Amazon gaat in VS pakketjes in auto van besteller bezorgen

Amazon heeft een nieuwe bezorgdienst aangekondigd waarbij Prime-abonnees Amazon toestemming kunnen geven om hun auto's te openen zodat de bestelde pakketjes in de auto worden afgeleverd. Over een eventuele release in Europa is niets bekend.

De nieuwe bezorgdienst genaamd Key In-Car wordt uitgeprobeerd in 37 Amerikaanse steden, waarbij wordt samengewerkt met autofabrikanten General Motors en Volvo. Deelnemers moeten niet alleen Prime-abonnee zijn, maar ook beschikken over een auto van een van de twee fabrikanten met bouwjaar 2015 of nieuwer. Dat heeft te maken met de noodzaak van een OnStar-account van General Motors of een On Call-account van Volvo; deze zijn nodig om de auto op afstand te ontgrendelen.

Om de auto te openen is niet alleen een van bovengenoemde specifieke accounts van de automakers nodig, maar ook de Amazon Key-app. In deze app moet de auto worden toegevoegd en omschreven, zodat een bezorger het voertuig kan vinden. Daartoe hebben de bezorgers de gps-locatie van de auto, het kenteken en een foto van het voertuig, die door de eigenaar zijn ingevoerd. Eenmaal bij de auto aangekomen moet de bezorger het pakketje scannen en om toestemming vragen om de auto te mogen openen. De bezorger heeft geen directe toegang tot de auto; het ontgrendelen en weer vergrendelen gebeurt via de internetverbinding van de auto's, waarbij de eigenaar een notificatie krijgt.

Amazon heeft de nieuwe dienst in de afgelopen zes maanden uitgeprobeerd in de staten Californië en Washington. Het bedrijf zegt op den duur andere automerken te gaan toevoegen aan de dienst. Volgens een bron van The Verge heeft Amazon een contract afgesloten met Volvo en General Motors om de dienst twee jaar lang te ondersteunen. Volgens de bron zien de drie bedrijven de nieuwe bezorgdienst niet als een manier om meer geld te verdienen, maar puur als een extra handigheidje voor hun klanten.

Het is onduidelijk of en wanneer Key In-Car wordt uitgebreid naar andere gebieden, al dan niet buiten de Verenigde Staten. Amazon heeft in 2015 wel al een vergelijkbare proef uitgevoerd in Duitsland, waarbij ook pakketjes in de kofferbak van auto's werden bezorgd. Dit was een proef in samenwerking met Audi en DHL.

De Amazon Key-app is ook al in gebruik voor een soortgelijke, aparte bezorgingsdienst, waarbij de pakketjes worden afgeleverd in het huis van de besteller. Deze dienst dienst werkt alleen met deze smartphone-app, de Cloud Cam-beveiligingscamera en een met internet verbonden slot van Kwikset of Yale. De camera en het slot staan in verbinding met elkaar via Zigbee.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Joris Jansen

Redacteur

24-04-2018 • 15:34

131 Linkedin

Reacties (131)

131
130
60
8
0
65
Wijzig sortering
Ik lees alleen maar negatieve commentaar hier. Volgens mij is het risico dat er iets met je auto gebeurt op deze manier kleiner dan het risico dat je dure pakje gestolen wordt aan je voordeur. (dit gebeurt geregeld waar ik woon, pakjes die gestolen worden van het voorportaal).

Dit is een beetje hetzelfde als de scepsis tegen Uber indertijd: WAT??? MET EEN VREEMD PERSOON IN DE AUTO STAPPEN, BEN JE GEK??

In de praktijk loopt het allemaal zo'n vaart niet, en de meeste mensen houden zich gewoon aan de regels. Er is dan ook een zelfregulering: als je een slechte Uber bestuurder bent dan krijg je een slechte rating en vlieg je er gewoon uit. Hetzelfde geldt voor dergelijke bezorgers: ze hebben al je data, dus als je iets steelt ben je makkelijk te traceren. En als je je eens misdraagt vlieg je er meteen uit. Problem solved.
Je auto wordt wel automatisch weer een extra doelwit gemaakt als men weet dat je eventueel dure laptops of iets anders in je kofferbak kan laten bezorgen.
Stel dat iemand, een persoon met een duidelijk amazon hesje een auto ziet openen. En daar een doos van HP, Lenovo, of dergelijke in doet. Dan loopt de auto wel degelijk een gevaar.

Dan lijkt het me beter dat je pakje aan je US deur wordt gestolen. Dit sheelt je een ruitje van je auto of meer schade aan je auto.

En je argument van Uber vind ik nergens op slaan. In een taxi stap je ook met een 'vreemde' in de auto. Het bedrijf heet alleen geen Uber maar iets anders. Ik kan nog wel doorgaan: in de bus, in de trein, in het vliegtuig. Zelfs als je een nieuwe vriendin hebt zul je ooit het huis van je schoonouders betreden. Allemaal vreemden. Ben je gek!

De toekomst zal uitwijzen hoe dit verloopt. Mijn inziens is dit gewoon een manier van Amazon om nog goedkoper te bezorgen (kortere afstanden voor de bezorging, meer risico afleggen op de koper). En ze gebruiken dit als verkoop argument dus zullen ze eerder verkopen. Totdat bovenstaande gebeurt en de auto elke keer wordt opengebroken. En als je toch al in de auto bent, dan wordt er wellicht nog wat meer mee genomen. Ik denk zelf dat wanneer blijkt dat de auto meer doelwit is dan het oplevert dat deze optie snel zal verdwijnen. Problem niet solved, maar wellicht dat er betere opties komen.

[Reactie gewijzigd door hmartino op 24 april 2018 21:04]

1. Bezorger hoeft helemaal geen fluo Amazon Hesje aan te hebben ofzo, de bezorgers die voor Amazon zelf werken en aan de deur leveren in de VS zijn ook gewoon in witte bestelwagens en in gewone kledij. Dus voor de toevallige voorbijganger ziet het er niet zo gek anders uit dan dat gewoon iemand zijn eigen kofferbak openmaakt en er iets in legt. Diefstal in wagens kan altijd, met of zonder aanleiding. Hangt meer van de locatie af. In grootsteden zou ik deze dienst niet gebruiken. Gezond verstand.
2. Als je echt een laptop of iets van meer dan 100EUR laat bezorgen kan je beter op je werk of dergelijke laten bezorgen. Dat geldt altijd al zo. En meestal moet je ook tekenen voor dergelijke, dus daar dient dit systeem helemaal niet voor. Ik zie het eerder gebruikt worden voor de prullen van 10 EUR die mensen kopen, of voor meer en meer dagelijkse producten als waspoeder, katteneten, etc. etc.
3. Hoe is dit goedkoper voor Amazon en meer risico op de koper? De auto staat niet noodzakelijk dichter bij het Amazon warehouse geparkeerd dan de woning, en het duurt langer om een auto te vinden dan een adres, dus lijkt me duurder voor Amazon. Het risico lag zowiezo al bij de koper, want als je pakje aan de voordeur wordt gestolen ben je ook SOL. Daarbij, als er in je auto wordt ingebroken doe je wel aangifte vermoed ik, dus dan heb je ook meteen bewijs en kan Amazon je vergoeden evt. Bij diefstal uit de brievenbus of aan de voordeur heb je nul bewijs.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 24 april 2018 22:10]

Geen idee hoe dit in de US werkt maar hier ben je verzekerd als het pakketje bij je voorportaal wordt weggehaald. WANT je moet tekenen en de vervoerder mag het pakketje niet zomaar achterlaten DUS.
Bovendien lijkt me dat mensen dan helemaal niet meer reageren als er met een auto wordt geknoeid zonder dat groots de naam van de bezorgdienst in beeld is. In het begin gaat de politie veel meldingen krijgen daarna uberhaupt niet meer. Dus mi een stom idee.
En dat is je argument? Ratings en baan kwijt.
Stel ik ga er werken en op dag 1 jat ik een auto en verdoezel die.
Ok ik ben mijn baan kwijt en krijg slechte rating maar ondertussen wordt die auto uit elkaar getrokken en verdien je aan onderdelen een aardig zakcentje.
Ja die ratings en dergelijk gaan dat echt tegenhouden want daar zijn die gasten als de dood voor.
Uhm, voor je aan de slag gaat hebben ze je naam, adres, telefoonnummer, Social security nummer (in de VS), kopie van rijbewijs, etc.

Dus ze geven je gewoon aan bij de politie slimmerd.
Natuurlijk want die dingen zijn nog nooit en te nimmer nagemaakt of vervalst toch?Slimmerd.
Toch leuk, als iemand die je pakket wil stelen ziet dat het in de auto gelegd wordt! Zijn ze dus 1 ingeslagen ruit er vandaan. Toppie.

Ben je niet alleen je (dure?) bestelling kwijt, maar zit je ook nog met een berg geklier met je verzekering omdat je een nieuwe ruit moet laten zetten. Ik zie de verzekering al komen met de bekende vraag: "Lagen er waardevolle spullen in de auto?" en dan "Ja, dat is niet zo handig meneer!".

@TheJoe Kofferbak maakt niet uit, achteruit intikken, deur open, bank naar voren trekken en klaar. Is sowieso een risico, maar als een kwaadwillend iemand ziet dat er een pakket in je auto gelegd wordt dan is het sowieso prijs voor de dief! Waar het pakket dan ook ligt.

[Reactie gewijzigd door Spooksel op 24 april 2018 15:58]

Anoniem: 310408
@Spooksel24 april 2018 16:14
Toch leuk, als iemand die je pakket wil stelen ziet dat het in de auto gelegd wordt! Zijn ze dus 1 ingeslagen ruit er vandaan. Toppie.
Nou dan doe jij het toch lekker niet? Ik snap dat zoeken naar problemen op Tweakers niet zo goed. Amazon doet dit soort dingen na testen en nadat het gebleken is dat hun klanten het willen. Voor mij zou het super zijn bijvoorbeeld.

En je denkt teveel Nederland. In de US is het heel normaal om kattenbakgrind, luiers, frisdrank etc door Amazon te laten leveren. Mag die dief dan de hele dag achter de bezorger aanrijden om aan het einde van de dag zelf niet meer langs de supermarkt te gaan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 310408 op 24 april 2018 16:16]

Een pakket is niet genoeg. Er kan ook een bestek set in zitten. Een boef wil graag zeker weten dat er waarde is. Daarnaast is de kofferbak geschikter dan achter zichtbaar glas.
Een bestek set van zilver kan aardig wat waard zijn. :P
Als er een tig inch televisie in je kofferbak wordt gelegd, valt dat wel op natuurlijk ;)
En een tig Inc aan je muur voor het raam hangen niet? Is exact het zelfde. En toch blijven we het doen.
Er is wel een beperking op de grootte van wat er in de auto gelegd kan worden.. Maargoed laptops etc zijn ook niet groot.
beter dan dat ze het gewoon voor de deur neerleggen wat nu voornamelijk gebeurt
dan wordt het nog sneller gejat.

dit is in amerika vooral het geval (porch pirates)
grotendeels steelt gewoon alles, en sommige kijken naar wat er inzit voordat ze het jatten.

je hebt hierover genoeg youtube video's van hoe erg het probleem is.
de excuus die de ''criminelen'' hebben is meestal te hilarisch voor woorden.
zoals ik nam het pakketje even voor je mee zodat niemand het kon jatten, dan breng ik het toch in de avond terug.
Gelukkig dus dat we niet in dat 3e wereld land wonen maar gewoon in een land waar dat NIET kan gebeuren. Er moet hier nl getekend worden voor ontvangst en je moet akkoord gaan met ontvangst bij buren, krijg je ook netjes een briefje van. Bij geen gehoor gaat het pakketje netjes weer terug en kan je het na nogmaals aanbieden gewoon ophalen bij een dist.punt.
Dit is vragen om problemen als je ´t mij vraagt. No way dat ´t allemaal mooi veilig is op deze leeftijd.
O o o, dit schreeuwt er gewoon om misbruikt te gaan worden.
Vind het overigens ook ongelooflijk om te zien hoe ver mensen het laten komen voor een beetje 'gemak'.
Gelukkig maar dat Amazon hier niet (al) zo ingeburgerd is en als het aan mij ligt gaat dat ook nevernooit gebeuren...

Had de vorige WTF al over die Amazon Key, maar dit bedrijf wil toch echt veel te graag bij de klant naar binnen. Die 'eagerness' maakt mij zeer wantrouwend.
In Amerika worden pakketjes gewoon voor jouw deur neergelegd. Niet zoals bij ons, aanbellen en afgeven of anders bij de buren.

Nadeel van deze manier is dat er pakketjes gestolen worden bij mensen voor de deur.
Iemand loopt langs, ziet het liggen, weg pakketje.

Het is daar heel anders als bij ons vandaar deze manieren van Amazon.

Waarom zij niet gewoon een pakketje afgeven (dan wel bij de buren) zoals bij ons weet ik niet. Daar zullen vast redenen voor zijn. Ik heb echt geen idee. Veiligheid ofzo zal ook wel weer meespelen. Dat is daar ook totaal anders dan hier.

Mensen hebben daar vuurwapens thuis dus het is een totaal andere wereld als je het naast elkaar zet en niet met hier te vergelijken (wij leven echt op een heel mooi klein stukkie aarde).

Of dit nu een handige oplossing is, is weer iets anders. Ik denk ook van niet.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 april 2018 16:20]

Blijkbaar wordt het toch niet zo heel vaak gestolen in de VS, anders zouden ze met het neerzetten voor de deur heel snel stoppen. Zo te horen is hun stuk aarde toch wat mooier dan hier.
Veel gebieden in Amerika zijn ruraal, in Zeeland of Drente kan je dit ook wel doen.
Dat is een mooie aanname. Ik zou zeggen Google eens.

Google
En 30% is ineens veel? Vraag het hier in Nederland en je kan ook op meer dan 30% uit komen waarbij een pakketje niet is aangekomen.
Schijnbaar genoeg om maatregelen te nemen.
Je hebt toch google of niet? Zoek eens zelf informatie.

Of je het veel vindt of niet is een mening. Zoek eens feiten op. Voor zulke dieven is een aparte benaming. Dat zegt wel genoeg, niet?

30% is bijna 1\3 van de bevolking. Daar wonen meer dan 300.000.000 mensen dus bijna 100.000.000 miljoen schijnen er mee te maken te hebben of te hebben gehad.

Of je dat veel vindt is aan jouzelf.

Je haalt overigens niet aangekomen en gestolen door elkaar. Dat is niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 april 2018 19:35]

En dit is een maatregel om diefstal tegen te gaan? Als dat zo is zie ik daar graag een bron voor. De reden dat Amazon dit doet is puur voor gemak. En hoe meer gemak ze je kunnen bieden hoe vaker je er zal bestellen. In je auto laten zetten is immers wel zo makkelijk.

Bol.com doet het zelfde met hun gratis verzending abonnement. Puur om je vaker en sneller bij xx winkel te bestellen. En dat levert ze veel extra centjes op.
https://www.nytimes.com/2.../amazon-delivery-car.html

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 april 2018 19:53]

Dit is een krant die een artikel heeft geschreven er over. Dat is natuurlijk geen bron om aan te geven waarom Amazon iets invoert.
Ik zal Jeff Bezos wel ff bellen vanavond. :z

Heb er wel genoeg over gezegd en genoeg moeite in gestoken.

Voel mij verder niet geroepen er meer aandacht aan te besteden of wie dan ook te overtuigen. :)

Je hebt zelf Google dus veel succes indien je daar behoefte aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 april 2018 13:03]

Net zo goed is het een aanname " (wij leven echt op een heel mooi klein stukkie aarde)", omdat je niet weet hoe vaak het hier gestolen zou worden.
Klopt, maar dusdanig weinig dat Google er niet mee vol staat zoals wel het geval is wanneer je Google er over raadpleegt over daar.

Met dat gegeven kan je een conclusie trekken (of niet).

Overigens ook met de rest van de informatie die ik voorgekauwd heb.
Off topic: Als je het niet eens bent met mij, dan hoor jij met bronnen aan te komen. Dat heeft verder niks met voorkauwen te maken. Dat heet gewoon een discussie. Als je geen zin hebt om die bronnen aan te leveren is dat jouw probleem.

Nee je vindt inderdaad niks met google hier, omdat in Nederland de pakketjes niet voor de deur worden afgeleverd. Dus dat Googlen naar de cijfers in Amerika ook weinig zin omdat je de cijfers van Nederland niet hebt. Het blijven aannames.
Dat vind jij dat ik dat moet doen. Ik vind dat je zelf maar gaat zoeken.

Ik heb je 1 link aangeleverd. Ik blijf niet aan de gang.

Je trekt zelf in jouw laatste alinea al precies de conclusie die de kern van deze discussie perfect raakt.

Het is hier anders dan daar dus de cijfers verschillen daarom zeer waarschijnlijk. Wil je cijfertjes hebben van hier dan ga je ze zoeken. Ik heb ze al voor gezocht voor daar.

Is jouw Google stuk?
Ik begrijp niet waar je naar toe wilt. Ik vraag nergens om cijfers. Je hoeft niet te googlen voor mij. Lees nog maar eens een keertje terug.
Nadeel van deze manier is dat er pakketjes gestolen worden bij mensen voor de deur.
Iemand loopt langs, ziet het liggen, weg pakketje.
Er worden amper pakketjes gestolen anders was Amazon&co al lang failliet. Het gebeurt gewoon niet vaak. Als er wel een pakketjes dief actief is, komt dat zelfs in het (lokale) nieuws. Die wordt/worden vaak snel gepakt vanwege sociale controle, politie die hier wel tijd voor heeft, camera's, mensen die toch thuis zijn, enzovoorts. En dan wordt je als dief hard gestraft. Boven een bepaalde waarde is het een federal crime plus gevangenisstraf van max 5 jaar en dat wil men echt niet riskeren. In sommige gevallen is het ook diefstal, trespassing, enzovoorts. Deze oplossing is eerder een extra service vanuit Amazon met het doel op gemak. Dat blijkt ook wel uit de marketing filmpjes. Het cadeau moest een verassing blijven, wil m'n kind niet wakker maken door de bezorger, enz. Het is niet bedoeld om een bepaald probleem op te lossen. Wil je je pakketje 100% veilig laten bezorgen dan zijn er al lockers en afhaalpunten.
Ruim 30% van de Amerikanen hebben er mee te maken zegt Google over 2017.

Het is maar wat jouw definitie van veel of weinig is.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 april 2018 23:22]

Ik kan het niet vinden in je bron. Amazon bezorgers hebben een aantal verschillende opties om te bezorgen en vervolgens aan te vinken. Wanneer er niemand thuis is en ze het hebben achtergelaten voor de deur dan wordt dat aangevinkt. Wordt het gestolen dan is het niet jouw fout en kun je het claimen. Als 30% van de pakketjes gestolen wordt kunnen ze niet bestaan. Het is waarschijnlijker dat 30% van de mensen/huishoudens er ooit een keer mee te maken heeft gehad. En dan nog mis je veel variabelen om er een waardeoordeel aan vast te plakken.
Die bron was bedoeld voor een andere post. Dat heb ik aangepast.

In een andere post staat een link naar Google mbt diefstal statistieken.

Er staat nergens dat 30% van de pakketjes gestolen worden.

Ga maar lezen of Googlen. Alle info heb ik via Google en geen eens mn best gedaan.

Deze desbetreffebde ron staat nog in een andere post en daar leggen zij uit waarom Amazon onder andere deze diensten aanbied.

Succes met inlezen.

Edit
mbt diefstal.
http://lmgtfy.com/?q=package+thieves+usa

Mbt waarom de service onder andere wordt aangeboden.
https://www.nytimes.com/2.../amazon-delivery-car.html

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 24 april 2018 23:36]

dat komt grotendeels ook omdat ze daar op quota werken,

ze moeten zoveel pakketjes in 1 dag leveren, maakt niet uit hoe of wat.
dan krijg je zulke dingen:
https://www.youtube.com/watch?v=RR_firhtoPM
https://www.youtube.com/watch?v=J2Aw-GXAeYw
ook al specificeer je lervering aan deur met handtekening
Zeker waar, het is daar letterlijk en figuurlijk een andere wereld.
Maar goed, het bedrijf wil hier ook best een voet tussen de deur krijgen en als dit soort idioterie (want dat vind ik het: een twijfelachtige oplossing voor een probleem dat zoveel makkelijker oplossingen heeft) maar vaak genoeg positief in het nieuws komt, zal het hier op den duur ook zo gaan.

Dat van die guns had ik nog niet eens zo aan gedacht. Weet niet of dat echt 'speelt' in het hoofd van een bezorger, maar weet ook niet of dat hier veel zou schelen.
Hoor nu al veel te vaak (en zelf ook meermaals meegemaakt) dat een bezorger langs geweest zou zijn terwijl de bewoner gewoon thuis was. Als ze ook nog weten dat je met een shotgun achter ze aan kunt komen zullen ze wel helemaal wegblijven. :+
Schets eens wat scenario's dan hoe hier realistisch gezien misgebruik van wordt gemaakt?

Ik bedoel als er spullen gejat zijn uit je auto is toch precies bekend wie de bezorger is?

En dat remote ontgrendelen, dat moet niet gehacked worden nee, maar in principe kan dit toch best veilig?

En stel dat dat gehacked wordt, wat kan je met een ontgrendelde auto?
Starten doet hij nog niet, daarvoor moet je verder met inbreken.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 24 april 2018 16:11]

En dat remote ontgrendelen, dat moet niet gehacked worden nee, maar in principe kan dit toch best veilig?
Dat zou ook zo moeten zijn voor bijv. die keyless entry systemen van duurdere bakken als audi's ed. en toch worden die bij bosjes gejat omdat dat systeem toch ook niet doet wat het moet doen.

Ik snap je punt en eerlijk is eerlijk, heel veel 'kwaad' zou het ook allemaal niet kunnen.
Maar dit is 1 bericht over 1 specifieke situatie.
Het grotere plaatje is meer dan dat alleen en daar heb ik vooral mijn twijfels bij.
Keyless entry is wel een dusdanig ander systeem dan hier gebruikt gaat worden. Maar het is dan ook maar de vraag hoeveel onveiliger het is dan een normaal slot, die breek je tenslotte ook redelijk eenvoudig open.

Het echte probleem wordt pas het starten en het contact aanhouden, vooral dat laatste is lastiger bij een keyless systeem dan bij een "sleutel"-systeem. Bij een sleutel-systeem is aan namelijk ook echt aan, bij keyless controleert hij het tussendoor nog eens en werkt een repeater niet meer.
Dat gebrek aan veiligheid zit er dan mooi vanaf de fabriek al in als ik het goed lees.
Anoniem: 310408
@Mathi15924 april 2018 16:11
Je bedoelt dat ik vanuit het Internet mijn auto kan ontsluiten? (net zoals ik dat met mijn voordeur kan trouwens). Ik zie daar niet veel problemen in. Als een inbreker in mijn auto wil is het inslaan van het raampje een stuk makkelijker dan het hacken van mijn voordeur.

Het mooie is natuurlijk dat je het allemaal niet hoeft te doen. Alleen in een Tesla is het naar mijn idee onmogelijk om de connecties geheel te verhinderen. En elke Tesla rijder is zich daar prima van bewust. Als je geen hypermoderne auto met alle connected features wil moet je een ander merk kiezen.
Als dergelijke beveiliging wordt gekraakt - zeker bij je woning - kan dat wel hele nare gevolgen voor je hebben; als er bij inbraak in in je huis geen braaksporen zijn, dan zal menig verzekeraar niets uitkeren of het je in ieder geval heel erg moeilijk maken. En aantonen dat je slot gehackt is, kan nog best lastig worden dan ;)

Verder is het bij een gehackte internetdienst natuurlijk goed mogelijk dat al het voorwerk mbt het kraken van je slot dan ergens anders kan gebeuren dan bij je voordeur, waardoor de drempel om bij jou in te breken zou kunnen dalen.
Een verzekering betaalt gewoon uit als je aangifte doet bij de politie.
Dat is nonsens, inbraak blijft inbraak. Specifiek gevraagd aan mijn makelaar. Je hebt hoogstens de schijn tegen dat je het misschien zelf hebt achterover gedrukt maar dat zal men dan gewoon onderzoeken.

Ook hier een voordeur die van op afstand te openen. Moet je ook nog wel het alarm afzetten binnen en de camera's om en in het huis vermijden. Als ze binnen willen zijn slaan ze wel een (inbraakwerend) ruitje in...
Ah, je hebt gelijk.

Overigens heeft Interpolis (en anderen dan vast ook wel) wel wat aanvullende condities als het een wat complexere situatie is. Bijvoorbeeld als je (een deel) verhuurt moet er wel inbraakschade te zien zijn aan de buitenkant van je woning en als je aanpandige bedrijfsruimte hebt, dan moet het zichtbaar zijn bij de doorgang tussen je bedrijfsruimte en je huis.
Je rijdt Volvo ?
Heb je enig idee wie toegang hebben tot je voertuig ?
Wie kunnen inzien waar die staat, of al je raampjes geopend/gesloten zijn, of de status van je brandstofvoorraad, gewoon "eng" om te zien.

Vorige week track en trace via Volvo moeten inzetten naar een gestolen auto, en ik schrok echt van al de data waar je dan in terecht komt.
De on Call database heeft alle bewegingen en alle handelingen opvraagbaar.
De auto is teruggevonden, de recherche / agenten op straat zijn op basis van de rit alles nagelopen, en videobeelden van camera's onderweg opgevraagd.

* FreshMaker bedenkt zich wel twee keer om zoiets vrijwillig te gebruiken.
Dit is vragen om problemen als je ´t mij vraagt. No way dat ´t allemaal mooi veilig is op deze leeftijd.
Wat voor problemen? Ben je bang dat de Amazon bezorger je auto leeghaalt? Dat lijkt me nu een van de makkelijkst op te lossen misdaden.
Nou ja, volgens mij leveren ze pakketten op de stoep van de besteller in de US of A. Vroeg me altijd af, of dat wel zo veilig is bij ze. Dan is de optie als deze wel zo handig(er) en/of veiliger. Of dat dit "kan": https://www.nu.nl/buitenl...uizenden-poststukken.html
Net als met de service om het pakket binnenshuis te zetten, zal er wel een camera aanwezig zijn.
Ik voorzie een explosieve toename in auto inbraken ;-)
Bezorg dude zet pakket in auto... autokraker jat het er 30 sec later weer uit. Hoe verzin je zoiets?
Precies. Een dagje de Amazon bezorger volgen voor gratis spul.
Je vergeet dat in de VS pakketjes heel vaak gewoon voor de deur worden neergezet zonder handtekening, soms belt de bezorger niet eens aan (bron: Ik woon er). Als je pakketjes wilt jatten hoef je alleen maar door een willekeurige "suburban" buurt te lopen en je hebt bij elk derde of vierde huis prijs.

Feit is: Dat gebeurt gewoon niet. Ik ontvang 2-3 keer per week een pakket (we kopen zowat alles wat niet bederfelijk is op Amazon, eBay, etc). Dat doen we al jaren en er is er nog nooit 1 gestolen. Soms staat een pakket een paar dagen (1 keer zelfs 5 weken!) voor de deur en er kijkt niemand naar om.

Er zijn plaatsen (grote steden) waar pakketten wel gestolen worden en daar is bezorgen in de auto een prima plan. Bijna alle huishoudens hebben 2 auto's en er staat er vaak wel 1 voor de deur. Sommige bezorgers willen ook in de garage bezorgen als je de code voor de deur aan de bezorger geeft, ook best handig.
Klinkt allemaal leuk, maar steeds meer bedrijven en diensten kunnen je huis in je auto van op afstand openen. Gemak dient de mens maar of het allemaal wenselijk is ?
Of het wenselijk is bepaal je gelukkig zelf, je kiest er voor gebruik te maken van dit soort diensten of niet.
Totdat je op een gegeven moment meer moet gaan betalen, omdat je het niet wenselijk vind... en ze het dus op de oude inefficiente manier moeten blijven bezorgen....dan blijft er voor sommige mensen weinig keuze over.
Dat is toch niet vreemd, verschillende diensten hebben verschillende kosten. Express levering kost over het algemeen ook meer dan een normale levering.
En als "sommige mensen" dan persé de goedkoopste optie willen gebruiken dan is dat nog steeds hun vrije keuze.
Anoniem: 84766
@Zer024 april 2018 17:09
Wat @GuruMeditation denk ik bedoelt is dat dit soort 'slimme' apparaten steeds vaker de standaard worden en je dus meer en meer gedwongen wordt om hier ook gebruik van te maken of extra moet betalen voor een opt-out.

Zo zijn er al 'slimme' tandenborstels die uitgegeven worden door verzekeraars en data uploaden naar de cloud. Er gaat een dag komen, dat je premie omhoog gaat als je dit niet gebruikt of dat je gaatje niet gedekt wordt omdat je drie keer je tanden niet gepoetst hebt.

Tot op heden is dit allemaal vrijblijvend en zo lang er een kritieke massa blijft die dit niet wil, dan ben ik overtuigd dat er een markt zal blijven bestaan voor de aluhoedjes die dit niet willen ;)
Tot op heden is dit allemaal vrijblijvend en zo lang er een kritieke massa blijft die dit niet wil, dan ben ik overtuigd dat er een markt zal blijven bestaan voor de aluhoedjes die dit niet willen
Dat klopt, en daarom is er ook niks aan de hand.
Er zijn voldoende alternatieven die geen toegang vereisen tot persoonlijke spullen voor de bezorger:
-alternatieve aflever locaties (direct bij post "kantoor", super/bouwmarkt)
-er wordt geexperimenteerd met kluisjes op zinnige, toegangelijke locaties
-zelf een pakketbus plaatsen als je er de plek voor hebt (m'n bezorgers zijn hier heel blij mee)
Anoniem: 84766
@Zer024 april 2018 16:02
Is dat zo dat je er zelf voor kiest? Of hebben we de illusie dat we er voor kiezen en is/wordt het voor sommige partijen altijd mogelijk? Zo vraagt de FBI ook om achterdeurtjes in encryptie.

Ik kies voor een bepaalde levenswijze en daar heb ik een computer voor nodig, maar ik kies er niet voor dat de NSA mijn camera kan aan zetten.
Afaik gaat het artikel over de bezorgdienst van Amazon, en ik begrijp best dat sommigen daar vraagtekens bij hebben ivm privacy, maar om daar totaal andere privacy-gerelateerde zaken bij te halen is in mijn ogen helemaal niet relevant.
De bezorgdienst van amazon is momenteel een eigen keuze die je maakt, de FBI en NSA hebben daar helemaal niks mee te maken, en de camera van je laptop even min.
Anoniem: 84766
@Zer024 april 2018 16:28
Het feit dat een Amazon dienst mogelijk is, omdat het technisch mogelijk is om als derde partij een auto te kunnen openen, gaat wel in op de vraag van @bbob1970 of het allemaal wenselijk is. Deze hele dienst van Amazon zou ik persoonlijk liever technisch niet mogelijk zien. Dus zo lang het mogelijk is, wil ik een auto die niet op afstand te openen is. Volgens mij ben ik daar niet offtopic mee.
Ik vraag me zelfs af waarom kan de fabrikant mijn auto op afstand openen.
Wat kunnen ze nog meer op afstand doen ? vol in de remmen laten gaan, sturen, gas geven ?
Amazon heeft geen toegang als ik het bericht zo lees, die moet erom vragen (neem aan dat ze dus even bellen met de eigenaar/klant).

Vermoedelijk hebben GM en Volvo wel toegang daar hun de dienst leveren. (dienst waarbij de auto op afstand geopend kunnen worden, waar deze staat etc.)

Zal ongetwijfeld wel een slimmerik komen die een manier bedenkt om zich voor te doen als Amazon bezorger. (Al zullen veel mensen vrij makkelijk er al intuinen als ze alleen al zeggen dat ze bezorger zijn)

[Reactie gewijzigd door Amorac op 24 april 2018 15:46]

"De bezorger heeft geen directe toegang tot de auto; het ontgrendelen en weer vergrendelen gebeurt via de internetverbinding van de auto's, waarbij de eigenaar een notificatie krijgt."
Inderdaad, geen directe toegang.

De eigenaar krijgt een notificatie, die zal dan wel akkoord moet geven.

Toegegeven dat akkoord geven is een aanname maar anders is het alsnog directe toegang.
Ik zie nu pas in het artikel: " en om toestemming vragen om de auto te mogen openen".
Hebben wij hier nou flink overheen gelezen?

"Zal ongetwijfeld wel een slimmerik komen die een manier bedenkt om zich voor te doen als Amazon bezorger."

Dit zal niet zo makkelijk gaan als het alleen maar voor doen als Amazon bezorger.
Bezorger scant het pakketje voor aflevering bij auto, server pakt dat op en laat de bestuurder weten en vraagt toestemming. Waarbij de server dan de auto open maakt(de niet directe toegang) voor de bezorger.
Kortom, ontvanger weet niet eens wie er exact staat.

Dit zal allemaal ook samen gaan met eventueel gps, die zal zeker in de Amazon bus zitten en misschien zelf bij de scanner. Hiermee kan gecheckt worden of de bezorger met het pakketje wel echt bij de auto is of nog paar straten verder staat.
Overheengelezen.. Mwa, eerder niet goed doorgedrongen.. Ouderdom ofzo.

Wat betreft bezorger, sja... mensen laten onbekende ook hun huis binnen als ze zeggen ik ben van de gas maatschappij o.i.d. zonder controle.. Of reageren op scam/spam mail.. Of afpersing mail (heb je gefilmd toen je bezig was terwijl je op X site zat)... Bel je gewoon op met de smoes dat je bezorger bent maar door een storing het systeem ff niet werkt..

Kost wat meer moeite om een auto aan een potentieel slachtoffer te koppelen, en het tel nr ervan te vinden maar goed, als het lucratief is zijn er vast mensen die het gaan uitzoeken..(En die info staat vast wel bij Amazon en/of GM/Volvo in hun database)..
"of het allemaal wenselijk is" - Daar kies je dan gelukkig helemaal zelf voor.
Ach er zit niets waardevols in mijn auto, dus no problem.

Ik ben vooral benieuwd naar het volgende:
Een auto kan echt gloedjeheet worden, wat als je product daar niet zo goed tegen kan? :+
Dan maak je voor dat pakketje geen gebruik van deze dienst?
Dan ga je uit van het verstand van de klant :Y) dat is vrij riskant :Y)
Maar daar kunnen bedrijven zelf natuurlijk ook rekening mee houden, dat is waar
Sorry maar als jij chocola (makkelijk voorbeeld) op een warme dag laat leveren in je auto dan is dat toch echt je eigen schuld.
De postbode weet volgens mij niet wat er in het pakketje zit, die doet gewoon wat van hem gevraagd wordt.
Mee eens, maar ik zie (zeker in de USA) de eerste rechtzaken al komen omdat het dure interieur van de Maserati onder de chocolade zit :Y)

Mensen denken over het algemeen niet altijd na. Je hoort immers elk jaar ook weer dat mensen hun hond in de auto laten zitten op een hete zomerdag. Of zelfs baby's. Je loopt als bedrijf risico op boze klanten en negatieve recenties.

