Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG introduceert 49"-monitor met 32:9-verhouding en 38"-gamemonitor

LG kondigt twee nieuwe monitoren aan die het bedrijf op de CES-beurs in januari zal tonen. Het gaat om een ultrabreedbeeldmonitor met een beelddiagonaal van 49" en een 32:9- beeldverhouding. De fabrikant komt ook met een 38"-monitor met 3840x1600 pixels.

De 49WL95C is een 49"-monitor die voor diverse taken is bedoeld en over een gebogen ips-paneel beschikt. De resolutie is 5120x1440 pixels, waarmee de ppi uitkomt op 108. De monitor ondersteunt picture-in-picture, wat betekent dat hij content uit verschillende bronnen naast elkaar kan weergeven. Het paneel kan 99 procent van de srgb-kleurruimte weergeven en ondersteunt hdr10, ook al gaat de maximale helderheid niet verder dan 350cd/m². Daarmee komt de monitor in ieder geval niet in aanmerking voor certificatie met de DisplayHDR-standaard van VESA; daarvoor moet een monitor minimaal een helderheid van 400cd/m² halen.

LG komt ook met de sterk op gamen gerichte 38GL950G. Deze monitor heeft een 21:9-beeldverhouding en een gebogen paneel dat door LG wordt aangeduid met 'nano-ips'. De monitor kan 98 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven, heeft een resolutie van 3840x1600 pixels, ondersteunt Nvidia's G-Sync en heeft een verversingssnelheid van 144Hz. Gebruikers kunnen kiezen uit zes verschillende sfeerinstellingen, te regelen aan de achterkant van de monitor. Dit kan volgens LG onder andere helpen om oogvermoeidheid te beperken. Hdr-ondersteuning lijkt bij deze monitor te ontbreken.

De Zuid-Koreaanse fabrikant gaat beide schermen tonen op de CES in Las Vegas, die van 8 tot 11 januari wordt gehouden. Dan maakt LG vermoedelijk ook meer specificaties en de prijzen bekend.

49WL95C 38GL950G
Beeldverhouding 49", 32:9 38", 21:9
Resolutie 5120x1440 pixels 3840x1600 pixels
Helderheid 350cd/m² 450cd/m²
Kleurruimte 99 procent srgb 98 procent dci-p3
Aansluitingen Usb-c x 1, hmdi x 2, dp x 1, 4 x usb 3.0 Hdmi x 1, dp x 1, usb 3.0 x 3
Opladen 85W via usb-c -
Voet Kantelen en draaien met 5-15 graden, hoogte is 110mm Kantelen met 5-15 graden, hoogte is 110mm

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-12-2018 • 14:09

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Ik ben hier absoluut een leek in, dus vraag ik me af wat dan de usecase is voor zo'n ultrawide-monitor?
49'' curved op 32:9 met 108ppi...wat doe je daar dan mee? Wat is je beroep dan?
IT-specifiek? Foto-bewerking ofzo? Wat is het nut ervan?
Ben gewoon benieuwd wat je daar dan mee doet.
Ik vermoed hoofdzakelijk als vervanging van een multi-monitor setup. Als ik het zo in moet schatten zit ik qua breedte niet ver van dit scherm af, maar ik bereik het met meerdere schermen en dus randen er tussen.

