Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Politie meldt stijging aantal malafide webwinkels en daling internetoplichting

De politie heeft bekendgemaakt dat er in het afgelopen jaar vaker actie nodig was tegen malafide webwinkels dan in het jaar daarvoor. Het aantal aangiftes van internetoplichting daalt wel volgens de politie.

De politie schrijft dat er in 2017 met betrekking tot webwinkels 'in 438 gevallen een interventie gepleegd is', ten opzichte van 35 keer in het jaar daarvoor. Met een interventie doelt de politie bijvoorbeeld op het blokkeren van betalingen of het offline halen van een webwinkel. De politie noemt verschillende soorten malafide webwinkels, zoals varianten waarbij op grote schaal vrijgekomen domeinnamen worden opgekocht om kopieën van bestaande websites online te zetten. Daarop worden vervolgens merkproducten voor zeer lage prijzen verkocht. Dit zijn dan vaak nepproducten. Bovendien worden bestellingen vaak niet geleverd en zijn criminelen via de winkels uit op creditcardgegevens, aldus de politie.

Aan de andere kant constateerde de politie een daling in het aantal aangiftes van internetoplichting. Dat waren er in 2017 ongeveer 38.000, terwijl er in 2016 ongeveer 46.000 aangiftes zijn binnengekomen. De gemiddelde schade per aangifte was bijna 200 euro in het afgelopen jaar. De politie beargumenteert dat de aangiftebereidheid niet is afgenomen en dat die al jaren rond de 50 procent ligt. De oorzaak van de daling ziet de politie meer in preventieve maatregelen, voorlichting en publiciteit waardoor mensen meer op de hoogte zouden zijn van risico's.

In 2017 werden er verder 5400 aangiftes ingetrokken, bijvoorbeeld omdat bestelde producten alsnog geleverd werden. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting, waar de aangiftes naartoe door worden gestuurd, voerde in totaal 416 onderzoeken uit die betrekking hadden op 5426 aangiftes.

Door

Nieuwsredacteur

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik vrees dat zolang veel mensen niet meer nadenken als ze iets goedkoops zien ("echte" Nikes voor 4 tientjes bijvoorbeeld) dit altijd zal blijven bestaan. Als mensen gewoon zelf eens nadenken hebben dit soort boeven geen schijn van kans.
Ik vrees dat zolang veel mensen niet meer nadenken als ze iets goedkoops zien ("echte" Nikes voor 4 tientjes bijvoorbeeld) dit altijd zal blijven bestaan. Als mensen gewoon zelf eens nadenken hebben dit soort boeven geen schijn van kans.
En met 5 tientjes, of zelfs 6 tientjes is ineens wel betrouwbaar? De schoenen worden echt niet geleverd hoor, maak je geen illusies. Wanneer de klanten bij een (te) lage prijs niet meer kopen, dan verhogen de criminelen de prijzen toch? Gaan ze nog meer verdienen!

De prijs zegt niets over de betrouwbaarheid van de verkoper. En de verkoper die jij op MP ziet staan, weet misschien niet eens dat er in zijn naam allerlei producten worden aangeboden omdat er is ingebroken op zijn account.
Er zijn mensen die gewoon trots rondlopen met hun namaak troep. Het maakt hun echt niet uit of het namaak is, zolang de rest maar denkt dat het niet zo is.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 6 februari 2018 13:38]

ik zie ze regelmatig bij voedselbank naar binnen gaan, tokkies met hun '999,- euro' Canadian Goose jasjes.
Er zijn mensen die gewoon trots rondlopen met hun namaak troep. Het maakt hun echt niet uit of het namaak is, zolang de rest maar denkt dat het zo is.
Moet de rest ook denken dat het namaak is? Dat is raar.
Vroeger kon dat nog hoor. Nikes kopen voor 4 tientjes. :p Outlet store en schoenen van vorig jaar :P. Deed ik wel vaker. :+
Ik heb laatst air jordans voor ¤25 in bataviastad, het kan nog!! :)
in bataviastad? dan moet ik daar toch eens wat vaker heen XD

elke keer als ik kom is alles voor een outletstore zelfs vet duur :$
Ik heb daar laatst een mooie Gaastra jas gekocht, die was 50% afgeprijst en nóg eens 50%, dus kostte maar een kwart van de adviesprijs. :P

Het voordeel van Bataviastad is, dat je toch wel zeker weet dat het gekochte ook echt is en geen namaak.

