wordt bij het stukje over android in de auto
Klopt, ik heb net een Auris ts van een half jaar zonder apple carplay. Mijn vriendin een Aygo van 2 maanden, en die heeft wel apple carplay
Android Auto ondersteunen lijkt me een betere weg dan Android in de auto's. Wéér een systeem om te onderhouden, dat vraagt om een verbinding, data-opslag, etc. en dat geen updates ontvangt. Terwijl auto's in tegenstelling tot telefoons echt langer dan drie jaar meegaan. Laat Renault e.a. hier ook voor kiezen. Onderhoudt een eigen, simpel, systeem en verbindt met de nieuwste smartphones of andere devices.
Vraag me wel af of Google instaat is een systeem wat 20 jaar in een auto zit te onderhouden. Over 5 jaar vinden ze de hardware al obsolete, maar moet de auto nog lang mee.
En kan het lang zonder internet verbinding? Ik was in Namibië deze zomer, groot deel van het land geen bereik, en als het er wel is meestal erg traag, en duur.
20 jaar is langzamerhand lang voor een auto. Zeker omdat ze nu verwoven zijn qua functies met de elektronica. Ik rijdt zelf nog een dom autootje uit de jaren 90.
Kijk maar eens naar de klokje rond videos van een XC Volvo van een paar jaar oud en een uit de jaren 90 die van nu is bij een vergelijkbare kilometerstand aan het roesten en die uit de jaren 90 is er minder erg aan toe.

Dus in die zin hoef je er geen zorgen over te maken. De elektronica gaat nu gewoon hand in hand met het roestmonster :-)
De auto hoeft alleen maar een interface naar de telefoon beschikbaar te stellen, vziw komen daar verder geen updates voor dus heb je ook geen problemen met de ondersteuning. De telefoon is degene waar de software op draait en het updaten daarvan is simpel.

Je kunt beter de vraag stellen of mensen over 20 jaar uberhaupt nog mobieltjes gebruiken met USB enzo, maar dat is weer een ander verhaal.
het gaat hier dan om android, niet android auto. de eerste is echt android op het infotainment systeem van een auto, los van een telefoon. het artikel is ook een beetje apart, want een aantal toyota's hebben al android auto ondersteuning (en apple carplay?), en 3 andere merken willen in 2021 android gaan integreren.