Nederlandse Publieke Omroep zendt WK voetbal 2018 uit in ultra-hd

De Nederlandse Publieke Omroep gaat het komende WK voetbal in Rusland in 4k-resolutie met hdr-weergave uitzenden. Volgens de NPO zullen naar verwachting enkele tienduizenden mensen de uhd-uitzendingen kunnen zien.

De NPO meldt aan Tweakers dat het tijdens het WK een 'speciale versie' van NPO 1 beschikbaar stelt aan deelnemende providers. Volgens de publieke omroep zullen die providers zelf bekendmaken of het voetbalkampioenschap bij hen in 4k-resolutie met hdr is te zien. Het gaat zowel om providers die televisie aanbieden via de kabel, satelliet en iptv.

Consumenten hebben een geschikte tv en settopbox nodig, als de provider daar gebruik van maakt. In het geval van kabelaars die met een smartcard werken is een 4k-settopbox niet nodig, mits de tv het signaal ondersteunt.

De NPO ziet de ultra-hd-uitzendingen van de voetbalwedstrijden nog als een experiment. De publieke omroep wil naar eigen zeggen nu de techniek volwassen is qua specificaties en standaarden uitzoeken wat nodig is om de beelden bij mensen thuis te krijgen.

Eind vorig jaar werd al bekendgemaakt dat de FIFA alle wedstrijden van het WK dit jaar opneemt in 4k-resolutie met hdr. De organisatie neemt op in verschillende formaten en omroepen kunnen op die manier bijvoorbeeld zelf kiezen welke hdr-standaard zij aanbieden. De NPO kiest voor hybrid log gamma, ofwel hlg. Eerder koos de BBC dat formaat al als zijn hdr-standaard voor tv-uitzendingen.

Het uhd-signaal dat NPO aanbiedt volgt de dvb uhd-1 Phase 2-specificatie. Naast een 4k-resolutie en hlg-hdr worden de kleuren weergegeven in de bt2020-kleurruimte. Nederland is een van vijftien landen waar het WK voetbal in 4k met hdr wordt uitgezonden. Het voetbalkampioenschap gaat op 14 juni van start en duurt tot en met 15 juli.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-05-2018 • 17:29

261 Linkedin

Reacties (261)

261
220
140
6
1
5
Wijzig sortering
Anoniem: 474132
15 mei 2018 18:08
Ziggo sport in 4k voor de formule 1 lijkt me helemaal top.Vraag me af waar precies de beperking 'enkele tienduizenden' vandaan komt. Als het als DVB signaal wordt aangeboden lijkt me de enige beperking of je een 4k hdr hlg compatible tv hebt of niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474132 op 15 mei 2018 18:18]

Nou... Ik denk dat Ziggo vooral hun Mediabox hiervoor wil inzetten.
ziggo getwitterd hun hebben nog geen plannen voor wk in 4k dus.
Tja, jammer voor Ziggo, echt een gemiste kans om nu op tijd te kunnen instappen. Zij lopen zo steeds verder achterop. Vreemd, wat in ons omringende landen, o.a. oosterburen, is er al wel degelijk geruime wat langere tijd een UHD box bij Liberty Global in gebruik. Als ze opnieuw uitvoerig willen testen, lopen de verder achterop...
Als Nederland mee had gedaan, dan was ziggo wel meegegaan met de ‘hype’. Nu Nederland niet naar het WK gaat is er ook minder animo bij het grote publiek. Ziggo wil zich niet haasten zodat er slechts een kleine groep liefhebbers hier gebruik van kan maken.
Welke 4k box gebruiken ze dan bij Liberty Global bij de oosterburen?
De box daar is een Sky box die toevallig op het netwerk van LG draait.

Alleen bij Virgin Media is er een box die 4k aankan, maar daar bieden ze nog geen 4k linear content aan... alleen youtube en netflix.
Ik lees dat eerder als: ks-medewerkers zijn simpelweg niet op de hoogte gebracht van eventuele plannen.
voor iets wat over 2 maand begint mag je aannemen dat als het wel zo was de 4k boxe al wel rondgedeeld werden en de ks mensen je zouden overhalen om de wk in 4k te gaan kijke toch?
Er wil nog wel eens een disconnect zijn tussen het management en de vloer. Helemaal als het een callcenter is van een derde partij en het niet eens je eigen werknemers zijn. :)
Volgens mij ondersteund de Horizon Mediabox max 1080p, maar dat weet ik niet 100% zeker, zou ik eigenlijk thuis eens moeten checken.
Ja maar er is een 4k versie
Aha, dan hebben wij die nog niet :P
Ik vraag me af of dat nodig is (4K HDR HLG) om het te ontvangen?
Ik vraag me sowieso af waarom er gekeken moet worden of het werkt? Ik weet nog dat er bij Netflix over 4K ook redelijk panisch over werd gedaan ...
Als ik via youtube een 4K film bekijk via een "trage" 50mbit verbinding: nul probleem.
Ik ben benieuwd wat nou de reden is dat dit zo gefaseerd uitgerold wordt. Het helpt nou niet bepaald bij de adoptie van 4K en/of HDR ...
NPO krijgt steeds minder geld dus de vraag is of ze resources er aan willen besteden.
Dan lijkt het mij een kwestie van wachten tot andere sportzender 4K aanbieden, dan zal NPO uiteindelijk wel van de koude kermis thuis komen.
Als ziggo het WK in 4k gaat aanbieden dan zal ziggo sport ook wel meteen meegaan. De hele uitzendstraat is daar al klaar voor.
50mbit is zat voor 4k, Netflix raad zelfs maar 25 aan, en ik dacht dat een 4k stream zelfs nog iets minder was dan dat.

https://help.netflix.com/nl/node/306
Zo ik het begrijp werkt het enkel voor mensen met een 4k televisie op kabel en met een smartcard (die dus direct het signaal oppikken ipv via een box.... Dus dan valt het overgrote merendeel van de consumenten meteen al af. Van het resterende deel zal niet iedereen het WK kijken... Dus ik denk dat (tenzij er op korte termijn ineens van alles in beweging komt bij providers) de inschatting van enkele tienduizenden nog tamelijk optimistisch is...
Voor NPO1 HD, NPO2HD, NPO3HD en ziggo sport HD heb je geen Smartcard nodig. Zodra je ziggo signaal hebt kun je deze zenders zien. Kabel in je tv, frequenties invoeren en klaar. Ik weet alleen niet of elke 4k tv met digitale tuner om kan gaan met het aangeleverde beeld door NPO1 4k? Als dat problemen kan gaan opleveren zal ziggo dit echt niet doen en kan het dadelijk alleen met de box.
Dat is geen beperking vanuit de uitzender of the doorgevers maar meer de hoeveelheid mensen die, naar verwachting, de geschikte apparatuur (en abonnementen) heeft.
Wellicht omdat het aantal consumenten dat werkelijk end-to-end 4k hdr kan kijken beperkt is? Ultra HD tv's zijn duurder en hebben (nog) maar een geringe meerwaarde omdat het aanbod beperkt is. Ook zijn het grotere modellen die dergelijke resoluties ondersteunen. Heel wat mensen kopen pas een nieuwe tv als de oude stuk is of echt niet meer voldoet. Bovendien heb je een aangepaste decoder/settopbox nodig.

Dus zeer waarschijnlijk zijn er maar "enkele tienduizenden" die sinds 2015(?) een nieuwe tv kochten én een groot model wilden én extra geld over hadden voor de grotere resolutie én bovendien een aangepaste decoder hebben.
De vraag is ook of niet eerst providers er in moeten inverteren(doet netflix ook al).
Ziggo gooit langzame de analoge zenders er uit dus je zou zeggen dat er wel wat bandbreedte vrij is om 4k content te gaan aanbieden.
natuurlijk zijn er eerst nog niet heel veel mensen met een 4k tv maar met een beetje marketing kom je denk ik best ver. Het enige onhandige is aan 4k(vind ik) dat je het niet goed ziet op kleine tv's dus als je 32inch gaat kopen vraag ik me af hoe dichtbij je moet zitten om het verschil tussen 4k en 1080p te zien.
Ik kijk ook nog steeds op een 7 jaar oude HD tv. Ondanks dat ik de 4k tv's in de winkel schitterend vind (vooral LG), heb ik het idee dat er nog teveel ontwikkelingen aan komen en dan krijg ik het gevoel dat je over 2 jaar weer achter loopt..
Met een tv die een restwaarde heeft van 0 euro vind ik dat niet zo erg. Maar als je 2000 euro neertelt voor een 4k tv, doet het wel meer pijn als er wat nieuws uit komt. Toen ik mijn huidige tv kocht stond er nog niet zoveel aan te komen, als nu wordt beloofd.
Anoniem: 474132
@Edgarz15 mei 2018 18:42
Ook betere kleurweergave in HDR toch, komt het potentieel van mn OLED eindelijk volledig tot zn recht op televisie. Ben wel benieuwd hoeveel compressie ze gaan toepassen, beter dan blu ray zal het niet zijn.
Zeker, helemaal mee eens, mooie aanwinst voor op onze 873. Echter is de HDR/HLG update voor de KPN ZTE 4K box op tijd uitgerolt? Graag ook even het Dolby Atmos geluid vanuit de stadions mee sturen, is al tijdje als zodanig in testmodus bij KPN.
Ga er maar vanuit dat gras een soort doperwtensmeersel wordt. Gras is verschrikkelijk voor de bitrate.
HDR lijkt mij ook de enige nuttige toevoeging. Dat 4K en hoger kan me gestolen worden, kost op alle vlakken onnodige resources en energie. Is alleen nuttig op een werkcomputer. Er zijn talloze zaken waardoor het beeld beter zou kunnen worden die belangrijker zijn dan een belachelijk hoge resolutie. Maar ja meer pixels verkoopt beter (net als bij de camera's vroeger).
als je zo'n boven beeld krijgt dan kan je wel beter de gezichten zien in plaats van grijze vlekken. maar sommige mensen boeit dat misschien ook niet. Voor de close-up shots boeit het inderdaad wat minder.
Omdat jij het niets vind om in 4k tekijken betekend niet dat iedereen dan maar pech moet hebben.
Heeft iemand hier al eens sportuitzendingen gezien in UHD / 4K? Als ik nu sportuitzendingen zie in 1080i vind ik deze eigenlijk al scherp genoeg, dus ik vraag mij af of het echt meerwaarde heeft.

Ik denk dat men beter 1080p HFR (high frame rate) kan aanbieden voor sportuitzendingen, zodat snelle acties goed gevolgd kunnen worden. Vooral digitale uitzendingen welke een te lage bitrate hebben worden al snel onduidelijk bij snelle bewegingen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 15 mei 2018 21:52]

(Wellicht offtopic...) Dit is echt onverwachts. Ik kijk nog wel eens voetbal via hun website (heb geen TV en geen abbo) en dan komen ze met een ~480p streampje aan die de bitrate naar beneden haalt als het ook maar ietsje te druk bezocht word. Als ze dat al niet goed kunnen managen, waarom dan UHD aanbieden wat bovendien overrated is tenzij je op je TV gaat zitten?
Aantal dingen; UHD overrated is een mening. Idem als tegen mensen die geluidliefhebbers zijn om over H&K (of vergelijkbaar) te gaan miepen. Maargoed. Een stream is heel anders, gebruikt peering, en nu zelfs transit in sommige gevallen. (Of een CDN). Dit kost reteveel geld. Providers hebben een eigen netwerk en laten het over hun eigen capaciteit lopen ipv dat het over het ‘publieke’ net gaat. (Vooral nu die nieuw EU wetgeving van kracht is dat je het ook buiten NL moet kunnen streamen)

Oftewel, kort samengevat; streamen is vele malen duurder.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 15 mei 2018 18:32]

Geluidsliefhebbers die over een wapenfabrikant gaan klagen.. ?
Met een shotwoofer van H&K kijkt u* niet meer als van een afstand naar uw favoriete actiefilm of oorlogsdocumentaire**, u beleeft deze voortaan vanuit het gemak en de veiligheid*** van uw eigen huis alsof u er zelf bij bent****

* niet geschikt voor mensen met hartklachten, overgevoeligheid voor geluid, oorlogstrauma of een slecht geweten
** de shotwoofer heeft immersion cartridges van standaard 40 salvo's, houd onze website in de gaten voor de aankomende immersion XL voor nog langer en nog intenser genieten
*** houd altijd minimaal 1 meter vrije ruimte rondom de shotwoofer en plaats deze zeker niet naast een raam, want de shotwoofer brengt een explosieve geluidsdruk uw ruimte in
**** wij zijn nadrukkelijk niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van onze producten, zo ook de shotwoofer
Klinkt heftig, nog nooit van gehoord. Kan er ook weinig over vinden..
Ik moest er wel even om lachen.
Ik snap m ook niet...
Toch lukt het netflix/youtube wel waar providers nog steeds niet heel erg mee bezig zijn(in Nederland tenminste).
Of bedoel je puur het live streamen?

[Reactie gewijzigd door pepijnm op 16 mei 2018 01:35]

Netflix & YouTube is niet te vergelijken hiermee. Die zijn 1000x maal groter en hebben hun eigen Datacenters/Pijpleidingen/CDN. En streaming is hun core-business, niet een toevoeging.
Dat kunnen ze prima managen. Het mag alleen niet, want ze hebben deals met de providers om exclusief via hun hoge kwaliteit content aan te bieden. Contractueel onmogelijk dus.
Welke providers? Ik denk dat de NPO vooral zijn eigen premium kanaal wil beschermen.
Denk aan NLZiet en NPO Start (Plus). Men heeft liever dat je een abbo afsluit ipv gratis HD te lurken. ;)
Ik denk dat je dit nieuwsbericht destijds hebt gelezen, maar 'm nét niet goed onthouden hebt (het was destijds ook al niet super duidelijk): nieuws: NPO verhoogt resolutie on-demanddienst en komt met betaald hd-abonnement

Samengevat: NPO plus is betaald omdat er voor oudere afleveringen van TV series (van vóór de tijd van online NPO content) rechten gekocht moeten worden omdat NPO gehele series wil aanbieden (en niet alleen bijv. het laatste seizoen). Dát is de rechtenkwestie die geldt kost, en die staat geheel lost van de discussie wel/niet HD content. Hetzelfde nieuwsbericht rept ook over HD vs non-HD: NPO heeft in die tijd na klachten net de resolutie opgeschroeft van 320p naar 570p o.i.d., maar zegt dat aanzienlijke investeringen nodig zijn om full HD te kunnen aanbieden. Het nieuwsbericht is hier verder niet expliciet in, maar lijkt te suggereren dat dát stuk vooral om investeringen in capaciteit gaat.

Ik ben het dan ook helemaal met kevz eens. Ik vind het raar dat ze hun best gaan doen om deze uitzendingen in 4k te gaan doen. Je doet daarmee slechts een klein deel van de Nederlanders een plezier, en het verschil is ook nog een heel beperkt: ja, 4k is mooi, maar het is nou niet dat full HD 'lelijk' is. De streams op internet zijn dat wel en dat is jammer, want er zijn tegenwoordig behoorlijk veel mensen die hiernaar kijken: via een tablet in bed of op de bank, via een Chromecast, of direct via de PC. Voor mij persoonlijk geldt in ieder geval dat ik (veel) meer via de site & app kijk, dan via de TV.
Ik zit op 4 meter van de 65” tv en zie heel duidelijk het verschil tussen HD en 4K. Als je niet kunt zien dat iets 4x scherper is ligt dat aan de bron of aan je ogen.
maar je benut de volle scherpte van 4K pas als je dichterbij gaat zitten.
wat er bij jou scherp uitziet op je 4K tv op 4 meter afstand ziet er bij mij even scherp uit op mijn HD tv op 2 meter afstand.

[Reactie gewijzigd door pennywise666 op 16 mei 2018 00:39]

Als het klopt wat jij zegt zou een HD tv scherper zijn dan 4k als je maar dichtbij genoeg zit, dat is natuurlijk onzin want 4k heeft gewoon 4x meer detail. Het klopt dat je op 10m afstand het verschil niet meer ziet, maar op gemiddelde woonkamer afstand ziet iedereen het verschil tussen 4k en HD met de huidige gangbare tv diameters. (dus niet 32", maar 50+")
"Iedereen ziet het verschil"
Hangt er maar van af hoe er vergeleken werd. Sowieso zijn op normale kijkafstanden de verschillen al heel subtiel, en hangt dan ook heel veel af van het bronmateriaal. Om echt goed te vergelijken zou je eigenlijk al dezelfde film op BluRay met UHD-BluRay moeten vergelijken.
Ik kan hier (65" op 3m) toch echt niet zeggen dat ik van een film onmiddellijk kan zien of die FHD or UHD is, want een goede BluRay ziet er ook al verdomd scherp uit. Maar toegegeven, het enige 4K materiaal dat ik dan kan bekijken is content op Netflix, die een lagere bitrate heeft dan een goede BluRay.
Ik zou eens wat testfilmpjes in mp4 moeten opzoeken aan zeer hoge bitrate en dan respectievelijk 2K en 4K en blind testen om te zien of ik de 4K versie eruit haal.
ik zie wel degelijk verschil ten opzichte van full hd versus bluray.
Ik vind de bluray films beter van kwaliteit als een reguliere uitzending van de zenders op de tv van het kastje.En dat terwijl ik op hetzelfde kwaliteit scherm kijk.
Het verschil van bluray en 4 k vinden sommige mensen verwaarloosbaar.
Alhoewel mijn provider nu al 4 k uitzendingen heeft als een extra pakket.(kpn provider)
Sjonge, kap nou eens met die onzin. Dat is gewoon niet waar. 4K is gewoon veel scherper, en naar mijn idee nog lang niet scherp genoeg. Ik zie nog regelmatig aliasing effecten op 4K ( denk aan hekwerken e.d. ) die enkel opgelost kunnen worden met nog hogere resoluties. Dit soort reacties komen echt alleen van mensen die nog nooit echt native 4K hebben gezien..
Ik snap niet goed waarom je gedownmod wordt.
Ik had er nog niet niet eerder bij stilgestaan, maar videogames zijn inderdaad wel zeer geschikt om resolutie te beoordelen. Als je aliasing ziet betekent het per definitie dat de schermresolutie lager is dan wat je oog nog kan onderscheiden.
Filmmateriaal is bijna per definitie al geantialiast. Bovendien is het ook altijd gecomprimeerd. Daardoor is het ook zeer moeilijk om echt de resolutie te beoordelen, en zit je wellicht vaker eigenlijk de bitrate/compressie te beoordelen.
Het heeft tevens natuurlijk ook te maken of je daadwerkelijk ook een 4k tv hebt.
Als je een 4k uitzending hebt en je hebt thuis de apparatuur er niet voor dan zie wat je tv maximaal aankan.inderdaad onverwachts , wij hebben zelf een full hd scherm.Dus meer dan full hd krijg ik niet te zien.
Dat spreekt voor zich. Maar met 1080p wil je al op max 2.5 meter afstand zitten als ik het me goed herinner. UHD/4K met dezelfde TV afmeting van zegmaar 50" en je wil er zowat tegen aan zitten. Ik kan dus persoonlijk echt het nut er niet van in zien anders dan sociale status, als in, geld uit geven omdat je het hebt :P
Mijn HD-TV liet het afweten, kocht een 4K.
Ik zit op dezelfde afstand te kijken en vind de KPN "4K" ontluisterend scherp als je naar mensen kijkt met kennelijk cosmetische ingrepen.
Natuurlijk verouderde mensen zijn echter, indringender uit (zoals sommige digitaalfotografen het kunnen brengen).
Via YouYube zijn wonderschone natuuropnamen te zien.
Ik vind het een verrijking.
ik zit zelf zo een 3,5 meter a 4 meter van het scherm af, de beelddiagonaal van de tv is diagonaal 1,02 meter.
Mja mensen moeten aan dat soort onzin geen waarde hechten, immers zijn elk paar ogen anders. Ik zou met 55" 4k het verschil niet meer moeten kunnen zien met die tabel op 3,5 meter, en toch zie ik echt overduidelijk verschil in scherpte etc op 3.5 meter.
Zou dat niet ook een verschil in bitrate kunnen zijn, niet specifiek resolutie? 1080p via kabel TV zal gok ik ook een behoorlijk matige bitrate hebben tov een originele Bluray, idem met 4K. 't Voelt allemaal net wat marketing achtig aan. Ja het is scherper, maar MOET het echt scherper zijn dan 1080p op hoge bitrate? Word het niet een gimmick op dat punt, dat je scherper kan zien dan je eigen ogen in 't echt? De TV industrie wil maar al te graag dingen aan je verkopen.

Anyway, als mensen 4K een toevoeging vinden dan vind ik dat prima hoor, maar voor mij is het weggegooid geld :)
Dat kan, ieder zijn ding :)

tuurlijk zal er verschil inzitten tussen een 1080p bluray of 1080i/p tv uitzending en dat zit idd vooral in bitrates, bluray zit al snel op 30+mbit/s waarbij dit bij meeste nl tv zenders tussen 11 en 14mbit/s zit.
Bij streams is het lastig om in te schatten waar de bottleneck zit als je vanuit één netwerk test.

Sommige providers 'peeren' niet met andere organisaties als die niet willen betalen voor dat verkeer. De andere route die dat verkeer dan neemt loopt vaak vol. Is eerder gebeurt bij o.a. Netflix, waarbij de verbinding tussen grote is en Level 3 volliep.

Voor zover ik weet peert NOS wel. Sommige providers (i.e. Ziggo) niet. Welke provider gebruik je?
NPO peert idd met o.a. KPN, Surf, CAIW
"het geval van kabelaars die met een smartcard werken is een 4k-settopbox niet nodig, mits de tv het signaal ondersteunt."

Dus:

Sony 4K TV - Check
Sony 4K TV met HDR en HLG - Check
CI+ module = smartcard - Check

Oh wacht.. het is Ziggo, je zal ongetwijfeld een nog niet overal beschikbare 4K Mediabox/Horizon box nodig hebben. Ziggo.. makkelijker kunnen we het niet maken, wel verdomd moeilijk.
Ziggo kan dit inderdaad gewoon doorgeven. Maar ik vrees dat ze dit niet gaan doen, omdat ze 4k graag willen uitrollen in combinatie met hun nieuwe 4K decoder. En die is nooit op tijd uitgerold om aan de vraag te voldoen. De meeste mensen hebben nu een decoder in gebruik en als ze die met het WK dan niet nodig hebben krijgen ze veel vragen van mensen hoe het instellen van de TV moet en komen veel mensen erachter dat een decoder helemaal niet nodig is (behalve voor het interactieve gedeelte). Ziggo verdiend aan die decoders door het verhuur model

Ik denk wel dat het nu even paniek is bij Ziggo nu de concurrent (KPN) dit wel in 4k gaat doorgeven.
Het is of gezichtsverlies, of drukte op de helpdesk en een financieel verlies omdat mensen erachter komen dat ze geen decoder nodig hebben maar een ci+ module.
Wij als klanten moeten zoveel mogelijk rumoer maken zodat ze toch banger zijn voor het gezichtsverlies. Wie zet er een actiegroep op ?:)
Nee hoor. Mensen blijven toch wel bij Ziggo..Het overgrote merendeel van hun klanten zit bij Ziggo met als enige redenatie: het werkt, dus ik verander niks... Als er eens iets mis gaat doet Ziggo niks en vertrek je dan als klant halen ze de schouders op.. Voor jou nog 10 andere klanten die gewoon blijven zonder kritische vragen. Lekker belangrijk.

De ervaringen met Ziggo:
- snel internet voor je geld
- redelijk veel televisie voor je geld
- leuke deal als je ook Vodafone mocht hebben
- Beroerd slechte apparatuur
- met als gevolg:
-- matige Wifi
-- matige kwaliteit TV
-- zeer trage interface TV
- Zéér beroerde klantenservice
- Vooral uit op zoveel mogelijk geld wegharken bij klanten (nieuwe huurapparatuur die minstens zo slecht is, problemen oplossen met aanbieden van nieuwe aanvullende huurapparatuur, etc).

Tja, dus als je geen problemen ondervindt en je neemt het voor lief dat Wifi beperkt is (of verbetert dit met eigen apparatuur) en dat je geregeld tegen blokjes zit te kijken op TV en dat navigeren in de programmagids wel heel veel geduld vergt, waarom dan overstappen?
Misschien kan Tweakers helpen om Ziggo wakker te maken? :)
Misschien lees ik het verkeerd maar jij kan met je huidige setup dan toch kijken?
Het is nog maar de vraag of ze 4k kanalen zo gaan leveren of alleen via de 4k Mediaboxen.

Vermoedelijk is SKV de provider die 4K via CI gaat aanbieden. En KPN degene die het via de STB doet

[Reactie gewijzigd door RobinF op 15 mei 2018 18:10]

Ja dat is inderdaad nog maar de vraag
maar jij kan met je huidige setup dan toch kijken?
In theorie wel.

In de praktijk heeft hij (en vele anderen) te maken met Ziggo als aanbieder...

Ziggo heeft net een proef aangekondigd met 4K tvboxen, ik verwacht dus niet dat de mensen met een UHD tv met CI+ module en smartcard 4K gaan ontvangen op hun tv. Ziggo zal hun boxen graag zo hard mogelijk door de strot van de klant willen duwen, want iedere box wordt verhuurd en betekent dus minimaal 1 jaar lang kassa voor Ziggo.
Ik ben zelf een tijdje geleden overgestapt van hun box naar de CI+ module omdat dat ding onzettend traag was en niet beter werd. En ik zit er inderdaad niet weer op te wachten om 4K te kunnen kijken
Kunnen we nog duidelijker zien hoe niet geraakte voetbal spelers ervaren ballerina's naar de kroon steken met hun versie van de stervende zwaan. Ik vraag me echter af hoeveel mensen een 4k TV hebben want elke keer als ik zie wat ze kosten begin ik te flippen. Misschien een beetje zonde om 4k te doen als niemand het kan zien. Maar an de andere kant wel progressie in techniek en ervaring.
Meeste tv's die verkocht worden zijn al 4k, en kosten zijn niet het probleem meer, immers heb je al 4k tv van 500eu ofzo.
Ja, je hebt gelijk. Ik zal meer met 4k oled in mijn hoofd als prijs maar 500-600 euro is wel te doen voor de meeste Nederlanders denk ik.
Ja oled is idd een klap duurder maar voor mensen die niet zoveel uitwillen geven en 4k willen kan je al vele kanten voor weinig.
Anoniem: 498327
@devil-strike16 mei 2018 06:43
Maar met generiek LED backlight paneel kun je HDR wel op je buik schrijven
Klopt, maar ging even op de 4k gedeelte :)
Ik heb al een 4K tv en box, maar support voor 4K is belachelijk weinig... Zelfs Netflix vind het een 'meerprijs' Sorry, Netflix, ik heb maar 1 4K tv in huis en die kijkt ook wel eens gewoon HD, of zelfs SD, dus om daar nu extra voor te betalen... Helaas :)

NPO is wel leuk dat het in 4K is, maar verwacht dat ik weinig ervan ga zien afgezien werk en feit dat mijn ISP 4K moet doorgeven op dat kanaal. Ik verwacht van niet.
Anoniem: 310408
@logix14715 mei 2018 19:07
Waarom heb je dan voor de meerprijs van een 4k TV gekozen?
Vanwege de mogelijkheid dat dit de enige stb is die ik zonder extra kastjes kan wegwerken uit het zicht en toch dat alles blijft werken. Dat 4K erop zit verwacht je meer dan natuurlijk een Netflix en een handje zenders die niet eens de basis zijn.

Daarin loopt Nederlandse TV echt achter.
Dat is denk ik niet zo moeilijk....als ik nu een TV zou kopen zou ik ook voor 4K gaan, wetende dat het aanbod groeit en groeit.
Het is altijd een slecht moment om een tv te kopen :Y)
Ik kon mijn Sony A1 anders voor de idiote prijs van 900 € oppikken, komt niet vaak voor dat ik zoiets koop zonder te overleggen/melden thuis, maar zelfs de wederhelft vond het prima nadat de andere tv voor 375 € marktplaats had gevonden ;-)

Maar in de stelregel; zon deal kom je zelden tot nooit tegen.
Ik ben benieuwd of Caiway en Delta het gaan aanbieden in 4K op de coaxkabel. Delta heeft zelfs al een geschikte ontvanger voor 4K via IPTV. Alleen is dat product nog lang niet op orde, dus ben benieuwd of dit gaat lukken.
Zou moeten kunnen. SKV en KPN zitten er wel bij als t goed is.
Jammer voor mij dat het voetbal is (gelukkig voor m'n vrouw), ik had liever F1 in UHD HDR gezien. Ik hoop dat Canal Digitaal ook één van de providers is. Er zijn nu een stuk of vijf UHD zenders op Astra te ontvangen, maar dat is meer demo dan "echte" zenders.
Misschien is dan een HD+ pakket iets voor je als je F1 in 4K wilt kijken? F1 ziet er echt megascherp op uit, is sinds deze maand nl bij RTL UHD te zien, aangezien je al op Astra zit? voor de prijs hoef je het niet te laten, zitten trouwens nog een tweetal UHD zenders in het HD+ pakket.
bedankt. ik zal eens kijken.
Zal wel niet werken met een chromecast ultra? Waarom een simpele oplossing kiezen als het ook ingewikkeld kan :) ?
bandbreedte? Nu hoeven ze het enkel éénmalig naar het netwerk te versturen. Via internet moeten ze heel veel data naar duizenden mensen sturen. Iemand moet immers de stream hosten.

NPO heeft liever dat Ziggo/KPN die "hosting" via de "kabel" doet. Anders moeten ze het zelf doen. Ze willen immers voor de gratis variant niet hoger dan 360p voor hun uitzending gemist, tenzij iemand anders het host (NLziet bijvoorbeeld)
Heb die decoder troep de deur uitgedaan en gebruik nu knippr en NLZIET (bèta) op de Appletv4(k). Knippr is eind deze maand exit en NLZIET blijft dan over. Ben erg nieuwsgierig of NLZIET de UHD proef ook via de app(s) gaat doorzetten.
laat ze eerst maar eens de HD bitrate flink opschroeven en ook 50fps + 5.1 + bruikbare tvgids met tijdlijn.
ik doe ook mee met de beta en ze vertelden dat ze 50fps al aan het onderzoeken zijn,
Die vraag heb ik uitgezet bij het Testteam van NLZIET. Vooralsnog weten ze hier helaas niets over.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee