Panasonic introduceert S5II-fullframecamera en komt met S5IIX voor videomakers

Panasonic introduceert de S5II-fullframecamera, de opvolger van de ruim twee jaar geleden uitgebrachte S5. De nieuwe camera heeft fasedetectie-autofocus als belangrijkste vernieuwing. Er komt later ook een S5IIX-camera, die vooral nog meer zal bieden op het vlak van video.

De S5II combineert fasedetectie-autofocus met het gebruikelijke contrastdetectie-autofocussysteem. De implementatie van dat laatste heet bij Panasonic depth-from-defocus. Het werkte doorgaans heel goed en snel in fotografiesituaties met weinig snelle beweging, maar bij video en het fotograferen van snel bewegende objecten en subjecten bleef dit systeem wat achter. Wat tracking betreft is fasedetectie doorgaans wat vlotter en trefzekerder. De meeste camerafabrikanten combineren de twee systemen en dat doet Panasonic nu voor het eerst ook met de S5II.

Beide modellen krijgen een 24,2-megapixelsensor met 779 fasedetectie-autofocuspunten. De camera's kunnen fotograferen met een snelheid van 7 beelden per seconde met de mechanische sluiter of 30 beelden per seconden als de elektronische sluiter wordt gebruikt. De nieuwe camera's hebben volgens Panasonic een verbeterde geïntegreerde beeldstabilisatie. In combinatie met objectieven die ook stabilisatie hebben ingebouwd, moet dat opnamen uit de hand goed mogelijk maken zonder dat storende schokken het beeld verstoren.

Panasonic S5II

De S5II is vooral gericht op videomakers. De camera kan beelden schieten in 4k60, al gaat dat met een APS-C-uitsnede. Daarnaast zijn opnamen in 6k mogelijk, waarbij een 3:2-beeldverhouding wordt gebruikt. Er zijn geen tijdslimieten meer zoals bij de originele S5 nog het geval is. Daartoe is in het nieuwe model een ventilator ingebouwd in het deel waar de elektronische zoeker zit. Deze zoeker heeft met 3,6 miljoen pixels een verhoogde resolutie, een volledige HDMI-aansluiting en een joystick op de achterkant die in meer richtingen gebruikt kan worden.

De S5IIX verschilt ten opzichte van de S5II alleen op het vlak van video, waarbij het X-model nog meer video-opties biedt. Het gaat dan onder meer om de ondersteuning van video-output in het raw bestandsformaat en interne ProRes-opnames. Verder heeft dit model de optie om video's op te nemen op een ssd via USB. Ook heeft de S5IIX meer compressiemodi. Deze S5IIX gaat 2499 euro kosten en verschijnt in het voorjaar, terwijl de S5II een adviesprijs van 2199 euro krijgt en eind deze maand beschikbaar is. S5II-eigenaren kunnen de raw output ook voor 200 euro aanschaffen als update.

Door Joris Jansen

Redacteur

05-01-2023 • 15:17

41

Reacties (41)

41
41
28
2
0
4
Wijzig sortering
Dit artikel maakt niet echt duidelijk waarom dit zo'n belangrijke camera is..
En wat deze camera wel niet allemaal biedt voor deze prijs.

Kijk hier voor meer informatie, en waarom zoveel 'content creators' (ik haat dit woord, maar gebruik toch maar even) dit zo'n belangrijke camera vinden.

https://www.youtube.com/w...vKwCrmIYM&list=WL&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=FYebjEgf3J0&t=1071s

Er zijn heel veel previews/reviews te vinden sinds gisteren, maar in het algemeen is iedereen het er over eens. Voor die prijs is er niets beters te vinden.

En degenen die al filmen met een Panasonic Mirrorless, weten ook hoe lekker dat gaat tov een Sony, Canon of Nikon. Robuste camera's met heerlijke interface, en makkelijk om er mooie beelden uit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door nevyn67 op 22 juli 2024 18:31]

Wat ik leuk vond van Panasonic is dat zij veel You Tubers uit de hele wereld, 2 weken geleden hebben uitgenodigd om naar Japan te gaan om deze camera te testen. You Tubers als Richard Wong, Josh Cameron, CineD, Pav SZ, Kai W, Patrick2Masso, Micro Four Third Nerds, Lok Chueng, Gordon Laing, en andere engelstallige You Tubers. Ook spaanstallige You Tubers als Photolari, Javier Letosa en Armando Ferreira waren uitgenodigd. Ook Indiase You Tubers als Exploring Light.. Dit wijst hoe goed Panasonic de contect creator markt volgt maar helaas hebben verwaarloosd.

Het grrotste probleem van Panasonic is dat veel You Tubers hun kanaal hebben gebouwd door Panasonic GH-lijn van camera te gebruiken maar nu zijn overgestapt naar Sony. Zij zijn allemaal overgestapt door het ontbreken van betrouwbare Auto Focus. Panasonic hield te lang aan hun contrast gebaseerde systeem, DFD, beter bekend in You Tube wereld als Death From Defocused.
Vergeet Camera Conspiracies niet. Een heleboel humor, maar stiekem test hij een camera op oneindig veel meer manieren en scenario's dan veel van de andere en meer gelikte YouTube kanalen. Hij lijkt met zijn leerproces denk ik ook meer op de meeste beginnende YouTubers. Tussen de rollenspellen en pruiken door zit zoveel informatie.

Hij zei in zn laatste video dat de S5II eigenlijk de camera uit zijn liedje is (all I want is the perfect cameraaaa). Een Panasonic met phase detect AF.
S5II-eigenaren kunnen de raw output ook voor 200 euro aanschaffen als update.
Meh, wat een afperserij. Niet alsof Panasonic hier iets extra's voor heeft hoeven doen. Alles zit al in je camera, het is alleen wat extra software die ze maar eenmalig hoeven te ontwikkelen. Voor die 200 euro kun je een compleet fototoestel aanschaffen (maar natuurlijk niet zo goed) met RAW ondersteuning.
S5II-fullframecamera en komt met S5IIX voor videomakers
...
De S5II is vooral gericht op videomakers. De camera kan beelden schieten in 4k60, al gaat dat met een APS-C-uitsnede.
Aangezien de camera vooral is gericht op videomakers vind ik het een beetje misleidend om het een full-frame camera te noemen. Het zou eerlijker zijn om het een APS-C videocamera te noemen die ook full-frame kan fotograferen (en misschien filmen op een lagere kwaliteit).
Er zijn geen tijdslimieten meer zoals bij de originele S5 nog het geval is.
Achtergrond: bij het invoeren van camera's maakt de belastingdienst onderscheid tussen fotocamera's en videocamera's. Voor een videocamera moet je meer belasting betalen. Het verschil (voor de wet) tussen een fotocamera en een videocamera is dat een fotocamera maximaal 30 minuten mag opnemen.
Dat is een begrijpelijke reden waarom zoveel camera's een limiet hebben van 29 minuten filmen.
Daartoe is in het nieuwe model een ventilator ingebouwd in het deel waar de elektronische zoeker zit.
De andere reden waarom er vaak een limiet op zit is omdat de hardware niet gemaakt is om lange tijd te werken en dan oververhit raakt. Zoals overal wordt er gebruik gemaakt van de goedkoopste chips waar ze net mee weg komen. Een foto maken kost maar een enkel moment waarna er heel veel tijd voor zo'n chip is om weer af te koelen maar als je gaat filmen is er geen tijd meer om tussendoor af te koelen.
In moderne camera's moeten de sensor en de zoeker permanent actief zijn en zal wat extra koeling wel welkom zijn. Echt fijn lijkt het me niet om een draaiende ventilator in je fototoestel te hebben, veel ruimte is er niet dus het is vast zo'n piepklein ventilatortje dat vooral veel herrie produceert en weinig koeling.
een volledige HDMI-aansluiting
Wat is een 'volledige' HDMI-aansluiting? Zijn er ook toestellen met een halve aansluiting ? ;)
Nee, dat bedoelen ze vast niet. Het zou kunnen dat ze een HDMI-aansluiting op "normaal" formaat bedoelen ipv mini-HDMI maar eerlijk gezegd lijkt me dat heel onhandig. Je wil niet zo'n dikke stugge HDMI-kabel aan je fototoestel hebben hangen.
Maar.... dat is het toch wel, met dank aan @SteenMSc

Maar ik denk dat ze bedoelen dat het een 'schone' HDMI-aansluiting is, dus zonder overlays maar alleen het beeld uit de camera zodat je het direct kan weergeven (of capturen) zonder dat er allerlei technische informatie in beeld komt die niet wil laten zien (zoals de batterijstatus).

Dat is namelijk een probleem met veel bestaande camera's: er zit wel een HDMI-aansluiting op maar die laat exact zien wat er door de viewfinder te zien is, inclusief alle metertjes en instellingen die de camera daar aan toe voegt. Dan moet je dus alsnog je werk op een SD-kaartje opslaan en dan naar de computer kopieren. Livestreaming is dan niet mogelijk en dat is tegenwoordig toch wel belangrijk.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 18:31]

Meh, wat een afperserij. Niet alsof Panasonic hier iets extra's voor heeft hoeven doen. Alles zit al in je camera, het is alleen wat extra software die ze maar eenmalig hoeven te ontwikkelen. Voor die 200 euro kun je een compleet fototoestel aanschaffen (maar natuurlijk niet zo goed) met RAW ondersteuning.
Nee, we hebben het hier over Apple PRORES RAW video, en daar zitten licentiekosten bij...
Aangezien de camera vooral is gericht op videomakers vind ik het een beetje misleidend om het een full-frame camera te noemen. Het zou eerlijker zijn om het een APS-C videocamera te noemen die ook full-frame kan fotograferen (en misschien filmen op een lagere kwaliteit).
Hoezo? Normaal gesproken film je op 4k/10bit/24-25-30fs, en dan kan deze camera gewoon Full frame, net zoals de huidige S5 dit kan. Maar toen nog met 30min limiet, en nu niet meer.
Kan zelfs nu open gate (6K).
Nee, dat bedoelen ze vast niet. Het zou kunnen dat ze een HDMI-aansluiting op "normaal" formaat bedoelen ipv mini-HDMI maar eerlijk gezegd lijkt me dat heel onhandig. Je wil niet zo'n dikke stugge HDMI-kabel aan je fototoestel hebben hangen.
Het is wel een "normaal" formaat HDMI, en daar is juist veel om gevraagd door filmers.
Als je een externe monitor wilt aansluiten wil je een robuuste aansluiting hebben, die het ook nog doet na honderden keren te zijn gebruikt... De micro-hdmi ging te vaak stuk van het oude model S5

Ik denk niet dat jij de bedoelde markt bent, je bent duidelijk niet genoeg bekend met de materie om er om te beseffen wat dit allemaal betekent....

[Reactie gewijzigd door nevyn67 op 22 juli 2024 18:31]

Nee, we hebben het hier over Apple PRORAW video, en daar zitten licentiekosten bij...
Een licentie op een bestandsformaat? brrr..... vlucht!
Hoezo? Normaal gesproken film je op 4k/10bit/24-25-30fs, en dan kan deze camera gewoon Full frame, net zoals de huidige S5 dit kan. Maar toen nog met 30min limiet, en nu niet meer.
Kan zelfs nu open gate (6K).
Ok, fair. Misschien ben ik wat te veel meegaan in het idee dat 4k @ 60 fps tegenwoordig de standaard is.
Het is wel een "normaal" formaat HDMI, en daar is juist veel om gevraagd door filmers.
Als je een externe monitor wilt aansluiten wil je een robuste aansluiting hebben, die het ook nog doet na honderden keren te zijn gebruikt... De micro-hdmi ging te vaak stuk van het oude model S5
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar ben bang dat een normale HDMI aansluiting dat probleem alleen maar groter wordt. De meeste HDMI-kabels zijn vrij dik en stug en je hebt dus een flinke hefboom in de poort zitten. Zelf heb ik het opgelost met een verloopkabeltje hdmi <-> minihdmi verloopkabeltje. Zo heb ik een lichtgewicht kabeltje in het toestel zitten en kan ik de zware kabel op de grond laten liggen.
Ik denk niet dat jij de bedoelde markt bent, je bent duidelijk niet genoeg bekend met de materie om er om te beseffen wat dit allemaal betekent....
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
4K60 de standaard voor 2200eu? Sony AR4 heeft diezelfde crop en is een duurder Kamera. Zelfs Canon R6 heeft een crop. Wil je een full frame camera zonder crop? Dan kan dat vanaf 2600.
Meh, wat een afperserij. Niet alsof Panasonic hier iets extra's voor heeft hoeven doen. Alles zit al in je camera, het is alleen wat extra software die ze maar eenmalig hoeven te ontwikkelen. Voor die 200 euro kun je een compleet fototoestel aanschaffen (maar natuurlijk niet zo goed) met RAW ondersteuning.
Het gaat hier niet over in RAW formaat fotos opslaan. Maar om RAW video output in ProRes formaat.

[Reactie gewijzigd door Shuriken op 22 juli 2024 18:31]

Ik begrijp niet wat iedereen moeilijk doet over die upgrades met licenties. Het is juist super flexibel.

Het zijn functies die vaak Pro user specifiek zijn. En dan op een body van rond de €2000. Dat is zakelijk gezien toch helemaal niets.

Als je ProRes RAW wil over HDMI vergaar je in een fatsoenlijk project al zoveel data dat je dit ook verwerkt in je tarief. Je postproductie kosten zijn ook veel hoger door al het extra wat je uit het beeld kan halen.

Je hebt voor (laten we zeggen) €2500+€200 een fantastisch stuk gereedschap voor erg weinig geld. Daarnaast zijn die prijzen incl BTW! Zeker als je al in het ecosysteem zit een schijntje.

[Reactie gewijzigd door justdaboo op 22 juli 2024 18:31]

Dat begrijp ik op zich, maar wat verandert dat?
Ok, voor 200 euro heb je geen videocamera met RAW, dat was misschien wat overdreven, maar het punt blijft. De camera kan het al, het enige wat je voor die 200 euro koopt is toestemming om de bitjes rechtstreeks uit te mogen lezen.
De theorie is natuurlijk dat je hem nu voor 100 euro goedkoper kan verkopen, en dat de mensen die het niet nodig hebben er niet voor hoeven te betalen. Het is alleen nooit te controleren of dat zo is natuurlijk.

Ik kan me herinneren dat je bij een Tesla extra batterij capaciteit kon kopen via de software (geen idee of dat nog zo is), dus de batterijen zaten er in alleen je mocht ze niet gebruiken. BMW is er wat minder goed van af gekomen, die wilden hetzelfde doen op extra's in de auto maar kregen hier heel veel kritiek op (al zat dat vermoedelijk meer in het feit dat het een maandelijks abonnement is, dan dat het een extra uitgave is).
Wat is een 'volledige' HDMI-aansluiting? Zijn er ook toestellen met een halve aansluiting ? ;)
Nee, dat bedoelen ze vast niet. Het zou kunnen dat ze een HDMI-aansluiting op "normaal" formaat bedoelen ipv mini-HDMI maar eerlijk gezegd lijkt me dat heel onhandig. Je wil niet zo'n dikke stugge HDMI-kabel aan je fototoestel hebben hangen.
Volgens deze foto is het een HDMI type-A aansluiting, oftewel het normale formaat. Over de output staat niets (helaas). Ik vind het ook altijd erg jammer als er geen schone output is.
De S5 had een schone output, zal de S5II(X) ook hebben.
Goh, goed gevonden, dat had ik niet verwacht. Het lijkt erg onhandig om zo'n zware kabel aan je camera te hebben hangen. Van de andere kant zal er waarschijnlijk toch wel een statief gebruikt worden als je HDMI wil gebruiken.
De meesten die de hdmi aansluiting gebruiken, gebruiken de camera in een cage met een monitor/ recorder daarop gemonteerd zoals een Atomos Ninja V.
[...]

Meh, wat een afperserij. Niet alsof Panasonic hier iets extra's voor heeft hoeven doen. Alles zit al in je camera, het is alleen wat extra software die ze maar eenmalig hoeven te ontwikkelen. Voor die 200 euro kun je een compleet fototoestel aanschaffen (maar natuurlijk niet zo goed) met RAW ondersteuning.
Deze discussie is al tig keer gevoerd. Je betaalt niet zozeer voor wat er in zit, maar voor wat je eruit haalt. Panasonic schat de waarde van die functionaliteit op 200 euro en je kunt kiezen of je dat zelf ook wilt voor dat bedrag, of dat je het geld liever in je zak houdt omdat je die functies niet wilt.

Alternatief is de camera 200 euro duurder en vinden mensen m te duur met onzinnige functies.
Van mij mag dit zelfs verder uitgebreid worden. Dat je voor een relatief laag bedrag een camera koopt met enkel basisfuncties en dat je gedurende de ontwikkeling van je hobbie/werk erachter komt wat je nog meer zou willen en dat dat kunt unlocken ipv dat je een nieuwe camera moet kopen.
Deze discussie is al tig keer gevoerd. Je betaalt niet zozeer voor wat er in zit, maar voor wat je eruit haalt. Panasonic schat de waarde van die functionaliteit op 200 euro en je kunt kiezen of je dat zelf ook wilt voor dat bedrag, of dat je het geld liever in je zak houdt omdat je die functies niet wilt.
Yup, afperserij dus. De prijs is niet gebaseerd op wat het kost maar op hoeveel klanten bereid zijn te betalen.
Alternatief is de camera 200 euro duurder en vinden mensen m te duur met onzinnige functies.
Je geeft net zelf aan dat het geen 200 euro hoeft te zijn omdat de prijs niet is gebaseerd op de kostprijs.
Klopt. Prijzen zijn niet gebaseerd op kosten, maar op verwachte afzet. Inverse demand curve, een vrij algemeen begrip in bedrijfsvoering.
En je kan het ook geen afpersing noemen.
Ik ken legio voorbeelden waar het zo is gedaan en ik snap het probleem ook niet helemaal.
Als een autofabrikant twee verschillende vermogensvarianten heeft van een auto waarbij het hogere vermogen €2000 meer kost en het is alleen een andere mapping dan is dat geen oplichting.
Als je alleen gaat kijken naar wat iets kost om op basis daarvan de verkoopprijs te baseren ga je het niet echt lang vol houden.
En je kan het ook geen afpersing noemen.
Ik ken legio voorbeelden waar het zo is gedaan en ik snap het probleem ook niet helemaal.
Als een autofabrikant twee verschillende vermogensvarianten heeft van een auto waarbij het hogere vermogen €2000 meer kost en het is alleen een andere mapping dan is dat geen oplichting.
Als je alleen gaat kijken naar wat iets kost om op basis daarvan de verkoopprijs te baseren ga je het niet echt lang vol houden.
Ik vind van wel. Als ik een apparaat koop dan vind ik niet dat fabrikant nog iets te zeggen moet hebben over hoe ik dat mag gebruiken. Inclusief de functies die er op zitten.

Het gaat mij niet om geld maar om vrijheid. Dit soort onderscheid maken in software heeft het kwalijke gevolg dat fabrikanten hun gebruikers als de vijand gaan zien. Features in software limiteren werkt namelijk alleen als je kan voorkomen dat gebruikers het zelf veranderen. Dus moet het apparaat worden dichtgetimmerd en beveiligd. Dat is eigenlijk fundamenteel niet mogelijk dus ze moeten vaak veel dure en onhandige moeite doen om de toekomstige eigenaar buiten te sluiten van z'n eigen apparaat.

Het wordt onmogelijk gemaakt om je eigen software te schrijven, en de werking van de meegeleverde software controleren kan ook niet. Zo worden apparaten steeds meer magische zwarte dozen die voor de fabrikant werken en niet voor de gebruiker.
[...]
Meh, wat een afperserij. Niet alsof Panasonic hier iets extra's voor heeft hoeven doen. Alles zit al in je camera, het is alleen wat extra software die ze maar eenmalig hoeven te ontwikkelen.
Steeds meer functies komen inderdaad door software, niet omdat de sluiter ineens een ander ontwerp is ofzo.

Stel dat ik kan kiezen:
Een topcamera met alle functies voor een maximale prijs;
of een eenvoudiger camera met minder functies voor een lagere prijs.
dan maak ik bij de aanschaf dus een definitieve keuze.

Maar het is toch juist mooi als ik twee jaar later toch de functies van de duurdere camera kan bijkopen?
Ik had dat meteen kunnen doen, maar ik dacht dat ik ze niet nodig had of ik had het geld niet.
En ik heb ook de optie om functies die ik niet gebruik nooit aan te schaffen.

Als je alles vastbakt in een camera kun je alleen maar upgraden door je oude camera met verlies te verpatsen en daadwerkelijke nieuwe camera te kopen.

Ik snap je sentiment maar dit geeft meer opties.
En de meeste opties in camera's zitten toch al in de software. De lagere modellen kunnen het fysiek ook maar de software zit er niet in.
-edit-

[Reactie gewijzigd door -Arcane- op 22 juli 2024 18:31]

Er zijn geen tijdslimieten meer zoals bij de originele S5 nog het geval is. Daartoe is in het nieuwe model een ventilator ingebouwd in het deel waar de elektronische zoeker zit. Deze zoeker heeft met 3,6 miljoen pixels een verhoogde resolutie, een volledige HDMI-aansluiting en een joystick op de achterkant die in meer richtingen gebruikt kan worden.
Zal misschien aan mij liggen, maar dit is een tikkie vaag...
Kennelijk is voor de orginele S5 bij 4K 10 bit een limiet van 30 minuten opnemen. Vermoedelijk om oververhitting van de sensor te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Shuriken op 22 juli 2024 18:31]

Volgens mij (correct me if I'm wrong) moest er voorheen verplicht een limiet op zitten (in de EU), omdat het om een fotocamera gaat en niet om een videocamera.

Ik had voorheen de GH4 en daar zat ook een limiet op, al bleef deze gewoon doorfilmen en had je meerdere videobestanden als deze over de 29min ging. Sinds de GH5 is het limiet weer verdwenen en ook de GH6 heeft dit niet.
Ik las dat de limiet alleen op 4k - 10bit video zit en bevoorbeeld niet op 4k -8bit. Dus dat zou jou theorie dan niet onderschrijven ;)

Net zoals bij het nieuwe model waarbij de limiet alleen op de 6k modus zit.

[Reactie gewijzigd door Shuriken op 22 juli 2024 18:31]

Klopt, in 8-bit of fullhd-10 bit zat de limiet er niet. Bij de S5II kan je de limiet ook uitzetten voor 6K, wordt de camera wel wat warmer.
Klopt, zoals de meesten dat hadden (en hebben) voor dat prijspunt.
Ik heb de S5 (Heerlijke camera), en heb de S5IIX al preordered...

In die prijsklasse is niets gelijkwaardigs te vinden...

[Reactie gewijzigd door nevyn67 op 22 juli 2024 18:31]

Klopt deze is nu weg en zelfs voor de 6k mode kan je kiezen om de camera gewoonweg wat warmer laten worden in plaats van een 30min limit te hebben voor recorden (optie in het menu). rest van de modi's zoals 4k ect is nu limitvrij.

Je kan nu ook verschillende fan profiles kiezen waarvan, 2 auto modes.

Dus wel een disclaimer dat de 6k mode nog wel gelimit is tot 30 min standaard.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 22 juli 2024 18:31]

Als je fototoestel meer dan 30 minuten video kan opnemen dan is het voor de wet een videocamera en moet je meer importbelasting betalen. Volgens mij is dat de echte reden dat ze een limiet van 30 minuten hebben. Oververhitting is ook wel een probleem maar zo'n camera wordt gemaakt met de wetenschap dat er maximaal 30 minuten wordt gefilmd. Ze maken ze dus zo dat het 31 minuten duurt voor ze overhit raken. Meer heeft geen zin en zou de camera alleen maar duurder maken.

De enorme populariteit van vlogging, streaming en andere vormen van online video is dat wel snel aan het veranderen. Geen enkele fabrikant kan het geld van de youtube-influencers negeren. Dat zijn de sterren van nu die het geld en de wil hebben om dure camera's te betalen.
Klopt. En toch zijn er ook camera's die serieus oververhitten, enkele Sony camera's al na 20 minuten bij kamertemperatuur. En dan moeten ze weer 10 minuten afkoelen. Stel dat je na elke 30 minuten meteen weer op de record-knop drukt voor de volgende 30 minuten, dan moet deze S5 dan ook volhouden. Zeggen ze, dat moet nog uit de reviews blijken uiteraard.
Er zijn al genoeg reviews online die dit testen en bevestigen...
Het gaat in het bovenstaande neem ik aan om meer dan 30 minuten video opnemen aan een stuk. Ik kan me eigenlijk niet zo snel een situatie verzinnen waarbij je dat nodig hebt. Je zult op TV of film heel weinig takes vinden die langer dan 30 minuten duren.
IJdele tiktokkers of Youtubers misschien. Maar bijna altijd moet je toch monteren, dus knippen.
Moderne camera's hebben vaak ook een tijdslimiet omdat de sensor te warm kan worden bij continu gebruik. De 30 minuten limiet waar jij naar verwijst heeft te maken met het classeren als videocamera of fotocamera wat belangrijk is bij het betalen van invoerrechten in de Europese Unie. Vaak heeft de firmware voor een andere regio die beperking niet.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 22 juli 2024 18:31]

Opname van een voorstelling of wedstrijd o.i.d.
Mooi en best goedkope camera voor wat je krijgt. Alleen lijk je bij Panasonic weinig te betalen voor de camera, maar het dubbele voor de lenzen.
Dat was in het begin zeker zo, maar tegenwoordig zijn er betaalbare lenzen te koop van zowel Panasonic als Sigma in de L-mount.

En als je handmatig focussen niet een probleem vind, converters naar M42 zijn voor 20 euro te koop en dan kan je hele mooie vintage primes kopen voor nog redelijke bedragen. Ik denk dan aan de helios 44-2 of de Mir 1B.

Als je wel autofocus wilt, er zijn ook converters naar Canon met autofocus, en de S5II schijnt daar ook goed mee te werken met continuous-autofocus.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5auV2JC7fc&t=1829s
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn Panasonic Lumix DC-G100, een relatief simpele camera met toch veel mogelijkheden. In die zin geloof ik dan graag dat voor bovenstaande camera weinig tot geen alternatieven zijn binnen die prijsklasse.
Die belastingregel is al een tijdje geleden afgeschaft. Panasonic staat er bekend om zeer betrouwbare camera's te maken die niet onverwacht stoppen omdat ze te heet worden. Het is beter dat de camera onder omstandigheden dat hij bij langdurig gebruik te heet zou kunnen worden, op een voorspelbaar moment stopt. In de praktijk, bij kamertemperatuur kun je de camera na die 30 minuten weer starten en dan begint hij gewoon aan het volgende blok van 30 minuten. Zo werkt het tenminste bij alle voorgaande cameras van Panasonic met een tijdslimiet.
Meh. De enige camera waar ik naar benieuwd ben is de Sigma FFF.
Dit gaat de opvolger worden van mij Fuji XH1. Panasonic heeft nog is vaak cash back acties op cameras en hun lenzen. Voor mij een no brainer.

Alleen jammer dat er geen mogelijkheid is voor 422 in 6K open gate.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.