Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Panasonic en Sigma komen met fullframecamera's met L-vatting'

Volgens nieuwe geruchten presenteert Panasonic deze week twee fullframecamera's met de L-mount van Leica. Ook Sigma zou aan een camera werken. De Panasonic-camera's krijgen sensoren die in eigen huis zijn ontworpen.

Volgens 43rumors is de inhoud van de nieuwe geruchten zo goed als zeker. Over de fullframecamera van Sigma zijn nog geen details bekend, maar de website stelt dat de fabrikant in ieder geval aan een toestel werkt. Of Sigma een eigen sensor gebruikt is niet duidelijk. Verder gaat de fabrikant objectieven en adapters maken voor het systeem.

De website heeft van bronnen gehoord dat Panasonic met twee camera's komt: een high-end model met een sensor van ongeveer 50 megapixel en een goedkopere camera met een sensor van 20 megapixel. In beide gevallen gaat het om fullframesensoren die Panasonic zelf zou ontwerpen en zou fabriceren.

Beide camera's krijgen volgens de geruchten een 4k60fps-filmfunctie en een gestabiliseerde beeldsensor. Het topmodel zou een pixelshift-modus krijgen waarmee foto's in een 150-megapixelresolutie gemaakt kunnen worden. Bij een dergelijke techniek wordt het stabilisatiemechanisme gebruikt om de sensor steeds een klein stukje te verschuiven. Door meerdere foto's achter elkaar te maken en die te combineren ontstaat een beeld met een zeer hoge resolutie.

Verder krijgen de twee camera's volgens de geruchten een dubbele kaartsleuf. In ieder geval één van de sleuven zou geschikt zijn voor sd-kaartjes. Het topmodel kost vermoedelijk minder dan de Sony A9, dat topmodel van de concurrent kost momenteel 4200 euro. Wat de prijs wordt voor de goedkopere Panasonic-camera is nog niet duidelijk.

De twee camera's van Panasonic worden vermoedelijk dinsdag aangekondigd en zouden rond maart 2019 beschikbaar zijn. De fabrikant kondigt volgens de geruchten ook drie objectieven aan: een 24-70mm, 70-200mm en een 50mm. De maximale diafragmaopening is nog niet bekend.

Er zijn nog geen foto's online verschenen van de nieuwe camera's, maar 43rumors stelt dat de Panasonic-modellen wat uiterlijk betreft op de G9 zouden lijken. Onderstaande afbeelding is een mock-up van de bestaande G9 met de Leica L-vatting en -sensor.

Vorige week kwam naar buiten dat Panasonic, Leica en Sigma samen werken aan een fullframecamerasysteem dat gebruikmaakt dezelfde L-vatting als de bestaande Leica SL Typ 601-camera. De fabrikanten maken hun samenwerking en producten waarschijnlijk dinsdag bekend op de Photokina-beurs in Keulen.

Mogelijk uiterlijk van de fullframecamera van Panasonic

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-09-2018 • 09:00

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Het zijn spannende tijden in cameraland. Nu er ook meerdere spelers serieus ten tonele verschijnen in FF MILC/Spiegelloos land, in een markt die steeds verder verzadigd raakt, zal er zeker een prijzen-'oorlog' ontstaan om fotografen die nog niet veel in objectieven geïnvesteerd hebben te binden (en/of weg te kapen). In principe goed nieuws voor de consument. Het probleem is wel dat de nieuwe lensvattingen die onlangs geïntroduceerd zijn, bij 2 grote spelers, er voor zorgen dat compatibiliteit i.c.m. adapters weer een stap terug heeft gemaakt. Ik ben benieuwd of Metabones en Sigma (en de minder interessante als Fotodiox e.d.) dit allemaal weer reverse engineerd krijgen.

Langzaam ontstaat het gevoel bij veel potentiële kopers dat ze niet meer weten waar ze heen willen (keuzestress). Ik kan mij hier goed in vinden, aangezien we geen nette roadmaps kunnen vinden zoals we gewend zijn in andere tech sectoren, is het soms echt een gok om te investeren in een (nieuw) systeem.
Ik heb dit wel altijd geroepen, al een hele tijd terug maar ontwikkelingen duren ook gemiddeld 3 jaar voor het op de markt komt.

Ooit zei ik dat wanneer Panasonic FF gaat ik wel een Panasonic aanschaf naast mijn Nikon D850. Ik moet nog wel zien hoe de systeemcamera markt zich gaat ontwikkelen want ik heb wel een aantal vraagtekens maar Panasonic is wel mijn favoriet door de professionele opties die vanuit de filmwereld komen.

Spannende tijden in ieder geval in camera land. Ik houd daar wel van.
Het is een logische ontwikkeling. De markt voor specifieke stills/video apparaten wordt steeds kleiner, Midden/hoge segment blijft over. Daar moet je als fabrikant op in spelen. aanbieden van nieuwe vattingen, nieuwe formaten, spiegelloos etc.
Ja, dit.

Nu heb ik geen keuzestress. Ik wordt alleen maar erg blij van héél véél keuze. :)

Ik wil graag een EVF op een FF. Ook een fatsoenlijke 4k videomodus met een zéér degelijke AF. Daarnaast is het 'bare minimum' aan objectieven voor mij: 24-70mm en 70-200mm, beide op f/2.8 - wijder mag ook :) - en een mooie ultra groothoek op f/1.8 of f/1.4.

Voordat ik hier in wil gaan investeren en mijn "oude spulletjes" verkoop, wil ik eerst zien en weten waar elke fabrikant mee komt. Het is geen kattenpis wat je uitgeeft. Canon en Nikon zijn net ingestapt, Sony heeft het het goed voor elkaar, Pana, Leica en Sigma komen eraan. Ik verwacht van Canon nog een echte spiegelloze Canon 5d Mk. IV tegenhanger. Daarnaast ben ik héél nieuwsgierig waar Pana en Sigma mee komen.

Ik zing het nog wel een jaartje of zo uit, zodat er iets meer duidelijkheid is - ik hoop zelfs op een roadmap van de fabrikanten - en dan maak ik de stap wel.

IIG, hoe meer concurrentie, hoe beter! :)
Ik heb al flink geïnvesteerd in Fuji en blijf daar lekker zitten. Zij die een fullframe willen staan inderdaad voor een lastige keuze. Aangezien je geen merk wil dat over een paar jaar stopt vermoed ik dat de meerderheid een veilige keuze gaat maken. Canon en Nikon zullen weer de grootste worden. Misschien dat onderling wel de nodige mensen overlopen.

Panasonic heeft alleen een kans als ze heel dik op video's inzetten en het merk voor video's wordt.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 24 september 2018 15:21]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik denk toch echt dat het wishful thinking is. Er is fundamenteel niets veranderd. Kijk naar die toenemende keuze in high-end mirrorless. Allemaal in het geheel niet compatible met elkaar. Dus het blijft hetzelfde liedje: prijzen zijn gelijk of gelijkwaardig, je maakt een keus, en zit er lange tijd aan vast.

De markt is verder al erg klein en soms zelfs krimpend, dus men zal echt niet richting de bodem gaan met prijzen.
Leuk om te horen maar ik heb een aantal lenzen voor mijn G80 en zie mij niet zo snel alles verkopen.
Wat zijn de voordelen van FF vs M43.
Ik zat in hetzelfde als jij maar ik ben overgestapt naar de Nikon D850. Voornamelijk omdat ik fotografeer want filmen wil ik gewoon met een filmcamera doen.

De voordelen van een FF vergeleken met onze camera is wel groot man. Ik kan nu serieus zonder flitser met een iso van 3200 en een sluitertijd van 60 een foto maken op een indoor event van de artiest. Zo zijn er nog veel meer voordelen maar in donkere omstandigheden heb ik echt heel veel voordeel van FF gemerkt en ik hoopte zo hard dat Panasonic ooit ermee zou komen. Je weet welke features Panasonic er allemaal in heb zitten en als ze duo iso vanuit de professionele markt overnemen, dan heb je echt een super vette camera.
Maar MFT is net zo handig omdat het compact is. Mijn G80 met 300mm lens is zo handelbaar.
Gaan de lenzen dat zoveel groter en zwaarder zijn bij de FF van Panasonic. Ik neem veel macrofoto's en dan vooral stacking waarbij je toch veel licht nodig hebt. FF zou misschien wel een oplossing zijn.
Bij macrofotografie heb je vaak last van té beperkte scherptediepte, dus is een grotere sensor eigenlijk helemaal niet zo wenselijk.
Als je je met je G80 macro foto's maakt op b.v. F8, dan moet je op Full Frame voor de zelfde scherptediepte F16 gebruiken. Helaas doe je dan dan de voordelen die een grotere sensor heeft(b.v. minder ruis) weer teniet.
Maar sowieso: Flitsen, dat kan op m43 met een geschikte flitser ook volautomatisch in combinatie met focus stacking.
De grotere sensor. Die zorgt voor betere beeldkwaliteit en minder ruis. Daartegenover staat dat het totaalpakket duurder is en zwaarder en groter.

Ik zie mijzelf ook niet overschakelen naar ff. MFT voldoet voor mij meer dan prima.
Ik hoop nog wel dat ze de m43 techniek blijven doorontwikkelen. Het zou fijn zijn als er ooit nog een m43 camera komt met iets meer megapixels dan de huidige 20 en betere autofocus dan de huidige G9.
Voor de rest is dat namelijk een perfecte betaalbare camera.
Ik wil mijn DMC-G7 namelijk graag nog eens vervangen zonder de lensen die ik bezit te hoeven verkopen.
Ze zullen de m43 vast verder ontwikkelen. Producten met een FF sensor kunnen er prima naast, lijkt mij. Er zal wat overlap kunnen zijn, maar in het algemeen * zou je kunnen stellen:

m43 - kleiner, lichter, goedkoper, erg goede beeldkwaliteit.
FF - groter, zwaarder, duurder, beste beeldkwaliteit.

Edit: dus een mooie aanvulling op de portfolio van Pana, volgens mij.

* Ja, ja! ...Er zullen vast uitzonderingen op deze regel zijn/komen. Ik zeg ook: "in het algemeen". :+

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 24 september 2018 09:42]

Ik zou er niet al te bang voor zijn.
Full Frame is hele een andere prijsklasse dan een Panasonic G80 of GX9.
Natuurlijk, dat is investeren in merkentrouw. Zonder m43 houdt Panasonic helemaal geen volume over en zal niemand voor de full frame kiezen. De sensor wordt misschien wel gedeeld met de meer professionele videocamera's.
Dus Panasonic heeft nu twee samenwerkingsverbanden. Benieuwd hoe ze dit bij Olympus zullen vinden. En ik ben ook benieuwd hoe Panasonic, een bedrijf in problemen, deze investering weer verantwoord, terwijl ze nauwelijks volume hebben in de cameramarkt.
Panasonic heeft al heel lang een samenwerking met Leica.
De Leica SL Full Frame Mirrorless camera met deze mount was ook al geproduceerd in nauwe samenwerking met Panasonic en bevat ook heel veel Panasonic tech.
Een bedrijf in problemen? De professionele markt loopt gewoon prima bij ze.
Ik vind weer een nieuwe lensvatting een echt onbegrijpelijke marktstrategie van Panasonic. Als je voor je werk foto's en films maakt heb je doorgaans wel een soort basisset:

- Een veelzijdig inzetbare echte videocamera voor standaard gebruik
- Een B-roll camera als back-up en voor eventuele invulshots
- Een professionele (hoge resolutie) fotocamera.

Wil je het bij 1 fabrikant houden dan kom je bij Panasonic uit op:

- Panasonic AU-EVA1 videocamera met EF mount
- Panasonic GH4 of GH5 met m4/3 mount
- Panasonic full frame met L- mount

Waarbij je dus voor elke camera een eigen lens setje kan aanschaffen. In een van deze camera's met lenzen investeren met het idee de lenzen later ook voor andere doeleinden in te zetten kan je wel vergeten.
Dit is bij de releases van Nikon en Canon ook al behandeld, heel simpel ze moeten wel anders kan je niet kleiner.
Fullframe hoeft absoluut niet mirrorless te zijn.
Bij Canon kan je EF lenzen op een C300 videocamera zetten en op APS en fullframe fotocamera's. Investeren in EF lenzen en het Canon-systeem omdat die zowel voor video als fotografie te gebruiken is veel logischer dan investeren in een Panasonic GH5 of L-mount lenzen die veel minder uitwisselbaar zijn.
Sorry, heb ik dat gezegd?

Dat iets niets hoeft betekent niet dat men iets wil. Er is vraag naar meer compacte camera's met een full-frame sensor zonder spiegel. Dit is niet mogelijk met de bestaande vattingen en daarom is er een overstap naar nieuwe.
Er is vraag naar meer compacte camera's
Is dat zo?
Is meer een bijkomend voordeel.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 24 september 2018 13:51]

Niet helemaal waar. Sony heeft al zijn (video)cameras op E mount. Ja, er zijn lenzen specifiek voor APS-C en die vigneten op full frame. En nee, de A-mount is dood en telt niet meer mee.
Tja, welke opties hadden ze?

Die M4/3 mount is natuurlijk veel te klein om een FF sensor mee af te dekken. En de EF mount blijven gebruiken, vindt Canon ongetwijffeld niet zo'n goed idee.

Dus logisch dat ze een "nieuwe" mount introduceren. En voor deze mount zijn dus al lenzen beschikbaar hoewel de vraag is of je Leica L glas op je Panasonic FF wilt schroeven (vanuit een financieel perspectief).
Het is dus geen nieuwe lensvatting.
Sowieso is er geen "open" Fullframe lensvatting(zoals b.v. de m43 mount dat wel is).

De EF vatting op de EVA1 is (zolgens mij) zonder autofocus(ook niet interessant in de video business), en mét autofocus mag niet van Canon.
Nee hoor, de E-mount is gewoon gesloten en "beschermt". Panasonic kan geen camera uitbrengen met een E-mount al zouden ze dat willen.
Bij m43 heb je wel een stuk of 7 fabrikanten die die m43 mount gebruiken met volledige autofocus functionaliteit etc..

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 24 september 2018 15:15]

Graag lezen wat ik zeg in m'n post, Panasonic kan geen camera maken met de E-mount. Andersom kunnen er natuurlijk wel lenzen voor gemaakt worden, maar dat is niet waar het hier om gaat.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 24 september 2018 16:14]

De basic spec is voldoende om auto-focus lenzen mee te maken. Het gaat by basic spec om de interactie tussen lens en body. Hoe in een Sony lens zelf de auto-focus werkt, daar hoeft de concurrent natuurlijk niks van te weten.
Ah okay, dat wist ik niet. Ik weet nml niet wat er in die basic specs allemaal staat. Dan snap ik helemaal niet waarom er niet meer 3rd party AF lenzen zijn.
Soms komt het omdat bijvoorbeeld een merk alleen maar manuele focus lensen maakt (Zeiss en Samyang/Rokinon zijn pas sinds zeer kort met auto-focus begonnen mee begonnen. En Zeiss voorla vanwege de samenwerking met Sony.). En het heeft ook met installed base te maken. Wanneer je de Canon en Nikon vattingen hebt, dan kun je in principe voor 80% van de markt een lens maken. Wanneer je alleen Sony doet, dan heb je het over een procent of 10. Dus dat is lang niet zo aantrekkelijk.
Lees eerst eens even war ik zeg in m'n post hierboven. Panasonic kan geen camera maken met de E-mount, dát is wat in deze discussie relevant is. Andersom kunnen er natuurlijk wel lenzen voor gemaakt worden(voor elke mount zijn 3rd party lenzen natuurlijk).
m43 is veel opener, en staat het(naast dat er lenzen voor gemaakt kunnen worden in alle soorten in maten) andere fabrikanten toe om de mount/vatting zélf te gebruiken op hun camera.
Je hebt gelijk, ik las je post niet zo.
Als Sigma komt met een nieuwe full frame Foveon camera MET de mogelijkheid om andere lenzen dan Sigma lenzen er op te schroeven, dan koop ik m blind! Ik ben groot fan van de Sigma camera's, maar ik vind hun lenzen maar niks. Dan zou dit ideaal zijn.
De vraag is dan wat Sigma met hun bestaande lensvatting gaan doen. Opheffen?
De Foveon sensor houdt m.i. niet van erg schuin invallend licht. Dit zal konsekwenties hebben voor zowel flensafstand als achterste lensdiameter én geprismatiseerd sensoroppervlak. Weet niet of een L vatting daarom voldoet.
Lijkt me stug dat hun "instapper" op 20MP blijft steken. Op zich heeft grote pixel pitch wel voordelen maar met de huidige sensortechnologie hoeft een FF sensor toch geen 20MP meer te zijn om het goed te doen op hogere ISOs. Ik verwacht/hoop wel dat ie iets meer MPs gaat krijgen.

En waarom worden camera's als de Z7 en nu deze Panasonic 50MP camera toch altijd vergeleken met de A9. Dit zijn juist A7R iii concurrenten. MP monsters waarbij ultieme snelheid niet het allerbelangrijkste is.

Maar interessante ontwikkelingen. Ben erg benieuwd of het inderdaad een G9 body(-ish) gaat worden. Prima ergo heeft die camera. En ook maar eens zien hoe hun eigen sensor het doet.
Lijkt me stug dat hun "instapper" op 20MP blijft steken. Op zich heeft grote pixel pitch wel voordelen maar met de huidige sensortechnologie hoeft een FF sensor toch geen 20MP meer te zijn om het goed te doen op hogere ISOs. Ik verwacht/hoop wel dat ie iets meer MPs gaat krijgen.
Ik denk dat het meer met de positionering van het product te maken heeft - instapniveau en dus (kost)prijsniveau - dan inderdaad beeldkwaliteit. Zo'n 24 -30 Megapixel zou mijn voorkeur hebben voor een instapper. Ook ten opzichte van de concurrentie is 20Mp te weinig IMHO, tenzij Pana wat leuks gaat doen met de prijs.
Te weinig wanneer je de specs vergelijkt met andere merken wellicht. Maar op zich is 20mp meer dan voldoende om mooie fotos mee te maken.
Ja, dat is 6MP ook. Niks houd je tegen om met een 6MP camera schitterende foto's te maken. Resolutie zegt niks over mooie foto's.

Pas als je wat met die foto's gaat doen, wordt resolutie belangrijk. Deel je je foto's alleen op Instagram dan is 4MP meer dan voldoende. Schiet je mooie landschappen die je groot (meer dan 1 meter) af wilt drukken, dan is 20+ MP wel gewenst. En ook geeft een hogere resolutie je meer ruimte om te kroppen wat soms heel handig kan zijn.

Dus 20MP is prima maar meer is toch wel lekker. En ook naar de concurrentie kijkend moeten ze eigenlijk wel (of hij moet echt < 2000 EUR worden).
Als canon/nikon voor mirroless hun mount hadden gehouden, was er nog een voordeel daar bij te blijven. Nu daar een adapter voor nodig is, kun je net zo goed overstappen naar een goedkopere/ betere concurrent.
Jij hebt er niet veel van begrepen. Het is namelijk noodzakelijk om de vatting te wijzigen om voordeel te behalen voor een systeemcamera. Anders had men evengoed gewoon spiegelreflexcamera's kunnen bouwen.... oh wacht dat doen ze al ;)

[Reactie gewijzigd door p0pster op 24 september 2018 20:56]

Nou volgens mij zijn er veel meer verschillen. Nu word gekozen voor een beetje ruimte en zo'n f2 zoomlens. Ik moet die keuze nog goed zien uitpakken commercieel gezien.
De L-Vatting is voor de grip vorm toch?
dus je ben verplicht om deze camera rechtshandig te bedienen?

Dit is ook weer een beetje zeuren dat je bijvoorbeeld geen lederen grip verzie wilt hebben als je veganist bent.

Zal regelmatig gevraagd zijn denk ik maar toch :P

[Reactie gewijzigd door FastRDust op 24 september 2018 09:23]

De L-Vatting is de vatting waarmee de lenzen aan de body worden verbonden. Dit heeft verder geen directe link met de vorm van de behuizing (behalve afstand sensor <-> sluiting).
ah kijk, dan weet je ook meteen hoeveel ik van camera's af weet XD
Dat is het soort snel bevestiging systeem waarmee je dus de lens met een kwart slag erin lock?
ja, inderdaad. Het is een onderdeel wat niet snel veranderd gezien het hele lenzen portfolio wat allemaal compatibel blijft. Onlangs hebben wel zowel Nikon als Canon een nieuwe eigen standaard geïntroduceerd voor de mirrorless modellen.
Zijn er überhaupt camera's die je met links gebruikt?