Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG brengt 34"-gamingmonitor met G-Sync uit in vierde kwartaal van dit jaar

LG heeft bekendgemaakt dat het de 34GK950G in het vierde kwartaal van dit jaar uitbrengt in de Benelux. Deze gekromde 34"-gamingmonitor met G-Sync-ondersteuning is een van de UltraGear-modellen die LG tijdens de IFA-beurs in Berlijn zal tonen.

De LG 34GK950G heeft een ips-paneel en een resolutie van 3440x1440 pixels. De monitor is voorzien van Nvidia's G-Sync en de maximale verversingssnelheid kan via een overklok op 120Hz uitkomen. Het is niet duidelijk binnen welk frequentiebereik de output van een eventuele Nvidia-gpu wordt gesynchroniseerd met de verversingssnelheid van de monitor. Ook is de radius van de kromming onbekend.

LG meldt dat het paneel in staat is om 98 procent van de dci-p3-kleurruimte weer te geven. De maximale helderheid komt uit op 400cd/m², maar high dynamic range wordt niet ondersteund. De maximale contrastverhouding bedraagt 1000:1 en de grijs-naar-grijsresponstijd is 5ms. Het scherm is net als de LG 32GK850G voorzien van rgb-verlichting aan de achterkant. De 34GK950G is in hoogte verstelbaar en kan gekanteld worden.

Het scherm zal in het vierde kwartaal van dit jaar uitkomen in de Benelux, voor een prijs die ook nog onbekend is. De 34GK950G zal als UltraGear-monitor samen met andere modellen uit deze serie worden getoond tijdens de IFA-beurs in Berlijn.

LG 34GK950G

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-08-2018 • 16:31

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik heb nu de 1080p versie met 166hz na overclock en dit is precies het scherm waar ik op zit te wachten, ik hoop dat de prijs rond de 999euro komt, en dan spring ik een gat in de lucht

De poot die LG voor hun ultrawides gebruikt is naar mijn mening veruit de beste, neemt veel minder ruimte in beslag dan de concurrentie (AOC, Acer en Asus)

Edit: extra info

[Reactie gewijzigd door ferragosto op 28 augustus 2018 16:40]

Waarom precies? Volgens mij zijn er toch al meerdere schermen met praktisch dezelfde specificaties rond of onder de 1000 euro?
categorie: Monitoren
Zit geen Nano IPS in, dat heeft de 34K950G dus wel (beter contrast).
Ik ben al maanden aan het wachten op dit scherm wegens de nieuwe nano IPS technologie van LG.

Maar wat mij tegenvalt is de native refreshrate van 100 hz. Het freesync model (34K950F) heeft een UW5 panel dat een native refreshrate heeft van 144hz.

De g-sync module in de 34GK950G gebruikt DP 1.2 en die heeft onvoldoende bandbreedte voor 144hz. Het freesync model maakt daarentegen gebruik van DP 1.4 en heeft een LM340UW5 panel. Uw5 heeft standaard 144hz.

Wat ik mij nu afvraag: heeft de 34GK950G een LM340UW5 panel dat is gedownclockt tot 100hz omwille van de g-sync module, of heeft LG besloten om er de verouderde LM340UW4 panels in te knallen?

En is dit 8bit of 8bit+frc?

[Reactie gewijzigd door JMeth op 29 augustus 2018 21:54]

Hij loopt met OC gewoon op 120Hz en dan is de verschil tussen 120hz en 144hz bijna niks, en je hebt gewoon garantie met de OC mode, dus is geen probleem en is letterlijk een minuutje werk en daarna hoef je nooit meer in je settings te zitten
Met zo’n redenatie kun je werkelijk alles wel kapot relativeren.

Een OC scherm vermindert de levensduur van je scherm. Waar haal je vandaan dat een oc geen gevolgen heeft voor je garantie? Graag bron vermelden als je zulke claims doet.

Stel dat een OC tot 120hz geen gevolgen zou hebben voor levensduur en/of garantie, dan is het toch volstrekt onlogisch dat LG dit panel niet gewoon als native 120hz op de markt brengt?
Met zo’n redenatie kun je werkelijk alles wel kapot relativeren.

Een OC scherm vermindert de levensduur van je scherm. Waar haal je vandaan dat een oc geen gevolgen heeft voor je garantie? Graag bron vermelden als je zulke claims doet.
Wow, uit HEEL veel reviews en op de website gekeken van de fabrikant.
Stel dat een OC tot 120hz geen gevolgen zou hebben voor levensduur en/of garantie, dan is het toch volstrekt onlogisch dat LG dit panel niet gewoon als native 120hz op de markt brengt?
Omdat ze dat ook gewoon doen, zo als de Acer Predator X34P, waar de fabriekend de paneel op 120Hz gezet heb zo dat je dat zelf niet meer hoef te doen.
Je bent aan het trollen zeker?

1. Graag directe link (of screenshot) om je bewering over de garantie te onderbouwen.

2. “Omdat ze dat ook doen”, waarna je vervolgens een compleet ander scherm van een compleet andere fabrikant noemt.

Een 144hz scherm kan ook 120hz, 100hz of 60hz weergeven. Maar mensen willen juist een 144hz scherm ómdat die 144hz heeft. Jij doet voorkomen alsof die 144hz een toevallig ipv een gewenst effect is.
Een auto met een max. snelheid van 250km/u, kan ook 200km/u of 180km/u rijden. Drie keer raden welke snelheid wordt geadverteerd bij die auto?
Goeie vragen, ben er ook benieuwd naar. Was ook het eerste wat me tegenviel, 100Hz na overclock. Waarom stapt de monitorwereld eigenlijk zo retetraag over op de nieuwe Displayport, terwijl de 'nieuwe' versie (1.4) al 2 jaar uit is (hetzelfde geldt voor HDMI)?
Je bedoelt 120hz na OC ;). Native is 100hz.
Volgens de specs heeft hij toch maar een 1000:1 contrastratio, dat is gewoon in lijn met andere IPS panelen. Beetje vreemd, als het echt beter contrast zou bieden dan zou dat toch ook uit de specs moeten blijken...
ze gaan inderdaad voor rond de 949-999 euro, ik vind alleen de stand van de acer,aoc, asus modellen te groot
Ah vandaar, dan snap ik hem :)
Ik was namelijk net aan het denken dat dit gewoon monitor nummer zoveel was met dezelfde specs, en vervolgens zie ik van die enthousiaste reacties dus ik was benieuwd waar dat vandaan kwam :)
Ik heb de acer Z53P, en volgens mij is de voet echt bijna hetzelfde, net als deze debiel breed, en iets voor het scherm
https://youtu.be/p5dpLBik0yU hier word de monitor vrij goed in beeld gebracht. Althans de voet en achterkant en de kromming van het scherm. Ben zelf ook aan het kijken naar een nieuw scherm dacht eerst aan de Alienware maar wacht nog wel even op de reviews van dit LG model en de prijs ervan uiteraard.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 29 augustus 2018 11:58]

Al eens gekeken naar een VESA mount? Dat is nog veel fijner. Zo'n Arctic mount heb je al voor drie tientjes.
Al eens gekeken naar een VESA mount? Dat is nog veel fijner. Zo'n Arctic mount heb je al voor drie tientjes.
En ben je ook gelijk van de vaak puberale, spuuglelijke voet af :Y)
Ik heb de Asus. Idd een hele grote voet. Maar ik heb deze gedraaid. 1 van de lange stukken en 1 van de korte stukken staan tegen de muur. Hierdoor steekt er 1 lang stuk voor het scherm uit, iets rechts van het center. Dit komt voor mij perfect uit. Rechts ervan komt de muis, links ervan komt het keyboard.
34" met 1080p? Is dat niet wat grof, zo dichtbij met zo'n afmeting?
reactie ook van toepassing voor Totaalgeenhard:
Ik vind het reuzen meevallen, als ik echt ga zoeken ja dan is de ppi wat laag, maar voor de snelle games die ik speel is het fijn om die hoge refreshrate te hebben.
Achteraf denk ik wel, de resolutie mag wat hoger maar ik vind het niet heel erg
Ik ga hem wel vervangen door dit nieuwe model als deze onder de 1000 euro kan blijven
voor films en fotoshop zou ik hem zeker niet aanraden
Het is ultrawide. De PPI is vergelijkbaar met 27" 1080p.

Ook zeker niet mijn eerste keuze, maar voor gaming only kan je dat doen.
Voor gaming en wat surfen zou ik niets anders meer willen, alle FPS games die ik speel, Doom, Quake etc... allemaal geen moeite met 2K ultrawide en 144Hz met freesync op een Vega 64. Al lang geleden dat ik zo'n goede game ervaring had op mijn PC. Ik was die 60Hz LCD's meer dan beu na jaren gegamed te hebben op een 22" Iiyama CRT rond het jaar 2000...
34" met 1080p? Is dat niet wat grof, zo dichtbij met zo'n afmeting?
Precies, ook de rede dat ik gegaan ben toen voor 3440x1440.

Ontopic: geen OLED 34" 21:9 scherm van LG, dat is wel weer een gemiste kans van LG, waarom zijn er nog steeds geen OLED monitors uit, als je een 55" 4k OLED TV heb voor €1400,- waarom is dan een 34" monitor of kleiner zo moeilijk?
Omdat oled de nare eigenschap heeft in te branden , zeker met games is dat een probleem. Dingen zoals een hud of corsair veranderen niet van positie.
Is dat de probleem, is dat nog steeds niet opgelost dan?
Ik denk dat je dit wel een beetje moet relativeren. Een standaard LCD brandt ook in als die permanent het zelfde statische beeld toont. Tenzij je 24/7 hetzelfde spel dat steeds zelfde statisch elementen (oa HUD) heeft, ja dan koop je best geen OLED. Deze mensen zijn trouwens bezig met een test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Bedankt voor de link.
1000euro lijkt me behoorlijk veel voor een scherm als dit zonder enige HDR support.
Dit soort schermen zonder g sync gaan al voor €650 over de toonbank.

Edit; bijzonder dat dit als offtopic wordt gezien.

[Reactie gewijzigd door Jeshua9 op 28 augustus 2018 23:12]

Met 60Hz zonder gsync ja, voor 100/120hz met gsync kom je echt wat hoger uit.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 augustus 2018 17:13]

Ik zei ook zonder gsync: De Benq EX3501R is trouwens ook 100hz.

[Reactie gewijzigd door Jeshua9 op 28 augustus 2018 23:31]

Sorry maar 34 inch, 100+hz, ultrawide, 3440x1440, g-sync voor zoiets betaal je minimaal 800 euro, zit net in pricewatch te kijken, en de goedkoopste is de Acer Predetor Z35P welke ook tot 120Hz kan overkokken, kost 850 bij amazon, 900 bij de rest.

Vergeet ook niet dat er maar iets van 6 modellen zijn die aan deze eisen voldoen. Zal wel meer worden, en goedkoper, maar voorlopig nog duur zat.

Heb overigens de Z35P, en wil nooit meer wat anders om te gamen :D
De Benq EX3501R is toch echt 650 euro. Zoals ik zei zonder g sync maar wel gewoon 100hz va paneel 3440x1440
De Benq EX3501R is toch echt 650 euro. Zoals ik zei zonder g sync maar wel gewoon 100hz va paneel 3440x1440
Precies, zonder G-Sync-ondersteuning en geen ips-paneel en niet 120Hz, ja dan kan ik de prijs ook lager doen ja, dus de Benq EX3501R is geen vergelijking.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 augustus 2018 23:12]

Als we dan toch inhoudelijk erop ingaan (het was eigenlijk alleen maar een vergelijk dat een monitor als deze geen 1000 euro hoeft te kosten).
Gsync is inderdaad +100 euro. Naar mijn mening is VA beter dan de IPS loterij. En voor die 20hz extra. Beetje zonde om daar nog steeds €250 meer voor te betalen.
Is los van die gsync dus prima te vergelijken.
Verschil tussen 100 en 120 HZ is wel even 20% btw, zeker niet niets.

Het is net als bij GPU's de laatste paar % extra die veel duurder zijn.

Dus wil je cutting edge, dan betaal je gewoon een premium, is dan aan iedereen voor zich om te bepalen of het dat waard is.

Voor mij persoonlijk, op grafisch gebied wel, maar mijn CPU loopt bijvoorbeeld 2 generaties achter, want dat boeit me gewoon niet zo. (Als ik maar 100+ FPS haal op 34 inch 1400p met Gsync aan :P)

Overigens hebben bijna alle snelle schermen van dit formaat volgens mij een VA paneel.
Heb zelf een 34 ich curved met G-sync, 100hz en 1440 en helaas is de prijs dichter bij de €1000 dan het door jou genoemde bedrag.
Vind je resolutie niet laag voor die prijs?
Optisch is het misschien een kleinere voet, maar volgens mij neemt deze net zo veel ruimte in beslag als bijvoorbeeld de Acer X34P en de Dell AW3418DW.

Een prijs van 999 euro vind ik eerlijk gezegd aan de hoge kant, dat doen die twee hierboven genoemd ook en doen hetzelfde kunstje. G-Sync mag echt wel eens wat goedkoper worden, zeker bij ultrawides.
Voor die prijs en specs kan je ook een Alienware scherm halen? Is wat mij betreft ook fraaier afgewerkt met een dunnere bezel
In hoogte en laagte te kantelen is wel te verwachten en een must, waar ik niemand over hoor en ook niet in het artikel is dat het een gebogen scherm is, dat vind ik jammer, maar ben op dat gebied een boer die het niet kent en het niet wil vreten, gewoon scherm wil ik liever.
Heb zelf de LG 34UM88C en kan deze ook overclocken naar pakweg 75, toch maar eens naar kijken en of ik dat merk.
waar ik niemand over hoor en ook niet in het artikel is dat het een gebogen scherm is, dat vind ik jammer
Vindt je het jammer dat niemand er over valt of dat de monitor die eigenschap heeft :Y)

Anyway, ik heb zelf sinds een jaar een krom scherm (34 inch, UWQHD) en vind dat dus wel 1 van de fijnere eigenschappen. Behalve op foto's (waar je het heel duidelijk ziet) valt het ook wel erg mee hoe krom het is.
Mij leek het ook niets, tot ik op een werkplek kwam waar ik er en voor mn snufferd kreeg. Op de ene werkplek heb ik drie schermen naast elkaar staan, op de andere twee. Beide opstellingen zijn grofweg even breed. (3 breedbeeld bij de een, laptop plus zo'n extra brede bij de andere)

Helemaal van links tot helemaal naar rechts is stiekem best een afstand. Ik merk heel erg dat het gebogen scherm minder vermoeiend is wat dat betreft. Volgens mij is die iets van 27" ofzo. 34" vlak voor je gezicht en t is haast een verplichting.

Overigens merk je er stiekem best weinig van verder. Vind het verre van irritant aanwezig, maar misschien verschilt dat van mens tot mens.
Niks bijzonders dus. M’n Alienware 34” heeft dezelfde specs.

Ja leuk, wat minder geld voor deze LG. Toch maar eerst wachten qua tftcentral of andere gedetailleerde reviewers hoe de implementatie is.

Vaak zijn LG behuizingen ook erg goedkoop/simpel. Zullen ze ook wel op bezuinigen.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 28 augustus 2018 17:20]

Zit een nano backlight in dus beter contrast e.d.
LG is toch wel redelijk leading als het op display tech aankomt toch? Ik ben zelf overigens geen fan van het merk omdat ik ooit een DVD speler van ze had die echt zo ontzettend gaar was.... als ik LG hoor denk ik meteen met afschuw terug aan dat ding. Maar echt objectief is dat niet natuurlijk O-)
Hoeveel GPU's heb je nodig om een AAA titel op 4k 120hz te draaien? Ervan uitgaande dat je minimaal 100fps wil krijgen.
Dit is geen 4k, dit is 3440x1440. En gezien het feit dat mijn 1060 6GB al bij heel wat games over de 100 fps gaat op 2560x1440 zou ik zeggen dat een 1070 of hoger zat moet zijn voor een monitor als deze (tenzij je zo iemand bent die niet gelukkig is als de settings niet altijd op ultra inclusief dikke AA staan).
Ik denk eerlijk gezegd dat deze monitor wel eens een betere keus zou zijn dan een 4K monitor. Juist omdat dit gewoon een veel pragmatischere resolutie is die je games wel trekken.

* OddesE zit nog steeds op een oud beestje van 1680x1050
Dat ligt uiteraard aan de titel en alle overige settings (AA, draw distance etc.)
2x Geforce GTX 1080 Ti in SLI of via DX12, anders haal je echt niet 120Hz met AAA titels, helemaal niet op Ultra/Very High settings.

Maar met een Geforce GTX 1080 Ti is 3440x1440 niet echt een probleem met AAA titels op Ultra/Very High settings.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 augustus 2018 23:23]

Das een mooie vraag voor op het forum (of gewoon te vinden met Google), maar voor hier bij een non-4k monitor? Niet echt ;)
non-4k monitor
Het is dan misschien geen 4K, maar met 3440x1440 is het toch wel echt een high res scherm dus de vraag is wel terecht denk ik.

Het antwoord is trouwens al jaren hetzelfde. Aangezien de monitor en videokaart makkelijk een eenvoudig beeld kunnen renderen met die resolutie en refresh rates gaat het puur om wat de game er mee doet. Gewoon de settings tweaken dus.

Betere vraag zou zijn: waarmee bereik je een hogere kwaliteit beeld? Met een hogere resolutie of met een complexere scene/meer effecten e.d.? Het antwoord is volgens mij wel duidelijk als we naar de console games kijken. Publishers kiezen vrijwel altijd voor een complexere scene (meer polys, meer characters tegelijk, meer lichtbronnen, schaduwen, particles etc) dan voor een hogere resolutie. Omdat dat toch de meeste visuele impact heeft. Dus als je in 4K gamed offer je hoogstwaarschijnlijk polys e.d. daarvoor op.
[...]Het is dan misschien geen 4K, maar met 3440x1440 is het toch wel echt een high res scherm dus de vraag is wel terecht denk ik.
Het is zeker high res te noemen, maar het gaat 'maar' om ~5 miljoen pixels tegenover ~8,3 miljoen wat dus gewoon veel meer is en ook veel meer rekenkracht vergt.

Uiteraard is het wel zo dat als een game op 4k goed draait dat het met UWQHD ook wel moet lukken ;)
Ik wacht hier al een tijdje op. Kan niet wachten om mijn 1080ti te paren aan deze monitor!
Ik ben in de markt voor een nieuwe monitor, dus dit soort nieuws houd ik goed in de gaten. Dank je wel!