Een paar jaar geleden kende ik een Chinese jongedame die hier in Nederland studeerde. Zij was actief bezig met het verkopen van nep-Jordans en zij was van plan er na haar studie haar werk van te maken. Ze vond dit de gewoonste zaak van de wereld. Blijkbaar kijken "ze" in China heel anders naar de markt en is het namaken van merkartikelen een heel gewoon ding.
Dat is ook zo. Ik ben zelf webwinkelier en heb leveranciers in China. Die leveranciers zijn tevens ook de originele producenten van het product. Die zeiden ook tegen mij dat superveel van hun producten worden gecloned. Zelfs zei er een producent dat zij een afbeelding toonde van het nieuwe product dat officieel niet uit was, stond de volgende dag als clone op een Chinese Amazon. Het is daar gewoon een sport wie als snelste een goede clone maakt.
Het gaat niet altijd om de prijs die ver onder de "norm" zit. Je hebt ook webwinkels die gewoon niets opsturen, en helemaal nergens op reageren (via email, social media enzovoort). Zelfs al heeft de website een HTTPS certificaat, KvK nummer enzovoort. Zelfs dan kun je nog de mist in gaan. Soms moet je ook gewoon extra paranoid handelen en toch even onderzoek doen op Google of een andere zoekmachine naar wat de ervaringen zijn van andere gebruikers zijn. Vaak zie je dan ook dat winkels extra een aantal gebruikers wel hun gekochten producten leveren en aan een andere helft weer niet om niet meteen op te vallen. Zeer triest is het, welkom op het internet..

Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar heb het wel bij familie gezien en heb zelf de loop erop gehad dus bij deze heb ik de mensen ook geïnformeerd wat anders te doen de volgende keer bij aankoop op het internet. Maar zelfs dit is nog steeds geen garantie tot een prettige aankoop. Wanneer iemand perse een sublieme ervaring wilt ervaren raad ik aan om gewoon naar een fysieke winkel toe te gaan, dan zie je ook wat je koopt en dan neem je het natuurlijk ook netjes na betaling zelf mee.
Het SSL certificaat geeft alleen maar aan dat je zeker weet dat je op DIE site zit, maar zegt inderdaad helemaal niks over het feit dat een bedrijf bonafide is of niet. De consument voelt zich te veilig achter het slotje in de browser.
Klopt. Maar veel mensen weten dit ook weer niet en denken als het groen is dan is het veilig.. Foute boel helaas dus.
Het viel me de laatste tijd ook op bij MP, veel 1080's en 1070's te koop voor 250 euro, hele korte tekst in de advertentie, en dan had deze verkoper ook nog een nieuwe iphone 8 te koop voor 375 euro en een nieuwe GoPro 6 voor 200.... En dan even later een 'advertentie' (waarschuwing) van iemand die beweerd opgelicht te zijn door exact deze verkoper...

Het is allemaal gebaseerd op de gierigheid van mensen, en te weinig know how van wat een winkel als winstmarge heeft op bepaalde producten.

Of een limited edition nike air max, die overal meteen uitverkocht is, en dan is er een winkel die ze in alle maten op voorraad heeft voor de helft van het geld, zelfs kindermaten, terwijl het model alleen in heren maten door nike is uitgegeven.

Naieve mensen, DOE JE HUISWERK !
algemene regel: als het te mooi is om waar te zijn, is het te mooi om waar te zijn.
Daarom dat ik dus het liefst winkel op eBay en betaal met PayPal want mochten er idioten die proberen op te lichten, open ik een geschil en krijg ik mijn geld terug. In alle gevallen dat ik opgelucht ben heb ik in alle gevallen mijn geld terug. En in alle gevallen dat ik ben opgelicht op MP, heb ik in alle nooit mijn geld terug gekregen. Voor mij dus nooit meer MP. GTX01080 voor 250 euro klinkt heel aantrekkelijk maar het ruikt nog meer smeriger dan naar stront dus nee.
Als politie aangiftes zou willen opnemen en bij de eerste aangifte er serieus werk zou maken voorkom je nieuwe slachtoffers.

Maar "civiel rechtelijk" argument werkt goed in de statistieken.

En ik vraag me af of de politie zelf wel weet hoeveel zaken ze hebben afgewimpeld tov deze geopenbaarde "resultaten".
Je kunt wel op 0 worden gezet maar ik ben het met je eens; gezien het feit dat veel aangiftes maar met moeite worden opgenomen (dus niet via Internet) én het feit dat de kans dat er ook maar iets gebeurd met je aangifte erg gering is, wordt het voor mensen een drempel om het alsnog te doen. Men neemt makkelijker hun verlies in de wetenschap dat er toch niets mee gedaan wordt. Zo krijg je ook een daling in de statistieken, hetzelfde geldt voor fietsendiefstal bijvoorbeeld.
-1 ben ik gewend denk gemiddelde bezoeker 20 jaar is gewoon niet weet wat er in deze wereld gaande is.

Ik en andere hostingproviders hebben aangifte gedaan tegen een phisher die met gestolen cc en paypal betaalde en alleen al wij hielden honderden duizenden uitgaande berichten tegen ivm limiet van paar honderd berichten per uur.

Dus wij leveren kant en klare aangifte aan (ik doe niet anders sinds eind jaren '90). Dit werd opgelegd ivm geen aanwezigheid van aanknopingspunten.

1) meerdere NL IP's gebruikt
2) Paypal gebruikt
3) gestolen iDeal gebruikt
Zelfs wij konden uit die data een naam + adres boven water halen.

Na een paar maanden niets gehoord te hebben geïnformeerd bij OM wist van niets. Met artikel 12 moeten dreigen andere providers aangemoedigd om aangifte te doen....

We zijn nu 3 jaar verder heb er niets meer van gehoord.

Als dit heerschap via ons al half miljoen phising mails wilde versturen en al reeds gestolen paypal and ideal transacties kan doen.

Dan ga je een paar minuten spenderen om vele slachtoffers te voorkomen?


#metoo is ook hypocriet omwille advies om aangifte te doen.

Politie zal het uit je hoofd praten indien je geen geluid/beeldmateriaal meeneemt.

Ik heb dit zelf gezien/gehoord in incest zaken t/m aanranding/seksuele intimidatie was vrijwilliger in jongeren werk vorige eeuw.


Statistieken kunstmatig positief houden is perceptie management.

Verdiep je maar eens in term "veiligheidsgevoel" die men jaarlijks voor gebieden/wijken gebruikt.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 6 februari 2018 09:40]

En vervolgens bij de volgende verkiezingen wéér stemmen op een partij die wil bezuinigen op de overheid, incl. politie of de middelen 'om wil buigen' naar terrorismebestrijding.
Ik stemde al nooit op PvdA/D66/CDA. VVD ben ik een aantal jaren gestopt, en SP heb ik eens omwille van de zwakken gestemd.

FvD vestig ik sinds laatste verkiezingen mijn hoop op.

Maar aangezien die PVV gaan wegvagen en VVD kiezers trekt worden die nu ook al gedemoniseerd.

Het lijkt erop dat mensen en partijen met inhoud die met argumenten komen en die best willen bespreken in een dialoog, gewoon monddood gemaakt moeten worden.

En dat we mensen zoals Wilders, die inhoudsloos is en zelfs over dat niets, niets willen bespreken moeten accepteren.

Hans van Mierlo zou zich in zijn graf omdraaien als hij ziet wat D66 aan het doen is.
FvD <3

OT: ik vind ook dat de politiek zeker 500 miljoen moet opentrekken voor het beveiligen van overheidssystemen en de Nederlandse infrastructuur.. De Belastingdienst draait op 32Bit Oracle servers die verouderd zijn. Dan kom je ook niet serieus over.

Nederland kan zich momenteel helemaal niet wapenen tegen een aanval.
Geld is niet de oplossing voor beveiliging, want dan ga je al uit dat je dingen MOET GAAN KOPEN.

Je moet er kennis tegen aangooien dat is duurzamer.

Wat is je bron voor 32Bit Oracle server?
Ja ze hadden (hebben) nog Philips servers.
Ik liep stage bij een Forensisch ICT bureau en daar hadden ze een opdracht gevonden vanuit BD. Ik zal de bron even zoeken.
Yes got it: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/100809

Toen hadden wij nog een bijlage gekregen waarin stond dat het om Oracle servers ging
Ik ben ook wel eens opgelicht op Marktplaats opgelicht maar ik ga geen aangifte doen want er wordt echt niks mee gedaan. Ja dan dalen de cijfers wel als er meer mensen zijn die er zo over denken!
Ik ben ook n keer opgelicht via marktplaats.

