Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon-dochterbedrijf Ring kondigt nieuwe videodeurbellen aan

Amazon-dochterbedrijf Ring heeft twee nieuwe videodeurbellen aangekondigd. De Video Doorbell 3 gaat volgende maand in de verkoop, de 3 Plus volgt later. De deurbellen hebben onder meer ondersteuning voor wifi op 5GHz.

Daarnaast hebben beide videodeurbellen de mogelijkheid om een zone in te stellen van maximaal 4,5 meter bij de deurbel vandaan, waarna gebruikers alleen een melding krijgen als de software binnen die zone beweging heeft gedetecteerd.

De Video Doorbell 3 Plus heeft daarnaast een Pre-Roll-functie om de vier seconden te laten zien voordat de software beweging heeft gezien. Dat is in zwart-wit en met lage resolutie, zo bleek eerder deze week toen een productpagina online was verschenen. De Video Doorbell 3 gaat op 28 april in de verkoop voor 199 euro. Ring brengt de 3 Plus op een later moment dit jaar uit voor 229 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

11-03-2020 • 18:06

104 Linkedin

Reacties (104)

Wijzig sortering
Zelden een bedrijf gezien dat zo weinig om de privacy van gebruikers geeft. Onlangs een groot datalek gehad, maar in plaats van excuses aan te bieden besloot het te gaan liegen: dfeldbrugge in 'nieuws: Wachtwoorden van duizenden gebruikers van slimme deur...

Helaas heeft het bedrijf nooit gereageerd op de klanten die de lezing van Ring beargumenteerd bekritiseerden. Een datalek is vervelend en het is naïef om te denken dat dit helemaal te voorkomen is, maar een bedrijf dat daarover liegt heeft wat mij betreft geen bestaansrecht meer.

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 11 maart 2020 18:25]

Daarom een ouderwetse deurbel gebruiken. Die is slim genoeg. Ben je er niet of kun je de deur niet openen dan krijgt de gebruiker dat na een minuut wel in de gaten. Dat is slim want dan denkt die persoon, ze zijn er echt niet!
Ouderwetse deurbel met een ESP-01S relais ertussen. Kan je mooi naar je eigen server iets sturen wanneer de deurbel gaat. Webcam erbij en je hebt voor een tientje een slimme deurbel ;-)
De lokale postbezorger is getraind, die weet het al in 20 seconde 😉
Die van ons wacht niet eens 20 seconden.. Belt aan en loopt direct door naar de buren... Als je dan open doet kan het maar zo zijn dat die al 2 huizen verder is en dan komt die gewoon even terug lopen....
Vind ik zelf ook niet netjes, maar begrijp het heel goed. Ze hebben zo’n hoge werkdruk dat ze dit soort praktijken uit moeten halen en de postbedrijven reageren niet op de steeds hogere werkdruk.
Valt mij persoonlijk heel erg op dat ik dit eigenlijk alleen echt bij PostNL zie in deze extreme vorm. DHL zie ik niet gewoon helemaal niet en bij alle andere valt het eigenlijk ook wel enigszins mee.
Komt volgens mij omdat PostNL hun werknemers als ZZP’er aan neemt en ze betaald krijgen per pakje.
Dan moet je voor de lol maar eens op Twitter bnij de betreffende partijen gaan kijken. Overal komen dezelfde klachten steeds maar weer en weer binnen. Niet alleen postNL, maar ook GLS, UPS en DHL.
Pakjes die gewoon onbeheerd worden achtergelaten, pakjes die worden afgegeven en voor wordt getekend (door de pakjesbezorger zelf). Bij de achterdeur, in de kliko, vol in het zicht bij de voordeur. Alles komt voor, bij alle vervoerders.
Ik vandaag zelf nog een pakket ivm "bijzondere omstandigheden retour" bij GLS. Ligt dus nu weer in het depot. Terwijl ik vanmorgen gewoon thuis was.
Dat is niet mijn probleem als klant. Postbode moet gewoon normaal z’n werk doen. Ik zit niet de godganse dag voor de brievenbus, soms heb ik wel eens 30 seconden nodig om bij de deur te komen.
Daar heb je helemaal gelijk in. De klant zou hier niks van moeten mogen merken.
Janken janken janken, in Europa bellen ze tenminste aan in Amerika gooien ze het zo op je veranda.... |:(
Ben je zelf klant van PostNL dan? Wanneer je de pakketten ontvangt, maakt je nog geen klant.
Ik denk ook niet in de schoenen wilt staan van een postbezorger.
Mn zus werkt in de pakketbezorging en het is ook echt wel belabberd in die sector. Je krijgt alleen betaald voor een pakketje wat je bezorgt, niet wat je meeneemt. En pakketje mee terug is dubbelwerk.

Daarbij werken alle grote jongens (PostNL,DHL,etc) met ZZP-ers waardoor ze onder het minimum loon kunnen uitkomen.
Die van ons belt niet eens aan, vindt vaak genoeg een briefje in de bus dat ik, desondanks dat ik toch thuis was, blijkbaar niet thuis was.’’
Dat lijkt me sterk. Als hij terug moet komen is dat in zijn eigen tijd en een briefje schrijf kost meer tijd dan even aanbellen. Waarom zouden ze direct een briefje in je bus doen? Wat is daarin hun voordeel?
gebeurt nochtans vaak hoor, hier in Belgie zijn postbodes gebonden aan een héél strikt tijdschema: is makkelijker direct een briefje in de bus te doen dan aan te bellen, wachten, briefje in bus doen en verder gaan
Inderdaad, misschien begin ik oud te worden, maar dit lijkt echt een product te zijn 'just because something is possible doesn't mean that it's a good idea'.
Is het zo moeilijk om in te denken dat het handig is voor sommige bedrijven of personen om direct te zien wie er voor je deur staat? Nog nooit een video intercom systeem gezien?
Een deurbel met intercom, al dan niet met video, kan nuttig zijn maar imho vaak niet nodig (of zelfs gewenst) in prive omgeving; maar dat het alleen (goed) kan werken als de internet verbinding werkt EN de cloud-based server van de leverancier nog steeds werkt en beheerd wordt is een heel ander verhaal. En dan ook nog moeten strijden wie nu eigenlijk de rechten heeft op alle data (incl de metadata) die jouw camera maakt en met wie die data gedeeld wordt maakt de keuze voor mij makkelijk: als ik echt een (video)intercom op mijn deurbel nodig heb wordt het geen systeem die volledig afhankelijk is van een externe (cloud) infrastructuur waar de data die mijn bel verzamelt naartoe gaat en waar ik niets over te zeggen heb.
Dat is een mooie mening maar wat heeft dat met mijn reactie te maken?
Oops... op verkeerde reactie gereageerd. 8)7 |:(
(Of je hebt stiekum jouw hele eerdefe reactie herschreven met een ander onderwerp) :)

[Reactie gewijzigd door tonkie_67 op 12 maart 2020 08:06]

Niet dat ik zo weet, maar geen probleem :)
Is volgens mij een reden voor zo'n deurbel (ik heb hem ook niet hoor), zien wie er aan je deur is geweest.
Dus je huis staat in de fik en is leeggestolen, maar je hebt wel een idee wie het geweest kan zijn.
Een camera is goedkoper
Een ‘slimme’ deurbel vind ik anders wel handig hoor. Ook als we thuis zijn. Ik kan daar namelijk acties aan koppelen in het huis, omdat ik in ons huis de deurbel niet altijd kan horen. (Luxeprobleem, ik weet het.) Zo laat ik op een aantal plekken lampen knipperen en op speakers een geluid afspelen als er aangebeld wordt. Dat lukt me niet met een ouderwetse deurbel zonder zelf te gaan knutselen.
Primaire reden voor mij is de combinatie deurbel + beveiligingscamera in 1. Dat slimme gebeuren hoeft er niet bij, sterker nog ik wil het niet want daar willen ze allemaal abonnementen voor.
Really? Zelden een bedrijf gezien dat zo weinig om de privacy geeft?
Er zijn 3672 wachtwoorden en emailadressen uitgelekt, super dom natuurlijk, hoe kan het gebeuren.
Maar ik vind een bedrijf dat gebruikersdata verkoopt zoals Google (of tegenwoordig de KNLTB ;) ) aanzienlijk lakser mbt de privacy.

Ben ook niet heel blij dat mijn donorkeuze incl BSN en handtekeningen op straat liggen..

Het is gewoon niet bekend wat er precies bij de hack van Ring gebeurd is.

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 11 maart 2020 18:34]

Aan wie verkoopt Google gebruikersdata? Serieus een vraag, ik weet t niet...
+1Anoniem: 310408
@Boy11 maart 2020 19:21
Aan wie verkoopt Google gebruikersdata? Serieus een vraag, ik weet t niet...
Aan niemand, heeft Google nog nooit gedaan. Google verkoopt marketing mogelijkheden waarbij zijn de reclame aan de gebruiker koppelen. Als klant kan je nooit en te nimmer klantdata krijgen.

Ik weet best dat veel tweakers iets anders denken maar dat maakt het nog niet waar.
In hun privacy policy staat wat anders. Al is 'share' breed op te vatten. Geanonomiseerd of niet gaat het in deze discussie niet over. Delen zou net zo goed verkopen kunnen zijn. Jij en ik weten het niet zeker.

When Google shares your information
We do not share your personal information with companies, organizations, or individuals outside of Google except in the following cases:

With your consent
We’ll share personal information outside of Google when we have your consent. For example, if you use Google Home to make a reservation through a booking service, we’ll get your permission before sharing your name or phone number with the restaurant. We’ll ask for your explicit consent to share any sensitive personal information.

With domain administrators
If you’re a student or work for an organization that uses Google services (like G Suite), your domain administrator and resellers who manage your account will have access to your Google Account. They may be able to:

Access and retain information stored in your account, like your email
View statistics regarding your account, like how many apps you install
Change your account password
Suspend or terminate your account access
Receive your account information in order to satisfy applicable law, regulation, legal process, or enforceable governmental request
Restrict your ability to delete or edit your information or your privacy settings
For external processing
We provide personal information to our affiliates and other trusted businesses or persons to process it for us, based on our instructions and in compliance with our Privacy Policy and any other appropriate confidentiality and security measures. For example, we use service providers to help us with customer support.

For legal reasons
We will share personal information outside of Google if we have a good-faith belief that access, use, preservation, or disclosure of the information is reasonably necessary to:

Meet any applicable law, regulation, legal process, or enforceable governmental request. We share information about the number and type of requests we receive from governments in our Transparency Report.
Enforce applicable Terms of Service, including investigation of potential violations.
Detect, prevent, or otherwise address fraud, security, or technical issues.
Protect against harm to the rights, property or safety of Google, our users, or the public as required or permitted by law.

We may share non-personally identifiable information publicly and with our partners — like publishers, advertisers, developers, or rights holders. For example, we share information publicly to show trends about the general use of our services. We also allow specific partners to collect information from your browser or device for advertising and measurement purposes using their own cookies or similar technologies.

If Google is involved in a merger, acquisition, or sale of assets, we’ll continue to ensure the confidentiality of your personal information and give affected users notice before personal information is transferred or becomes subject to a different privacy policy.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 11 maart 2020 20:40]

"Geanonimiseerd of niet gaat het hier niet over".
Dat lijkt me wel, dat is nu net het verschil tussen wel of niet je privacy schenden.
Lees bijv de definitie van "personal data" volgens de GDPR.
Ik lees verder niets schokkends in de voorwaarden die je aanhaalt.
Ik vind Google ook erg eng vanwege hun macht en diepe zakken, zeker nu de oprichters een stap terug doen.
Maar ik blijf me ook verbazen over de ophef over Google altijd, terwijl men vrijwillig en vrolijk de meest persoonljike zaken op Facebook, Insta en consorten blijft posten.
Sterker nog, als Google data zou verkopen zijn ze binnen no time hun verdienmodel kwijt omdat een ander dan die profielen kan maken en targeted kan adverteren.
Tipje van de sluier: Verzekering, banken etc. Die stemmen (o.a.) hun rates af op het aantal keer dat "prive lening" is ge-googled + meta data van gmail een verhoogd resultaat laat zien. edit: geanonimiseerd

Zo zijn er nog genoeg senario's zakelijk te verzinnen/te achterhalen waarin G genoeg geld verdiend met haar gratis diensten.

[Reactie gewijzigd door PyromateNL op 12 maart 2020 10:50]

Heb je een bron?
Verzinnen kunnen we allemaal, maar ik heb liever bronnen. Anders zijn we niks beter dan de populisten.
Ring heeft gewoon in de voorwaarden staan waar je mee akkoord moet gaan dat je toestemming geeft dat zij jouw opgeslagen filmpjes mogen gebruiken en delen met derde partijen.
Dat in combinatie met het feit dat ze geen mogelijkheid hebben je opnames op een eigen plek op te slaan.
Dus als je iets wil terug kijken, kan dat alleen maar door een betaald abonnement waarbij je alle data aan hen heeft om mee te doen wat ze willen.

Ja inderdaad dus, privacy technisch een bagger bedrijf.
Je stopt net te snel met lezen van de voorwaarden.
Ze mogen het delen met derde partijen als dat wettelijk MOET. Dus niet het verkopen ervan. Derde partijen zijn in dat geval de politie/MIVD/OM etc.

Ik ben het met je eens dat er bij ze op privacy vlak nog genoeg te doen valt, hun iOS app was clean, maar die android app zat vol met trackers.

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 11 maart 2020 20:57]

Maar daar staat ook in:
"(c) het detecteren, voorkomen of anderszins aanpakken van fraude-, veiligheids- of technische problemen; "
Het detecteren van technische problemen? Daar valt van alles onder

Er staat hier zoveel in dat ze uiteindelijk zelf alle mogelijke kanten er mee uit kunnen. En uiteindelijk kunnen ze van alles verzinnen om wat met jouw data te doen. En dan bedoel ik niet al;leen de video maar ook alle data er omheen. Dat ze er voor zorgen dat het onmogelijk is jouw eigen data op een eigen gekozen plek op te slaan zegt mij al meer dan genoeg.

En qua trackers, de meeste van deze software zit vol met trackers. De ring app (iOS) heb ik niet geprobeerd, maar bijvoorbeeld Netamo ook. Die geeft aan dat je de trackers uit kan zetten, maar als je dan met PiHole gaat kijken zie je gewoon trackers voorbij komen. En de customer care zegt gewoon ja hoor, dat weten we, maar we doen er echt niets mee . . .
Als ik het uit zet, dan wil ik het ook UIT hebben.
Ik kan wel een bedrijf noemen die daar zeker niet voor onder doet.
bv. een microfoon in producten (ver)stoppen zonder dat dit bekend is en niet op schema's of documentatie vermelden.
Noem het bedrijf dan ook? Graag met bron
Om het te verduidelijke ik doelde dus op Google en in mijn voorbeeld hun Nest secure apparaat in deze kwestie.
nieuws: Google erkent dat het aanwezige microfoon in Nest Secure had moeten v...
Totaal niet meegekregen :) tnx :)
Ik heb zelf de 360, een deurbel met opslag op SD-kaart in de gong, dus binnenshuis, diefstal van de deurbel heeft dus geen nut om de beelden mee te nemen. Deze deurbel heeft tevens 2 dagen lang onbeperkt opslag in de cloud voor altijd gratis!
Zéér goede app en erg stabiel, heb hem al bij vele klanten opgehangen en ook die zijn allemaal erg tevreden.
Op accu die tot 6 maanden mee gaat en je hoeft niet te boren, installatie is in 5 min. gebeurd incl. ophangen als je het 1 keer eerder hebt gedaan.

Deze video deurbel kost nog geen 100 Euro en daarvoor heb je hem ook thuis, geen abonnementskosten en de beelden zijn serieus beter dan die van de Ring!
Heeft geen bestaansrecht meer? Even uit je eigen bubbel komen. Weinig consumenten zullen dit als doorslaggevende factor meenemen bij het kopen van dergelijke producten. Jij vindt dit belangrijk. Wellicht heel erg terecht. Als het een goede deal is verkopen die dingen gewoon goed.
Een veel te dure deurbel met bewuste beperkingen die alleen door extra te betalen kunnen worden opgeheven met daarbij de huidige reputatie van de privacy schendende fabrikant zegt mij dat ik sowieso helemaal geen Ring deurbel koop.
Dus als hij beeld heeft voordat de software beweging heeft gedetecteerd, betekent het dus dat er 24/7 wordt opgenomen toch en dat er met terugwerkende kracht 4 seconde wordt bewaart op het moment dat de software beweging detecteert, of ben ik nou gek ?
Er wordt alleen maar bewaard met een betaald abonnement. zonder betaald abbo worden er geen beelden opgeslagen. Je kan dus niet met het toestel beelden een een eigen plek opslaan.
Alleen maar bij ring zelf en daarbij hogere je ring ook nog toestemming om deze beelden te delen met derden.
Inderdaad continu opnemen dus. En wellicht een lokale buffer van 4 seconden die alleen verstuurd wordt als er beweging gedetecteerd wordt. Maar voor hetzelfde geld gaat alles continu naar de cloud.
En Amazon kennende zal het wel het laatste zijn.. ;)
Wat ik mij nou elke keer afvraag wanneer ik zo'n ding aan de muur zie hangen; kan je die er nou gewoon van af schroeven en bij jezelf ophangen? Want die dingen zijn erg duur en men zet het in principe gewoon buiten neer voor het oppakken. Ik las wel dat in de US/UK/Canada je een diefstal garantie hebt. Maar hier niet. Hoelang gaat het duren voordat criminelen even een paar honderd euro per straat gaan stelen met een schroevendraaier? :P

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 11 maart 2020 18:20]

Zit met veiligheidsschroeven in een bracket vast. Als ze die van mij willen stelen, dan doen ze dat maar want ze kunnen er toch weinig mee omdat hij aan mijn account is gekoppeld.
In Nederland heb je ook recht op een vervangend apparaat mocht je Ring worden gestolen.
Zie: https://support.ring.com/...g-apparaat-wordt-gestolen
Je hebt dit bericht denk ik gemist. Je zou dan weten dat ze je achteraf kunnen "berechten" vanwege diefstal / vernieling: nieuws: Politie pakt jongens op dankzij beelden slimme deurbel
Zo moeilijk is het niet om je gezicht te bedekken...
Ook in Nederland wordt diefstal vergoed. 1x om precies te zijn, als je een politie aangifte kan tonen.
Ik ben benieuwd of ze eindelijk ook een ‘feature’ toevoegen dat je bel het gewoon doet als je internet down is.

Ik heb nu ruim een jaar een Ring Pro maar heb er spijt van. Welke debiel verzint een systeem waarbij het drukken van een knopje een signaal naar een server de andere kant van de wereld moet sturen die vervolgens een signaal terug stuurt naar de feitelijke bel die een paar meter van het knopje vandaan zit?

Ik heb een tijd problemen met de DSL verbinding gehad en heb toen dus regelmatig mensen aan de deur gemist omdat de bel simpelweg niet over gaat.

Ik begrijp best dat Amazon data wil verzamelen over wanneer er bij mij aangebeld wordt (daar ben ik niet blij mee maar is een ander onderwerp) maar waarom kunnen ze niet het er-is-gedrukt-op-een-knopje-signaal niet over wifi naar de bel sturen met een een kopietje naar de server?

Ik heb nu mijn hoop gevestigd op de Netatmo Smart Video Doorbell. Hopelijk zijn die niet zo achterlijk. Bovendien is het een Europees bedrijf in plaats van een Amerikaans bedrijf met twijfelachtige privacy en security geschiedenis.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 11 maart 2020 18:23]

Die feature bestaat reeds, de Pro versie sluit je aan op de bestaande koperaders en bedient daarmee ook de ouderwetse bel.
Je bedoelt dat ik een gewone bel kan aansluiten op die koperaders? Daar heb ik nooit aan gedacht. Moet ik wel extra draad van de voordeur naar de bel gaan trekken voor iets wat gewoon via wifi zou moeten kunnen.

Ik heb me nu al neergelegd bij dat ik de Ring Pro binnenkort de deur uit doe.
Hier is de Ring Doorbell 2 gewoon aangesloten op de bestaande bekabeling van de deurbel. Hierdoor gaat de normale bel en een Echo welke elders in het huis staat. Bijkomend voordeel is dat de transformator de bel ook kan opladen waardoor ik mij geen zorgen hoef te maken om een lege accu.
Ja, bij mij zit de knop bij de deur aan een trafo maar hebben we een bestaande draadloze bel vervangen. Er liep dus al geen draad van de deur naar de gang waar de bel zit.
Heb je een 8V-trafo? Of iets sterkers?
Het is een 8v-12v transformator en ik meen dat ik met de multimeter 12v heb gemeten.
Dan gebruik je de Ring dus op batterij en hebt de oude kabel, transformator en bel verwijderd?
Lol. dat is de pro versie? Het meest basale van een normale deurbel zit in de pro versie?

Disruption.......
Die feature bestaat ook al voor de gewone versie, maar dan moet je wel investeren in een Ring Chime. Werkt zonder internet, maar wel over je wifi denk ik.
Ook de niet-pro hoor. Ik heb de Ring2 hangen en die staat ook gewoon op de koperdraden aangesloten. Hij laadt de batterij er mee op en bedient de oude deurbel. Het geluid van de ring zelf staat zelfs helemaal uit en loopt via een gekoppelde Ring Chime die op de werkkamer hangt.

In mijn geval nu even een ideale oplossing. Ik heb een partner die tijdelijk bedlegerig is, en zo kan ze ook de bezorgers vragen om bij de buren te bezorgen.

De keuze om het uitsluitend met externe hosting te doen begrijp ik wel. Anders wordt je helpdesk overspoeld met belletjes van eindgebruikers die poorten op hun routers moeten gaan openzetten om de app buitenshuis te gebruiken ;-)
Al bijna twee jaar de pro, maar dit wist ik niet. Hoe moet dit werken? Ik dacht dat er enkel een bypass op zat. Moet de gong op de travo aangesloten worden?
Ik ben benieuwd naar die van Ubiquiti in combinatie met een Dream Machine Pro
Ik ben benieuwd waneer de 1e ring modellen niet meer ondersteunt worden, en je een nieuwe deurbel mag kopen omdat de huidge economisch EOL is. 10 jaar geleden werd je uitgelachen..
Als Ring gebruiker baalde ik al enorm van de privacykwesties en was ik zwaar geïrriteerd door het feit dat Ring is opgekocht door Amazon en daardoor eigenlijk alleen nog werkt in een Alexa-omgeving. Er is echter een heel belangrijke reden dat ik mijn Ring zo snel mogelijk wil vervangen voor een ander merk: de irritante reclamecampagne die Amazon voert op radio en televisie.

Ik heb een Ring zodat ik kan reageren als er iemand voor de deur staat. Als je de Ring-app een tijdje gebruikt heb dan ben je al getrained in het zo snel mogelijk reageren op dat Ring-geluid (anders ben je te laat). In de tussentijd gaat je televisie ook ieder half uur af en laat ik dan nog maar zwijgen over de autoradio vanwege die rot reclame. Nu was een " Hey Google " reclame al irritant, maar lekker in slaap vallen voor de TV en dan wakker schrikken omdat je denkt dat er iemand voor de deur staat is echt niet fijn.

Natuurlijk kan je de geluiden veranderen, maar niet van de Ring die buiten hangt zelf en laat ik die nu het vaakst horen. Waardeloos en voor mij - ook al klinkt het heel banaal - buiten de privacyissues toch de belangrijkste reden om nooit meer een Ring te nemen.
Ik heb een camera achter het raam staan. Als er iemand voor de deur hoor ik een geluidje, zelfs zonder bellen. Maakt automatisch een foto en ik krijg een melding op mijn telefoon en kan kijken naar beelden.
Verder kan ik praten met degene die achter de deur staat.
Voor slechts 29€.
29 euro + je privacy + je ziel ;)
Ik begrijp niet waarom je op +2 gemod wordt. Je geeft commentaar op @hakuin zonder zelfs maar te weten wat voor hardware hij in gebruik heeft? 8)7
Met een camera kan hij alles ook gewoon puur zelf en lokaal regelen.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat dit mag in Nederland... (dan heb ik het over de foto die hij maakt)
Nu ik er zo over nadenk, een bewakingscamera doet exact hetzelfde.
Zoals ik de wetgeving begrijp is het bij wet wel goed geregeld. Er lijkt alleen een groot verschil in het gebruik om te bepalen wat wel en niet mag. En eigenlijk is niemand op de hoogte van de regels. Ik overweeg zelf een camera bij de deur vanwege terugkerende vandalisme, maar ik wil het wel goed doen met respect voor de privacy van anderen. Het blijkt erg moeilijk om te realiseren. Mijn interpretatie van de regels:

Live kijken zonder verwerking (analyse, opslag, cloud) mag onbeperkt, want dat is hetzelfde als dat je gewoon uit het raam kijkt. Wil je het materiaal wel verwerken dan mag dat zonder toestemming alleen van privé terrein en moet je aan bezoekers duidelijk maken dat er opnames gemaakt worden voor ze het terrein betreden. De markering moet duidelijk zijn voor iedereen inclusief blinden en bij minderjarigen heb je de toestemming van hun ouders/verzorgers nodig. Bij het vragen om toestemming moet je ook nog duidelijk maken hoe de opnames verwerkt worden, hoelang opgeslagen, met wie gedeeld, en de rest van de AVG.

De videodeurbellen zelf zijn gewoon heel nuttige apparaatjes en handig dat het in de cloud zit. Hoe ze worden toegepast - doodleuk de hele wereld uploaden - is over het algemeen wel zeer fout. Daar komt bij dat je de cloud diensten nooit volledig kunt vertrouwen, ook al zeggen ze helemaal AVG/GDPR proof te zijn, maar als databron draag je wel die verantwoordelijkheid. Het is daarom praktisch niet slim om van een clouddienst gebruik te maken. Zeker gezien alle datalekken.

(disclaimer: ik ben geen jurist, dit is mijn eigen interpretatie van de wetgeving en ander leesvoer)
Om bij mijn deur te komen, met je eerst door de tuin lopen. De foto wordt op mijn terrein gemaakt en niet op de openbare weg.
in zwart-wit en met lage resolutie .... En de promo video laat de feature in kleur zien |:(
Ik zie toch echt een stuk zwart/wit en lage resolutie in het filmpje
Er wordt in de video met een swipe teruggespoeld. Naast zwart-wit, is het ook in een ander videoformaat opgenomen (en resolutie).
Beetje een overpriced gadget naar mijn idee.
De gebroken privacy safety
+1Anoniem: 217535
@bones11 maart 2020 19:54
Inbrekers... Die mijden elke videodeurbel.

Een deurbel met een blauwe ring van 20 euro werkt waarschijnlijk ook prima. :P
Hoe je het wendt of keert, iets meer doen aan beveiliging dan je buren is een goed advies.
En daarna sellen ze je safety.
Safety gaat niet samen met Amazon, Google en vele anderen....