Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet en Base introduceren mobiel abonnement met 'onbeperkte' data

De Belgische provider Telenet en dochterbedrijf Base komen allebei met een mobiel abonnement met 'onbeperkte' data. Ze doen dit in navolging van Proximus en Orange die dat vorig jaar al deden. De providers verlagen de snelheid na het verbruik van 20 of 25GB.

Het nieuwe Telenet Kong Unlimited-abonnement van 43 euro per maand biedt onbeperkt bellen, sms'en en internet. Voor het dataverbruik hanteert Telenet een fair use policy van 20GB. Wanneer de gebruiker dat volume overschrijdt wordt de snelheid gedurende de rest van de maand verlaagd tot 512Kbit/s.

Base, de operator die in 2016 door Telenet werd overgenomen, introduceert op 11 februari een mobiel abonnement met onbeperkt internet. Base Unlimited kost 40 euro per maand en bestaande klanten die een bundel van meer dan 40 euro hebben, worden automatisch overgezet naar het nieuwe abonnement. Ook Base past een fair use policy toe en verlaagt na het verbruik van 25GB de snelheid naar 512Kbit/s.

Bij roaming kiest Base voor een andere limiet: Base Unlimited-abonnees kunnen in de Europese Unie tot 20GB aan data verbruiken, zonder dat dit effect heeft op de limiet van 25GB die in België van toepassing is. Wordt de 'buitenlandse limiet' overschreden, dan kan de gebruiker voor 0,54 cent per megabyte verder blijven surfen aan de normale snelheid.

Concurrenten Orange en Proximus hebben al langer abonnementen met 'onbeperkt' internet. Daarbij gelden vergelijkbare beperkingen. Die providers verlagen de snelheid naar 512Kbit/s als klanten meer dan 20GB per maand verbruiken. Telenet bood overigens sinds december al onbeperkt mobiel internet aan, maar deed dat alleen in combinatie met zijn zijn duurste Wigo-abonnement, dat tevens digitale televisie en vast internet omvat.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

08-02-2019 • 10:17

126 Linkedin Google+

Reacties (126)

Wijzig sortering
Als dit onbeperkt is had ik twee jaar geleden al een 'unlimited' van KPN en dat voor de helft voor de prijs. Ik dacht dat het vrij gebruikelijk was om de snelheid te verlagen nadat het aantal GB's binnen de bundel bereikt was. Ik vind dit eigenlijk maar een misleidende actie aangezien 20-25 GB nou niet echt zo'n grote bundel is dat je hieraan het label 'unlimited' kan plakken.
De term unlimited is heel duidluik zonder limieten.
Je hebt dan misschien geen datalimiet maar wel een snelheidslimiet.
Men adverteert ook met snelheden en die worden gelimiteerd
Er zit dus wel degelijk een limiet in.

Sterker nog als mensen dit normaal vinden kun je ook het volgende aanbieden
20 gb en daarna 16kb snelheid zonder beperkingen of 1kg of 0.1 of 0.000001 het zou dan allemaal unlimited mogen heten.

Het is marketing die mensen naait en de waarheid verhult in voorwaarden.
Dat klopt

Wat ik trouwens ook vreemd vind bij Telenet , is dat de onbeperkt tarieven bijvoorbeeld van WIGO niet van toepassing zijn bij BUsiness wigo, je zou haast denken dat het beter is om een residentieel abbonement te nemen :-)
Dit heb ik gedaan sinds januari.
Mijn zakelijk abonnement opgezegd en alles overgezet naar mijn prive’ abonnement.

Resultaat is dat ik nu voor 5 gsm’s met 25gb/maand, 2 x onbeperkt internet op de vaste lijn op beide adressen, 2x vaste telefoon lijn en digitale tv met Play gemiddeld €165,00 exl. Btw betaal/maand.
Hiervoor zat ik voor hetzelfde met minder mobiele data aan gemiddeld € 190,00 excl btw/maand.
Ik zie dit vaak bij providers gebeuren, Ook voor internet en andere diensten, let dan wel op dat je niet meer de zakelijke voordelen bij een storing hebt, ik hoor vaak genoeg bedrijven met een consumenten dienst "maar ik ben een bedrijf"

Ja jammer dan...op papier ben je dat niet.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 9 februari 2019 21:14]

30 euro btw inclusief heb je per maand gewonnen + extra data, not bad

30 euro dat je aan iets anders kan geven

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 9 februari 2019 21:47]

Je weet goed genoeh dat als je effectief ‘unlimited’ geeft dan kan menig landgenoot zich niet houden en zal hij of zij dag en nacht torrent gaan streamen over 4g en zo de pret bederven voor die andere 90% die gewoon vlot willen surfen wanneer nodig en unlimited acces wensen zodat hun whatsapp geconnecteerd blijft op 4g, ook al zijn ze over hun eerste snelle 20Gb gegaan.

Dat naaien zit in uw hoofd. De marketing is niemand aan het naaien, die 20Gb en de snelheidslimiet staat niet in de kleine lettertjes. Het is gewoon een formule tegen een bepaald bedrag.
Het doet er niet toe als mensen dan van unlimited echt gebruik gaan maken.

