T-Mobile start met bellen via wifi voor consumenten

T-Mobile is begonnen met het aanbieden van bellen via wifi voor consumenten. Het aanbieden van de dienst is dinsdag begonnen voor alle klanten met een abonnement, zo laat de provider weten aan Tweakers.

T-Mobile zegt te verwachten dat binnenkort alle abonnees gebruik kunnen maken van bellen via wifi. "Klanten worden hierover geïnformeerd", zo zegt de provider. Diverse klanten melden in een topic op GoT sinds woensdag de functie aan te zien staan.

Andere providers bieden de functie al enige jaren aan. Door bellen via wifi hoeft een gebruiker geen dekking te hebben om bereikbaar te zijn. Het signaal gaat via het wifi-netwerk naar het netwerk van de provider. Het is vooral een oplossing voor binnenshuis, waar het bereik vaak minder is dan buiten.

T-Mobile had beloofd de functie in 2019 te activeren, maar dat is dus pas nu gebeurd. De provider heeft ook wijzigingen doorgevoerd bij zijn 4G Voor Thuis-abonnementen. Er zijn nu varianten van 41 en 45 euro, met snelheden van 30/5Mbit/s en 100/10Mbit/s. De bundels bij die abonnementen zijn 150GB en 500GB. Klanten van wie de bundel op is, kunnen telkens 'aanvullers' aanvragen van 5GB per keer.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

01-07-2020 • 17:16

121 Linkedin

Submitter: jk-5

Reacties (121)

121
121
89
4
0
10
Wijzig sortering
Verwacht hier niet teveel van. Wij hebben bij T-Mobile 2 particuliere abonnementen lopen en hebben meegedaan aan de WiFi bellen test. Als het werkt dan werkt het goed.

Het probleem bij de gekozen inrichting door T-Mobile is namelijk dat zij de instellingen vanuit het netwerk meegeven aan het toestel wanneer deze via WiFi moet verbinden en wanneer via hun netwerk. Dit kun je dus niet forceren door altijd via WiFi te verbinden.

In de praktijk betekend dit dat onze beide toestellen meestal niet via WiFi verbinden omdat volgens de T-Mobile de drempelwaarden nog voldoende zijn en dus kiezen via hun netwerk te bellen i.p.v. WiFi.
Hierdoor zit je dus met wegvallende gesprekken en het helemaal niet kunnen bellen terwijl ik hier een ontzettend goed totaal dekkend WiFi netwerk heb. Dit is bij hun een bekend probleem maar tot nu toe weigeren ze hier iets aan te veranderen.

[Reactie gewijzigd door basix op 1 juli 2020 17:39]

Kan je eens proberen om de vliegtuigmodus aan te zetten van je toestel? Bij mij (KPN) blijf ik dan nog steeds bereikbaar, maar dan via VoWIFI.

Wat je meld is hoe VoWIFI werkt. En zo hebben de andere Telecom boeren dit ook ingeregeld.
Kan je eens proberen om de vliegtuigmodus aan te zetten van je toestel?
Pas dan kun je bij T-Mobile gebruik maken van 'Bellen via Wi-Fi' tenzij je echt helemaal geen ontvangst hebt.
Bij mij (KPN) blijf ik dan nog steeds bereikbaar, maar dan via VoWIFI.
Precies... bij jou. In je toestel-instellingen kun jij bij KPN aangeven wat je voorkeur is, daar kun je voorkeur mobiele netwerk of voorkeur Wi-Fi kiezen. Bij T-Mobile is dit niet mogelijk, daar is de keuze alleen aan of uit. Onder Android 9 (Pie) was dit bij T-Mobile nog wel mogelijk, in het begin was dit onder Android 10 ook nog mogelijk maar sinds de laatste instellingen zijn gepushed is dit onder Android 10 dus niet meer mogelijk terwijl dit bij KPN nog wel gewoon geselecteerd kan worden.

dit zie je dus niet bij T-Mobile maar wel bij KPN als je bellen via Wi-Fi wilt instellen.
Wat je meld is hoe VoWIFI werkt. En zo hebben de andere Telecom boeren dit ook ingeregeld.
Nope, zie afbeelding hierboven en dit is ook op mijn Samsung Galaxy S9 en zelfs S20 het geval. Stop ik een KPN, Vodafone of Tele2 sim in het toestel kan ik direct een voorkeur aangeven of ik Bellen via Wi-Fi als default wil gebruiken, bij T-Mobile kan dit dus pertinent niet.
Op mijn Mi 9 kan ik het wel instellen (en werkte het al een jaar, sinds dit nieuwsbericht)

Het hangt dus gewoon ook heel erg af van de software op je telefoon, op mijn Mi 9 kan ik wel een voorkeur instellen, zie hier: https://imgur.com/a/791PAIe
Volgens T-Mobile is het even afwachten tot de fabrikanten de juiste instellingen hebben gepushed voor hun 'telefoon-app'. Daar heeft T-Mobile geen invloed op (naar wat blijkt). Zodra de juiste instellingen gepushed zijn, zal bij iedereen straks Aan of Uit te zien zijn.

Beleid rondom 'Bellen via Wi-Fi' is n.l. prioriteit -> Mobiel Netwerk, pas onder een specifieke treshold terugvallen op Wi-Fi.
Dat is alleen voor toestellen die bij T-Mobile gekocht zijn.
Dat is alleen voor toestellen die bij T-Mobile gekocht zijn.
Vreemd, 1 Samsung Galaxy S9 die bij mobiel.nl vandaan komt (los) en 1 Samsung Galaxy S9 die in combinatie met een T-Mobile abonnement via gsmweb is gekocht. En een S20 die ik overgenomen heb nadat de vorige eigenaar deze los gekocht had bij mediamarkt zonder abonnement.

En toch heb ik die push gekregen waardoor het niet meer mogelijk is om een voorkeur te kiezen, terwijl dit op dezelfde toestellen wel mogelijk is bij simkaarten van KPN en Vodafone?

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 1 juli 2020 21:09]

En als je een andere dialer app neemt?
Ik geloof inderdaad dat de Samsung dialer gewoon de provider settings overneemt die die gepushed krijgt.
En als je een andere dialer app neemt?
Ik geloof inderdaad dat de Samsung dialer gewoon de provider settings overneemt die die gepushed krijgt.
Volgens mij is dat niet dialer afhankelijk daar de instellingen van het mobiele netwerk e.d. in het toestel zelf zitten. Een beetje het zelfde als met APN, die stel je in op het toestel en direct werkt iedere browser.
Providers geven inderdaad bepaalde configuraties aan fabrikanten zoals Samsung, op basis van de simkaart wordt er dan een config ingeladen voor dit soort instellingen. Veel Chinese merken doen dit niet waardoor je de standaard instellingen ziet bij deze toestellen.
En die de Qualcomm IMS stack gebruiken icm een T-Mobile SIM :)

Oeh, heb het net op mijn OnePlus 7T Pro aangezet en ik heb nu VoWiFi staan ipv VoLTE. Ik had het al op mijn zakelijke SIM maar nu dus ook op mijn privé-SIM. Fijn, bereik is hier vaak wat minder sinds er een flatgebouw schuin aan de overkant is gebouwd en ik HR++ glas heb gekregen, dus dat gaat helpen.

Ik heb wel gemerkt dat de thresholds per fabrikant lijken te verschillen, OnePlus gaat wat sneller op VoWiFi en blijft daar ook wat langer op 'campen'. Samsung neigt hier binnen vaak nog naar VoLTE.

Voorkeur voor Apple hoort IMS (VoLTE > VoWiFi) > 3G > 2G te zijn met de meest recente T-Mobile carrier bundle.

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 1 juli 2020 21:28]

Op mijn mi9 kan ik het niet aanzetten, maar ik heb mijn tmobile sim ook pas sinds januari.
Even deze nummers bellen, daarna kun je ze aanzetten in de instellingen

*#*#vowifi#*#*
en
*#*#volte#*#*
Dat is om de check aan/uit te zetten, maar dat is niet het probleem bij mij want op mijn andere sim heb ik wel vowifi.
De voorkeuren die jij aangeeft heb ik niet.
Het is VoWIFI aan, of uit. https://imgur.com/a/08r8QTE

Lijkt er dus op dat Android anders met VoWIFI omgaat als iOS.
Bij Apple weet ik het niet, heb wel iemand gesproken die geen keuze kon maken qua voorkeur maar welke iPhone deze heeft heb ik niet gevraagd.
Ik zie hetzelfde op Android.
Bij de vodafone simkaart kan ik bij VoWifi aangegeven of ik de voorkeur aan wifi of mobiel geef (die staat dus op wifi).
Bij tmobile heb ik die keuze niet (de hele optie wordt niet eens getoond). Daar kan ik VoWifi alleen aan of uit zetten.
Bij KPN kun je ook een voorkeur aangeven.

T-Mobile lijkt hierbij inderdaad de enige, enkele toestellen uitgezonderd maar die zullen op niet al te lange termijn volgen. T-Mobile heeft de fabrikanten waarvan ze de toestellen door de molen gehaald hebben inmiddels al bericht gestuurd om die instellingen naar toestellen te pushen.

Apple laat sowieso langer op zich wachten maar ook daar is 'Bellen via Wi-Fi' straks alleen nog meer aan of uit te zetten (aldus T-Mobile).
Ik kan op mijn S10+ met Tele2 gewoon kiezen in de instellingen wat ik zelf prefereer: LTE of WiFi. Dat is gewoon een optie in mijn telefoon zelf.
klopt, met een Tele2 simkaart heb je wel die keuze. Met een T-mobile simkaart helaas niet. Het blijkt dat de netwerkinstellingen in het voormalig Tele2 netwerk voor dit stukje anders zijn dan op het T-mobile gedeelte.

Meer info in dit topic: https://community.t-mobil...n-wifi-312148/index8.html
Wij zitten ook in die pilot groep. Mijn viel op dat mijn Iphone XR wel regelmatig schakelde, maar mijn vrouw Iphone SE (oude model) eigenlijk altijd wifi kiest.
Werkt sinds enige dagen prima op 2 Iphone's hier in huis,hoor.
Schakelt netjes over op de wifi als we thuis zijn. Je moet dan natuurlijk wel een fatsoenlijk WiFi in huis hebben. Tegen een slechte dekking van 3G/4G/5G PLUS slechte dekking van Wifi kan geen enkele technologie op.
Hadden altijd gezeur door de slechte dekking in huis en nu prima kwaliteit gesprekken.

EINDELIJK, das het enige minder positieve dat ik tegen T-Mobile zou willen zeggen.
Hebben tele2 en t-mobile nu bijna exact dezelfde functionaliteiten en gebruiken ze inmiddels dezelfde masten?

Bij tele2 kon ik dat bellen via wifi namelijk al een tijdje, maar is het abo niet te combineren met t-mobile thuis (wat dan weer jammer is, want dat scheelt je net weer wat korting).
Als Tele2 klant kun je nu overal gebruik maken van de T-Mobile zendmasten, en de Tele2 masten staan in driekwart van het land al uit. De VoWifi implementatie van T-Mobile is wel een systeem dat losstaat van Tele2, daarom heeft dit langer geduurd. Als Tele2 klant maak je gebruik van het IMS systeem (voor bellen over 4G/Wifi) van Tele2, ook als je bent verbonden met een T-Mobile zendmast. Pas als je administratief klant bent geworden van T-Mobile, zul je de IMS systemen van T-Mobile gebruiken. Maar in principe merk je dat verschil niet
Een beetje offtopic: mijn S10+ lijkt sinds het overschakelen van Tele2 masten naar T-Mobile masten moeite te hebben met het verbinden met een lokale mast.

Ik had altijd vol signaal in huis waar dat nu tegenwoordig nog maar 1 of 2 streepjes is, en dit is nog steeds een probleem. Het lijkt wel of deze telefoon zo hard mogelijk probeert om *niet* te roamen via een T-Mobile mast. Roaming moet namelijk wel aanstaan, anders zal je telefoon helemaal niet proberen met een T-Mobile mast te verbinden.

Ik had Tele2 hier een aantal maanden terug over gebeld, en ja hoor, ze hadden de lokale Tele2 mast een aantal weken ervoor overgezet naar T-Mobile. Sindsdien alleen maar problemen met mijn verbinding.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 1 juli 2020 23:08]

Dat is inderdaad technisch wel logisch. Je simkaart is geconfigureerd voor het Tele2 netwerk, dus zal die zo lang als mogelijk daarmee verbonden blijven. Pas als er helemaal geen Tele2 dekking meer is zal hij naar alternatieven zoeken, en dus bij T-Mobile uitkomen.

Dus in feite zou je moeten wachten tot de uitschakeling klaar is, op het huidige tempo verwacht ik dat over een maand, misschien 2, alles overal uitstaat en dit geen probleem meer is. Elke dinsdagmorgen wordt weer een groot gebied uitgezet. Zie de dekkingskaart voor waar het nog aanstaat (alleen 4G aanvinken, 2G en 3G dus uitvinken): https://mim.tele2.com/MIM...iewType=1&initalMapSize=1
Tele2 is al begonnen met zendmasten overzetten naar T-Mobile. Inmiddels is Noord-Holland al over op T-Mobile netwerk, per week gaan er inmiddels honderden tot duizenden masten over.
Ik heb zelf tele 2, m'n vrouw heeft t-mobile, maar sinds kort gebruikt mn pocophone het 4g+ signaal, terwijl dit officieel niet ondersteund word/werd door Xiaomi.
Of dit komt door de fusie of door een software update weet ik niet.
VoLte werkt wel supergoed, ook al onder Tele-2!
Vo-wifi heb ik uitgeschakeld, dus hier kan ik niet over meepraten.
Wat zijn de voorwaarden wat betreft netwerkinstellingen? Ik gebruik namelijk niet de DNS van de provider bijvoorbeeld.
Voor DNS is het belangrijk dat je niet het domain 3gppnetwork.org blokkeert want dan gaat het niet werken. Maar als je niet wilt dat Voice over WiFi op je home netwerk gaat functioneren dan blokkeer je simpel dat domain en dan kan niemand VoWiFi op je netwerk doen.

Je telefoon kan de gateway van T-Mobile vinden door onderderstaande vraag aan DNS te stellen of je doet het gewoon zelf vanaf de commandline:

dig epdg.epc.mnc016.mcc204.pub.3gppnetwork.org

Als antwoord krijg je de IP adressen van de T-Mobile ePDG terug dit is de VoWiFi gateway in een mobiel netwerk.
Thanks! Ga ik gelijk even checken.
Als UDP poorten 500 en 4500 beschikbaar zijn naar buiten toe (en natuurlijk antwoord daarvanaf naar binnen toe) werkt het (IKE met ESP NAT-T, is gewoon heel normaal IPsec verkeer). Over het algemeen hoef je thuis niks te doen om het werkend te krijgen
Indien je een Ziggo Connectbox hebt, dan kan het helpen om in de firewall de optie "blokkeer beschadigde IP pakketten uit te zetten". Deze optie kan behoorlijk vervelend zijn als je via een VPN bent verbonden die op die poorten draait.
Danku! Hier kan ik wel wat mee.
Baal er nog flink van dat HD voice niet werkt, dit werkt alleen met 3G en niet met 4G of wifi bellen |:(

https://community.t-mobil...ostid=1562204#post1562204
HD voice? dat is allang achterhaald en zit je helemaal niet op te wachten voor 4G. Is leuk op een 3G netwerk maar in de moderne wereld wil je Enhanced Voice Service of beter bekend als EVS hebben.

Daarmee vergeleken is HD voice of alle vormen van over de top voice achterhaald.
Dat is hetzelfde wappie, EVS is de technische naam, HD Voice de marketing naam, zie Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Voice_Services

“ GSMA requires EVS for their HD Voice and HD Voice+ Logo Licensing Program.”

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 1 juli 2020 23:58]

En is dat EVS wel beschikbaar op 4G of wifi bij T-Mobile?
Nee, dat is het niet. @robert_paats weet niet waar hij het over heeft.

Feit is dat je via VoLTE bij T-Mobile naar KPN en Vodafone heel matige gesprekskwaliteit hebt, vergelijkbaar met bellen over 2G. De interconnectie tussen T-Mobile naar KPN en Vodafone is gewoon niet ingesteld op codecs met hoge gesprekskwaliteit.
Correct idd, EVS is namelijk de technische naam van HD Voice en tevens de overkoepelende paraplu-naam voor alle technieken die de providers In zetten om tot HD Voice te komen.

Oh en wat betreft de interconnect van/naar voda en kpn en v.v., die doet wel al jaren de hogere bitrates / betere codecs gelukkig.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 1 juli 2020 23:57]

Er zijn wel meer HD voice codecs. AMR-WB is er ook een. Wordt ook veel gebruikt op VoLTE bij de andere providers.
Dit geldt dus ook voor gebeld worden? De website van T-Mobile is daar niet duidelijk over.

[Reactie gewijzigd door Djordjo op 1 juli 2020 17:30]

Bellen via wifi wil zeggen dat je smartphone bij gebrek aan signaal met de masten van je mobiele provider kiest om bereikbaar te zijn via het internet dat je smartphone al via wifi gebruikt. Het is dus zowel voor uitgaande en inkomende gesprekken.
Bellen via wifi wil zeggen dat je smartphone bij gebrek aan signaal met de masten van je mobiele provider kiest om bereikbaar te zijn via het internet dat je smartphone al via wifi gebruikt. Het is dus zowel voor uitgaande en inkomende gesprekken.
Niet bij gebrek aan signaal. Juist wanneer het een sterk wifi-signaal heeft! (Toch?)

Mijn ervaringen zijn mixed bij KPN en Vodafone. Heb het tegenwoordig wel aanstaan, maar vraag me af of soms problemen bij belletjes hierdoor komen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 1 juli 2020 17:55]

Niet bij gebrek aan signaal. Juist wanneer het een sterk wifi-signaal heeft! (Toch?)
Wel bij gebrek aan signaal, T-Mobile pakt het anders aan dan KPN, Tele2 en Vodafone. Beleid bij T-Mobile is dat alles in principe via het mobiele netwerk moet functioneren. Pas wanneer het signaal onder een bepaalde treshold terecht komt mag een toestel gebruik maken van "Bellen via Wi-Fi'.

Hierin is op dit moment nog heel veel onderscheid maar langzaamaan worden steeds meer toestellen voorzien van de juiste instellingen - dit is echter fabrikant afhankelijk, deze moeten de instellingen n.l. pushen.
Mijn ervaringen zijn mixed bij KPN en Vodafone. Heb het tegenwoordig wel aanstaan, maar vraag me af of soms problemen bij belletjes hierdoor komen.
KPN en Vodafone hebben Bellen via Wi-Fi op de juiste wijze geïmplementeerd, wanneer het aanstaat zou je in principe geen enkel gesprek moeten kunnen missen tenzij er iets met je verbinding gaande is. Bij T-Mobile werkt het hinderlijker, wanneer je ontvangst minimaal is kun je grofweg gewoon te pletter vallen tenzij je een omweg hanteert (d.w.z. toestel in Vliegtuigmodus en alleen Wi-Fi aanzetten).
Kleine side note: de handoff gaat in de praktijk niet instant. Dus schakel je van wifi naar zendmast, kan je inderdaad even niet goed bereikbaar zijn. Duurt geen minuten, maar kan genoeg zijn om net iets te missen of een gesprek dat weg valt.
Ja en nee....

Als je bij KPN zit, ben je per definitie aangemeld op VoWiFi (tenzij je dit uit hebt staan). Als dan je Mobiele Dekking wegvalt schakel je vrijwel instant over op Wifi omdat die verbinding al aanwezig was.

Bij T-Mobile gaat een toestel zich pas registreren bij het VoWiFi platform wanneer de mobiele dekking onder een bepaalde treshold terecht komt waardoor je telefoongesprek per definitie wegvalt
snap wat je zegt, maar de praktijk is dat de bijna instant, niet instant genoeg is. Dat is tenminste de ervaring van mij en meerdere mensen bij vodafone, waar ook een aantal in de telecom branche werken.
Is die overgang niet net snel genoeg dat het gesprek alsnog gecontinueerd kan worden ?

Laatste keer dat ik het getest heb, zat er even een delay in door de overgang van 4G naar VoWiFi, Zowel de andere partij als ik hoorde elkaar niet voor enkele seconden, en daarna was het gesprek weer gewoon perfect.

Kan zijn dat dit inmiddels veranderd is - of gewoon een kwestie van (heel) veel geluk.
Helaas is het grofweg 50/50 als je mazzel hebt hoor je elkaar even niet, heb je pech valt de verbinding weg. Zit je in een plek waar beide signalen goed zijn en loop je naar een plek waar er nog maar 1 is, dan is het 50/50 of je nog een gesprek hebt. Voorkeur maakt niks uit helaas. Maar ben allang blij dat ik nog ontvangst heb door wifi. Anders moest ik weer naar een ouderwets vaste lijn ;)
Het is een alternatief voor de masten. In de praktijk zal het waarschijnlijk gaan om kiezen voor het sterkste signaal afhankelijk van wat beschikbaar is.
Ik merk regelmatig dat mensen mij na een aantal minuten opeens niet meer kunnen verstaan als ik via Wi-Fi bel bij Vodafone. Zowel thuis als op kantoor. Ziu ook aan mijn S7 kunne liggen, maar het is iig erg irritant. Een van de redenen dat ik thuis vaak via whatsapp bel, aangezien mijn 4g signaal in een nieuwbouwhuis ook dramatisch is.
Ja, ook bij gebeld worden werkt dit. Als het signaal wegvalt of zeer zwak is dan meldt je toestel zich via wifi aan voor het ontvangen/opbouwen van gesprekken.
Ja, ook bij gebeld worden werkt dit. Als het signaal wegvalt of zeer zwak is dan meldt je toestel zich via wifi aan voor het ontvangen/opbouwen van gesprekken.
Zo zou het moeten zijn maar zo werkt het dus niet. Door de treshold die enorm ruk is bij T-Mobile duurt het enige tijd voordat een telefoon zich aanmeld bij Bellen via Wi-Fi waardoor het gesprek eruit donderd.

Heb het hier helaas met meerdere telefoons voor T-Mobile getest, hebben met man en macht getracht met enkele medewerkers de verantwoordelijken ertoe te bewegen iets te doen of nog beter... die hele treshold te laten vallen, maar helaas blijft T-Mobile bij het besluit.

Toestellen zoals bijvoorbeeld de Galaxy S9, S10 en S20 met de meest recente updates melden zich bijvoorbeeld pas aan bij een treshold onder een bepaalde waarde. Als je dus lekker een gesprek voert en de dekking helemaal wegvalt moet eerst registratie plaatsvinden en dat kan soms tot wel 20-30 seconde duren. Gevolg? Weg gesprek!
Normaalgesproken zou het wel zo moeten werken. KPN en Vodafone schakelen wel tijdig over naar wi-fi dus dit is een implementatieprobleem met T-Mobile. Mogelijk zijn ze bang dat het te veel capaciteit op hun VoWifi-systeem kost en zijn de drempels daarom zo panisch hoog ingesteld.
Normaalgesproken zou het wel zo moeten werken. KPN en Vodafone schakelen wel tijdig over naar wi-fi dus dit is een implementatieprobleem met T-Mobile.
Geen implementatieprobleem, het is echt een bewuste keuze aldus de projectleider en diverse mensen van de netwerk afd. die zich hiermee bezig hebben gehouden.
Mogelijk zijn ze bang dat het te veel capaciteit op hun VoWifi-systeem kost en zijn de drempels daarom zo panisch hoog ingesteld.
Dat zou heel goed kunnen, voor wat ik begreep verschil het ook nog eens enorm per merk en type toestel. Daardoor is het moeilijk om één vaste treshold aan te houden die goed is voor alle toestellen.

