Diverse kleine Nederlandse providers zenden EK voetbal ook uit in 4k met hdr

Naast Ziggo en KPN zendt ook een aantal kleinere Nederlandse providers het komende EK voetbal uit in een 4k-resolutie met high dynamic range. Het gaat om TriNed, SK Veendam, SK Pijnacker, Kabeltex, Breedband Helmond, Open Fiber en Jonaz.

Branchevereniging NL Connect schrijft dat deze providers het tijdelijke kanaal NPO1 4K gaan doorgeven aan hun televisieabonnees. Het gaat om een resolutie van 3840x2160 pixels met 50 beelden per seconde en de ondersteuning van de hdr-standaard Hybrid Log-Gamma.

Dat komt geheel overeen met de manier waarop KPN en Ziggo het EK voetbal gaan doorgeven. Er lijkt wel een klein verschil te zijn ten aanzien van het geluid. Ziggo biedt de zender enkel aan in combinatie met Stereo MPEG-1 audio layer 2, terwijl de kleinere providers volgens NL Connect zowel een MPEG2-als Dolby Digital 5.1-signaal meesturen. Het is nog onduidelijk wat KPN wat het geluid betreft gaat aanbieden.

KPN moet nog nadere details bekendmaken over zijn doorgifte van NPO1 in 4k-resolutie, maar het lijkt erop dat deze provider ook komt met een speciale zender waarbij NPO1 in 1080p-resolutie en hdr wordt uitgezonden. Deze komt waarschijnlijk naast de zender met 4k en hdr. Dit lijkt een oplossing om ook abonnees zonder de VIP5202- of ZXV8001-ontvanger de mogelijkheid te geven om in een betere kwaliteit naar de voetbalwedstrijden te kunnen kijken. Alleen die twee KPN-ontvangers maken het kijken naar de 4k-zender mogelijk. Ziggo komt alleen met de 4k-zender en daarbij is vereist dat klanten een Mediabox Next-ontvanger hebben.

Door Joris Jansen

Redacteur

01-06-2021 • 09:54

154 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (154)

154
151
55
6
0
82
Wijzig sortering
Ik zie op NLconnect de provider Youfone er niet tussen staan (helaas voor mij)...

Reactie van nlconnect:
Youfone stond per abuis in het bericht en is er later uit verwijderd. Men heeft aldaar het definitieve besluit nog niet genomen, zo vernamen we vandaag.

met vriendelijke groet

NLconnect

[Reactie gewijzigd door Celio1987 op 1 juni 2021 12:40]

Waarom zeurt iedereen hier zo enorm op Ziggo en dat ze dit alleen doen voor hun duurdere abonnementen. Dat is toch hun goed recht? Meer betalen voor premium content. Lijkt me niets mis mee.
Iedereen wil maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en voelt zich genaaid omdat hun goedkope oplossing niet biedt wat ze precies willen. Nouja, dat is een eigen keuze toch?
Meer betalen = meer content. Minder betalen = minder content.
Ik moet er inderdaad niet aan denken dat ik met mijn basispakket mee zou moeten betalen aan 4k hdr voetbal. Vind het wel prima zo.
Je betaalt er hoe dan ook aan mee via belastinggeld. EK en WK is op de NPO en de publieke betaalt dit van belastinggeld. Heeft verder weinig met maandelijkse abonnement kosten te maken.
Vergeet ook de inkomsten van de STER-reclames niet. ;) De NPO wordt dus niet uit louter belastinggeld betaald.
Maar wel in meeste vorm.
De NPO krijgt haar gelden via 3 wegen, soms zelfs 4... afhankelijk van persoon tot persoon is dat 4 tot 5 wegen.
1) Belastinggeld
2) Ster inkomsten
3) Doorgiftevergoeding en hier zit de crux wel; Ziggo/KPN etc moeten volgens de huidige mediawet verplicht de NPO zenders aanbieden. De NPO kan dus makkelijk de doorgiftevergoeding verhogen wat jaarlijks gebeurd.. wat gaat hier stap 1 omlaag.. dan gaat deze stap omhoog.
Zeggen providers nee, dan mogen zij na datum x de NPO zenders niet meer aanbieden.. maar... let op; ze zijn verplicht die aan te bieden.
Dus kan Ziggo dan wel nee zeggen.. niet echt.
Ze gaan dus altijd akkoord.
4) NPO plus klanten
5) NLziet klanten
Zeker, en daar heb ik ook een mening over. Maar als iedereen zo'n kastje zou krijgen(ik ben tevreden met mijn CI+ kwaliteit) gaat de prijs omhoog. Voor F1 vind ik de huidige kwaliteit ook dikke prima. En volgend jaar ga ik dus stoppen met TV. Dat is wel afhankelijk van de vraag of ik dan nog wel movies en series kan behouden(want gratis bij V+Z ).
Nee, je betaalt met je basis kastje meer voor je stroomrekening. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat iedereen de nieuwe Next zou krijgen, maar het liep zo'n storm dat ze het nu alleen met hun duurste pakket leveren.

Edit: @MN-Power hieronder, dat kan natuurlijk ook ;)

[Reactie gewijzigd door Amito op 1 juni 2021 11:21]

Ik heb geen kastje. Ik gebruik gewoon de CI+ module van mijn LG CX. Ik zou nooit weer een kastje willen. Is ook al lang geleden trouwens, de laatste die ik had had een scart aansluiting. ;)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 1 juni 2021 11:18]

Ik kijk sinds kort ook via CI+, maar ik mis wel een beetje de mogelijkheden voor 'kijken vanaf het begin' en 'terugkijken'. Ik ga weer terug naar het kastje.

