Tele2 laat klanten mobiel bellen via wifiverbinding

Tele2 heeft een functie op het netwerk ingeschakeld om gebruikers mobiel te laten bellen via een wifiverbinding. Dankzij bellen via wifi moeten gebruikers binnen bereikbaar zijn op plekken waar het mobiele netwerk geen bereik heeft.

Bellen via wifi werkt onder meer met iPhones en diverse recente Samsung-modellen, maar volgens een lijst van Tele2 werken veel telefoons van andere merken niet met de techniek. Onder meer op toestellen van Huawei, Nokia, Sony en HTC werkt het niet. Tele2 merkt verder op dat gebruikers de nieuwste software nodig hebben om te kunnen bellen via wifi. Ook moeten gebruikers de functie eerst aanzetten.

De minuten die gebruikers bellen via een eigen wifiverbinding gaan van de belbundel af, maar niet van de databundel. Met deze techniek gaat het belverkeer via de eigen router naar de systemen van de provider, waarna het verder in feite een regulier telefoontje is.

Vodafone biedt bellen via wifi, waarvan de technische naam vowifi is, al enige tijd aan. Dat gaat niet probleemloos: sommige gebruikers klagen over de geluidskwaliteit. KPN kondigde aan dat de techniek in de loop van 2017 zou gaan werken, maar de provider heeft de functie nog niet geactiveerd. Over T-Mobile is nog niets bekend. Vowifi staat los van volte, oftewel bellen via 4g.

Bellen via wifi bij Tele2 Werkt nu al Werkt na toekomstige update Werkt niet
Apple iPhone 6 en nieuwer - iPhone 5s en ouder
Samsung A3/A5 (2016), S8, S8+, A8 S7, S7 Edge, Note 8, J3/J5/J7 (2017), A5 (2017), Xcover 4 S9, S9+, S6 en ouder
Alle andere merken - - Alle modellen

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-05-2018 • 13:35

127

Reacties (127)

127
124
91
2
0
19
Wijzig sortering
En wel belkosten rekenen? 8)7
Als ik dan toch moet betalen, dan liefst volledig GSM gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GrasshopperNL op 22 juli 2024 13:59]

"Met deze techniek gaat het belverkeer via de eigen router naar de systemen van de provider, waarna het verder in feite een regulier telefoontje is."

Lijk me dan toch enigszins fair? Misschien een lager tarief, maar dat je betaald is niet gek.
Misschien, maar in principe moet je zelf een deel van de infrastructuur regelen omdat de provider zijn zaken niet op orde heeft.

Als ik dan toch via wifi moet bellen kan ik net zo goed een VoIP gesprek starten, er vanuit gaande dat de ontvanger in het zelfde bootje zit.
Het is al door velen gezegd maar VoWiFi is een extra dienst en het gesprek wat je voert is helemaal niet gelijk aan VoIP. Om maar 1 belangrijk ding te noemen, met VoWiFi ga je ook naadloos over op 4G wanneer je tijdens je gesprek van je Wifi punt weg gaat. Daarnaast wordt de afhandeling van je gesprekken door dezelfde systemen uitgevoerd als bij een normale VoLTE call op het netwerk.

Bij vele bedrijven maakt men al gebruik van indoor cells omdat de bedrijfspanden geen goed bereik toelaten, VoWifi is daar in feite ook een vervanger voor maar dan eentje wat in het hele binnenland werkt (zonder specifeke indoor installatie).
Misschien, maar in principe moet je zelf een deel van de infrastructuur regelen omdat de provider zijn zaken niet op orde heeft.
Dat is kort door de bocht.

Providers doen er veelal van alles aan om een zo goed mogelijke dekking te bieden maar zijn ten alle tijden afhankelijk van andere partijen maar ook vele factoren. Maar laat ik het tegenovergestelde dan ook even posten;

- Dat jij in een zwaar geïsoleerde woning wilt wonen (nieuwbouw) waardoor de ontvangst met vele tientallen procenten in elkaar stort is jou probleem en niet die van de provider.
- Dat jij zo nodig net buiten het stukje van een uitgerichte cel wilt wonen is jou probleem, niet die van de provider dan moet je maar een straat verderop gaan wonen om binnen die uitgerichte cel te wonen en goede ontvangst te hebben.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.... feit is echter, providers proberen er nu eindelijk op in te spelen en nog is het niet goed. Zet dan je telefoon lekker op 2G als je zekerheid wilt hebben qua dekking.
Wat een onzin zeg. VoWifi is gewoon een extra service en heeft niks te maken met een gebrek aan dekking bij een provider. Ja, Tele2 heeft niet het beste netwerk, maar het is niet dat het dáárom VoWifi pusht.

VoWifi is voor erbij, en sowieso: zo gek is het helemaal niet. Zelfs de allerbeste netwerken hebben moeite om in grote, goed geïsoleerde panden een sterk bereik te bieden. Waarom geen gebruik maken van de wifi-verbinding die daar toch al is?
Als je telefonie bij een VOIP-service afneemt, hoor je toch ook niemand klagen dat het geld kost.

Daarnaast, het is een aanvullende feature, die je zelf aan moet zetten, geen default.

Als laatste, denk dat heel veel abonnee's, zoals ik, bij Tele2 de ongelimiteerd bellen-bundel hebben. Wat zal ons het uitmaken hoe het telefoontje tot stand komt, zolang het maar goede kwaliteit is.

En daar vind ik dan wel de beperking, zoals hieronder ook gezegd... technisch werkt dit nog niet perfect.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 13:59]

Anoniem: 857639 @LOTG1 mei 2018 16:14
Je wilt wel een energie A label qua huis zodat je zowat zelden de kachel hoeft aan te zetten en dan raar vinden dat dit de bereik van je mobiel verslechterd...
Nee het is extra service... Tele2 kan toch niks aan doen dat jij op een boerderij gaat wonen?
Wat een onzin, Tele2 moet gewoon degelijke landelijke dekking hebben. Als ze dat niet hebben en dat op willen lossen door een vinkje aan te zetten in hun software zodat je nu ineens ook over wifi kan bellen is allemaal heel leuk, maar netto wel gewoon plijsters plakken op infrastructuur die dus blijkbaar niet voldoende is.
Zelfs met degelijke landelijke dekking komt het signaal niet altijd binnen in een zwaar geïsoleerd huis... Zo zijn nu eenmaal de wetten in de natuur.
Je doet nu zelf de aanname dat ze 'het oplossen met software'. Tuurlijk moet Tele2 een goede landelijke dekking bieden. Dat staat los van VoWifi-aanbod. VoWifi is gewoon voor erbij, en helemaal geen overbodige luxe in grote, sterk geïsoleerde gebouwen buiten steden.
Anoniem: 479654 @Bitage1 mei 2018 14:09
Ik heb mijn wifi niet eens aanstaan dus een landelijk dekkend netwerk is gewoon heel belangrijk voor een mobiele netwerk provider.
Waarom “moeten ze dat” ?
Tele2 heeft geen dekking in onze kelder, terwijl daar wel wifi is.
Moeten ze daar ook ontvangst aanbieden?
Probeer jij maar eens een 3G of 4G signaal in een flatgebouw opgetrokken uit gewapend beton te krijgen. Als de mast dan al iets verder weg staat wens ik je veel succes.
Anoniem: 479654 @rikoos1 mei 2018 17:00
Precies, overal snel 4G
Elke keer als ik via mijn mobiele provider bel mag ik hen dus kosten in rekening brengen voor het gebruik van mijn infrastructuur! :D

Lijkt me niet meer dan fair, toch?
Klopt, ik stuur ook altijd een factuur naar Philips inzake mijn stofzuiger. De rijdt tenslotte over mijn laminaat wat ik daarvoor eerst heb moeten aanschaffen.
Ik ben nog aan het kijken of ik ook iets in rekening kan brengen voor het gebruiken van mijn stopcontact. De kWh betaal ik zelf natuurlijk, maar het feit dat er kabels door mijn huis zijn getrokken zodat ik onder andere die stofzuiger kan gebruiken, dat reken ik Philips wel aan. Idem voor de groepenkast.
Anoniem: 479654 @vrow1 mei 2018 17:04
Ik zit er zelf over na te denken om Miele een rekening te sturen voor de volgende diensten:

- uitrollen snoer
- voortslepen stofzuiger
- onderhoud (plaatsen nieuwe stofzuigerzak, plaatsen nieuwe filters, uitlijnen rolwieltjes)
- na gebruik terug plaatsen in de bezemkast

Ik laat je weten hoe de onderhandelingen met Miele zijn afgelopen.
Vergeet de milieu toeslag niet van al dat chemische afval wat je met zo een stofzuiger verzameld. Ook de waterheffing moet betaald worden door de vaatwasser fabrikant.
Beetje scheve vergelijking.
Jouw stofzuiger werkt ook prima zonder jouw laminaat. Vowifi werkt niet zonder dat stukje eigen netwerk.
Ja, maar niet zonder mijn stroom. En mensen die korting willen hiervoor kunnen het beste vowifi uitzetten :)
Je hoeft het niet in te schakelen, het is een optie. Wat dat betreft misschien wel vergelijkbaar met het delen van de KPN en Ziggo routers, in ruil voor toegang tot de gedeelde Wi-Fi hotspots van andere klanten. Wil je dat niet, dan kun je dat gewoon uitzetten.
Je stelt dus je eigen apparatuur en je eigen stroom beschikbaar aan Vodafoon..... dubbel op en alleen maar, omdat hun 4G niet op de plaats komt, waar jij wilt bellen. ;) ;) Stofzuigen levert tenminste nog een schoon huis op.
Anoniem: 479654 @KoploperMau1 mei 2018 17:02
Lijkt mij fair, die telefoon heb ik betaald dus als hun daar gebruik van moeten maken om hun diensten te kunnen verlenen lijkt een vergoeding mij redelijk.
Het belverkeer wel, SMSjes verzenden en ontvangen gaat niet. Verzenden doe ik nooit, maar ontvangen voor 2FA gebeurt nog wel eens.

Bellen via Wifi gaat overigens goed op deze manier, maar beter breidt Tele2 z'n netwerk uit van 4 masten in Nederland naar iets meer (of gewoon de hele infrastructuur van T-Mobile gebruiken).
Je betaalt om via je eigen wifi te kunnen bellen..... slim bedacht toch? :P
en alsnog gaat het na de apparatuur onder in een normale mast ook gewoon als internet verkeer verder. Dus ja, alsnog heb je met de provider te maken en niet direct naar je doel zoals VOIP bellen.
Maar als jij je eigen apparatuur niet ter beschikking stelt aan Vodafone, werkt het niet.
Nope, dan werkt het niet.

Simpel toch. Dus als jij VoWIFI niet aan zet en je signaal binnen is slecht, dan kan je gewoon niet bellen. Aan jou de keus :P
Ik heb het geluk van prima 4G, ondanks een nieuwbouwwoning......

Als het niet werkt zonder je eigen apparatuur beschikbaar te stellen aan Vodafone, zou je dus, zoals meerderen zeggen, korting kunnen/moeten krijgen (verhuren van je eigen wifi-netwerk ;) )
Dat is en blijft gewoon onzin. Je verhuurt je eigen WIFI netwerk niet. Je gebruikt je eigen WIFI netwerk gewoon zoals je het ook gebruikt voor je verbinding met je werk, Google, internetsites, etc, alleen nu als een 'extensie' voor het mobiele netwerk, voor eigen gebruik.

Je kan er ook voor kiezen om het niet te gebruiken dus je maakt de keuze nog steeds zelf.

[Reactie gewijzigd door eymey op 22 juli 2024 13:59]

Maar als je je eigen netwerk niet aan zet, werkt het niet... Vodafoon is voor deze optie gewoon afhankelijk van jouw netwerk. Wat is daar onzin aan?

Dat heeft niets te maken met het wel of niet willen gebruiken door de gebruiker of de andere zaken, waar je het voor jezelf voor gebruikt. Nu gaat een dienst van een ander (namelijk mobiel bellen via Vodafoon) via jouw privé-netwerk naar het netwerk van Vodafoon ipv direct naar het netwerk van Vodafoon.....
En dat allemaal om te zorgen dat jij alsnog kan bellen als je de pech zou hebben om in een plek te zijn waar geen goede mobiele dekking is (door wat voor oorzaak dan ook), maar wel goede WIFI.

Dus in jou voordeel. Ik zie niet in waarom je dan ook nog korting zou moeten krijgen.
Toch wel, je kunt ook over een ander Wifi punt dan je eigen apparatuur bellen. Of je gebruikt gewoon 4G, niemand verplicht je het te gebruiken. Het is een extra dienst wat superhandig is wanneer je in een pand zit waar goed bereik niet mogelijk is.
Of je gebruikt gewoon 4G, niemand verplicht je het te gebruiken.
Je zou het gebruiken als je juist geen 4G hebt en dan 'moet' je het wel gebruiken als je zou willen bellen......

En voor gebruik via een ander wifi netwerk moet er wel toevallig een onbeveiligd netwerk beschikbaar zijn. De meeste bedrijven, groot genoeg om geen 4G ontvangst te hebben, hebben dan niet.
Je kunt overal de problemen in zien of net de oplossingen.
Deze techniek laat bedrijven net toe om hun indoor cells te vervangen door deze oplossing. Bij mij in het bedrijf heb ik gewoon toegang tot een (beveiligde) WiFi en bezoekers tot en een guestLAN. Daarnaast kan ik ook gebruik maken van de Ziggo/UPC/Telenet/en noem maar op hotspots in combinatie met mijn vaste abbo. Als ik bij vrienden/buren/familie ben, krijg ik vrij makkelijk toegang tot hun WiFi en als ze toevallig Ziggo/Telenet/etc hebben, kan ik op hun homespot.
In additie tot de 4G die ook al vrij goed is, is dit voor mij en voor velen anderen een zeer nuttige toevoeging. En ik krijg sterk de indruk dat je het hele concept niet begrijpt of gewoon lekker wil zeuren over de grote telecomindustrie. Dat is uiteraard jouw recht, maar puur vnuit technisch oogpunt vind ik het net wél een heel nuttige toevoeging. En het mooie is dat deze extra dienst er gewoon bijkomt voor iedereen.

Om nu mijn persoonlijke situatie te schetsen: Vrij goed bereik behalve binnen in huis waar het bereik minder is en echt slecht wordt wanneer ik 's avonds de (alu) rolluiken dicht doe. Volgens sommigen is dit de schuld van de operator, volgens mij van de natuurwetten. Dát er dan een techniek beschikbaar komt zonder extra meerkost, die hier een oplossing aan biedt (voor mij) kan ik alleen maar verwelkomen.
Op mijn werk zitten we in een strak betonnen gebouw, waar dankzij indoor cells toch een goede dekking is. Op termijn zal Wifibellen een goedkopere oplossing zijn dan die indoor cells, dus ook voor bedrijven is dit een plus.
Het gaat natuurlijk wel over een stukje infrastructuur van de provider. Een 'korting' zou dan fair zijn, maar aangezien er al met vaste belminuten wordt gewerkt maak je het dan wel lastig (halve belminuten?). Sowieso heeft volgens mij een redelijk groot deel van de Tele2 klanten een onbeperkt bellen-abonnement.

Op mijn S8+ werkt het overigens redelijk. Meestal gaat het gewoon goed, hooguit met een klein beetje delay. Enkele keren krijgt de tegenpartij geen geluid van mijn kant, dat is wel vervelend.
Het gaat een klein stukje over je eigen verbinding de rest is allemaal infra van de provider. Een infra die de provider zelfs toegankelijk heeft moeten maken met alle investeringen van dien. Ik zie dan eerder een verhoging voor het bellen over VoWiFI dan een verlaging.

Trouwens, als ik reacties van sommige mensen hier zo zie zou het wellicht zelfs beter zijn deze dienst optioneel aan te bieden tegen meerprijs. Jij wilt een betere dekking en iets minder betalen, neem dan deze optie af voor een tientje per maand. Betaal je wat minder per minuut en heb je binnenshuis dekking.

Probleem voor menigeen meteen opgelost :+
Zij zijn alsnog de provider voor het telefoongesprek, of het nou over Wifi gaat of niet. Als je dat niet wilt moet je Skype, Whatsapp of een andere messenger-met-voice gebruiken.
Ik stuur maandelijks een factuur naar WhatsApp voor het gebruik van mijn internetverbinding. Idem voor Netflix trouwens, die belasten mijn verbinding helemaal onevenredig veel!
Waar heb je het over? Het gaat toch om de kosten van een telefoongesprek, dus van nummer naar nummer? Met eventuele doorverbinding naar voicemail, of wachtgesprek, triogesprek, terugbellen en ga zo maar door? Al bel jij zelf via de Wifi-verbinding, je wordt uiteindelijk doorverbonden met de telefoon van de andere partij. Dus ook je oma in Appelscha met haar bakelieten telefoon, of je vakantieadres in Guatamala om de reservering te maken. Dat is allemaal telefonie, ongeacht hoe jouw telefoon met Tele2 verbonden is tijdens het gesprek.

Wat heeft dat dan allemaal met WhatsApp en Netflix te maken die niets met het telefoonnetwerk doen?
Mijn sarcasme is je helaas ontgaan :)
Ik ben het juist me je eens en probeer extra aan te geven dat er wel meer diensten van 'ons' WiFi gebruik maken en wij daarvoor ook geen vergoeding of korting krijgen.
Ik snap je sarcasme wel, ik snap niet hoe je bij de vergelijking komt. Er werken ook tientallen apparaten op het stroomnet, toch betaal je eenmalig per tijdseenheid aan je energieleverancier. Je telefoondienst en Netflix en de tv-kabelaar betalen ook geen geld aan jou zodat zij jouw stroom kunnen gebruiken? Dat is toch onderdeel van je eigen verbruik? Dat jij dan ook Netflix wilt gebruiken slaat op de toegang die Netflix jou biedt tot hun aangeboden content (of die zij doorgeven), ongeacht het fysieke medium. Betalen = toegang tot Netflix content, niet betalen = geen toegang, dat is het.

Bij een telefoongesprek, of die nou over Wifi of de ether of de tv-kabel of de KPN-kabel loopt, maakt gebruik van het telefoonperingnetwerk om met andere telefoonnetwerken te kunnen bellen. Daar betaal je aan Tele2 geld voor, die zet het gesprek op en regelt ook het doorverbinden en al die andere 'features' van telefoongesprekken. Betalen = toegang tot het telefoonnetwerk om andere telefoonnummers te bellen, niet betalen = geen toegang. Natuurlijk bieden sommige diensten zoals Skype dit ook ('dial out') maar die gebruiken niet jouw Tele2 sim-kaart met bijbehorende abonnementsvorm.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 13:59]

Volgens mij begrijp je mij niet, want ik ben het juist met je eens.
Ach, ik ben er wel blij mee bij Vodafone. Zit in een iets te goed geïsoleerd kantoor, maar heb wel een stabiele glasvezel verbinding met degelijke wifi hier, dus ik ben toch prima bereikbaar.

Zonder het bellen via wifi was ik regelmatig mobiel niet bereikbaar hier op kantoor, en dat kan soms best lastig zijn.
Anoniem: 310408 @GrasshopperNL1 mei 2018 13:42
Natuurlijk betaald tele2 wel voor alle verdere kosten voor het routen van je telefoongesprek, het is niet zo dat het via wifi meteen gratis is.

En als jij overal GSM verbinding hebt hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken, dan heb je dit niet nodig. Ik heb in de kantoren 12 femtocellen hangen en die geven met regelmaat problemen (en zijn vrij kostbaar). Die kunnen nu gewoon weg,
Dat kan, als je geen dekking hebt met 3G of 4G maar wel een provider die nog 2G aanbiedt kun je GSM (2G) gebruiken en veelal nog steeds dekking hebben.

Heb jij je zin en de provider :-)
Dan gebruik je het toch niet, het is een extra service. Ik vind dit alleen maar een positief iets.
Dat is het doel niet. Bij mij was met slechte isolatie al slecht bereik in huis. Als je kunt bellen via wifi dan heb je wel goed bereik.

Een vriend van mij die eerst bijna niet te verstaan en te bereiken was. Is sinds hij dit heeft ingeschakeld bij Vodafone perfecte ontvangst thuis.
Het werkt enkel niet goed als hij op vakantie is en hij gebruikt maakt van de wifi van kpn-fon die op de camping staat. Is ook logisch ivm delen van verbinding
Tsja dat jij of jouw werkgever kiest voor een zwaar geïsoleerd gebouw of scheepscontainers omdat bijbouwen niet mag is toch niet de schuld van de provider dat daar expliciet voor gekozen wordt?
Bellen via WiFi? Dat doe je toch kosteloos met Whatsapp, Facetime, Skype etc...

Waarom zou ik daar nu ineens kosten voor moeten betalen?
Ik vind het jammer dat het van de belbunel gaat, snap het ook wel aangezien van het gehele process (telefoon -> zendmast -> systeem -> zendmast -> andere telefoon (ik mis waarschijnlijk aardig wat, maar het is super gesimplificeerd)) er alleen één stapje word overgeslagen, maar het voelt toch als een beetje alsof je er net ietsjes minder voor zou moeten betalen.

Ook vind ik het interesant dat de s7 (in de toekomst) en s8 wel werken, maar de s9 dan weer niet.
Het is een extra functie om bereik binnenshuis te vergroten dus als er al een tariefverschil moet zijn zou je er meer voor moeten betalen. Als jij een kelder van twee verdiepingen hebt en de onderste als gameroom gebruikt is het heel handig als je telefoon daar ook werkt. Maar GSM-signaal reikt niet ver genoeg en dat kan je de providers moeilijk kwalijk nemen. Zelfde gaat ook op voor de steeds beter geïsoleerde woningen met speciale coating op de ramen. Tele2 heeft hier overigens meer last van dan KPN die heeft lagere frequenties in gebruik die verder in woningen reiken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. In principe betaal je op deze manier dubbel voor je gesprek: Eén keer voor je internetverbinding en één keer voor je belbundel.
Nu hebben we in Nederland in de regel op onze vaste internetverbinding onbeperkt dataverkeer en is de bandbreedte vaak dusdanig hoog dat een telefoongesprek hier geen merkbare impact op heeft, maar toch. Voor Tele2 kan dit een gigantische besparing op zendmastcapaciteit opleveren. Over de rug van de vaste internetprovider en de gebruiker. Ik vind het op zijn minst apart.
Geen idee of dit een gigantische besparing voor tele2 oplevert in capaciteit. Voice neemt stukken minder capaciteit in dan data. En "over de rug van de vaste internetprovider en de gebruiker"? Ik denk dat geen van de twee daar moeite mee heeft, voor de 1 omdat het een nauwelijks te merken toenname is, voor de ander omdat het hem niets extra kost en een hoop gebruiksgemak oplevert. Ik zou alleen maar blij zijn als mijn provider het ondersteunt.
Je internet verbinding heb je al en heb je die niet heb je ook geen wifi.
De hoeveelheid data die een gsm gebruikt is vrij laag en als je al een datalimiet hebt op je vaste internet verbinding telt het niet hard aan.

Jou voordeel is dat je ook daar zou kunnen bellen waar je normaal geen ontvangst hebt.

Maar goed het probleem zit hem ook in jou internet verbinding. wifi is leuk maar werkt ook niet vlekkeloos. Het bereik van wifi is ook niet overal even goed. Als ik hier van de 1e verdieping naar de kelder ga (alles beton) dan werkt de wifi van de 1e verdieping niet echt meer in de kelder (5ghz niet, 2,4 met 1 streepje)

Maar goed zoals Matthias92 ook al aangaf het heeft ook met frequenties te maken. KPN met lager komen bij hetzelfde vermogen verder. Weet ook niet of ze op iedere mast zo maar het zendvermogen kunnen en mogen verhogen, denk dat daar gezien de straling ook maximum waardes voor zijn.
Telefoon gespreken via LTE nemen sowieso weinig capaciteit in beslag, dat is de gehele punt van VoLTE tegenover circuit switched calling.

Ook VoWiFi gebruikt weinig bandbreedte.

Punt is meer om binnenhuis goed bereik te hebben, dat is niet overal mogelijk door betere isolatie of gewoon omdat de huis in een afgelegen gebied zit.
En last but not least, Het is een extra mogelijkheid, klanten hoeven dat niet te gebruiken.
Het lijkt mij ook dat het deel wat via wifi en uiteindelijk de internet lijn goedkoper is dan alles over de zendmasten.
Als dan niet klopt hoor ik het graag.
Sorry maar dit argument snijdt geen hout. Tele2 biedt hier een extra feature bovenop wat ze verplicht zijn (bellen over GSM/3G/4G) en ontsluiten daarmee een extra medium voor hun dienst, wat alleen maar meer gebruikersgemak met zich meebrengt. Ja, je moet een internetverbinding hebben, maar hoeveel mensen hebben geen internetverbinding thuis? Klaag je ook bij de notaris wanneer ze de optie bieden om je contract per fax te versturen 'omdat je dan betaalt voor je faxlijn en voor de dienst van je notaris'?

Als je het niet wil kun je er gewoon voor kiezen het niet gebruiken, en lekker geen ontvangst blijven houden in de kelder van je huis.
Tele2 heeft hier overigens meer last van dan KPN die heeft lagere frequenties in gebruik die verder in woningen reiken.
Klopt niet echt. Tele2 heeft zelfs een ietsjes lagere frequentie dan KPN. Kwaliteitsverschil zit hem in andere dingen zoals dat ze wat minder locaties hebben en vaak minder gunstige locaties of lager in een zendmast hangen.

Maar goed, straks zijn Tele2 en T-Mobile toch één en hetzelfde...
Je hebt gelijk. Ook tele2 heeft ruimte in het 800mhz blok. Ik was in de war met t-mobile.
Die hebben ruimte in de 900 MHz-band, da's ook geen heel erg schokkend verschil qua dekking :)
Maar hoe zit het dan met netneutraliteit? Bellen via wifi zijn óók gewoon bytes. Apps zoals Skype etc. kunnen er niet (en willen waarschijnlijk, dat is namelijk duurder, maar dat maakt eigenlijk niet uit) voor kiezen om van de belbundel te gaan i.p.v. data.
Vowifi krijgt toch geen voorrang op andere diensten, ook geen zero rating? Dat is waar netneutraliteit over gaat. Andersom staat het Skype vrij om zich als telefonieaanbieder te registreren en masten te plaatsen of ruimte in te kopen op masten en zelf abonnementen aan te bieden. Maar dat heeft niets te maken met netneutraliteit.
Voor de telco verandert er niks, het gaat nog steeds over zijn eigen back-end netwerk heen. Hij bespaart ook geen kosten voor een zendmast ofzo, die staat er toch al.
Als b.v. 10% gemiddeld belt via de wifi, kun je langer met je huidige (lagere capaciteit) zendmast doen.
Met bellen over 4G is een telefoongesprek verwaarloosbaar.
dan bel je toch via whatsapp
dat gaat niet van je data af of van je mobiele bundel.
gezien je belt via wifi
Moet je wel WA hebben uieraard. Maar goed, waarom moeilijk doen als je ook met Facetime, Signal en Telegram kan bellen. Stukje privacy gerichter ook imo.
Werkte al een sinds december op mijn Essential Phone :) Maar inderdaad, vowifi is een fijne toevoeging voor mensen waarbij de netwerkverbinding binnen bedrijfspanden tegenvalt
Om mijn S8+ werkte het ook al een tijdje, dus zeker geen nieuw nieuws.

Op zich ben ik er erg blij mee, en het werkt goed. Enkel omdat ik onbeperkt internet heb heb ik meestal de WIFI uitstaan op mijn mobiel ;-)
Bellen over WiFi als deze uit staat lijkt mij best lastig 8)7
Idd, dus gebruik ik het toch niet veel. Ook binnenshuis hebben wij een goede 4G verbinding
Op mijn iPhone (7) is dit ook al een tijdje actief. Wellicht dat het dan een soort A/B test was, of misschien brengen ze het nu pas onder de 'mainstream' aandacht. :)
Ondertussen heeft Tele2 stiekem de tarieven verhoogd. Alles Unlimited kost nu €28 (voorheen €25) bij tweejarig abonnement en €30 (voorheen €26) bij maandelijks opzegbaar.

[Reactie gewijzigd door MIchiel_C op 22 juli 2024 13:59]

Hoe bedoel je stiekem? Dat is gewoon aangekondigd... er is een nieuwsbericht over geweest hier op Tweakers. Ook geld die verhoging alleen voor nieuwe abonnees, niet als je op dit moment al een abonnement hebt lopen... dat maakt het dus ook zeker niet stiekem.

Overigens ontgaat mij wat dit te maken heeft met de introductie van deze nieuwe service...
Wat zal de reden zijn dat de iPhone 5S niet ondersteund is? Deze draait volgens mij ook gewoon op IOS 11.x net als de toestellen die wel ondersteuning hebben.

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 22 juli 2024 13:59]

Wel meer eigenaardigheden in dat lijstje. De S8 en S8+ wel maar de S9 en S9+ weer niet? De beschikbaarheid is wel akelig specifiek dan :)
Zal alles te maken hebben met het bieden van ondersteuning op de geboden service.
Zolang je zelf zegt dat je de dienst alleen op bepaalde toestellen levert, hoef je ook alleen maar te troubleshooten op de modellen waarvan je zelf aan geeft dat je ze ondersteunt.
Zo ver ik weet kan ik dit al een maand met mijn Note 8. Zie al een tijdje een belwifi logo staan. Als ik in de logs terug kijk zie ik ook een wifi logo bij gesprekken die ik heb gehad in April.
Ik kan dit al een half jaar op m'n S8+ :P https://gathering.tweaker...message/53607243#53607243

Het is inderdaad niet echt nieuws.
Deze feature zit er al een tijdje op bij de iPhone. Had het al aangezet...en intussen weer uitgezet.

Als het werkt, dan is de verbinding kraakhelder, maar ik had ook relatief veel verbindingsproblemen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 13:59]

Inderdaad - heb de carrier update een aantal weken geleden al gehad en ik sta niet ingeschreven voor een of andere beta test. Misschien een A/B test vanuit Tele2?
Iemand een idee of dit ook in het buitenland gaat werken? En je dus zelfs buiten Europa goedkoop naar Nederland kan bellen.
Volgens de FAQ van Tele2:

Net als bellen over 4G wordt bellen over wifi-netwerken vanuit het buitenland nog niet ondersteund. Het is dus niet mogelijk om in het buitenland gebruik te maken van bellen via wifi. Je gesprek zal automatisch via 2G of 3G verlopen.

Dus helaas
Als het net zo werkt als bij vodafone dan is dit geen verbetering. Ik heb gewoon een 500/500 lijn thuis, maar wanneer ik zowat naast mijn wifi sta en iemand belt mij, dan is de vervorming soms zo erg dat er weinig van te verstaan is.
vreemd een vriend van mij die een kpn glasvezel verbinding heeft en het standaard abbo (is nu geloof ik 80/8) klinkt kraakhelder en perfect. mobiel ook Vodafone
Schema klopt niet. Op mijn Sony xz2 compact werkte het al drie weken terug.
Heb jij een nieuwe simkaart? Ik heb hetzelfde model en hier werkt het niet, de simkaart is wel een jaar oud.
Ja, drie weken oud. Maandabbo ivm aanschaf xz2 compact. Viel me meteen op dat ik VoWifi had.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.