Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Panasonic presenteert Lumix S1R- en S1-fullframecamera met L-vatting

Panasonic heeft twee fullframecamera's gepresenteerd in de nieuwe Lumix S-serie. Het gaat om de S1R met een sensorresolutie van 47 megapixel en de goedkopere S1 met een resolutie van 24 megapixel. Veel specificaties zijn nog onbekend.

Op de resolutie na delen de Panasonic S1R en de S1 veel specificaties. Beide camera's maken gebruik van een nieuwe Venus-beeldprocessor en hebben een 4k60fps-filmfunctie. Er wordt net als bij de bestaande Panasonic G9 gebruik gemaakt van het depth-from-defocus-autofocussysteem, in combinatie met contrastautofocus en†een vorm van kunstmatige intelligentie om de autofocus te verbeteren. Beide camera's zouden ook hoge sluitersnelheden en flitssynchronisatiesnelheden mogelijk maken, maar Panasonic geeft daarover nog geen concrete details.

De camera's hebben een gestabiliseerde sensor, al is niet duidelijk bij hoeveel assen er sprake is van stabilisatie.†Hierbij wordt samengewerkt met eventuele optische stabilisatie in een gebruikt objectief. Panasonic stelt dat de elektrische zoeker van de Lumix S-camera's een hoge precisie heeft†en in de buurt komt van de visie van het menselijk oog,†zoals het geval is bij een zoeker van een spiegelreflexcamera. Een resolutie, verversingssnelheid of vergrotingsfactor noemt de fabrikant echter niet.

Beide nieuwe fullframecamera's hebben een dubbele kaartsleuf, waarbij ťťn geschikt is voor sd-kaartjes en de ander voor xqd-kaarten. De lcd op de achterkant is te draaien over drie assen en waarschijnlijk niet volledig uit te klappen en naar voren te draaien, zoals dat wel het geval is bij bijvoorbeeld de G9 of de GH5. Tevens zijn de camera's†afgedicht tegen vocht en stof en†bestand tegen lage temperaturen.

Panasonic zegt dat het begin 2019, als de S1R en S1 uitkomen, drie objectieven introduceert. Allereerst gaat het om een 24-105mm-standaardzoom, aangevuld met een 50mm-objectief met een diafragma van f/1.4 en een telezoomobjectief met een bereik van 70-200mm. Van de zoomobjectieven noemt Panasonic het diafragma nog niet. Het bedrijf komt uiteindelijk nog met minimaal zeven andere objectieven binnen een jaar na de release van de camera's; die†moeten voor 2020 zijn uitgebracht.

Panasonic zegt dat Sigma ook high-end-objectieven gaat maken voor de S1R en S1, al werden daarover geen nadere details genoemd. Inmiddels is†de samenwerking tussen Panasonic, Leica en Sigma voor de L-vatting officieel aangekondigd. Verder kunnen de bestaande Leica-objectieven voor de L-vatting gebruikt worden op de nieuwe Panasonic-camera's.

Ook verzekert Panasonic dat het micro four thirds-systeem naast het nieuwe fullframecamerasysteem blijft bestaan en zal worden doorontwikkeld. Zo brengt Leica nog een†DG Vario-Summilux 10-25mm-objectief uit met een constant diafragma van†f/1.7.

Specifieke releasedata zijn nog onbekend, ook al werd tijdens de perspresentatie gemeld dat de drie eerder†genoemde objectieven ergens begin 2019 uitkomen, wat in principe betekent dat de camera's op hetzelfde moment op de markt komen. Panasonic heeft ook nog geen prijzen bekendgemaakt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-09-2018 • 14:03

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Zowaar een waardig alternatief, in ieder geval een stuk indrukwekkender dan de releases van Canon en Nikon. Dual card-slot, 4K60 & deze weather seal, netjes. Ben erg benieuwd naar de AF performance en Low-Light performance van deze camera.
Ik snap dat sowieso niet. Ik zou zelfs op consumentencamera's het fijn vinden zodra ze wat duurder (>500 euro) worden om een dual card slot te hebben.

Twee redenen.
1. Als ik op vakantie ben(dus geen fotograaf) zou het wel erg zuur zijn om je reis van 2000+ euro over te moeten doen omdat je SD kaart kapot is.
2. Als ik op vakantie ben is een dual slot handig kan ik meer foto's maken (als je 1 niet erg vind).

Een dual memory card slot is in mijn ogen op alle camera's nuttig tenzij je een of andere cloud backup functie aanbied. Dan is de kans aanmerkelijk kleiner dat er iets mis gaat. Dus dat je raw files automatisch direct kan backuppen. Naar een lokale "schijf" soort van local cloud of de echte cloud als je internet hebt.
De kans dat een kaart faalt is sowieso erg klein. Maar goed, dan faalt je kaartje ergens tijdens je vakantie: dan mis je dus de foto's van dat ene uitstapje die dag. 's avonds kun je namelijk gewoon je foto's backupen naar je laptop of een WD MyCloud (als je laptop te groot is om mee te nemen).

Nog steeds niet echt gevalletje: Mijn hele vakantie moet over. En daarnaast: ga je echt alleen op vakantie voor de foto's?!? Tis toch juist de ervaring.

En punt 2 spreekt punt 1 weer tegen. En hoe er g is het nou om tijdens de dag een keer je kaartje te moeten verwisselen?

Nee, ik zie het toch vooral als Pro feature. Een bruiloft kun je niet even over doen. En je hebt ook iemand beloofd dat je foto's zou maken van die bruiloft. Bij een vakantie is het over te doen. En zo niet, dan is het gewoon jammer dat je van (en deel van) je vakantie geen foto's hebt. Maar je breekt geen contract met iemand.