Toch maar aangifte gedaan, maar had er idd ook weinig vertrouwen in.

Toevallig gisteren gebeld door n dame van de politie, die deze zaak oppakt! :)

Blijkbaar onderneemt de politie alleen zaken waarbij het rekeningnummer meerdere keren is gebruikt bij internetoplichting.

Dus toch maar doen die aangifte ;)
Ja het is nu al wel heel lang terug maar ik zal het volgende keer!
Schijnbaar heeft de politie een even groot percentage 'afgewimpeld' als voorheen.

"De politie beargumenteert dat de aangiftebereidheid niet is afgenomen en dat die al jaren rond de 50 procent ligt."
Overduidelijk doet de Politie veel meer dan dat ze het jaar er voor deed. Ze identificeert meer malafide webshops, neemt er gerichter actie tegen. Ze lijken van 1x per week (ruwweg) naar meer dan 1 aangepakte webwinkel per dag gegaan. Dat lijkt er op te wijzen dat ze er veel serieuzer mee zijn.

Op hetzelfde moment daalt het aantal aangiften. Dat zou er op kunnen wijzen dat de acties van de politie nieuwe aangiftes voorkomen.

Ten aanzien van de aangiftebereidheid en het afwimpelen door de politie heb je het vooral over speculatie van jou kant. Je hebt net zo weinig feiten als waar je de politie van beschuldigt.
Leuk gegoochel met statistieken, maar uiteindelijk geeft het maar één ding echt duidelijk weer. Dat we de kennis over de juiste webshops en hoe deze te herkennen meer moeten delen met de kwetsbare doelgroepen. 100% terug dringen van oplichting gaat nooit lukken. Echter indien wij en dat begint al bij de pricewatch, kritisch blijven en mensen blijven voorlichten/inlichten zullen er zeker minder mensen "slachtoffer"worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat de mensen zelf geen verantwoordelijkheid hebben. Als het te mooi om waar te zijn is, dan is het dat waarschijnlijk ook.
Je ziet het vooral bij wat oudere mensen die goed gelovig zijn.
Ja ik moet toegeven dat het soms moeilijk uit te leggen is waar ze allemaal op moeten letten.

Soms is t beter om te zeggen: kijk maar gewoon op bol of Coolblue :P. Dan weet je dat het goed is.
Dat is ook een deel van het probleem, als je in de browserbalk een verkeerd maakt, (bijv. een tikfout als colblue.nl ipv coolblue.nl, of een andere extensie zoals coolblue.com ipv coolblue.nl) KUN je theoretisch op nagemaakte sites terechtkomen. Het gaat niet alleen om beunhaassites van winkels waar je nog nooit gehoord hebt.

Ik ken de voorbeelden niet van nepsites die nog wel online zijn helaas, ik weet toevallig dat onder microsfot.fr een tijdje een nepsite heeft gestaan die "wel erg op een site van microsoft leek maar dat niet bepaald was". Dat is lang geleden.
Gelukkig heeft Coolblue ook de url colblue.nl geregistreerd en vindt er een redirect plaats. ;)
Ik heb een keer aangifte gedaan van oplichting via Marktplaats. 18 maanden later kreeg ik het eerste bericht. Het ging om ¤ 150,00. De volgende keer bespaar ik me de moeite van het aangifte doen wel.
Heb ook ooit aangifte gedaan voor marktplaatsoplichting (gast reageerde niet meer zodra er 'verzonden' zou zijn). Kreeg wel te horen dat hij was verhoord en het geld wilde terugbetalen. 3x raden? Juist ja, nooit een cent gezien en niks verder meer gehoord. Agente nam wel de tijd dus dat vond ik wel prettig. Toch zou ik een volgende keer toch gewoon weer aangifte doen: als er meerdere aangiftes lopen worden ze wel wakker en heb je meer kans dat daders worden gepakt en mogen terugbetalen. Ben zelf genezen van kopen via marktplaats, ik hou het bij V&A hierzo, tenminste een feedbacksysteem. Veel mensen die ik ken kopen ook alleen als ze kunnen afhalen.

