Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Amazon neemt maker slimme videodeurbellen over voor meer dan miljard dollar'

Amazon heeft Ring overgenomen voor een bedrag van waarschijnlijk meer dan een miljard dollar, zo meldt Reuters op basis van een bron die bekend is met de overname. Ring concurreert onder andere met Nest en maakt slimme deurbellen met camera's.

De website GeekWire kwam als eerste met een gerucht dat de overname een feit zou zijn, en dat wordt nu bevestigd door onder andere een bron van Reuters en TechCrunch. Amazon noch Ring hebben de overname officieel bevestigd.

Ring maakt onder andere de Ring Video Doorbell 2; dit is in feite een deurbel met een camera en een grote accu. Zodra er iemand aanbelt, kan het beeld via een videoverbinding worden getoond op een mobiel apparaat of bijvoorbeeld de Amazon Echo Show-speaker. Ring maakt ook slimme deurbellen die naast een camera ook bewegingssensoren hebben, zodat het beeld van een naderende bezoeker automatisch kan worden getoond.

Bepaalde slimme videodeurbellen van Ring zijn eerder al ge´ntegreerd met Amazon Alexa. Zo kunnen bijvoorbeeld bezitters van de Amazon Echo Show in het Engels aan de speaker vragen om de voordeur te tonen, waarna via de ingebouwde camera van de videodeurbel van Ring een livefeed van de voordeur is te zien.

Amazon nam eind vorig jaar al de start-up Blink over, een fabrikant van slimme deurbellen en camera's. Een overnamebedrag werd toen niet bekendgemaakt, maar enkele weken geleden werd op basis van bronnen gemeld dat er 90 miljoen dollar met de overname was gemoeid. Blink maakt naast beveiligingscamera ook de Blink Video Doorbell.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-02-2018 • 07:56

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
Ouwe l*l alert..

Ik heb ook een slimme deurbel. Er komt iemand aan de deur, en drukt op het knopje. Direct gaat enkele meters verder een bel rinkelen. Zonder lag, zonder app. Vervolgens gebeurt er iets bijzonders. Als ik, of ÚÚn van de andere bewoners thuis is, dan gaat de deur open. Er wordt persoonlijk contact gelegd met degenen die de knop indrukte. Werkt bijzonder handig. Als er niemand thuis is, dan gaat de deur niet open. Dat is een ingebouwde veiligheidsfeature.

Het enige nadeel is dat mijn deurbel door de buurjongen gehacked lijkt. Soms dan weet hij de knop in te drukken, maar tegen de tijd dat de ik opendoe is er niemand te zien. Een zacht gegniffel om de hoek verraadt de hacker.

Kosten voor deze slimme deurbel: 10 Gulden. Inmiddels 40 jaar oud, werkt nog steeds prima.
Had ik het net ook over met mijn collega, dat ik ook de meerwaarde niet zo zag. Maar toen vertelde hij me dat er ook heel veel ouderen 's avonds de deur niet eens meer open doen, vaak angst. Voor deze groep zou het natuurlijk wel makkelijk kunnen zijn om iemand te woord te staan en te zien om te vragen waarom er aangebeld wordt.

Als ik niet thuis ben, en er belt iemand aan, dan zou je kunnen zeggen dat je er niet bent... maar dat merkt degene die aanbelt natuurlijk ook wel... Voor pakketten ben ik nog steeds van mening dat deze gewoon afgeleverd moeten worden op een verzamelpunt, zodat je deze na je werk kan ophalen. Makkelijk voor de bezorger en geen frustraties omdat het dan een tweede keer moet worden aangeboden. Ook zijn niet altijd alle buren blij met het aannemen van pakketten van de buren.
Wat zegt een camera je meer over een persoon aan je voordeur, dan een raampje of deurspion?

Daarnaast zal een dief echt niet in zwart-wit gestreept boevenpak voor een deur staan, dus met camera, raampje of deurspion blijft het toch een gevoelskwestie.

Beter open je de voordeur niet als je intu´tie dat aangeeft.
Trouwens zijn mijn buren in hun garage een 'spiritueel' consutatiebureau begonnen en ik heb regelmatig van die gekken/oud-hippies hier aan mijn deur omdat die blijkbaar geen cijfers en dus huisnummers (goed) kunnen lezen.
Dan hoef ik niet weer naar de deur maar zie het zo op mijn telefoon/tablet (en kan ze ook uit mijn luie stoel uitschelden als ze me weer storen.)
Zit die feature er ook op? Een speaker om lastige verkopers te kunnen uitschelden vanuit je luie stoel? Dat lijkt me wel wat! Dan zou ik hem wel kopen.
Het audio gaat beide kanten op. Er zit dus een camera,microphone en speaker op. Bijna net videochat alleen de persoon voor de deur kan je niet zien maar wel horen.
Dus dat kan. Maar ik heb me zo'n nee-nee sticker gehaald voor boven de deurbel.
Wie dan nog durft aan te bellen, moet een hele goede reden hebben of wordt voor rot gescholden.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 28 februari 2018 13:04]

Niet iedereen heeft een raampje of deurspion? Of specifiek aan ouderen denkend, met een app op de telefoon hoeven ze niet de moeite te doen om de stoel uit te komen.
kan je als je niet thuis bent ook door je spionnetje kijken?
Voordeel van de cam is dat je kan doen alsof je thuis bent en praten met wie er voor je deur staat..
Als je in Almere woont, een van de 2 hoofdsteden van inbraak, ben je blij met elke (beveligings)hulp die je kunt krijgen.
Er worden bv door (groepen) inbrekers (van buitenaf) tandestokers,stukjes plakband etc. aan/tussen/op je (voor) deur aangebracht om te kijken of je thuis bent (geweest) en als die na een aantal dagen nog zijn is de kust veilig.
Mijn Ring Pro (zoals elk model ingesteld kan worden) registreerd ook elke beweging in zijn zicht en neemt het op incl. geluid/gesorekken.
Dus ook dat zulke gebeurtenissen die een waarschuwing kunnen zijn voor je.
Bovendien ook handig bij ontvangst van postpakketjes : al 2x de opnames van mijn deurbel gebruikt en gedeeld) als bewijs dat er iets niet klopte bij aflevering. 8-)

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 28 februari 2018 10:29]

Ik snap die logica niet. Deurbellen met camera dat werken in de donker bestaan al zo lang ( men ouders hadden zo 1 ge´nstalleerd meer dan 15 jaar geleden ). M.a.w, oudere mensen moeten geen "slimme" deurbel hebben dat op remote kan werken. Gewoon een standaard deurbel met zo een cameraatje in, dat direct verbonden is met een schermpje binnen in het huis. Die dingen kosten niets meer deze dagen.

Ik vind dat men alle "slim" wilt maken maar eigenlijk hebben de meeste weinig toegevoegde waarde. Laat staan de hack risico of het misbruik van je data. En inbrekers vinden die slimme toestellen vaak leuk want het geeft hun nog meer mogelijkheden om vanop afstand uit te zoeken op welke uren je niet thuis bent, zonder dat ze in persoon de straat of huizen in het oog houden.
Er zijn al genoeg oplossing om je pakket niet thuis te laten bezorgen maar op een centrale plek om zelf op te halen. Ik weet niet welke frustraties er ontstaan uit 2x leveren. Tuurlijk is dan 1 keer voor niks geweest, maar dit is de service die ze zelf bieden?
Als jij geen pakketje wilt aannemen van je buren, kan je dit gewoon weigeren.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden en ligt in je eigen handen.
Die keuze heb je niet bij alle bestellingen. Voor niets leveren gebeurt ook vaak niet, omdat men het dan bij een buur probeert te slijten (al is het soms twee straten verder; als ze het maar kwijt zijn).
Verzamelpunt is ook niet altijd handig, sommige verzamelpunten zitten op rotplekken ;(
Toch wel handig zo´n ding. Als je dan een collectant spot met zo´n rammelbus dan ben je voorbereid. Je opent dan bedachtzaam de deur en vertel je dat er helaas niemand thuis is.
Had ik het net ook over met mijn collega, dat ik ook de meerwaarde niet zo zag.
Je zit te eten, dingdong, telefoon openen en je kunt besluiten op basis van wie voor de deur staat of je deze per telefoon of persoonlijk tegemoet treedt.
Je zit op je werk en je ziet wie voor de deur staat, spreek deze persoon toe. Zeer vermakelijk is bij je eigen kinderen 'knibbel knabbel knuisje...' op je werk te doen, vermakelijk resultaat als ze een speelkameraadje bij zich hebben :)
Dat jij er niets in ziet wil niet zeggen dat het geen valide use cases heeft. Lees de commentaren van tevreden gebruikers maar door.
Ander scenario.. Je zit lekker boven met je vrouw een game te spelen.. De bel gaat en je kijkt op je camerastream.. Het is weer zo'n gare energie verkoper die je, mits je open doet, niet met rust wilt laten totdat je hem overtuigd hebt dat je echt teveel wilt betalen. Snel zet je je mobiel uit en bent net op tijd om je tegenstander de genadeslag te geven. Vol voldoening geniet je van de rest van het spel terwijl de bel nogmaals wanhopig wordt ingedrukt. Aan het einde van de avond check je nog even snel of Tyson CO zijn bloedrode Adblock Handschoen 2k20 al heeft ge´ntegreerd met je deurbel camera en komt erachter dat door voorlopig toekomst muziek blijft. :+

Ik ben ook een ouwe l*l maar vind dit toch stiekem wel handig. Moest wel grinniken om je omschrijving trouwens. :)

[Reactie gewijzigd door diyoo op 28 februari 2018 12:57]

Ander scenario.. Je zit lekker boven met je vrouw een game te spelen...... Snel zet je je mobiel uit en bent net op tijd om je tegenstander de genadeslag te geven.
Ik hoop dat je geen kamasutra of SM games speelt. In die context krijg ik rare associaties met 'de genadeslag' ?!
Totdat je de deur een keer open doet, en de deur wordt ingetrapt, je een mes op je keel krijgt of je oog wordt uitgestoken, je vrouw verrot wordt geslagen, en ze vragen waar jij je geld en sieraden bewaard. Omdat je als moderne man je kapitaal niet in huis bewaard, lopen zij na een kwartier met enkele honderden euro's de voordeur weer uit. De politie kan je alleen vertellen dat het een plaag is, vermoedelijk oost-europeanen en dat ze proberen er werk van te maken. Vervolgens krijg je een verslagje dat je bij de verzekering mag indienen. Je oog is niet te redden, het trauma blijft.. en geen 10.000 euro die dat kunnen rechttrekken.
#truestory (gelukkig niet de mijne, maar het gebeurd echt)

Deze mensen zijn beschadigd voor het leven en durven geen deur meer open te doen.

Hoe ziek en onwerkelijk het ook lijkt, dit is de tragische realiteit van onze maatschappij.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 28 februari 2018 13:40]

Ik heb ook een Ring; ik vind het overall geweldig met wat minpunten.
Pluspunten:
- Ideaal om te zien wie voor de deur staan bij aanbellen (persoonlijk geen zin in deur aan deur verkopen, collectes en andere deur spam)
- De snelheid is redelijk ok
- Het heeft me toch wel vaker geholpen met andere dingen: buurtbewoner die het leuk vond om nepboetes onder de ruitenwisser te leggen, aanrijdingen te zien en de simpele belletje trekken fenomenen die je dan lekker door hebt.
- Historie; je kunt zien wie je gemist hebt en daarop terugkomen

Nadelen:
- Eerst werkte het prima met de directe deurbel die ik had, maar dat gaat op den duur niet lekker lopen (hangende deurbel, die niet meer reset)
- Ring kan niet zo heel goed tegen kou: accu gaat gewoon dood
- Ring kun je op een adapter aansluiten, maar je moet basis electro kennis hebben en een weerstand kopen op bijv. Ebay en die ertussen zetten (om een echte bel/dingdong te imiteren); dit krijg je niet zelf bij Ring, vreemd genoeg
- Ze kunnen meekijken, alles configureren. Het is de droom van elke Big data bedrijf en dus ook Amazon nu. En dat is iets wat mij persoonlijk niet helemaal lekker zit. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, maar het voelt niet optimaal. Of het nou Google, Amazon, Microsoft is, nee. Het is weer dat typische big data verhaal. De eerste die een offline (serieus), zonder cloudbased Ring variant maakt, zal ik belonen met een aankoop. Het hoeft voor mij niet allemaal via het internet. Als Tweaker wil je zelf controle over de spullen die je koopt. Of ben ik -net zoals velen van ons- ouderwets aan het worden?
Mooie review +3. Nja over dat bigdata verhaal, je houdt het niet tegen, het is echt een sneeuwbal die van een helling afrolt. Zelfs al pak ik als neaderthaler een normal deurbel, dan is nog steeds de kans aannemelijk dat camera's en opnameapparatuur van buren alsnog mijn voordeur ook deels in de gaten houden. Volgens mij gaat het amazon ook meer om het verkopen via hun portal dan om ons in de gaten te houden.

Ik zit voor het eerst als scepticus echt gebruik te maken van online services, clouddinges enzo en het is toch wel lekker hoor. Pijnlijk, maar wel de waarheid. Zo is chrome-os toch wel goed, al vind ik linuxmint prettiger omwille van het argument "bigbrother", maar dan krijg je wel minder ads, maar ook minder opties qua apps/software etcetc. In dat opzicht is chrome-os allang alle andere linuxdistro's voorbij voor de doorsnee consument, wat toch bigbrother-achtig aanvoelt maar wel zeer lage hardwareprijzen heeft. Het punt is ook dat je maar een paar bits bent in een zee van data dus waar ben je bang voor denk ik dan, is de andere kant van de argumentatie...

[Reactie gewijzigd door govie op 28 februari 2018 11:20]

Lijkt Doorbird dan geen goed alternatief? Quasi dezelfde features, maar geen cloud gedoe?
https://www.doorbird.com
Dit zal waarschijnlijk wel gebruikt gaan worden i.c.m. de bezorg service waar ze vorig jaar mee begonnen zijn waarbij je de bezorger van Amazon toegang kan geven tot je huis als je niet thuis bent.

En die prijs van $4 per maand zal gok ik ook afgeschaft worden als je Amazon Prime hebt ofzo.

[Reactie gewijzigd door mickeyhouse op 28 februari 2018 14:09]

Noem me ouderwets (ben 41), maar wat ben ik blij dat ik geen enkele meerwaarde zie in camera's in, op of aan mijn huis.

Ik ben best bij de tijd wat betreft techniek, maar het nut van dit soort apparatuur ontgaat me.

Als ik thuis ben loop ik naar de deur als de bel gaat, in plaats van mijn telefoon te pakken. Als ik weg ben, hoef ik niet te weten wie er onverwacht aan de deur staat. Life is easy. ;)
Mijne heeft nogthans zijn nut al bewezen; stelende poetsdame betrapt, pakjes bezorger die zogezegd tot aan de deur was geweest en claimde dat niemand thuis was.

Verbinding is soms een probleem (zal wel aan mijn ouder huis liggen).
Batterij gaat niet super lang mee; 2-3 weken (afh. natuurlijk van de triggers).

Verder hebben ze wel goede service.
Ja en? Ik heb zelf ook om wat voor reden een pakjesbezorger een niet thuis briefje in de bus horen vallen... wat dan? Kun je het de volgende dag ophalen. Veranderd een camera waar je 4 euro per maand voor betaald niets aan. En een overpriced deurbel natuurlijk. En als je bang bent voor diefstal kun je beter beveiligingscameras op de juiste plek in eigen beheer ophangen die het over x jaar nog steeds doet of simpel geupgrade kan worden ;)
Een stelende schoonmaker is vervelend en een liegende pakketbezorger ook.

In iedere branch zijn er rotte appels helaas.

Als je de (buiten)wereld zo argwanend bekijkt, kun je beter niet meer uit huis gaan. In plaats van een soort schijnveiligheid proberen te creŰren. Dan neem ik af en toe liever een klein verlies of ongemak op mijn weg mee, in plaats van dag en nacht mijn camera's en piep-systemen te moeten monitoren. :)

[Reactie gewijzigd door Fornoo op 28 februari 2018 09:19]

Als niemand meer aangifte doet, is er ook geen criminaliteit (zo iets?). De vraag is dan natuurlijk waar je de grens trekt.
Je kunt altijd aangifte doen (ook zonder beelden).

Gezien de ondercapaciteit van de politie is maar de vraag of ze een inbraak Řberhaupt oppakken. Met of zonder beelden, dat maakt weinig uit. Dus voor wie doe je alle moeite dan?
Eigenlijk de enige reden om het wel te doen, is als ze toevallig iemand aantreffen (of direct de crimineel herkennen), die jou spullen blijkt te hebben, er kans is op veroordeling, en de misdaadcijfers aangepast worden naar de realiteit. Als niemand dat meer doet, word volgend jaar gewoon meer bezuinigd op de politie, er is toch geen criminaliteit.

De meeste maatregelen die je zelf treft zijn preventief, ikzelf accepteer ook veel risico, alleen mijn redenatie is niet gebaseerd op dat het een schijnveiligheid is. Meer dat ik gesteld ben op mijn eigen privacy. Er van uit gaan dat Zwendel een argwanende kijk heeft op de wereld vind ik alleen wel een beetje voorbarig. Daarnaast is argwanend zijn niet perse negatief, de wereld is zeker niet zo rooskleurig als hier in Nederland meestal word geschetst.
Idd geen argwanend kijk. Had het systeem voornamelijk besteld om ervoor te zorgen dat wanneer er aangebeld wordt door een pakjesdienst je deze te woord kan staan. Bespaart een berichtje; ... u was niet thuis,...u kan uw pakket binnen 2 dagen op locatie ... komen ophalen.

Trouwens dat konstante gepiep kan je perfect instellen. De nieuwere hebben nu ook al persoonsherkenning zodat hij niet af gaat als de kat voorbijwandelt.
Tja, je kunt de foto van de dader (ook al ken je die wel of niet) op de schandpaal bij de plaatselijk AH of nextdoor zetten, 'beloning wegens diefstal E xxx'
Jij bent iemand die open doet voor iedereen en de deur niet op slot doet? Dan maar af en toe bestolen of opgelicht worden? Goede oplossing!
Ik snap zelfs niet dat je niet inziet wat de meerwaarde kan zijn. Dat dit niets voor jou is wil niet zeggen dat er geen meerwaarde kan zijn.
Dat je zoveel potentie kan zien bij overname van Ring. Ikzelf heb zo’n ding aan mijn voordeur hangen maar vind hem niet super fijn. Soms duurt het even voordat de verbindingen worden opgebouwd naar je mobiele app. Wanneer je dan je mobiel uit je broekzak trekt is bijvoorbeeld de bezorger al verdwenen.

Daarnaast moet je voor de opname functie 4$ per maand betalen, veel te veel naar mijn mening. Maargoed weer even on topic, zullen er dan zoveel klanten zijn die wel 4$ per maand betalen aan opname functionaliteit?
er zou een PoE op zo'n apparaat moeten komen. Om constant interne verbinding te krijgen.
Enige nadeel natuurlijk is dat niet elke huis-tuin-keuken gebruiker daarvoor de juiste tools heeft. Want Wi-Fi is opzich als je het goed beveiligd prima. Maar de bovengenoemde categorie doet dat denk ik niet en is het meteen bam inbraak gevoelig. En dan kan je gaan claimen voor miljoenen vooral in USA.
En het feit dat je een fysieke, meestal onbeveiligde, internet/intranet verbinding naar buiten brengt als je de bel er af sloopt lijkt mij ook geen handige situatie.
Mensen die vaak PoE hebben zijn niet de huis-tuin-keuken gebruiker ;) dus verwacht dat er zeker wel iets closed based achter zit qua systeem ;) Mijn DMZ draait ook prima op alle PoE systemen ;) maar goed wat ik al zei. Het is moeilijk om dit te realiseren vanuit Amazon.
Door middel van deze deurbel kan Amazon straks bepalen wie er toegang krijgt tot de geavanceerde functies zoals de camera of automatisch open gaan voor bezorgers. Denk maar niet dat Bol of Coolblue van dezelfde functies gebruik kan maken: het is vendor lock-in op je voordeur. Daarin zit 'm de waarde :)
Ik vat dit echt niet. Een aantal jaar geleden heb ik hier zelf wel eens aan gedacht, maar concludeerde dat het geen nut had. Wat heb je er nu aan om met iemand te spreken die aan je deur staat als je niet thuis bent? Een pakketje kan je niet aannemen en een colporteur wil je sowieso niet spreken. Beveiligingscamera's zijn wel handig, maar dit zie ik echt als een product zonder enige toegevoegde waarde (zeker geen 1 miljard! 8)7 )
Zie je echt niet in wat het nut kan zijn van te zien wie er voor de deur staat? Echt niet?
Niet als iemand aanbelt en je bent er niet. Wat is het voordeel t.ov. een bewakingscamera (als je toch wil zien wie er voor de deur heeft gestaan)? Vertel het maar...
De mensen die dit hebben, hebben mogelijks ook een elektronisch gestuurde poort die ze kunnen openen voor het pakketje. "Leg maar binnen!"
Of simpelweg: "Geef maar af bij de buren!".

Werkmannen kan je evt binnenlaten wanneer ze arriveren.

Door inbrekers wordt ook vaak eerst even aangebeld om te kijken of er iemand thuis is. Dankzij deze oplossing staan ze mooi frontaal op de camerabeelden.

Ik kan er zo nog wel wat bedenken.
Amazon heeft dacht ik in de VS een dienst waarbij de pakketbezorger het pakket voorbij de voordeur aflevert. Dus in je inkomhal. Deze camera, gekoppeld aan het Amazon ecosysteem, zorgt waarschijnlijk voor nog meer mogelijkheden/veiligheid.
Ben ik even blij dat ik nog niet tot aankoop over ben gegaan. Ik had nog de hoop dat de deurbellen ooit ge´ntegreerd konden worden met Domoticz, maar dat lijkt nu wel heel onwaarschijnlijk. Jammer.
Mijn ring is volledig geintegreerd in home-assistant, dus zou niet weten waarom dat me domoticz niet kan. https://imgur.com/a/IIs3l

[Reactie gewijzigd door RDNZL op 28 februari 2018 10:08]

Bij dat ik een DoorBird gekocht hebt, werkt via PoE en zonder cloud vereiste. Opnames komen desgewenst gewoon op je lokale NAS.
Doorbird is fijn ja. Net afgelopen weekend ge´nstalleerd. De installatie duurt even en is even pielen met de LAN adertjes, maar dit levert wel een stabiele verbinding op. Camera werkt altijd, historie is zichtbaar. En is te integreren met domotica, in mijn geval met Loxone.

Officieel is de cloud trouwens wel een vereiste, volgens de manual :)
Maar het werkt ook binnen het eigen LAN. Alleen de push notificatie niet via de app in dat geval (volgens mij). Moet ik nog eens nader te kijken, want bij mij hield de firewall de internetverbinding tegen.
Heb je die ethernet connectie verder op een of andere manier beveiligd?
Hij hangt in mijn eigen LAN. Alleen de verbinding naar buiten loopt bij mij "beveiligd" via TMG.
De grote winst voor Amazon is natuurlijk de toegang tot je huis.
Je bestelt iets bij Amazon, en geeft meteen de bezorgservice van Amazon toegang om je deur te openen als je niet thuis bent. Via de camera zie je dat de bezorger niet je huis leegrooft, ook wel prettig. Dus je volgende bestelling is ook weer bij Amazon, je pakjes blijven niet onbeheerd buiten staan.
Tenzij iemand WiFi de-auth pakketjes stuurt nadat het deurslot is geopend, Amazon's camera krijgt geen verbinding meer en de dief kan z'n gang gaan.
Amazon's camera krijgt geen verbinding meer en de dief kan z'n gang gaan.
Misschien heeft die camera interne opslag die beelden (langdurig/lang genoeg) gaat opslaan zodra er geen netwerkverbinding meer is?

Even advocaat van de duivel mode. Ik zou zelf nooit dit systeem afnemen. Liever haal ik mijn pakketjes aan het einde van de straat op bij een afhaalpunt.
De luxe van een afhaalpunt aan het einde van de straat is er niet voor iedereen. Ik ben zelf toch minimaal een half uur onderweg. Zeker op afgelegen plaatsen kan dit erg makkelijk zijn.
Klopt, toen ik nog in Nederland woonde. Vaak was het altijd DHL wat de pakketjes levered. Als je niet thuis was kon je het op een ''ophaalpunt' ophalen. In mijn case was het Rotterdam- industriegebied (hun sorteercentrum daar). En ik woonde in Dordrecht. Dus kost je een uur alleen om het thuis te krijgen. Of je moest een nieuwe datum aanmaken. Maar dan maar hopen dat je weer op tijd bent.

Nu in duitsland is het zo. De volgende dag ophalen vanaf 12:00 bij de Postbank in mijn geval.
De gemiddelde huis tuin en keuken dief heeft de skils of kennis niet om zoiets te doen.
Totdat er een eenvoudig tooltje te koop is op eBay die dat met een druk op de knop voor je doet.. Een inbreker heeft gereedschap nodig.