Het nadeel dat je hiermee vervolgens wel krijgt is dat de overgang van mobiel netwerk naar Wi-Fi Bellen niet probleemloos kan plaatsvinden waardoor verbindingen per definitie worden afgekapt. Het duurt n.l. wel een aantal sec. voordat toestellen zich hebben aangemeld op het Vo-WiFi platform.
Okee, maar dan nog zou ik het een implementatiefout noemen. Het werkt gewoon niet goed in veel randgevallen terwijl dat met andere drempelwaarden en evt. meer capaciteit voorkomen had kunnen worden. Andere providers kunnen dat immers ook.

Wellicht dat men de drempelwaarde heel langzaam nog omlaag aanpast als blijkt dat de systemen het aankunnen de komende tijd. Eén dB per keer...
Wordt dit automatisch geactiveerd? Ik bel via T-Mobile en heb "Onbeperkt bellen" via mijn Galaxy S20 Ultra.
Ja, mits je het zelf op je telefoon hebt geactiveerd.
Wordt dit automatisch geactiveerd? Ik bel via T-Mobile en heb "Onbeperkt bellen" via mijn Galaxy S20 Ultra.
Bij de iPhone(x) moet je namelijk je telefoon eerst uit en aan zetten zodat die opnieuw met je provider kan aanmelden.
Hier uitleg op T-Mobile site:
https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen
Bij de Iphone 6S en 8 ging het geheel vanzelf, zonder uit/aanzetten van het toestel dus.
Zou dit nou ook gaan werken voor nederlanders woonachtig in de grensstreek? Langs de gehele nederlandse grens wonen er veel nederlanders net over de grens in duitsland, die met een nederlands telefoon abonnement bellen. Vaak zitten ze wbt ontvangst te "flipperen" tussen het duitse en nederlandse netwerk, en hebben een duitse internet verbinding. Gaat deze techniek voor deze groep mensen uitkomst bieden? Maw. gaat vowifi ook ondersteuning kennen via een "buitenlandse" internet verbindingen?
Jup, zo lang je een Nederlands IP-adres hebt kun je hier gebruik van maken. Als je dus net aan de andere kant van de grens woont heb je hier waarschijnlijk niet veel aan.
Dat is voor deze groep mensen net het probleem; als je een paar km aan de duitse kant vd grens woont wordt je helemaal gek van de "welkom in duitsland" sms-jes, omdat dan vaak het mobiele netwerk net overspringt naar het duitse netwerk. Je ziet soms dat men binnenshuis op het duitse net zit , maar zodra ze de tuin inlopen weer terug schieten op het nederlandse netwerk (net genoeg ontvangst). Geld andersom soms ook voor bewoners van nederlandse dorpen die dicht tegen de duitse grens aan wonen.
Oplossing hiervoor is handmatig je eigen provider kiezen. Dan switch je niet meer.
Gaat dit alleen over de T-Mobile thuis abbo's? Ik gebruik al jaren Wifi calling op mijn Iphone met een T-Mobile abbo. Tenminste er staat al jaren WLAN-CALL boven in mijn iphone...

Of is dat omdat ik een zakelijk abbo heb?

[Reactie gewijzigd door TVH7 op 1 juli 2020 17:34]

Ja, zakelijk had VoWiFi al veel langer.
Even getest met iPhone 11 Pro Max (unlimited abbo). Werkt inderdaad. (Mobiel signaal uitgezet en wifi aan)

Kan dus nu zonder Mobiel signaal bellen. Dat is absoluut erg fijn. :)
Erg fijn als je dit elke dag meerdere malen moet doen.

Mobiel Netwerk inschakelen als je boodschappen gaat doen, als je naar je werk gaat, als je even ergens op visite gaat, als je even .............................. maar meteen weer uitzetten als je thuis komt.

Dit is totaal niet waar mensen op zitten te wachten, bij het minste beetje aan ontvangst (en dus vaak gemiste oproepen) wil je kunnen terugvallen op Bellen via Wi-Fi wat dus totaal niet werkt zolang je ontvangst boven een bepaalde treshold zit.
Is dit niet gewoon VoWiFi wat hier gebruikt wordt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee