Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo-klanten krijgen volgend jaar mediabox met 4k- en hdr-ondersteuning

Ziggo heeft een nieuwe mediabox gepresenteerd die ergens volgend jaar bij klanten terecht moet komen. De Horizon 4 ondersteunt 4k- en hdr-video en kan overweg met Dolby Digital-audio. De afstandbediening heeft een microfoon voor spraakbesturing.

Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, presenteerde de Horizon 4-mediabox op zijn Tech Summit in Amsterdam. Het kastje heeft dezelfde hardware als de zogenaamde V6 box, die in Groot-Brittannië al door twee miljoen klanten wordt gebruikt in combinatie met TiVo-software. De variant die Ziggo-klanten uiteindelijk krijgen, heeft eigen software.

Het nieuwe kastje is kleiner, zuiniger en stiller dan de huidige versie en dankzij de 4k-ondersteuning kunnen Netflix- en YouTube-video's in 4k bekeken worden, mits het bronmateriaal in die resolutie voorhanden is. De Horizon 4 heeft geen ingebouwde hdd; klanten kunnen wel programma's 'opnemen', maar die worden in de cloud opgeslagen. In de toekomst moeten er via de Horizon 4-mediabox meer webvideo's en online tv-kanalen beschikbaar komen.

De Horizon 4-mediabox heeft ook een nieuwe interface en wordt geleverd met een rf-afstandsbediening waar een microfoon in zit. Er is ondersteuning voor spraakbediening en dat werkt ook in het Nederlands. De Horizon 4 heeft minder aansluitingen dan de huidige Horizon XL-mediabox. Dat bleek al bij tests die eerder werden uitgevoerd met de nieuwe mediabox in Nederland. Er is één ethernetaansluiting aanwezig.

Samen met de nieuwe Horizon-mediabox komt er nieuwe Ziggo Go-software en die moet samenwerking mogelijk maken. Zo kan een gebruiker bijvoorbeeld op een tv een programma terugkijken en vervolgens via de app op een smartphone of tablet verder kijken. Ook wordt het mogelijk om via de app de mediabox in te stellen.

In zijn aankondiging zegt Liberty Global dat de Horizon 4 naar 'een selecte groep klanten' in Nederland komt de komende maanden. Later zouden meer mensen de nieuwe mediabox moeten krijgen. Welke klanten het kastje ontvangen en wanneer precies, is nog niet duidelijk.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-09-2018 • 16:11

292 Linkedin Google+

Reacties (292)

Wijzig sortering
Wat er niet in het artikel staat, en ook nogal belangrijk is vind ik, is dat nieuwe HorizonBox kijkgedrag verzameld (wat overigens wel uit te zetten is): https://www.nu.nl/gadgets...-nederland-aanbieden.html
De nieuwe Horizon-box verzamelt het kijkgedrag van gebruikers. Deze informatie wordt gebruikt om in de interface van het apparaat nieuwe films en series aan te raden. Gebruikers kunnen de optie uitschakelen als ze liever niet willen dat hun informatie wordt verzameld.

Volgens de provider wordt de informatie nu alleen gebruikt voor kijksuggesties. VodafoneZiggo benadrukt dat alle gebruikersdata worden geanonimiseerd.

Er zijn "nog geen concrete plannen" om de informatie bijvoorbeeld in te zetten voor advertenties binnen de gebruikersinterface, maar de provider zegt de reclamemarkt met interesse in de gaten te houden.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 september 2018 16:17]

Dit doet de huidige box ook al (bron: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/upc-horizon)
Nieuw zijn de persoonlijke kijktips die de Horizon mediabox geeft op basis van je kijkgedrag. Je vindt ze in het menuonderdeel 'Aanbevolen'.

Ook wordt het kijkgedrag via Opt-in via de app gemeten (bron: nieuws: Ziggo wil kijkgedrag via Go-app bijhouden)
Als dat ook eens bijhield hoe vaak deze vast loopt en waar. Dan heeft dat tenminste nut.

Ik ben blij dat ze nu een andere mediabox gaan uitrollen. Ik hoop dat ik 1 van de eerste ben, want de huidige ben ik echt niet tevreden over
Idd, laatste tijd een aantal keren geen beeld, voeding eraf -> gaat niet meer aan. Dan gaat hij aan komt hij niet verder dan bootscherm weer stekker eruit etc etc, 3 kwartier verder heb je hem weer aan de praat, en dat gebeurde me een paar x in de week😡
In de tijd dat je deze comment hebt getypt, had je beter het probleem kunnen voorleggen aan de klantenservice. Als je het probleem zo voorlegt krijg je namelijk een nieuwe, dat kunnen wij niet voor je doen.

(Ik zeg dit als ex-VodafoneZiggo medewerker)
Bij mij werd meerdere malen (ook door monteur) duidelijk gemaakt dat de performance en stabiliteit by design ruk is bij deze boxen. Dat ze de extra Horizonbox zelfs niet meer actief aanbieden zegt al genoeg.

Na jaren gezeur vrijdag over op KPN. Met lichte argwaan want over kabelinternet was ik wel altijd tevreden.
Als er glas ligt is het makkelijk kiezen. KPN's televisiedienst en de service daarop is superieur aan die van Ziggo. Maar wanneer je een jong gezin hebt dat niet meer "ouderwets" tv kijkt en alles via eigen device streamt dan is de kabel vanwege de snelheid op veel adressen interessanter.
KPN heeft nu wel interessante garanties op wifi waar je gratis extra accesspoints kan krijgen en de afgelopen tijd is de televisie app uitgebreid met o.a chromecast support en mijn kpn ontvanger krijgt steeds meer goed werkende apps (netflix, youtube), die je overigens niet nodig hebt als je chromecast of appletv gebruikt. Maar nogmaals als de snelheid op koper ruk is op jouw adres en je kan via Ziggo wel fatsoenlijke snelheden halen...
Hoezo is KPN Televisie "superieur" aan Ziggo?
Die laatste integreert gewoon in mijn TV, en dankzij HDMI CEC schakelen alle randapparaten naar de juiste kanalen.
Bedoel je met een ci+?
De problemen die jij omschrijft liegen er niet om. Als ik een monteur had aan moeten sturen, had ik gelijk een swap uit laten voeren + een check naar gebruiksomgeving. Dat is namelijk de procedure in deze gevallen.

Want zeg nou zelf, een mediabox die sporadisch dienst weigert is één ding. Maar een mediabox die 3 maal weeks 3 kwartier nodig heeft voor een herstart nadat 'ie dienst weigert, dat valt echt niet binnen de normen.
Ik heb er 2 gehad en die hadden allebei hetzelfde probleem. Signaal en kwaliteit off the charts, BER van 0 en dan gewoon elke 5 minuten vastlopen en zo traag als dikke str***. Ik heb ze allebei teruggestuurd en met een contractaanpassing een gewone mediabox gekregen. Dat ding is "fatsoenlijk". Ook niet meer dan dat. Ziggo kan alleen nog maar troep leveren, ipv dat ze hun app geschikt maken voor de Apple TV en me daar lekker tv mee laten kijken. Ik hoor om me heen mensen die zeggen dat ze er geen last van hebben, maar als je door gaat vragen hebben ze dezelfde symptomen.
Er zijn twee verschillende mediaboxen. Eén mét Scart aansluiting en de nieuwere variant is zonder. Die nieuwere is marginaal sneller maar loopt, als ik de verschillende fora mag geloven, minder vaak vast. Mijn zus heeft ook een nieuwe versie en heeft bijna nooit problemen. Ikzelf heb de afgelopen 5 jaar maar liefst 6 (!) mediaboxen versleten. Nadat ik na elke toezegging dat ik een nieuwe versie zou krijgen, vervolgens toch weer een oud model ontving, heb ik opgezegd en ben ik voor KPN via NLEx gegaan. Uiteraard minder snel qua internet, maar veel minder problemen met tv kijken. Oh ja, na de opzegging krijg je natuurlijk nog wel een rekening van Ziggo van maar liefst 200 euro omdat ik die brakke mediabox niet opgestuurd zou hebben... dit terwijl ik (gelukkig) het verzendbewijs van PostNL als bewijs heb geleverd.
Ik wilde dat ik ook een optie had om over te stappen. Helaas hier alleen ADSL waarvan de waarden op fourstack weinig goeds voorspellen. Geen glasvezel natuurlijk. Ziggo zal blij zijn met het anti-fiberbeleid van KPN.
Bij elk traject waar kpn fiber wilde uitrollen ging ziggo jaren geleden de wijk in om de potentiele klanten een supur 2 jarig aanbod te doen.
Met als reactie, geen enkele bewoner wilde intekenen op de kpn fiber investering, want daar moest je ook 2 jaar abbo voor afsluiten.
Mensen hebben zelf de uitrol van glasvezel gestagneerd door voor de korte termijn portemonnee te kiezen, dat traject hebben ze jarenlang volgehouden met ziggo bussen.
Uiteindelijk heeft kpn het opgegeven, omdathet niet werkte.
En tja, die klanten betalen nu al jaren 20-% meer omdat ze enkel naar adsl of in het betse geval vdsl kunnen. maar 2 jaar lang hebben ze een goedkoop aanbod gehad.

Een idemdito traject hebben ze doorlopen in de provincie limburg, waar er ook geld van de overheid over de brug moest komen om fiber neer te leggen. En wat dachtje.. ziggo gaat lullen als brugman bij de heren politici dat de investering overbodig is en dat er tegen 2020 wel eurodocsis 3.1 zal zijn.
En hup investering van de baan, politici wederomgeld en budget gespaard, maar de burger kan niet kiezen... en zit hooked up aan het amerikaanse liberty global en binnenkort aan vodafone. Dag nationale kpn. ;)

[Reactie gewijzigd door Dragonheart-03 op 22 september 2018 10:54]

Inderdaad! Veel gezeur over Ziggo, maar klanten (zoals ik) die wel tevreden zijn over de diensten van ziggo die hoor je nooit.

Ben ook van mening dat de storing niet altijd in de apparatuur zit, maar bij de klant zelf en dat is o zo gemakkelijk om Ziggo daarvan de schuld te geven.
Hier ook een tevreden Ziggo klant.
Zit hier al tijdens het Casema tijdperk op de kabel. 1x problemen gehad met zenders die het niet deden. Daar mochten ze mij een 5m kabel voor geven die dat oploste. Ik heb aangegeven dat ik 10m nodig had. Mevrouw zegt dat hebben we niet. Ik stuur u er wel 2 toe. Aangesloten en alles werkte weer perfect. Verder nooit klachten gehad.
Gebruik beneden een CI+. Boven de Mediabox waar ik de WiFi van heb uitgeschakeld. Moet zeggen dat die horizon niet bepaald snel is maar zijn werk prima doet.
De klantenservice van Ziggo heeft mij altijd goed geholpen.
Je geeft zelf al aan waarom je weinig problemen hebt. Cabel van casema gebied is in 75% gewoon goed stabiel. Bij coax hangt het heel erg af van de plaats waar je zit. Er zijn nog gebieden waar de infra bij lange na niet zo goed is als in 75% casema gebied. En dat is het probleem van achterstallig onderhoud en desinvesteringen (lees besparingen). En dat het goedkoper is om de klacht tijdelijk op te lossen dan het netwerk structureel te verbeteren. En ziggo weet precies waar welk issue zich voordoet, maar als een klant belt, is het een 'individueel' probleem.
Ziggo was goed maar...ik ben over gestapt door de prijs.vind ziggo te duur met hun dienst 62.50/65 euro
zit nu bij telfort voor 52.50 per maand { ik kijk naar de prijs en snelheid }
Precies, hier ook zeer tevreden. Twee keer problemen gehad. 1x horizonbox fan error, gewoon een nieuwe gekregen. Andere keer last van wegvallende verbindingen. Bleek dat de glasvezelaanleggers mijn kabel geraakt hadden, die vervolgens netjes gemaakt is.
Het netwerk wordt aangepast waardoor er problemen bij klanten ontstaan. Willens en wetens. ZiggoVodafone doet dat en weet dat er dan problemen bij klanten ontstaan. Eerste instantie is dan altijd: beste klant UW BEKABELING deugt niet, in tweede instantie, wij sturen monteur, als niet aan u ligt, dan voorrijkosten. Pas als klant opzegt of klacht neerlegt, dan pas, wordt het verhaal (ivm klantverlies) we komen het voor u oplossen. En dan doen ze alles, kabels verleggen, kastjes vervangen e.d.

Dit is een strategie die werkt, om de kosten voor de organisatie laag te houden en de winst te maximaliseren.

Maar ga niet zeggen dat het 'heiligen' zijn.
Welnee man. Ik heb gewoon Ziggo gebeld met de vraag of ze mijn aansluitingen een keer willen controleren en zo nodig willen vervangen zonder dat daar een specifieke aanleiding voor was. Het hele huis hebben ze voorzien van nieuw Coax eindpunten en overal nieuwe kabels geplaatst. Zijn ze 2-3 uur mee bezig geweest. Kosten niks. En ze zijn misschien een tikkeltje duurder maar dat compenseer ik altijd door ze te bellen nadat een prijsstijging is aangekondigd. Dan mag ik onder het contract uit en dan zeg ik "doe me is een mooie aanbieding om te blijven" Nu weer 6 maanden voor 34,95 en daarna 64,00 = 49,50 per maand. Doe ik al jaren zo. De monteur die bij me was die vertelde dat ze analoge televisie gaan uitfaseren om ruimte te maken in een 1,2GHz band of zoiets. Dan komt ook de down = upstream verhouding standaard in het abbo met als mogelijkheid 1Gb down / 1Gb Up.
1gb down, 100 mb up.
synchroon kan, maar gaan ze niet doen.
Het is mij verteld door een ziggo monteur. Op het moment dat de 1.2 GHz banden er komen wordt het ook synchroon. Hoe kom jij aan de wijsheid dat ze dit niet gaan doen?

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 september 2018 12:36]

Laten we dit topic over circa 2 jaar een keer teruglezen en kijken wat ze er dan finaal van hebben gemaakt.
Technisch kan vanalles maar dat zou het portfolio van zakelijk erg in het gedrang brengen.
De laatste keren dat ik een probleem had lag het wel degelijk echt bij Ziggo (TV signaal) en vanmorgen lag Internet er uit, Contact met de telefonische helpdesk (over de TV) was een drama, online informatie over de status van het TV probleem stond aangevinkt als "opgelost" terwijl het dat niet was, en vanmorgen heb ik bijna een uur aan de chat gezeten om overgebracht te krijgen dat er een IP probleem was aan hun kant (toen ik meldde dat ik wel de gateway, maar niet de dns server kon pingen; en dat het vanaf mijn gsm hotspot precies andersom was, had daar wel een lampje moeten gaan branden).

Ik weet niet of je ooit wel eens zo'n probleem hebt gehad hebt en er over kunt meepraten, maar als het gebeurt piep je wel anders.
Alsof dat ook maar iets helpt... Al tig x aangegeven dat het een stroperig en onstabiel apparaat is...
Opzeggen met als reden apparaat is instabiel en werkt niet. Kijken wat er dan gebeurt.
Krijg je een nieuw apparaat, net zo'n ruk ding...
Dan zeg je dus niet op. Maw. Met het juiste type horizonbox op een goed signaal is het apparaat stabiel. Hapert een van de twee, het signaal of de box. dan is het dus instabiel.
Kun je der iets aan doen, ja, niet akkoord gaan met de makkelijkste oplossing en dat is - we ruilen de box om.
Je hebt gewoon een interne storingsmonteur nodig *en geen ingehuurde. En ook geen gewone installatiemonteur voor het omwisselen voor een box.

[Reactie gewijzigd door Dragonheart-03 op 22 september 2018 10:47]

De problemen die jij omschrijft komen niet overeen met de problemen waarop ik reageer. Dus jouw boze reactie had je even goed onder het artikel kunnen zetten.

Justin heeft het over een box die meerdere keren per week dienst weigert en vervolgens nog eens 3 kwartier doet om weer te functioneren. Iets heel anders dan een "stroperig en onstabiel" apparaat.

Het valt me op dat het apparaat bijna altijd in kwestie wordt getrokken, niet andere factoren, zoals bijvoorbeeld de bekabeling in je huis. Terwijl dat wel een zeer belangrijke factor is bij een apparaat als dit.

Als ik uit mijn eigen ervaring mag spreken: Bij ons thuis werkt de MB XL gewoon goed. In mijn tijd bij Ziggo heb ik naast mensen met klachten en commentaar ook zeker mensen gesproken die er net zo tevreden over zijn als ik dat ben.

[Reactie gewijzigd door ptrbvs op 20 september 2018 09:02]

Hoezo is instabiel anders dan:
Justin heeft het over een box die meerdere keren per week dienst weigert en vervolgens nog eens 3 kwartier doet om weer te functioneren.
tja, na vier van die krengen heb ik de moed op gegeven, en ligt de laatste nu al ander half jaar stof te happen in de kast.
gelukkig had ik nog een humax liggen.
snel zappen ? check.
stabiel ? check.
eigen echte opnames die ook werken bij geen verbinding ? check, ( hoeveel mensen hadden twee a drie weken terug last van de cloud opnames van F1? )
communicatie tussen de devices zodat je op ander apparaat opname kunt kijken? check
geen huur? check

het is dat dankzei de ziggo FUD ( anti glasvezel propaganda ) echt aan ze vast zit, maar wat zou ik graag concurrentie willen op mijn huis adres.

[Reactie gewijzigd door Fiander op 19 september 2018 23:03]

Ik heb 2 humax 5200 met beide hetzelfde probleem: -na 1 week zijn de commentaren (Zoals "Opname wissen ? " ) niet meer leesbaar. Rebooten is de oplossing.
Verder helemaal mee eens.
Samsung en Cisco allebei onbetrouwbaar.
Hmm, dus met zo'n humax zou ik het goedkopere basis tv-start pakket van ziggo kunnen nemen en alsnog kunnen opnemen, live-tv pauzeren en ziggo sport kunnen kijken, begrijp ik dat goed?
Hmm, dus met zo'n humax zou ik het goedkopere basis tv-start pakket van ziggo kunnen nemen en alsnog kunnen opnemen, live-tv pauzeren en ziggo sport kunnen kijken, begrijp ik dat goed?
als Ziggo sport in het basis tv-start zit, dan klopt dat allemaal.
https://myhumax.info/ihdr-5200c/
https://tweakers.net/pric...ihdr-5200c/specificaties/
en het leuke is, ze zijn voor rond de 50 euro op marktplaats beschikbaar...
https://www.marktplaats.n....html?query=humax%205200c

[Reactie gewijzigd door Fiander op 3 oktober 2018 23:07]

Ah top! Dankjewel man, het wordt steeds leuker op deze manier :D
NWat dat betreft hebben ze dat slim bekeken, want die poging heb ik gedaan, maar dan moet je eerst een aardig keuze menu door, om vervolgens door te klikken naar “chat starten” dan te wachten, dan het uit te leggen etc. Al met al op de helft afgehaakt puur omdat ik geen zin had om dat helemaal te doen, maar zal het toch maar eens gaan doen😜

[Reactie gewijzigd door justinwolter op 20 september 2018 20:37]

Afhankelijk van wat je het meeste doet kan ik je aanraden ze te zeggen je een losse modem toe te sturen.

We hebben thuis zo'n Horrorbox. De zoveelste eigenlijk. Na een tijd zeuren nu eindelijk losse modem, waardoor het een stuk minder erg is als de stroom weer van die Horrorbox gehaald moet worden omdat die vastgelopen is of een andere reden tot reboot heeft.
Dat was gelijk al van het begin afgesloten/uitgezet :) . Wat een hitte kwam er af van het modem gedeelte.
Ik vraag me af, zou het technisch mogelijk zijn dat kijkgedrag ook via een CI++ kaart kan worden gelogd? Ik bedoel, je bent verbonden via de kabel en daarmee is tweewegverkeer mogelijk. Of wordt dat in de splitter onmogelijk gemaakt?
Dat kan niet. De standaard voor DVB-C voorziet niet in een retourkanaal. Zou dat wel zo zijn, dan moet ook de hardware worden aangepast, er moet dan namelijk een (kabel)modem in je TV ingebouwd zitten.
Dat kan niet. De standaard voor DVB-C voorziet niet in een retourkanaal. Zou dat wel zo zijn, dan moet ook de hardware worden aangepast, er moet dan namelijk een (kabel)modem in je TV ingebouwd zitten.
Mijn voor interactieve TV geschikte CI++ module zegt dat dat wel kan. De firmware voor dat ding is ook vanuit Ziggo al meermalen bijgewerkt, dus kunnen zij dat soort functionaliteit in principe ook aan geschikte CI++ modules toevoegen.
Wat er ook niet staat is dat je wel een 4k TV moet hebben.
Nu staat er suggestief dat hij 4k op elke tv afspeelt.

edit: (ik doel dus op bijvoorbeeld softwarematige aanpassingen DSR in de ziggo box.)

[Reactie gewijzigd door Balder© op 19 september 2018 16:30]

Wellicht is een HDtv genoeg... ;) De huidige kastjes geven ook geen 1080p signaal af, en de audio van de BBC is incompatibel qua codec.
Misschien is er na het afschakelen van de analoge tv, die as we speak plaatsvindt, wel voldoende bandbreedte voor is. Waarschijnlijk nu "voorlopig" alleen FHD, en ooit echte 4K uitzendingen.
We gaan het zien! O-)
De 4K content is er gewoon niet. Ziggo zendt meeste tv nu uit op 720p. Dus, leuk die 4k, maar het worden toch maar een aantal kanalen.
Dat is het 'stop je kat niet in de magnetron verhaal'. Laat ze anders ook vermelden dat je wel een stroomaansluiting moet hebben 8)7
Nou waar ik op doel is dat je vandaag de dag ook op een normale tv of computer scherm 4k kunt weergeven door bijvoorbeeld DSR in de nvidia settings aan te zetten.
Voor mij kwam het in het verhaal over alsof dit in de nieuwe ziggo box zou zitten.
Hoe werkt dat dan? Hoe wil je 8.294.400 pixels aansturen (3840*2160, oftewel 4K) op een scherm waar maar 2.073.600 pixels opzitten (1920*1080, oftewel Full HD).
Niet, maar het supersampelen (downscalen van 4K -> 1080p) levert wel in sommige gevallen een verbetering in beeldkwaliteit op ten opzichte van afspelen in native 1080p. Zeker in geval van VOD diensten als Netflix die kwaliteit niet erg serieus nemen levert het een significant hogere beeldkwaliteit op om de 4K stream af te spelen op een 1080p scherm dan het afspelen van de native 1080p stream.
En hoe zit het met pre-rendered images zoals beeld op een TV?
Die zal je tv dan downscale en dat gaat 9/10 keer prima.
Dat je een 4K TV moet hebben om 4K materiaal te bekijken lijkt mij idd nogal een "stop je kat niet in de magnetron verhaal". Maar ik denk dat het wel handig is om te weten of de Horizon 4 op een niet 4K TV gebruikt kan worden met een lagere resolutie, en dat hij dan dus ook een lagere resolutie uitstuurd.

Kan me voorstellen dat je misschien wel al een nieuwe ontvanger nodig hebt maar pas over een jaar een 4K TV gaat kopen.
.

[Reactie gewijzigd door Kleenex op 19 september 2018 22:25]

En beetje tv schaalt 4k gewoon terug naar 1080p. Ik mijn ps4 heeft ook een supersampeling optie. Dan gooit hij 4k naar mijn tv en die tovert 1080p op je beeld.
Het is niet de tv die terughaalt naar 1080p.
De PS4 rendert het beeld op 4k en schaalt het daarna zelf terug naar 1080p en stuurt het dan naar de tv.
Dat doet je PS4 terugschalen. Niet je HD TV. Die kan die 4K input gewoon niet kwijt. T is niet zoals toen met HD Ready. Waar 1080p wel werd terug gebracht naar 720p door de TV.
Ok, dat wist ik niet (ook totaal geen ervaring mee). Goed om te weten, zoals hierboven ook al wordt aangehaald kan supersampelen betere kwaliteit opleveren en dus nog nuttig ook.
Of je krijgt gewoon netjes een melding dat de content niet geschikt is voor jouw tv. O-)
4K kan op alles afgespeeld worden. Het word alleen niet in 4K weergegeven..
1. 4K kan niet op alles gespeeld worden, aangezien 4K beeldmateriaal verwerken meer rekenkracht vereist. Maar neem aan dat je bedoeld dat de box het van 4K naar andere resolutie omzet voor je?
2. Als de box 4K naar een 720P beeldscherm/tv stuurt hoeft dit niet perse (goed) te werken. Forceer maar is je output van bijv. je PS4 hoger dan je TV resolutie, dit zal bij veel (oudere) tv's niet goed werken. De box zal toch echt de juiste resolutie moeten uitzenden, met de laatste paar HDMI versies kan dit automatisch maar dit moet de tv wel ondersteunen. Dus als je oude TV met HDMI 1.0 hebt dan hoeft het niet (automatisch) goed te werken.
3. Volgens mij is de vraag of de kast instaat is hoger resolutie materiaal te downscalen (of upscalen), ik neem aan dit mogelijk is aangezien het volgens mij ook in elke moderne tv zit.


Edit: iVoidstep, je hebt gelijk. Mijn excuses. Had niet goed gekeken, het leek alsof je op andere post reageerde. Soms heb ik beetje moeite met de weergave van niveaus op tweakers ^^. In de post waar ik dacht dat je op reageerde werd inderdaad niet letterlijk iets gevraagd maar suggereerde een vraag.

[Reactie gewijzigd door andries98 op 19 september 2018 22:28]

Ik geef aan dat het op alles afgespeeld kan worden. Ik heb daarbij niet aangegeven of dit wel of niet goed werkt. Je haalt het een beetje uit context.
Tevens is er geen vraag te vinden op de post waar ik op heb gereageerd. Dit vul je zelf in.

Wel apprecieer ik de extra informatie die je verschaft. Dit zou het een en andere kunnen verhelderen voor mede-tweakers.

Edit: Typfoutje.

[Reactie gewijzigd door iVoidstep op 19 september 2018 17:05]

Ziggo zelf zendt voorlopig geen 4k uit, dus of je er al veel aan hebt? Maar je bent dan wel alvast op de toekomst voorbereidt ;)
Liberty heeft de Formule 1 rechten voor de komende jaren in bezit en mag deze zonder meerkosten in 4K aanbieden, ook via Ziggo. Met de toenemende concurrentie op de markt, i.c.m. de fors gestegen populairiteit van die sport in Nederland, kan het toch niet heel lang duren voordat Ziggo dit in 4K op die nieuwe setopbox gaat uitzenden? Dat zou een usp zijn, want om bijvoorbeeld Netflix in 4K kwaliteit naar een TV te krijgen volstaat natuurlijk ook een Chromecast van een paar tientjes.
want om bijvoorbeeld Netflix in 4K kwaliteit naar een TV te krijgen volstaat natuurlijk ook een Chromecast van een paar tientjes.
De Chromecast Ultra is toch wel wat duurder, tikt bijna de 100 euro aan. Een gecertificeerde Android TV als de Shield is ook een oplossing. Maar zelf goedkope 4K TV's kunnen het praktisch allemaal via het eigen smart tv platform (w.o. Android TV, LG Webos etc). Maar goed wat dat betreft is een extra optie via een Horizonbox aardig, maar wrs onnodig.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 20 september 2018 17:00]

Heb nog nooit iets in 4k gezien. Ik vraag me af of je het verschil kunt zien, als je zoals ik ong. 2 a 2.5 meter van de tv afzit?
25 jaar geleden kocht ik na een bezoek aan de Firato de eerste Philips 100 Hz breedbeeldtelevisie. Het kreng doet het nog steeds. De knop om het beeldformaat te togglen tussen 4:3 en 16:9 heb ik de eerste 15 jaar zo vaak gebruikt dat ik evenzolang het idee had mijn tijd ver vooruit te zijn, want er werd bedroevend veel 4:3 formaat uitgezonden. Sinds verleden jaar gebruik ik het analoge signaal niet meer en heb nu 2 afstandsbedieningen en een Ziggo kastje erbij.
Ik zou nu wel een 4K TV willen kopen, maar vrees opnieuw te ver voor het peleton uit te fietsen.
  • Ik begrijp dat een 4K TV tot volgend jaar geen enkele zin heeft omdat er geen 4K wordt doorgegeven door Ziggo?
  • Als je een 4K TV hebt krijg je dan voorrang bij het uitdelen/toewijzen van de 4K kastjes?
  • Of heb je met een 2018/2019 model 4K TV helemaal geen kastje nodig omdat het in de TV zit?
Voordeel zou ik niet weten. En laatste vraag weet ik ook niet.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 21 september 2018 14:22]

Heb verder weinig verstand er over, maar moet niet alles een opt-in zijn. Met de AVG is dat toch geregeld dat een gebruiker expliciet er mee akkoord moet gaan door midden van bijvoorbeeld een pop-up? Of valt dit buiten de AVG?
Volgens mij valt dit niet onder unieke persoonsgegevens. Daarnaast wordt het ook nog eens geanonimiseerd dus valt het niet te herleiden naar een persoon.
Volgens mij valt dit niet onder unieke persoonsgegevens. Daarnaast wordt het ook nog eens geanonimiseerd dus valt het niet te herleiden naar een persoon.
Als ze jouw kijkgedrag analyseren om jouw specifiek aanbevelingen te kunnen doen, dan worden die gegevens dus niet afdoende geaononimiseerd. Ze hangen dan op de één of andere manier nog aan een unieke account ID.

Die account ID kan Ziggo op hun beurt weer koppelen aan jou als natuurlijk persoon. Daarmee telt die account ID als een persoonsgegeven. Want alle gegevens waarvan de verwerker direct of indirect kan herleiden tot welke natuurlijke persoon deze behoren, tellen als persoonsgegeven.
Bijna alle diensten die je gebruikt verzamelen toch 'je gedrag'? Ik zie op allerlei diensten wat ik heb gekeken /bekeken en wat daar wellicht op aansluit. Waarom is het opeens een issue als Ziggo dit doet?
Omdat het meestal 'de prijs' is van aan gratis dienst. Ziggo is verre van gratis. Daar komt bij dat in veel gebieden Ziggo nog altijd een semi-monopolie heeft, al gaat dat potentieel veranderen als de kabel eindelijk opengesteld gaat worden. Maar woon je nu in een dorp of stadsdeel waar (nog) geen glasvezel voorhanden is, mag je doorgaans kiezen tussen Ziggo of DSL providers die een fractie van de internetsnelheid bieden voor hetzelfde geld.
Spotify en Netflix betaal je voor en geven ook suggesties. Net als een hoop andere diensten. De relatie met het monopolie dat ze hebben zie ik niet zo.
Dat klopt, die relatie is er ook helemaal niet. Maar het klinkt leuk natuurlijk en is stoer om weer eens ontevreden over te zijn.
Ziggo is gekocht door LGI en dat geld moet terug komen, ze verkopen jou als consument 3x door.
Aan adverteerders, aan data verzamelaars en ook nog een keer aan Netflix (en anderen) die ze vragen om te betalen voor de data die ze het netwerk in sturen. Misschien mis ik nog iets.
Belachelijk omdat je in tegenstelling tot Facebook of Google gewoon betaald voor de dienst.

[Reactie gewijzigd door xmenno op 19 september 2018 16:47]

Sinds wanneer is Netflix Amazon prime en Videoland gratis? Of Spotify of insert random muziek streamdienst?

Ze bewaren je kijk gedrag om films/serie/muziek van jou smaak te blijven aanbieden. Een gratis versie kan het gebruiken om ads te personaliseren.(wat meer oplevert).
Ik vind het wel een verschil of de contentaanbieder die data verzamelt of dat de aanbieder van de infrastructuur dat doet.
Dat doet telenet ook liberty global in België dus ook. d.w.z je box moet interactief zijn en dus aan het net hangen. Juist om die reden hangt die van mij niet aan het net.

Lijkt er steeds meer op dat bedrijven steeds meer data van jou willen hebben.
Het idee gebruikers kunnen de optie uitschakelen is opt-out. Dit moet gewoon opt-in zijn.
Maar zelf als het uitstaat vraa gik me af of het echt uit staat.
Het net? Dit is toch gewoon een coax aansluiting? Dus is hij toch altijd verbonden?
Nee, deze niet...
Maar ik heb nog een NDA aktief, dus mag er waarschijnlijk nog niets over zeggen. Moet even kijken of de NDA nu al opgeheven is of niet na de aankondiging :P
NDA is nog van toepassing, houdt het dus zo generiek mogelijk.
Nee, je mag daar nog niks over zeggen ;)
Damn, ik wilde ook al wat gaan zeggen. Beetje balen als een NDA hebt terwijl Ziggo zelf uit de school klapt
Dan ben je eindelijk van dat gezeik van het signaal sterkte van de kabels af. Nu nog snelle software. Bevalt het 😘
Via de tv aansluting ontvangt de box tv signaal maar zend via coax zo ver ik weet niets terug. Daarvoor moet er in de box dan een modem zitten om terug te kunnen sturen.

hier komt kabel binnen, gaat naar een splitten en 1 kabel naar internetmoden en de rest naar tv kastjes.
Er gaat gewoon een retour signaal terug, anders kun je nooit interactief tv kijken.
Zonder ethernet kan je dan ook niet interactief kijken.
Zonder ethernet kan je dan ook niet interactief kijken.
Wat je op het moment met een CI+ module of met de huidige Horizon wel gewoon kunt; die sturen gewoon een retour signaal over coax. Feitelijk hebben ze zelf een soort van kabelmodem ingebouwd zitten wat kan zenden en ontvangen naast frequenties die voor de TV broadcasts gebruikt worden. Net zoals dat met een 'gewoon' los DOCSIS modem ook gaat.

Als dat met die nieuwe box niet meer kan, zou dat wel een flink stap terug uit zijn.

Mag je weer gaan uitvogelen hoe je die troep van Ziggo in een eigen virtueel subnet van je thuisnetwerk hangt, voordat er via één of ander lek in de firmware iemand die box gaat exploiten als springboard om bijv. Windows PCs vanaf het lokale netwerk aan te gaan vallen. Lekker dan.

Op het moment kan dat niet, omdat het verkeer voor interactieve TV gewoon compleet buiten je thuisnetwerk valt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 september 2018 20:27]

Ethernetkabel via een willekeurige provider kan ook een retoursignaal geven. Zo doet bv de humax dat al jaren op hun ontvangers. En ci+ tv’s die ondemand tonen ook.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 september 2018 17:18]

En ci+ tv’s die ondemand tonen ook.
Mijn CI+ module stuurt gewoon retour over de coax. Net zoals dat bij Ziggo altijd gewerkt heeft, nog van ver voordat die Horizon troep vanuit UPC er in geramd moest en zou worden. Daarvoor heb je ook retourgeschikte coax splitters en versterkers. Ziggo bood die lange tijd zelfs zelf aan.
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Maar misschien hebben sommige tv’s dat. De Samsungs die ik heb gehad en mijn Lg willen echter wel een verbinding met internet voor het interactieve deel. Zie ook bv de installatie instructies op https://www.ziggo.nl/klan...sung/Verder/Verder/Verder
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Maar misschien hebben sommige tv’s dat. De Samsungs die ik heb gehad en mijn Lg willen echter wel een verbinding met internet voor het interactieve deel. Zie ook bv de installatie instructies op https://www.ziggo.nl/klan...sung/Verder/Verder/Verder
Ik heb een Cisco settop-box bij kennissen gezien die direct via coax retour werkt,
Een Humax bij andere kennissen.
Een CI+ module bij familie in een Samsung TV.
Een C+ module bij mezelf in een Sony TV.

En de Horizon die ik als afdankertje op het 2e scherm van m'n PC aangesloten heb zitten om met een scheef oog af en toe een programma mee te volgen, doet het ook via retour over coax. WiFi niet verbonden (via een achterom-weggetje zelfs uitgezet; gebruik het toch nooit en doet niets als stroom slurpen en coax signaal storen) en geen UTP kabel er in gestoken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 september 2018 21:53]

Een Cisco en horizonbox hebben idd een retour. Daar heb ik het ook niet over.
Maar zoals je op de website van ziggo kunt zien hebben de humaxen en ci+ modules dat niet. De handleiding van ziggo zegt zelfs dat je internet via kabel of WiFi nodig hebt. Maar je hoeft dat van mij niet te geloven.
En daar ging het ook over... interactieve tv werkt ook via een willekeurige internetverbinding bij verschillende uitvoeringen van ontvangers anders dan de settopboxen die ziggo/UPC zelf leveren.

Overigens raar dat je in het laatste stuk van je verhaal weer bij de horizonbox uit komt, want dat was absoluut het onderwerp niet van mijn verhaal. Daar had ik het over humax en de ci+. Maar je Sony tv zal ook wel geen WiFi of ethernet hebben...
euh? retour voor interactieve tv gaat via ingebouwde modem in de humax zelf.
de ethernet aansluiting die er op zit is alleen om van de een naar de andere te kunnen streamen, of via dlna iets anders te streamen ( alleen MP2 , geen MP4 door gebrek aan codec) of om via FTP bestanden van of naar de Humax te halen.
Nee, de humax heeft geen ingebouwde modem. Die heeft echt internet nodig voor zijn interactieve deel.
Zie ook https://www.ziggo.nl/klan...nteractief-maken/#Bedraad
In België telenet heb je dus echt een ethernetkabel nodig in je telenet ontvanger om de ontvanger interactief te maken. Je box krijgt dan ook gewoon een ip adres.

Als er een retoursignaal terug gaat wil het dus zeggen dat er in jou tv een modem moet zitten.
Probleem is dat modem op andere frequentie signalen terug stuurt. Je splitter van tv signaal moet dat signaal dan ook kunnen doorlaten.
De reden dat de box aan het internet moet hangen is om cardsharing tegen te gaan. Ze weten nl. exact welke dtv kaart in welke hardware zit. Wissel je kaarten en hardware, dan wrekt het niet, het is dus niet om je gebruik te monitoren. Dat is van secundair belang.
Mijn telenet box heeft geen kaart meer. In België kun je ook geen andere boxen gebruiken. Netwerk heb je nodig voor interactief zonder netwerkkabel werkt het dus niet.
In jou box... zit een unieke identifier. En ja, daar zit of een smartcard in of een nummer gekoppeld aan het apparaat.
Neen klopt het netwerker van TELENET BELGIE is gelijk aan het oude upc netwerk.
Gesloten netwerk, met gesloten apparatuur geregistreerd op naam en ip van klant.

En ik weet niet welke decoder je precies hebt, maar de meeste hebben ook nog een kaart in het apparaat zitten.
Dat is nodig om per apparaat zenders te kunnen af en bijschakelen.

[Reactie gewijzigd door Dragonheart-03 op 22 september 2018 11:18]

Wat is daar precies gek aan tegenwoordig? Ik vind de verontwaardiging juist verbazend.

Netflix raadt je toch ook nieuwe films & series aan, aan de hand van wat je kijkt?
Steam doet dat bij games die je koopt, Google bij dingen die je zoekt, Spotify bij muziek die je luistert, etc etc.

In theorie is dit niet meer dan een manier om in dit geval je te sturen naar soortgelijke series/films. Ik vind het niet raar en niet vervelend. Omdat het mijn inziens de focus heeft jouw ervaring te verbeteren. Waar juist gratis diensten het puur gebruiken voor gerichte reclame of andere vormen van data inzamelen wat ik wel erg vervelend vind. Maar daar zijn die diensten dan weer gratis voor.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 19 september 2018 16:47]

Omdat het mijn inziens de focus heeft jouw ervaring te verbeteren.
Aan de andere kant zorgt het er wel voor dat je meer binnen je bekende comfortzone wordt gestuurd en niet snel nieuwe dingen ontdekt. ;)

Ik zou eigenlijk ook liever niet willen dat het verzameld wordt. Bij sommige diensten kun je die monitoring ook (deels) uitschakelen. Ik kijk zelf wel wat ik wil kijken en heb geen aanbevelingen nodig, thanks. Als ik een aanbeveling wil hebben ergens voor, dan ga ik zélf wel zoeken.

Ik zou dan ook bij alle TV-providers graag een opt-out zien. Geaggregeerde statistieken mogen ze van mij best verzamelen, dus dat je enkel meeteelt voor de kijkcijfers en dit verder niet naar jou is te herleiden, maar gepersonaliseerde tracking vind ik minder fijn.
Wat nog veel erger is, is dat elke klik, vooruitspoel actie, pauze zenderwisseling etc ook wordt gelogd, verzameld en centraal opgeslagen. (deze database was trouwens perfect om te analyseren hoe lang een bepaald type film nou wordt bekeken en waar de goede scenes in de film zitten... gemiddelde kijkduur bij dit genre +/- 6 minuten, maar met wel veel vooruitspoel acties...)
Je bedoelt dat bij natuurfilms alleen wordt gekeken wanneer de leeuw de zebra aanvalt ? O-)
De huidige Horizonbox, kan dat ook al. Alleen is er wel een opt-out (volgens mij ook by default).
En wat er helaas ook niet in staat hoeveel zuiniger en hoeveel stiller deze nieuwe Box is.
Beide termen zijn op deze manier nogal een relatief begrip en vooral de 'geluidsoverlast' ( ook relatief ;) ) een behoorlijke ergernis bij veel gebruikers...

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 19 september 2018 16:30]

Aangezien alles in de "cloud" wordt opgeslagen, heb je iig geen herrie meer van de hdd.
Bij het opnemen hoeft dat ding ook niks te doen, hij zegt tegen de cloud "ik wil dit" en klaar, dus kan ie dan ook slapen met weinig herrie/stroom, lijkt mij.
In theorie zou ie dan alleen herrie hoeven maken als je TV kijkt (waarbij de content de apparatuur hopelijk overstemt).
Maar idd, ik ben wel benieuwd hoeveel t scheelt.
Wellicht kan je het vergelijken met een Experiabox, die werkt ongeveer hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 19 september 2018 17:00]

In theorie zou ie dan alleen herrie hoeven maken als je TV kijkt (waarbij de content de apparatuur hopelijk overstemt).
Ja Formule1 kijken is niet zo'n probleem, maar bij een natuurserie heb je het idee dat er de hele tijd een helikopter in de lucht hangt ;)
Het lawaai komt vooral van de koeling/fan, de hdd is denk ik vanaf de bank nauwelijks hoorbaar.
Stofzuiger al eens op de ventilatie sleuven gezet? Dit helpt een boel, weet ik uit ervaring. Even die stofnesten wegwerken, en de lucht koelt de boel weer intern. Bij ons toch zeker 2x per jaar nodig. Als Horizon teveel lawaai maakt.... stofzuiger.
Niet dat de Horizon perfect is, want hier verliest ie regelmatig de retour verbinding. Waardoor On Demand totaal niet meer werkt. Een herstart lost dat meestal weer op (na enkele minuten wachten).
Staat er eigenlijk wel in:
De variant die Ziggo-klanten uiteindelijk krijgen, heeft eigen software.
Dan weet je eigenlijk al dat het niet best is.. Ziggo heeft een.. Niet zo goed track record met betrekking tot eigen software op die boxjes. De Cisco die ze vroeger uitleverden met eigen software: meer verbuik als de boxjes met standaard software af fabriek. Vervolgens heeft Cisco nog wat updates uitgebracht die stroomverbruik terug drongen, wat Ziggo dan weer niet deed ("want wij gebruiken gecustomisede software") waardoor een hoop mensen dus met een energieslurpende Cisco box bleven zitten die naast hoog stroomverbruik ook nog eens regelmatig vast liep. Zelfde gaat op voor de huidige Horizon box. Ook aangepaste software en ook een verbruik wat eigenlijk gewoonweg schandalig is. Zeker in standby.
Lol, hier zie ik de humor wel van in. Een -1 krijgen omdat je een+1 geeft, compenseert weer je :P
Op mijn huidige box heb ik dat al?
Hier komt een lang offtopic verhaal wat weinig meer met het daadwerkelijke kastje van Ziggo te maken heeft ;)

En eigenlijk lopen ze al weer achter de feiten aan. Voor volgend jaar staan er drie hele grote veranderingen op de planning:

AV1 is een nieuwe open-source codec die 30% efficiënter dan HEVC (h.265) en VP9 moet zijn. Belangrijker nog, alle grote industriegiganten staan erachter (behalve Qualcomm): De content (Netflix, Youtube, Facebook, Vimeo), de browsers (Mozilla, Google, Apple, Microsoft), de videospelers (VideoLAN) de besturingssystemen (Microsoft, Apple, Google), de software (Adobe) en de chipbouwers (AMD, Nvidia, Arm, Apple, Intel, Broadcom). En het is open-source en vrij te gebruiken, dus er hoeven geen royalties over betaald te worden.

Youtube is sinds vorige week begonnen met AV1 uit te rollen. Ze hebben een afspeellijst van 14 video's gepubliceerd, maar op Reddit zijn er veel meer gevonden. Tegelijkertijd heeft Netflix testvideo's gepubliceerd. Videolan komt volgende week met Dav1d, hun eigen AV1 encoder (op de Video Dev Days 2018). AV1-ondersteuning zit nu in de Beta van Chrome 70, die half oktober naar het grote publiek uitgerold worden.

Binnen 2 maanden zullen hele procenten van het totale wereldwijde internetverkeer (video is momenteel ongeveer 75% van het internetverkeer) bestaan uit AV1 video's. Youtube zal ze gaan aanbieden aan alles wat het maar wil decoderen zonder te ontploffen en Netflix zal eenzelfde strategie volgen. Geen royalties en flinke internet- en opslagbesparingen zal voor een aggressieve uitrol strategie zorgen.

Hardware ondersteuning zal in 2019 volgen. Verwacht wordt dat Apple, Arm en Nvidia in de voorhoede zullen zitten, gezien de ervaring en in-house productie. De Apple TV, Nvidia Shield, videokaarten en SoC's van 2019 kunnen deze codec decoderen en krijgen daarom als eerste de hoogste kwaliteit content toegestuurd (8K, 120Hz, hogere bitrates) die niet rendabel over

Vergeet niet: Google heeft VP9 alleen ontwikkeld. Het was geen eens efficiënter dan HEVC. En vervolgens uitgerold naar eigenlijk alleen Youtube. En toch ondersteunt elk modern apparaat met internet en een scherm het om hardwarematig VP9 video te decoderen. Google heeft het gewoon afgedwongen omdat je anders het grootste videoplatform niet op je apparaat kon gebruiken. Nu staat de hele industrie erachter.

In 2015 kwam Nvidia met de Shield TV met HDMI 2.0 en 4k 60fps ondersteuning voor h.264, h.265 én VP9 en kwam Roku met de vergelijkbare Roku 4. In 2016 bracht Google de Chromecast Ultra uit. Als Ziggo nu echt in 2019 pas een set-top box gaat leveren die 4k en (beperkte!) HDR kan weergeven moeten ze niet gek opkijken als er steeds minder TV abonnementen afgesloten worden.

Kijk in 2019 apparaten uit naar:
  • HDMI 2.1-ondersteuning (8K, 4K 120Hz, VRR, eARC, etc.)
  • Dynamic HDR-ondersteuning (HDR10+, Dolby Vision, Hybrid Log-Gamma)
  • AV1-ondersteuning

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 september 2018 17:38]

Tsja, als je via directe stuks verkoop je geld verdient, dan zorg je dat je up to date bent. Als je het huur model van Ziggo hanteert wil je niet te modern zijn, maar zo cheapo mogelijk. 3e optie is dat de klant zelf de hardware heeft... (youtube Netflix etc), dan ga je voor kwaliteit en kan de klant de keus maken voor een goedkope afspeel apparaat, of superieur met top kwaliteit... helaas zit Ziggo overal ergens tussen in met ruk kwaliteit, geen keus, en altijd te duur. Maar snel hopen dat de kabel gereguleerd wordt en er verplichting komt om tegen een maximaal bedrag een wholesale aanbod te creeeren waar 3e partijen een goedwerkend en concurrent product neer kunnen zetten.
Tsja, als je via directe stuks verkoop je geld verdient, dan zorg je dat je up to date bent. Als je het huur model van Ziggo hanteert wil je niet te modern zijn, maar zo cheapo mogelijk.
Maakt ook eigenlijk niet meer uit; met het besluit eindapparaten gaat het er toch op neerkomen dat men naar een open standaard toe moet waardoor consumenten kunnen gebruiken wat ze willen.
Is ook maar afwachten of je bij de concurrentie beter af gaat zijn, die willen namelijk ook wat verdienen.
Ze vergeten er dus ook bij te vermelden dat de nieuwe box, goedkoper ingekocht kan worden dan de oude box.
Dus, leuk dat er nieuws wordt gemeld, welliswaar erg selectief.
Zo lang er geen tv content is lopen ze op de feiten vooruit. Meer dan de helft van de zenders is nog steeds niet in hd. Die achter de feiten aan lopen....
Een veel groter probleem is de gelimiteerde bandbreedte op de kabel voor het tv gedeelte. Zelfs stopzetten van analoog zal niet genoeg zijn voor alle 30 ish populaire zenders in 4k met daarnaast ook nognde hd versie.

Ik denk dat ze vroeg of laat wel naar een soort van iptv moeten om genoeg bandbreedte te hebben voor alle kanalen. Gewoon een modem voor tv met iptv functie naast je gewone internet.
Zo houden ze ook VEEL meer over voor sneller internet.
Ik kijk ook zeer veel uit naar de uitrol van AV1, het is echt veelbelovend.
Er is echter ook een groot nadeel. Op dit moment bestaan er nog geen hardware encoders voor AV1, en een 1080p encode gebeurt nu met zo'n 0.1 fps. (Bron: https://www.reddit.com/r/...eed_are_you_guys_getting/)
Er zijn al wat geoptimaliseerde encoders die 5fps halen in 480p (dus ~ 1 fps voor 1080p).
Echt véél te langzaam voor het aanbieden van fullHD live streams in AV1, nog maar te zwijgen over 4K.

Dus de TV aanbieders zullen nog wel een paar jaar wachten met het bieden van AV1 streams totdat er dedicated hardware voor is.

Natuurlijk is het al wel handig dat het kastje alvast zou kunnen decoderen voor de niet live content (youtube/netflix), hoewel ik twijfel of een simpel kastje krachtig genoeg hier voor is. Bij de testfilmpjes van youtube is 720p wel okee, maar bij 1080p krijg ik frame drops op mijn 2 jaar oude i7 met 16GB geheugen. Ik verwacht niet dat Ziggo hier superieure hardware in zal plaatsen.
Mooie update!

Alleen..
In 2015 kwam Nvidia met de Shield TV met HDMI 2.0 en 4k 60fps ondersteuning voor h.264, h.265 én VP9 en kwam Roku met de vergelijkbare Roku 4. In 2016 bracht Google de Chromecast Ultra uit. Als Ziggo nu echt in 2019 pas een set-top box gaat leveren die 4k en (beperkte!) HDR kan weergeven moeten ze niet gek opkijken als er steeds minder TV abonnementen afgesloten worden.
Dit ziet Ziggo al jaren aankomen c.q. is al jaren aan de hand en 'lossen ze op' door domweg internet alleen in pakketten aan te bieden in combinatie met TV. Wil je alleen internet? Geen probleem, maar dan betaal je op € 1 na net zo veel als mét TV, waardoor het prijstechnisch tot nu toe meestal niet interessant is om zelf 100% je TV-gedeelte te regelen via internet. Tenminste, zo lagen de prijzen ongeveer toen ik het voor het laatst bekeek, nog geen jaar geleden.

Ik hoop dat aanbieders van mobiel internet dit een keer gaan doorbreken via mobiel internet abonnementen voor thuis, maar tot nu toe zijn die nogal krap qua MB's en niet goedkoper per saldo.
Is er iets meer over de hardware te vertellen? Is dit een Intel Atom (x86) of zit er tegenwoordig een ARM in? Verder benieuwd of deze zuiniger, stiller en sneller is dan de huidige Horizon box, wat een ... is dat.
Als de hardware idd identiek is aan de v6 box zit er een 8 core mediatec soc in. Meer als snel genoeg dus.
Echter is het of een speciale soc of er zot nog een speciale chip bij in die het coax gedeelte voor zijn rekening neemt.
Alleen door de soc kan ik je al verzekeren dat die zuiniger is. Een arm soc gebruikt misschien 4 a 5 watt ipv 20 a 30 en het feit dat er geen hdd in zit scheelt weer 3 to 5 watt.
Maarja het blijft ziggo dus je weet maar nooit.
Volgens het virgin forum is het 11 watt standby. (mijn v2 horizon op medium is 14 watt) actief 18 tot 22 watt (mijn horizon 39 watt met modem en wifi uit) maar dat is met hdd wat het verschil van 4 kan zijn. Maar als het 11 en 18 watt is dan teken ik daar voor.
Scheelt toch al snel 75 kwh per jaar. En mogelijk met een spaarstand meer.
Zou die ook sneller opstarten?
Dat hoop ik wel... Huidige box is echt dramatisch. Zuiniger is ook wel fijn, de huidige box wordt zelfs in standby erg warm dus daar valt wel wat te winnen.
Dat hoop ik wel... Huidige box is echt dramatisch. Zuiniger is ook wel fijn, de huidige box wordt zelfs in standby erg warm dus daar valt wel wat te winnen.
Tja; nog steeds 50W verbruik als ie in standby staat, met de fan uit.
Dat wil wel opwarmen, ja.

Je kunt het geloof ik omlaag krijgen naar 5 - 10W afhankelijk van je exacte model, maar dan moet je de box configureren in de laagste eco verbruiksstand. Met die instelling komt de box 9 van de 10 keer niet succesvol terug uit de slaapstand en loopt hij vast. Ook als je bijv. een opname gepland hebt. Dus die eco-stand is sowieso een no-go. (Blamage trouwens dat ze dat in al die jaren tijd nooit hebben weten te herstellen. Stelletje prutsers, aldaar.)
Inderdaad! Er zijn heel wat van die boxen geproduceerd. Ronduit belachelijk dat er nooit wat aan dat hoge standby-verbruik is gedaan.
En minder vaak vastlopen?
Reken er maar niet op. Dit soort boxen zijn vrijwel zonder uitzondering traag en crash gevoelig. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje meegemaakt die snel te noemen is.
Nou, Humax kan blijkbaar wel snelle STB's maken. Vond het toch altijd wel fijne dingetjes. Nu lekker aan de CI+ module, die mediabox komt er bij mij niet in.
Humax is voor mij inderdaad de betrouwbaarste tot nu toe.
Gelijk heb je voor mij ook niet zo een ding,wil ik wat opnemen doe ik dat wel via ziggo go op mijn pc.
Vast wel, veel langzamer dan een 'cold boot' met de huidige box is bijna niet mogelijk.
Dat hoop ik wel. Niet alleen opstarten, maar overall use moet gewoon vlot zijn.
Belangrijker dan kleiner, stiller en zuiniger.
Ja, ik moet serieus een minuut wachten voor ik TV kan kijken. We hebben het wachten al een naam gegeven. "Hij is nog aan het "Knight rideren"" omdat het LCD night rider lampjes laat zien als het aan het opstarten is.

Het is toch was, dat we in 2018 opties die ik in 1992 wel had, nu niet meer heb.
- Instant aan.
- Zelf zender locaties bepalen.
- snel zappen.
Het is toch was, dat we in 2018 opties die ik in 1992 wel had, nu niet meer heb.
- Instant aan.
- Zelf zender locaties bepalen.
- snel zappen.
Steek een CI+ module in je TV en je hebt weer 1 afstandsbediening; 1 volume instelling om rekening mee te houden; en je kunt weer gewoon snel zappen.

Ik lach de klootviool bij de Ziggo helpdesk, die mij laconiek "veel succes met die CI+ module, hoor; haha!" toewenstte, toch mooi vierkant uit. Inderdaad zielig manneke: het werkt beter dan die [censored] klote-box van jullie.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 september 2018 20:42]

Laten we hopen dat dit kastje niet zo'n draak van een apparaat wordt als de huidige box.
Dat de traagheid verdwenen is, de tvgids werkt.
En niet iedere dag helemaal opnieuw moet opstarten van het kastje.
De nieuwe 4k box is zeer klein. Kleiner dan de "extra mediabox" die ze nu hebben.
• Size: 230mm x 153mm x 55mm
Dit is echter wel een versie met ingebouwde modem en een interne 1TB HDD.

https://store.virginmedia...irginTVV6boxfactsheet.pdf
Snap echt totaal niet waarom ze exact dezelfde hardware gebruiken maar er voor kiezen recorden innde cloud te doen wat gewoon erg klant onvriendelijk is.
Lokaal zie ik veel meer in maar dit zal wel goedkoper zijn omdat ze de programmas toch al zelf opslaan voor het 10 dagen terug kijken.
Ik ben alleen bang dat we straks dus programmas niet meer kunnen 'opnemen' omdat dat van de zenders niet mag net als dat er nu programma gemist mist van deze zeikerds van zenders.
En maar klagen als we weer naar de pc lopen voor een torrent.

Ingrbouwde modem zal deze ook gewoon hebben maar alleen voor tv of zonder router functie.
De huidige horizon heeft 2 modems 1 voor tv en 1 voor internet. Met router functie. Hij krijgt dan ook meerdere ipv4 adressen.
Inderdaad. Neem nu nog wel eens iets op op een van de 'commercielen' om de reclame te kunnen doorspoelen. Kun je bij een serie van 'een uur' zeker 20 minuten later beginnen met kijken om nog gewoon aan het eind weer op de normale uitzendtijd te zitten.

Als spoelen geblokt gaat worden is het exit Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 20 september 2018 09:39]

Het huidige kastje is inderdaad een drama. Wat mij betreft is deze upgrade ook long overdue.
Kan je je ook aanmelden om deze te testen... want ik zal blij zijn als de huidige box de deur uit is.

[Reactie gewijzigd door CyberJack op 19 september 2018 18:33]

Ja, je kan je aanmelden bij Ziggo....Of je uitgekozen wordt is een tweede
Waar kan ik mij aanmelden? Na drie defecte decoders waarvan 1 een maand buiten de garantie waardoor ik moest betalen voor een nieuwe decoder vind ik het wel op z’n plaats om enigsins gepaaid te worden met iets nieuws dit keer.....
Hier dus: Ziggo producttesten: Hoe werkt het?

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 19 september 2018 17:27]

Telenet testers kunnen zich hier aanmelden:
De nieuwe Telenet TV-box: test hem nu!

Specificaties van de nieuwe Horizon box vind je hier:
Ontdek de Telenet TV-box (klik op Meer info > Maak je keuze )
Verschillen tussen je nieuwe en huidige TV-box (klik op + )
Telenet-decoders: technische specificaties (klik op Kies je Digibox of Digicorder)

[Reactie gewijzigd door rowell op 20 september 2018 10:36]

Ik zal er wel overheen lezen. Waar kun je je aanmelden bij Ziggo?

Ik heb een kleine hoop dat Ziggo in hun bestand kijkt naar loyaliteit.
Ben al bijna 19 jaar klant sinds 1e @home abonnement voor fl. 89,- per maand.
Dat zou wel tijd worden. Die Horizon-boxen zijn altijd waardeloos geweest. Stroomslurpende trage instabiele rotzooi. De kastjes van KPN hebben een spuuglelijke interface, maar doen tenminste wat ze moeten doen, snel, stabiel en dat ding vreet nauwelijks stroom. Als Ziggo ook zulke kastjes krijgt dan zal dat een van de grootste verbeteringen zijn die ze de afgelopen 10 jaar hebben doorgevoerd bij UPC/Ziggo. :+ Al blijft Ci+ de koning.
Ik zou er maar niet teveel op rekenen. Ik spreek voor mijn beurt, maar ik zou erop rekenen dat deze kastjes weliswaar 4K kunnen weergeven, maar dat ze in de praktijk nauwelijks bruikbaar zijn of gewoon slecht werken. Ziggo heeft nogal een track record op dat gebied. Ik bedoel, een RF afstandbediening? Hoe gaat dat werken met mijn Harmony setup?

Wanneer leren kabelmaatschappijen nu eens dat ze maar een doorgeefluik zijn? Ik wil een signaal en that's it. Dat signaal moet werken met mijn zelf zorgvuldig uitgezochte apparatuur en dus de daarvoor gangbare standaarden ondersteunen, zonder gezeik of extra kosten (Ziggo CI+, anyone?). Al die extra flauwekul kan veel beter worden afgehandeld door een merk wat daar echt verstand van heeft zoals Humax, of gewoon met de ingebouwde tuner in je TV. Niemand wil settopboxen of clouddiensten.

Maar, hopelijk spreek ik voor mijn beurt en is dat nieuwe kastje snel, gebruikersvriendelijk, zuinig en is de beeldkwaliteit goed, maar ik vrees het ergste...
Was mijn mening ooit. Maar als je bedenkt dat kpn ADSL of glasvezel is,dan is mijn inziens de tv van de toekomst niet meer dan een 4k (8k, whatever K) met een x aantal Hdmi poorten en eventueel speakers. Maar ingebouwde cable tuner of smart TV mogelijkheden worden langzaam kostbare overbodige luxe. Ik zie de toekomst dan ook in een setopbox van de provider geschikt voor onder liggende netwerk met minimaal één Hdmi uit en toekomstige standaarden
Wanneer leren kabelmaatschappijen nu eens dat ze maar een doorgeefluik zijn?

Daar kan ziggo geen hogere winsten op gaan draaien. Ze moeten het van content hebben, van het horizon platform. Daar komt de groei uit. Niet uit het aantal abonnementen. Zowat heel nl heeft een internet en of catv abbo en de mobiele telefonie moet het compenseren voor het wegvallen van de gewone lijn. Dus, neen, enkel doorgeeefluik... dat willen ze absoluut niet. Dan waren ze al jaren geleden gestopt en nooit gaan investeren in horizon.

Voor de meesten die het hier een ruk systeem vinden, kan ik het best begrijpen, maar in non tweakers land, wordt er veel op gekocht en het is erg winstgevend. Zoiets als de kip met de gouden eieren..
Helemaal mee eens maar als ik lees dat Zigstop z’n eigen software erop gaat zetten maak ik me al geen illusies meer..

Die huidige Horizonbox is volgens mij in de basis geen slecht apparaat maar inmiddels zit ik aan mn 3e en heb ik talloze mensen van hun helpdesk gesproken. Die hadden snel door dat ik meer wist dan de gemiddelde consument en heb ik nogal een verhaaltje of wat over dat ding gehoord.

Volgens meerdere agents had Ziggo de grootst mogelijke problemen om die software van dat apparaat naar hun hand te zetten. Het is ze bijv nooit goed gelukt om hem als extra AP te kunnen inzetten terwijl dat ding het gewoon ondersteunt, ze hebben blijkbaar ook meerdere test en monitoring tools waarvan er volgens meerdere agents maar 1 werkt, 1 totaal niet en 1 half.

Zo konden ze in de ene tool zien dat mn box in het netwerk zat (apparaat stond niet “offline”) maar in de andere tool waarmee ze de settings konden veranderen was hij niet terug te vinden, ja, heel soms. Meermaals dat ik belde dat hun tooling er ook gewoon uit lag en ze niks konden doen..

Dus tja, dat Ziggo er zelf software op gaat zetten maakt me niet bepaald enthousiast.
Dat huidige horizon kastje heb ik diep in een kast weggestopt. Nagenoeg onbruikbaar. Ik gebruik nu een AppleTV 4k. Ik kijk tv met nlziet, en ik wacht nog op de Ziggo go app voor Apple TV die Ziggo al tijden belooft. Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op nog meer Ziggo hardware rommel. Laat ze die app nu maar gewoon afmaken. Ik heb geen vertrouwen meer in hun hardware. En als het wel enigszins werkt, is het alsnog too little too late.
Dat wordt tijd? In welk opzicht? 4K is amper mainstream in Nederland. ;) De instabiliteit is gewoon een kwestie van goede software (laten) ontwikkelen. Als het echt iets hardwarematigs zou zijn, werden de mediaboxen wel massaal vervangen en niet meer uitgegeven door Ziggo.
Opnemen in de cloud.... en geen reclame meer kunnen doorspoelen.... DOOOEEGGGGG klanten die veel opnemen :o
De box die ze nu hebben kunnen ze ook gewoon instructies geven zodat je niet kan doorspoelen hoor.

Sinds mensen akkoord zijn gegaan met boxen van kabelaanbieders ipv enkel smartcards hebben ze zo goed als alle controle uit handen gegeven. Cloud is de volgende stap naar 0 controle.
Dit gaat alleen op voor uitzending gemist. Dat wat je opneemt kan je gewoon doorspoelen.
Ik heb het getest met programma's die je dus niet door kan spolen bij uitzending gemist maar neem je ze op kan je wel doorspoelen. Straks misschien dus niet meer.
Ja maar dat is alleen omdat Ziggo/de content providers dit toelaten. Ieder kanaal kan afzonderlijk geconfigureerd worden om dingen toe te laten als opnemen, review buffer, doorspoelen, etc En hier is geen internet verbinding voor nodig, dit kan via "private descriptors" in het DVB-C signaal.

Als jij niet kan bepalen welke software er op die box staat, heb je geen controle. Net zo min als je met een cloud dienst hebt.
Hoezo niet doorspoelen? Kan bij KPN met opnames wel gewoon. Je bedoelt waarschijnlijk replaytv waar je niet vooruit mee kan spoelen door reclame heen
Waar willen ze heen gaan? Kpn en alle andere oplichtingsmaatschappijen doen dit bijna allemaal al.
Content op tv is live, als je wat wilt opnemen of zien zonder reclame zijn er de streaming services
Opnemen in de cloud is niet eens een "eigen" opname. Het is gewoon een verwijzing naar de content die zowiezo al opgeslagen was. Dus one to many ipv one to one. Dat is hetzelfde wat Apple doet. iCloud storage voor je iDevice backup. De apps staan sowiezo bij Apple en de apps zijn gewoon pointers naar de content die er al staat maar je levert wel GB's in van je iCloud abbo.
Kunnen ze doen, in principe, zoals ze dat altijd al konden, maar dan gaan veel klanten natuurlijk niet meer extra willen betalen voor zo'n 'opnemen in de cloud' functie. Of zelfs een andere manier van opnemen zoeken. Bovendien moet er dan iemand van Ziggo steeds voor elk programma handmatig de reclame gaan selecteren… Niet echt praktisch met zoveel zenders. Kortom ik verwacht niet dat ze dat gaan doen.

Wel is het weer een stapje meer controle naar Ziggo / minder naar de klant, wat @candela zegt.

Persoonlijk interesseert het me steeds minder wat er op de publieke netten wordt uitgezonden. Steeds meer (nep) reality-tv achtige, compleet voorspelbare, dramatische navelstaarderij, bomvol sponsoring, wat ook nog zichzelf voor en na elk reclameblok drie keer herhaalt.
nu nog 4K via de ci+ module :)
yes please.

een beetje fatsoenlijke HDR/4K TV heeft tegenwoordig gewoon een goed functionerende Youtube/Netflix app.

6 Maanden geleden mijn HD Horizon Box ontkoppelt en vervangen door een CI+ . kom niets tekort, 1 afstandbediening minder.
Heb ik een paar weken terug ook gedaan, scheelt een hoop irritatie ;)
Opnemen deed ik toch zelden, en kan het meeste tegenwoordig toch wel terug kijken.
Enige nadeel is dat in het oude UPC gebied niet iedereen uitzendingen terug kan kijken via de CI+ module. Ze gaan het ook niet activeren bij Ziggo. :'(
Alleen jammer dat terugkijken niet op die manier werkt. Het ziggo go / on demand verhaal via de CI module is dramatisch slecht.

Maargoed, met de ci module kan je tenminste wel tv kijken zonder continu te vrezen dat de box er weer uitknalt, dat maakt een hoop goed :)
Volgens mij moet je TV dan minimaal een DVB-T2 decoder met HEVC ondersteuning hebben?
de meeste moderne oleds en 4k tv's hebben dat lijkt me? mijn philips uit vorig jaar wel zo te zien.
Als ik het artikel goed begrijp gaat het over 4k Netflix en YouTube, dat kan nu zelfs ook al zonder media box en zonder ci+ op je smart tv.
Als ik straks mijn huidige ziggo box wil vervangen voor deze nieuwe. Moet ik dan een nieuw jaar abo afsluiten?
Dit was bij UPC wel het geval.
Ben ook wel benieuwd, zullen ze extra geld durven vragen? (voor een bijna niet bestaand aanbod aan 4k content). Of je verplichten een jaar abonnement af te nemen....
Meestal het laatste voor het omruilen van een device. Wat me ook niet onredelijk lijkt gezien de kosten die ze moeten maken.

Maar het zal me niets verbazen als ze voor de dienst net als Netflix ook een paar euro extra gaan vragen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 19 september 2018 17:36]

Niet onredelijk? Er zijn 3 van de 10 zenders die ik boeiend vond verdwenen uit het pakket afgelopen jaren en ik betaal ipv 62 euro 4 jaar geleden 75,45!
Minste wat ze kunnen doen is me een box van 40 euro geven die eindelijk snel zapt zonder vertraging door de 10 jaar oude soc.
Ik heb hem immers al 3x betaald ondertussen.
Dan is dat maar zo ...
Ik heb daar nooit zo'n moeite mee gehad, zoveel spannends gebeurt er niet in aanbiedersland, dat je 'ineens' wilt overstappen.

Zou KPN spontaan glas gaan leveren, moeten eerst de wegen open, en kabels getrokken worden.
Dat zijn geen klusjes van 24u notice :+ Daar zit een heel traject aan vast.
Zou dat dus echt gebeuren, kan je alsnog dat besluit incalculeren ( en dan misschien met 6 maanden 'te lang' bij Ziggo zitten.

Ik kijk elk jaar wat voor aanbieding Ziggo heeft, zo krijg ik al 4 jaar elke keer kortingen, varierend van 6 maanden tot 1 jaar ( zelfs vorig jaar het duurste abo gehad, MET alle sportkanalen á 35€ )
Dit jaar was het maar 3 maanden á 35€, en na de 5e maand gewoon overgestapt naar Zakelijk ( als particulier ).
Kreeg ik weer 3 maanden 35€ als prijs, alleen de 'einddatum' werd opgeschoven naar juni '19 maar wel de snellere verbinding ( 250/40 ipv 200/20 )
Dan is dat maar zo ...
Ik heb daar nooit zo'n moeite mee gehad, zoveel spannends gebeurt er niet in aanbiedersland, dat je 'ineens' wilt overstappen.
Tja, dat jij er geen moeite mee hebt, betekent niet dat andere dat niet hebben.

Ik persoonlijk vind het nog al triest van een bedrijf, waar je al klant bent zeg 5 jaar.
Maar omdat je, je bagger werkende mediabox wilt veranderen naar een volgens Ziggo beter werkende mediabox. Dat je dan een jaar abo moet afsluiten.
Waarschijnlijk omdat de box ook een investering is voor het bedrijf. Ze moeten er wel een beetje vanuit kunnen gaan dat het zich terug verdient.
Nou dan moeten ze aan de klant tevredenheid werken.
Dus niet klakkenloos de maandkosten ieder jaar met 3 a 4 euro verhogen terwijl er zenders verdwijnen en je box na 3 grote updates een 2e revisie en 7+ jaar nog steeds traag is.
5 jaar geleden betaalde ik 58 euro voor hetzelfde als waar ik nu 75.45 voor betaal maar dan met minder zenders en geen telefoon meer.

Dus verdienen doennze prima. Die box is al 3x betaald. Die zal ze qua hardware immers nog geen 40 euro kosten.
Modempje paar gb ram die niet snel hoeft te zijn een mediatek soc geen hdd en het is feite een rebrand van een al bestaand kastje
De enige kosten waren voor hun eigen software en die kosten haddennze toch wel gehad.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 20 september 2018 03:11]

Ja, want de box zijn de enige kosten die ze als bedrijf hebben 8)7

En je vergeet dat de meeste klanten gewoon tevreden zijn. Nadeel is dat de schreeuwende minderheid hun altijd overstemt.
1 2 3 ... 8