Je moet gewoon duidelijk zijn. Bied dat 50if 100 gb data per maand aan dat zal voor bijna iedereen ruim voldoende zijn.

Termen als unlimited geven gewoon heel duidelijk iets aan zonder limieten. Dat mensen het dan maar normaal vinden dat dat schijnbaar iets anders betekend is trioest.

Zwart wordt ook niet ineens grijs omdat telenet het zwart noemt maar eigenlijk grijs is.
Als dit onbeperkt is had ik twee jaar geleden al een 'unlimited' van KPN en dat voor de helft voor de prijs
I call bullshit }:O
KPN heeft amper abonnementen onder de €20, dat was twee jaar geleden niet anders. Misschien dat je het hebt over een KPN Compleet constructie met dataverdubbelaar maar dat is quadplay en niet te vergelijken met een los abbo. En alsnog veel duurder dan €20, wat de helft zou zijn van het abonnement uit het artikel.
Momenteel heb ik 20Gb voor €19 bij KPN. Inderdaad wel met Compleet, maar goed anders is KPN sowieso niet interessant. Het staat deze providers natuurlijk vrij ook compleet/quad play achtige constructies aan te bieden. Snap alleen je bozige reactie niet zo goed.
KPN is een grote speler op de markt waarbij klanten uit gemakszucht een mobiel abo nemen via een Compleet pakket. Vervolgens denkt men dat men erg voordelig uit is door alle dataverdubbelaars terwijl het abonnement nog steeds niet goedkoper of zelfs duurder is dan wat concurrenten te bieden hebben.

Als er vervolgens ook nog onder een nieuwsbericht geroepen wordt dat KPN zoveel voordeliger is, is het tijd voor een kleine correctie imho.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 8 februari 2019 11:21]

In het artikel is 43 Euro voor 20 GB "unlimited" en dan lagere snelheid.
Deze persoon geeft aan voor 19 Eur 20 GB en dan lagere snelheid te hebben.
Vanuit dat oogpunt bezien is 43 Euro wel duur.
Ik betaal 16 euro en nog wat centen voor momenteel 300 bel minuten en 10gb data bij KPN.
Is een sim only uit 2008 (van oorsprong toen et merk "Hi" was) waar ik tot 2 jaar geleden op 4G echt onbeperkt data kon stoken zonder vertraging. Helaas heeft KPN de onbeperkt eenzijdig veranderd voor alle klanten van toen naar 10GB EU bundel.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 8 februari 2019 11:06]

Mijn abonnement stamt nog uit 2015 toen Hi nog bestond. Ik heb toen (een paar keer geloof ik) meer GB's gekregen omdat het abonnement overgenomen werd door KPN. Nu heb ik inderdaad KPN compleet waardoor ik op 20 GB uitkomt voor €20. Voor de rest heb je wel gelijk natuurlijk aangezien het verleng-aanbod wat ik aangeboden heb gekregen duurder is voor hetzelfde pakket wat ik nu heb. Abonnementen zonder compleet zijn helemaal veel duurder. Wat andere providers aanbieden weet ik niet precies.
Kpn is veel duurder dan. Tele2 is goedkoopste met 25 euro. Na 5gb per dag kan je gratis telkens 1gb upgraden. Elke 1gn daarna weer ...
Of je zet een Siri actie op en je kan met 1 stem commando er zo 5 GB bij hebben }>
Ik heb voor dezelfde prijs als dat Telenet abbo van 20GB+lagere snelheid erna momenteel 55GB+lagere snelheid erna. Wat een afzetters eigenlijk ook..

Mijn "lagere snelheid erna" is overigens wel maar 64kbps, met geluk genoeg om een e-mail binnen te halen, maar Whatsapp gaat er al van zeuren dat er geen verbinding is. 512kbit is in dat opzicht al beter en voldoende voor een muziekstream of wat basic rondsurfen..
Waren er vroeger in Nederalnd niet gewoon écht onbeperkt internet bundels waarvan de snelheid niet werd geknepen na een bepaald verbruik? Zeg maar, voordat mensen en providers begrepen dat je met een smartphone voornamelijk data wil gebruiken en niet telefonie?
ja dat klopt. De telco's gebruiken gewoon het verslavingsmodel. Eerst je voor weinig een gewoonte laten opbouwen en dan cashen door de prijs op te drijven.
Niet alleen telco's doen dat, dit gebeurt bijna overal.
Netflix bijvoorbeeld ?
Het is inderdaad ook een model op het internet is uitgeprobeerd. Alleen kwamen ze erachter dat in het geval van internetdiensten erachter dat je een tamelijk hoge attrition rate hebt, waardoor het ad-based model leidend is geworden. Sommige diensten zijn waardevol genoeg om er wel mee weg te komen, de meesten niet.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 8 februari 2019 11:17]

Klinkt leuk maar meestal gaat het gewoon ordinair om meer geld, winst, aandeelhouders.
Aan de andere kant is dit voor mij ook weer zo'n gevalletje waarbij ik direct aan de EU moet denken, laten ze dit soort zaken ook eens goed regelen zodat je in het ene land niet enorm hogere prijzen betaald voor bepaalde diensten dan het andere, net als zorg bijvoorbeeld.

Geen grenscontroles en geen geld meer hoeven wisselen om in de EU te reizen is grappig en leuk hoor maar dat lijkt wel het enige voordeel dat de EU burgers hebben van die EU.
Er gaat immers meer dan genoeg belastinggeld naar die EU, ze hebben iets aan het roamen gedaan ? guttegut maar dat heeft niet alleen heel wat voeten in de aarde gehad maar ook behoorlijk lang geduurd.

Gaat allemaal veel te langzaam en echt veel voordeel hebben we niet van die EU als personen, bedrijven daarin tegen....,maar goed ik wijk af.
Uhm, reageer je nu op deze reply of een andere van mij?
Jij reageerde op mij en ik reageerde terug ? wat is er zo onduidelijk aan ?
Je reply is contextloos, maar zou wel aansluiten in een andere draad.
Niet helemaal... toentertijd zat er ook nog geen FUP op of de limiet van 5GB per dag zoals de meeste providers hanteren. Er werd toen flink misbruik gemaakt van die data abonnementen wat er voor zorgde dat 5% van de gebruikers 90% van het totale dataverbruik op de naam schreven... complete downloadservers die draaiden op datakaartjes.

Ook hadden de prijsverhoging en de limieten die werden ingevoerd te maken met de enorme toename over het algemeen mbt het gebruik van data; er moest meer geld binnenkomen om te kunnen investeren in uitbreidingen en het sneller maken van het netwerk en totdat dit gereed was moesten er ook verbruikslimieten worden ingevoerd.

En nu zie je een paar jaar later dat de prijzen nu weer een stuk redelijker zijn en dat er een FUP op het verbruik is gekomen om misbruik te voorkomen.
Mijn blik is toch wat anders. Er was eerst een heel duur prijsmodel bij de introductie van 3G. Dat was de tijd van windows mobile smartphones met pennetjes, en weinig andere spelers. Dat model sloeg totaal niet aan. Toen kwam het unlimited model om de hoek kijken. Toen er met de introductie van apple en android smartphones een redelijk aantal gebruikers was opgebouwd dat niet zonder kon was werden er limieten ingesteld. Dit gebeurde onder het mom van investeringen, maar als je zo graag wilde investeren, dan had je ook het dure model aan kunnen houden. Het was gewoon echt een verslavingsmodel. Nu iedereen hetzelfde kan aanbieden is er gewoon marktdruk om de prijzen te verlagen, niks anders.
Jij mag dat anders zien... maar zoals ik al heb uitgelegd was de praktijk op dat moment. Data verbruik groeide op een gegeven moment explosief, veel harder dan dat de netwerken hier geschikt voor gemaakt konden worden. Nu zie je dan ook weer dat data een stuk betaalbaarder is geworden nadat de netwerken overal zijn uitgebreid... en men kon toen ook al 'hetzelfde' aanbieden, wat dat betreft vind ik het 'verslavingsmodel' echt een beetje categorie 'conspiracy theory'.
Investeringen worden bijna zonder uitzonderingen aangevoerd als reden voor prijsverhoging. Investeringen zijn de laatste 25 jaar een continue factor in de telecom industrie, dus daar loopt het een beetje mank. Als je jaarverslagen/aandeelhoudersvergaderingen gaat volgen blijkt dit toch vaak anders te liggen. Het ging ook gewoon om de omzet.
Ja, ik heb heel lang een T-mobile unlimited internet abonnement gehad a 19,95 pm. Dat die verbinding poepietraag was maakte toen natuurlijk niet uit :)
Ja, ik heb nog zo'n bundel bij Ben (10 euro), uit 2011. Voor een euro extra heb ik vorig jaar zelfs onbeperkt 4G gehad. Maar dat hebben ze deze maand terug gedraaid helaas en ik heb nu weer 3G (en matigere dekking naar mijn gevoel daardoor).

[Reactie gewijzigd door teek2 op 8 februari 2019 10:30]

Klopt! Net voor de komst van de 'echte' smartphones. Volgens mij had ik onbeperkt data op m'n geliefde K800I van Sony zo rond 2007.
Dat waren abbo's met 2 MB/'s max speed...
Ja, dat heb ik jaren gehad, tot ik over moest van T-Mobile, omdat ze alle abonnementen gingen overzetten naar 4G. Ik weet nog dat ik ging verhuizen en 3 maanden geen internet had. Hotspot aangezet en gaan.
Idd ik heb t-mobile voor 20 eur per helemaal geen limieten. Internet onbeperkt in NL en 37 GB in Eur, en 1 GB buiten Europa.
Geen bel limieten in de EU.
Dat je tegenwoordig 20GB al onbeperkt (unlimited) mag noemen.... 8)7
Het onbeperkt snap ik ook niet helemaal. Is alles van KPN dan bijvoorbeeld ook niet 'onbeperkt'. Daar heb je een 'FUP' van 2 tot 200GB internet en daarna 64 Kbit/s download en 32 Kbit/s upload?

Of is 64Kbit/s t.o.v. 512Kbit/s te traag en mag het daardoor geen 'onbeperkt' data heten.
Het is gewoon weer marketing en het naaien van klanten.

Onbeperkt is heel duidelijk zonder beperkingen
Fair Use is een beperking.

Telenet schroeft net als t-mobile vroeger bij overschrijding van 20 gb de snelheid terug, dat is dus gewoon een beperking.

Stel je nu eens voor ik ga onbeperkt tanken aanbieden voor 200 euro in de maand.
U mag dan 50 liter tanken tegen normale snelheid, daar wordt het gereduceerd tot 1 liter per dag.
Een betere analogie zou zijn dat je onbeperkt zou mogen rijden op de autosnelweg, maar dat je na 1000km nog maar mag rijden aan 5km/h ipv 100km/h. Dus het gaat wel nog, het is gewoon veel trager.
ook mooi voorbeeld het toont alleen maar aan dat er beperkingen zijn en men iets onbeperkt verkoopt dat uiteindelijk toch beperkingen heeft.
Aan de andere kant is de beperking puur snelheid en niet hoeveelheid data die je kan of mag downloaden. Dus als zij zeggen dat je onbeperkt data mag downloaden dan is dat correct omdat er geen enkel statement wordt gemaakt over de gegarandeerde snelheid.
Unmetered vs Unlimited zit het verschil in.
Met die redenering zijn alle vaste telenet abonnementen ook onbeperkt want je kan altijd gratis verder surfen met verlaagde snelheid na het bereiken van de limiet.
https://www2.telenet.be/n...s-mijn-basisvolume-op-is/
Waarom adverteert men bij deze vaste abonnementen niet met onbeperkt?

[Reactie gewijzigd door .MaT op 8 februari 2019 13:00]

Dit staat er letterlijk op de telenet website:
Waanzinning snel mobiel surfen op één van de strafste mobiele netwerken

4G zorgt voor een ongelofelijke internetsnelheid op je smartphone of tablet. Je downloadt 10 keer sneller dan met 3G. Chatten, surfen, foto’s uploaden of bestanden downloaden? Met 4G gaat alles supersnel. Bovendien surf je op één van de strafste mobiele netwerken.
Als de snelheid beperkt wordt dan gaat alles dus niet meer supersnel en voldoen ze dus ook niet meer aan die info.
Fair use is een beperking, mee eens. Ligt er wel engiszins aan wat ze onder fair use verstaan. Ik heb tele2, 25 euro in de maand alles onbeperkt. Ik heb wel eens 100gb in een maand gebruikt. Niets van gehoord van tele2. Voor zo ver ik weet ligt daar de fair use policy op, niet gebruiken in een router voor thuisgebruik, met een automatisch programma dat na 5gb die je per dag standaard hebt, een smsje stuurt voor meer internet. Ik zie mijn abo wel echt als onbeperkt, meestal verbruik ik rond de 50gb, maar als ik een flinke uitschieter heb naar 100gb kraait daar geen haan naar.

Eigenlijk is in regel niks onbeperkt. X aantal seconden in een maand, maximale dowloadsnelheid per seconde.. maar goed dat is wel heel erg mierenneuken.
Ik heb regelmatig meer dan 180gb in de maand via Tele2, ik heb nog nooit een opmerking gehad over het belachelijke gebruik :)
Damn, 180gb? Wat doe je op je telefoon dan? Gebruik je hem als hotspot? Ik heb 10gb waarvan ik aan het eind van de maand er weer 9 inlever. Ben zeer benieuwd waar je 180gb aan uitgeeft haha.
Het kan zijn dat hij torrents (film of zo) download op zijn gsm, dan gaat het snel hoor. Mss wel hele series etc. Ik heb een toestel met 256Gb opslag dus dat zou geen probleem zijn.
Nope geen torrents, ik hou het bij streamen van youtube en netflix
Ik werk veel onderweg, en met development afbeeldingen overzetten of eens een keer een debian iso binnenhalen gaat best hard. En als je netwerk thuis op je slaapkamer net niet genoeg is schakel je ook liever op je 4g voor je Netflix etc. en natuurlijk onderweg ook Spotify/Youtube

[Reactie gewijzigd door djkevino op 8 februari 2019 16:48]

onbeperkt is een dienstenaanbod en volgens de letter doen ze dat. Fair use is een voorwaarde verbonden aan de dienst.

Het voorbeeld slaat bovendien op niets. De eerste 50 l kan je tanken aan 5l per minuut, daarna aan 0,5l per minuut. Je benzinereservoir zal vol geraken, het zal enkel langer duren.

Door deze beperking duurt het enkel langer om de data uit te wisselen, tijd is de beperkende factor.
Deze nuance niet expliciet vermelden noemt men marketing (de kleine letters in de overeenkomst). Je voelt je bedrogen omdat het niet voldoet aan jouw verwachtingen, maar volgens de letter van het aanbod is dit correct.
Zie hierboven, ze bieden aan waanzinnig snel mobiel surfen, met die beperking kun je dat niet meer.

Ben gewoon duidelijk bied 40gb voor die prijs aan, maar nee onbeperkt klinkt leuker en doet het qua marketing beter, je houd mensen wel voor de gek want vanaf x gb kunnen ze dus niet meer waanzinnig snel mobiel surfen, terwijl je daar wel reclame voor maakt.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 8 februari 2019 13:10]

10L per minuut is al een beperking. Normale benzinepomp doet 80L/min en een dieselpomp voor vrachtwagens 130L/min
Het was maar een voorbeeld
Nee als je een abbo hebt van 2 tot 200gb heb je geen FUP.
Fair user policy.

FUP bestaat alleen maar op onbeperkte data bundel loze abbo’s en houd dat je alles mag doen zolang het maar evenredig is met andere gebruikbruikers.
Niet dat jij zoveel data gebruikt dat andere gebruikers er last van hebben. T-mobile en Tele2 gebruikers hebben hebben een Fup
Daarom ook de regels dat de Sim niet in een modem/router mag gebruiken.

Op die 200GB van kpn mag je geen FUB hebben en heeft kpn lever plicht ongeacht wat je doet. Zelf in 5 min opgebruiken in een router.

En on beperkte zit hem in het deel dat na je bundel je internet blijft werken zonder extra kosten. Ook al is het een beperkte snelheid.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 8 februari 2019 10:53]

Het niet gebruiken in een modem/router heeft daar bij de huidige abonnementen niet te maken (in ieder geval bij T-Mobile). Het is gewoon niet toegestaan om een 06 nummer te gebruiken voor apparaten als een router.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 8 februari 2019 11:09]

Dat is het wel. alleen door een gebrek aan nummers geven providers bij een router only verbinding dus alleen 4G een speciaal data only nummer.

Maar door de net neutraliteit is het gewoon toegestaan om een 06 nummer in router te gebruiken alleen het doel van van het abbo is mobiele telefoon dus daar mogen ze je FUP op afstellen.
Bij KPN wordt na de bundel de snelheid ook verlaagd.
Stel ik neem bij KPN een 30GB abbo, dan krijg ik 30GB data en daarna mag ik gewoon door tegen een snelheid van 64Kbit/s
Stel ik neem bij Base een onbeperkt data abbo, dan krijg ik 25GB data en daarna mag ik gewoon door tegen een snelheid van 512Kbit/s.

Dat klopt toch? Dus wat is het verschil nou echt. In mijn ogen is het enige verschil die 'onbeperkt'-marktpraat-onzin.
snap je vraag niet goed. maar omdat je bundel hebt is er geen fup van toepassing omdat je met je bundel mag doen wat je wil en bij onbeperkt zoals tele2 waar je geen bundel hebt maar gewoon flate rate tarief voor data heb wel een fub om misbruik te kosten van andere gebruikers te voorkomen
Ik vraag: Waarom is een "30GB abonnement bij KPN, waarna de dataverbinding na 30GB wordt geknepen" beperkt en een "Onbeperkt abonnement bij Telenet/Base, waarna de dataverbinding na 20GB/25GB wordt geknepen" onbeperkt?

Ik ben van mening dat die abonnementen van Telenet en Base zijn niet 'onbeperkt' en gewoon net zo beperkt als dat aanbod van KPN.

In mijn bovenstaande post laat ik zien dat er in de praktijk weinig verschil is tussen dat 'beperkte' aanbod van KPN en deze vorm van 'onbeperkt'.

Ik zie deze nieuwe 'onbeperkt' abonnementen niet als 'onbeperkt', maar gewoon als een 20GB (bij Telenet) of 25GB (bij Base) abonnement. Nadat je die bundel opgebruikt hebt, wordt je net als bij bijvoorbeeld KPN geknepen naar een lage snelheid.
Ik ben het voorledig met je eens.

@freewillie
Daar zijn Nederland ook al de nodige rechtzaken over gevoerd. Maar de rechter ziet dat je geen extra kosten krijgt en internet blijft werken ook is dat zeer langzaam als onbeperkt. En daarom mogen ze het zo noemen.

https://www.iculture.nl/n...-onbeperkt-alles-reclame/

Alleen helaas is hoger beroep heeft de consumenten bond verloren.


En dit is een tweakers geweest over het onbeperkt buitenland bundel en die heeft ook verloren.

nieuws: Nederlander gaat in hoger beroep tegen T-Mobile om 'Unlimited'-abonne...
Het is natuurlijk onbeperkt, omdat het internet niet afgesloten, maar afgeknepen wordt. Ik sta er gewoon nog van te kijken hoe ouderwets België is met hun internet (mobiel en vast, voornamelijk vast). Je zou in 2018 toch verwachten dat ze ondertussen wel van dat ouderwetse systeem met datalimieten afgestapt waren
Unlimited betekent voor mij "onbegrensd" en ook volgens Van Dale. Na 20GB wordt je geknepen, vandaar mijn "sarcastische" opmerking.
Uiteindelijk is het altijd beperkt door technologie en capaciteit dus zelfs zonder kunstmatige beperkingen kan het niet onbeperkt zijn.
Daar zit het hem dus. 'Kunstmatige beperkingen' en 'onbeperkt' gaan gewoon niet samen in 1 zin punt.
Technologie en onbeperkt gaan gewoon niet samen in 1 zin punt punt.
Het aantal GB wat je kunt gebruiken blijft onbegrensd. Je hebt dus een onbeperkte hoeveelheid DATA om te gebruiken. Dat voldoet dus aan de definitie in het woordenboek.
In Nederland gebruiken de providers vaak een fair use policy, waarbij de datastroom ook geknepen wordt. Het moment van afknijpen is niet altijd duidelijk en kan zelfs variëren. Wat dat betreft is Telenet tenminste wel duidelijk.
Technisch gezien wordt het aantal GB wat je kunt gebruiken per maand wel begrensd. En die grens wordt wel degelijk lager door het beperken van de snelheid. Je kunt bij 100% vol gebruik van je mobiele internet daadwerkelijk (veel) minder data binnenhalen per maand.

Ik kan geen abonnement bedenken in Nederland waar het afknijpen van de verbinding niet transparant is momenteel.Het gaat in geval van 'onbeperkt' altijd om zoveel per dag en vervolgens oneindig aanvullen met een X GB met een manuele handeling en bij de datalimieten gaat je snelheid na gebruik van X GB omlaag. Ik zie de ouderwetse FUPs zoals jij ze beschrijft eigenlijk praktisch nooit meer langskomen in Nederland.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 8 februari 2019 11:07]

Over de FUP wordt niet altijd gecommuniceerd, maar dat wil niet zeggen dat hij niet bestaat.

T-mobile knijpt de verbinding bijvoorbeeld nog steeds als je boven de 5GB per dag uit komt. De volgende dag heb je dan weer volle snelheid. Als je je datagebruik netjes kan spreiden kan je dan wel zo'n 1500GB op volle snelheid verstoken. T-Mobile communiceert daar pas over als je ernaar gaat vragen. Ze noemen het ook geen FUP, maar doen het om misbruik te voorkomen.
Muziek streamen telt T-mobile in dit geval niet mee als datagebruik.
En in welke orde van grootte wordt de snelheid dan geknepen? Ik wist dat oprecht niet, maar het is natuurlijk wel een andere vorm van FUP als je van 100Mbit naar 50Mbit wordt geknepen. Ik heb 'Onbeperkt' van T-Mobile en ik heb er nog nooit iets van gemerkt dat mijn snelheid omlaag ging na het activeren van een nieuwe GB als ik 'teveel' had gebruikt op die dag.
Hoeveel je geknepen wordt weet ik niet. Bij T-Mobile kan je inderdaad gratis extra GB's activeren.

Dan is de beperking weer even weg, maar echt handig is dat niet. Het voorkomt wel dat mensen overstappen op een mobiele verbinding ipv asdl of één abbo met meerdere mensen te delen.

Met T-mobile 4g kan je in de praktijk zo'n 300/60 mbit/s halen, dus een 4g modem kan best aantrekkelijk zijn. Verwar dit niet met T-mobile voor thuis. Dat is beperkt tot 25/25.
Hier communiceert T-Mobile overigens wél gewoon over bij afsluiten van het unlimited abonnement, tenzij ze dit kortgeleden aangepast hebben.
Nu zie ik het inderdaad ook gewoon duidelijk op de website staan.
Een jaar geleden stond het nog in de kleine lettertjes van het contract, wat je pas na afsluiten van het abonnement te zien krijgt. Tot half mei zie je daar ook veel vragen over in de fora.

Maar... met wat extra handelingen is het wel wat ze beloven: onbeperkt internet.
En 100GB per maand, daarna voor elk nieuw datablok allerlei gedoe om weer verder te kunnen. Ik heb het opgezegd nadat ik na 2 weken aan de 100GB zat. En dan woon ik alleen, kijk voornamelijk 's avonds een uurtje TV en ben ik zelfs vaker op pad dan thuis.
Je volume is echt niet onbeperkt. Ik daag je uit dit abbo te nemen en meer dan 185GB te verstoken. Gaat je niet lukken met die snelheidslimiet ;)

Die 185GB is het maximale wat je er zou kunnen uithalen als je 24/7 tegen de snelheidscap files binnenhaalt.
Met die redenering zit er altijd een limiet op een dataverbinding.

20 GB is echter wel vrij weinig om onbeperkt te noemen. In Nederland wordt dat als 20GB abonnement verkocht. Verstook je meer, dan gaat de snelheid drastisch omlaag, of moet je bundels bijkopen.
Ik snap dat bashen niet zo goed. Als ik als Belg naar een NL mobiel abbo zoek (bvb Tele2) zie ik daar toch ook gewoon datalimieten staan. Als ik de algemene voorwaarden kijk van knp zie ik ook gewoon een FUP staan, net zoals ik in België met Orange (verkeer enkel bestemd voor privé doeleinden met legaal karakter)
Bij tele2 heb je geen datalimiet. Je kan onbeperkt gebruik maken van de data. Alleen on misbruik te voorkomen moet je na de eerste 10GB (weet niet precies bij hoeveel GB) een smsje sturen en dan krijg je weer 1GB aan data er gratis bij. Je kan dit trouwens ook in de app activeren.
toch staat er in alle abbo's ook beperkingen.
Nederland is gewoon lakser in het toepassen en/of gemakkelijker in het al dan niet gratis uitbreiden van je volume.
Maar zelf FUP is ook een beperking.
Of een automatische sms app
Wel als je na die 20GB gewoon verder mag :Y
Maar is het dan onbeperkt? Want de snelheid wordt wel degelijk beperkt...
maar je volume is wel "onbeperkt"
het is maar hoe je het bekijkt.
Technisch gezien is het unlimited... alleen wordt je snelheid flink geknepen na een verbruik van 20/25GB. Dus wat dat betreft is het geen misleiding, je wordt niet opgezadeld met extra kosten of een dataverbinding die het niet meer doet.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 8 februari 2019 10:52]

Dat doet Lebara ook in Nederland. Alleen dan voor de helft van de prijs...
Als je 20Gb aan mobiele data op alleen je telefoon verbruikt heb je naar mijn idee geen leven..... 8)7
Meeste mensen hebben genoeg aan een paar Gb en doen de rest via WiFi. OK, ik snap dat veel van de jonge generatie steeds meer op smartphone en tablet doen maar nog steeds, als je 20Gb buiten huis verbruikt ben je buiten de deur met verkeerde activiteiten bezig.....
Aan de andere kant snap ik ook wel dat dataverkeer steeds goedkoper wordt en dit soort hoge databundels makkelijk te verkopen is.
ik neem tegenwoordig niet meer de moeite om wifi aan te zetten en ga vrolijk door op 4G, 20GB kan je er dan zo doorheen jagen
4G is sneller dan WiFi bij de mensen waar ik kom, net als thuis. En schooien voor WiFi vind ik echt armoe, dus doe ik dat bij een ander ook niet
Niet zo oordelen. Ik verbruik regelmatig meer dan 20GB in een maand en ik bepaal zelf wel of ik met 'verkeerde' activiteiten bezig ben buiten de deur. Ik vind zelf in ieder geval van niet :)
Veel aannames en vooroordelen zeg. Ik reis veel en werk dan in de trein of ik kijk Netflix/YouTube. Kost allemaal erg veel data. Jaag er dan zo een paar gig/dag heen.
75-100GB per maand als je ergens woont waar überhaupt geen wifi is. Dus dan ben ik met verkeerde activiteiten bezig? Wat mag ik wel doen volgens jou dan?
Ik zeg dat de meeste mensen het niet nodig hebben, niet alle mensen en vergeet de smily niet.....
Maar misschien ben ik van de oudere generatie want wij werden vroeger als kind de straat op geschopt dus werd er volop gespeeld met de kinderen uit de buurt. Als ik nu de jeugd zie, zitten ze op een muurtje op hun smartphone te kijken. Het mag misschien de hedendaagse bezigheid zijn maar de meningen zijn daar over verdeeld.
Wat een bewoordingen. 20GB is natuurlijk al niet bijster veel. Ik gebruik een paar GB per dag, als ik in het buitenland ben en dus geen vaste verbinding tot mijn beschikking heb zal dat volledig mobiel zijn. Daarnaast is €540/Gb gewoon van de zotte. Dat is pure afpersing.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 8 februari 2019 11:15]

Ik lees 0.54 cent niet €0.54.
Dat is dus €0,0054 per MB dat maal 1000 is dus € 5.40 per GB. Dus als je klaagt wel ff de feiten op een rijtje zetten ;)
Ik dacht dat roaming-kosten verboden waren vanuit Europa?
€5.40 per GB is echt pure schande!
Ik walg echt van die ******* dieven van een telecommunicatiebedrijven!
Er zit een (belachelijk lage) cap op. De lobby van de telco's heeft ervoor gezorgd dat er geen echte Europese gezamenlijke markt is.
roaming kosten zijn helemaal niet verboden. Er is het roam like at home principe dat stelt dat je binnen de EU als klant recht hebt op dezelfde dienst als in je eigen land. Maar met onbeperkte abbonementen zit er wel een cap op omdat roaming nog altijd geld kost voor de service providers.
Wat ik niet helemaal snap is dat alle providers die een “unlimited” abonnement aanbieden, in een buitenland (EU) wel en/of een lager limiet hebben.

Ik dacht dat we sinds vorig jaar uit onze bundel mochten gaan roamen? Hoe komen ze weg met die limieten? Maas in de wet?

Ik heb onbeperkt internet van tele2 en in de EU een limiet van 12GB en daarna ga je flink betalen.

En bij base ook erg gek nu. In het binnenland word je data teruggeschroeft naar 512kbit/s (oke redelijke snelheid nog om te browsen en whatsappen) maar in het buitenland moet je betalen als je over het “fair use” limiet gaat.
8)7

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 8 februari 2019 11:34]

Dat is volgens mij opgenomen in de wet want providers begonnen te stijgeren. Op de site van consuwijzer (NL) kun je berekenen wat het minimum aantal GB moet zijn wat je mag roamen: https://www.consuwijzer.n...eken-uw-data-binnen-de-eu

Met een onbeperkt abbo van 40 euro is dat dus 14,69 GB. Dan is 20GB wat ze geven prima.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 8 februari 2019 12:49]

Wat een grap. Telenet biedt een "onbeperkt" internet abonnement voor 40 euro, waarmee je 20GB mag verbruiken.
Dat terwijl mobile vikings een "beperkt" abonnement heeft voor 34 euro. met een limiet van....20GB.

Dit is geen 'fair use", dit is beenhard liegen.
Maar bij mobile vikings heb je geen internet meer na de 20GB. Bij Telenet dus wel alleen dan (veel) trager. Maar al met al kan je dan beter voor een beperkt abbo gaan.
Ik vind dat het hoog tijd is dat een consumentenorganisatie zoals Test Aankoop die providers voor de rechter sleept wegens valse advertenties. De pretentie van 43 euro voor een "unlimited" abonnement te durven vragen en dan de speed te cappen vanaf 20GB tart toch gewoon alle verbeelding :( .
Ik ben het met je eens, maar definieer 'unlimited', dat is per definitie nooit onbeperkt, want altijd beperkt tot de maximale downloadsnelheid (hoe 'snel' of 'traag' die ook is).

[Reactie gewijzigd door tricky dick op 8 februari 2019 10:51]

In het geval van bv. Base geven ze hier hun definitie van onbeperkt.

Voor mijn gevoel zit er een discrepantie tussen die definities. Meer dan 6 uur per dag bellen lijkt me vrij moeilijk haalbaar, behalve eventueel zakelijk (en daar is het abonnement dan ook niet voor). Meer dan 3 uur per dag ononderbroken bellen lijkt me een stuk minder lastig, maar ook met je lief 's avonds aan de telefoon is dat enigszins aan de lange kant.

En dan die laatste: 2 GB per dag. Je downloadt even een paar updates voor je offline kaarten en je zit er al overheen. Ik heb de laatste twee Ace Attorney-spellen op Android gespeeld. Als ik me niet vergis waren die ongeveer 2.5 GB per stuk. En sommigen hebben misschien een UHD-telefoon waarop ze graag UHD HDR weet ik veel wat kijken. Voor 24 GB/maand of 2 GB/dag hoef je m.a.w. echt je best niet te doen, want daar ga je als je niet oplet binnen tien minuten overheen. (Let vooral op het verschil tussen 3 uur en 10 minuten.)

Natuurlijk doe je zoiets niet over het mobiele netwerk hoor ik je al tegenwerpen. Nee, dat doe ik ook niet, maar daar komt dat woord "onbeperkt" om de hoek kijken. De normale huis, tuin en keukensituatie van een spelletje kopen of een paar kaartjes downloaden gaat al over de Base-definitie van "onbeperkt" heen, terwijl ik met dat woord juist zou denken dat ik Ace Attorney ook op de trein alvast wel zou kunnen kopen en downloaden. Pakweg het dubbele zou al een stuk dichter in de buurt van "onbeperkt voor normaal gebruik" komen.

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 8 februari 2019 12:15]

Ik bel regelmatig 6u of meer per dag. Niet eens zakelijk als in voor mijn werk. Maar als ik 8/9u per dag aan het rijden ben, bel ik meestal wel zoiets. En anders word ik wel gebeld. Collega's allemaal onbeperkt bellen abbo.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het eigenlijk bespottelijk is om zoiets überhaupt "onbeperkt" te noemen (zeg gewoon 6 uur per dag, zo weinig is dat nou ook weer niet), maar het lijkt me toch echt wat anders om urenlang te bellen dan om per ongeluk binnen 5 à 10 minuten al je "onbeperkte" datavolume te overschrijden. :)
Sorry hoor, maar de voorwaarden staan niet eens in kleine lettertjes, gewoon heel duidelijk op de website. Ik vind hier echt niks mis mee.
Het is dezelfde formule als een "beperkt" mobile vikings abonnement van 34 euro (20GB), maar dan duurder, en met het woord "onbeperkt" erop. Die mogen inderdaad voor de rechtbank gesleept worden.
mooi gevalletje eenheidsworst op de Belgische 'Unlimited' markt, beetje afkijken van elkaar, paar eurootjes bij tellen omdat Telenet de iets-betere-reputatie heeft.
Het wordt dringend tijd voor de 4de telco van Alexander De Croo - maar ik zie dit op termijn wel nog goed komen als dit een beetje een agressieve speler wordt - het zou niet slecht zijn als die vanuit Nederland (onze goede buren) overgewaaid komt.
Gelukkig nog een AT&T "Unlimited". Daar zijn de meeste diensten gewoon geblokeerd. Geen plaatjes in je mails, geen youtube, maps werkt tergend traag (of helemaal niet). Je kunt unlimited appen en facebook gebruiken. Beetje internet en that's it :x
Jeetje. Dat afknijpen van internet zit bij tmobile standaard bij abos van meer dan 8GB. Dat noemen ze ook geen “unlimited”.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.