Edit: Oh en mijn Panasonic (en bij deze twee waarschijnlijk ook), kun je je foto's ook overzetten naat je telefoon. Dus als je op vakantie echt dat killer shot hebt gemaakt waarbij die orka boven het water een zeehond te pakken heeft, zet je die snel over naar je telefoon.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 25 september 2018 15:00]

De vakanties waar ik naartoe ga is het backuppen en meenemen van een camera al teveel eigenlijk. Om dan ook nog extra spul voor backup mee te nemen. Nou liever niet.

En ja 1 en 2 spreken elkaar tegen. Maar laten zien dat het ook voor consumenten handig kan zijn.
Ik heb ooit meegemaakt na een evenement dat de kaart in eerste niet leesbaar was. Met restore software was het zo weer hersteld. Dus snap de angst maar soms moet je ook zaken relatieveren en risico's accepteren. Vroeger kon je filmrolletje ook gewoon zoekraken.
Maar ja ik heb mijn camera ook niet verzekerd dus.
totaal niet wetenschappelijk verantwoord natuurlijk, maar het geeft wel aan dat de kans niet verwaarloosbaar klein is.

Toch blijkt daaruit ook wel dat het veel meer gebeurd bij oudere kaarten en als je je er echt zorgen om maakt dan lijkt het verstandig om elke 2 ŗ 3 jaar je kaartjes te vervangen.
He, dat is die gast die zich naar Hawaii laat vliegen, dronken laat voeren en daarna hele mooi dingen zegt over een camera die eigenlijk helemaal niet zo goed is, en ook maar 1 card slot heeft :+

Nee, na die Canon-sponsor-galore ben ik wel een beetje klaar met Tony. En ja, memory cards zullen ongetwijfeld zo nu en dan falen. Maar ik schiet al bijna 10 jaar (als amateur) zo'n 10.000 foto's per jaar en heb alle dingen gedaan waarvan men zegt dat je het NOOIT moet doen: foto's deleten in camera, je kaart formatteren in camera. En nog nooit heeft er bij mij een kaartje gefaald. Dus ik durf het risico wel aan.

Daarbij denk ik wel dat het belangrijk is op kaartjes te schieten van goede merken, en ook geen al te oude kaartjes te gebruiken.
Edit: Oh en mijn Panasonic (en bij deze twee waarschijnlijk ook), kun je je foto's ook overzetten naat je telefoon. Dus als je op vakantie echt dat killer shot hebt gemaakt waarbij die orka boven het water een zeehond te pakken heeft, zet je die snel over naar je telefoon.
Kun je daarmee ook raw overzetten? Ik kan met mn oly vziw alleen jpegs op mn telefoon zetten.
Ja alles wat je schiet kun je overzetten. Dus ook RAWs. En steeds meer apps ondersteunen ook RAW dus ik heb laatst op mijn telefoon even een foto bewerkt (echt handig is anders maar wel leuk om een keer te doen).
Dual card slots is handig, laat daar geen discussie over mogelijk zijn, maar het wordt momenteel door de internet meute totaal uit zijn verband getrokken als een must-have feature.

99% van de tijd dat fotografie bestaat, waren er geen dual slots of backup. Ook niet op bruiloften. Shit happens, get over yourself.
tenzij je een of andere cloud backup functie aanbied
en hoe zie je dat? Ergens in de rimboe zonder zelfs maar 3g even enkele gigabytes synchroniseren van een shoot? En ja, die rimboe is dichterbij dan je denkt,b.v. even boven apeldoorn.
Ook in de rest van Europa is een connectie zeker niet altijd beschikbaar, laat staan in de rest van de wereld.

Dubbele kaart slots zijn zeker geen overbodige luxe
Aan cloud opslag heb je niets als je in the middle of nowhere moet fotograferen en je geen bereik hebt. Of in een land bent waar dataverkeer schreeuwend duur is en een lokale simkaart geen optie is...
Geef mij dan maar dubbele slots, ůf de mogelijkheid om een USB-C stick te gebruiken om data direct over te zetten.
Want als je een dual card slot hebt worden alle bestanden op beide kaarten opgeslagen? Geloof niet dat dat de functie is maar ik weet het niet.
Je kunt zelf kiezen. Of backup op 2e kaart, of RAW op de ene en JPEG op de ander. Of gewoon overflow, dus als kaart 1 vol is, gaat ie lekker op kaart 2 verder.
Dat is juist een van de 2 opties van dualslot... Of overflow(Nadat 1 vol is, verder gaan op 2) of kaart 2 is een directe back-up van kaart 1 :)
Dat kun je iig bij Nikon zo instellen ja
Een dual memory card slot is in mijn ogen op alle camera's nuttig tenzij je een of andere cloud backup functie aanbied. Dan is de kans aanmerkelijk kleiner dat er iets mis gaat. Dus dat je raw files automatisch direct kan backuppen. Naar een lokale "schijf" soort van local cloud of de echte cloud als je internet hebt.
Een heel lezenswaardig artikel over de voor- en nadelen van 1 XQD slot is geschreven door erkend Nikon-criticaster Thom Hogan: https://www.sansmirror.co...e-card-failure-issue.html

In het kort samengevat: het grote nadeel van zo'n XQD/SD dubbelslot en de reden dat hij en vele anderen geen SD kaart gebruiken is dat die SD kaart een groot pluspunt van XQD, de schrijfsnelheid, compleet onderuit haalt. Het gebruik van twee slots heeft dus zeker ook nadelen.

Hij heeft geen problemen met een enkel XQD slot omdat XQD juist ontworpen is om de zwakke punten van SD kaarten op te lossen: geen dun plastic gevalletje met een miniem schuifje maar een veel dikkere, metalen behuizing. Geen eigenlijk achterhaald communicatie protocol maar een modern op PCIE gebaseerd protocol. Kortom, de kans dat er mechanisch of electronisch iets fout gaat met een XQD kaart is ordes van grootte kleiner dan de kans dat er iets fout gaat met een SD kaart.

Hem is geen enkel geval bekend van een XQD-kaart fout en reken er maar op dat het eerste geval per express naar hem toe wordt gestuurd. Hij fotografeert rustig met 1 slot door omdat de kans dat er iets fout gaat door eigen fouten zoals de kaart verliezen of in zee laten vallen, of door dingen die ook niet met twee sloten voorkomen zouden worden zoals dat de kamera zelf gestolen, verloren of defect raakt vele malen groter is dan dat die XQD kaart faalt.
Het is misschien ook grotendeels een "gevoel".

Overigens zeg ik niet een "directe" backup. Wat mij betreft kan de backup ook "lazy" zij. Dus dat als je de camera uitzet een backup gaat maken.

Of wanneer je niks doet, bv door een dubbele buffer. Zodra je foto's maakt stopt de backup. Stop je met foto's maken gaat de backup verder.

De kans dat je dan iets verliest is minimaal. En als je iets verliest is dat ook minimaal. Dat van de QXD heb ik ook gehoord. En dat zou natuurlijk fijn zijn.
Hem is geen enkel geval bekend van een XQD-kaart fout
https://www.youtube.com/watch?v=r_7gBzFjLU8
omdat de kans dat er iets fout gaat door eigen fouten zoals de kaart verliezen of in zee laten vallen,
Ook dan is een tweede kaart de redding toch?
Tenzij je beide tegelijk in zee laat vallen. :p

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 25 september 2018 16:25]

[...]

https://www.youtube.com/watch?v=r_7gBzFjLU8


[...]

Ook dan is een tweede kaart de redding toch?
Tenzij je beide tegelijk in zee laat vallen. :p
Daar heb je natuurlijk gelijk in! Al moet ik zelf zeggen dat de kans dat ik een kaartje laat vallen omdat ik met 1 hand twee SD-kaartjes uit mijn DVX200 wil halen veel groter is dan als het er maar eentje was geweest...

Hij bedoelt natuurlijk dat al die mensen die zich nooit zorgen maakten over het feit dat ze opnames kwijt kunnen raken omdat ze een SD kaartje zouden verliezen of in zee zouden laten vallen (en dat is toch de grote massa denk ik) zich nog veel minder zorgen hoeven te maken dat ze opnames kwijt raken omdat hun XQD kaart zomaar zou falen...
De backup laat je natuurlijk zitten tot dat / tenzij je hem nodig hebt. ;)
hoewel Tony's onderzoek natuurlijk niet wetenschappelijk verantwoord is, zou ik me op basis van die resultaten niet te snel rijk rekenen met XQD.
XQD is nog maar kort op de markt en daarom is de kans op defecte kaarten ook veel lager. Als je dat mee neemt komen die XQD kaarten niet beter naar voren dan de rest.

XQD heeft minder kans op falen omdat ze steviger zijn. De vraag is echter of dat ook de reden is dat andere kaarten falen. Als ze falen door bv software bugs dan helpt het geen zier.
tenzij je een of andere cloud backup functie aanbied.
Interne SSD + extern slot zou ook leuk zijn.
Ik ben zo blij de het dual slot op mn 1D mkIV, toevallig deze week nog een corrupte CF kaart, maar nu dus gelukkig een backup op de SD kaart.
Kans op falen zonder recovery mogelijkheid is vrij klein, zeker met professionele kaarten zoals QXD t.o.v. van SD. Heb nog nooit een probleem gehad met tientallen flash kaarten. Ook mijn harde schijven opereren allemaal probleem vrij. En die keer dat het wel gebeurd, dan is dat jammer. Kan is groter dat je een kaart kwijtraakt of zelf overschrijft.

Mijn vakantie is er niet minder om als ik mijn foto's kwijtraak. Heb dual slot op mijn D500 en gebruik het nooit als back-up. Schrijf video naar SD, foto's naar QXD.
Misschien is het wel een gevoel dat je iets graag wil hebben. En ja mijn vakantie zou in ieder geval voor ťťn dag een stuk minder zijn als zo\n kaartje kapot gaat.

Misschien toch iets van backup mogelijkheden regelen ;-).
Je hebt apparaten waar je SD kaart in stop en die dan snel offloaden, volgens mij werken ze op batterij. Anders een iPad of tablet, met een microSD slot of een speciale kabel.
Ik ken ze van naam maar kan ze altijd lastig vinden.

Overigens acht ik de kans groot dat ik deze van voor een XQD kaart moet hebben ;-).
Veel te snelle conclusie. Het lijkt een haast aankondiging met de roep aan mensen die in de markt zijn om tot 2019 te wachten, en geen Canon of Nikon aan te schaffen.

Cameras zijn pas te beoordelen als je er mee geschoten hebt. Panasonic staat vooral bekend om video, hun color science voor fotografie is niet om naar huis te schrijven. En Sony heeft ook 'weather seals', maar Nikon en Canon zitten in een andere categorie. Waar valt Panasonic?
Panasonic heeft de laatste jaren grote stappen gemaakt op het gebied van kleuren. Sony stond (weet niet of het nu nog zo is) ook niet bekend om goede kleuren. Vooral huidskleur kwam er slecht af. De weather seal reputatie van Sony heeft een flinke deuk opgelopen ma een test waar een Sony er als veruit slechtste afkwam. Ik denk dat Sony het de komende jaren erg moeilijk gaat krijgen. De paar jaar dat ze vrij spel hadden is nu definitief voorbij.
Ik ben bekend met Sony. Je kan uiteraard veel corrigeren in post maar ik ben van mening dat de kleuren gewoon goed uit de camera moeten komen. Ben vooral fan van Nikon kleuren (Canon is ook mooi, maar mijns inziens iets meer Aziatisch georiŽnteerd en een tikkie gestudeerder. Panasonic op video gebied had het beter voor elkaar als qua foto functies maar wellicht is dat aan het veranderen.

Alles wat Panasonic heeft laten zien van de S serie waren mockups, geen werkende cameras. Dit doet mij geloven dat deze aankondiging puur is geweest om de wind uit te zeilen te nemen bij Nikon en Canon, waarbij ze ook al konden anticiperen op klachten (bij voorbeeld geen dubbel kaartslot).

Nikon en Canon zijn tot op de dag van vandaag een categorie apart omdat het hele systeem, de support, de pro services etc. gewoon ongeŽvenaard is. Sony en Panasonic veranderen dat niet even zomaar.
Nikon en Canon zijn tot op de dag van vandaag een categorie apart omdat het hele systeem, de support, de pro services etc. gewoon ongeŽvenaard is. Sony en Panasonic veranderen dat niet even zomaar.
In de DSLR zijn Canon en Nikon ongeŽvenaard ja. Dit is echter een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Panasonic is overigens al een jaar of 10 aan de weg aan het timmeren met MFT. En Sony heeft inmiddels een paar jaar voorsprong op de rest met FF MILC technologie en ecosysteem.

Het is commercieel handig van Panasonic om nu al iets te presenteren wat pas over een half jaar komt. Zo weerhoudt je idd mensen van investeringen in andere systemen.

Het is ook slim om samen met Leica en Sigma een verband aan te gaan. Als ze straks met hun body komen dan zijn daar al gelijk uitmuntende (maar dure) Leica objectieven voor beschikbaar.
Correctie: in imaging zijn Canon en Nikon ongeŽvenaard. Zo spannend is mirrorless niet, het is niet zoals de overgang van analoog naar digitaal of van SD naar HD.

Canon domineert in alles, en kan het zich als marktleider permitteren om last to the market te zijn met 'goed genoeg' producten.

Nikon moet is harder aan de bak en mist vooral schaal, maar heeft de laatste jaren laten zien dat ze nog altijd de beste cameras maken (D500, D850 en D5) als je het objectief bekijkt zonder je lens investering.

Panasonic is een odd ball met vooral kracht in video, en Leica een historisch merk gericht op een niche markt met extra-orbitante prijzen). Sony heeft nauwelijks marktaandeel van Canon en Nikon kunnen afsnoepen in 5 jaar tijd, en de hype is groter dan de daadwerkelijke cijfers. Nu Canon en Nikon in de markt stappen, is het met een paar iteraties vermoedelijk ook voor Sony een ander verhaal.

Enige voordeel van Sony is dat ze snel itereren, maar dat kan ook een nadeel zijn, want een Sony camera is na een jaar gemiddeld alweer verouderd. Daarnaast hebben Canon en Nikon een slimmere mount keuze gemaakt naar de toekomst toe, iets wat Sony alleen kan corrigeren met een nieuwe mount.

Onder aan de streep is het goed dat full-frame markt nu veel concurrentie heeft. Mijn persoonlijke mening is dat ik het allemaal een hoop onzin vind en ik liever meer innovatie rondom APS-C en MFT zie. Apple kan tenslotte ook met veel kleinere sensors en lenzen goede resultaten behalen.

De toekomst van fotografie is computational. En daar lees ik NIKS over bij al deze fabrikanten. Oftewel, in mijn optiek hebben ze al verloren. Apple is fotografie merk nummer 1, gevolgd door Google... die opereren op een schaal waar Canon en Nikon niks tegen kunnen doen. Geef het vijf jaar.
Correctie: in imaging zijn Canon en Nikon ongeŽvenaard. Zo spannend is mirrorless niet, het is niet zoals de overgang van analoog naar digitaal of van SD naar HD.
Die overgang van analoog naar digitaal zou Nikon (en Pentax en Olympus om maar 2 anderen te noemen) anders nog eens graag over willen doen. Ze hebben behoorlijk marktaandeel verloren door die overgang. En we zitten nu weer op zo'n schakelmoment. De overgang van puur fototoestel naar hybride heeft Panasonic zeker geen windeieren gelegd, daardoor hebben ze marktaandeel gewonnen en een voet tussen de deur gekregen in de traditionele fotowereld.

Reken er maar op dat Fuji gewoon doorpakt op APS-C en Olympus (met of zonder Panasonic) op MFT. Nu andere merken zoveel inzetten op FF vergeet men misschien dat APS-C/MFT de grote aantallen wegzetten. Nu de dagen van de DSLR ten einde zijn blijft er nog steeds een hele grote groep die gewoon een instapcamera willen voor naast hun telefoon. Die kopen geen ff.
Ik vraag me af hoeveel consumenten zitten te wachten op mirrorless. Voor 9/10 mensen is een DSLR een prima oplossing en ook nog eens super goedkoop. Dus naast die iPhone/Samsung smartphone is een goedkope DSLR van Nikon/Canon nog altijd de beste/veiligste optie. Bij de meeste mensen beland hij toch in een la om er 10x per jaar uitgehaald te worden (verjaardag, dagje dierentuin en vakantie).