Stoor me daar niet echt aan, maar zou voor een setup thuis wellicht iets kritischer zijn en dus voor een oplossing met één mega scherm gaan.
Kan je hier dan nog steeds makkelijk vier windows naast elkaar docken, zoals nu zeer makkelijk kan met WindowsKey+Left/Right? Als windows het als één scherm ziet ben ik daar niet meer zo zeker van.
Ik heb zelf een eyefinity setup met 3 fhd schermen (dan ziet windows dit ook als 1 breed scherm). En daarop is dit inderdaad een probleem, je kan je vensters dan alleen docken zoals dat bij een normale fhd monitor ook is (links, rechts, kwart v/h scherm).
weet dat DELL daar een app voor mee levert, lijkt me dat LG ook wel zoiets doet, voor de creabea kan je met Gridmove spelen (freeware)
Klopt iedere leverancier heeft daar wel iets voor, en anders zijn er nog universele oplossingen.
LG heeft zelfs een modi zodat je console altijd een klein plekje gereserveerd heeft voor de andere schermen, like je zet een doorzichtig scherm voor je ingedeelde scherm modi. geen idee hoe dat heette en of het daarvoor bedoeld was maar heerlijk voor debugging, tomcat en andere zaken
Mijn Samsung 34" heeft daar ook meegeleverde software voor inderdaad, dus dat kan ik bevestigen.
Dell heeft daar inderdaad een prima app voor. Ik gebruik hem regelmatig tijdens de studie om verschillende bronnen open te hebben staan terwijl ik in Word aan het typen ben. Ze leveren tal van mogelijke indelingen mee.
Zoals ik lees ondersteunt dit scherm PIP waardoor het technisch gezien mogelijk is. Je kunt dan namelijk 2 kabels op dit scherm aansluiten en dan ziet windows het als twee afzonderlijke schermen.
Met thirdparty tooling zoals DisplayFusion wel.

[Reactie gewijzigd door Cis op 19 december 2018 14:45]

Zijn de features waar wij het over hebben onderdeel van de free versie of moet je dan een licence kopen?
Ik heb een 34" curved ultrawide scherm van Dell. Daarbij zit een stukje software geleverd die dat docken voor je regelt. Die software van Dell is wat spartaans, maar goed genoeg (bevalt alsnog beter dan meerdere monitoren, waar ik voorheen mee werkte). Ik neem aan dat LG iets soortgelijks meelevert, maar mocht dat niet zo zijn, er is genoeg goedkope / gratis software te vinden die gemakkelijke docking / tiling van vensters voor je kan regelen.
Dat werkt inderdaad gewoon met die keys in Windows zonder 3rd parties apps.
Kun je hier een filmpje of iets anders van linken in je comment? Er zijn ongeveer 10 comments letterlijk boven je die zeggen dat 't OF niet werkt OF third party software vereist (vanuit de fabrikant van 't scherm dan wel nog weer andere third party)
Kleine maar wellicht cruciale correctie op mijn opmerking. Ik heb over het woord "naast" heen gelezen. Het lukt mij namelijk prima om 2 schermen boven en 2 schermen onder elkaar te krijgen te krijgen met de Windows en pijltjes toetsen maar inderdaad geen 4 naast elkaar |:(
Ah ok, ik was al heel benieuwd hoe je het gefixt had zonder extra software ;-) Helaas, hopen dat MS t ooit toevoegd dat je "virtuele" monitoren binnen een (grote) monitor kunt definieren
LG heeft de ON SCREEN CONTROL app waarmee je de scherm indeling en verschillende beeldprofielen kan kiezen/aapassen. Werkt goed en is heel simpel in gebruik. De schermindeling (bv 4 in 1) verschijnt kort in beeld als je een venster versleept of een venster opent. Werkt qua gevoel hetzelfde als mulit-display opstelling. Mijn instapper ultrawide LG heeft maar twee ingangen maar volgens mij kan je meerdere bronnen gebuiken en tegelijk weergeven en bv picture in picture is mogelijk.
Als ik de tekst goed begrijp kan je er ook 2x 2560x1440 naar toe sturen:
De monitor ondersteunt picture-in-picture, wat betekent dat hij content uit verschillende bronnen naast elkaar kan weergeven.
Zou voor mij wel ideaal zijn om m'n 27" 2560x1440 te vervangen, want in de breedte mis ik soms wel ruimte. Enige nadeel is dan dat ik speakers moet ophangen omdat ik ze anders niet meer direct hoor :-)
Precies daarom heb ik een 49” van Samsung... gek van die 2 losse monitoren die net niet hetzelfde zijn af te stellen, ondanks zelfde batch/winkel/prod datum.
Kan je dan geen tv ophangen die een groter oppervlakte aan pixels heeft met een snelle respons tijd?
Volgens mijn is deze monitor rete duur enne de tv kan je kiezen tussen lcd en amoled.Je bepaalt zelf hoe duur hij word.En idd waar ga je hem voor gebruiken?Voor gamen of fotoshoppen?
Welke videokaart kan deze resolutie aan?

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 20 december 2018 14:26]

Hetzelfde als al die mensen die 2x 27" hebben. (2x 27" geeft het zelfde scherm als 1x 49")

Zelf heb ik 2x 26" en gebruik ik het voor IT-werkzaamheden en basic office stuff.

Het voordeel van dit scherm tegenover een dual screen opstelling:

- Je hebt geen randen in het midden (niet iedereen zal dat als voordeel zien)
- Je kunt een video met 21:9 verhouding groter vertonen dan op een enkel scherm
- Je kunt een video of game in het midden tonen ipv dat je moet 'draaien' naar één scherm
- Je kunt het scherm in 3 evengrote vensters opdelen (bijvoorbeeld in mijn toepassing: 1x browser, 1x IDE, 1x inspector)

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 19 december 2018 14:27]

Dit is hetzelfde als 2x een 27" QHD monitor. Die worden nog flink gebruikt en verkocht; use cases genoeg dus. Dit heeft dan als voordeel dat het er beter uitziet dan 2 monitoren, en het niet onderbroken wordt door 2 monitorranden.

[Reactie gewijzigd door Chester op 19 december 2018 16:51]

Zelf heb ik dit opgelost door een 49" curved UHD TV als monitor te gebruiken.
Geen randen, ziet er goed uit en flink wat extra oppervlak t.o.v. de twee Dell 1900x1200 die ik had staan (verticaal).
Wil thuis nooit meer terug naar een mulit-monitor setup.
Nu m'n baas nog zien te overtuigen.
Zojuist gedaan en een Samsung versie geïnstalleerd ipv 2 x 27" schermen. Wel even wennen, maar voor programmeren is het echt heel handig. Eindelijk kan ik die tekst files met lange regels op het hele scherm krijgen ;-)
Ik vind de hoogte vooral belangrijk.
Code is over het algemeen niet zo lang, maar wel hoog.
Dus in het midden heb ik Visual Studio, rechts mijn browser en links een debug window.
Dikke verwennerij als ik thuis werk en een bummer als ik weer op het werk kom :)
Maak je dan nog wel gebruik van de snap functie waarbij een venster automatisch een deel van het scherm vult?
Ik werk op Windows en dan werkt die functie alleen prettig met meerdere monitoren.
Maak je dan nog wel gebruik van de snap functie waarbij een venster automatisch een deel van het scherm vult?
Ik werk op Windows en dan werkt die functie alleen prettig met meerdere monitoren.
https://www.displayfusion.com/

Superhandig stukje software voor dit soort doeleinden

[Reactie gewijzigd door fazerfreak op 19 december 2018 17:01]

Met de snap functie kun je je scherm helaas niet in 3 gelijke delen opsplitsen.
Bijzonder dat vele mede ontwikkelaars thuis een betere monitor hebben dat op werk. Da's hoe serieus we dat programmeren met z'n allen nemen.

Hoe kan het dat ik van het salaris wat mijn baas mij betaald wel een monitor kan/wil kopen, terwijl een baas dat zakelijk niet kan/wil. Blijf ik bijzonder vinden. Scheelt een hoop in productiviteit.
Omdat de baas de waarde van een dergelijke upgrade niet ziet. Niet dat die waarde er niet is, maar hij/zij snapt het simpelweg niet. Als iedere baas overal de waarde van goed zou inschatten, dan was elk bedrijf een miljarden bedrijf.
Ik heb op het werk 2 Dell 1900x1200 van elk €270,- staan, dus het is niet zo dat ik met rommel zit.
Maar via iBoot een mooie curved Samsung aangeschaft en mijn Dells (identiek aan mijn werk) aan mijn zoontje gegeven. Hij blij, ik blij, iedereen blij.
Die paar honderd euro die dat scherm kost hebben ze toch wel voor je over?
Het is niet zo dat ik rommel heb staan.
Op het werk (en thuis) heb ik 2 Dell 1920x1200 staan. Kostten bij elkaar 540 euro.
Thuis zijn de twee Dells naar mijn zoontje gegaan (hij blij).

M'n werkgever zit er niet op te wachten om weer € 600,- uit te geven (de Dells waren toentertijd € 540)
De LG's kan je ook kantelen en vertical mode activeren, kan je helemaal los gaan met ultra high scherm ;)
Exact. En met DisplayFusion kan je zelf de venster oppervlaktes naar wens afbakenen, zodat je toch je multimonitor setup hebt, maar dan virtueel. Enig minpunt is dat tegenwoordig Samsung vrijwel je enige keus is als je nog een curved TV wilt hebben. Niet dat Samsung slechte TVs maakt, in tegendeel, want op rtings.com scoren ze altijd zeer goed omtrent anti-reflectiviteit, lage input lag, goede kleurweergave (na eventuele kalibratie) en contrast (voor een edge-lit LCD). Althans voor de QLED serie; de MU serie heb ik geen verstand van. Echter meer concurrentie zou welkom zijn.

Moet zeggen: ik baal enorm sinds de geruchten steeds sterker worden dat HDMI 2.1 48 Gbps pas naar TVs in 2020 zal komen (of heel misschien enkele modellen die laat 2019 uitkomen). Ik had gehoopt om in de eerste helft van 2019 een curved UHD 120 Hz TV te kunnen kopen als primair scherm van mijn desktop. Zelfs voor productiviteit is een hogere refresh dan 60 gewoon veel prettiger. Maar goed, CES 2019 komt eraan, dus dan weten we het definitief wat de TV markt in 2019 ons zal gaan brengen.
Net Displayfusion aangeschaft. Had deze al eens geprobeerd en het werkt inderdaad prima.
Nog een voordeel: voor programmeren kan je hem softwarematig in 3 verdelen. Dan heb je dus 3x 1706x1440, oftewel 3 keer een aspect ratio van 10.66:9

Als je dan eens een game wil spelen zet je de virtuele schermverdeling uit en speel je op de volledige breedte.
Welke software gebruik je daarvoor?
Ik heb hier MaxTo een tijdje geprobeerd, maar dat was het net niet.
Eigenlijk had ik verwacht dat dit in Windows zelf zou zitten, maar die ondersteund allen een opsplitsing in 2 of 4 (zover ik weet)
Je zou kunnen kijken naar DisplayFusion
https://www.displayfusion.com/
Ik heb MaxTo geprobeerd, maar werd er niet warm van.
Daarvoor inderdaad Displayfusion bekeken. Mooie software.

Ik heb net Displayfusion aangeschaft. $22,- voor een persoonlijke licentie die ik thuis onbeperkt en op het werk op 1 plek mag gebruiken. Werkt inderdaad perfect.
wat doe je daar dan mee?
Gaming? :p

Maar 108ppi? Hoezo maar? ;)
5120 x 1440 is een flinke hoeveelheid pixels.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 19 december 2018 14:22]

'Lange sporten' kijken. Curling, bowls, sjoelen etc. ;)
Tennis, waarbij je echt het gevoel hebt aan de zijkant te zitten (met nekklachten vandien).
Of voetbal met birdseye view. Beetje zoals het oude voetbalgame gevoel.
Die LG 38GL950G lijkt me wel weer een mooie monitor te zijn op te hebben, vooral als hij 144Hz is, maar je hebt wel een stevige PC nodig om dat goed te kunnen draaien op die resolutie op 144fps.
ppi is toch best belangrijk als je zo dichtbij zit. Alleen weet ik niet wat de optimale ppi per afstand is.
Gewoon ter vervanging van bv een dual 27” setup. De use case blijft dezelfde, meer desktop ruimte.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 19 december 2018 14:24]

En minder assett management.
Het enige wat ik mij kan inbeelden is monitoring of iets, maar dan nog.
Flightsims, en autoracesims. :) Vooral Flightsimmers gieten nogal eens enthousiast geld in hun hobby, dus dit scherm zal heus wel lopen :)
muziek productie is een goed voorbeeld. Je werkt vaak met een lange horizontale tijdslijn en veel extra windows voor vst plugins. Ik werk nu zelf op een 21:9 en dat is al een verademing, voor 32:9 zou ik direct tekenen.
Waar zet je dan je monitorspeakers? Verder uit elkaar, of boven het scherm, het lijkt me allebei niet ideaal.
ja sowieso veel verder uit elkaar, de ideale setup is een gelijkzijdige driehoek met hoeken van 60 graden, waarbij de luisteraar op het middelpunt zit en de twee speakers op de andere hoeken.
Dat snap ik, maar als ik het zo uitreken is dat scherm ca. 113 cm breed (49 inch maal de cosinus van 9/21). Daar komt nog wat bij voor de bezels, en je moet de luidsprekers nog verder uit elkaar zetten, anders wordt het geluid half afgeschermd door het scherm. De anderhalve meter of zo waar je dan op uitkomt lijkt me dan weer niet de ideale kijkafstand; van het detail dat het scherm kan weergeven ga je dan flink wat missen.

Maar misschien maak ik er een probleem van dat er in de praktijk niet is, je kunt immers afwisselen tussen editen dichter bij het scherm, en naar de mix luisteren met de bureaustoel een stuk achteruit gerold.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 19 december 2018 23:15]

Voor mijn werk monitor ik veel taken tegelijk. Voor onderzoek heb ik ook vaak meerdere documenten naast elkaar open staan. Voor mij is deze monitor dus ideaal. Het is dat ik net geïnvesteerd heb in 4k schermen, anders had ik deze aangeschaft..
Even buiten de lage PPI is zo'n monitor vooral fijn omdat je net zoveel beeldoppervlak hebt als bij twee 16:9 monitoren maar dan zonder een rand in de midden.

Verder maar één kabel en wellicht een wat eenvoudiger beeldschermsteun.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 19 december 2018 14:30]

Hoezo laag? 108 ppi is voor een PC monitor meer dan prima hoor.
Dit is een zeer gewenste maat, want als je 2 monitoren van 2560x1440 naast elkaar zet heb je dezelfde resolutie. En dit is iets wat heel gebruikelijk is, gebruik het zelf ook. Voordeel van zo een ultra wide monitor is dat je beeld niet onderbroken wordt door bezels in het midden. Voordeel van 2 afzonderlijke monitoren is dat je ze via een monitor arm ze beter naar je wensen kan richten, dat kan met dit ontwerp weer niet, al compenseren ze dat ietsje met het gebogen scherm. Verder zijn er nog wat praktische voor en nadelen m.b.t. applicaties in fullscreen mode draaien en ze met OS native toetsenbord combo's naar de linker of rechter monitor verplaatsen.
Developpen natuurlijk! Browser, je favoriete IDE en ook nog een DB managed tool open. En dat allemaal naast elkaar.

Werk zelf op een 34 inch ultrawide en zou niet meer terug willen (maar groter zeker!)
Gek genoeg heeft nog niemand spreadsheets genoemd. Als strategie consultant werk ik dagelijks met Excel om analyses te maken. Bij grote databases is het fijn om veel in één oogopslag te kunnen zien. Verder wil je soms data overzetten naar een presentatie, dan wil je juist PowerPoint en Excel naast elkaar open hebben.
Als after effects/Premiere gebruiker werk ik reeds 2.5 jaar op een 3440x1440 monitor van LG, ik wil nooit meer terug. Vooral omdat je op native resolutie kan werken en zo een oceaan aan ruimte hebt in je horizontale timelines vol keyframes etc zonder dat je met een balk tussenin zit.
Ook in software als photoshop kan je elke toolpanel openzetten en zo een pak vlotter werken.

Kort samengevat: Productiviteit +3. En dan zijn er natuurlijk nog de games :D
net alsof je op een pc niks anders doet dan werken. 32:9 word veel gebrukt voor game met name race en flight sims. 21:9 is al vrij breed ondersteund in alle games en moderne shooters. ook kan je prima video en foto bewerken @ een 38 inch 21:9 met 1600p
Ben zelf op zoek naar een dergelijke monitor. Heb op dit moment een drie-monitor opstelling met een 21:9 monitor in in het midden en twee 16:9 monitoren aan de zijkanten. Ik speel graag racegames, maar helaas is de ondersteuning voor een dergelijke opstelling vaak niet heel best. De enige game die het echt goed doet is Project Cars 2.

Om wat ruimte op m'n bureau te besparen, een meer universele oplossing voor de racegames en een upgrade van m'n Full HD 60 hz opstelling nu, lijkt me zo'n 49" ultra ultra wide monitor echt fantastisch.

Samsung heeft al een tijdje een dergelijk model uit met 144 hz, HDR en Full HD resolutie. De prijs is met zo'n 1000 euro best flink. De adviesprijs hiervan is 1500, dus hoop dat deze adviesprijs in ieder geval daaronder zal zitten en dat de monitor over enige tijd voor onder de 1000 te krijgen is.

Dat is dus in ieder geval één usecase :p
Thuiswerken monitor. Doh!
Bij een van de klanten waar ik regelmatig over de vloer kom, zijn ze overgestapt van twee schermen naar deze ultrawide monitoren. Voor regulier kantoorwerk vind ik het echt een crime. Deels zal dat ook komen door de gewoonte van veel mensen, inclusief mijzelf, om hun vensters te maximaliseren, maar ik moet zeggen dat het maar lastig went.
Bij ons op de werkvloer heeft praktisch iedereen een breedbeeld scherm.
In het menu van deze schermen is netjes een optie verwerkt om 2 scherm signalen te verwerken, zodat de werkplek "denkt" dat er 2 schermen aangesloten zijn. Hierdoor heb je dezelfde werkervaring van 2 schermen, zonder een forse bezel door het midden.Maximaliseren van vensters gaat dan ook hetzelfde als op een enkel scherm.
Oh dit ga ik morgen eens proberen, bedankt voor de tip!
Oooo, welke schermen hebben jullie? Of is dit een functie die elk van dit soort schermen ondersteunt?
Het gaat om de LG 34UM68.
Het gaat om de PBP functie in het menu.
In ons geval is de monitor aansloten met zowel een display- als een hdmi kabel.
Op mijn werkvloer zijn we recent over gegaan van 2 monitors naar 1 zo'n wide monitor. Niet zo wide als deze wat gewoon 3 4:3 monitors naast elkaar zijn.

Het was voor mij enkele dagen wennen, ik gebruik nog steeds een aantal applicaties fullscreen. Maar voor de meeste applicaties is de fullscreen vervangen met WINKEY+ pijltje naar links of pijltje naar rechts, of het slepen van het venster tegen de zijkant aan.

Gevoelsmatig heb ik nu ook een boel extra screen real estate en na enige tijd dit te gebruiken, staat momenteel een nieuw ultrawide display ter vervanging van mijn 2 monitors het hoogst op mijn PC verlanglijstje. Wat werkt het toch heerlijk vergeleken met meerdere monitors.

Na SSD's, de beste voortgang die ik heb gezien bij computers in een jaar of 10.
Kijk, goed om te horen. Er is nog hoop! :D
De start knop ingedrukt houden en de linker of rechter pijl knop indrukken, en je gebruikt de helft van het scherm. Of een venster naar de zijkant slepen. Daarna kan het nog aangepast worden met de muis in het midden van het scherm.

Dat is echt een van de grootste pluspunten van Windows die ik mis op Mac, waar dat tegelen niet een standaard ding is. Het multitasken gaat zo snel!
Ik vind de tiling op Windows juist aardig beperkt. Ik werk fulltime met een echte tiling window manager, i3, op Linux. Dat werkt heerlijk en voel me altijd gehandicapt als ik op Windows weer eens moet werken met die matige tiling. Voor twee vensters gaat het nog net, bij meer dan dat gaat het heel snel verkeerd.
Kijk eens naar BetterSnapTool voor macOS.
Bedankt! Control-Command-F, Command-Tab en omhoog swipen vind ik wel prettiger werken dan proberen Windows functionaliteit in macOS te krijgen. Het tegelen en zweven van apps op iPad werkt daar dan weer goed qua multitasking.
Ik heb deze hype nooit begrepen. Dit is totaal niet beeldvullend. Als je meer immersie wilt dan neem je een groter scherm, dan ga je niet verder de breedte in, zodat je de godganse tijd je nek kunt verdraaien, terwijl je boven en onder je scherm nog een zee aan ruimte hebt dat niet gevuld wordt door je scherm.
Zo had ik in het begin ook vrienden die Ultrawide niet snapte en nek klachten grapjes maakte. 4 jaar later en ze zitten zelf ook allemaal met een Ultrawide.

Met een 38” voor je neus zul je alles behalve last hebben van een lege ruimte. De extra breedte vult netjes je “Peripheral vision” op. Das alleen maar extra.
Ik zit op 40inch en dat is net aan beeldvullend. De 32 inch die ik voorheen had was niet beeldvullend. Dus tenzij je op 20 centimeter van je scherm af gaat zitten is het niet beeldvullend. (En dan moet ik op max 50 centimeter van mijn scherm gaan zitten, anders is het even goed niet beeld vullend).
Maar met een groter 16:9 scherm wordt gewoon alles groter: ook de HUD of je first person wapen. Dan ga je vanzelf weer achteruit zitten en zo eindig je met een nuloperatie...
Bij een ultrawide heb je typische een breder horizontaal zicht, maar je HUD en wapen blijven even groot. De zijwaartse ruimte gebruik je niet om rechstreeks naar te kijken, maar dat dient gewoon voor je perifeer zicht. Vanuit je ooghoeken zie je bvb. bewegingen en zo beweeg je met je muis tot dat ding recht in het midden van je scherm staat. Het is niet zo dat je heel de tijd je nek moet verdraaien...

Ik ben erg blij met mijn 21:9 en zou niet terug willen, maar wat wel een nadeel is, is dat dit type schermen een niche blijft (ws dankzij de prijs) waardoor ook niet alle games dit even goed ondersteunen. Vaak heb je een of andere fix nodig... Bijvoorbeeld met het wat oudere Far Cry 4 wat ik nu aan het spelen ben...
De HUD is gewoon verstelbaar, net als de resolutie en de field of view.
Heb je het over FC4? FOV is niet zomaar aanpasbaar bij 21:9 schermen, daarvoor heb je extra stukje software voor nodig.
Mooie afwerking. Zo’n 38” game monitor is wel :9~. Om van de 144hz volledig gebruikt te maken heb je wel een hele dikke pc nodig tijdens het gamen met 3840x1600.

Zelf heb ik een 34” monitor met 3440x1440. Met een GTX1080 8gb red ik maar zelden 144fps of hoger :+.

Volgens mij hebben de nieuwe kaarten 2080 kaarten hier ook nog behoorlijk moeite mee. Desondanks toch een mooie monitor, met een lekkere resolutie en 144hz!
Inderdaad. Ik game met 2080ti op 3840x1600 resolutie en met de nieuwe Tomb raider is 60 fps soms al een opgaven.
Er zijn ook competitive gamers die niet op ultra spelen. En een film kijk je ook niet zonder black borders. Waarom niet als het kan? Mensen kunnen op een 4K ook naar 1080p content kijken e.d.

Daarbij is het verhaal van
'if fps =< refreshrate { Useless }'
Niet zo zwart wit.

Er zijn veel benefits van hoge refresh ook al reached je fps deze waarden niet. Al helemaal met een G-sync scherm.

Input lag, ghosting, e.d. BlurBusters.com is een mooi voorbeels voor veel Twiekertjes om even wat meer diepte te krijgen over dit onderwerp :+

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 december 2018 14:46]

Ik zei dan ook niks over Ultra resolutie. Daarnaast een 1080p resolutie aannemen op een ultrawide scherm ziet er uit eigen ervaring echt niet uit :+

Zal je linkje eens doornemen. :Y)
Gaat erover dat mensen vaak gelijk insinueren dat het doel van x bij x @ x monitor gelijk maar 1 bedoeling kan hebben.

Overigens, een pak'm beet 99% van de films is 16:9, die stretch je toch ook alleen maar top to bottom, ofwel stretch to fit (top/bottom met black borders)?

Neem niet aan dat je bedoelt stretchen tot elke hoek van het scherm, dat lijkt idd nergens meer op.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 december 2018 15:08]

Al die termen en de belangrijkste blur factor noem je niet eens. Wat dacht je van reactie tijd? Des te sneller die pixel scherp de juiste kleur kan weergeven, des te makkelijker/sneller hij reageert bij bewegende beelden.
Persoonlijk heb ik liever een 60hz OLED paneel dan een traag 144hz IPS of TN paneel. :p
Als je nu niet gamet zou het slepen van een window in Windows niet ook veel smoother moeten gaat? Nog los van g-sync.
Die 38GL950G is wel interessant, blijkbaar 144hz.
Hopelijk komt er ook een freesync versie.
Wordt het niet eens tijd dat dit soort gaming monitoren met G-Sync HDR geleverd worden? Of heeft Nvidia de lat daarvoor gewoon te hoog gelegd. Die dingen zijn nog bijna nergens te vinden en voor zo ver ik weet is er geeneen op ultrawide...
Snap ik dus ook niet. Waarom geen HDR?
Volgende klopt niet, de 38GL950G heeft een 24:10-beeldverhouding.

LG komt ook met de sterk op gamen gerichte 38GL950G. Deze monitor heeft een 21:9-beeldverhouding en een gebogen paneel dat door LG wordt aangeduid met 'nano-ips'. De monitor kan 98 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven, heeft een resolutie van 3840x1600 pixels
ik mis de bovenste helft van het scherm altijd als ik naar dat soort schermen kijk :+
Heb je dat ook als je naar de bioscoop gaat?
Holy! :o
Ja, dan kan je beter een 16:9 curved 4K TV van een maat of 50" nemen toch? Heb je tenminste geen middenste boord.
dan wil ik toch echt minimaal dat daar 4x4k tv's in verwerkt zitten.. Anders heb je toch een achterlijk lage dpi (je zit dichter bij je scherm als je TV)
Agreed.. Zet dan ook maar 3x RTX 2080 Ti's op je wenslijstje!
Koop er twee boven elkaar.
PIP waarschijnlijk zeer beperkt mogelijk. Alleen als de tweede bron Windows is. Dit is het geval bij 29UM58, 29UM59 etc.
Een andere bron aansluiten zoals een dvd-speler, camera, etc. en deze middels PIP klein weergeven gaat dus niet werken.
Ik heb eigenlijk nooit met een ultrawide gewerkt, maar kun je je scherm gemakkelijk 'opdelen' in 'fysieke' schermen? Dat Windows zich gedraagt alsof het losse monitors zijn?
En in hoeveel zou je de 49" dan kunnen delen, 2, 3 of 4?