Als weldenkend en redelijk mens is het natuurlijk geen issue. Maar veel mensen denken bij dit soort dingen niet direct na over eventuele gevolgen, en zijn niet redelijk. O-)
Ach, daar kan je je perfect tegen indekken.
https://i.stack.imgur.com/Z8j5X.jpg
What will they think of next?!

Ik heb net weer een pakketje van de buren aangenomen (ben thuiswerker en "goede buur") en vind het zelf ook wel prettig als mensen dat voor mij doen. Dit soort ontwikkelingen maakt het natuurlijk voor de zelfstandige pakketbezorger een stuk fijner omdat die makkelijker zijn pakketten kwijt kan en dus zeker is van z'n geld zonder 2x te rijden.
Maar als ik niet thuis ben waarom zou de auto dan wel thuis staan?
Volgens mij hoef je niet eens thuis te zijn, en kan de pakketbezorger het ook afleveren in je auto als je op kantoor bent. Dit weet ik niet zeker hoor.
Dat zou kunnen maar hoe gaan ze dat doen als je bij een iets groter bedrijf werkt? Ze gaan toch niet even door een aantal verdiepingen parkeergarage zoeken neem ik aan. En meestal weet je de dag van te voren ook niet in welk parkeervak je zult staan.
Ze zeggen dat ze met gps kunnen kijken, maar in een multi level garage lijkt me dat ook niet te doen. Dan zou je een andere bezorgoptie moeten kiezen. Maar denk dat best wat mensen het wel kunnen gebruiken.
2 autos per huishouden
Op het werk in de auto laten bezorgen. Of in de stad.
tja, maar waarom zou je het dan niet gewoon meteen op je kantoor laten bezorgen..
Ik ga altijd met de fiets naar mijn afspraken. Altijd staat daarom altijd aan de deur.

[Reactie gewijzigd door vespino op 24 april 2018 16:16]

Denk dat je in dit geval gewoon op je werk laat bezorgen en dan lekker door kunt werken terwijl de bezorger een pakketje op de parkeerplaats in je auto stopt.
Ik zie het nut er niet van in om je pakket(jes) te laten bezorgen in je auto. Alleen maar beren op de weg. Leuk voor autodieven, deze manier van bezorging. Dit is in ieder geval geen optie die ik ooit zal kiezen bij "bezorging".
Nee snap ik ook niet, als ik niet thuis ben staat mijn auto ook niet voor de deur :S

Edit: nm, ze krijgen toegang tot gps data van de auto.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 24 april 2018 15:50]

Het is best grappig hoe mensen dit meteen zien als perfecte methodes van oplichting en misbruik, in USA is het nog steeds zeer gebruikelijk pakketjes gewoon voor de deur te zetten, puur omdat het hier allemaal anders is, zou het daar allemaal fout zijn?

Hoevaak hebben we hier 'zoekgeraakte' pakketjes, bij de buren geleverd maar nooit iets ontvangen, afgeleverd bij UPS maar nooit wat afgeleverd? Al waren die jongens bij de Kiala punten ook vrij leuk bezig, al was dat meer phising dan echt misbruik.

Anderzijds is het compleet normaal dat we met NFC sleutels voor de auto werken, je komt in de buurt en hij gaat open, je loopt weg en hij gaat op slot, is ook al aardig misbruik van gemaakt. Gelijktijdig de meest mooie domotica met gezicht herkenning en app-sloten, om je vrienden toegang te geven, of op afstand iemand binnen te laten in je auto of huis, dat is allemaal normaal en high-tech.

Zij stappen hier gewoon op in, of dit nu een bekende is of een bezorger (klein verschil, de bezorgers in US worden iets beter gescreened dan hier bij PostNL of consorten).

En als je dan 15-20 jaar geleden kijkt, onze vaste postbezorger had gewoon sleutel van de achterdeur, pakketten werden gewoon in de achtertuin gezet, of nog 10 jaar ervoor en de voordeur stond zelfs gewoon open. Of old-school postbusjes voor het huis, met zo'n vlaggetje, moet je vandaag de dag ook niet meer doen, is die zeker binnen het uur leeggehaald. Als blijkbaar in US dit gewoon kan en werkt, is het misschien ook een verschil van mentaliteit, net zoals je pakketten gewoon voor de deur neer zet (ja, dat gaat ook wel eens fout).
Ik woon in de VS, en inderdaad worden pakjes hier aan de deur neergezet. 9/10 geen probleem, maar de laatste tijd worden er wel meer en meer pakjes gestolen. Een echt goed systeem is het dus niet. Waardevolle dingen laat ik op kantoor bezorgen.

Het hangt er gewoon vanaf waar en hoe je woont. In een rustige residentiele buurt of op de boerenbuiten, geen probleem. In een grootstad, ondenkbaar.
Ah een amazon bezorger in een parkeergarage, eens kijken bij welke auto hij langs gaat. Nee bedankt, ik haal het nog liever op bij een postkantoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee