Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Panasonic introduceert compacte Lumix S5-camera met fullframesensor

Panasonic heeft de Lumix S5 geïntroduceerd, een systeemcamera waarmee de fabrikant zich richt op zowel fotografie- als videoliefhebbers. Een in het oog springend kenmerk van de camera is dat een fullframesensor wordt gecombineerd met een relatief compacte behuizing.

De Lumix S5 maakt net als de bestaande en grotere S1-, S1R- en S1H-camera gebruik van de L-vatting en heeft ook een fullframesensor, maar de body van de nieuwe S5 is een stuk kleiner dan die camera's. De S5 meet 133x97x82mm, terwijl de S1 afmetingen heeft van 149x110x97mm en de GH5 meet 138,5x98,1x87,4mm. Deze GH5 is een camera voor filmliefhebbers en heeft een aanzienlijk kleinere sensor van het micro four thirds-formaat.

Links de GH5 met de beduidend kleinere mft-sensor, in het midden de S5 en rechts de S1H.

De S5 heeft dezelfde een 24,2-megapixelsensor gekregen als die van de S1, waar een standaard bereik van 100 tot 51.000 iso bij hoort. Ook de nodige andere specificaties komen overeen, zoals de mogelijkheid om raw- of jpeg-beelden met een resolutie van 96 megapixel te maken. Dat gaat door de sensor acht keer met een halve pixel te verschuiven, waarbij meerdere afbeeldingen worden gemaakt die de software samenvoegt. De S5 heeft een gestabiliseerde sensor die een winst moet opleveren van 5 stops, of 6,5 stops als een compatibele lens wordt gebruikt.

Volgens Panasonic is het autofocussysteem van de S5 aangepast, zodat er bij de continue autofocusmodus minder sprake zou moeten zijn van de korte wiebelingen die zowel bij het gefotografeerde object/subject als de achtergrond te zien zijn tijdens het scherpstellen. Deze wiebelingen zijn inherent aan het al jaren door Panasonic toegepaste contrastdetectieautofocussysteem, genaamd depth from defocus. Daarmee is de autofocus in ieder geval bij fotografie erg snel en vrij precies, maar leidt tot een wat onrustig beeld en soms de onduidelijkheid waar de camera precies focust. Uit een eerste impressie van DPReview blijkt dat Panasonic dit nadeel van de dfd-contrastdetectieautofocus grotendeels lijkt te hebben weggewerkt.

Fotograferen gaat met maximaal zeven beelden per seconde en bij continue autofocusmodus loopt dat terug tot 5fps. De camera lijkt iets meer op filmliefhebbers te zijn gericht en heeft nogal wat van de capaciteiten van de S1H. Zonder crop van de sensor kan de S5 beelden in 4k met 30fps opnemen, wat gepaard gaat met 4:2:2 subsampling met 10bit-kleuren. Via de Super35-crop, wat neerkomt op een aps-c-formaat, zijn opnames van 4k60 mogelijk, maar dan is 4:2:0 bij 10bit-kleuren het maximum. Dit alles is het geval bij interne opnames; via een via hdmi aangesloten extern opnameapparaat is 4k en 60fps wel mogelijk met 4:2:2 en 10bit-kleuren. Bij een aantal van de hoogste video-instellingen is een opnamelimiet van dertig minuten aanwezig.

Ten opzichte van de grotere S1 mist de S5 het schermpje aan de bovenkant om snel de opname-instellingen te kunnen controleren. Verder is ook de resolutie van de evf wat lager met 2,36 miljoen subpixels, en een vergroting van 0.74x. Het volledig uit en naar voren te klappen lcd op de achterkant is een 3"-exemplaar met een resolutie van 1,84 miljoen punten. Net als de S1 als de S1R heeft de S5 twee geheugenkaartsleuven, maar bij de nieuwe camera is er geen ondersteuning voor een sd-kaartje en een xcd-kaartje; de S5 biedt enkel ruimte voor twee sd-kaartjes.

De Lumix S5 komt binnenkort beschikbaar voor 1999 euro als body en 2299 euro voor een kit met het 20-60mm f/3.5-5.6-objectief. Panasonic komt overigens ook nog met firmware-updateprogramma voor de S1R, S1H en S1 waarmee deze camera's beelden kunnen opnemen in 5k-resolutie. Deze update zou tegen het einde van dit jaar moeten verschijnen. Tijdens de videopresentatie van de S5 maakte Panasonic ook alvast de komst van enkele primes voor de L-vatting bekend: 24mm, 35mm, 50mm en 85mm met allemaal een diafragma van f/1.8. Daarnaast komt er een 70-300mm f/4.5-5.6-telezoom.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-09-2020 • 11:29

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Tja. Voor wie is deze camera bedoeld? Het enige unieke is misschien die high-res mode maar verder zijn het mediocre specs voor deze prijs. EVF is erg outdated. 5 FPS in continues/AF is erg magertjes. Weer geen PD-AF wat vooral voor video een issue is.

Sony zal hierdoor geen extra haast gaan maken met de release van haar A7iv denk ik.
Voor wie is deze camera bedoeld?
Niet professionals natuurlijk, die accepteren dat ze met een grote camera rond moeten lopen voor de kwaliteit waar hun klant voor betaald. Deze camera is voor consumenten. Volgens mij is het redelijk uniek dat een compacte camera een fullframe sensor heeft. Tegelijkertijd zou daar de toekomst wel eens kunnen liggen: de motivatie om over te stappen van een mobiele telefoon op een fotocamera neemt ieder jaar af. Het voordeel van de camera ten opzichte van de telefoon is tweevoudig: verwisselbare lensen (dus de optimale lens voor ieder scenario) en een grotere sensor (minder ruis, meer echte scherptediepte, bokeh). De voordelen van de telefoon zijn: compact en intelligent. Dus de fullframe-camera's zullen kleiner en intelligenter moeten worden om enige kans te hebben op de consumentenmarkt. Niet geheel toevallig wordt verwacht dat Sony een full-frame camera in een APS-C-behuizing aan het proppen is. De volgende stap wordt meer computational fotography en een eenvoudigere manier om foto's op je telefoon te krijgen, of Android op de camera zodat je instagram en lightroom direct op je camera kan gebruiken. Dat is niet iets waar ik zelf heen zou willen, maar wel wat de markt waarschijnlijk wil.
Sony zal hierdoor geen extra haast gaan maken met de release van haar A7iv denk ik.
Ik verwacht dan ook niet dat deze camera met de Sony A7-lijn concureert, maar met de A7C-lijn.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 september 2020 14:06]

De S5 is nog steeds groter dan de A7. Dus ook voor mensen die een compacte FF zoeken, is de A7 een prima keuze.

Inderdaad. De S5 heeft meer AI / "deep learning" gizmo's aan boord. Wellicht is dat zijn verkoopargument. Maar los van die spullen (waar veel FF fotografen niet op zitten te wschten, als je het mij vraagt) is de A7 dus beter (en compacter).

Als flippy screen fan wordt ik dan wel weer vrolijk van dat schermpje. Maar denk dat Sony ook wel die weg in gaat slaan na de A7Siii release.
Maar los van die spullen (waar veel FF fotografen niet op zitten te wschten, als je het mij vraagt) is de A7 dus beter (en compacter).
Wat bedoel je met FF-fotografen? Mensen die nu een fullframe camera hebben, of mensen die gewoon mooier foto’s willen maken? Als je die eerste groep bedoelt dan is deze camera inderdaad niet aan deze groep besteed maar daar was ik volgens mij al mee begonnen.
Ik vindt het altijd wel lachwekkend dat men nu probeert om Full-frame in een nog kleinere body te stoppen. De Lumix camera's heb ik zelf nog niet in de hand gehad, maar de hele Sony a7 lijn is al behoorlijk compact. Zelfs zo compact dat men met de nieuwe camera's in de a7 lijn steeds groter heeft gemaakt zodat ze beter aanvoelen, beter koelen en een betere weather seal hebben.

Kleine camera's zijn mooi en heel handig voor vakanties, maar wil je een goede lens bij je systeem camera dan zullen deze ook niet compact of licht van gewicht zijn. Kleinere camera's met een grote lens zijn totaal niet in balans en helemaal niet makkelijk te bedienen. Dit kan alleen als er een fijne grip op zit en ik kan mij niet voorstellen dat men dit voor elkaar krijgt met een nog compactere camera.

Zolang men dus Full frame lenzen nodig heeft begrijp ik niet waar de camera fabrikanten mee bezig zijn. Het grootste deel van de mensen heeft genoeg aan een foto met hun mobiel. De mensen behalve de professionals die dus een camera aanschaffen zijn de liefhebbers. De mirrorless full frame camera's zijn al erg compact in vergelijking met spiegelreflex. Je gaat de mensen die nu met een mobiel foto's maken echt niet overhalen met een iets compacter toestel waar je nog steeds dure en grote lenzen voor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 3 september 2020 15:20]

Tsja. Ik had een tweedehands Fujifilm x100s gekocht voor erbij. Maar merk dat ik die veel makkelijker meeneem en daardoor mijn Nikon en zijn lenzen steeds vaker thuis laat tenzij ik een specifieke reden heb om ze mee te nemen.

Ik kan me best voorstellen dat iemand deze 80% van de tijd met een pancakelens om zijn schouder hangt en in specifieke gevallen het grote glaswerk meeneemt.
Maar dan zijn er nog betere alternatieven zoals je zelf al aangeeft. Als je per se een systeemcamera wilt meenemen waarom kies je dan voor een full frame, als een aps-c al compacter is, veel compactere lenzen heeft en ook nog eens een stuk goedkoper is.

Wie koopt er uiteindelijk een dure full frame camera en loopt daarbij 80% van de tijd met een pancake rond. Wat gebruik je die overige 20% dan? Dat zou betekenen dat je nog steeds andere lenzen mee moet nemen en die zijn over het algemeen zwaar en duur.

Ook ben ik van mening dat wanneer camera fabrikanten zo door gaan dat men binnen enkele jaren alleen nog maar professionele en semi-professionele camera apparatuur verkopen. Hoewel als liefhebber fotograferen de meeste liever met een echte camera, men kan niet weg laten dat er op gebied van camera's in de smartphone markt veel meer vernieuwing is. Er zijn telefoons die al 8k kunnen filmen, een hogere resolutie hebben dan de meeste instap modellen. En op functies veel meer bieden dan de gemiddelde camera.
Nee een smartphone zal nooit de echte camera's helemaal kunnen vervangen, maar als men nog steeds zulke hoge prijzen durft te vragen voor zo weinig vernieuwing dan zullen steeds minder mensen een echte camera gaan aanschaffen. Elke fabrikant heeft 3 tot 4 modellen en richten zich op een bepaalde doelgroep, terwijl een smartphone alles kan. Hetzelfde geldt voor deze S5, een camera die 1 jaar uitkomt na de S1/S1H maar nog steeds geen intern 4K 60p kan filmen. Alleen omdat men anders de overige camera's dwars zit. En dat is het hele probleem in de camera markt.
De Canon RP is ook niet erg groot, en sony heeft ook een vrij klein FF model. Maar hoe klein je de body ook maakt, goede lenzen voor een FF systeem zijn groot en zwaar. Daar kom je niet onderuit. Dat de body dan compact is, is misschien een meevallertje, maar je moet niet denken dat je op full frame foto's kunt maken met een camera die je nog wel ergens in een hoekje van je tas kwijt kunt.
Maar hoe klein je de body ook maakt, goede lenzen voor een FF systeem zijn groot en zwaar.
Daar heb je helemaal gelijk in: voor mooie bokeh heb je veel glas nodig, welke maat je sensor ook is. Daarom geloofde ik nooit in evil-camera's. Ondertussen hebben evil-camera's hun plek in de markt wel veroverd dus ik begrijp dat Sony en Panasonic de volgende stap willen nemen maar ik ben weer sceptisch.
edit:
Je opmerking dat lensen voor een FF-systeem groot en zwaar zijn is niet helemaal waar. Tony Northrup heeft mij er van overtuigd dat je bij een grotere sensor voor dezelfde scherptediepte de aperture door de cropfactor kunt delen. Volgens mij heeft een mobiele telefoon een cropfactor van bijna 6, dus voor een /f 1.8 telefooncameralens kun je een theoretische /f 11.0 lens op je fullframe camera zetten voor een marginaal betere foto: die lens hoeft niet zo groot te zijn.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 september 2020 14:07]

Mooie grappen. Maar Tony’s bokehverslaving is juist de reden dat ik hem vertrouw als het er om gaat waar je het beste spul kunt krijgen 😅
Als je de allersnelste lenzen wil hebben, dan zullen ze altijd groot en zwaar zijn.
Maar juist door de grotere sensor krijg je ook al een mooi bokeh met een f/1.8 lens. En die zijn veel minder groot en zwaar.

En zo'n grote dure f/1.4 lens tov f/1.8 is maar 2/3 stop. Het verschil tussen een FF en crop sensor is groter.
Als je op een crop een foto met dezelfde scherptediepte wilt hebben als de FF met f/1.8 glas dan ben je op crop duurder uit en zwaarder.
Dus tenzij je vind dat je met een f/1.4 en f/1.2 op een crop sensor geen mooi bokeh kunt krijgen, heb je op een FF body helemaal niet zoveel glas nodig.
Het voordeel van de camera ten opzichte van de telefoon is tweevoudig: verwisselbare lensen (dus de optimale lens voor ieder scenario) en een grotere sensor (minder ruis, meer echte scherptediepte, bokeh).
Drievoudig: je kunt verder inzoomen met een camera tov telefoon.
punt 4: de ergonomie is beter
Mogelijk bedoeld om Panasonic gebruikers van de G serie over te halen om full frame te gaan.
Tja. Alleen omdat je merktrouw bent? Want verder moet je toch nieuwe accu's, lenzen en andere zut kopen. Dan kun je net zo goed switchen als er bij andere merken aantrekkelijkere camera's zijn.
Dat is natuurlijk zo, of je moet een liefhebber (langdurig) gebruiker zijn van het merk en trouw willen blijven. Zo hebben velen destijds ook de keuze gemaakt om van crop sensor naar bijv. full frame te gaan en merktrouw te blijven bij DSLR's.
Nee hoor.
Eind van het jaar komt de gh6 uit
Voor Panasonic / Leica / Sigma zal dit ook een beetje een laatste kans zijn om een camera met volume in de markt te zetten. Nu Olympus (de m43 partner) de foto afdeling in de verkoop heeft gedaan, zullen er bij Panasonic ook wel wat vragen beantwoord moeten gaan worden. Deze camera was natuurlijk al onderweg toen de move van Olympus werd aangekondigd. Maar ik heb er een hard hoofd in dat Panasonic nog lang in de foto business zal zitten.
Als je de sensor steeds een halve pixel opschuift, heb je toch heel veel dubbele data?
Met 1 standaardfoto, een halve pixel omhoog, en een halve pixel opzij..... dan heb je toch alles al?
Als je dan namelijk nog een halve pixel omhoog of opzij gaat, kom je weer op een "hele" pixel.....

Als het 8x 1/8e pixel was zou ik het nog snappen. Dan heb je echt "nieuwe" data. Of mis ik iets? (zeer goed mogelijk }:O )
Of mis ik iets?
Een pixel bestaat uit rode, groene en blauwe sub-pixels.
Een halve pixel opschuiven betekent een hele sub-pixel opschuiven.
Ah, kijk dat maakt het al veel logischer :Y)
Ik had al zo'n gevoel dat ik iets mistte _/-\o_ bedankt voor de opheldering
Toch een foveon sensor gebruiken dan :)
Dat is niet correct. Bayer-sensors hebben geen sub-pixels. 24 miljoen pixels met verschillende kleurfilters worden vertaald naar 24 miljoen RGB-pixels.
Alleen bestaat de wereld niet uit pixels ;p. Maar het lijkt er op dat ze een lichtbundel tergrootte van 1 pixel opdelen in een 4x een kwart pixel. En tegelijkertijd ook een kwart pixel met een andere kleur meten door je bayer filter te shiften. Waardoor je naast een hogere resolutie ook een hogere kleur resolutie krijgt doordat je ipv 1, alle 3 de RGB waardes meet.

(Volgens mij heb je niet zo iets als subpixels bij een camera sensor, de kleur wordt gewoon "demosaiced" door interpolatie en extrapolatie van naburige R/G/B pixels, ofwel algoritme van een RAW verwerker)

Ik ben benieuwd of er een statief nodig zal zijn, ik vermoed van wel.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 3 september 2020 12:39]

(Volgens mij heb je niet zo iets als subpixels bij een camera sensor, de kleur wordt gewoon "demosaiced" door interpolatie en extrapolatie van naburige R/G/B pixels, ofwel algoritme van een RAW verwerker)
Het Bayer filter dekt de sensor af, waardoor iedere pixel alleen maar Groen, Rood of Blauw vastlegt. Per blokje van 4 pixels (2x Groen, 1x Rood, 1x Blauw) wordt de lichtsterkte per kleur vastgelegd. Hieruit wordt ten slotte één 'full colour' pixel berekend voor het fotobestand.

Het is een kwestie van semantiek, maar je zou die pixels die maar één kleur vastleggen ook wel subpixels kunnen noemen. Die term wordt echter meer gebruikt voor beeldschermen en niet voor camerasensoren.
Goed uitgelegd, maar ik ben even verward, ikzelf heb dus begrepen dat je uit (2x groen, 1x rood 1 blauw) niet 1 full colour pixel wordt berekend maar nog steeds 4 "full color" pixels worden berekend.

Anders gezegd, Ik dacht dat een 1 megapixel camera dus 0.5MP groen, 0.25 MP rood, 0.25MP blauw heeft welke een foto produceert van 1 MP.

Of bevat een 1 megapixel sensor (zoals ik jou begrijp) uit 4 miljoen subpixels totaal? waarvan dus 2 MP groen, 1 MP rood en 1 MP blauw? (> dit is dus wel het geval bij beeldschermen).
Je hebt gelijk. Iedere pixel in het beeldbestand wordt berekend met informatie van omliggende pixels. De informatie van een pixel wordt dus meerdere keren gebruikt. En een monochrome pixel in de sensor wordt dus omgerekend naar een RGB-pixel in het fotobestand mbv de informatie uit die omliggende pixels.
Het werkt dus ook alleen maar bij stilstaand beeld en niet bij bewegende beelden lijkt me.
Klopt, volgens mij was er altijd een statief al nodig. Bij de eerste iteraties wel tenminste.
De S5 kan al opnemen in 6k 3:2 formaat, wat neer komt op 5k+ formaat in 16:9, via een truc; namelijk gebruikmakend van de 6k photo mode.

Recentelijk een G9 aangeschaft, waarbij ik film in de 6k photo modus: 6k 30fps 3:2 aspect ratio 4:2:0 10bit hevc codec 200mbit/s. (5k dus in 16:9). Pre-6k om acties vast te leggen. Imho de beste videoformaat, vooral door de 200mbit bitrate in hevc levert scherpte op.

Er is ook een nieuwe batterij blk-22 2200mah (oude is 1860mah) bij de S5. Deze past ook in de gh5 gh5s en g9, alleen niet in de standaard charger.
grote vraag blijft... zie je dat nou echt op de 'gemiddelde' 65" 8k TV? (grote bioscoop schermen zitten ook maar aan 4K). Zou je niet liever 4K in een hogere framerate willen hebben? Juist voor de acties?
Het is inderdaad voor 4k, of zelfs 1080p, eind product.

Maar je kunt het hele 5k+ beeld schalen naar 4k (betere scherpte door de extra pixels), of de zijkanten croppen, of een klein pan of zoom effect in post, stabilization effect, etc. Zonder verlies.

Ik probeer gebruik te maken van 180fps (naar 30fps tijdlijn) voor acties. Slowmotion (voor wildlife).

[Reactie gewijzigd door Jackie Moon op 3 september 2020 15:16]

Dank je wel voor de uitleg. Dit verduidelijkt goed waarvoor je extra resolutie in post processing kan gebruiken
tja, meer van hetzelfde. De ruif in FF 24MP mirrorless wordt wel wat voller, maar nog niet gelijk smakelijker. Bovendien blijft een prijskaartje van een compleet systeem hoog voor prosumers.
Voor mij in ieder geval geen reden om de dSLR aan de kant te schuiven
Spelfoutje in regel 1 van de intro: Luxix S5 ;-)
Nee joh, is een nieuwe serie :P
Aangepast :)
Panasonic komt overigens ook nog met firmware-updateprogramma voor de S1R, S1H en S1 waarmee deze camera's beelden kunnen opnemen in 5k-resolutie. Deze update zou tegen het einde van dit jaar moeten verschijnen.
Niet helemaal juist of duidelijk. De firmware update voor de S1 serie is er al, deze kan daarmee 5k raw opnemen bij gebruik van bijvoorbeeld een Atamos Ninja. Wat Panasonic bedoelt is dat eenzelfde update einde jaar voor de S5 uitkomt.
Het begint eindelijk ergens op te lijken qua compactheid. Als je de handgreep even vergeet is de body ongeveer net zo groot als die van mijn Olympus OM-10 uit 1980 (de Panasonic is nog wel 14mm hoger). En die was uiteraard ook full frame. Het gewicht van die Panasonic is helaas nog bijna 2x zo veel als die van mijn Olympus.
EOS RP is nog kleiner.
133x85x70mm.
Maar 485g en toch een hele fijne grip, waardoor ie net zo lekker in de hand ligt als de grotere modellen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True