Wat is de pitch voor een (fullframe) mirrorless voor een gemiddelde moeder of vader met 2 kinderen?
Ik vraag me af hoeveel consumenten zitten te wachten op mirrorless. Voor 9/10 mensen is een DSLR een prima oplossing en ook nog eens super goedkoop.
Klopt. En dat is zo'n goede oplossing omdat Canon en Nikon die dingen in de MediaMarkt dumpbakken verkochten om marktaandeel te kopen. Die instap dSLR tegen dumpprijzen heeft geen zin meer als er verder niet meer door te groeien is in het dSLR systeem. Daarvoor in de plaats komen (of zijn er al) prima MILC alternatieven. In theorie zijn die ook goedkoper om te produceren aangezien er geen spiegelhuis meer nodig is.
Dus naast die iPhone/Samsung smartphone is een goedkope DSLR van Nikon/Canon nog altijd de beste/veiligste optie. Bij de meeste mensen beland hij toch in een la om er 10x per jaar uitgehaald te worden (verjaardag, dagje dierentuin en vakantie).
Ik zou het niet veilig willen noemen, de dSLR systemen zijn in hun laatste levensfase denk ik. En ook die voetbalpapa wil een camera waar hij indien dat nodig is over een aantal jaren nog een extra objectief voor kan kopen.
Wat is de pitch voor een (fullframe) mirrorless voor een gemiddelde moeder of vader met 2 kinderen?
Camera's als de A6000 en de E-M10 Mark II kunnen concurreren met elke instap dSLR. Zijn ook nog eens een stuk handzamer.
Gemiddelde camera koper heeft 1, max 2 lenzen. Vaak blijft het bij de kitlens die op de behoefte wordt gekocht. Huidige aanbod Canon en Nikon volstaat, nu, en over 10 jaar nog steeds.Kijk hoeveel varianten er van de 18-55 kitlens zijn.
Zelfde kwaliteit in een kleinere, lichtere camera voor minder geld?
Ik denk dat mirrorless voor zo ongeveer alle consumenten aantrekkelijk is. Full frame mirrorless is een ander verhaal, voor een heel andere doelgroep. Voorlopig voor gevorderde hobbyisten die starten met FF, en op termijn misschien zelfs overstappers.
Zelfde kwaliteit is onjuist. D850 is nog altijd heer en meester en geen mirrorless komt er aan te pas (Sony maakt wel stappen hier). Sony kopers praten graag hun keuze goed, maar het blijven mijns inziens nog altijd speeltjes vergelijken met Nikon en Canon cameras. Leg een Sony maar eens een paar uur in de sneeuw. Ook ergonomie bij Sony is niet in orde.

Ik ben na een Panasonic GH2, Sony A6000 en Sony A7mkII weer terug gegaan naar een APSC DSLR, een Nikon D500, waar ik uitermate tevreden over ben. Mirrorless is meer een hype dan dat het daadwerkelijk resulteert in betere foto's (net als dat analoog -> digitaal niet resulteert in betere foto's... en dan bedoel ik vooral beter qua compositie, onderwerp etc. en niet alleen technisch).

Ik word doodmoe van 'Gear Acquisition Syndrome' en de eindeloze hype cycles rondom de nieuwste camera. Over de laatste 10 jaar is er bijzonder weinig innovatie vanuit Japan, de echte innovatie komt vanuit Silicon Valley en zit in je smartphone. Bekijk de laatste Apple Keynote nog maar eens goed.
Hulde voor een stukje zeldzaam inzicht in deze eindeloze A vs B vs C discussies. Optisch gezien zijn vrijwel al deze camerasystemen nagenoeg gelijk en je maakt met geen enkele noemenswaardig betere fotos. We vergroten allerlei gimmicks uit tot levensbedreigende zaken om zo ons favoriete merk goed te praten.

Inderdaad, de toekomst van fotografie is computational. De software intelligentie die in smartphones zit en in sneltreinvaart beter wordt, zorgt er daar voor dat de grootste noob vrijwel de ideale exposure krijgt. Niet nu, dan wel in afzienbare tijd. Wellicht gaat het nog verder en hoef je straks alleen maar te richten aangezien er continu fotos geschoten worden zonder dat je ook maar iets doet.

Ik zou ook wel iets van die intelligentie terug willen zien in grotere optische formaten, maar dat gebeurd niet, aangezien al deze fabrikanten volstrekt incompetent zijn op dat gebied. Bizar, want als er ergens plaats is voor flinke processing, dan is het wel in een grote body.
Er zijn wel wat bewegingen met computational photography in systeem camera's. Bijvoorbeeld een paar jaar geleden de introductie van filters eerst bij Olympus, of iets recenter de superresolutie waarmee een 20mp sensor een 60mp output levert.

Maar inderdaad: het kan sneller. Met de huidige rekenkracht verwacht je toch ook een Snapdragon 845 + modem in het toestel (en Android!), zodat je over 4G connected bent.

De interfaces zijn ook nog zo ouderwets. Prima voor de fanatieke amateur of pro die het veel gebruikt en zijn camera leert gebruiken als verlengstuk van de artistieke visie. En daar past een systeem als hier genoemd natuurlijk ook bij.

Er is zeker een plek voor systeemcamera's naast de mobiel. Ondanks steeds betere kleine sensoren, multisensor en rekenkracht zijn er echt nog veel toepassingen waar een systeemcamera veel beter, sneller of handiger werkt. Om nog maar te zwijgen over accessoires als flitsers en microfoons. En de mogelijkheid om echt gespecialiseerde lenzen te gebruiken. Maar uiteraard is het interessant als juist die voordelen worden versterkt door ook meer te doen met rekenkracht.
Yep. :)

Doe mij maar computational photography op een full frame sensor of groter... ...Stel je voor je high end smartphone heeft “het gedaan” met een full frame camera (of medium format). Je start je favo fotoapp en gaan!

We mogen dromen over een mooie toekomst! :)
Dat gebeurt mi weldegelijk. Als ik naar de instellingen kijk op mijn Sony RX100 bijvoorbeeld. Ja, je kunt alles met de hand instellen maar aan het eind heeft het geen zin als je denkt met betere foto's thuis te komen. Op de automatische standen worden de foto's net zo goed, of beter. Die standen kun je ook zoveel tweaken dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Gezichtsherkenning en andere scenes worden volledig automatisch door de camera herkend en de instellingen daarop aangepast. Hoeveelheid verscherping, weergave van huidtinten, etc etc. Sony bevindt zich in het camera landschap dan ook bij de groep fabrikanten die niet uit de klassieke fotografie komen zoals Canikon.
Je hebt gelijk dat het wel wat gebeurd, maar het is niet van dezelfde orde. Bijvoorbeeld de (AI) processing in de Pixel2 of de nieuwe iPhones. Gebaseerd op sloten data die Sony never en nooit zal hebben.
Die data sets om algoritmes te trainen zijn de grootste asset van de grote tech bedrijven in Silicon Valley.
Niet enkel een waardig alternatief, dit is toch exact waar Canon en/of Nikon mee had moeten komen? Als deze camera waar maakt wat er nu wordt gepresenteerd zou het een no-brainer moeten zijn. Ik ga iig vast sparen :D De waterdichtheid en de verwachting van goede film-functies zijn voor mij absolute vereiste. Overigens als ik naar de foto's kijk en naar de vermelding 3 assig scherm dan zou dit toch net zo moeten werken als de andere Pana's?

We weten iig zeker dat Tony Northrup hier vrolijk van wordt, behalve als die geen of een ouderwets top display heeft natuurlijk :+
dit is toch exact waar Canon en/of Nikon mee had moeten komen?
Dat is wel de wens van Nikon en Canon eigenaren. (inclusief mijzelf)
Dat zegt niet dat het ook de beste keus is voor Nikon en Canon als bedrijf. Als ze daarmee hun eigen lineup verzieken dan is het voor hun het beste om je niet precies te geven wat je wilt.

Kijk naar de Canon 6D en 6DII. Ook niemand blij mee omdat ze crippled waren, maar toch zijn het zeer goed verkochte modellen.
[...]
Als ze daarmee hun eigen lineup verzieken dan is het voor hun het beste om je niet precies te geven wat je wilt.
Het is wel een duivels dilemma natuurlijk. En product maken dat niet zo goed is als het had kunnen zijn, om je eigen top lijn te beschermen. Er kan zo maar iemand komen die iets veel beters neerzet, en alsnog jouw top lijn leeg eet.

Maar hier proberen ze een bestaand segment binnen te komen: die betere concurrent is er al. Als je dan echt wat wilt moet je met een knaller van een product komen, niet met een 'mwah' geval. Wonderlijke strategie.
Maar om eerlijk te zijn. Is het echt zo'n ander segment dat ze binnen komen? Wat levert mirrorless fullframe je nu echt op tov een normale DSLR?
ok, exposure simulatie in je EVF is leuk. Maar geen showstopper. Zeker niet voor pros.
Eye focus lijkt me erg handig. maar is dat alleen mogelijk met mirrorless?
En IBIS is handig natuurlijk.

En verder? Die 1 cm minder dunnere body bij de lensmount kan me gestolen worden. Die 50gr die je uitspaart met de spiegel ook.

Zo anders is het mirrorless Fullframe segment nou ook weer niet.

Ze willen voornamelijk voorkomen dat er teveel mensen weg gaan naar Sony. En daarvoor hoef je niet de allerbeste mirrorless body te hebben.

Als je al een heel stel EF lenzen en Canon flitsers hebt, ga je die dan allemaal verkopen en nieuwe lenzen en flitsers kopen? Of blijf je bij je Canon spul en accepteer je dat de mirrorless nog niet helemaal is wat je wilt, maar wel goed genoeg? Of wacht je nog even tot de 5D IV mirrorless equivalent?
(zeker als je de prijzen van de Sony lenzen ziet. Allemachtig. 3000 euro voor de 70-200 2.8, terwijl de Canon 70-200 2.8 IS III 2300 euro is en de IS II 2000 euro)

Waar ze natuurlijk wel verliezen is bij de mensen die helemaal blanco instappen.
Wat dat betreft kon Panasonic wel eens gevaarlijker voor ze zijn dan Sony. Want Sony heeft te dure lenzen, maar Sigma heeft nu al een zeer interessante lens lineup voor Nikon en Canon en ik verwacht dan ook interessante lenzen voor L mount. Zeker hun tele lenzen moeten ze vrij makkelijk kunnen aanpassen.

Als ik nu opnieuw alles moest aanschaffen dan zou ik waarschijnlijk eerst eens naar die Panasonic gaan kijken.
Niet enkel een waardig alternatief, dit is toch exact waar Canon en/of Nikon mee had moeten komen? Als deze camera waar maakt wat er nu wordt gepresenteerd zou het een no-brainer moeten zijn. Ik ga iig vast sparen :D
Mijn brain wacht nog even tot de prijs bekend is. De camera lijkt inderdaad beter dan die van Canon en Nikon, maar de kans is dan ook groot dat de Panasonic duurder wordt. Panasonic heeft geen imago als prijsvechter; op MFT is de prijs/presttieverhouding tussen Panasonic en Olympus ook redelijk in evenwicht.
Dit!! en aangezien de m4/3 van panasonic ook (al jaren) ibis heeft verwacht ik dat het gewoon een goede implementatie is (+megaOIS).
Nikon heeft IBIS+dual card maar minder sterke focus en andere fouten tav sony,
Canon heeft een sterke sensor, goede focus maar geen ibis, single slot (ja, dat is voor veel mensen wel een gemis) en andere fouten.
Panasonic heeft wel IBIS, -waarschijnlijk- sony sensoren (goed) en een -waarschijnlijk- goede EVF als we kijken naar andere Lumix camera's. (laten we maar even de eerste previews en reviews afwachten)
Tevens hebben ze een 50mm f1.4 :) (ipv de canon f1.2 zonder IBIS of OIS)
Geen flipout-scherm? Dat is een flinke tegenvaller voor de one-man-band achtige schieters zoals ik... Daarmee gaat Panasonic naast de Sony’s staan. Helaasch, dit had dť vlog-camera kunnen worden van 2019-2020.

Edit: hoor nu uit andere bron wel flipout scherm. Panasonic is niet heel duidelijk hierover. Meerdere foto’s waren fijn geweest.

PS: flipuit-scherm is Łberhaupt handig als je in een camera praat, zonder dat er een extern scherm of camera operator nodig is. Of hebt nu rapportage, vlog is of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door Novah op 25 september 2018 18:42]

Flipout scherm op een full frame lijkt me ook wat overbodig. Net zoals dat ik een full frame camera iets te groot een lomp vind voor vlogging werk. Daar is een kleine en lichte MFT systeemcamera veel beter voor.

Lijkt me nogal onhandig om een selfie te doen met zo'n full frame, zelfs met een pancake lens.
Nee hoor.

Ik schiet mijn B roll op FF. Voor vlogging moet ik dan een MFT nemen i.v.m. het flippy screen?! Dan moet ik 2 camera’s meenemen... |:(

Dan liever een full frame spiegelloos met flippy screen! :) Heb ik aan 1 camera genoeg...

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 26 september 2018 09:19]

3 axis lcd

Lijkt me blog anders is het vaak 2 assig
Ik ben wel benieuwd waar die 47MP full frame sensor weg komt. In de afgelopen maanden waren er veel geruchten dat Samsung fullframe sensors aan het maken was voor een van de camera fabrikanten. Canon en Nikon gebruiken hun DSLR sensoren, dan blijft Panasonic over. Een concurrent voor Sony zou zeer welkom zijn om de prijs op sensoren te drukken.
Als dat dan een doorontwikkeling is van de NX1 sensor en dan op ff formaat dan kan Sony als sensor fabrikant zijn borst nat maken.
SR1
–47 MP
–Uses a Panasonic designed and manufactured sensor
–Dual I.S. (both lens and body)
– Dual card slot (one XQD, one SD)
–4k60p

S1
– 24 megapixels
– L-mount
– Panasonic designed and manufactured sensor
– 4k60p
– Dual I.S. (both lens and body)
– Dual card slot ((one XQD, one SD)
Dit zit er inderdaad zeer goed uit. Zojuist de live presentatie gevolgd.
Indien S1(R) een goede low-light performance heeft EN een betere auto focus (AF) dan de GH5 (deze had veel last van focus hunting, met name in video modus) wordt dit een zeer mooie concurrent voor Sony's A7 serie. :)

Hoop tevens erg op interne 4k 10bit, LOG en een goede bitrate. Dit is het paradepaartje van de 4/3 GH5.

[Reactie gewijzigd door Anoniem8891 op 25 september 2018 14:17]

Langzaam aan bekruipt je het gevoel dat de Japanse camerafabrikanten de kleinere APS-C en m4/3 formaten aan het afstoten zijn. Alleen Fuji zie je daar nog wat doen. Voor de rest zien we weinig tot niets van Canon, Nikon en Sony op dit vlak. En nu gooit Panasonic de hoed ook in de fullframe ring. Ik ben benieuwd.
Ik denk gedeeltelijk omdat de smartphones aan de onderkant zich steeds meer naar boven toe aan het werken zijn.
Daarnaast had ik het idee dat het gehele APS-C en MFT segment een beetje verzadigd is.

Aan de andere, met alle fabrikanten die nu in het FF segment springen, zie ik die markt ook snel verzadigen.
Tijd zal het leren denk ik. Maar het is op zich raar. APS-C en m4/3 hebben wel degelijk toegevoegde waarde. Een APS-C pakket is toch wat lichter en goedkoper.
Dat is het probleem: smartphone eet onderkant van segment af, full frame bovenkant.

Straks heb je 4 full-frame bodies met startprijzen rond de 2000 euro (Sony heeft met acties vaak al rond de 1.500 euro modellen). Dat betekent dat de nieuwe max voor zo'n camera daaronder is, omdat mensen toch voor full-frame kiezen als de prijs gelijk is, ook als is de crop body beter, degelijker (e.g. vergelijkbaar met een D850 en niet een D600).

Hoop dat Fuji op APS-C blijft (naast mediumformaat). Olympus is een lastig verhaal naar de toekomst toe.
Op zich toch niet vreemd?
In het film tijdperk was 35mm ook het meest populair. ("full frame")

Terwijl er ook toen kleinere film formaten en grotere waren. lenzen waren toen net zo groot en zwaar.
Het is niet zo vreemd dat mensen nu op dezelfde groottes en gewichten uit komen voor wat acceptabel is om mee te slepen als je goede kwaliteit fotos wilt maken.

Het zijn voornamelijk de kosten geweest waardoor we kleine sensors gebruikten. Er was niet zozeer een vraag naar lager gewicht en grootte.
Het is vreemd in zoverre dat APS-c en m43 90% van het volume is. Nikon maakt winst door de D3xxx serie, niet door iets anders. En Olympus en Panasonic hebben toch echt bewezen dat er vraag is naar licht en compact.
ik zeg ook niet dat er geen vraag is naar licht en compact. Maar is die vraag groter dan in het analoge tijdperk?
Ik denk dat dat wel meevalt. Zeker als je bedenkt dat licht en compact deels in hetzelfde vaarwater zit als de cameras in smartphones.

Ik zou niet verbaast zijn als je uiteindelijk een splitsing krijgt in licht en compact met sensors kleiner dan APS-c en daar tegenover hoge kwaliteit met lichtsterke (en dus zware) lenzen in fullframe formaat.

Ik gebruik APS-C vanwege de prijs. Niet vanwege grootte of gewicht, want die factoren veranderen vrijwel niet als ik mijn camerabody omwissel voor een fullframe. Dus als fullframes betaalbaar worden, dan ga ik naar fullframe overstappen. En dat geld voor de meeste mensen die ik ken die snel glas op hun cameras hebben.
Benieuwd of er nog een opvolger komt van de GX80...
Ik neem aan van wel. Panasonic heeft vandaag ook gewoon weer een zeer serieus MFT objectief aangekondigd. 10-25 f1.7. Geloof ik.
Ik heb eerder het gevoel dat Canon en Nikon iets MOETEN omdat ze anders de boot helemaal missen en de teruggang in de omzet/ aantallen anders niet kunnen compenseren.

Voor de rest worden de sensoren relatief goedkoper en is er vermoedelijk gewoon voorlopig meer marge ("toegevoegde waarde") te halen bij een FF. Of dat werkelijk zo is moet nog blijken. Nikon en Canon moeten van onderaf aan beginnen en hebben erg veel te verliezen. Ook hun geloofwaardigheid aangezien ze zich in het verleden laatdunkend hebben uitgelaten over systeemcamera's en die het nu opeens helemaal zijn. In het ergste geval verliezen ze de DSLR markt nog harder en mislukt de acceptatie van de Z en R serie. Overtuigende introducties vergeleken met de Panasonic zijn het in ieder geval niet.
Panasonic heeft een relatief voordeel dat Leica al wat objectieven heeft, duur, maar wel goed en dat ze de markt dus niet van scratch moeten opbouwen. Daarnaast zie je wel meer "commitment" dan bij de andere twee nieuwkomer met 2 mooie camera's. Blijft de vraag wie nu nog massaal overgaat.
Nikon en Canon moeten van onderaf aan beginnen en hebben erg veel te verliezen
Hoezo van onderaf aan?
Er is bij mij geen enkele twijfel dat zowel Nikon als Canon zonder enig probleem een minimaal gelijkwaardige systeemcamera op de markt kunnen zetten voor dezelfde prijs. Ze hebben genoeg technische kennis in huis. (Blijkt ook wel omdat Canon meteen een uitmuntende EVF heeft gebruikt waar alle reviewers van onder de indruk zijn)

Maar zoals je al aan gaf: ze hebben veel te verliezen.
Als ze daarmee hun eigen markt aantasten, dan is dat niet het beste voor hun inkomsten.

Voor Panasonic is de situatie heel anders. Je komt in een nieuwe markt, dus je moet een killer-body op de markt zetten, want mensen moeten op jouw overstappen en je kunt niet teren op klanten die al heel veel lenzen en flitsers van jouw merk hebben en dus bij jou blijven.

Het is heel slim van Panasonic dat ze samenwerken met Sigma en Leica, want dan heb je snel een mooi lens aanbod dat jouw camerabody nog aantrekkelijker maakt. (maar ze moeten wel zorgen dat ze genoeg winstmarge op de body hebben, want ze lopen het risico weinig lenzen te verkopen)
Mooi spul! Wel goed dat er weer een concurrent op staat die de zaakjes goed doet. Alle lof Lumix, alle lof! Hoewel ik met Sony werk.
Wat ik me afvraag met al die systemen: wat gaat het kosten?

Nieuwe trend lijkt te zijn bodies subsidierem en kosten recupereren met dure lenzen. Bijna alle lenzen gaan 50% of 100% omhoog in prijs. Men noemt dan allerlei hippe namen van coatings enzo, maar ik betwijfel of dat nou echt zoveel de kosten opdrijft. Ik blijf voorlopig lekker bij mijn D500, heb die nu 2 jaar en me er voor 5 jaar aan gecommitteerd. Daarna kijk ik wel hoe het erbij staat op het FF/MF slagveld. Geloof niet dat er genoeg markt is met dit soort prijzen voor zoveel merken, dus er gaan slachtoffers vallen. Canon, Sony en Panasonic maak ik me geen zorgen over gezien hun algehele schaal, maar partijen als Nikon, Fuji en Olympus hebben veel minder schaal en moeten het puur van hun cameras hebben. Het aantal consumenten producten bij al deze bedrijven daalt snel... alles gaat in de 'prosumer/pro' categorie met bijbehorende prijzen wat de toegankelijkheid van fotografie als 'hobby' snel verminderd, wat wederom pleit voor een toekomst waarin Apple en Google de scepter zwaaien qua amateur fotografie.
Gisteren was er al een 'uitgelekt' persbericht over die L-mount.

Maar was is een L.mount eigenlijk?
Verder dan "diameter 51.6 mm" kom ik niet: https://l-mount.com/en/Overview
Maar een bajonetvatting heeft meer details.
Graag een complete maattekening van die vatting, want ik wil hem kunnen namaken en/of nameten!

Het is een lekker zootje met al die verschillende vattingen ("mounts")

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 september 2018 14:58]

Aangezien Leica al een tijdje met deze mount werkt neem ik aan dat je wel wat informatie kan vinden op het internet over de specificaties.
Aangezien Leica al een tijdje met deze mount werkt neem ik aan dat je wel wat informatie kan vinden op het internet over de specificaties.
Nou dat valt (mij) erg tegen. Maar jij als T-systeemcamera's medewerker weet vast wel een linkje door te geven. }>

Ik meende bij Leica te lezen dat details over 'de L-mount standaard' niet gepubliceerd worden.
Een standaard die geheim is???

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 september 2018 15:07]

volgens L-mount Q&A:

The L-Mount specifications are confidential and are made available only to the members of the L-Mount Alliance.
en
The L-Mount Alliance is not an open alliance. It came about by the granting of licences by Leica Camera AG. Nevertheless, other partners could be taken onboard.
Om te voorkomen dat 3rd parties er ook lenzen voor kunnen maken.

De fysieke afmetingen van de Canon EF mount zijn bekend, maar het protocol dat Canon gebruikt om de lens te laten communiceren met de camera niet. Dat moeten Tamron en Sigma zelf zien te reverse-engineren en daardoor zag je ook dat ze vaak problemen met focusen hadden tov Canon.
Dus dan toch liever een Canon lens kopen waar je mbt focus op kunt vertrouwen.
Denk niet dat je de mount mag namaken vanwege patenten en intellectueel eigendommen. Alleen nameten heb je zo weinig aan. ;)

Denk dat als je lenzen wilt aanpassen voor dit systeem dat het dan goedkoper is om gewoon een adapter te kopen, dan alles te moeten ontwerpen en te fabriceren.

Dat er zoveel mounts zijn is natuurlijk logisch want iedere fabrikant wilt je binnen aan zijn systeem, enige voordeel dat Leica hieruit haalt is dat ze kosten kunnen delen met Panasonic en mensen die in het Panasonic ecosysteem zitten de mogelijkheid geven om te gaan upgraden naar een Leica.
Hier iets meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Leica_L-Mount

Van de oudere toestellen/objectieven zullen vast wel specs te vinden zijn.

Over de camera: ik vrees dat deze buiten mijn budget gaat vallen :(

[Reactie gewijzigd door moredruid op 25 september 2018 15:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True