Gerucht: Amazon werkt aan deurbel die bezorger toegang geeft tot huis

Amazon zou werken aan een slimme deurbel die een bezorger bij afwezigheid van de bewoner eenmalige toegang geeft om een pakketje binnen te zetten. Ook zou de winkel pakketjes willen bezorgen in de kofferbak van auto's van klanten.

CNBC meldt dat aan de hand van anonieme bronnen. Twee mensen hebben de Amerikaanse zender verteld over de ontwikkeling van de deurbel. Het accessoire zou ingezet kunnen worden voor de Prime-bezorgdienst van Amazon, dat snelle levering belooft. Als een klant niet thuis is vormt dat een probleem, omdat een pakketje dan vaak onbeheerd achtergelaten wordt.

Hoe de deurbel van Amazon precies gaat werken is niet duidelijk, maar het zou kunnen gaan om een bel die een bezorger met een code eenmalig toegang geeft. Hoe ver Amazon met de ontwikkeling is en of er concrete plannen zijn voor de deurbel, is onduidelijk.

Volgens CNBC is Amazon daarnaast in gesprek met het bedrijf Phrame, dat 'slimme kentekens' maakt. Het product van Phrame is een beveiligd kastje dat om het kenteken zit en de autosleutels bevat. Gebruikers kunnen het kastje ontgrendelen met hun smartphone en ook anderen daar toestemming toe geven. Amazon zou die techniek kunnen gebruiken om bezorgers pakketjes in de kofferbak van een auto van een klant te laten stoppen. De twee bedrijven weigerden commentaar te geven.

In 2015 voerde Amazon Duitsland al een proef uit met het bezorgen van pakketjes in de kofferbak van auto's van klanten. Dat deed de webwinkel in samenwerking met DHL en Audi en werkte alleen bij bepaalde auto's die geopend konden worden zonder sleutel. De bezorger kreeg daarbij een code om de kofferbak eenmalig te openen. Klanten moesten hun auto met gps laten tracken, zodat de bezorger wist waar hij moest zijn. De uitkomst van die proef is niet bekend, maar het experiment lijkt geen vervolg te hebben gekregen.

PhrameHet systeem van Phrame

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-10-2017 • 21:03

253

Reacties (253)

253
247
135
8
0
79
Wijzig sortering
Nou dan heb ik toch liever mijn pakketbox aan de muur hangen. Kan gewoon open, pakket erin, en dan dichtduwen en valt in het slot. Mooi systeem, geen gezeur en risico (zelfs verzekerd als iemand hem open zou breken, wat overigens knap lastig is).
Ik wil niemand in mn huis hebben, je doet niets als hij/zij besluit dat hij die mingvaas wel als fooi heeft verdiend :X 8)7

Edit: ik denk zelfs dat je verzekeringstechnisch met dit systeem een probleem hebt. Je geeft immers iemand toegang tot het huis. Geen braaksporen.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 22 juli 2024 21:43]

Helemaal mee eens.

Of als alternatief, geef als webshop altijd als bezorgoptie om het pakketje zelf op te halen bij een afhaalpunt bij jou in de buurt. Afhankelijk van welke vervoerder krijg je zelfs een berichtje dat je pakket klaar ligt en kun je bv als je 's-avonds van je werk thuis komt het pakker meteen oppikken op weg naar huis.

De meeste pakketbezorgdiensten hebben die optie gewoon. Vaak word die optie zelfs iets goedkoper aangeboden omdat ze dan minder verschillende addressen hoeven te bezoeken en daarmee tijd en kosten besparen.

Ook bespaart dit weer brandstof en is het daardoor beter voor het milieu. In London word door de city zelfs beweerd dat al deze pakketbezorgers een significante bijdrage leveren aan de verkeerschaos in de stad, niet alleen doordat het extra verkeer oplevert maar ook en vooral omdat ze overal op de wegen minutenlang stoppen om hun spullen te bezorgen.

Veel webshops geven deze optie echter niet, ondanks dat ze gebruik maken van vervoerders die het wel aanbieden. Dat zie ik echt als een gemiste kans.
Dat laatste is het probleem daarvan. Je kunt bij de webshop die optie helaas zelden gebruiken.
Slechte implementatie van de webshop helaas... ;(
Je kan het wel laten bezorgen bij een postkantoor/ agentschap. Dan zet je "POSTE RESTANTE Mud Starr" als naam en dan het adres van het postkantoor. Ik deed dat weleens toen ik aan boord woonde. Waren wel kleine pakjes, weet niet of ze het leuk vinden als je een bank laat bezorgen. Maar het kan zover ik weet wel gewoon.
In Nederland is dat een goede optie omdat hier vaak wel een pakketpunt binnen 1-2 kilometers is als je niet in een buitengebied woont. In de VS is dat lastiger omdat alles zo ver uit elkaar zit. Daarom worden pakketjes waarschijnlijk ook gewoon voor de deur gedropt ipv weer meegenomen naar een ophaalpunt.
Of is het een gemiste kans van de vervoerder? Als ze via de track and trace pagina de optie aanbieden een afhaalpunt te kiezen, pakken ze direct alle webshops. Scheelt een hoop ontwikkeltijd bij alle webshops, en levert een besparing op voor de vervoerder in tijd en kosten zoals je zegt.
Dit doet DHL al (toch in België).
Kreeg via SMS de melding dat niet thuis was incl. URL om een wijziging te doen.
Dan kon ik:
1) Nieuwe lever datum kiezen
2) Laten leveren in een te kiezen afhaalpunt
Dan is er al een mislukte sfleverpoging geweest. Dat doen ze hier bijna allemaal ook zo.
Dan zij ze toch voor niets gereden, en heb je je spullen met (minstens) een dag vertraging omdat je altijd pas "de volgende dag" naar het afhaalpunt kan.
Wat dat betreft is het idee van @jt81 goed. Als je een afhaalpunt bij het afleveradres in de buurt kiest lijkt me dat je de avond, nacht, en misschien zelfs deel van de ochtend na je bestelling dit nog best zou moeten kunnen opgeven.
in het huis van de toekomst was er 10 jaar geleden al een soort sas waarin bezorgers paketten konden achterlaten, eventueel gekoeld, maar dat soort ideeën is nooit concreet opgepikt
Ik vind dit zelf ook altijd een prettige optie. Wel jammer dat de winkels vaak om 18 al sluiten en ik mijn pakketje alsnog niet kan ophalen omdat ik vaak later thuis ben.
Hier kan je het gewoon afhalen in de AH, en die is tot 22:00 uur open.
Ik zou liever zien dat PostNL mijn adres " doorlust " naar een pakketpunt. Zodra er dan wat voor mij binnenkomt, gaat het gewoon naar de Albert Heijn.
Bij normale post kunnen ze het wel, met de verhuisservice..
Die verzekeringsclaim zou je natuurlijk gewoon bij Amazon moeten kunnen leggen. Zij zullen de genen zijn die het risico van de bezorger moet dragen bij een dergelijke dienst. Als je daar als consument niet voldoende op kan vertrouwen zal niemand van deze dienst gebruikmaken natuurlijk.Tegelijk zal amazon moeten kunnen vertrouwen op eerlijke claims van z'n gebruikers.

Die pakketbox is natuurlijk een prima (veilig) alternatief, maar niet voor iedereen wenselijk of mogelijk. Daarnaast denk ik dat je met een slimme deurbel veel meer mogelijkheden beidt dan simpel pakketjes achter de deur leggen. Denk bijvoorbeeld aan het bezorgen van boodschappen die gelijk in de koelkast of vriezer gelegd kunnen worden. Het online bestellen van diensten als huishoudelijke hulp.

Het grote plaatje in m'n verhaal is dat ik denk dat we nooit volledig van onze technische vooruitgang gaan profiteren als we ook niet een manier vinden om met vertrouwen met elkaar om te gaan, of risico's te delen.
Veiligheid is niet enkel met techniek af te vangen. In mijn ogen is een volgende innovatieslag in die hoek te vinden, en niet in het toevoegen van extra features.
Het grote plaatje in m'n verhaal is dat ik denk dat we nooit volledig van onze technische vooruitgang gaan profiteren als we ook niet een manier vinden om met vertrouwen met elkaar om te gaan, of risico's te delen.
Ik vind het best wel eng worden die technologische vooruitgang. Helemaal omdat deze door maar een beperkt aantal, niet Europese bedrijven, gecontroleerd wordt. Jij niet?
Want als het Europese bedrijven zouden zijn zou het minder eng zijn?
Cultuurtechnisch zou een gezonde mix welkom zijn.

[Reactie gewijzigd door Crawl NL op 22 juli 2024 21:43]

Er is ook al aangetoond dat met signaalversterkers je autosleutels kunt uitlezen en doorgeven. Dieven proberen dit naast een huisdeur, maar als de sleutel in je kenteken zit wordt het wel heel makkelijk.. En eveneens geen braaksporen zoals een gebroken autoruit.

Edit: filmpje hier https://wnl.tv/2017/07/19...atuur-en-bijzondere-truc/

[Reactie gewijzigd door Tweaqer op 22 juli 2024 21:43]

Er staat letterlijk in het plaatje dat het vakje RF-isolated is. Dus daar is in ieder geval rekening mee gehouden.

In tegenstelling tot de fabrikanten van auto's idd. Hier in de buurt deze week nog een Leaf gejat terwijl beide sleutels binnen het huis lagen.
Daarnaast snap ik niet dat er een complete sleutel aangeboden wordt, ipv 1 met alleen een knop om de achterbak te openen. Sterker nog, met al die techniek tegenwoordig, zou je zelf op afstand je klep open moeten kunnen doen. (internet connected cars).

Laat die bezorger jou maar bellen, dan doe jij de klep wel even open. (camera voor het toezicht).
Ik denk omdat de meeste mensen wel een reservesleutel voor de auto hebben, maar niet een speciale met alleen een knop voor de kofferbak.
Anoniem: 579177 @Rav11 oktober 2017 17:48
In tegenstelling tot de fabrikanten van auto's idd. Hier in de buurt deze week nog een Leaf gejat terwijl beide sleutels binnen het huis lagen.
Als je als inbreker een Leaf jat ben je wel erg van t padje af! }>
Die techniek is volgens mij wel verbeterd want ik denk dat ik het wel kan bewijzen nadat ik mijn autosleutel in mijn jas had zitten en ik had alleen mijn kofferbak geopend via het keyless systeem en daarna mijn jas opgevouwen en achterin in de kofferbak had gelegd en de klep dicht had gedaan en toen was het pliep, deuren waren dicht en autosleutel zat nog steeds in mijn jas en die lag in de auto. De auto ging mooi niet meer open en ik moest de reservesleutel halen. Dus ja, je kan je nog steeds buitensluiten, zelfs met keyless systeem.
Als ik mijn auto (Ford Mondeo) dicht wil doen met mijn sleutel er nog in dan vertikt die dat gewoon. Hij activeert dan 2x de claxon en gaat simpelweg niet op slot. Heb wel eens een aantal keer geprobeerd om het toch voor elkaar te krijgen, maar gast niet lukken. Er mag een sleutel in de auto blijven, als er een 2e sleutel in de detectie zone zit, de sleutel in de auto wordt dan tijdelijk inactief. Maar dit zal uiteraard per merk verschillen.
Bij veel auto's werkt dat niet als de sleutel in de kofferbak ligt. Test maar eens.
Dat werkt echt prima, werkte ook al op mijn B-max en zelfs jaren terug op mijn Megane. De kofferbak wordt direct weer geopend :)
Mijn Renault Megane van 3 jaar terug gaat niet op slot als er een 2e sleutel in de auto blijft liggen.
Ik heb nu 3 auto's gehad die vanzelf op slot gaan. En allen gaan niet op slot als de sleutel in de cabine ligt. Maar wel als de sleutel achter in de achterbak ligt. Hangt denk ik erg van het model af als ik jullie reactie zo lees.
Toegegeven die van mij waren allen Amerikaans, dus wellicht iets wat daar om een reden zo is?
(Chevrolet Volt, Dodge Challanger en Chevrolet Malubu).

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 22 juli 2024 21:43]

Eén gsm bij de wagen en iemand anders met de andere kant de reservesleutel laten indrukken zou ook moeten werken.
Mijn auto gaat simpelweg niet op slot als de sleutel erin ligt.
Wat doe je dan als je 2 pakketjes verwacht? En hoe groot is die box? Vragen vragen 😀
De deurbel communiceert misschien met Amazon en weet zo welke pakjes - met welke barcode - je verwacht die dag. Wordt de juiste barcode getoond, dan gaat de deur open.
Ging hier even om de pakketbox die ik hierboven ergens noemde.
My bad... even slecht gelezen.
Bij een pakketbox is meerdere leveringen op een dag soms een probleem. Er zijn echter ook systemen die open kunnen om pakjes erbij te steken, maar waar je de sleutel nodig hebt om pakjes eruit te halen. Ik heb het een tijd geleden eens zitten bekijken, en toen kwam ik van die dingen tegen:
https://www.brievenbusdir...ort_slot-5_pins_ruko_slot
Ik neem aan dat alleen Amazon dit gaat gebruiken, dus die bezorgen dan tegelijk indien mogelijk
Komen meestal gelijk. Maar als je van 2 verschillende bezorgers wat krijgt is het wel lastig ja.
De grootte kun je kiezen, waar ik die van mij heb besteld had je 5 standaard maten, en nog groter kon op aanvraag.
Je kan zo'n systeem hebben als ik hier mijn vuilnis onder de grond dump.

Als de deur dicht gaat gaat de achterdeur open en valt het pakketje dus uit de bezorgdoos om ruimte te maken voor de volgende.

Klinkt wel gevoelig voor een cobra 6 oid.
Nou dan heb ik toch liever mijn pakketbox aan de muur hangen. Kan gewoon open, pakket erin, en dan dichtduwen en valt in het slot. Mooi systeem, geen gezeur en risico (zelfs verzekerd als iemand hem open zou breken, wat overigens knap lastig is).
Klinkt interessant. Heb je een linkje/plaatje? Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet. En hoe weet de bezorger dat hij dat moet gebruiken?
Google maar eens, er zijn meerdere bedrijven die ze verkopen.
En ja de pakketbezorgers kennen ze over het algemeen. Maar vaak zit er ook een sticker bij voor op de deur (waarop staat dat ze de box moeten gebruiken), en een korte how to in de klep van de box.
Heb er eentje bij de Formido gezien, werkt hetzelfde als zo'n schoenen-of kledinginname bij winkels; klep open, pakketje erin, en terwijl je de klep dicht doet gaat de klep onder open en valt je pakket buiten handbereik. Dit idee: https://www.logixbox.nl/m.../m/u/multibox-m-zwart.jpg
Nadeel van deze is dat er alleen kleine pakketjes in passen.
Verduistering heet dat en is gewoon strafbaar. Daarbij weet je wie de bezorger is geweest, al blijft het gevoeliger om op deze manier te werken natuurlijk.
Het is tegenwoordig een heel gedoe om je geld terug te krijgen van de webshop als je pakketje "verdwijnt", heb ik zelf nu helaas ook ervaring mee.

Maar een camera plaatsen bij de voordeur zou wel een idee zijn om te zien wat de postbode binnen uitspookt. Als er toch al een elektronisch slot op deur moet komen kan dat er ook nog wel bij.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 22 juli 2024 21:43]

Klopt, ik heb het ook gehad, met een pakket ter waarde van 1200 euro.. De verzender verwees mij naar de bezorger, en visa versa.. Dit heeft een gesteggel opgeleverd van weken. Nadat ik het juridisch uit ben gaan zoeken, en met de juiste juridische stappen begon te dreigen ging de verzender overstag en stuurde mij een nieuw exemplaar.

Het is dus zo; de verzender is verantwoordelijk voor het pakket tot het moment van ( bewijsbare ) overdracht. Bij het zoekraken ervan is de verzender aansprakelijk, tenzij aangetekend en/of verzekerd verstuurd bij de vervoerder. Hier heb je klant echter niets mee te maken , dus blijft de verzender verandwoordelijk en zal hij dit zelf met de vervoerder moeten gaan regelen. De verzender dient daarop ( mits mogelijk ) het pakket alsnog te leveren in de vorm van een ander exemplaar.

Let op; dit geld alleen NIET als je een andere vervoerder dan de door de verzender standaard aangewezen vervoerder kiest.
https://weblog.independer.nl/in-het-nieuws/rtvnh/

Het geen braaksporen hoeft geen probleem te zijn. En lijkt mij dat de Verzekering gewoon zal betalen. Je heb de bezorger binnen gelaten met 1 specifiek doel. Niet het leeghalen van je huis. Daarbij zal Amazon ook precies weten wie wanneer binnen was. En de verzekering gewoon alle kosten op de Bezorger dan wel Amazon verhalen. En iedere Amerikaan heeft natuurlijk zijn huis volhangen met Camera's

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 21:43]

Gewoon bij de karwei laten afleveren, zit op 300m en elke dag tot 2100 open. Perfect voor mij dus
En iedereen woont 300 m van de Karwei vandaan? Nee! Het gaat natuurlijk niet om jouw toevallig makkelijke situatie hè.
Pssst, er zijn meer winkels die deze service bieden. Meeste mensen die ergens in een dorp of stad wonen kunnen hier prima gebruik van maken. Dat je in een hutje op de hei gaat wonen is een keuze, sommige voorzieningen zijn dan eenmaal lastiger.
Dus omdat het maar voor paar makkelijker maken. En andere hoeven er geen gebruik van te maken. Moet het niet ingevoerd te worden? En dit gaat natuurlijk om een test in de VS. Waar het vaker gebeurd dat er niets in de buurt is.
En niet elke webshop biedt de optie om direct ergens anders af te leveren. Moet je dus eerst wachten voordat PostNL (of welke andere bezorgdienst) is geweest om het daarna pas aan te kunnen passen. Daar geeft dit systeem van Amazon geen oplossing voor, maar in Amerika kun je in principe voor alles bij Amazon terecht. Wel een goede manier voor customer lock-in als je zo'n kentekenplaat en bel hebt; dan ga je dus ook niets meer ergens anders bestellen.
Niet alleen in Amerika, ook in Duitsland is Amazon heel sterk vertegenwoordigt, het is zo'n beetje de bol.com van Duitsland, ik ken veel duitsers die echt alles via Amazon bestellen en dan het liefste nog via Amazon Prime Now, dan heb je je pakketje binnen 2 uur thuis geleverd. Dus tijdens het eten bestellen en als je klaar bent staat de pakketdienst al aan je deur :D
dacht ik ook al aan een crooked bezorger, kan dan zo je gehele huis leeg roven.

als ze er een tijdslimiet van 30 seconden op zetten (niet omzeilbaar), wat meer dan genoeg is om een doos binnen te zetten.
en dan een enorm luid (200dB) alarm erop monteren wat afgaat als de tijdsduur voorbij is en de bezorger binnen een straal is van 10 meter, voor een (vul tijdsduur in), dat voorkomt wel wat inbraak/ schrikt mogelijke inbrekers af die dit systeem gebruiken om in te breken.
Bij mijn verzekering is insluipen ook gedekt. Moet je in je polisvoorwaarden bekijken. Als ik vergeet een deur in het slot te trekken, en mijn huis wordt leeggeroofd, is het dus gedekt.
Een elektrische deken? Ben je bang dat de bezorger het koud krijgt?
Ik denk dat de toekomst meer zal liggen bij het van afstand ontgrendelen van een “pakketkluis” bij de deur, of het ontgrendelen van bijvoorbeeld de schuurdeur, etc. Toegang tot de woning ligt veel te gevoelig hiervoor.

Pakketkluizen kunnen van die kasten zijn die je buiten je huis hangt of in geval van een appartementencomplex kunnen hier een aantal gedeelde van staan in een gemeenschappelijke ruimte (waar nu ook vaak de brievenbussen zijn). Zowel de pakketbezorger als de bewoner kunnen een afleversessie starten en dan een code naar elkaar sturen om de kluis te openen.

Ik zie hier al voorbeelden van staan op bijvoorbeeld stations, PostNL heeft er dan een flink aantal in een grote kast staan.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 22 juli 2024 21:43]

Gemeenschappelijke pakketkluizen zijn inderdaad ideaal. Bij ons in het gebouw staat zo'n kast met meerdere kluizen van verschillend formaat. Als je niet thuis bent stopt de bezorger daar je pakket in, en jij krijg per SMS een code om de kluis te openen. Deze kluizen zijn verder ook niet geboden aan een enkele bezorgdienst.
Ik heb gewoon een simpele pakketkluis gekocht. Zit een dubbel sluit meganisme op. Ik duw hem zachtjes dicht tot de eerste klik. Dan kan hij nog gewoon open.
Dan kan de bezorger het pakket erin stoppen en die duwt het deurtje goed dicht en hij valt in het slot.
Werkt feilloos.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 22 juli 2024 21:43]

Voor dat geld en gedoe plaats ik liever een camera in de gang zodat ik kan zien of de bezorger niet verder het huis in loopt. Dan hoef je ook niet zo'n lelijke kast buiten te hebben staan en ben je niet gebonden aan de afmetingen van deze kast.

Voor publieke ruimtes of bijvoorbeeld ophaalpunten is zo'n kast wel ideaal in mijn ogen. Gebruiken nu op het werk ook een kast van BringMe en dat werkt super.
Parcify biedt dit al aan: https://parcify.com/smartlocks
De koerier krijgt slechts 10 seconden om je huis te betreden en het pakje af te leveren.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 22 juli 2024 21:43]

Volvo werkt ook al een tijd aan het laten afleveren van pakketjes in je auto: https://www.engadget.com/2016/05/10/vovlo-in-car-delivery/
Ik woon in de randstad maar moet zeggen dat het al jaren dezelfde postbezorger is die de pakjes komt brengen. Zou het echt niet zo erg vinden om hem een code te geven zodat hij het pakketje binnen kan zetten. Het idee is duidelijk niet voor iedereen of overal. Maar voor een aantal zal het zeker een uitkomst zijn.
Anoniem: 855731 @Deckkie10 oktober 2017 21:49
Ik zou er ook geen probleem mee hebben. Je hebt niet zo'n hele ingewikkelde registratie nodig om precies te weten wie ergens is geweest. Als een bezorger er misbruik van heeft gemaakt is dat meteen de verdachte, dus vaak zal hij/zij het niet doen. En je zou het ook altijd nog aan via je schuurdeur kunnen laten doen. Komt er in ieder geval niemand in huis.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 855731 op 22 juli 2024 21:43]

Ik voorzie een ander probleem: iemand bestelt iets en de postbode komt inderdaad binnen om pakketje af te leveren. Vervolgens claimt de geadresseerde dat de antieke Ming vaas is gejat. Of zijn Rolex. Gezien het aantal creatieve oplichters lijkt me zoiets niet onwaarschijnlijk. Mag de postbode bewijzen dat hij dat niet gedaan heeft.
Ik zou als postbode niet blij mee zijn met deze constructie. Wel met een pakket box buiten aan de muur.
2017-09-13 Aangetekend pakket zelf ontvangen maar door bezorger getekend
2017-09-07 Aangetekend pakket zelf ontvangen maar door bezorger getekend
2017-09-07 Pakket verloren gegaan
2017-08-16 Pakket verloren gegaan
2017-05-01 Aangetekend pakket verloren gegaan, T&T geeft aan bij mij bezorgd maar een handtekening door bezorger gezet
2017-05-01 Aangetekend pakket niet bezorgd, T&T geeft aan bij mij bezorgd maar door bezorger getekend, uiteindelijk terecht
2017-03-28 Aangetekend pakket niet bezorgd, T&T geeft aan bij mij bezorgd maar door bezorger getekend, uiteindelijk terecht

Het zal geen verrassing zijn dat ik de pakketbezorger(s) voor geen meter vertrouw en het interesseert een aantal niet eens dat ze verdachten zijn want ze tekenen maar raak onder jouw naam wat eigenlijk fraude is en ondanks een stapel klachten is er geen verbetering zichtbaar.

Laat een bezorgbedrijf eerst maar eens de basis dienstverlening op orde krijgen voor ze aan nieuwe technieken/bezorgmethoden gaan denken.
Hmm, getekend door bezorger, klinkt me bekend in de oren.

Wat ik ook regelmatig meemaak is dat je dus handtekening moet zetten op zo'n mooi draagbaar scannertje. Lullige is dat ze nooit een stylus pen erbij hebben zodat die dingen gewoon niet fatsoenlijk werken en het vaak al lastig is om simpelweg een "X" te plaatsen, laat staan een (semi) leesbare handtekening (wat wel de bedoeling is ivm echt bewijs van aflevering aan de juiste persoon).

Mij maakt dat dan niks meer uit aangezien ik mijn pakketje heb en echt niet bij leverancier ga claimen dat ik niks heb ontvangen.
Wordt vervangen. Tegenwoordig is het gewoon een smartphone achtige hier.
Ik woon in de randstad maar moet zeggen dat het al jaren dezelfde postbezorger is die de pakjes komt brengen. Zou het echt niet zo erg vinden om hem een code te geven zodat hij het pakketje binnen kan zetten. ....
Dan kan je hem nu toch ook gewoon een sleutel van je voordeur geven? Daar heb je dat ding van Amazon dan niet voor nodig. ;)
Ik zie de postbezorger al lopen, met een sleutelbos met 5216 sleutels eraan, en maar zoeken welke sleutel hij bij welke woning nodig heeft.
En niet te vergeten een gewild doelwit voor inbrekers/overvallers
Anoniem: 738905 @Deckkie10 oktober 2017 22:16
pakketbezorgers wissen helaas wel af en toe, de pakketbezorger die hier al 4 jaar komt kwam van de week afscheid nemen omdat het haar laatste week is, een goedkoper bedrijf neemt het over. Hiervoor had ik 5 jaar een oud klasgenoot, dat was net als de huidige bezorgster gewoon top. Maar nu gaat het dus naar een bedrijf dat goedkoper werkt en daar wil TPG Post liever zaken mee doen... nou, als ze gaan besparen weet ik wel dat ik geen service meer krijg.
of men bezorgd gewoon op een moment op de dag waar the ook thuis bent, zoals na 6 uur bijvoorbeeld in plaats van dat " wij bezorgen tussen 9 en 3". ik bestel ook altijd specifiek via DHL ipv UPS omdat UPS altijd strak rond 10 uur in de ochtend aan komen waaien en DHL rond 6~7 uur.

[Reactie gewijzigd door flippy op 22 juli 2024 21:43]

Postbodes hebben ook een leven ;) Vaak laat ik het dan of op mijn werk bezorgen, of als dat niet kan, het postkantoor.
Precies dit. Ik werk als bijbeun bij postnl pakketpost en man man man. Als je weet dat je niet thuis bent, laat het dan op je werk of het postkantoor leveren... Kleine moeite. Je kan zelf met de app de dag vtv nog bepalen waar je t wil hebben.
Probeer ik vaak maar 'mag' meestal niet. Ik wil het direct naar het Postnl pakket punt in de buurt hebben. Helaas. Postnl wil minstens 1 keer geprobeerd hebben het op je thuisadres af te leveren. Vaak genoeg over gebeld. Niet mogelijk.
En als ze het dan na de eerste poging bij het pakket punt afleveren doen ze het (bij buitenlandse pakketten) bij het hemelsbreed dichtsbijzijnde pakket punt. Maar daar kom ik nooit en kan ik niet parkeren. Scheelt 40 meter de andere kant op maar ook daar kan Postnl niets aan veranderen.

En omdat ik niet precies weet welke dag men gaat bezorgen kan ik ook niet op mijn 'werk' adres af laten leveren (verschillende locaties).
Andersom komt ook voor, brengen ze t naar het dichtstbijzijnde postnl punt in dezelfde gemeente. Km verderop. 50 meter verder zit ook een postnl punt maar dat is over de gemeentegrens
Klopt, het gaat vaak op postcode.
Vaak heeft een wijk dezelfde bezorger een x aantal dagen per week. Je kan een briefje op de deur doen en met erop dat je hem toestemming geeft om het meteen naar het postkantoor te brengen. Je kunt het dan zelfs vaak de zelfde dag nog ophalen. Mits de koerier er langs geweest is.
Bedankt voor de tip. Maar ik wil geen briefje op de deur, dan weet iedereen direct dat ik niet thuis ben. Ook mensen met mogelijk minder goede bedoelingen.
Je kan ook een briefje in je brievenbus plakken, sommige mensen doen soms zelfs hun huissluitel in de bus plakkeb zodat ik hem in de gang kan zetten en daarna gooi ik m door de bus. Ookal zou ik dat niet aanraden.
Over het algemeen bepaalt nog steeds de verzender in combinatie met PostNL wanneer een pakket bezorgd wordt. Veel artikelen hebben een levertijd van 1-3 werkdagen bijvoorbeeld, dus daarop kun je niets plannen. En veel webshops bieden niet de keuze om het op een afhaalpunt te brengen en ook die optie in de app om het vóór de eerste bezorgpoging al ergens anders heen te dirigeren, werkt vaak niet.
Nee, ik denk dat PostNL nog maar eens een rondje webshops moet doen. Wij hebben zelf ook een webshop gebaseerd op Magento en de PostNL-plugin daarvoor is perfect! Daarmee kan de klant wel precies kiezen waar hij het pakketje wil hebben en wanneer, dus PostNL biedt het inderdaad wel goed aan aan webshops, maar veel shops implementeren dit niet (volledig).
Dat werkt bij coolblue overigens wel altijd goed. Ook kun je tegen meerprijs een tijd afspreken dan komen ze t met de eigen koerieradienst brengen. Voor 1500 besteld dan is dat zelfs dezelfde dag nog indien gewenst
Mijn eigen ervaring is dat de app goed werkt. Je krijgt op de dag zelf ook een pop up dat er een bezorger langs komt etc. Maar goed het zal vast niet overal even soepel gaan.
als PostNL nou in de app zou verzorgen dat ik kan aangeven dat ik niet thuis ben en het direct naar afhaalpunt kan... maar die functie kan ik nog niet vinden ondanks dat het in de releasenotes staat. Ik moet eerst wachten tot de bezorger een keer is geweest.
Daarnaast is het ook kleine moeite om een niet thuis bericht in de brievenbus te gooien, maar dat gebeurd hier ook vaker niet dan wel
Of ze gooien het bericht bij de buren in de brievenbus. Ik werk in een winkel die ook een DHL punt is, kwam pas een meneer voor een pakket waarvan hij een briefje in de brievenbus had, maar hij vroeg zich af wat het was, want hij had niks besteld. Bleek het pakket voor de buurvrouw te zijn.

Moeilijk, een huisnummer lezen...
Foutje moet kunnen baas! -Handige Harrie
Een "we hebben u gemist" briefje is verplicht. Je kan daar een klacht van maken. Wat je ook kunt doen is een briefje op de deur als je niet thuis bent, met bv dat de bezorger toestemming heeft van jou om het naar het postkantoor te brengen. Dan kun je het vaak nog dezelfde dag ophalen(er staat de volgende dag maar 99% vd tijd is het dezelfde dag nog). Ik heb wel 20 mensen waarbij ik dit mag. Of in de tuin moet plaatsen of hun thuiszorg code voor de sleutel weet enz. Maarja dat is een deel vertrouwen.
Waarom zit die functionaliteit niet in de website van PostNL?
Anoniem: 455617 @Dilkooo11 oktober 2017 05:50
Ja, maar alleen NA de eerste bezorgpoging, heb je wat aan he. En dan is bezorger al een keer langsgeweest en heeft voor gesloten deur gestaan. Extra tijd en kosten reeds gemaakt en jij moet langer op je pakketje wachten.
Sinds kort kan het ook voor het eerste bezorgmoment. Misschien nog niet overal, maar ik heb er al gebruik van gemaakt.

https://twinklemagazine.n...wijzigen-postnl/index.xml
Geen idee, ik ben slechts bezorger. Ze hebben een ideeën doos. :)
Dan hebben ze dat toch pas toegevoegd :P
En een tijdstip bepalen kon ook nooit :P
PostNL bezorgers komen sowieso nooit op het tijdstip zoals afgesproken.
Klopt, het is ook slechts een indicatie.
Misschien moeten ze eerst eens beginnen met een fatsoenlijk datum en vooral tijd aangeven.

Je moest eens weten hoe vaak ik (of m'n vriendin) speciaal thuis blijft om een pakket aan te nemen. En dan komen ze of op een andere tijd of ze komen niet(volgende dag) , of zeggen dat ze geweest zijn en dumpen het pakket bij de lokale Jumbo.
De tijd is slechts een indicatie. Maar ik begrijp je frustratie hoor. Echter staan de tijden van de persoon die de desbetreffende route altijd rijden. Als deze persoon bv verlof heeft of ziek is. Dan valt iemand als ik in... En ik ken deze route dan wss niet en dan kom ik bijna altijd te laat.
Die tijd zal vast een indicatie zijn, maar als het 9 van de 10 keer niet klopt is het misschien tijd om die indicatie eens aan te passen :9

Wat betreft de chauffeur ik heb in 3 jaar tijd misschien 3/4x dezelfde persoon gezien, voor de rest is het steeds weer een andere.
Dan is dat de reden dat ze nooit optijd zijn.. Iedereen rijd immer op zijn eigen manier. Er word vaak een baseline gereden voor de indicatie maarja... Met steeds n andere heeft dat geen zin.
Als ik van tevoren weet dat ik niet thuis ben laat ik het inderdaad bij een afhaalpunt bezorgen (of als ik wil uitslapen op zaterdag bijv.). Probleem is alleen dat het onduidelijk is wanneer je het adres kan wijzigen. Zodra de bezorger onderweg is, kan je niets meer veranderen. Als ik 's avonds een mailtje krijg met de 3S code, kan het echter ook (vaak) niet. De indruk wordt overigens wel gewekt dat het zou moeten kunnen, maar dat heb ik tot nu toe enkel bij Coolblue meegemaakt.

(Voor zover mij bekend, is het ook afhankelijk van de webshop die mogelijkheid al dan niet aanbiedt (zie ook JKP in 'nieuws: Gerucht: Amazon werkt aan deurbel die bezorger toegang geeft ...).
Klopt. Vaak zodra het pakket in het systeem staat kan het adres gewijzigd worden. Tot de dag dat het aangeboden word.
er zijn genoeg mensen die veschoven diensten draaien en een uitstekend sociaal leven hebben. zoals ik. (geen sociaal leven is toch ook een sociaal leven? O-) )
Een waardelozer postbedrijf dan UPS is er niet.

PostNL kan er ook wat van. Zelfs als je extra betaald voor avond levering, toch stug 2 dagen achter elkaar om kwart voor 2 aanbellen. Kan je 3 dagen later alsnog naar het plaatselijk loket karren.

Tegenwoordig gaat alles maar rechtstreeks naar de plaatselijk ophaallocatie, ff na het werk langskarren, meteen boodschapjes doen. Ideaal.
Dan mail je de webwinkel en geef je door hoe UPS omgaat met de bezorging en dat je afziet van de koop en het artikel ergens anders gaat kopen.
Persoonlijke ervaring zijn niet altijd representatief natuurlijk.
Een waardelozer postbedrijf dan UPS is er niet.
Ik heb te weinig ervaring met UPS om een oordeel erover te vellen.
Maar DHL is duizendmaal slechter dan PostNL. Bezorgers bellen maar 1 keer aan en dan gaan ze al naar de buren en in het gunstige geval noteren ze de juiste huisnummer en doen ze dat in de juiste brievenbus. De interface van Track & Trace is vaak onduidelijk.
Nog leuker is het als je een pakketje naar het buitenland stuurt. Dan houdt de Track&Trace op bij de distributiecentrum van het vliegtuig/boot/whatever in NL |:(
Anoniem: 855731 @flippy10 oktober 2017 21:47
De wereld is groter dan Nederland.
Ze hebben wel heel veel vertrouwen in de mensheid. Je hoeft maar een 'foute' bezorger te hebben die vervolgens ook nog even de OLED-tv van de stereomeubel meeneemt, zijn busje in.

Dan zie ik liever een kluisje waar de bezorger dan (eenmalig) toegang tot krijgt. Net als de bekende groene brievenbus op vele huizen op het platteland.
Of we moeten allemaal, netzoals wat in Engeland gewoon is, een dubbele deur nemen.. deur>hal>deur dat ze het pakketje afleveren in de "hal". het huis kunnen ze dan verder niet betreden. Maar het staat wel veilig binnen

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 22 juli 2024 21:43]

Ja, of je laat het gewoon bij een PostNL afleverpunt afleveren, scheelt ook weer in de uitstoot van de busjes die huis na huis langs moeten. En dan kan je als je terug rijdt van werk gewoon even langs het afleverpunt om het pakketje op te halen zonder dat er een vreemde in je huis is geweest.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 22 juli 2024 21:43]

Eens.

Wat ik trouwens echt niet begrijp is dat je pas na de eerste bezorgpoging aan huis kunt aangeven dat je het pakje op een afleverpunt wilt laten leggen en het daar zelf zal ophalen. Dan is de chauffeur dus al een keer helemaal met dat busje naar jouw huis gereden, terwijl iedereen wist dat je niet thuis zou zijn. Na die eerste poging kan het opeens wel. Waarom heeft de Post dat zo ingesteld? Echt heel onhandig voor iedereen, verspilling van iedereens tijd en energie. Je kunt wel gewoon inloggen en de bezorging bekijken, zelfs een andere tijd opgeven; maar niet een afleverpunt kiezen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 22 juli 2024 21:43]

Dat doen ze omdat het anders niet rendabel is om met autos rond te karren. De koeriers krijgen X aantal centen per aangeboden pakketje en als ze er maar 200 hebben verspreid over de hele stad dan ben je meer kwijt aan brandstof dan dat het oplevert. Niemand gaat dat dan dus doen. Als het de eerste keer niet lukt en ze moeten het op afleverpun doen dan krijgen ze er wel voor betaald heb ik vernomen. En dan kan het dus uit aangezien je dan ineens wel enkele honderden pakketjes kan aanbieen kan het uit.

Daarnaat heb je meestal een vast bezorger per wijk bij PostNL. Hier kun je dan zelf aangepaste afspraken mee maken. Zo heb ik zn telefoonnummer en kan ik em dus bellen als ie voor niks is geweest. Dan rijd ik even naar m toe en kan hij het pakket alsnog als afgeleverd neerzetten zonder daar extra moeite voor te doen.


Of ze leveren bij de buren die wel thuis zijn.
Dit begrijp ik niet helemaal. Post NL kan al die dingen aanpassen die jij noemt, zodat het wel gewoon kan. Feit blijft dat het een substantiële verspilling van tijd en energie is voor zowel Post NL als voor mij.
Maar kennelijk is dat het dus niet. UPS en DHL doen het namelijk op precies dezelfde manier. Het feit dat een route daarmee beter planbaar is weegt dan denk ik meer dan dat jij van te voren al weet dat je er och niet bent. Ik kan er ook niets aan doen en vind het ook raar, maarja we zijn hierin wel een beetje overgeleverd aan de grote bedrijven. Ik zal eens vragen aan een maat waarom het zo achterlijk is. Die werkt bij DHL

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 21:43]

Ja, altijd slim. Je dienst onhandig en slechter maken, zodat je (blijkbaar) onnodige werknemers in dienst kan houden. 8)7
Ik heb het ook vaak genoeg; bestel ik iets met een bezorgtijd van bijv. 1~2 weken, en dan verschijnt het in de PostNL app op een dag/tijdstip waarvan ik wéét dat ik er niet ben... maar kan je nergens aangeven.
Gewoon nutteloos om die bezorger dan langs te laten gaan, en hem alleen langs laten gaan zodat hij een baan heeft is geen goed excuus in mijn mening,
Dit is ook zeker geen excuus. Als je bezorgers efficienter bezorgen kan je hetzelfse werk met minder bezorgers doen. Postnl heeft aangetoond alles te doen om hun kosten en bezorgers zo laag mogelijk te krijgen dus dit is absoluut geen beleid. Daarnaast gaat het stad voorbeeld helemaal mank. Aangezien daar de dichtheid van pakketjes per oppervlakte veruit het hoogst is. Alleen in zeer landelijke gebieden kan het ineens minder rendabel worden als er minder nutteloze pakketjes hoeven te worden bezorgd, maar naar ik in schat weegt dit niet op tegen de winst die ze kunnen boeken in de randstad. Wellicht kunnen ze post en pakket bezorgers in die regio's beter combineren voor meer efficientie.
Hier ook met de bezorger de afspraak dat ik pakketjes probeer te laten leveren op mijn vrije dagen, maar dat bij China-pakketjes niet te zeggen is. Dan kan hij direct bij het postNL punt dumpen met een afhaalbericht in mijn bus, zodat ik het weet. Werkt prima.
Dat kan dus wél, maar moet door de verzender worden ondersteund. Dan kan je al meteen aangeven dat het naar een pakketpunt moet. Je kan ook een pakketpunt als p/a geven. Maar inderdaad; het is mooier als je dat via Mijn PostNL al metéén kan aangeven zodra je je track&trace code hebt. Dan ben je in ieder geval niet meer afhankelijk van de verzender...
Dat gaat hier mis, pasgeleden inderdaad een p/a aangegeven omdat de verzender geen "Afleveren op PostNL punt" kent en ik al wist dat er niemand thuis zou zijn. De lokale Gamma stuurt dat per omgaande retour zo blijkt, ze willen niet als adres op het pakje genoemd worden. En dat is gelukkig goed afgelopen, maar was een onplezierige verrassing.
Nee, dat klopt wel. Want dan is het en opeens een pakket gericht aan de Gamma en moet de Gamma ervoor tekenen en hebben ze ook geen enkele manier meer om jou het pakket mee te geven. Het staat immers niet het PostNL-systeem, dus ze kunnen niet jouw ID-kaart erbij inscannen of je ervoor laten tekenen of niks niet. Dus dat is logisch dat dat niet werkt en dat ze het terugsturen. Hoe vervelend ook.
Ik weet dat dat kan, maar dat is dus meestal niet het geval. En dan kan het dus niet. Ik ik begrijp echt niet waarom Post NL dat niet toestaat, zou hun en mij tijd en energie schelen.
Post NL kan het niet toestaan omdat ze het niet hebben afgesproken met de verzender/contractant. Verzender en Post NL hebben een contract en daarin afspraken onder welke voorwaarden de dienst wordt uitgevoerd, daar kan niet zomaar van afgeweken worden omdat de ontvanger (die geen overeenkomst heeft met Post NL) van mening is dat andere voorwaarden prettiger/handiger zijn.
Dan kan Post NL dat standaard-contract wijzigen. Alleen omdat het nu toevallig niet zo gaat, betekent niet dat Post NL het niet anders kan regelen. De status quo is niet iets wat je absoluut niet kunt veranderen. En dat beantwoordt nog steeds niet mijn vraag waarom het nu zo geregeld is en niet anders.
Dat het antwoord op de waarom vraag je niet bevalt wil nog niet zeggen dat er geen antwoord gegeven is. Nogmaals, de verzender kiest de wijze waarop een en ander verzonden wordt en onder welke voorwaarden. Als jij een pakket niet kunt laten bezorgen op een afhaalpunt dan moet je klagen bij de verzender die er voor gekozen heeft om jou deze gratis optie niet te geven.
https://www.postnl.nl/zak...n-bij-een-postnl-locatie/
Bij PostNL kan je het ook direct op een afleverpunt laten bezorgen. Verzending is dan zelfs een euro goedkoper.
Dat veel webwinkels deze optie niet implementeren kan je moeilijk PostNL kwalijk nemen.
Waarom kan ik dat Post NL niet kwalijknemen? Post NL kan het prima zo doen dat ik vóór de eerste bezorgpoging een ander afleverpunt kan kiezen, en toch doet ze dat niet. Waarom niet? Ik begrijp echt de reden niet.
Bij sommige zendingen kan het nu al wel. Als de zending voor 22 uur in je app is komen te staan ('er is een pakket voor u, de gegevens staan al in de app'-melding), dan kan je al een ander bezorgadres kiezen - maar alleen in sommige gevallen.
Ik kreeg daar laatst ook een mail over, dat dit nieuw was.
Maar het kan dus soms wel en soms niet en ik heb nog geen enkele logica daarin ontdekt.
Dat is raar dan, maar bij is dat iig. nog nooit mogelijk geweest vóór de eerste aanbieding van het pakketje. En soms überhaupt niet.
Dat ligt aan de webwinkel. Bij coolblue kan dat bijvoorbeeld wel gewoon.
Dat weet ik, maar waarom kan het niet altijd?
vanwege backend software van de webwinkels die het simpelweg niet in het bestelproces implementeert.
Maar een webwinkel hoeft daar helemaal niets mee te doen, alleen Post NL, in de gevallen die in bedoel. Zodra ik bij Post NL online kan zien dat er een pakketje naar mij onderweg is, zou ik het adres willen veranderen in een afleverpunt van Post NL, ook vóór de eerste poging al. Zoals het nu is kun je het wel zien, maar nog niet veranderen. In die gevallen waarin je het pakje niet kunt zien bij Post NL, ja, dan snap ik dat er niets aan te doen is. Maar in mijn ervaring kan ik dat meestal wel gewoon online zien ruim voor de eerste bezorging. Ook als het te kort voor de bezorging is, als de postbode al onderweg is, dan snap ik ook dat je het niet meer kunt veranderen. Maar dat is hier niet het geval.
De verzender wil het niet dus gebeurt het niet. Dat is de reden en die is toch niet zo heel lastig te begrijpen?
Zou een mooie boel worden als je een contract afsluit en de andere partij op eigen houtje zaken gaat uitvoeren die niet afgesproken zijn.
Als ik iets verstuur naar adres A dan verwacht ik dat een en ander afgeleverd wordt op adres A (eventueel bij de buren mits dat in de voorwaarden staat) maar niet dat de ontvanger (die geen partij is in het contract tussen verzender en transporteur) ineens voor adres Z kan kiezen.
Dat is helemaal niet zo. In 99,9% van de gevallen maakt het de verzender niet uit. En voor die 0,1% kun je daar een optie voor maken, net zoals er een optie is voor 'niet bij buren afleveren' die de verzender kan kiezen.

Ten tweede wordt het nu ook al op een ander adres bezorgd, alleen dan na de eerste 'poging'. Het gebeurt al, alleen niet op het moment dat handig is.

Het kan gewoon, maar Post NL heeft het nu niet zo geregeld. Waarom niet?
Het kan gewoon maar de verzender heeft het niet zo geregeld. Voor het antwoord op de waarom vraag, vraag aan de verzender waarom hij jou deze gratis optie niet wenst te geven.
Als het de verzender niet uitmaakt, vraag dan eens aan hem waarom hij te beroerd is om jou deze optie die gratis beschikbaar is voor iedereen die meer dan twee pakketten per weer zakelijk verstuurd te geven.
Je klaagt over PostNL maar ziet de verzender voor het gemak even volledig over het hoofd.
https://www.postnl.nl/zak...n-bij-een-postnl-locatie/
De service 'Ophalen bij een PostNL locatie' is gratis en gemakkelijk te integreren in uw webwinkel. U hebt geen extra kosten.
Dan kan Postnl het toch alsnog zelf doen en die euro in hun eigen zaak steken? Weet zeker dat veel mensen er blij mee zouden zijn.
Want contractbreuk is heel logisch en voor de hand liggend?
Wat nu als het pakket(je) kwijt raakt op dat afleverpunt? Volgens het contract had het daar niet eens kunnen/mogen zijn, ga dat maar eens uitleggen aan de verzender.
Waarom, ik heb toch zelf aangevinkt dat hij naar het pakketpunt moet? Enige verschil is dat de bezorger niet via mijn voordeur naar het pakketpunt rijd.
De waarom vraag is simpel te beantwoorden: omdat jij geen partij bent in de overeenkomst tussen de verzender en transporteur. De verzender spreekt af met de transporteur waar het pakket(je) bezorgd moet worden en moet betalen voor transport van A naar B. Als jij het op adres C wilt hebben is dat alleen mogelijk als de verzender daarvoor toestemming geeft aan de transporteur.
Nogmaals, jij bent geen partij en kunt dus (zonder toestemming van de verzender) geen opdracht geven aan de transporteur om een ander adres te gebruiken.
Het zou dan ook eerder een overeenkomst moeten zijn om het in mijn handen te krijgen. Dat iets wel kan als ik niet thuis ben geeft al aan dat het alleen maar inefficiëntie is in het proces.
Bij BOL.com kan het ook. Dan kun je je pakket bij een Albert Heijn laten bezorgen en kun je het onder het winkelen zo ophalen. Het scheelt natuurlijk wel dat Zowel BOL alsook Albert Heijn van dezelfde eigenaar zijn.
Wat meteen een nadeel is, als je niet bij ah komt voor boodschappen
Het frapante is dat PostNL met hun verhuisservice laten zien dat het wel mogelijk zou moeten zijn met hun systemen om een gekoppeld adres te veranderen.
Inderdaad heel vreemd. En soms leveren ze het dan nog weer bij buren af. Zit ik helemaal niet op te wachten! :( Laat mij gewoon meteen aangeven dat ik niet thuis ben en dat het naar het afhaalpunt mag....

Maar een pakketjesbox zou ik nog mooier vinden. Afhaalpunt is bijna altijd dicht wanneer ik terugkom van mijn werk :/ Moet soms een kleine week wachten voordat ik een moment vind dat ze open zijn.
Anoniem: 738905 @kazz198010 oktober 2017 22:12
Ik vind bij de buren afleveren helemaal prima, ik heb zelfs met de postbezorger de afspraak dat mijn buurman mag tekenen voor pakketten. Mijn buurman is arbeidsongeschikt en zit de hele dag tv te kijken (hij krijgt van mij netflix cadeau). Heerlijk, alle pakketten neemt hij voor mij aan. Hij heeft nu zelfs gezegd dat ik gewoon zijn adres moet opgeven ipv mijn adres en dan komen ze daar gelijk aan en krijg ik ze van hem.

Maarja, je moet wel een buurman hebben waar je goed mee kan opschieten en die je kan vertrouwen.

Buurman verleent deze service alleen voor mij, de postbode probeert namelijk alles bij hem af te geven omdat hij de hele dag thuis is en de rest van de straat niet. Maar een goede buurman, dat is goud hoor.
Mijn moeder is vaakthuis, dus dat is mijn normale bezorgadres eigenlijk :D.
Precies dat. Ik heb buren die ook veel weg zijn. Mij meermaals gebeurt dat ik gewoon drie dagen bezig ben om een bepaalde buur te pakken te krijgen die een pakje van me heeft... En dat neem ik diegene totaal niet kwalijk - die hoeft zn leven niet aan te gaan passen aan mij en mn pakketje. Maar het is gewoon zeer onhandig!
Laat het daarom altijd bezorgen op Mn werk. Neem ik het mee naar huis in de avond. Aflevering is niet voor iedereen handig. Enige PostNL punt in de buurt is al dicht voor ik klaar ben met werken. Dit systeem is in ieder geval wat mij betreft geen oplossing. Dan nog liever zo’n box aan de muur inderdaad.
Dicht ?

Ze kunnen toch kluisjes maken die je kunt openen met een eenmalige code die je krijgt bij de bestelling ?
Dan kun je er 24/7 bij.

Bij onze apotheek werkt dat zo, kun je altijd medicijnen afhalen uit een kluisje met een eenmalige code.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 22 juli 2024 21:43]

Ja, dat zou kunnen, maar dat is er niet. Dus ik ben afhankelijk van de openingstijden van het postkantoor. En die is hoofdzakelijk open tijdens kantooruren. Super onhandig.
Bezorgen op het werk kan bij mij niet. Dus ik moet vaak wachten.
Toen het nog bij AH afgeleverd kon worden, was dat ideaal qua openingstijden. Helaas is Bol.com van AH en heeft AH dit (mede daarom) afgeschaft: nu kun je alleen nog pakjes van Bol.com afhalen bij AH.
Nouja, ik denk dat het afhangt of er nog een postkantoor in de AH is. Hier wel namelijk, dus kan het daar nog gewoon. Andere PostNL-punten zitten hier in andere supermarkten, dus ook lang open.
Maar een pakketjesbox zou ik nog mooier vinden. Afhaalpunt is bijna altijd dicht wanneer ik terugkom van mijn werk :/ Moet soms een kleine week wachten voordat ik een moment vind dat ze open zijn.
Ze kunnen toch kluisjes maken die je kunt openen met een eenmalige code die je krijgt bij de bestelling ?
Dan kun je er 24/7 bij.
Bij onze apotheek werkt dat zo, kun je altijd medicijnen afhalen uit een kluisje met een eenmalige code.
En dat bestaat dus bij ons al wel in België : de pakjesautomaat http://www.bpost.be/site/...gen-in-een-pakjesautomaat
De automaten ben ik wel enkel nog maar tegengekomen in de steden. Bij ons op het "platteland" zijn het nog de gewone afhaalpunten. Wel een chance dat het tabakswinkeltje om de hoek zowel een afhaalpunt is voor Bpost, DHL, PostNL,...
Klopt alleen bestel ik veel vaker vanuit NL dan vanuit B. Belgie staat nog in de kinderschoenen wat betreft online verkopen. Bol.com is nu de touwtrekker geworden. Voor de rest is het maar bedroevend en de prijzen zijn (daardoor?) ook doorgaans nog hoger dan in NL. Wat in NL 10 jaar geleden al heel gangbaar was begint in B nu pas op te komen. Ik woon vlak over de grens in B en zit dus altijd met het probleem dat er geen goede oplossing is voor levering naar B vanuit NL. Levering naar B is voor de meeste artikelen simpelweg te duur qua verzendkosten. Adres heb ik niet in NL. Verzending direct naar afhaalpunt in NL is vaak niet mogelijkheid bij de meeste webshops
Ik bestel regelmatig legoblokjes vanuit gans Europa, en mijn computerspullen komen ook vaak vanuit NL. De meeste pakjes met blokken passen wel in de brievenbus. Grotere dozen worden automatisch afgeleverd bij het afhaalpunt wanneer ik niet thuis ben. Daar moet ik nooit een nieuwe afspraak voor maken. Afhaalpunt ligt dan ook maar om de hoek, dus als ze toch al op/voor mijn oprit staan, hebben ze nog 2 minuten te gaan om het bij het afhaalpunt te droppen. Blijkbaar woon ik dus redelijk goed voor online bestellingen :9
Ik kon wel eens een afleverpunt kiezen (nadat bezorger zou hebben aangebeld), maar dan zie je dat ze het pakketje nog even een dagje extra in de bus laten liggen en dan het pakketje net even bij een ander afhaalpunt achterlaten in dezelfde straat. Ik hoef het pakketje dan niet meer en dan gaat het ook gewoon terug.

Ontopic: Leuk idee allemaal maar beetje gek dat dit een deurbel genoemd word. Ik denk dat het ok zeker iets is wat je niet aan je deur bouwt maar eerder aan een schuurtje of een klein kluisje o.i.d.. Je moet wel knettergek zijn om dit op je voordeur te installeren.
Je hoeft het pakketje dan niet meer?
Die snap ik niet...
Ook al wordt het door PostNL bezorgd, de verantwoording hiervan ligt bij de verkoper. Als het kennelijk te moeilijk is om het op tijd (kan best wel eens voorkomen dat er wat vertraging is, maar te vaak is niet acceptebel) te laten bezorgen dan kan het wat mij betreft gewoon terug. Mocht de verkoper dan met de kosten zitten dan zou die wat mij betreft verhaal moeten halen bij PostNL. Ik betaal er gewoon voor dat het hier netjes wordt bezorgd, maar als dat niet kan wil ik mijn geld terug.
Sinds een tijdje kan dit wel. Je moet wel de 3S-code weten, dan kun je zodra het pakketje is ingenomen het afleveradres wijzigen. Nadeel is dat dit meestal ergens in de nacht is.
Het is een beetje afhankelijk van degene door wie het verzonden wordt. Bij bijvoorbeeld Coolblue kan je de keus wel maken (behalve als de bezorger onderweg is - zou wat mij betreft ook dan mogelijk moeten zijn). De verzender betaald alleen meer om die optie via PostNL aan te bieden. Maar ik geef je gelijk, het zou standaard aan moeten staan. Al is het maar, omdat je niet wilt dat het bij de buren bezorgt wordt (wat soms ook gewoon gebeurd met 'alleen huisadres' pakketjes).

Overigens kan je bij veel webshops wel ervoor kiezen om je pakketje bij een afleverpunt te laten bezorgen... Handig als je van tevoren weet dat je niet thuis bent. Je hebt er alleen inderdaad niets aan als je plotseling weg moet. En daarnaast, ook hier is het de webshop die het moet aanbieden.

[Reactie gewijzigd door JKP op 22 juli 2024 21:43]

Dit hebben ze onlangs veranderd, je kan nu in de app nog voor de eerste bezorging een tijd en locatie aangeven.

https://www.postnl.nl/ove...consument-meer-regie.html
Huh. Sowieso, wat een gek bericht: de eerste alinea (veranderen na eerste bezorging) kan al heel veel jaren, en ze doen alsof het nieuw is.

Dan hebben ze het opeens over vóór de eerste bezorging, heel goed! Maar het is nu drie maanden later, en het kan nog steeds niet. Ik heb het sindsdien met meerdere pakjes geprobeerd, maar telkens was het niet mogelijk. Dus het klopt niet.

En sowieso ben ik heel benieuwd waarom het zo lang niet heeft gekund vóór de eerste bezorging. Wat is de reden (geweest)?
Anoniem: 855731 @Archcry10 oktober 2017 21:46
Handig als je in de middle of nowhere in de VS woont... Het hele idee van Amazon is dat je ook als je niet in een stad woont je hele hebben en houden kunt bestellen en in huis kunt krijgen zonder dat je er een dagtocht voor hoeft te maken.
Ik reageerde ook op het idee om een tweede deur in je huis te zetten net zoals in Engeland, de Nederlandse situatie dus. Snap niet helemaal wat de VS er dan nog mee te maken heeft.
Er zijn niet zoveel PostNL afleverpunten in de VS...
Dat is leuk tot je er achter komt dat je als werkend persoon, je alleen in het weekend terecht kan of zelf gigantisch om moet rijden.

Maargoed ik laat 90% van de pakketjes bij mijn werk bezorgen want dat scheelt mij een vervuilend ritje :Y)
Klinkt inderdaad als een goede oplossing.
In woon in België vlak over de grens en zit ook altijd met het probleem dat ik graag pakjes bij een afleverpunt wil ophalen ipv naar België te laten sturen om verzendkosten te sparen.
Alleen is dit zelden of nooit mogelijk, het gaat blijkbaar in sommige gevallen pas als de bezorger tevergeefs is langs geweest en ik heb natuurlijk geen "ik ben niet thuis adres" in NL. Ik vind het onbegrijpelijk dat in tijden waar Kiala zo populair is geweest men bij PostNL ook niet direct met de mogelijkheid komt om pakketjes rechtstreeks te laten leveren naar een afhaalpunt. Ik persoonlijk vind dit op dit moment de meest ideale optie. Dan kan ik op mijn gemak als het mij uitkomt, na mijn werk of in de pauze mijn pakjes gaan ophalen.
Het systeem van leveren in de kofferbak lijkt me ook wel fantastisch maar dan moet het wel echt veilig zijn en dat betwijfel ik een beetje bij dit systeem ....
Nou ik heb persoonlijk een hekel aan afleverpunten.
Ik bestel niet online om vervolgens kosten te maken om bij een afleverpunt te komen.

Ik bestel online omdat het THUIS bezorgd word.
Als ik het op moet halen kan ik net zo goed gewoon naar de winkel gaan.

Ik zie persoonlijk meer in een box in je thuis met een slot dat alleen de bewoner open kan maken met een persoonlijke sleutel en een bezorger met een universeel.
Deze open codes moeten dan wel weer uitleesbaar zijn voor het geval het mis gaat en dat lijkt mij toch echt een heel duur systeem worden om overal te plaatsen.

Een slimmere optie is om gewoon te kunnen specificeren wanneer je thuis ben en de routes aan te passen op die tijden.

Als je bij picnic besteld komen ze ook mooi in de avond. Niet gek de kans dat mensen dan thuis zijn is 80% groter.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2024 21:43]

's avonds afleveren zou perfect zijn, maar dat ben ik nog niet tegen gekomen.... die gekke postbodes, pakketfirma's komen altijd als je werken bent .... |:(
Dat heeft ook niet iedereen hoor...
Anoniem: 454358 @AW_Bos10 oktober 2017 23:22
die deurbel zal wel een camera hebben, als die bezorgert x aantal later seconden het pand weer verlaat, met een tv, dan wordt dat dus wel opgemerkt.

Ik zou er niet veel moeite mee hebben, nu hebben we thuis ook al camera's hangen. En er komen al allerlei types over de vloer als ik er niet ben, schoonmaker, hovenier, onderhoud etc etc.
want een bezorger die net aan zijn brood verdient met een bezorgers loontje gaat dat riskeren voor een snelle graai

De bezorgers van amazon/UPS etc worden allemaal al in de gaten gehouden, geen smoes de ze kunnen verzinnen om onder zoiets uit te komen

[Reactie gewijzigd door dakka op 22 juli 2024 21:43]

Kuch... Onderhand heb ik het 06-nummer van de regio manager van een van de niet met name te noemen bezorgdiensten gekregen. Er gingen zo verschrikkelijk veel dingen verschrikkelijk fout (pakketjes die door bezorgers op het balkon werden gegooid of in de regen tegen de voordeur gezet - zelfs als er voor getekend had moeten worden).

Maar het klopt dat die bezorgers voor een hongerloontje moeten werken. Dat is ook hartstikke fout.
Dan moet je niet dit soort van huppeltutjes ertussen hebben. |:(

Postbode zet pakket in gang Laura via 'touwtje uit brievenbus': 'Absolute no go'

Bron:RTL Nieuws

[Reactie gewijzigd door drdray29 op 22 juli 2024 21:43]

Nou, dan zal ik maar niet vertellen wat ik heb.
Oke, ik doe het wel :)
Ik heb een wifi-deurbel en een op afstand bedienbaar slot (Nuki).
Dus als mijn postbode voor de deur staat, doe ik de deur voor hem open en bedank hem vriendelijk en doe de deur daarna weer op slot.
Mensen zijn veel te wantrouwend tegenwoordig. Inbrekers zijn erop uit je spullen te stelen, maar ik geloof er helemaal niets van dat de gemiddelde postbezorger daarop uit is -- als die mensen al wat zouden willen, is het veel simpeler voor ze om pakketjes achterover te drukken dan te hopen op mensen met een slimme deurbel die ze binnenlaten. En in welk geval de bewoner ook nog eens weet wie hij binnengelaten heeft, zijn hoofd opgenomen is door de camera in de deurbel...
Ik ben benieuwd hoe jij op afstand je handtekening voor ontvangst zet. ;)
'Zet de pen op je terminal. UP 1 cm, Right 0,1 cm, UP 0,2, Right 0,4, Left 0,2, Down 0,6......'
En ik heb getekend :-)
Waar dacht ze dan dat zo'n touwtje voor was...
Voor haar kinderen staat ook netjes vermeld _/-\o_ .

Maar doe dan je touwtje naar binnen als jij niet thuis bent.
Moeten ze een scherp screening hebben voor bezorgers dan...

Het is wel mogelijk om wat extra controles te doen, dat bijvoorbeeld na de opening van de deur, dat deze binnen X seconden weer dicht moet zijn en/of een camera systeem die registreert als de bezorger na binnen loopt.

Toch zou ik het niet zo maar doen, ik vind het idee om wijk kastjes voor ontvangen en verzenden van pakketten een betere idee.
in mijn schuur in de tuin is het wel een idee, staat wel een koelkast met koud bier, maar voor de rest, de fietsen kan ik wel op slot zetten, lijkt me wel ideaal. Alleen hoe krijg ik de postbode zo ver dat hij mijn tuin in loopt? Maar stuk veiliger dan de voordeur van je huis inderdaad.
Veiliger voor wie. Hier loopt er een redelijke boze Duitse Herder in de tuin :D
Spreek de beste man eens aan. Vaak zijn het wel dezelfde postbodes. Wellicht wordt hij er ook wel blij van als hij het daar kwijt kan. Scheelt hem een ritje of het zoeken naar een verstoplek.

Zo had ik mijn bezorgde mobiel in de papierbak zitten. Blij dat het pakketje binnen was maar toch liever bij de buren of in de schuur.
Waarom niet bezorgkasten zoals in china? Zet er een paar in een wijk, bezorger scant, doet het pakketje in de kast, koper krijgt een melding en een code, en de locatie van de kast. De koper kan vervolgens met de code de locker openen en het pakket eruit halen.
Nooit meer ophalen bij een ophaalpunt dat al om 5 uur dicht is, en je helaas om 6 uur pas klaar bent met werken, nooit meer moeten wachten omdat de bezorger komt “tussen 10:00 en 13:00” en vervolgens om 12:59 voor de deur staat.
Overigens is voor sommige bestellingen nog wel een handtekening vereist zoals telefoons, dure/grote electronica en dergelijke.
Ik vind het een goed plan!
je bedoeld net als Pakketautomaten van PostNL op stations? Al sinds 2014 !
https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/persberichten/2014/oktober/postnl-start-installatie-pakketautomaten-op-grote-ns-stations-en-op-schiphol.html

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 22 juli 2024 21:43]

Klopt, echter zijn deze amper te vinden :’( alleen op grote stations en dergelijke, nu nog in woonwijken :D of iig in elk centrum eentje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.