Mijn vrouw kwam een keer terug bij haar fiets zonder koplamp (niet zo fijne buurt, afneembaar systeem dus snel gappen en weg) en verrekte het om aangifte te doen. Daar werd ik dus vrij kwaad om: als 15 man dat verrekt lijkt het allemaal koek en ei, terwijl het gewoon een nare buurt was en best wel wat meer volk in blauw kon gebruiken.
Appels en appels? Of iemand van marktplaats niet levert of een malafide webshop; beide is toch internetoplichting?
of dat ze beweren dat het (bv usbsticks) 2TB opslag heeft en verkopen het voor 100 euro.
https://www.digital-systems.nl/a-41157616/usb/2tb-hyperx/
(dit model usb stick gaat maar maximaal tot 256gb)
Sorry hoor maar iedereen die een website ziet zoals die moet toch wel een beetje het idee krijgen dat het allemaal niet legitiem is, zeker met de gehanteerde prijzen.
Het lijkt wel gewoon een 'echte' winkel te zijn, met fysieke locatie en dergelijke. Je zou 'm dus zelf in Almelo kunnen ophalen, laptop mee en ter plaatse uitproberen.

Met zou het nog kunnen goedpraten door te zeggen dat het 2Tb (2 terraBIT) is, wat gelijk is aan 256GB (256 gigaBYTE), maar is wat vergezocht.
Probleem is (had laatst toevallig wat gelezen over dit soort stikkies) dat ze hem zo modificeren dat als je hem in je USB poortje stopt je ook gewoon 2 TB zal zien staan. Maar als je iets kopieert dan gaat het mis..

Maar een simpel persoon gaat daar heen, stopt het in zn laptop ziet 2TB staan en denkt OK prima, werkt!
Daarvoor is er een testprogramma: h2testw.zip dat hier is te downloaden.

Maar ja, ga je dat in de winkel doen? ;)
Ja I know, daarom "een simpel persoon" :-P
Dit vind ik juist weer logisch, een kleine ondernemer met een goedkope site, het word pas raar als zo'n gast zich een strakke site kan veroorloven. En er staat een fysiek adres bij, ook dat levert bonuspunten.
Kijk naar chinese verkoopsites, die zijn ook "veel te" goedkoop en laten veel steken vallen .. maar mij hebben ze nog niet een keer bedonderd.
Ik kan legio strakke sites noemen die mooie schoentjes en dito praatjes verkopen en alleen maar creditcard accepteren .. die moet je juist mijden. Maar een wolf in schaapskleren is moeilijk te herkennen, met voldoende hebzucht durft menigeen de gok wel te wagen. ;)
Terwijl je bij creditcard juist goed beschermt bent..
Er lopen meer minder begaafde mensen rond dan je denkt. O-)
Satteliet Systemen :')
En ernaast zit de kapsalon van z'n zus? :+
Uhm, niet iedereen is goed in design, en smaken verschillen. Genoeg 1 mans zaakjes die wel gewoon eerlijk zijn, maar geen geld hebben om een 'goed' design te doen. Enuh, wat sommige als 'goed design' aanduiden vind ik juist vaak echt walgelijk en helemaal niet userfriendly, duidelijk een designer die het doet omdat het er leuk uit ziet en niet omdat het ook goed functioneel is.
Het is heel moeilijk te zeggen met prijzen, want dat schommelt nog wel eens heel erg. En lang niet alles staat op tweakers price watch...... Daarmee zeg ik niet dat ik zomaar zou bestellen bij deze site hoor, haha.. verre van.
Ik keek even op die site (zie dat ze ook een winkel hebben) en moest wel even lachen bij dit product. Oogt toch echt wel als een nep chromecast. Ik ken dat soort winkeltjes goed en het enige wat je daar ooit moet kopen, is misschien een telefoon hoesje. De rest is allemaal meuk.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 6 februari 2018 09:16]

De meeste minder bekende sites zijn juist van kleine ondernemers die via internet proberen de afnemende klandizie in hun winkel te compenseren. Er zitten rotte appels tussen, maar het merendeel zal alle moeite doen om je zo goed en zo snel mogelijk te helpen.
Het zijn dit soort kleine aanbieders die de grote jongens scherp houden. Zodra alleen de Bol.com's en Coolblue's overblijven hebben die geen enkele reden meer om scherpe prijzen te hanteren. Dan hoeven ze alleen maar met een paar producten iets goedkoper te zijn dan de ander.
Ik heb jouw post prima begrepen.
Jij lijkt echter álle kleine ondernemers over één kam te scheren, terwijl het juist alleen aan paar rotte appels zijn die zich bezighouden met oplichting.
Nee, zeker niet. In mijn post heb ik oplichting niet in de mond gehad. Weer een fout van jouw kant.
De kleine ondernemers moeten alleen zeilen (=trucjes) bij zetten om jou als kopen te laten kopen. (=lokken)
Noem jij maar een kleintje die zich daar niet schuldig aan maakt.
Klopt, je hebt het woord oplichting niet gebruikt. Maar het artikel gaat over internetoplichting en malafide webwinkels. Hoewel het lijkt alsof daar een tweedeling wordt gemaakt en malafide webwinkels dus geen oplichters lijken te zijn kan ik zo weinig malafide praktijken verzinnen die geen oplichting zijn.
Ik kan geen specifieke voorbeelden van kleine webwinkels noemen, maar ik maak er vaak zonder problemen gebruik van (die ik daarna weer vergeet). Wanneer je een beetje rondkijkt op de site en niet voor onrealistisch lage aanbiedingen gaat kun je het kaf vrij snel van het koren scheiden. De meeste problemen met niet nagekomen leveringstermijnen heb ik juist met aanbieders die via Bol.com verkopen.
Ik heb het idee dat jouw mening gekleurd is door één of twee vervelende ervaringen met verkeerde webwinkels.
Dat is onzin, want tja, groten waren ooit ook klein. Maar ik ben wel met je eens, als het om een paar euro gaat dan zou ik ook eerder bestellen bij een zaak die mij wat bekend is dan bij een compleet onbekende. maargoed ook bij de grote gaat genoeg fout hoor.
Pfff, van de site design krijg ik al kriebels.
De foto is gejat van www.storagereview.com voor een 256GB variant. :')

[Reactie gewijzigd door sHELL op 6 februari 2018 09:16]

Haha en de 256GB is maar 30 euro goedkoper.. Dus een heel klein beetje meer geld, voor veeeel meer GBs..
Ik zou die winkel sowieso maar even vermijden: https://www.mupload.nl/img/221a1tpilku.png

Net even gekeken of de naam overeenkomt met rekening nummer, en geeft aan dat het rekening nummer niet bestaat.

Edit: En het KVK nummer klopt niet. Er staat 5658926, maar is 56589263 (mist een 3 op het einde).

Adres staat Almelo, en op de gevel van de foto zie je duidelijk Twente staan.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 6 februari 2018 12:42]

weet het, vondt het ook al vreemd dat het kvk nummer niet klopte, ze staan wel bij de kvk ingeschreven maar dan onder een ander nummer zoals je al zei.

rekening nr had ik nog niet gecontroleerd.

maar dan zie je maar hoe erg sommige mensen zijn met oplichten
Dat USB stick heb ik ook en die kan idd tot maximaal 256B, dat heb ik namelijk ook. Ik heb het toen uit het buitenland gekocht want hier was het erg duur, belachelijk.
waar had je die dan gekoch en voor welk bedrag?
De intenties zijn vergelijkbaar. Maar een malafide webshop is natuurlijk een véél grotere schaal dan iemand die via Marktplaats oplicht.
Er is ook niemand die een van die twee goedkeurt. :)
Dit is gewoon de politie die de statistiek publiceert met wat mogelijke oorzaken van de verschuiving die ze zien. En op basis van deze statistiek kunnen ze het beleid van de politie aanpassen, meer focus op illegale namaak-webshops bijvoorbeeld.
De politie beargumenteert dat de aangiftebereidheid niet is afgenomen en dat die al jaren rond de 50 procent ligt.

Het lijkt alsof deze zin een soort trots, of anderszins positief gevoel moet brengen.
Ik lees het echter als volgt: Maar liefst 50% doet al jaren helemaal geen aangifte.

Je kunt je afvragen waarom men -na bedonderd te zijn- niet de moeite neemt om een online formuliertje in te vullen mbv je DigiD. Is dat te moeilijk, of zou er wellicht een andere reden zijn? :/
Maar die het in persberichten helemaal niet lekker doet.

[Reactie gewijzigd door Joepla op 6 februari 2018 09:51]

Die andere reden is er. Men vind het doen van een aangifte alleen de moeite waard wanneer er zekerheid is dat de dader wordt opgepakt. maar aangifte doen loont in alle gevallen.

De politie is een politiek aangestuurde instantie, die net als vele andere overheidsinstanties redelijk kapotbezuinigd wordt. Wat helpt is druk naar de politiek. Hoe meer aangiften er blijven liggen doordat van bovenaf de prioriteiten anders worden bepaald of doordat er te weinig politiemensen te weinig tijd aan opsporen kunnen besteden, hoe groter die druk. Veel politici zijn doof voor zinnige argumenten, maar niet voor de koeienletters in de Telegraaf.
Je hebt gelijk, het was ook meer een retorische vraag.

Intussen weet je dat als je fiets gestolen wordt, de kans minimaal is dat je die terug krijgt. Aangifte doen is dan goed voor de statistiek en leuk dat de politiek daar dan -heel misschien- een paar jaar later iets mee moet, maar daar krijg je je fiets niet mee terug natuurlijk.

Je ziet dat dit langzaam opschuift: een woning- of auto-inbraak wordt allang niet meer serieus beetgepakt. Aangifte mag je online doen en als je geluk hebt (of het was ernstig genoeg) komt er iemand kijken.
Dit is geen verwijt naar de politie. Ik snap heel goed waar het werkelijke probleem zit.
In de begindagen der webwinkels gaf ik zonder enig (voor)onderzoek 1200 gulden aan een Duits webwinkeltje die beamers verkocht. De tijd dat er louter enthousiaste ondernemers actief waren met een eigen webshopje, vaak met technische achtergrond.

Tegenwoordig koop ik een bed liever in een fysieke winkel dan in een webwinkel. Niet alleen fraudeurs hebben hierin een hand gehad.

Legitieme webwinkels zagen de poten onder de eigen stoel weg, door shopsurvey-systemen te gebruiken die niet transparant zijn. De snel-geld-willen-verdienen mensjes hebben het internet en diens potentie ook ontdekt, helaas... Het gros van de webwinkels selecteert tegenwoordig zelf welke beoordelingen verwijderd kunnen worden. Pushen mensen om een positieve beoordeling te plaatsen voor een bonus. Met als gevolg dat ik, op een paar grote namen na, niets meer vertrouw en een dure aankoop opnieuw liever in een fysieke winkel koop. Wiens prijzen onder invloed van webwinkels meestal gelijk of iets hoger liggen.

Niet dat ik achter iedere webwinkel een fraudeur zie. Waar ik vooral zekerheid over wil is dat een (web)winkel bij problemen met een product of de levering ervan meehelpt. Daarin is transparantie ver zoek, en wordt het kaf van het koren gescheiden op dit moment.
Ik zelf heb wel een aantal keer aangifte gedaan en zonder resultaat. Je krijgt dan een half jaar later bericht dat er nog steeds onderzoek gedaan wordt... In mijn situatie had ik verzuimd te googlen op het iban nummer want er waren meer slachtoffers op verschillende sites die klaagden over dezelfde persoon/iban. Dan is het zuur als ook die mensen aangifte doen en er vervolgens niets mee gedaan wordt.

Als je ziet hoeveel aangifte er gedaan worden, 46000 in 2016 daar moeten toch patronen in zitten. Rekeningnummers die overeenkomen, daar zou toch eerder een belletje moeten rinkelen? Maar ik begrijp ook wel dat je de oplichter op kan pakken, maar wat bereik je ermee? Ze hebben geen baan of eigen woning of andere zaken die in beslag genomen kunnen worden. Dus zodra ze weer op vrije voeten zijn beginnen ze opnieuw.

Sites als Marktplaats zouden een betere regie moeten hebben, je iban zou bijvoorbeeld aan je account gekoppeld kunnen worden en niet zomaar te wijzigen, dat voorkomt problemen bij een gestolen account. Die zelfde site maakt het ons als consument ook weer lastig, voorheen kon je nog gegevens uit de e-mail halen zoals het originating IP, maar nu je meer naar de Marktplaats berichten wordt 'gedwongen' zie je dat ook niet meer.

Ik doe geen aangifte meer ook om de uitspraak 'civiel rechtelijk' maar Google eerst de rekeningnummers en bij grotere aankopen gewoon alleen face2face.
Op zich niet zo gek als MP bv. een ID check zou doen. Je bent dan niet meer anoniem en dat houdt een berg slecht volk weg, ben ik van overtuigd. Natuurlijk doen ze dit niet, kwantiteit gaat boven kwaliteit.

Gek eigenlijk dat een site zo populair blijft, terwijl de gesponsorde artikelen de 2ehandsspullen inmiddels compleet verdringen en je een vrij grote kans loopt om je geld kwijt te raken.
Lol die HDMI dongle is gewoon een rip-off van de Chrome cast


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*