Ik zou trouwens best een paar euro bij willen betalen voor de Mediabox Next, maar helaas moet ik dan ook een internetaansluiting van Ziggo erbij nemen en daar zit ik niet zo op te wachten...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2021 12:54]

Je kunt op de meeste moderne tv's gewoon een usb stick of usb-hdd aansluiten, waarmee je dan kunt opnemen.
Daar heb je niet zoveel aan als je ergens langs zapt en dan pas besluit dat vanaf het begin te kijken. Sowieso kun je alleen opnemen wat je kijkt met een enkele CI+ module, en de meest TV's hebben geen mogelijkheid tot 2 modules.
Maar niet random als je aan het zappen bent een programma vanaf het begin laten starten.
Als ik wil terugkijken open ik ZiggoTV in de browser van mijn PC(helaas bestaat Ziggo GO niet meer) die ook op dezelfde TV is aangesloten. Eigenlijk doe ik dat sowieso vaker dan kijken op TV zelf ook al is de kwaliteit daar hoger.
Dat is ook nog een optie. Ik heb dan geen PC bij m'n TV, maar misschien eens proberen met de browser van m'n LG GX :).

Ik vind het trouwens knap waardeloos dat die programma's meestal niet te casten zijn, vanwege "rechten". Wat is het verschil tussen kijken met een apparaat aangesloten op de TV, en casten naar een Chromecast aangesloten op een TV? |:(

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2021 14:22]

maar misschien eens proberen met de browser van m'n LG GX
Ben benieuwd of dat tegenwoordig lukt. Vaak is het probleem met dat soort browsers dat ze allerlei plugins missen waardoor video's afspelen niet mogelijk is.
Ik heb het net geprobeerd en de brwoser van de CX(55CX3la in mijn geval) lijkt te zeggen dat de browser niet(meer) ondersteund wordt. Echter, hij was ook bezig met updaten, dus wellicht dat het na een herstart wel werkt(ik acht de kans zeer klein ;) ). Ik vind zelf browsen met de TV niet heel praktisch, ook niet met de magic remote al kon je wel een wireless toetsenbord(met touchpad) aansluiten, maar ja, dat gemak heb ik op mijn PC al en daar kan ik audiovisueel toch al letterlijk alles wat ik wil.

EDIT: Update(ook van de WebOS browser) lijkt niet te helpen. Dus waarschijnlijk helaas voor jou.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 1 juni 2021 21:34]

Thanks for checking :). Ik wilde wel al een keer een chromecast met Google TV aanschaffen, daarop kun je Firefox sideloaden (gek genoeg hebben ze geen chrome 8)7). Waarschijnlijk kan het op die manier wel.
Ja werkt dat een beetje zo'n CI+ module?
Ik heb zelf een C9 volgens mij heb ik ook zo'n aansluiting, maar weet niet wat de voordelen / nadelen van zo'n kaart is.
Hier ook de voorkeur voor ci+

Ik kijk best wel wat tv, maar heb geen behoefte aan een extra apparaat, ik neem verder toch niets op en programma’s terugkijken doe ik “gewoon” via de Ziggo app op m’n tv en de guide is ook met ci+ Beschikbaar. Opnemen kan m’n tv overigens ook als ik er externe opslag aan hang.

Wil je dus een apparaat minder dan zou je ci+ kunnen overwegen! Gewoon in de winkel kopen, ziggo rekent er geloof ik weer een euro of 2 per maand voor :+
Ziggo rekent volgens mij €2 per maand voor de smartcard en daar ‘krijg’ je de module bij.

Vroeger kostte een smartcard €14,95 en was een eenmalige aanschaf. Helaas kun je nu geen losse smartcards meer kopen.
ja precies oke bedankt voor de tip !
Ik kijk via Caiway, welke jammerlijk ontbreekt hierboven. Al is voetbal ook prima in HD te volgen natuurlijk.
Ik heb hierbij interactieve TV gehad met zo'n los kastje (lijkt mij heel erg op zo'n chinese andriod box) met iets van custom linux troep er op.. Man wat verschrikkelijk traag en onhandig zo'n kastje..
En inderdaad weer een extra ding in je tv meubel. Extra afstandsbediening die nodig is. Nee voor mij mogen ze het verbieden :)

Ik kijk inderdaad ook via een CI+ module en dat vind ik meer als prima. Nu nog eens zo ver zijn dat we gewoon 1GB ethernet poorten krijgen op TV's en Modems waarbij we dat TV signaal zo kunnen versturen en dan kan die ouwe coax ook de deur uit.

En voor alle programma opnemen cq van het begin terugkijken kan ik meestal wel bij een APP van iets of iemand terecht. Overigens zou ik liever veel meer Hbb-TV willen zien in plaats van allerlei apps. (wat dat betreft vind ik de Duitse zenders veel fijner)
Het "probleem" (of nadeel, wat je wilt) met Ziggo is dat je een duur TV pakket met extra zenders en on-demand moet afnemen om überhaupt een kastje te krijgen waarmee je vervolgens een zender in 4K kunt zien. Ook al kijk je niet naar die extra zenders en het hele on-demand gebeuren.

Andere aanbieders zoals KPN geven elke nieuwe klant het beste kastje voor elke TV ongeacht of je het basispakket, pluspakket of welk ander pakket afneemt. En daarop kun je dus ook straks het EK in 4K kijken zonder extra kosten of TV-Pakketten te hoeven nemen.
Wij hebben zelf toch geen 4 k televisie, voor mij is alles op full hd welkom dat ze 4 k uitzenden is wel een pluspunt voor de mensen die een 4k televisie hebben.
Ik weet niet waar je het over hebt, maar F1 is gewoon native 4k.
Is dat zo ?
volgends mij wat ik zelf begreep is als het echt 4k is, dat je coax eruit kan halen en dan als het er blijft alsnog op je scherm zou moeten blijven staan, correct me if im wrong.

edit;
er kan wel boven in 4k ultra hd staan, maar zegt nog niet dat het ook echt 4k is ;)

[Reactie gewijzigd door aloysiussss op 1 juni 2021 21:47]

correct, 4K op de media box gaat via IP
niet via de "ouderwetse" coax kabel in de next box.

4K is overgens ook niet te bekijken met een CI module vn ziggo, die pakt de HD stream op.
op het gewone coax netwerk zit geen 4K op, te weinig bandbreedte beschikbaar.
Wat ik zelf zo begreep is dat er deels (op circuit's dan even F1 gesproken, "deels" 4k zijn), dan ben ik echter benieuwd hoe gaat het met het inzoomen van zo'n camera, je zou juist zeggen dat het 4k moet blijven zijn, maar als ik toch echt kijk qua kwaliteit vindt ik er niet echt bepaald 4k aan.

En tuurlijk onboard mee kijken is 1080p heb je geen 4k voor nodig, maar vraag me dan toch echt af of het allemaal echt 4K uitgezonden word, het klinkt immers wel leuk dat er 4k staat dat het ook wel herkent dat je 4k tv hebt.
Want me ouders hebben plasma geen 4k en hebben het niet in beeld, verschil is duidelijk wel te merken ben ik mee eens, maar kan niet zeggen dat het echt 4k is.
Zeg er wel bij zeg niet dat het niet zo is, maar viel me tijdens de races gewoon op.
In de basis heb je wel gelijk, maar het pijnpunt is de koppelverkoop. Het is niet zo dat je door een duurder pakket 4K kan kijken. Je kan 4K kijken door een bepaald kastje. Er zijn heel veel mensen bereid om een paar euro voor dat kastje te betalen, maar om nou €15 (?) meer te betalen en dan allemaal zenders er bij krijgen waar je niet naar kijkt voor dat ene kastje gaat ook mij te ver.

Daarbij heb ik volgens mij ook nog wel eens een tijdje gelezen dat Ziggo hun 4K kastje gewoon opstuurde bij vraag, maar dat tegenwoordig dus niet meer doen.
Als het koppelverkoop is, mag het niet verkocht worden. Koppelverkoop is in Nederland verboden.
Wat je zegt klopt niet. Koppelverkoop is in Nederland alleen verboden wanneer een partij een aanmerkelijke marktmacht heeft op één van de gekoppelde producten. Wanneer dit niet zo is is koppelverkoop toegestaan.
Welke andere opties heb je als Ziggo klant zijnde, als je wel het EK in 4K wilt zien? :) Dan staat het mes behoorlijk aan de keel. Om dan op te zeggen en naar een andere te gaan is dan ook weer zoiets, niet?
Daar heb ik verder geen mening over. Als ik het graag zou willen dan had ik het afgenomen maar het boeit me niet zo. Het ging mij om de claim dat koppelverkoop verboden is. Dat is dus niet per definitie zo.
Welke andere opties heb je als Ziggo klant zijnde, als je wel het EK in 4K wilt zien
Ziggo stopzetten en naar KPN overstappen?
Is geen optie, eer dat geregeld is, ben je ook de nodige tijd verder + je zit met een opzegtermijn bij Ziggo en vast aan een nieuw jaarcontract bij een andere provider. Tegen de tijd dat het goed en wel actief is, is het EK al voorbij en heeft het geen nut meer. Zoals ik al zei, het mes staat dan behoorlijk aan de keel voor een Ziggo-klant.
Tja, dat jij dat niet tijdig geregeld hebt en niet wíl overstappen betekent natuurlijk niet dat het niet mógelijkheid is.
Volgens mij kwam Ziggo redelijk laat hiermee pas aanzetten*, dus ik denk niet dat het heel raar is om te denken.

* Een kleine ander halve week geleden op 21 mei dus; nieuws: Ziggo geeft EK Voetbal in 4k met hdr door via NPO1 met Mediabox Next, dat is mijns inziens best redelijk laat te noemen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 juni 2021 13:09]

Het is maar net wat de wet iets koppelverkoop noemt.. en dat is best zwak... die wet is echt aan een flinke update toe.
Alleen als de partij in kwestie een aanzienlijke marktmacht heeft. Lees het wetsartikel maar eens door ;)

Ziggo heeft geen aanzienlijke marktmacht daar er meer grote spelers zijn, zoals KPN bijvoorbeeld.
Volgens mij heb je gelijk. Ik had een kapotte Horizon Box en toen ik daarover belde en klaagde dat dat enorme ding zo lelijk en groot is hebben ze me gewoon zo'n Mediabox Next opgestuurd, die doet toch ook 4K? Niet dat het mij iets uitmaakt want mijn TV doet geen 4K, maar toch. Het lijkt erop dat het beleid van Ziggo hierin niet erg consequent is.
Wanneer heb je dit gedaan dan?
Want wij hebben hier gewoon 2e next kastje, en deze heb ik vorig jaar ergens een keer in de mediamarkt aangevraagd.

voor 4k moet je het toch niet doen, want er is maar 1 zender wat echt 4k is.
dus daar heb je sowieso niks aan, het is meer omdat de horizonbox al kak is, en weet niet of die al vervangen zijn.
Vriend van me werkte toevallig bij ziggo en ik kon toen der tijd test fase de NEXT box uitproberen :P
Ik heb het standaard TV pakket, maar toch een Mediabox Next. Kreeg ik tijd geleden ter vervanging van defecte Horizon. Echter, ik kan geen 4K kijken! Formule 1 wordt bij mij niet in 4K doorgegeven. Alleen het Next kastje is dus blijkbaar niet afdoende om 4K te kunnen kijken. Je wordt ook verplicht het extra zenderpakket af te nemen...
toch betaal ik nu minder voor de 4K aansluiting met ziggo dan voorheen voor de HD aansluiting.
en krijg nog eens 10 euro korting voor 9 maanden er bovenop.

kwestie van eens gaan bellen, ze zien dat je al jaren klant van ze bent.
door laten verbinden met iemand die wel mandaat heeft om iets te doen.

heeft mij 3 keer bellen gekost maar betaal nu 5 euro per maand minder met 4K media next zonder het dure pakket te hoeven nemen.
Ik heb geen probleem met betalen voor een duurder TV abbo met 4k. Waar ik wel een probleem mee heb is dat je bij Ziggo alleen 4k kan afnemen als je ook een van hun waardeloze internet abbo's afneemt.
Natuurlijk heb je gelijk... alleen moet je nu het duurste pakket nemen terwijl de next ook in goedkopere pakketten heeft gezeten.
Daarnaast kan je door eerst duurste te nemen, gewoon de next houden als je via mijn.ziggo.nl je abbonnement verlaagt... wordt op de Ziggo community zelfs uitgelegd door Ziggo medewerkers...
Heb je de link voor me van dit Community topic waar dit staat?
Je krijgt de Next niet (en dus geen 4K), als je alleen TV hebt. Dus ook niet bij het duurste TV-abonnement.
Ik ben het niet met je eens.
Je zou als klant, op zijn minst , een Mediabox next, moeten kunnen huren.
En dus niet afhankelijk, van welk pakket je hebt.
Ziggo neemt risico’s, hun klanten zouden zo maar eens kunnen gaan shoppen, bij een andere provider.
op veel plaatsen kan je niet eens van ziggo af.

als ik naar een ander over wil stappen dan heb ik 40MB internet ipv 300 en geen F1 op de tv zonder extra kosten.

hier ligt alleen maar adsl en die gaat niet hoger dan 40MB

ik woon niet in een buiten gebied, gewoon in een dorp met +/-18.000 inwoners.
2014 zouden ze glasvezel aanleggen hier, ligt klaar in de grond aan het begin van het dorp.
verder zijn ze in 8 jaar niet gegaan, men zag er geen brood in blijkbaar.
dus je kan wel van ziggo af. Alleen heb je daar niet dezelfde performance...
Omdat elke harry op youtube tegewoordig in 4K kan uploaden.

En dat 4k achter een paywall een beetje knullig is in 2021
Ik heb vorige week nog navraag gedaan bij Ziggo over dit onderwerp; men is vooralsnog niet van plan 4K ook op Ziggo Go aan te bieden als optie voor het EK. Dit kan natuurlijk veranderen maar dat is voor nu het beeld.
Tuurlijk doet Ziggo dat niet, alles om mensen duurdere abbo's te slijten.

F1 races zijn ook in 4K op DVB-C, maar niet voor mensen met CI+ en 4K TVs, omdat ze encryptie gebruiken die alleen met de Next box werkt.
het is waarschijnlijk een schakeling tussen kanalen die wordt bewerkstelligd en dat kan niet op de ci module, maar uiteraard wel gewoon op ZiggoGO als ze dit als "extra"abonnement aanbieden
@Groentjuh schreef bij het vorige bericht

Ik zie dat Ziggo een 1 service "LN UHD DVB" heeft (ServiceID: 19504. Versleuteld met CAIDs: 1850), waar een HEVC videosignaal in zit. Ik weet vrij zeker daar dat 4K signaal in zit.

Die versleuteling is alleen te ontsleutelen met zo'n Mediabox Next. Geen CI+ module kan CAID 1850 ontsleutelen, dus daarmee gaat het niet werken.

Ziggo geeft geen zenders geheel in 4K door. Ziggo Sport is alleen 4K tijdens F1 en NPO 1 waarschijnlijk alleen tijdens EK Voetbal. De Mediabox Next schakelt waarschijnlijk op specifieke momenten over van "NPO 1 HD" en/of "Ziggo Sport HD" naar dat "LN UHD DVB" kanaal. Op die manier geloof ik dat Ziggo tijdelijk programma's via 4K uitzend.
Via een CI+ module kunnen ze dat natuurlijk ook niet automagisch voor elkaar krijgen.

draadje in dat nieuwsbericht
Groentjuh in 'nieuws: Ziggo geeft EK Voetbal in 4k met hdr door via NPO1 met ...

[Reactie gewijzigd door xtrme op 1 juni 2021 10:36]

Er bestaan tegenwoordig ook nog twee services "UHD DVB" en "UHD2 DVB"
"UHD DVB" bevat een HEVC video kanaal en MPEG2AUDIO en "UHD2 DVB" bevat een H264 video kanaal en MPEG2AUDIO. Beiden deze services bevatten CAIDs 0602, 0604, 0606, 1801, 1850 en 1868.

Bij NPO1 hebben ze het ook over een zender, die de hele tijd 4K is. FHD content zal immers worden opgeschaald naar 4K. Bij Ziggo Sport is dat niet zo; alleen met 4K content is die zender 4K.

Er is nog hoop dat misschien 4K toch nog naar meer komt dan alleen de Mediabox Next. Voor nu kan ook met deze UHD kanalen niets gedaan worden. Ze zijn versleuteld en ik kan er nog niet naar kijken, want descrambling lukt nog niet.

[Reactie gewijzigd door Groentjuh op 1 juni 2021 10:48]

F1 races zijn ook in 4K op DVB-C,
Volgens mij gaat DVB-C gaat maar tot 1080i. De Mediabox Next maakt volgens mij gewoon gebruik van een internetverbinding (stream) voor alles dat een hogere resolutie heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 juni 2021 10:28]

Nee, niet in het geval van de F1 uitzending, deze komt echt via DVB-C de huiskamer binnen. Dat gaat eveneens voor het volgende 4k aanbod via Ziggo gelden, de DVB-C test daarvoor draait alweer een tijdje (in een gesloten omgeving).

Er is overigens geen beperking voor max 1080i via DVB-C, live TV werd alleen eerder niet in een hogere kwaliteit aan de Ziggo klanten doorgeven.
Ik acht de kans klein, want dit is natuurlijk een fiks verdienmodel voor de providers. Die gaan het zelf in hun Apps (op Apple TV bijvoorbeeld) ook niet aanbieden, die extra dure mediaboxen moeten wel verkocht worden, en daar zal NPO ongetwijfeld ook een gedeelte van terugzien op hun bankrekening. Dan ga je het niet aanbieden aan klanten met het goedkopere "Online TV" abonnement.

Bovendien is Live TV voor zover ik weet nog steeds 720p bij Ziggo Go.
Nee hoor, die zijn al heel lang 1080i. Vraag me af of ze überhaupt ooit 720p hebben gebruikt.

.edit: oh wacht je bedoelt via Ziggo Go (TV). Dat klopt idd :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2021 13:17]

Ik heb vorige week nog navraag gedaan bij Ziggo over dit onderwerp; men is vooralsnog niet van plan 4K ook op Ziggo Go aan te bieden als optie voor het EK. Dit kan natuurlijk veranderen maar dat is voor nu het beeld.
Liever dat ze in eerste instantie 1080p uitzenden, Ziggo go app zend nu maximaal maar 720p 50hz voor elke device. Beetje achterhaald.
Het doel van Ziggo Go is niet om je de beste kijkervaring te bieden, maar om je onderweg de mogelijkheid te bieden om de zenders uit je abonnement te kunnen kijken. Voor dat doel is 720p gewoon prima en zeker niet achterhaald. Het vergt weer allemaal nieuwe investeringen om via Ziggo Go hogere bitrates te gaan aanbieden. Dat streeft zijn doel voorbij.
Het doel is de portemonnee van Ziggo, niet of wij voldoende hebben aan 720p. Vind dat beetje een raar argument, Ziggo bepaalt wat wij voldoende moeten vinden.. zo werkt het niet.
Ziggo bepaalt hoeveel dataverkeer ze willen verbruiken voor dat soort verbindingen. Hoezo zou dat niet zo werken?
Bedoel dat Ziggo helemaal niet weet of wij als klant 720p wel voldoende vinden. Die doen hun eigen wc-eend onderzoeken, brengen de resultaten naar buiten en roepen dan "zie je wel!". Net zoals ze en tijd geleden met dat eigen onderzoek over de uploadsnelheid hebben gedaan.
Maar dat is een aanname die jij maakt. Ziggo Go dient een bepaalt doel: mobiele TV. Voor dat doel is 720p in ieder geval geschikt. Kan best dat sommigen mensen betere kwaliteit zouden willen (en zelf over de hardware en verbinding beschikken om daar ook van te genieten), maar dat betekent automatisch ook een grotere belasting op hun netwerk, en wellicht ook aanpassingen aan de infrastructuur om die extra kwaliteit überhaupt mogelijk te maken. Dat is voor Ziggo wellicht helemaal niet kosten-effectief.

Dan kun je wel gaan roepen dat Ziggo voor jou beslist welke resolutie je ontvangt, maar ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat dat is omdat zij vinden dat jij dat niet nodig hebt. Er zijn veel zaken die meewegen bij een dergelijke beslissing.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2021 13:18]

Maar je gebruikt nu het woord "geschikt" en dat vind ik heel wat anders. 540p is dan toch ook geschikt? Je hebt immers dan net zo goed beeld.
Je snapt toch wel dat het gewoon een afweging is? Bandbreedte versus kwaliteit? En dat je daar een beetje een middenweg in probeer te vinden?
Dat snap ik zeker :) Maar mijn punt is dus dat Ziggo heeft bepaald, het is natuurlijk ook hun product, dat 720p die middenweg is. Ik vind dat 720p in 2021 niet de middenweg is. Maar als het op Ziggo en bandbreedte aankomt proberen ze altijd het onderste uit de kan te halen.
Ziggo zet een product in de markt met een bepaald doel en bepaalt zelf welke specs ze daarbij hanteren, niet de klant. Je kunt moeilijk als klant het doel veranderen en dan gaan roepen dat de specs omhoog moeten. Ziggo Go is er om je onderweg van TV-zenders te voorzien, niet om je een volledige TV-ervaring in full HD te bieden. Dan moet je andere producten aanschaffen.
Mwah, Ziggo GO is inmiddels ook al een tijd beschikbaar op de Apple TV en op Android TV. Beiden met een beperking dat je de app alleen kunt gebruiken als je een Ziggo aansluiting hebt qua internet. Dat ze het zo noemen wil niet zeggen dat het "puur" voor buitenshuis is.
Sterker nog, de push naar de Next decoder is bij Ziggo altijd onderhevig aan allerlei duurdere abonnementen, waar dat bij andere providers toch wat eenvoudiger werkt.

T-Mobile doet exact hetzelfde qua streaming apps en beweert hierbij dat ze geen verschil maken qua stream kwaliteit tussen hun eigen kastjes en de apps op AppleTV en Android TV. Dus het kan wel.
"Go" in de productnaam wijst toch echt op iets voor onderweg. Dat je het ook via andere apparaten kan gebruiken betekent nog niet dat dat het kerngebruik van de applicatie betreft. Dat het werkt op een Apple TV en Android TV werkt is natuurlijk ook bedoeld voor als je niet thuis bent en je dus in een hotel, bij vrienden, op vakantie, in de tuin, op zolder je zenderpakket werkend krijgt.
Nou dat dus net niet. De app die je installeert op de Apple TV en Android TV zijn expliciet bedoeld om alleen te kunnen gebruiken wanneer je internet van Ziggo hebt op je vaste internetaansluiting. Heb je bijvoorbeeld glasvezel van KPN en je neemt nog wel tv af via Ziggo, waardoor je ook de Ziggo Go app kunt gebruiken op je mobiele telefoon, dan zal de Ziggo Go app op de Apple TV en Android TV dus niet werken. Dat maakt het verwarrend.
zo werkt het niet
Blijkbaar werkt dat prima voor Ziggo :)

Puur anekdotisch:
Toen ik nog een Ziggo TV abonnement had gebruikte ik de Ziggo Go eigenlijk alleen maar op een telefoon of tablet om onderweg wat te kijken of heel af en toe op bed. En waar ik naar keek voldeed dat prima voor mij. Ik moet er eerlijk bij zeggen. Ik heb er nooit naar gekeken wat de resolutie was van de stream. Ik keek gewoon naar wat ik wilde zien.
Dingen die ik 'grafisch mooi' wilde hebben ging ik toch niet op zo'n mini-schermpje kijken, maar op m'n TV, maar dan met een Next-box

Tegenwoordig heb ik geen Ziggo TV meer, maar NLZiet. Prima beeld en geluid op tv via een Apple TV (op de Chromecast was mijn ervaring niet goed. Weet niet hoe dat tegenwoordig is) en ook op m'n telefoon is hij volgens mij wel beter dan Ziggo Go was. Ik weet niet wat voor soort resolutie zij uitzenden via de app.
Het zou wel fijn zijn als de NPO ook met een 4k stream komt op NPO Plus. Daar zou ik dan weer erg mee geholpen zijn bij gebrek aan abonnement op een reguliere televisiebundel.
Ik vraag me af of dat haalbaar is. Een 4K-datastroom verbruikt natuurlijk veel meer bandbreedte dan HD video. Je ziet dat er nu al flinke compressie op zit, je zult dat dan ook hebben met 4K.

Daarnaast is de vraag of de achterliggende infrastructuur dit aan kan, meer rekenkracht en meer bandbreedte benodigd. En dan zit je ook nog met de verbindingskwaliteit en snelheid van de kijkers thuis.

[Reactie gewijzigd door xvilo op 1 juni 2021 10:25]

Waarom niet? Het NPO1 4k hdr kanaal zelf heeft ook compressie en is toch ook afhankelijk van de verbindingskwaliteit en snelheid van de kijkers thuis?
De kanalen via DVB-C en (kpn) IPTV worden natuurlijk niet via de daadwerkelijke internet verbinding van de abonnementhouder gestuurd. Dat betekend dat de normale TV kanalen veel meer/custom bandbreedte hebben.

Over compressie: Ik doelde er op dat de stream op npo.nl van de NPO zenders zelfs vééél meer compressie hebben, je kan daar vaak duidelijk artifacting zien. Dit was vooral duidelijk tijdens bijvoorbeeld Eurovision.
bandbreedte is uiteraard niet alleen bepaald door je abonnement, maar ook vooral door de fysieke verbinding.

Bij Proximus (beetje zelfde verhaal als KPN) gaat IPTV van de decoders over een apart VLAN, maar wel gewoon via dezelfde koperkabel als je internet. Als je modem dus synt op 30/6 en zo'n 4K kanaal pakt daarvan de meerderheid al in, succes dan om te kijken met meer dan 1 decoder tegelijk (of tussentijds nog een 4K netflix te kijken).

Gelukkig zijn die snelheden minder en minder frequent, en zit je toch al sneller op 50/6, of 100/20 of sneller tegenwoordig (in België). Geen idee wat een beetje de gemiddelde KPN klant via koper kan ontvangen.

[Reactie gewijzigd door b12e op 1 juni 2021 11:30]

Je verbinding thuis zal meestal het probleem niet zijn, maar bij de NPO moeten ze ook de capaciteit hebben om de streams uit te sturen. Dat is sowieso al geen kattepis tijdens het EK, laat staan als het in 4k gaat gebeuren. Maar inderdaad, het zou wel leuk zijn :Y)
Je bedoelt bandbreedte natuurlijk.
Hier heb je zeker een punt. Als het gemulticast zou worden is het natuurlijk 0.0 probleem, maar dan kan je hem niet op pauze zetten als je daar behoefte aan zou hebben :)
Als ze iedere stream rechtstreeks doen, dan kan dat heel hard oplopen. Een 4k stream gebruikt ongeveer 4x zoveel data (heel ruwweg natuurlijk). Zeker gezien de hoeveelheid potentiele kijkers kan dit een dingetje zijn.

Ze / We hangen natuurlijk sowieso als iedereen besluit bij aanvang van de wedstrijd de boel een minuutje op pauze te zetten en dan vertraagd te kijken. Dan wordt het ineens een directe stream. Althans. Met die apparaten die 'in de cloud opnemen' . De apparaten die lokaal opnemen maakt het niet voor uit.
Daarnaast zou dit fijn zijn, want dan kan je dit op een los device gebruiken, nu via de providers heb je weer een decoder nodig waar je extreen veel moeite voor moet doen om die te krijgen of je moet er extra voor betalen. Een stream is laagdrempeliger om mee te starten als provider/dienst lijkt me
Ik zou vooral graag zien dat men wat doet aan de vertraging op de streams. Nu hoor je een halve minuut van tevoren de buurman al juichen. Maakt het toch wat minder spannend :+
Mission impossible... in de US is kijken zonder kabel best wel een standaard geworden.
Daar heb je diensten als slingtv, youtubetv etc.
Zij bieden ook geen 4K zenders aan... en dat is best te snappen..
Het is de NPO toch? Waarom kan ik dit niet gewoon zonder kastje op 4K bekijken? Immers, om de uitzendstraten geschikt te maken voor 4K is belastinggeld gebruikt. De providers moeten NPO (1, 2 en 3) toch ook verplicht ongecodeerd in HD doorgeven? Bij mijn weten is dat verplicht.
Kun je mij aangeven waar staat dat de aanbieders het verplicht in HD moeten doorgeven? Natuurlijk is er belasting (en reclame)geld mee gemoeid, maar dat geld ook voor de kinderopvang. Maar dat betekend niet dat het gratis is? De TV aanbieders moeten extra betalen om het 4K signaal af te nemen bij de NPO.
Er is een verplichting dat je de NPO-zenders kunt ontvangen, maar voor extra diensten of extra kwaliteit mag de NPO gewoon geld vragen. Belastinggeld is slechts één van de financieringen. Via STER komt ook nog heel veel binnen. Er is weinig mis mee dat ze extra geld genereren om zichzelf te financieren, zolang jij de verplichte zenders gewoon kan zien zonder extra te betalen.
Ziggo, KPN en de rest betalen de NPO ook namens hun abbonnees. Dat doet men niet als je enkel de NPO app gebruikt. (Noot: ik heb ook geen TV abbonement maar kijk wel eens via de NPO app)

De NPO is gestimuleerd om ook elders inkomensten vandaan te halen, en niet alleen uit de belastingcenten.

Zou het niet gek vinden als de NPO extra vraagd om 4k door te geven via de app. Als ze dat al zouden willen. Voetbal in hogere kwaliteit willen kijken vindt ik persoonlijk wat verder gaan dan informatievoorziening, (onderzoeks)journalistiek bereikbaar houden, etc. Klassieke countervraag natuurlijk: waarom moet letterlijk iedereen die belasting betaald meebetalen aan het streamen van 4K ipv dat als extratje beschikbaar te maken voor hen die daar wel een paar Euros voor over hebben O-)
Zij moeten de zenders verplicht aanbieden inderdaad.. de wet zegt niet dat dat in 4K moet gebeuren.
Het is helemaal niet verplicht voor de providers. NPO 1-3 kun je gratis uit de lucht halen in HD kwaliteit, voor 4K is er geen bandbreedte genoeg ...
Wel gaar dat Ziggo de 4K zenders niet gewoon over het reguliere DVB-C aanbied.
Was leuk geweest voor de klanten met CI+ modules.
Zover ik weet gaat het wel over dvb-c bij Ziggo, net als het ziggo sport kanaal met F1. Maar alleen de Next heeft de sleutels om naar het hidden 4k kanaal te springen waar het wordt uitgezonden. De Next kan dus wisselen van channel op het moment dat het 4k moet worden.
Het is maar net de vraag of normale TV's met CI+ module die kanaalwissel ook zomaar kunnen maken.
Ziggo kan het ook gewoon op een apart kanaal nummer zetten voor mensen met een CI+ module. Ze willen alleen liever dat je een (duurder) abonnement neemt waar de Next bij zit, dat levert ze veel meer omzet op dat het aan iedereen aanbieden.
Ah interessant, ik dacht namelijk dat de 4K zenders gewoon als IPTV over regulier internet werden uitgezonden, wist niet dat deze ook op DVB-C zaten.
Nou zo gewoon is dat IPTV niet hoor, daar heb je voor elke kijker een aparte stream met 20 Mbit aan bandbreedte nodig, dus veel kijkers = veel maal 20 mbit terwijl dit bij DVB-C "gewoon" 1x 20 mbit aan bandbreedte kost.
Neen, IPTV maakt gebruik van multicast. Hiermee word 1 stream naar meerdere kijkers gestuurd. DVB-C maakt gebruik van een broadcast model waarbij 1 stream naar iedereen word verstuurd.

Aan de kant van de zender blijf je dus 1 stream hebben. Multicast is zelfs efficiënter dan broadcast omdat de stream enkel aanwezig is daar waar nodig terwijl bij broadcast de stream altijd bandbreedte inneemt zelfs als niemand kijkt.

Wat jij zegt, 1 stream per kijker, is unicast en niet geschikt voor IPTV waar iedereen naar exact hetzelfde kijkt op hetzelfde moment. Je zou dom moeten zijn om dat te gebruiken.
Multicast is alleen mogelijk binnen het provider netwerk (apart VLAN) dus niet over het publieke internet. Bij kabelbedrijven zoals ziggo betekend dit overigens dat je die 20 Mbit of meer altijd kwijt bent in een wijksegment. Bij Broadcast DVB-C ben je dat ook alleen is dat signaal veel robuuster want er wordt al rekening gehouden met minimale verstoring en is het voor alle apparatuur beschikbaar. IPTV is UDP streaming, als daar ook maar iets gebeurd met de internet verbinding heb je meteen gedonder en dit is vaak een gesloten systeem.

IPTV is rommel !
Kanaal 14 is nu toch gewoon altijd 4k? Ziggo schaalt voor zover ik weet alle content op voordat het de decoder bereikt. Heb niet het idee dat er nou is magisch gaande is wat niet mogelijk zou zijn met alleen de televisie. Het lijkt me vooral een manier om extra geld binnen te harken met de Next.

https://tweakers.net/i/sE...KQ9iBfJ4.png?f=user_large

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 juni 2021 10:24]

Ik zie het kanaal wel degelijk schakelen wanneer de F1 race begint. Soms moet ik zelfs even de box uitzetten om 4K te triggeren.
Je merkt het kwaliteit verschil.. buiten F1 om is het HD... is F1 bezig.. dan is het beeld veel scherper...
Wat ik ermee wil zeggen dat is Ziggo alle content van kanaal 14 naar eigen zeggen eerst upscaled naar 4k en daarna naar de Next stuurt. Voor de Next is het allemaal 4k, maar de bron kan dan 1080p of 4k (F1) zijn en dat maakt het verschil qua kwaliteit.
Komt deze extra NPO1 4K ook op NLZIET beschikbaar dat iemand weet? Heb verder geen TV abbo, dus dan zou ik dit moeten missen.
Komt deze extra NPO1 4K ook op NLZIET beschikbaar dat iemand weet? Heb verder geen TV abbo, dus dan zou ik dit moeten missen.
Nee
Ik vind het vooral jammer dat klanten van Ziggo met een CI module dit niet kunnen ontvangen. Zo moeilijk hoef het niet te zijn.
Kijk, op zo'n moment zou Viaplay mooi kunnen zijn. Zij hebben in Denemarken samen met DR (De publieke omroep) de rechten en zullen in alle pakketten het EK toevoegen en alle wedstrijden in 4K uitzenden (behalve als er meer dan 1 wedstrijd gelijktijdig wordt gespeeld, dan wordt er 1 van de wedstrijden in 4K uitgezonden).

Zo kan je dus voor iets meer dan een tientje eenmalige kost gewoon via een Apple TV of Chromecast in 4K kijken, onafhankelijk van je provider en of je een duur pakket hebt.
Iemand tips voor een gratis alternatief op ziggo go voor puur het EK? Beeld is maar 720i en we kijken eigenlijk nooit tv (dus geen probleem normaal gesproken) maar EK zouden we graag op het grote OLED scherm kijken met vrienden. NPO app? anders een proef abbo op NLZIET oid?
Wat dacht je van gewoon coax in je tv doen?
Gaat helaas niet - alleen ethernet beschikbaar en geen media box oid.
Je hebt toch Ziggo? En neem aan dat de tv een tuner heeft die met dvb c kan omgaan, dus geen kastje nodig. Je hoeft alleen de tv te voorzien van een coax signaal.
@Workaholic Of een DVB-antenne eraan hangen (bijv. die te koop is bij de KPN shop voor Digitenne)
Moet wel de TV geschikt zijn voor DVB-T2 en h.265

[Reactie gewijzigd door apis29 op 1 juni 2021 15:12]

Waarschijnlijk werkt de NPO app wel op je TV, kan je ook live tv mee kijken voor NPO 1/2/3 alleen wat voor kwalitieit je dan krijgt weet ik zo niet, iig geen 4K lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee