Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA laat originele makers remasters van Command & Conquer-games maken

EA heeft aan de originele makers van Command & Conquer-games gevraagd om de 4k-remasters van de klassieke games op zich te nemen. Onder meer Tiberian Dawn en Red Alert krijgen een opnieuw gemaakte versie.

De uitbreidingspakketten Covert Ops, Counterstrike en Aftermath zijn bij de basisgames inbegrepen, zonder meerkosten, zegt EA. De ontwikkeling is in handen van Petroglyph Games, waar veel medewerkers werken die voorheen aan Command & Conquer-games hebben gewerkt bij Westwood. Bovendien zal Frank Klepacki net als bij de klassieke games de audio gaan verzorgen.

Lemon Sky Studios zal ook betrokken zijn bij de ontwikkeling, vanwege de specialisatie in het remasteren van klassieke games in 4k-resolutie. De ontwikkeling van de remasters is nog niet begonnen, zo zegt de game-uitgever. Daardoor is het nog onbekend wanneer de C&C-games zullen gaan uitkomen. EA zei vorige maand al dat er een remaster van het strategiespel zou komen, maar gaf toen geen details. De eerste Command & Conquer verscheen in 1995 van de hand van Westwood. EA kocht die studio in 1998 maar sloot Westwood in 2003.

C&C is niet de eerste game die een remake krijgt. Onder meer Age of Empires kreeg eerder een remaster en dat gaat ook gebeuren met Warcraft III.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-11-2018 • 20:33

219 Linkedin Google+

Submitter: Virgil

Reacties (219)

Wijzig sortering
Hoop zo dat ze ook Red Alert 2 gaan doen. Dat is echt mijn favoriet :9~
Hoop zo dat ze ook Red Alert 2 gaan doen. Dat is echt mijn favoriet :9~
RA2 heeft, voor mij iig, alleen een iets stabielere engine nodig (soms een CTD bij langere sessies of veel units in een sessie) , voor de rest doettie het prima

[Reactie gewijzigd door mschol op 14 november 2018 23:24]

Sinds ik een scherm heb met een bijna 4k resolutie loopt ie niet meer soepel.
Tenzij ik hem in Windowed mode speel, dan doet ie het wel goed. Met dezelfde resolutie ook nog 8)7
Helaas crashed hij dan nog na 5/10 minuten wat er ook op het scherm gebeurt. Dus ik moet hem dan om de haverklap saven, wat het niet optimaal speelbaar maakt.

Voor de rest qua gameplay e.d. gaat het nog goed mee idd en hoeven ze er niet zoveel aan te veranderen, ook grafisch niet. Met een stabiele versie ben ik ook al blij ^^
er is een community patch zodat je 'm in hoge resolutie mode kan spelen, die geprobeerd? Volgens mij kan het ook dingen over lan fixen:

http://blog.obelisk.ro/20...or-red-alert-2-yuris.html
probeer eens openRA. Nieuwe engine, zelfde game en werkt perfect op hoge resoluties!
online was het ook vaak traag omdat de game speed zich aanpaste op de langzaamste pc
C&C generals, met uitbreidingspakketten!
Hopen dat ze niet "insufficient funds" hebben ;)
Dan hoop ik dat de oude trainers wel blijven werken! :)
De good old .ini file :-)
Rules.ini; heerlijk: onverwoestbare, zeer snelle units met enorme destructieve kracht. :D
Toen ik het eenmaal voor elkaar had om Tanya met V2 raketten te laten schieten die de hele map konden raken geloof ik dat ik kennis maakte met de term 'overpowered' :D

Oh ja en de prijs van een gebouw was direct gerelateerd aan de snelheid waarmee hij gebouwd werd (unable to comply, building in progress!) dus als je die gratis maakte werd ieder gebouw instant neergezet, scheelde een hoop wachten :) Oh the good ol' days.
De good old .ini file :-)
de vraag is natuurlijk of ze wel zo'n systeem weer implementeren.

vroeger deden heel veel games hun configuratie via losses text bestandjes;

tegenwoordig ia het bijna altijd een binair of propetary obfuscated database files, samen gepakt in een ng schimmiger bestandsformaat
Hopelijk verbeteren ze ook de tamelijk onvriendelijke gameplay anno 2018. Bij Tiberian Dawn moet je units echt commando's geven om aan te vallen als ze worden aangevallen, wat het bijna onspeelbaar maakt. Of unit voor unit per muisclick bouwen.
kun je niet gewoon G (guard) gebruiken om de positie te verdedigen ?
https://cnctiberiansun.wordpress.com/faqs/hotkeys/
In Tiberian Sun wel maar niet in Tiberian Dawn... Toevallig ook aan het spelen en het is soms inderdaad onspeelbaar omdat er geen hotkeys zijn, zelfs het groeperen van units kon nog niet toen.
het is soms inderdaad onspeelbaar omdat er geen hotkeys zijn, zelfs het groeperen van units kon nog niet toen.
Wat zijn precies hotkeys en groeperen in jouw definitie?

Want ik heb C&C 1 toevallig een paar weken terug ook weer gespeeld, en je kunt ctrl-klikken om geforceerd aan te vallen, H om te centreren op je construction yard, X om je units te verspreiden... En je kunt ook gewoon een rechthoek om units trekken om ze te groeperen en met ctrl+1-9 vastleggen onder hotkeys.

Vond het toen ik het voor het eerst speelde in 1995 of zo, juist zo'n verademing boven Dune 2 die dat inderdaad niet had.
Welke versie speel jij dan? Ik heb de EA collectie gekocht van Origine en daar krijg ik t echt niet voor elkaar. Bij Red Alert werkt het groeperen van units wel zoals ik gewend ben.
Vroeger de originele bij release, en recent ook EA’s collection op Windows 10. In beiden had ik geen probleem met groeperen. Het hoort in C&C1 net zo te werken als in RA.

Het is inderdaad niet te doen als je elke unit individueel moet aansturen, ik begrijp de frustratie, maar het hoort zeker wel te werken.
Nu teruglezend snap ik de verwarring...ik heb t compleet onduidelijk neergezet 8)7 Groeperen zelf is natuurlijk geen probleem maar ik bedoel het toekennen van een hotkey dmv nummer aan een groep. Dus units selecteren: ctrl+1 en daarna enkel 1 hoeven drukken om de hele groep weer geselecteerd te hebben.
Ah ok... Dan nog, ook dat werkte bij mij recent... Vreemd.
Ik kan op Youtube ook nergens een video vinden van speedruns oid waarbij dit gebruikt wordt terwijl bij latere games (Red Alert) dit wel flink gebruikt wordt.
Ik kan je verzekeren dat ik dit heb geleerd in C&C voor DOS, en dat het ook werkt in C&C95.
Er is inmiddels een versie van Dune 2 online verkrijgbaar die ook deze hotkeys wel ondersteunt. Ik meen dat dit Dune 2 Legacy heet. Hier te verkrijgen: http://dunelegacy.sourceforge.net/website/downloads.html

Moet je nog wel even de originele files downloaden, maar die zijn op meerdere plekken te krijgen.
Speel nog bijna dagelijks OpenRA en ben heel benieuwd wat de nieuwe EA versie gaat doen. Als het tot een release komt dan...
Ik ook, ik heb ook alle originele disks nog. OpenRA is geweldig hoor maar behoorlijk buggy hier en daar helaas.

Als ze een mooie remake maken die eer doet aan het origineel dan ben ik voor!
Ik ben eerder bank voor de toekomst van OpenRA. EA heeft uiteindelijk dat BF2 project ook de nek opgedraaid.
Ik zou zeggen, als dit een succesje wordt laat Petroglyph Games dan aub een volwaardige opvolger maken. Geef die mensen het recht de licentie te gebruiken en laat ze los gaan.

Het idee dat EA Petroglyph Games in wil zetten geeft overigens wel aan dat ze mogelijk het licht gezien hebben. Hun eigen pogingen om C&C voort te zetten zijn nou niet echt geslaagd te noemen :+
Ik zou zeggen, als dit een succesje wordt laat Petroglyph Games dan aub een volwaardige opvolger maken. Geef die mensen het recht de licentie te gebruiken en laat ze los gaan.
Die game 8-Bit Armies van Petroglyph Games... waar lijkt dat ding toch op... komt zo bekend voor...

*WINK* *WINK* ;)
Dan moet je zeker Forged battalion van Petroglyph Games eens proberen! Een geweldige game dankzij het C&C sausje :)

[Reactie gewijzigd door Fidelity op 14 november 2018 22:38]

Wat ik niet hoop, maar ergens in mijn achterhoofd wel voor vrees is dat deze samenwerking de deur op een kier zet voor EA om Petroglyph Games over te nemen. (door rare bepalingen in het contract)
Ik hoop dat EA Petroglyph dan misschien een nieuwe Empire At War game laat maken aangezien EA nu toch de licentie heeft van Star Wars. :>
Mijn dag kan niet meer stuk. Holy fucking shit. Ik ben in een lange tijd niet zo hyped geweest.

Ik ben een reusachtige Command and Conquer fan, ik ben met deze games opgegroeid. Het is een tijdje sinds ik ze gespeeld heb, hopelijk draaien ze goed onder WINE, ik ga zowiezo alle games doorspelen nog maal de komende maanden.

En ik kan mijn geluk niet kwijt dat Petroglyph aan het roer staat. En CnC is CnC niet zonder Frank Klepacki, geweldig dat die vent er aan mee werkt.

[Reactie gewijzigd door Omega op 14 november 2018 21:16]

Volledig eens, had even een kippevel momentje tijdens het lezen van het artikel. Hopelijk komt er iets goeds uit de studio van Petroglyph en Klepacki. d:)b
Ik hoop dat Klepacki het nog kan. Het werk dat ie nu uitbrengt is... nogal matig. Hoop echt dat ie het rauwe geluid kan aanhouden.
Petroglyph heeft voor Trion een MMO RTS gemaakt, ik zat in de alpha. Die was zo slecht dat ze de hele alpha hebben weggegooid en opnieuw zijn begonnen. Ik zou je verwachtingen dus niet te hoog maken.
Hun singleplayer RTS titels zoals Grey Goo en de 8-bit series bevielen mij prima. En natuurlijk iedere studio kan een slecht product uitdraaien, helemaal als het wordt ingehuurd door en publisher om een specifiek product te maken.
ik kan bijna niet wachten op een nieuwe Hellmarch :z
De nieuwere varianten van Hellmarch zijn anders bar slecht. Ik hoop dus eerder op een nieuwe uitgave van het origineel!
Als je de CD's nog hebt en ze werken nog; kijk dan eens naar OpenRA. Dat is een soort van framework waarmee je diverse Westwoord RTS-games kan spelen in moderne besturingssystemen en meer platforms dan voorheen.
Ja erg gaaf! Maaruh de termen remake en remaster worden constant in hetzelfde artikel genoemd en die 2 dingen zijn niet hetzelfde. Dus wat krijgen we nou uiteindelijk? Een remake of een remaster?
Dat hangt waarschijnlijk af van de input ze van de "community" krijgen, voordat ze aan de game beginnen of in het beginstadium daarvan. EA heeft namelijk aangegeven om daar voor open te staan en bepaalde keuzes daar vanaf te laten hangen. Op dat vlak heeft EA geen al te beste reputatie, maar gezien het feit dat deze game veel geld op kan gaan leveren of kritiek van de fans als de plank wordt misgeslagen, hoop en denk ik dat het wel goed komt dit keer.
Op dat vlak heeft EA geen al te beste reputatie, maar gezien het feit dat deze game veel geld op kan gaan leveren of kritiek van de fans als de plank wordt misgeslagen, hoop en denk ik dat het wel goed komt dit keer.
Hmm ja zoals ze toen bij battlefront II toen hebben gedaan :+
En BFME1*, BFME2, C&C3, C&C4, Ra3. *Battle for Middle Earth (waarvan deel 1 overigens best goed was uiteindelijk).

Closed Alpha's / Beta's van EA zijn altijd een drama geweest.
Niet doordat deze zoveel bugs hadden, maar doordat er vanuit EA nog nooit geluisterd is naar feedback, ook al zeggen zij altijd van te voren van wel.

C&C4 is het allerergste voorbeeld hiervan, waar EA het complete model van had veranderd. Ten tijden van de alpha waren er ~200-500 gebruikers op het dichte forum (dit was ruim een jaar vr release).
Niet 1 was positief. Alle feedback was genegeerd en zij zijn doorgegaan met het bouwen van de slechtste C&C ooit. Dit was de eerste C&C ooit die ik had overgeslagen..
Dit zie je eigenlijk overal wel. Zodra de sales jongens en meisjes aan de knoppen gaan zitten telt een goed product niet meer. Dan moet er overal crap toegevoegd worden om maar zo veel mogelijk geld te persen uit het publiek.

Er zijn daar talloze voorbeelden van. Producten die objectief slechter geworden zijn nadat er meer geld verdient moest worden:
- Facebook
- Instagram
- Youtube
- Google
- Medium
ect ect ect

Het gaat niet meer om een goed product, het gaat erom dat mensen vooral op ads gaan klikken of just zo veel mogelijk kleine bedragen moeten afrekenen.

[Reactie gewijzigd door MenN op 15 november 2018 09:06]

Voeg Blizz/Activision ook maar toe aan het lijst.. ;(
Uhm ben benieuwd, liever zie ik een nieuwe originele C&C game maar een remake door originele makers kan ik wel mee leven als deze van hoge kwaliteit zijn.
Toch echt meesterlijke klassiekers. Speel ze nog steeds via LAN (vpn). Zal de remakes ook zeker weten aanschaffen! _/-\o_
1 2 3 ... 7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True