Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

FIOD pakt drie verdachten op in onderzoek naar oplichting met cryptovaluta

De FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst, heeft donderdag drie verdachten opgepakt in een onderzoek naar oplichting met cryptovaluta. Het gaat om twee Amsterdammers en een derde verdachte.

De FIOD schrijft dat een 24-jarige verdachte uit Amsterdam 'online aanbood te investeren in het daytraden in cryptocurrencies'. Zo zouden investeerders in totaal bijna 5 miljoen euro hebben ingelegd, maar zou de verdachte slechts voor een half miljoen euro aan cryptovaluta hebben aangekocht. Volgens de opsporingsdienst nam de verdachte man verschillende keren contant geld op direct nadat een investeerder zijn inleg had gedaan. Ook zou de man 700.000 euro naar rekeningen in Nederland en in het buitenland hebben overgemaakt. Hij wordt verdacht van oplichting en witwassen.

De 25-jarige vriendin van de man is opgepakt op verdenking van witwassen. Haar vriend zou 70.000 euro naar haar rekeningen hebben overgemaakt. De derde verdachte is een 25-jarige man die werd opgepakt toen hij in de auto van de andere man reed. Hij had een tas met 17.000 euro bij zich. De FIOD heeft verschillende woningen doorzocht en daarbij beslag gelegd op 87.000 euro aan contant geld, luxegoederen en administratie.

Het onderzoek werd in gang gezet na een melding van banken bij de zogenaamde Financial Intelligence Unit. Daar moeten onder meer banken verdachte transacties melden. Deze verplichting geldt ook voor andere partijen, zoals accountants en verkopers van auto's en boten.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-07-2018 • 19:48

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Het onderzoek werd in gang gezet na een melding van banken bij de zogenaamde Financial Intelligence Unit.
Met andere woorden: dit betreft een amateur. Zeker met de bedragen genoemd in het artikel is het slechts een kwestie van tijd voordat men overgaat tot opsporing als je gebruik maakt van het banksysteem in eigen land/in landen die samenwerken met het eigen land.

Je kan een hit & run doen, maar het kan maar één keer, moet zeer goed voorbereid zijn en je moet accepteren dat je permanent vakantie neemt in een land ver weg van je thuisland. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 juli 2018 19:41]

Met het risico dat je de grote jongens achter je aan krijgt. Dit soort vissen wordt vrij snel gepakt. Als ze run naar buitenland doen dan komen de criminelen er snel op af. Heel simpel, ik wil de helft van je geld, nee, dan vertel ik de opsporingsinstanties waar je zit. Je bent meer aan het afkopen en vluchten dan dat je ergens rustig kan settelen.
True, digitale criminelen zijn van een heel ander kaliber. Als je op dit vlak gaat klooien ben je überhaupt niet helemaal snugger. Of je moet verdomt goed weten wat je doet.
En als je als investeerder je in de luren laat leggen door een amateur die ‘niet helemaal snugger’ is? Wat zegt dat over z’n klanten?
Dit is peanuts,
https://www.nrc.nl/nieuws...n-met-bitconnect-a1590717
die was op het hoogtepunt meer dan 2mld dollar waard.
Ook de pro’s worden gepakt.
Die 2mld Kan altijd meer.
Bitcoin koning crimineel blijft verlopig Alexander Vinnik

https://www.businessinsid...dt-uitgeleverd-aan-de-vs/

[Reactie gewijzigd door xbeam op 27 juli 2018 21:34]

En weet je wat nou de hele ironie is. Dat geld wat allemaal in ''beslag'' wordt genomen gaat naar de staatskas mits het naar gedupeerde terug kan. Hoe krom is dat? Is het dan ineens wit ofzo.
Mits het naar de gedupeerde terug kan gaat het terug, anders gaat het de staatskas in...
Tenzij, niet mits.

e: Dit was al vermeld, excuses.

[Reactie gewijzigd door mace op 28 juli 2018 09:18]

Het is niet krom omdat geld in de staatskas ten behoeve van het hele volk wordt ingezet.
Uh ja dan is dat idd wit. Is niet zo ingewikkeld toch. Geld is niet echt zwart van kleur hé. Is een uitdrukking... 8)7
|:( meen je dit nou?
Je schrijft 'mits', maar je bedoelt waarschijnlijk 'tenzij'? Of ik begrijp je verkeerd.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 28 juli 2018 08:45]

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/
Mits gebruikt u in de betekenis 'op voorwaarde dat', tenzij in de betekenis 'behalve als'.
"gaat naar de staatskas mits het naar gedupeerde terug kan" wordt dan "gaat naar de staatskas op de voorwaarde dat het naar gedupeerde terug kan"

Lijkt me niet heel wenselijk voor de gedupeerde.

/edit: Ik las eens bij een verzorgingshuis "Verboden voor honden, mits aangelijnd". Die mogen binnen dus alleen loslopen :-)

[Reactie gewijzigd door BrokenTable op 28 juli 2018 11:32]

Geruststellend om te weten dat de politie/FIOD daadwerkelijk in staat is om crypto boeven te pakken. Als je bij je belastingaangifte begint over baten uit cryptovaluta handel dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
"dan kijken ze je aan ..."

Vreemde generalisatie.

Wie is "ze"? Je naaste omgeving? Mensen op het forum? In kan je vertellen dat er veel opheldering wordt gezocht over belasting en crypto. Zie bijv:

Crypto opgeven aan belasting [NL]
Wat dat betreft hadden ze hun investeerders beter kunnen vragen om btc oid over te maken, maar dat is precies de stap die ze hun 'klanten' uit handen zouden nemen.
De FIOD is hiet niet achter een cryptozaak aangegaan, maar simpelweg achter een groep die diensten aanbiedt die ze volgens de AFM niet mogen doen.
Waarschijnlijk komt dat, omdat ze niet verwachten dat er een belastingplichtige is die vrijwillig aankaart dat hij over die baten Box 1 tarief wil betalen. 😉
Veel crypto guys waar ik hier op tweakers mee praat lijken principieel tegen alle vormen van belasting te zijn.
Wel gebruiken maken van de faciliteiten, maar niet bij willen dragen.

Selectief principieel.

Maar dat is een andere discussie.
Als de blockchain alles doet dan hoeft er geen belasting te worden geheven voor die faciliteiten :P
Met dat crypto gedoe denk ik altijd aan hoe mijn oma reageerde op de mobiele telefoon... zo reageren al veel van mijn leeftijdsgenoten en dan ben ik pas 30....het is allemaal ook niet meer te volgen tenzij je er echt diep in gaat.
precies dit. Ik ben fotograaf en filmograaf en wil alleen de materie daarvan goed bestuderen. Crypto's zijn gewoon een studie op zich en gaat vrij ver. Leuk dat je er geld mee kan verdienen maar ik ben gelukkig zo ver dat ik kennis, vrijheid, ontplooiing en interesse op nummer één zet en dan komt geld. Je moet namelijk je geld verdienen met iets waar je lol en plezier in hebt, anders werkt het niet :)

[Reactie gewijzigd door Sciletto op 29 juli 2018 13:21]

Een mobiele telefoon heeft een functie. Mobiel bellen. Wat is de functie van een cryptocurrency, in 1 zin? Is het een commodity om op te speculeren? Is het een alternatief betaalmiddel naast officiele valuta? Is het een piramide spel? Ik snap het ook niet, en ik ben nog een stuk onder de 30. Dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Het is gewoon niet te volgen. Een paar mensen hebben een ding gemaakt en de hele wereld is het op gaan kopen, en we moeten nog gaan zien wat het nu echt kan. Zijn het zwarte tulpen of niet?
Zo kan ik er nog wel een GMO Trading doet het zelfde beloven van alles alleen komen ze niets na. Dan stort je ook geld op een ING bank en binnen de kortste keren krijg je alleen nog in het Engels antwoord.
Als je dan je geld terug vraagt jatten ze ook nog geld van je. Je betaald via Ideal en hun zeggen via een creditkaart krijg je 50 euro minder terug voor die onkosten. Dus leg mij maar uit wat voor wereld hier achter zit.
Al die ellende komt voort uit onwetendheid van mensen.
Hoe schaf ik Bitcoins aan? En dan?
Als je met dat soort vragen zit moet je goed gaan Googelen of er helemaal niet aan beginnen.
Er zijn dus mensen die samen 5 miljoen hebben overgemaakt naar deze oplichter.
Ik kan me er gelukkig niets bij voorstellen.
Zolang er mensen zijn die alle vertrouwen hebben in Pietje of Jantje, zullen er
oplichters zijn.
Dikke 95% van alles wat met cryptocurrency te maken heeft is oplichterij. De meeste mensen weten toch niet hoe het werkt en wat het verschil is tussen een crypto to iets nuttigs doet en een crypto die totaal nutteloos is of zelfs eentje die niet fatsoenlijk werkt.

Dat heb je nu eenmaal met een stukje nieuwe technologie waar de wereld nog praktisch niks van af weet en natuurlijk het feit dat er in de meeste landen geen reden is om crypto over fiat geld te gebruiken.

In prince wanneer er genoeg mensen iets als Bitcoin als gaan beschouwen kan het geld worden met betere eigenschappen dan ons huidige geld, dus het is een beetje kip en een ei probleem. Het word pas echt interessant als iedereen het begint te gebruiken maar dat zal pas gebeuren als het echt interessant word ...

Dus hou dit in je achterhoofd als je met crypto bezig bent:

Koop je crypto om het als geld te gebruiken en dus online uit te geven --> weinig kans om opgelicht te worden tenzij je een crypto koopt die helemaal niet werkt, maar die zullen niet zo goed ondersteunt worden als een crypto die wel werkt.


Koop je crypto om er snel rijk mee te worden zonder zelf iets te moeten doen --> hoge kans dat je opgelicht word.

Bitcoin whitepaper in het Nederlands.--> https://www.bitcoinspot.nl/images/bitcoin_paper_nl.

Daarnaast heb je nog

Ethereum --> general purpose blockchain, probeert geen geld te zijn, heeft moeite met het vinden van nuttige toepassingen. De smart contract functionaliteit die het aanbiedt zijn gigantisch geavanceerd maar zullen pas echt nuttig worden in een samenleving die een crypto als geld gebruikt. Een smart contract kan nog zo smart zijn, als een mens zich er niet aan houdt heb je er niks aan. Ethereum wordt dus momenteel door 99% verkeerd gebruikt. En alles ICO tokens zijn praktisch allemaal bullshit. Pas wanneer er AI is die goed genoeg is dat je een betrouwbaaar software oracle kunt bouwen en er genoeg dingen in onze samenleving native op crypto functioneren word Ethereum bruikbaar voor de samenleving. Als het crypto nooit zal lukken om gewoon geld te vervangen dan heeft Ethereum niks te bieden.

Monero --> heeft een functionaliteit die Bitcoin niet heeft --> niet te traceren. De Bitcoin blockchain is een open document dus zodra je identiteit aan een adres is gelinkt ben je volledig transaparant bezig of je het nu wilt of niet. Dan kun je wel een ander adres aanmaken maar de enige coins die je bij Bitcoin niet kunt traceren zijn de nieuwe coins die gemiddeld elke 10 minuten vrij gegeven worden.

Dat is het zo een beetje kwa nuttig functionaliteit. Wat is geld zit in het hoofd, dat kan een jaar of 50 duren voor dat het verandert. Maar in sommige landen biedt het wel effectief oplossingen aan. In Venezuela word crypto steeds meer gebruikt omdat hun overheid niet fatsoenlijk kan regeren. Bitcoin Core, Dash, Ethereum en Bitcoin Cash worden er het meeste gebruikt. Bitcoin Core en Bitcoin Cash worden flink gemined omdat ze daar lage stroom hebben maar dat staat los van de bevolking die het gebruikt omdat hun eigen geld nu eenmaal niet meer functioneert zoals geld moet functioneren.

In landen zoals Sudan heb je hetzelfde aan de hand, te weinig dollars nog in het land om genoeg liquiditeit te hebben. Projecten zoals eatBCH zijn dan ideaal om aan Peer 2 Peer charity te doen.

Ipv van gewoon geld op te sturen wat makkelijk door 20 corrupte handen gaat voordat het eindelijk ter plaatse aankomt gaat het rechtstreeks. Als je lokale ontvang persoon corrupt is dan zoek je een andere. Het enige wat nodig is is een dumb phone met SMS ... en Bitcoin Cash kan verstuurd worden.
Ja, er wordt fraude gepleegd in de wereld en ook met crypto, maar niet in die verhouding als je schetst. Ik vind dat je op meerdere fronten generaliseert.
Bovendien zijn er meer altcoins met functionaliteit (nu of nog te implementeren).

Laat mensen zichzelf in de stof verdiepen en hun eigen conclusies trekken

[Reactie gewijzigd door Denaike op 29 juli 2018 13:43]

Meerderheid koopt alts zonder ooit een whitepaper te hebben gelezen. Heb niet zo'n hoge pet op van de gemiddelde "investeerder". Ga voor de lol een paar dagen in wat Nederlandse crypto Facebook groepen zitten. Is echt om te janken zo erg.
Het ligt er maar aan hoe je fraude ziet. Ik zou het geen fraude willen noemen, maar bitcoin en veel cryptos in het algemeen zijn prachtige get rich quick schemes, voor de mensen die de crypto hebben gemaakt.
Een paar mannen verzinnen het, bouwen de code, minen zelf de eerste zoveel duizenden of miljoenen coins, verspreid over heel veel wallets uiteraard, anders wil er niemand instappen, en maken dan publiek dat de crypto op de markt is. Een hoop mensen springen gewoon op de wagen omdat ze gouden bergen aan de horizon zien. Dat de coins in elke crypto environment schaars zijn draagt daaraan bij. Mensen zijn blijkbaar niet in staat om te verzinnen, dat er niet daadwerkelijk schaarste is, als iedereen een crypto kan maken waarvan die zelf bepaalt hoe schaars de coins zijn. Je kunt in een week een bitcoin kloon bouwen als je weet wat je doet.

Enfin, de developers kunnen als anderen in kopen langzaamaan hun eigen initieel geminede coins verkopen, (die tegen hele lage kosten zijn gemined voordat er concurrentie was, waar ze dus ook nog enorme winst op maken, naast dat het om flinke volumes gaat) maar natuurlijk niet te snel want dan stort zoals met kerst vorig jaar met bitcoin de koers in.

Als mensen blijven kopen, wordt effectief iedereen die verkoopt uitbetaald met de inleg van de volgende paar investeerders. Verreweg de meeste winst komt bij de originele inleggers terecht. Het heeft verdomd veel weg van een klassieke pyramid scheme, maar dan met een blockchain eraan. Als je zegt dat dat fraude is, is elke crypto die ik ken fraude.

Als je zegt, hey, leuk voor die paar mannen dat zij dat verzonnen hebben en een hoop mensen zo ver hebben gekregen te investeren om het balletje aan het rollen te krijgen, leuk voor hen dat ze er rijk mee worden, die mensen die al hun spaargeld er in stoppen en verlies maken hadden beter moeten weten, dan vind je het geen fraude. Ik neig wel meer naar het eerste. Veel mensen worden echt compleet zoned out zodra je met technische termen gaat gooien en dan geloven ze heel veel zonder goede onderbmouwing. Zeker als er blijkbaar geld mee te verdienen is. Het is misbruik maken van onwetendheid en vertrouwen, imo. Daarnaast zijn proof of work coins ook nog eens zeer slecht vanuit het milieu aspect bekeken, je bent letterlijk energie aan het verspillen om een fictief schaars goed te verkrijgen wat alleen waarde heeft omdat andere mensen ook energie willen verspillen om het te krijgen. In dat opzicht doen we de natuur noch de mensheid enig goed.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 1 augustus 2018 01:39]

Een smart contract kan nog zo smart zijn, als een mens zich er niet aan houdt heb je er niks aan.
Het contract kan dan als het smart genoeg is zelf besluiten je aan te klagen :P
Wat is het nut van crypto als je er ook kan met oplichten en foefelen?Was dat voorkomen niet zogegegd een sterk punt van Crypto?
Dit hele artikel heeft dan ook niets met tech te maken, maar alles met financiële fraude. In plaats van cryptovaluta had het net zo goed over fietshelmen kunnen gaan.
Ook niet heel nuttig om grote aantallen van te bezitten, maar als je er heel veel geld mee lijkt te kunnen verdienen toch interessant.
Het foefelen en oplichten gebeurt juist in de tussenhandel, waarbij echte mensen echt geld willen investeren in iets, waarbij de tussenpersoon dat wel even regelt.
Dat dat ‘iets’ nu toevallig crypto’s zijn maakt voor de veiligheid niet uit.
Als iemand jou ertoe kan overhalen je coins naar hem over te maken zonder tegenprestatie, dan ben je ze kwijt. Daar kan geen techniek tegenop.
Hebzucht is een bitch.
Ziet er na uit dat jullie tweakers geen fan zijn van crypto..
Geen echte Iters neem ik aan of gewoon salty dat je geld ben mis gelopen in de begin tijd.
Nou mensen ik heb goed nieuws voor jullie!! Your still an early adopter if you jump in!!
1% van de wereld zit in de crypto so don't be mad and jump in!

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 30 juli 2018 14:38]

Cryptovaluta, de grootste onzin van deze tijd.
En waarom denkt u dat? Als u iets roept is het misschien handig om het te onderbouwen.