Ziggo test 4k-mediabox met spraakbesturing

Ziggo test bij een kleine groep gebruikers een nieuwe mediabox die 4k-weergave ondersteunt. De mediabox heeft een afstandsbediening met spraakbesturing en het apparaat kan apps draaien, waaronder Netflix.

Dankzij de komst van de 4k-mediabox kan Ziggo straks onder andere Netflix en Formule 1 op Ziggo Sport in uhd-resolutie aanbieden. Het bedrijf houdt volgens de informatie die Tweakers ontving nog een gesloten test en heeft een beperkte hoeveelheid mediaboxen bij een kleine groep gebruikers verspreid; het is niet bekend wanneer de publieke test volgt.

De mediabox die het bedrijf test is compacter dan de huidige Horizon-box, maar heeft ook minder aansluitingen. Aan de achterkant zitten een aan- en uitschakelaar, de aansluiting voor de voeding, een optische uitgang voor digitale audio, ethernet, usb, hdmi, een aux-poort en de coax-aansluiting.

Aangezien er nog maar een enkele ethernet-aansluiting is, kunnen er geen externe apparaten meer met internet worden verbonden via de mediabox. De huidige Horizon XL-mediabox bevat drie additionele lan-poorten waarmee de box als een switch is in te zetten. De informatie komt overeen met enkele details die Ziggo's Duitse zusterbedrijf Unity Media vorig jaar vrijgaf, over de splitsing in een tv-box en een Connect Box met modemfunctionaliteit.

De afstandsbediening is sterk vereenvoudigd en heeft geen uitgebreid toetsenbord meer aan de achterkant. Centraal staan nu een homeknop en een toets om de spraakbesturing te activeren. De nieuwe mediabox ondersteunt apps, waaronder die van Netflix. Ziggo bevestigt tegenover Tweakers dat er testen worden gehouden, maar geeft verder geen details over een eventuele uitrol.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-05-2018 • 10:41

354 Linkedin

Reacties (354)

354
338
206
19
2
95
Wijzig sortering
Dit is toch gewoon de mediabox die in de US al tijden wordt uitgegeven door libarty global?
Vraag me af waarom er zo geheim over gedaan wordt en er zo weinig informatie over de mediabox zelf in het artikel staat terwijl de specsheet gewoon op internet te vinden is.
http://store.virginmedia....irginTVV6boxfactsheet.pdf

Ook als je even googled zie je ook weer helaas dat hij wel weer "veel" geluid maakt wat ik dus echt niet snap, want je hebt bij deze box niet zoals bij horizon een "kleinere" versie voor op je slaapkamer.
Het fijne is wel dat hij dit keer een 1tb hdd heeft want die 100gb hdd van de horizon mediabox was echt bagger..
Er zit btw 1 kleine fan in de box en veder zijn de meeste componements onder een headsink aangebracht

--- edit ---
Ook wel grappig om te weten de onderste helft van de box is alleen de hdd en de bovenste helft is de box zelf dat gaat waarschijnlijk bij veel mensen wel helpen met cooling.
(oeps zie net dat deze box op de foto's geen onderkant heeft en dat de hdd in het bovenste deel nu ook geplaatst is)

[Reactie gewijzigd door ThaGuus op 11 mei 2018 13:36]

Kun je de HDD eruit slopen en vervangen door een SSD? Heeft iemand dat wel 'ns gedaan? Gegarandeerd dat-ie dan sneller wordt. Tenzij het echt alleen wordt gebruikt om opgenomen uitzendingen op te slaan en verder niets.
Opnames anno 2018 staan zo goed als 99,99% in de cloud bij de ISP.

Waarom? > TV 1 staat beneden, TV 2 staat boven. Klant wil zowel boven als beneden dezelfde opnames kunnen kijken of verderkijken? Hoe doe je dat? Je zou heel complex bijv de schijf shared kunnen maken en dat als je boven bent tv 2 toegang te geven tot tv 1 en etc, wacht dit kost proces kost teveel vs een cloud opname :) en zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waarom de ISP voor cloud kiest ipv lokaal opnemen.

Daarnaast zijn de setup kasten van de ISPs zo traag omdat er simpelweg op werkgeheugen bespaard wordt. Pas in de 3de generatie setupboxen van zowel KPN als Ziggo wordt er meer dan 1 GB werkgeheugen ingebakken terwijl de geschreven software voor Ziggo als KPN "memory" zuigend is... Dus zo traag als stroop en dat merk je als je nog oude tv kastjes thuis hebt staan.

Je SSD erin hangen dus heeft 0,0 zin omdat als er al een lokale schijf in zit, deze alleen wordt gebruikt door live pauzeren en een stukje eigen software op geparkeerd staat en zelfs dat is tegenwoordig een cloud based iets althans bij KPN techniek wel.
ik ben blij dat de huidige mediabox nog iets lokaal opneemt..
Waarom? Dan kan ik nog vooruit spoelen in de reclame (wat bij terugkijken en bij kijken vanuit de cloud niet werkt).
Daarnaast zou het in potentie inhouden dat als het kabelsignaal uitvalt dat je nog je opgenomen programm's kan kijken. Dat gaat echter bij de mediabox niet op, omdat die niet verder gaat met opstarten als hij geen signaal kan vinden.
Wel of niet kunnen/mogen doorspoelen van reclame blokken wordt bepaald door de content owner bij wie de ISP zijn signaal afneemt. B.v. RTL wil dat je verplicht de reclame blokken moet kijken, ook bij opnames. Daar heeft een ISP helemaal niks over te bepalen.
Nope, alle reclames op commerciële zijn nog gewoon door te spoelen op de Mediabox hoor. Alleen terugkijken met Replay tv niet. Wel bij de meeste buitenlandse commerciële zenders. In theorie zou Ziggo het wel kunnen blocken natuurlijk bij opnames.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 11 mei 2018 19:57]

Ik heb Telfort via glasvezel met opnames in de cloud, en daar spoel ik de reclame's ook gewoon door. Bij uitzending gemist enz. moet je wel de reclame kijken. Dus waar dat broodje aap verhaal vandaan komt...

Zoals Roko zegt, bij uitzending gemist bepaalt de content aanbieder of je wel of niet mag spoelen. Bij opnames gewoon altijd.

[ontopic]
Ik zie dat deze mediabox nog een scart-out heeft! Anno 2018! 4k en scart 8)7
Je wil niet weten hoeveel mensen er nog een oudere tv hebben staan. Ik kom ze als technieker nog regelmatig tegen. Soms CRT, soms de eerste LCD tv's voor HDMI in 2005-2006 op de markt kwam. Veel van die mensen hebben zoiets van "dat ding werkt toch nog?" en gelijk hebben ze. Dus ja, daarom SCART :)
Snap dat je +2 krijgt voor de opmerking dat het wel of niet kunnen doorspoelen ligt aan feit of het lokaal staat of niet.

Het kunnen doorspoelen van reclame kan altijd MITS jij zelf de opname gepland hebt, los van feit of je dit nu in de cloud doet of lokaal op je humax. Als je terugkijkt via je ISP dan kan je namelijk op NPO1,2,3 zoveel 'reclame' doorspoelen als waar je belasting voor betaald hebt... Doorspoelen werkt alleen niet op terugkijken bij een commerciële zender. Geen enkele ISP zal erom malen of jij wel of geen reclame kijkt. De content aanbieder echter wel.

Met mijn humax kon ik ook weinig kijken als ik storing van Ziggo zelf had, dus of dat moet enorm veranderd zijn, maar geloof dat als je software niet goed laadt, je ook geen opnamelijst te zien krijgt.
Een opname in de cloud is niks anders dan replay. Dus dan kun je niet doorspoelen op de zenders die dat niet toe staan. Dat zie je bv ook bij KPN.
En op mijn humax 5050 kan ik gewoon kijken naar de opname als de kabel eruit ligt. Die komt gewoon online. De mediabox weigert dan echter naar het menu te gaan om opnames te bekijken.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 11 mei 2018 20:09]

Als je bij KPN een programma opneemt, dan kun je gewoon doorspoelen (ook al is het een cloudopname). bron

Alleen programma gemist / terugkijken kan je niet altijd doorspoelen.
Xs4all cloud opnames zijn gewoon door te spoelen. Groene knop of uitzending gemist forceert wel gewoon verplicht reclame kijken als omroep dat afdwingt.
Veronica en SBS kan ik wel doorspoelen maar RTL niet.
Ligt dus aan de content aanbieder, maar niet met de definitie commerciële zender.
SWAT komt op Veronica, deze kan ik met een zelfgeplande opname doorspoelen, met terugkijken in de regel kun je alleen op NPO 1,2,3 altijd doorspoelen. Terugkijken = vergeten opnames imho. Als ik terugkijk dan kan ik niet de reclame doorspoelen met terugkijken. Dat is naar mijn mening de enige reden dat ik het opname pakket nog nodig heb, omdat ik gewoon geen 45 minuten reclame wil kijken bij een gemiddelde film.
Wat ik doe, is in het menu van de horizonbox naar de gids, daar terug scrollen in de tijd en b.v. een programma van gisteren starten.
Bij veel zenders kan ik dan gewoon spoelen, maar b.v. rtl niet en nog een aantal.
Verder is het gewoon een klote ding en mis ik het opnemen op de htpc nog steeds. daar had ik een programmaatje de de reclames uit de opnames verwijderde. Dat was pas fijn haha.
Helemaal mee eens ik kijk bijna alles opgenomen omdat me dit al snel 20 minuten per uur irritante reclame scheelt.
Zo irriteer ik me minder aan de tele2's en simpels van deze wereld EN heb ik meer tijd over.
Reken uit hoeveel reclame je kijkt als je 2 uur per dag tv kijkt. Per jaar in uren is dat gewoon misselijkmakend.
Je zit gewoon meer als 3 weken non stop reclame te kijken.
Daarnaast ben ik nul gevorlig voor reclames. Ik koop wat mij goed lijkt en zo goedkoop mogelijk is.
Nog belangrijker, je opnames kan je alijd terug kijken, ook wanneer je provider de rechten niet meer bezit. In de cloud geldt dat niet, het is vele GoT fans met KPN overkomen die hun favoriete serie opgenomen hadden. Die konden hun opnames niet meer terugkijken.
Als je bij Ziggo Horizon iets opneemt, dan staat dat lokaal net zoals bij Emby. In theorie zou dat eenvoudig te streamen moeten zijn via TCP/IP en bijvoorbeeld WLAN maar in de praktijk werkt dat vziw bij Ziggo Horizon enkel via de gangbare output (HDMI / de TV waar hij aan hangt). Emby kan uiteraard wel via het netwerk streamen.

Ga je uitzendingen achteraf bekijken dan is het via Ziggo of KPN of NPO altijd via de cloud.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 11 mei 2018 15:17]

Daarom benoem ik een reden specifiek KPN techniek ;)

Ik heb nooit bij Ziggo techniek verder dan de Human (lokaal opname) geweest, dus het Horizon platform ken ik niet.

Dus het zou zo moeten werken dan tv 1 beneden staat, ik boven tv 2 de opname van tv 1 kan benaderen? Ook al zou ik deze theoretisch gezien kunnen loskoppelen?(Dit kan namelijk op KPN TV wel) Ik heb zo mijn twijfels of dat het niet ook ergens aan de cloud gekoppeld zit anders zou je toch veel meer tegen foutmeldingen e.d. aanlopen? Of kan je bij Ziggo niet je opnames terugkijken op een andere tv dan diegene waarop de box gekoppeld zit?
Heb geen 2 TVs wij kijken op TV en Netflix of Ziggo Go. Vziw kun je je opgenomen uitzendingen zoals ik zei enkel via de HDMI out bekijken. Voor mij is dat geen probleem. Het is geen feature die ik veel gebruik, maar wel prettig dat hij er is want ik kan het rustig terugkijken wanneer ik dat wil. Heb er nog een 3Doc docu op staan van rond de tijd van de Olympische Spelen. Dat je maar 100 GB hebt. Ach vroeger had je ook maar X videobanden vrij.
Streamen van de Horizon box werkt ook prima. Daarvoor kan je de kleine extra mediabox huren en dat werkt perfect.
Edit: zelfs de live tv wordt dan netjes gestreamed...geen coax nodig dus bij je tweede tv.

[Reactie gewijzigd door peterh op 11 mei 2018 17:47]

Inderdaad dit scheelt heel veel werk. Een tante wou laatst tv op haar slaap kamer ik heb gewoon zo'n extra box besteld en aangesloten scheelde me toch weer een gat borenv voor de coax kabel.
Opnames anno 2018 staan zo goed als 99,99% in de cloud bij de ISP.

Waarom? > TV 1 staat beneden, TV 2 staat boven. Klant wil zowel boven als beneden dezelfde opnames kunnen kijken of verderkijken? Hoe doe je dat? Je zou heel complex bijv de schijf shared kunnen maken en dat als je boven bent tv 2 toegang te geven tot tv 1 en etc, wacht dit kost proces kost teveel vs een cloud opname :) en zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waarom de ISP voor cloud kiest ipv lokaal opnemen.
En toch; wat je beschrijft is nagenoeg hoe het bij Ziggo met een Horizon werkt.

Je hebt één 'master' Horizon box met HDD en een stuk of 8 tuners er in. Die box kun je pairen met tot aan 3 extra extender boxes om op andere TVs ook Horizon te kijken. Deze pakken vziw elk een aantal van die tuners in de master in gebruik.

Doorgifte van audio en video naar de extenders zal daarbij wel via een smaakje van DLNA werken. (Ziggo's Horizon firmware heeft in elk geval een DLNA client aan boord en een server waren ze ooit nog eens mee bezig, als ik me goed herinner.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 20:07]

Je laatste 3 woorden zeggen dus alles, bij KPN werkt het zo ja.

Hier gaat het over Ziggo, bij Ziggo wordt het wel lokaal opgenomen.
Bij Ziggo kan je inderdaad (of kon?) je een kleinere mediabox (horizon) erbij nemen en inderdaad opnemen en pauzeren en afspelen. Opnames worden in deze op de grote horizon gezet en ook hier vanaf gespeeld.

Je reactie klopt dus helaas totaal niet aangezien het bij Ziggo allemaal niet zo werkt als bij KPN.

Dit is al jaren zo trouwens, niks nieuws onder de horizon.

@Jerie had het natuurlijk over Ziggo (hij is ontopic) en hij had het duidelijk niet over KPN.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 14 mei 2018 20:30]

"Daarnaast zijn de setup kasten van de ISPs zo traag omdat er simpelweg op werkgeheugen bespaard wordt. Pas in de 3de generatie setupboxen van zowel KPN als Ziggo wordt er meer dan 1 GB werkgeheugen ingebakken terwijl de geschreven software voor Ziggo als KPN "memory" zuigend is... Dus zo traag als stroop en dat merk je als je nog oude tv kastjes thuis hebt staan. "

De vraag was of de STB sneller werd door het toevoegen van een SSD, niet hoe de opnames werkte! (dat was meer voor mijzelf een vraag aangezien ik destijds bij at home wel de problemen had dat mijn HDD recorder god annoying dus vaak niets opnam ivm ruimte gebrek.

Laat je veertjes maar zitten hoor, lezen is ook voor sommige tweakers duidelijk een vak.
Maar over welke setup kast die zo traag is heb je het dan? Je hebt het toch alleen maar over KPN in heel je reactie? :P
Die traagheid staat toch los van alle ziggo mediaboxen? Juist de oude kastjes waren juist snel en instant qua gevoel. De horizon heeft inderdaad wat probleempjes gehad maar (in ieder geval) ik ervaar er totaal geen problemen mee, alles lekker snel zoals het hoort?
Nee zie reactie van @Core2016 hieronder. Mijn humax bijv vond ik echt langzaam met opstarten.
Poeh en wanneer was dat ding uitgebracht als ik vragen mag? Volgens mij best wel lang geleden toch?
Niet dat dit de reden mag zijn, want de simpele mediaboxen van jaren terug waren gewoon snel.
Als ik het zo lees in de specsheet. Is de HDD alleen voor opslag van opgenomen programma's. Het OS draait waarschijnlijk van een of andere flash storage.
Op de oude ontvanger van UPC heb ik dit gedaan. Dat was er eentje van Cisco. HDD eruit. Klonen naar SSD, en gaan. Maar zoveel sneller was het daar niet op. De DVR zelf was nogal normaal, totaal niet in een haast, gewoon rustig aan en eens doen wat hem is opgedragen... Dus. Grappig om gedaan te hebben, maar het is geld weg gooien.
Tja de socs in deze boxen zijn het probleem. De ontwikkelijlng van deze boxen duurt hier vele jaren waardoor ze al achter lopen en daarnaast zijn ze traag met nieuwe modellen omdat ze een monopolie hebben.
Zou je zelf je box kunnen kiezen dan waren ze al lang met een 4k box op de proppen geweest.
En omdat ziggo zo traag is met 4k boxen blijven ook de zenders in 4k uit.
Kortom de monopolie van ziggo en geen keuzevriiheid stagneerd de boel.
Hoog tijd dat het open gebroken word voor wat vlottere vooruitgang.
Het lijkt op de foto dat er geen onderkant is?
Oh inderdaad, dan hebben ze misschien de hdd toch nog in het bovenste deel gekregen. Wat in princiepe wel jammer is want hoe voller hoe slechter het allemaal gaat koelen.
Ja hee superleuk dit, maar je kunt helemaal niet weten of het om precies dezelfde box gaat. Is dus puur speculatie. Opmerkingen als "helaas dat hij wel weer "veel" geluid maakt" zijn dan ook erg ongegrond. Protip: Het is niet dezelfde.

Dus, wacht maar gewoon eventjes tot het type en de specs wel worden gedeeld, daar zal het bedrijf ongetwijfeld goede redenen voor hebben. :)
Ik lees nergens en hoor ook nergens iets over veel lawaai...

Daarnaast lees ik ook nergens of hier uberhaupt wel een HDD of iets in zit...?

Vraag mij dan ook af waar je deze informatie vandaan hebt gehaald of dat het een gerucht is van je?
100gb?? Ik heb pasgeleden mijn oude horizonbox opengetrokken om de harddisk eruit te trekken en bij mij zat er toch echt een 500GB WD blue in.

Verder heb je gelijk het is idd dezelfde box die liberty global in andere landen al in gebruik heeft genomen. Wat ik vooral hoop is dat ze de apps in deze box flink op de schop hebben genomen. De YouTube app in de huidige horizon box is dikke stront die de helft van de videos niet af kan spelen, de videoland app spuugt constant foutmeldingen, en de netflix app doet max 720p momenteel volgens mij. Verder vind ik het nog steeds raar dat Ziggo van de een op de andere dag bij de huidige horizon box de dlna opties uitgeschakeld heeft. Daarom moest ik mijn laptop weer aan mijn tv hangen want ik heb geen smart tv of chromecast.
Waarschijnlijk heeft deze box opnames in de cloud en zit er helemaal geen harddisk in en heeft die dus maar 1 tuner.
Gok zomaar dat deze helemaal geen Hdd meer heeft, gezien ziggo een cloud box wil leveren
Ja ik zag later pas dat ze de onderkant eruit gehaald hebben (de plek waar normaal de hdd in verstopt zat) dus dat zou inderdaad heel goed kunnen. Ik vraag me alleen af of ik daar heel blij mee moet zijn of niet.. Want de huidige replay tv functie ligt werkt ook heel vaak niet en dan zijn we toch heel blij dat we het opgenomen hebben
Zal misschien meer gaan lijken op kpn eventueel (hoop ik) icm met het oude iptv 2.0 platform fZiggo. Waarbij de opnames gebeuren op de servers van ziggo. Welke je dan later weer streamed. (of op de iptv2. 0 op een aparte frequentie kan bekijken)
Ga er maar van uit dat deze EOS de opnames op de servers van Ziggo zelf opslaat. Dat werkt immers -mits je internetverbinding stabiel genoeg is- altijd prima (in tegenstelling tot de huidige Mediabox XL). Helemaal als straks alles, van opnames tot apps en zelfs de UI gestreamt wordt naar jouw televisie.

Overigens, dat deze box dezelfde case gebruikt als de TiVo V6 van Virgin of de Horizon V2 van UPC Austria, wil niet zeggen dat de inhoud hetzelfde is. Dit zal een nieuw te ontwikkelen box zijn welke in het UK als de v7 op de markt gebracht zal gaan worden ;)
Hopen dat deze box wel fatsoenlijk koelt en niet de hele dag door klinkt alsof er een vliegtuig opstijgt naast de deur...
Ik ben teruggegaan naar de vorige versie, dat kleinere zwarte kastje, omdat de horizonbox veel te veel geluid maakt, en echt retetraag is in alles. Verschrikkelijk ding. Ben bang dat ze in de 4k versie ook weer een veel te zwakke soc zetten om fijn door de menu's te scrollen.
Natuurlijk zit er een veel te zwakke soc in. Zo is het altijd geweest met al die kastjes en ziggo is hier zeker geen uitzondering in geweest. Ik wil echter gewoon een optie voor een duurdere die wel snel is!
Ik moet zeggen dat mijn arcadyan box van KPN echt totaal niet traag is. Reageert goed, zowel in de menus als met zappen. Merk nooit vertraging op.
Mee eens. Ik was toen ik overstapte naar xs4all wel redelijk sceptisch! Maar die Arcadyan werkt lekker. Ook het feit dat eigenlijk alles in de cloud staat werkt slimmer. Ja er zijn zeker issues, maar er staat geen draak van een set top box meer te blazen.

Nu hopen dat ze dit jaar de 4K varianten gaan uitrollen.
De Ziggo box werkt als DVR waarbij je de data op de HDD opslaat (dat is waarschijnlijk geen SSD en dus traag). Het voordeel is dat je de uitzending terug kunt kijken wanneer jij wilt zonder extra te betalen en je kunt door de reclame(s) heen spoelen. Dat is als je vooraf instelt dat je het op wilt nemen. Wil je achteraf terugkijken gebruik je net zoals bij KPN de cloud, en dat werkt tot een week terug. Ik wil niet zeggen dat ik het veel gebruik (en anders zou ik het via Emby gebruiken of de uitzending van Usenet plukken) maar het werkt wel.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 11 mei 2018 13:58]

De Ziggo box werkt als DVR waarbij je de data op de HDD opslaat (dat is waarschijnlijk geen SSD en dus traag).
Dat is maar een deel van de functionaliteit. Een gewone HDD is snel genoeg om 4K video in de hoogste kwaliteit vloeiend af te spelen. De traagheid van de Ziggo horizon / media XL boxjes komt niet door de HDD, maar door de trage SoC en slechte software.
Denk vooral dat laatste; door software bloat. Dat wordt vaak opgelost door er maar sneller/meer CPU power en RAM in te flikkeren. SSD zal in dit geval weinig tot niets schelen gezien inderdaad zoals iemand elders zei de firmware op flash staat.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 11 mei 2018 16:39]

Alles wat je omschrijft kan ik met de Arcayan box ook. Opnemen (in de cloud) dat ik een jaar kan terug kijken met doorspoelen van reclame. Een week alles terug kunnen kijken zonder betalen. Een programma opnieuw opstarten van het begin als het al begonnen is.
Dat kan bij KPN / XS ook gewoon hoor, dat opslaan en doorspoelen. Ik druk gewoon 745 in op de box (7 minuut 45 seconden) en boem, weg reclames - voor mijn eigen opnamen wel te verstaan.
@Heegenees @uiltje Ik had begrepen dat dat bij commerciele zenders zoals RTL niet werkt bij KPN / XS4ALL.
Ik kijk geen RTL 4/5 maar bij Veronica, SBS 6/9 en RTL 7 werkt het gewoon, tenminste bij XS4ALL (dat gewoon de KPN oplossing gebruikt, zover ik heb begrepen).

Maar 1 ding: je moet het zelf hebben opgenomen. Als je terugkijkt dan werkt het niet IN het programma zelf, zowel voor het programma als de reclames. Maar wel voor het programma en reclames vooraf (5 minuten worden voor de zekerheid opgenomen). De reclames achterin: nou ja daar heb je de stop knop voor natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 12 mei 2018 14:24]

Je hebt geen Ziggo sport standaard maar het film & serie aanbod van KPN / XS is tien zo niet 20 keer beter. Wat een troep was dat zeg, van Ziggo Extra, KPN Pluspakket is echt veel (veel veel) beter.

Verder zit er nu niet continue een media PC 60W continue (jawel 60W continue, je leest het goed) uit de muur te trekken. Of je moet minuten willen wachten tot het kreng is opgestart.

Alleen het toetsenbord mis ik wel (maar die menus of afstandbediening niet). Zoeken naar films is met XS waardeloos. En mijn model / router zit weer gewoon in mijn meterkast. Alles Fanless baby, en met power-safe features, snelle opstart en snelle menus!

Ziggo heeft 300 Mbit. Ik heb hier maar 100 Mbit met XS. Maar terug gaan? Geen haar op mijn hoofd. Niet dat XS geen problemen heeft, maar vergeleken met Ziggo...
k wil echter gewoon een optie voor een duurdere die wel snel is!
Liever niet.
Dat zou een gevaarlijk precedent scheppen waarbij de 'duurdere' uitvoering uiteindelijk door iedereen tegen een meerprijs aangeschaft wordt als de 'normale' uitvoering, omdat de eigenlijke standaard uitvoering gewoon onbruikbaar klote is.

Een beetje zoals veruit de meeste mensen het instap-abonnement bij Ziggo nu al links laten liggen en voor het iets duurdere gaan - wat wel voldoende biedt, terwijl Ziggo in reclame-materiaal wel consequent hun instap-prijzen hanteert om zich aan te prijzen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 19:09]

Dat zou een gevaarlijk precedent scheppen waarbij de 'duurdere' uitvoering uiteindelijk door iedereen tegen een meerprijs aangeschaft wordt als de 'normale' uitvoering
Dat is het totaal niet gezien het aantal budget smartphone gebruikers... een aanzienlijk deel van de Nederlanders vinder vertragingen in de interface heel normaal. Ik vraag alleen dat er ook producten gemaakt worden voor mensen die dat niet normaal vinden
Dat is het totaal niet gezien het aantal budget smartphone gebruikers
Tegenvoorbeeld:
het instap-abonnement van Ziggo, vs. één tier hoger.
Het zijn juist de Nederlanders die weinig te besteden hebben die een hele dure telefoon hebben.
Off-topic: Kun je nog wel opnemen dan of ben je die functionaliteit verloren? Aangezien vrouwlief graag opneemt en ik alles wat ik wil zien opnieuw puur en alleen om reclames door te spoelen is het bij ons een must-have functie bij ons.


On-topic: Die Horizon is echt een rotding, zo traag als een slak en loopt om de haverklap vast, om maar te zwijgen over hoe slecht de afstandbediening reageert, ik wil gewoon een afstandbediening met IR en geen RF rotzooi want alles stoort door elkaar heen. Hopelijk geeft die 4K box weer een normale remote en een fatsoenlijke SoC
Volgensmij kan ik niet meer opnemen, omdat ik mijn abo een stap naar beneden heb geschroeft. Gebruik het nooit, dus 100% zeker ben ik er niet van.
Off-topic: Kun je nog wel opnemen dan of ben je die functionaliteit verloren? Aangezien vrouwlief graag opneemt en ik alles wat ik wil zien opnieuw puur en alleen om reclames door te spoelen is het bij ons een must-have functie bij ons.
Ik zou in dat geval heel die troep van Ziggo negeren en eerder after-market een Humax met recording mogelijkheid kopen. Huur een CI+ module en insteekkaart bij Ziggo; schuif de kaart in de Humax en gooi de module in de kast. Klaar.

Met een beetje mazzel hebben die Humax dingen van nu nog steeds een FTP server aan boord en kun je spul makkelijk overhevelen naar bijv. een NAS mocht je het willen bewaren om later nog eens terug te kijken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 19:13]

Werken die Humax dozen ook in het vormalige UPC gebied dan? Ik dacht van niet namelijk omdat die Horizon een UPC product is en het UPC gebied nogal beschermd was qua decoder.
Werken die Humax dozen ook in het vormalige UPC gebied dan? Ik dacht van niet namelijk omdat die Horizon een UPC product is en het UPC gebied nogal beschermd was qua decoder.
Klopt. Voorwaarde is wel dat je in oud-Ziggo gebied moet zitten.
Zit je dat niet; dan heb je pech. :'(

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 20:24]

Dan heb ik in deze helaas pech, oud-UPC gebied. Maar bedankt voor de tip!
Assumption the mother of all fuckups....
In mijn ogen heb je geen goede reden om aan te nemen dat dat nu weer het geval is. Je mag hopen dat bedrijven/mensen van hun fouten leren. Wat ik er van gehoord heb is dat deze nu al een stuk vlotter is.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 mei 2018 12:14]

Dat dacht men ook van de horizon box na de oude box. Geschiedenis herhaalt zich gewoon en vergis je niet dat de moedermaatschappij van Ziggo beursgenoteerd is en daar draait het om cost efficiency. Dus natuurlijk wordt er een SOC gehaald die 2-3 dollar goedkoper is om meer winst te behalen.

Off topic en niet alleen naar jou, maar waarom weten veel mensen het verschil tussen rede en reden niet. Bij elk topic zie ik het minstens 5-10x voorkomen en het stoort me mateloos.

De betekenis van rede is 'denkvermogen, oordeel', 'redelijkheid, billijkheid', 'het of iemands spreken', 'manier van spreken' of 'toespraak, redevoering'.

De betekenis van reden is 'dat wat de mens doet handelen of tot iets brengt, drijfveer, grond, beweegreden' of 'dat waarmee iemand zijn daden of zijn overtuiging motiveert, argument, motief'. Een reden is iets subjectiefs, heeft te maken met de menselijke wil of een menselijke keuze.
Dyslexie. Heb daar veel minder gevoel bij dan de meeste mensen. Waar een ander meteen ziet dat het fout is heb ik dat totaal niet net als met Zij of Zei.

Ontopic: Ik vind het raar dat er zo hard -1 gevote wordt. Wat er worden gewoon aannames gedaan en ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Of de mensen die -1 voten moeten beta tester zijn maar dat betwijfel ik. Dus dat ze denken dat die nieuwe box zo traag is is nergens op gebaseerd behalve ervaringen met de oude box. En dus onterecht om deze nieuwe nu al weg te strepen als slecht.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 mei 2018 12:16]

De nieuwe box is gegarandeerd sneller dan de huidige Mediabox XL.
Hoezo weet je dat, heb je er 1? Of doe je nu een aanname (of praat je Ziggo na?).
Nee en geen aanname, moet vaag blijven, sorry.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 11 mei 2018 12:21]

We zullen hopen dat het ding ook nog snel is na een paar noodzakelijke software updates.
Een (te) goedkope nieuwe laptop is uit de doos ook best snel...
Dan kun je beter niets zeggen als je een geheimhouding hebt moeten tekenen. is niet zo netjes.
Dat hebben wij hier helaas ook. De mediabox drie keer vervangen. Schroefje van de fan half slag open gedraaid en het is wel minder geworden.

Zou mooi zijn als de nieuwe mediabox minder warm word en minder geluid produceert bij het koelen.
Als het qua mount hetzelfde idee als een computer fan zou je kunnen proberen de scheofjes te vervangen door rubberen mounts. Die kun je vrij goedkoop van ebay trekken en scheelt bergen geluid door vibraties.

Zoiets: https://m.ebay.com/itm/12...66b1eb:g:iwkAAOSw0xRZmpdK
Waarom heeft de box überhaupt een fan nodig? Verbruikt hij daadwerkelijk zoveel stroom? Zo ja waarom?
De Horizon XL mediabox fungeert niet alleen als TV-receiver maar ook als modem/router/access point. Als je menig router of modem alléén voelt, is die al redelijk warm. Sommigen zelfs simpelweg heet. De meeste AP/Modems die ik heb gehad, vragen ongeveer 1 a 1.5A bij 12V = 12 a 18W. Best wat vermogen dus. En dat is dus zonder de TV-functionaliteit, die zeker zijn bijdrage aan het stroomverbruik zal doen.

Vergis je niet, modems en routers zijn feitelijk gewoon mini-computers waar een OS op draait, en ze moeten soms redelijk wat werk uitvoeren.
Bedankt voor de reactie :) Ik wist niet dat de Horizon XL ook als modem/router/AP functioneert.
Mja, volgens spec doet die mediabox van Ziggo ongeveer 60W - continue, of je hebt minuten opstart tijd. Da's wat anders dan 18W - helaas.

Zijn we net van die gloeilampen af komt Ziggo even langs. Bij miljoenen huishoudens. En maar afvragen waarom het energie gebruik maar omhoog blijft gaan.
Bovenkant zitten allemaal gaatjes voor de koeling dus wie weet is deze fanless zoals de modems :D
Zover ik weet is ook dit model uitgerust met een fan, hij wordt minder heet dan de Mediabox XL dus hoor je de fan niet bij goede plaatsing.
Zover ik weet is ook dit model uitgerust met een fan, hij wordt minder heet dan de Mediabox XL dus hoor je de fan niet bij goede plaatsing.
Doordat het spul minder heet word wil niet zeggen automatisch stiller word.

Als de fan kleiner is kan het zelfs meer geluid worden. Verder zit er nogal verschil per merk fan.

Zo heb ik in mijn Zywall 110 de standaard fan vervangen nog een van die conrad verkoopt. Fan formaat gelijk, en zelfde plek device is ook hetzelfde, puur een andere fan toch stiller.
Daar heb je inderdaad een punt.
Deze box is een stuk sneller & wordt over het algemeen minder heet.
Zou ie ook minder stroom verbruiken? De huidige box verbruikt belachelijk, vooral in standby modus.
Zou ie ook minder stroom verbruiken? De huidige box verbruikt belachelijk, vooral in standby modus.
één van de redenen dat ik Ziggo de deur uit heb gedaan. Met de Horizon Box heb ik overigens geen ervaring, maar z'n voorganger, de UPC Mediaplayer, slurpte iets van 28 Watt in standby modus. En de eerdere versie van dat ding werd zo heet dat deze na enkele manden was vastgesmolten(!) aan de fineerlaag van de kastplank waarop deze stond... Ter vergelijking: de boxjes die o.a. KPN en Tele2 gebruiken hebben een standby verbruik van < 3 Watt.
Je hebt een paar standen, volgens mij heb ik eens 50+ watt gelezen voor standby modus als je hem in zijn normale stand hebt staan waardoor hij zichzelf wakker kan maken voor getimede opnames.

Te gek voor woorden is het.

En dan hoe achterlijk traag dat ding is..

Ben zeer te spreken over internet van Ziggo, maar die box is gewoon ruk.
Ja, je decoder en modem in 1 gebruikt inderdaad 56 watt. Wat gebruikt jouw modem? En je decoder bij elkaar?
Ja, je decoder en modem in 1 gebruikt inderdaad 56 watt. Wat gebruikt jouw modem? En je decoder bij elkaar?
Waarom zou dat relevant zijn, als je enkel de decoder nodig hebt en een los modem al hebt?
Omdat je - godzijdank; zodat je niet van dat $#^&!$ apparaat afhankelijk bent voor je internet... - in oud-Ziggo gebied woont.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 19:16]

De tering, dat is toch echt abnormaal.

Keer x aantal huishoudens, voor niets, alleen maar standby staan.
Hmmm.. met een factor hoeveel overtreedt dit ook al weer de europese adviesnormen?
Waarschijnlijk over treed het de norm niet want je kan ook voor de zuinige modus kiezen. Je mist dan alle functies maarja
Waarschijnlijk over treed het de norm niet want je kan ook voor de zuinige modus kiezen. Je mist dan alle functies maarja
Volgens mij waren die normen vastgesteld op 'met behoud van normale functionaliteit'. Als er elementaire zaken zoals opname-functionaliteit gaat wegvallen, dan telt die zuinige modus niet echt.

(Die zuinige modus is sowieso een lachertje. 9 van de 10 keer komen die Horizons er niet goed terug uit wakker en blijven ze gewoon bot hangen totdat je power-cyclet.)
Ik heb de horizon box eerst op eco stand gezet. Het duurde dan ca 2 min voordat ie tv weergaf,maar wel laag stroomverbruik op stanby. Op advies van monteur op hoge prestatie stand gezet. En dan vreet ie veel stroom ook in stanby. Maar is blijft traag en loopt regelmatig vast. Van mijn Humax naar de horizonbox voelde dan ook echt als een achteruitgang. Ook al heeft de horizonbox meer mogelijkheden

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 11 mei 2018 12:54]

Oooh dat weet ik niet zeker.

Ik ga er wel vanuit omdat er eental zaken ontbreken tenopzichte van de huidige box.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 11 mei 2018 11:25]

Ik sta er wel open voor in ieder geval.

Er staat hier een 1080p, maar van mij mogen die menus wel heel wat sneller.
Valt dat even tegen: Hebben ze bij Ziggo zo hun best gedaan op die animaties, wil de klant een apparaat dat soepel te bedienen is en snel reageert. Rare jongens die klanten...
Inderdaad, je zou het niet verwachten. :P
Verwijdert

[Reactie gewijzigd door Rinaldootje op 11 mei 2018 11:36]

Laatst een nieuwe mediabox laten komen, de 2 jaar oude box was gewoon erg traag... de fan viel nog mee, maar toen de nieuwe kwam was de fan geluid gewoon zo niet normaal dat je hem zelfs in standby erg goed hoorde...

Monteur laten komen werd doodleuk verteld al de boxen die ik bij heb maken dit geluid tegenwoordig, gaf aan door een betere fan om de warmte te begeleiden... tja en dan wordt de box opeens veel warmer dan de oude... had hij opeens geen antwoord meer op 8)7 .

Komt er dus op neer dat Ziggo dit al meer dan een half jaar weet en er gewoon niks mee doet, klantenservice ontkenden het probleem toen ik ze gebeld had. Ze wouden me opeens wel een humax box aansmeren, maar ja daarmee kan ik niet opnemen en terug kijken.. (dus ze erkennen wel het probleem maar zeggen gewoon niks)

Hopelijk zijn er met deze box wel alle problemen opgelost.. maar blijf er wel huiverig over...
Jazeker, ook zelf nog aan de slag zeker :o
Betaal 110 euro per maand en dan zelf met dat gehuurde spul aan de slag
Het enigste wat ik gedaan heb is de mediabox op een (onbrandbare) deken gezet tegen het geluid, dat werkt goed en gratis kachel erbij
Ik ben wat op m'n hoede met dit soort gadgets.
Spraak technologie door middel van knopje op afstandbediening.
Dat zegt eigenlijk alleen dat de box luistert naar een user-input

Rest van de tijd staat de mic dan daadwerkelijk uit?
Of komt het met een backdoor voor bijv de AIVD.
(Met in achterhoofd Samsung smart TV's waarvoor NSA/CIA een exploit hadden geproduceerd waardoor mic 24/7 aanstaat zelfs als toestel in stand-by stond)

Voor de rest klinkt het allemaal aardig, 4K etc etc.
Hopelijk komt er ook een model zonder spraakbesturing, daarbij zou ik persoonlijk wat meer interesse bij hebben

[Reactie gewijzigd door osmosis op 11 mei 2018 12:35]

De mic zit in de remote ennword geactiveerd door de knop dus in therie staat hij uit anders zit de knop er voor niets.
Hetzelfde zit in mijn lg tv.
Raak je de knop nooit aan doet ie niets.
Bij mijn lg tv gaat er ook een lampje branden als je de knop indrukt of dat bij deze remote ook zo gaat werken geen idee.
Maar ik ben 99% zeker dat de mic in de remote zit
" De mic zit in de remote ennword geactiveerd door de knop dus in therie staat hij uit anders zit de knop er voor niets. "

Nee, knop dient voor 'input' van gebruiker daarmee wacht het dus op een commando (in spraakvorm)
Betekend nog niet dat het daadwerkelijk uit is zodra de knop losgelaten word.

Als iemand zo boxje ontvangt en er niks mee van plan is... Graag zou ik het willen proben met een oscilloscoop. Eens zien of het ook echt echt uit is. Tevens aan wireshark hangen, ben benieuwd wat het o.a. retour stuurt over netwerk

[Reactie gewijzigd door osmosis op 11 mei 2018 18:12]

Tja als het constant zend zijn de batt. van de remote binnen een maand leeg dus dat merk je snel zat.

Denk niet dat ze zo dom zijn om daar mee proberen weg te komen.
Niet zeker of ik je goed begrijp, maar denk je dat de mic(s) aanwezig zijn in de afstandbediening?

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Denk hoog gevoelige bi-directional mics ingebouwd in het kastje

Zelfde idee als Google Home en Amazon Echo(Alexa), pikt jouw stem prima op aan de andere kant van de kamer.

[Reactie gewijzigd door osmosis op 12 mei 2018 09:34]

Als je het allemaal bij elkaar optelt zou de microfoon best in de afstandsbediening kunnen zitten. Op de foto is een kleine uitsparing te zien tussen de twee bovenste knoppen, en in de factsheet van de Virgin-box (eerste post) melden ze dat de afstandsbediening ook werkt wanneer de box in een kastje staat. Dat zou betekenen dat:
1. De afstandsbediening werkt met RF-signalen i.p.v. infrarood
2. Als de Virgin-box ook spraakondersteuning heeft het onlogisch is dat de microfoons in de box zitten vanwege het vermelden de box in een kastje te kunnen zetten.
Ja ik denk dat de mic in de afstandsbediening zit net als bij mij lg tv set.
Zoals sanchaz ook al aangeeft zie je gaatjes bovenin de remote.
Dit zijn of nutteloze gaatjes in een remore of een nutteloze speaker of een logische mic voor de mic knop.
Ik vind de mediabox die ik nu heb echt top. Verwarmt me hele huis. Ik heb de verwarming gewoon uitstaan. Wel jammer dat je in de zomer geen TV kan kijken omdat er geen ingebouwde Airco in zit.
haha, dat heb ik met de playstation.... alsof er een vliegtuig op gaat stijgen.
haha, dat heb ik met de playstation.... alsof er een vliegtuig op gaat stijgen.
Herken ik me niet in. Ander model wss. of misschien net wat beter geplaatst ivm airflow?

Mits horizontaal geplaatst kan mijn model PS4 zichzelf met nagenoeg passieve luchtverplaatsing aardig goed gekoeld houden, in elk geval.
Gaat om een pro en vind vooral plaats bij God of War. Zit op zich genoeg ruimte om de machine. God vergt op 4K veel rekenkracht, en het lawaait gebeurt vooral als je op de map kijkt :-/
het lawaait gebeurt vooral als je op de map kijkt :-/
Klinkt alsof de developers een frame-rate limiter zijn vergeten te implementeren en de PS4 Pro er op het kaartscherm van tussen trekt, waarbij de fan daadwerkelijk volle toeren moet gaan.

Nioh heeft op het kaartscherm en in simpele scenes zoals de smithy exact hetzelfde probleem. Rocket League had het ook, maar daar is het uiteindelijk geloof ik gepatched.

Als het bij de nieuwe God echt te gortig wordt op het kaartscherm, zou ik nog eens overwegen contact op te nemen met de publisher en er melding van te maken. Bij Rocket League is er destijds een patch gekomen mede omdat er - als ik me goed herinner - ook daadwerkelijk een aantal PS4 eenheden uitgevallen waren door hitte-schade.
Als ze nou een 4k apple tv app uitbrengen hoeft dit hele kastje niet...
Idd snap niet dat ze hun geld blijven verkwisten op deze manier.
Zorg voor goeie app op apple tv, plex, kodi etc... en iedereen kan aan de slag.
Ziggo heeft al eerder bevestigd dat ze ook bezig zijn aan een Apple TV en Android TV app:
https://www.onemorething....-apple-tv-app-in-de-maak/
Amen!

En doe er ook een Android TV app bij, zodat de klant de keuze heeft tussen een Apple TV 4(K) en een Nvidia Shield Android TV. Dan heb je eindelijk capabele spelers die niet te heet worden, teveel stroom vreten, of slecht reageren.
Zie liever een app voor de appletv die hetzelfde kan. Scheelt weer een serupbox
Ik kan sowieso niet echt meer een reden bedenken om een mediabox van een provider te gebruiken. Ze zijn traag, groot, lomp en de UI is niet gebruiksvriendelijk. Tegenwoordig heb je voor 40EUR en een betere ervaring met een Chromecast. Wil je een completere ervaring (voor Apple producten) dan kan je inderdaad upgraden naar een Apple TV.

Je merkt gewoon dat deze twee producten gemaakt zijn door hard-/software bedrijven met ervaring.
De Chromecast is leuk speelgoed en aardig om Youtube-filmpjes mee te bekijken op je tv. Je kunt er inderdaad ook afzonderlijk tv-zenders mee streamen, er van uitgaande dat je een device hebt die dit regelt. Maar om gewoon ouderwets te zappen binnen het kabelaanbod, met een afstandsbediening met fysieke knoppen?... Nee. Ook kun je geen lokale opnames plannen en al helemaal niet meerdere gelijktijdig. Dus 'betere ervaring' hangt puur af van wat je wilt doen.
Nog handiger dan de Ziggo-setupbox vervangen door die van Apple of Google, zou het zijn als je 'gewoon' je TV-kanalen direct binnen de TV kon wijzigen.
Ik ben heel blij met ergens in een donker hoekje van het huis een NAS met Plex-server erop geinstalleerd. Mijn kind kan gewoon op de TV gebruik maken van Youtube, en tegenwoordig is de afstandbediening van de TV slim genoeg om ook de xbox en de playstation (basaal) te bedienen.
Als ik nou inderdaad zonder extra dozen van allerlei clubs (en de bijbehorende afstandsbedieningen) TV kon kijken ;)
Ook het eerste waar ik aan dacht. Maar hoop eigenlijk ook bog meer dat nu de kabel vrijgegeven moet worden er eindelijk eens concurrentie gaat komen van de rest.
ze zijn er mee bezig, eindelijk
Gaan ze dan ook bezig met de app voor Android TV? Kan hem nu wel sideloaden, moet toch niet heel lastig zijn om die gewoon volledig beschikbaar te maken via de officiele route.....
Kap toch gewoon met die boxen. Miljoenen apparaten weer de wereld inslingeren die binnen no time achterhaald zijn en alleen maar ergernis opleveren. Zorg dat alles met de app kan en neem afscheid van dit slechte concept.
En waar ga je die app op draaien? ;)

Mooiste is gewoon net als vroeger 1 kabel in je tv en klaar, kijken maar.
En waar ga je die app op draaien? ;)
Apple TV? Die staat toch altijd aan i.v.m Netflix / Videoland e.a. dus als de Ziggo Go app erbij komt, scheelt dat een apparaat. Zelf heb ik de Mediabox uit frustratie terug gestuurd en maar mn CI+ module uit de kast getrokken, stukken beter nu.
Op je smartphone of tablet, waar anders?
TV kijken op je tablet? Veel plezier!
Chromecast, AppleTV of anders de app rechtstreeks op je Android TV. Waarom kan een dongle van 39 euro perfect streamen maar moet je provider er een enorme energie-slurpende box voor leveren? Waarom kunnen we niet gewoon weer een CI+ decoder in de TV stoppen?
Eindelijk iemand die mijn opmerking wel begrijpt.

Een Chromecast is 10 keer goedkoper, kleiner, zuiniger, milieuvriendelijker en neemt geen plaats in. Het doet alles beter en sneller dan een megalomaan apparaat genaamd de HorizonBox.

Weer miljoenen van die rotboxen de wereld in helpen is slecht voor het milieu, voor jouw energie rekening, voor de functionaliteit die crap is, slecht voor Ziggo om het allemaal te ondersteunen, slecht voor iedereen gewoon.
Wat wel een probleem is voor Ziggo: Hun mediabox koppelt TV effectief aan internet. Met een chromecast als mediabox is er geen argument meer om deze gekoppeld te houden en zou het zonder moeite losgekoppeld aangeboden kunnen worden. Wil jij raden hoeveel mensen Ziggo hebben vanwege de internetverbinding (monopolie op goede snelheid op veel plekken) maar meestal Netflix oid kijken?
En dan sluit je een internet ony abonnement af met een AppleTV oid en ben je ook klaar, maar dan goedkoper en beter?

Of het zit gewoon in je tv ingebakken (want smartTV zonder netflix ondersteuning uitbrengen is natuurlijk dom)
Het ontkoppelen van TV en internet is onvermijdelijk. Het kan even duren maar het gaat gebeuren.

Met name jongere mensen kijken amper TV, wat ze kijken gaat voor driekwart over het internet. Hoge kosten voor amper gebruikte TV in combinatie met trage omslachtige apparaten gaat hem gewoon niet worden richting de toekomst.
Ow.. dus iedereen heeft een chromecast/AppleTV of een android TV?
Nee maar in plaats van een pittig traag, lomp groot, mega onzuinig, duur apparaat mee te leveren voor dit soort dingetjes kan je als provider ook gewoon zeggen fuck dit we doen het gewoon goed en leveren een AppleTV of chromecast.
Jij dacht die mediaboxen gratis worden geleverd zeker? Wat denk je dat die dingen kosten?

Als ziggo stop met de horizonbox (hardware en software) en gewoon goede apps bouwt voor dingen als Apple en Android TV dan zou het zoveel geld schelen op de lange termijn dat houd je niet voor mogelijk.

Kijk eens naar de R&D kosten voor een afstandsbediening en spraakbesturing. Apple en Google hebben hier miljarden in geïnvesteerd die je vrijwel gratis kan gebruiken. Hele goed interatie met dingen als smartphones en applicaties als Netflix. Waarom men dan per se het wiel opnieuw wil uitvinden en dan ook nog slechter verbaasd mij oprecht.

Stap je na een jaar over naar een andere partij dan zit je als Ziggo weer met een gebruikte decoder die je weg kunt gooien. Geen wonder dat de abonnementskosten steeds hoger worden.
Het is niet makkelijk.. om AppleTV's te mogen verkopen moet je aan hele strakke voorwaarden voldoen en die zijn niet licht.
Ziggo kan de Horizon boxen met korting inkopen.. Apple doet niet aan kortingen.
Ook moet je qua privacy alles in eigen hand hebben, en moet het voor de gebruiker altijd makkelijk te bedienen zijn.
Op google zit ik nooit te wachten omdat zij alles opslaan en doorverkopen..
Onzin. Waarom kan een energiemaatschappij dan wel “gratis” iPads verstrekken? Precies.

Een AppleTV is qua bediening zestien keer makkelijker dan de ziggo units.

De horizonbox met korting inkopen is leuk, maar dan kijk je alleen naar het stukje hardware. De daarop liggen software en ondersteuning kost klauwen met geld. Updaten van dit, vervangen van dat, firmware upgrade hier. Dan is de ATV significant goedkoper.
Omdat klanten altijd mee betalen aan die iPads... probeer dan eens aan Ziggo klanten uit te leggen.. daarnaast heb je ook nog on-demand diensten... en dat moet ook weer 100000% worden beveiligd... en ook dan ben je met software bezig.. die app moet dan goed werken op b.v. de AppleTV 4...
En dat is nu toch ook het geval? We betalen met zijn allen voor die 4K mediabox en voor de app op de AppleTV en iPhone.

Het punt is precies dat we hoe dan ook toch betalen dus als Ziggo dan 1 van de apparaten schrapt (de meest slechte in dit geval) dan worden we er allemaal beter van (goedkoper dus).

Bij die mediabox betalen we ook nog voor het platform zelf met bijbehorend onderhoud en extra applicatie. Schrap die nou en zit in op bestaande software en diensten die deels managed zijn. Je gaat mij niet vertellen dat de mediabox per klant heel veel goedkoper is dan een ATV.
Het is niet zozeer de Apple tv.. want er zit ook een B kant.. en dat is dat je dan alle Ziggo klanten moet verplichten een iCloud account te nemen..
Nu moet je verplicht een ziggo account hebben en daar zit ik ook niey echt op te wachten.

Maar goed. Een chromecast of iets met android TV is ook een optie hoor.

We kunnen wel spijkers op laag water blijven zoeken, maar het punt is dat vrijwel alle ziggo klanten beter af zijn zonder mediabox.
Laat die Android TV maar in de schappen liggen. Die kan bij tijd en wijlen ook heel langzaam zijn.

Android TV is sneller dan de ziggo box maar ook bedroevend traag.
Moet je nagaan hoe traag de ziggo doos is.

Maar dan nog ligt het heel erg aan welke doosje je haalt. Android TV kan namelijk heel snel zijn mits je de hardware maar goed op orde hebt.
Dat ligt eraan welke Android tv je koopt........als je een budget ding koopt krijg je waar voor je geld ja....

Een Nvidia Shield heb ik al 2 jaar en totaal geen last van de snelheid. Ding is supersnel
Android TV is sneller dan de ziggo box maar ook bedroevend traag.
Hangt van de TV hardware af.

Zowel Philips als Sony gebruiken vziw van die verschrikkelijk aftands oude; halfbakken (letterlijk maar half-correct functionerende) meuk van Mediatek. Ook in hun top-of-the-line modellen waar je rustig 4,000 EUR voor aftikt zit diezelfde troep.

Maar vergelijk dat eens met Nvidia's Shield TV, waar een Tegra inzit. Dat ding vliegt.
En Nvidia heeft nu een referentie-implementatie voor een 'big gaming screen' wat door verschillende merken in de markt gezet gaat worden, wat feitelijk een betere Smart TV is dan alle andere meuk die je nu op de markt kunt krijgen, met een paneel wat wellicht enkel voor OLED onder zal doen. (En hou er even rekening mee: OLED heeft op het moment ook nog te kampen met haar eigen schare aan problemen.)

Enige wat er eigenlijk die dingen ontbreekt is een ingebouwde DVB-C TV tuner.
Maar als je dan toch TV gaat kijken via een Android app, heb je dat ook niet meer nodig...
Ik wil gewoon TV kijken op de TV, zeg maar waar TV voor gemaakt is... Lijkt me geen gekke wens om dat goed werkend te krijgen zonder trage randapparatuur, toch?

CI+ is een oplossing, maar dan kun je weer aan aantal interactieve zaken niet doen. Desondanks ondertussen zo'n 5 jaar tevreden CI+ kijker.
Ik snap ook niet waarom ze geen CI+ willen. Naast de missende interactieve opties, hebben we het hier over een 4K-mediabox. Je mag toch wel verwachten dat anno 2018 een 4K Tv word geleverd met smart apps, dan kun je meteen al je gemiste programma's terug kijken.

Volgens mij mist Ziggo hier zelf de boot, omdat ze anders geen series/film kunnen verkopen (of meer van dat soort on-demand content)
probleem zou denk ik al zijn dat mijn huidige 4k tv waarschijnlijk helemaal geen 4k dvb-c aan kan.
Gemiste programma's terugkijken op een 4k tv levert vaak niet eens een 1080i/p signaal, laat staan 4k.
Gemist programma bij rtl terugkijken? Kost je geld via de tv app. Op de mediabox gratis.
En na 2 a 3 jaar wordt het platform van de tv niet meer ondersteund en doen de apps het niet meer.... en de mediabox nog wel.

Owh, en als je wil kun je bij Ziggo gewoon een ci+ module voor je tv krijgen he.. das ook geen probleem. Je zit niet vast aan de mediabox.
Same here.

Het verschil in geouwehoer met van alles weegt niet op tegen het “missen” van een paar interactieve diensten.

Alleen al het niet hebben van verschillende afstandsbedieningen is het voor mij al waard.
Tipje: Er zijn afstandsbedieningen die alles aankunnen. Bijvoorbeeld bij sommige geluidsbalken kun je alles met een afstandsbediening bedienen. Ik heb zelf een Bose Soundtouch en dat werkt prima.
True. Het punt is meer dat je dan zelf een vrij dure afstandsbediening moet gaan aanschaffen omdat Ziggo per se weer een eigen unit mee wil leveren die geen HDMI CEC ondersteund voor iets wat ook met een CI+ module kan. Investeren omdat je leverancier incompetent spul aflevert zonder dat je dit bij de leverancier meld gaat natuurlijk geen verbetering geven.
Anoniem: 30722
@Pathogen13 mei 2018 09:06
Mijn CI+ module doet anders gewoon interactieve tv van ziggo hoor ;)
Ideaal, want die lompe boxen van ziggo werken vaker niet dan wel...
Werkt prima in het OV of kantine.
Niet iedereen heeft een tablet ;-)
Niet iedereen heeft een tv.....
Niet iedereen wil een tablet of smartphone aanschaffen om tv te kunnen kijken op een tv. Vandaar dat zo’n mediabox zo handig is.
Dat noemt men spijkers op laag water zoeken. Niet iedereen wil ook met een pinpas betalen en gaat nog op de fiets naar de bank voor een papieren overschrijf formulier.

Het haalt het punt niet onderuit. Er zijn meer smartphones in dit land dan inwoners.
Dus jij hebt er geen moeite mee om jouw telefoon een aantal uren achter elkaar te gebruiken om tv te kijken terwijl je dan niet kunt bellen of appen? Prima, maar dat geldt niet voor iedereen. Zullen die mensen na het zoeken van de spijkers ook nog een telefoon moeten gaan kopen om tv te kunnen kijken.
Waar heb je het over? Tijdens het casten kun je gewoon doen wat je wil. Je streamt niet vanaf je telefoon. Weet je uberhaupt wat casten is???
CI+ is een prima alternatief daarvoor.
En een 42 inch tablet past niet in mijn tas.
Dan schrap je de mediabox en lever je dat tabletje mee?
Ga jij mij vertellen dat jij nog nooit problemen hebt gehad met streamen en of casten? Of dat de beeldkwaliteit aanzienlijk lager is dan de kabel? Of dat de framerate niet constant is?

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 11 mei 2018 11:11]

Ik heb inderdaad geen problemen met casten. Het start binnen 5 seconde en daarna gewoon stabiel in full HD.
Resolutie is niet hetzelfde als kwaliteit. Streams laten het over het algemeen erg liggen qua kwaliteit. De kwaliteit van Netflix is bijvoorbeeld abominabel vergeleken een willekeurige blu-ray. Zo is een stream van een zender van mindere kwaliteit dan dezelfde uitzending op de kabel. En dat dan samen met de 2 min vertraging op de normale uitzending maakt sport kijken bijzonder vervelend
De vergelijking tussen blu-ray en streamen is niet van toepassing. Dat verschil heb je zonder casten ook.
Via internet zit er nog steeds flinke vertraging in de doorvoer, leuk als je voetbal aan het kijken bent en je hoort de buren aan het einde van de straat al juichen en jij moet nog twee minuten.
ja maar jij kunt dan wel juigen in 4k :+
Op je kleine phone/tablet schermpje :+
Volgens mij is 2 minuten redelijk overdreven. Ik kijk af en toe TV via onze beamer, maar doe dit dan niet via een kastje maar gewoon via de Chromecast en de T-Mobile TV-Anywhere app. Als ik op hetzelfde moment ook de televisie aan heb staan, valt de vertraging echt reuze mee. Natuurlijk zit er wat vertraging in, maar 2 minuten is wel erg veel..
Dat was mooi met het wk paar jaar terug. Je wist precies aan het plein hier in de stad welke kroeg via digitenne keek en welke via de kabel, scheelde letterlijk 2 a seconde. Echt genieten was dat. Het werd ook steeds drukker bij de kroegen die op kabel zaten. Want te laat juichen is natuurlijk irritant, je wilt wel de eerste zijn.
Dat vind ik echt een slechte optie. Dat is alleen leuk voor onderweg of als iemand anders al op de tv kijkt. Zorg voor een signaal dat direct door je tv begrepen wordt en je hebt überhaupt geen extra apparaten nodig. Bij casten of streamen vanaf een apparaat moet dat ding ook nog steeds aan staan, tenzij het werkt zoals bij Spotify Connect. Ik kijk nu tv via RFOG (radio frequency over glass) en alles komt via de glasvezel en een converter naar coax direct binnen op mijn tv, in Full HD. Geen losse tuner nodig, geen apps, geen castende apparaten, zelfs geen CAM of CI nodig. Heerlijk.
Yeah but nope! dat is super irritant zo'n klein rot schermpje. En telefoon op TV aansluiten is geen optie omdat je je telefoon dan niet kan gebruiken voor andere dingen / je popups van berichten te zien krijgt.
Of een Plex kanaal.
Apple TV, Android TV (stickje)?
Er zijn ook mensen die TV's hebben die geen app's ondersteunen of smart tv's die een te oud OS hebben. Ik verwacht dat ze er in de toekomst ook wel mee gaan stoppen. Maar het is nu nog net wat te vroeg.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 mei 2018 11:02]

Ja klopt. Prachtig. Een tv die wel een beetje snel werkt.

Kheb liever een tv zonder “smart” deel en dan een los kastje als een AppleTV of chromecast die externe apps en connectiviteit regelt en dan 1 goed apparaat wat gewoon alleen TV kijken faciliteert.

Heb nu ook gewoon een ATV aan een monitor hangen.
Laten we het hopen dat ze gaan stoppen met al die apps op je tv...
Als je dat wil heb je een probleem. Het gaat steeds meer naar apps op je TV toe en steeds minder richting setup boxen zoals deze in dit artikel.
Gewoon niet al die onzinnige apps op je TV, maar bijvoorbeeld werken met een Chromecast. Ik vind dit persoonlijk echt een stuk fijner dan een SmartTV. Wij hebben hier een SmartTV staan, maar gebruiken de opties op die TV eigenlijk nooit en maken altijd gebruik van de Chromecast (Voor alles behalve live televisie).
Wat is het voordeel van Chromecast tov Android TV?
Een groot deel van de SmartTV's heeft geen eens Android TV, maar gewoon een eigen stuk software vanuit de fabrikant. Zo was dat voorheen in ieder geval, of dat nu nog steeds is weet ik niet, onze SmartTV is namelijk al zeker zo'n 4 jaar oud.

Ik vind het erg makkelijk om gewoon via mijn smartphone te kunnen kijken maar dit dan ook, als je wilt te casten naar de TV m.b.v. een Chromecast. Of dit nu een random TV stick, Android TV o.i.d. is maakt niet uit, zolang het maar niet allemaal moeilijk moet gaan met de afstandsbediening. Ik typ op mijn telefoon toch echt een stuk makkelijker dan dat ik dat met de afstandsbediening van de TV doe.
Dat is nog steeds zo.
Samsung heeft Tizen, Panasonic heeft nog steeds firefox OS als basis maar heet nu anders.
LG heeft WebOS.

Tja casten vind ik quality wise al niet echt goed genoeg. geeft te vaak artifacts. Daarnaast max stereo geluid geen eens 5.1 laat staan 7.1 TrueHD of ATMOS/DTS-X.

Op de telefoon kijken doe ik amper hooguit series zoals Friends die al oud zijn en qua beeld en geluid niets speciaals hebben. Series zoals Daredevil, Altered carbon hebben hele mooie special effects en geluid dat is in mijn ogen dan zonde om op zo'n manier te kijken. (die hebben 4K HDR en in het geval van Altered Carbon ook ATMOS geluid).

Maar het ligt er inderdaad aan hoe je iets gebruikt en wat je wensen zijn.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 11 mei 2018 12:06]

Qua geluidskwaliteit etc... heb je inderdaad wel gelijk. Maar zoals je veel mensen ook hoort zeggen, is dat het netwerk dan vaak te wensen overlaat. Dit kun je gemakkelijk oplossen door een adapter (€8,50 op AliExpress) er op aan te sluiten waardoor je gewoon een ethernet kabel kunt verbinden met je Chromecast, waardoor latency direct een stuk minder is.
Casten support prima 5.1 geluid (als je TV het netjes doorstuurt) en het beeld is heel erg afhankelijk van de kwaliteit en stabiliteit van je netwerkapparatuur.
Ik heb twee Android tv's, waarbij een ervan Android redelijk vlot runt maar de andere soc is duidelijk te traag voor Android. De functies werken wel, maar standaard dingen als de guide openen duren gewoon te lang, wat ik met tv's zonder Android nooit heb gehad. Als je dan een niet-smart tv hebt met een Chromecast eraan dan kan je gewoon tv kijken met vlotte software en alleen de Android functies gebruiken waar nodig.

Een tweede punt is dat je een aantal agreements moet accepteren bij het gebruik van een smart-tv, waarbij kijkdata worden doorgestuurd naar verschillende bedrijven. Als de tv geen internet heeft kan die dat ook niet doorsturen. En de Chromecast weet niet wat je kijkt :)
Een tweede punt is dat je een aantal agreements moet accepteren bij het gebruik van een smart-tv, waarbij kijkdata worden doorgestuurd naar verschillende bedrijven. Als de tv geen internet heeft kan die dat ook niet doorsturen. En de Chromecast weet niet wat je kijkt :)
Die overeenkomsten gaan met de GDPR op 25 mei aangepast moeten zijn, of de fabrikanten kunnen op vette boetes gaan rekenen. Op z'n minst moet exact vermeld worden welke gegevens naar welke 3e partijen gaan en voor welke doeleinden. Daarnaast mogen deze bedrijven op hun beurt de gegevens ook niet zomaar doorverhandelen.

Er gaat fors paal en perk aan die handel gesteld worden. (Werd eens tijd ook!)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 19:34]

Als ze dat een kale “os” leveren zonder bloatware zoals overal facebook en twitter op te gooien vind ik het al minder erg.
Mee eens. En wat LG doet met reclames tonen vind ik helemaal niet kunnen. Het gebeurd zelfs bij hele dure TV's. Ik hoop niet dat het meer die kant op gaat.

Ik heb zelf een Sony tv met Android TV. En ik gebruik de netflix app wel erg veel. Dat was in het begin ook de enige manier om 4K HDR te kijken. Nu kan ik het ook via de Xbox One. Maar de Interne app werkt toch net wat lekkerder dan dat je je console moet opstarten.
Enige voordeel met de Xbox is dat die ook Atmos Passtrough heeft zodat ik mijn plafond speakers bij bv Altered Carbon kan gebruiken (al is er nog weinig native ATMOS content op netflix het komt er wel aan!)

Andere zaken zoals de Youtube app of Twitch TV gebruik ik ook wel eens. Maar verder niet veel. Dus ik ben voor zo min mogelijk software mee leveren. Op telefoons eigenlijk hetzelfde.
Anoniem: 310408
@Cowamundo11 mei 2018 11:34
Laten we het hopen dat ze gaan stoppen met al die apps op je tv...
Heb je daar dan zoveel last van? Ik niet, gebruik ze gewoon niet. Net zoals ik de analoge tuner in de Tv niet gebruikt maar om nu te zeggen dat die tuner me last geeft, nee.
Alhoewel ik het eens ben met je stelling, heb ik een probleem met 'smart' tv's die Android draaien. Want die verouderen ook erg snel, en soms kun je binnen twee jaar bepaalde apps niet meer openen omdat de versie van het OS op je TV te oud is en geen updates meer krijgt. Als ik dan de keuze heb, koop ik liever een nieuwe box dan een nieuwe TV.
Casten. Paar tientjes en opgelost.
Mijn ideale TV is een dom display paneel zonder speakers (misschien een tuner met CI+ erin). Ik heb Sonos voor 5.1, chromecast voor het "smart".
Heeft speakers, crappy display en is niet meer leverbaar. Wel in de goede richting qua idee!
Heeft speakers, crappy display en is niet meer leverbaar. Wel in de goede richting qua idee!
Dan zou ik wachten op een Nvidia big gaming screen.
Stel; je behoord tot de testpanel, ik neem aan dat ze dan 4K content aan jou account/smartcard toewijzen.

Zou je de 4K content dan ook niet gewoon middels een ci+ module kunnen afspelen?
Het is meer het opneem gedeelte waar waarde aan wordt gehecht, denk ik. Plus de bijkomstigheid van 4k wat zover ik het weet veel tv's nog niet ondersteunen met een ci+ interface. Het is altijd fijn als je jouw tv net wat meer up to date kan houden met externe apparatuur. Dat je het apparaat niet kan kopen, maar moet huren vind ik wel echt een nadeel.
Ik heb het over casten, je opmerking raakt kant noch wal.
Daar geldt hetzelfde voor, op dat soort techneutengebruik zit het merendeel van de Ziggo klanten helemaal niet te wachten.De boxen werken 99.9% uit de verpakking, casten is veel complexer voor de gemiddelde Ziggo klant. Typisch generatiekloofje, misschien eens verder dan je eigen generatie kijken.
99.9%....pfff.
Laat rustig andere cijfers zien als je het beter weet.
Casten complex? Je duwt op het Cast icoontje in je Youtube / Vimeo / weet ik veel wat voor App en 3 seconden later staat het op je TV. Ik denk dat de gemiddelde Ziggo klant meer moeite heeft met die draak van een EPG op de Horizon box...
1 knopje voor de EPG, de up/down toets indrukken en op OK drukken moeilijk? Wow....
Das in ieder geval 2 knoppen meer dan Casten! ;)
Daar zijn er meer voor nodig, op meerdere apparaten: HDMI input kiezen op AB, app opstarten op telefoon/tablet, film kiezen met scrollen en kiezen (enter).

De Ziggo box bedien je met 1 apparaat :-)
Is met deze box mogelijk via ethernet tv te kijken? Of moet je nog steeds die coax aansluiting gebruiken?
Verwijdert (op verzoek)

[Reactie gewijzigd door Rinaldootje op 11 mei 2018 11:31]

Je hebt nog steeds die coax aansluiting nodig, maar alleen voor het kijken van de lineaire kanalen (dus de life uitgezonden kanalen).
De rest, On Demand, Replay, Startover en de hele informatie voorziening gaat via IP. Het video gaat geheel volgens dezelfde structuur (en servers) als via de (Ziggo)Go-App..
Zit niet heel diep in deze techniek van TV. Maar hoe kan het dan dat via glasvezel wel met ethernet in een mediabox ook/wel live kan worden gekeken en bij ziggo niet?
Aan de schrijver van dit artikel:
Ik mis in jullie artikel, de vermelding, dat deze box in zijn geheel GEEN internet modem meer heeft, maar dat dus haalt uit de al bestaande internet aansluiting (in de toekomst dus ook van andere providers dan Ziggo alleen).
Staat in het artikel. Er is te lezen dat er maar 1 ethernet aansluiting en geen 4 zoals bij Horizon. Dus dan zit er inderdaad geen modem functie in ;)
Voor zover ik het nu kan zien, is deze box al vele malen beter dan de Horizon box.
Nog slechter kan haast niet.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 11 mei 2018 11:24]

Zit niet heel diep in deze techniek van TV. Maar hoe kan het dan dat via glasvezel wel met ethernet in een mediabox ook/wel live kan worden gekeken en bij ziggo niet?
Over live TV:
Uit ervaring bij Telenet (moet analoog zijn aan Ziggo): Technisch gezien kan dit perfect, echter sturen alle kabelboeren vandaag hun tv signaal uit via DVB-C broadcast om compatibel te zijn met een eenvoudige tv (al dan niet met CI+ kaart voor beschermde zenders). Als je deze ruimte op de kabel toch al gebruikt, is het zinloos om deze ook nog eens via IP over dezelfde kabel in een ander spectrum te sturen.

Over het On-demand gedeelte:
Vandaag werkt bij Telenet het on-demand via gereserveerde DVB-C kanalen op de wijknode. Je box stemt dus af op een vrij kanaal waar je on-demand content over gebroadcast wordt (dit is ook de reden waarom je stream stopt na 5min pauzeren -> het kanaal terug vrij geven aan iemand die het wel effectief gebruikt). De reden dat ze met dit systeem werken is omdat je dan een veel eenvoudigere box kunt gebruiken (enkel utp nodig voor low-bandwith interactiviteit en bvb EPG ophalen).
Nu de markt verschuift naar on-demand en smart-tv worden de boxen eerder computers dan wel DVR. Als je een Netflix of YouTube wilt integreren op de box moet je deze aanpassen naar IP based TV. Als je dit dan toch doet, kan je beter je eigen on-demand op dezelfde manier aanbieden lijkt me. Als Ziggo hier mee bezig is vermoed ik dat vroeg of laat dit ook zo bij Telenet zal zijn :)

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 11 mei 2018 12:11]

Ik vind het dan wel enorm frappant dat we bij Telenet nog steeds niet verder zijn dan 720p of 1080i met 2.0 geluid. Zouden ze dan niet beter eens kijken om 1080p met 5.1 geluid te releasen ipv 4K dat nog geen enkele zender op het programma staan heeft? Een film of serie zien is toch leuker met full hd en ja het geluid, ik snap dat er een minderheid zit die surround heeft. Maar is dit dan zo moeilijk? Zeer jammer.

Was Telenet niet tegen Netflix integratie op hun boxen? Of heb ik dit mislezen?

Update: nee ze staan er nu wel voor over en zijn nieuwe boxen aan het testen met zo'n optie:
https://www.gva.be/cnt/dm...e-ook-netflix-kunt-kijken

Maar lancering zal nog wel eens heel lang kunnen duren..
Budget en return on investment is het antwoord :)

De vraag naar 5.1 surround (of dolby digital) is miniem (overgroot deel van de mensen heeft geen geluidsysteem of hoogstens een 2.1 soundbar met een brakke virtuele surround). 5.1 kost meer voor zowel Telenet als contentleveranciers. Waarom moeite steken in een 5.1 sound voor een telenovelle, nieuwsbericht etc., en meer betalen aan een producer voor de 5.1 filmlicentie als toch maar *gokje* 5% dit kan gebruiken?

1080p heeft niet zo'n grote meerwaarde tov 1080i voor traag beeld (films e.d). Waarschijnlijk is het daar ook de investering niet waard (dubbele bandbreedte nodig!). Voor snel beeld (sport e.d.) kan je terug vallen op 720p, wat qua bandbreedte niet veel scheelt met 1080i.
Verschil tussen 4k en 1080i/720p is daarentegen wel de moeite en nu Netflix (en anderen) hier volop op inzet moeten de kabelboeren en andere TV aanbieders ook mee om geen of minder clienteel te verliezen.

[Reactie gewijzigd door Primuszoon op 11 mei 2018 16:01]

Jammer dat ik zoiets lees.. Geen tot weinig meerwaarde van i naar p. Dat van 5.1 zei ik al dat ik het snapte maar toch zeer jammer is.
Veel mensen kijken vaak voetbal op play sports (trouwens vrij snelle films hebben hier weldegelijk een meerwaarde bij) en andere sporten die wel heel snel gaan. Das één van de weinige redenen dat ik eigenlijk nog betaal-tv heb, films series ed zijn op andere betaalkanalen (netflix,..) veel sneller uit en zonder reclame. Zeer jammer dat je dan moet terugschakelen naar 720p terwijl ze vollop door je strot duwen: wij zijn full hd! Maar wel niet als je snelle beelden wilt bekijken...

Jammer...
Probleem zit hem in dubbele bandbreedte voor de huidige boxen die enkel H.264/MPEG4 ondersteunen. Om alles in FullHD door te sturen moet je een kleine 100 tal zenders van dubbele capaciteit voorzien. Vermits ze over dezelfde kabel nog analoog moeten sturen (dit had van mij al lang weg gemogen :) ) en internet, is de investering te groot.
Nu komt H.265/HEVC er aan (is nog maar aan het inburgeren sinds een jaar of 2 op PCs) en kan je met dezelfde bandbreedte 4K gaan doorsturen. De enigste investering is dan in een nieuwe box die deze compressie ondersteunt zonder dat je heel je netwerk moet upgraden (al zijn ze daar ook mee bezig). En het testen/ontwikkelen van zo een nieuwe box duurt blijkbaar wel even.
Ik zal je even verblijden. Op dit moment kun je bij Sky (Britse TV omroep, ook leverbaar in bijv Duitsland) een sport abonnement afnemen waarbij de F1 wedstrijden in 4K worden doorgegeven.

https://www.totaaltv.nl/n...efinitief-in-4k-ultra-hd/

Je betaald er uiteraard grof voor, maar het is beschikbaar. Ziggo en anderen kijken natuurlijk ook in de 4K hoek. Waar HD gecomprimeerd wordt met H264 wordt UHD gecomprimeerd met H265 wat niet 4 keer zoveel bandbreedte vreet. Het gaat een selling point worden, de vraag is alleen vanaf wanneer.
Modem functie zit er waarschijnlijk wel in maar geen router functie.

De tv loopt via een aparte modem verbinding dus een modem is gewoon nodig tenzij ziggo zijn hele infrastructuur om gaat leggen.
In de horizon kan je dit mooi zien. Hij krijgt 2 verschillende ipv4 adressen. 1 voor internet en 1 voor tv.

En via glas kan je wel tv kijken via de lan maar dit kost je wel download snelheid aangezien dit niet gesplitst is.
Zet je dus een bak torrents of windows update aan kan je tv wel eens gaan haperen.
En via glas kan je wel tv kijken via de lan maar dit kost je wel download snelheid aangezien dit niet gesplitst is.
Zet je dus een bak torrents of windows update aan kan je tv wel eens gaan haperen.
Een beetje QoS en dat is ook weer opgelost :)
Is de afstandsbediening nog met infrarood of kan ik hem nu ook achter een deur plaatsen?
Geen infrarood, was overigens ook niet bij de MXL.
In de XL was het al via RF.
Maar IR wordt ook ondersteund. Zo heb ik een (Bose) afstandsbediening waarmee ik alles kan bedienen.
@rinaldootje, Heb je ook al 4K zenders op deze box...? En wat voor software draait er op? Tivo achtig of volledige eigen Ziggo interface?
ik heb het al gelezen don't worry, zo lang je geen plaatjes van de interface laat zien zit je goed met je NDA.

Wil ik alleen nog van je weten of je ook echt 4K zenders kunt kijken op dit moment? Een simpele ja of nee is voldoende.
Als content beschikbaar is in 4k, kan je deze in 4k bekijken, rest wordt waarschijnlijk geupscaled.

Zelfde als HD, SD nu icm andere media players

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 11 mei 2018 13:06]

Dit is inderdaad ook zo'n stom systeem. Ze kunnen toch gewoon op de modem een check laten doen of ik klant ben en aangesloten ben aan de ziggo modem om vervolgens via Ethernet/Wifi de uitzending beschikbaar te maken.... Nu moet je overal in je huis coax-kabels leggen waar je tv wilt kijken. Het is niet ideaal maar ik gebruik dus gewoon een chromecast in de slaapkamer en de ziggo app.
Gewoon op basis van inlognaam zoals voor ziggo go.

Hopelijk maken ze snel een kodi app kan de rest van de troep de deur uit.
Dit is inderdaad ook zo'n stom systeem. Liever IPTV.
Ik heb je reactie even samengevat, en eens. Als je bijvoorbeeld glasvezel neemt, dan loont het om je even een druilerige zondagmiddag boos te maken en alle coax te vervangen met CAT5e en CAT6 in combinatie met een managed switch.

Als je er over nadenkt is het eigenlijk belachelijk dat er zo'n groot frequentiebereik op de kabel gebruikt wordt om te broadcasten (analoog en digitaal). ;)
Het is bij Ziggo helaas nog niet mogelijk om via ethernet live televisie te kijken (IPTV). Ziggo en Caiway zijn volgens mij de enigste aanbieders die nog televisie via Coax aanbieden (Caiway doet dit via Coax & Ethernet). Wil je dus via ethernet TV kijken, zul je toch echt een andere provider moeten zoeken...
Ziggo Go app toch gewoon op je android of laptop installeren en klaar...
Dat is mogelijk inderdaad, maar dat is niet waar @RobbyTown bedoelde in het bericht waar ik op reageerde volgens mij..
gaat toch over live tv via ip......kan dus gewoon op die manier.......kan namelijk met elk moment van ziggo....

Ik kijk overigens nog amper tv. Heb een horizon box die als hij 1x per week aan staat al vaak gebruikt wordt voor mijn doen....

verder UHD discs, Blu ray, netflix, amazon en youtube...
De vraag van @RobbyTown was of het met dit kastje mogelijk werd om via ethernet tv te kijken. Dat is dus nog steeds niet mogelijk en blijft via Coax. Dat er andere oplossingen zijn, zoals de app, is dan nier relevant voor zijn vraag. Niet voor iedereen is de app een oplossing.

Geef jij aan je kinderen vanaf dat ze tv kunnen kijken een tablet, zodat ze via een chromecast o.i.d. televisie kunnen kijken? Lijkt me niet.. maar een afstandbediening geef je al sneller.
Denk dat het je verbaast hoeveel kinderen dat al doen hoor hetzij netflix of ziggo go op de tablet

tevens is een android tv kastje ook gewoon met afstandsbediening.....

maar goed er zijn zoveel verschillende opties om tv te kunnen kijken in een andere kamer


en waarom zou een kind dat zelfstandig niet een tablet kan besturen een tv met zenders op zijn of haar kamer nodig hebben???
Zo te zien is dit dus de mediabox van moederbedrijf Liberty, zie ook:
- http://www.virginmedia.com/shop/tv/v6.html
- https://www.teltarif.de/u...achfolger/news/68813.html

En zo ziet hij er dan van binnen uit:
https://www.youtube.com/watch?v=6isteKO4zxI

Zo ver ik weet wordt deze al in meerdere landen ingezet. Hopelijk heeft dat dan als voordeel dat veel problemen al opgelost zijn en dat we nu eens een goede mediabox krijgen i.p.v. die Horizon ellende.
Dit zijn andere boxen. De huidige van Ziggo die getest wordt heeft iig geen HDD. De geometrie is ook niet hetzelfde.
Is gewoon dezelfde. Alleen op de site van Virgin zit er nog een optionele HDD onder geprikt. Hoe dat werkt kan je zien in de Youtube video waarvan ik de link had geplaatst.
Dat zou dan kunnen verklaren waarom de nieuwe box veel dunner is dan die in de links.
Als het inderdaad die is, en dat lijkt wel zo, dan zal zou het stroomverbruik ook een stuk beter moeten zijn:
https://hackingathome.wor...o-v6-tv-box-and-superhub/
Ziet er een stuk beter uit, dan die 35W die de Horizon nu vreet....
Ik ben wel een voorstander van gescheiden apparaten. Die alles-in-eens zijn wel lekker klein en relatief zuinig, maar ze verouderen sneller. Als één onderdeel niet meer mee kan dan moet je de rest ook vervangen.
Internetsnelheden veranderen niet zo snel meer. Wie nu een moderne modem of router koopt heeft een redelijke kans om daar 10 jaar mee te kunnen doen, als je eisen niet al te gek zijn.

Losse apparaten maakt het ook makkelijker voor de klant om zelf een deel te vervangen, zodat je bijvoorbeeld je eigen router, access point of mediacenter kan gebruiken zonder alle andere onderdelen ook te vervangen.

Dan moeten die onderdelen onderling wel volgens open standaarden samenwerken, en niet alleen aanstuurbaar zijn via het proprietaire protocol van bedrijf X.
Mee eens.
Wat nog vreemd is dat steeds meer mensen de TV nu gebruikt als beeldscherm, 'in dienst van het mediabox-kastje' Het aanbod van (grotere) beeldschermen is helaas nog zeer beperkt, terwijl die markt booming zou kunnen zijn...
Het aanbod van (grotere) beeldschermen is helaas nog zeer beperkt, terwijl die markt booming zou kunnen zijn...
Nvidia heeft op de CES al referentie-implementaties van hun 'big gaming screen' getoond. Draait AndroidTV op een Tegra SoC; feitelijk gewoon een ingebouwde Shield TV, mocht je het willen gebruiken.

Humax heeft daarnaast al losse 4K schermen op TV grootte te koop, onder hun Pure Vision lijn.

Het komt dus. Heeft gewoon nog even nodig om echt door te breken...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 mei 2018 19:45]

Een losse modem en access point vind ik zelf erg fijn. Het is tegenwoordig sterk aan te raden je router vaker dan eens per 10 jaar te upgraden zodat je een veilig en snel netwerk houdt.

Het nadeel van gescheiden apparaten is dat naarmate het ecosysteem verandert, de integratie tussen de apparaten er niet beter op wordt. Bij een modem en router valt het nog wel mee, maar hoe werken media centers, STBs, Chromecasts en Smart TVs samen? Hoelang blijven diensten zoals Netflix op elk van deze ondersteund?

Mijn persoonlijke ervaring is dat 1 media device (STB, media center of chromecast) in combinatie met een non-smart TV een goed optimum is. Met 2 media devices gaat het al snel mis. Het aantal afstandsbedieningen en knoppen wat je nodig hebt om te wisselen explodeert.

Op het ogenblik hebben we de volgende apparaten:
- Ziggo modem (Wel DHCP, geen wifi)
- Router (enkel voor wifi)
- TV (smart functionaliteit staat uit)
- Chromecast
- Google Home (3x)
- Tablets en smartphones

Over de jaren is gebleken dat het Chromecast protocol het beste werkt voor het rondsturen van content en het aansturen van de apparaten. Omdat een STB en Chromecast niet beide de TV kunnen bedienen via de HDMI hebben we op het ogenblik geen STB. De TV wordt volledig via de chromecast bediend (geen afstandsbediening nodig).
Oorspronkelijk hadden we een smart TV voor het streamen van Youtube en Netflix, maar Chromecast is handiger, dus de smarts staan uit.
Als vervanging voor het media center hebben we een Plex server om lokale content via de plex app naar de chromecasts kan sturen.

Met onze huidige TV past er geen extra STB bij. Een nieuwe dienst zou dus via chromecast moeten werken of de chromecast compleet vervangen (good luck with that). Door de eenvoud en relatieve openheid van de chromecast denk ik dat het nog een lange tijd mee kan, maar diensten van Amazon zijn vooralsnog niet compatibel.

Ik ben erg tevreden met de huidige opsplitsing tussen TV, streamer, apps, controllers, router, modem, media server. De vraag is wanneer de volgende vernieuwing komt en of de overgang enigszins soepel verloopt.
Die alles in 1 van Ziggo / Samsung is echt niet relatief zuinig. Of je wilt een 60W gloeilamp zuinig noemen?

Dat van die internetsnelheden klopt niet. Bij zowel ADSL als Coax zijn nog wel een paar snelheidsverhogingen mogelijk.
Die alles in 1 van Ziggo / Samsung is echt niet relatief zuinig. Of je wilt een 60W gloeilamp zuinig noemen?
Het is maar waar je het mee vergelijkt. In vergelijking met ander settopboxen is het ding misschien niet zo zuinig, maar in vergelijking met een losse modem, losse router, losse switch, los accesspoint, losse decoder, losse DVR en losse mediaspeler is het wel degelijk zuiniger om alles in 1 doos te hebben.
Dat van die internetsnelheden klopt niet. Bij zowel ADSL als Coax zijn nog wel een paar snelheidsverhogingen mogelijk.
Ik zeg niet dat het niet meer veranderd, maar alleen dat het minder hard gaat dan een paar jaar geleden. Een normale consument (zonder bijzonder behoeftes) die vandaag de dag een goede router of modem koopt kan daar waarschijnlijk 10 jaar mee toe, voordat het echt zin heeft om te upgraden. Ik heb nu al netwerkapparatuur die ouder is dan dat (al is dat geen consumentenhardware).
De XS4ALL oplossing gebruikt een modem / router en een set top box. Die reageren snel, ook bij het opnieuw opstarten. De modem heeft ook goed te gebruiken zuinigheidsopties, hoewel die van de LAN (jaja, niet eens de WiFi alleen) wat problematisch is. Bij elkaar is het echt geen 60W. En bedenk je dat Ziggo rustig 2 media boxes aanbied: nog een extra voor in de slaapkamer ook.

Sorry, maar zo'n media box is wel degelijk veel onzuiniger dan de apparatuur van KPN / XS. Geen idee hoe zich dat verhoud met de prijsvechters overigens.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee